Opettajana diginatiiveille

Heikki Koivula

Tämä mielipidekirjoitus on koulutehtävä, jonka julkaisen blogini lisäksi Suomi24.fi keskustelupalstalla. Mielipiteet ovat omiani.

”Diginatiivit, tai milleniaalit ovat 1980-luvun jälkeen syntyneitä lapsia ja nuoria, jotka ovat syntyneet teknologisoituneeseen maailmaan. Kotitietokoneet sekä matkapuhelimet ovat aina olleet heille olemassa, ja sukupolvi käyttää luontevasti eri medioita.” Mediakasvatusseuran WWW-sivu 9.12.2012

Mediakasvatusseuran määritelmän mukaan diginatiivit ovat nykyisiä lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Koen itsekin kuuluvani diginatiiveihin, vaikka olenkin hieman iäkäs sopiakseni tuohon määritelmään. Lähes koko elämäni olen käyttänyt tietokoneita sekä matkapuhelimia ja koen mediat tutuksi ympäristöksi itselleni. Muistan silti hyvin kuinka matkapuhelimet ja tietokoneet alkoivat yleistyä. Vanhempieni autossa oli ensimmäisiä kaupallisia matkapuhelimia, joita tosin kokonsa puolesta ei varsinaisesti kannettu mukana paikasta toiseen. Myöhemmin isäni hankki oikeasti taskuun mahtuvan matkapuhelimen. Nykymittapuulla kännykkä oli iso ja painava, mutta se oli siihen aikaan hienointa mitä pieni poika pystyi kuvittelemaan. Myös ensimmäinen tietokone oli kiinnostava, mutta hieman mystinen ja pelottava laite. Sitä käyttäessä luuli vahingossa painavansa jonkinlaista itsetuhonappia, mikä hajottaa kalliin aparaatin ja tuhoaa samalla kaiken siihen tallennetun tiedon. Se oli aikaa jolloin Nokia oli kännykän synonyymi.
Moni asia on muuttunut sen jälkeen. Ihmisten tavoitettavuus, tiedon hankinta ja jakaminen sekä kommunikointi ovat vain muutamia esimerkkejä. Tällä on selvä vaikutus myös opettajan rooliin ja koulun merkitykseen oppilaille. Enää ei ole mielekästä opetella ulkoa Suomen jokien nimiä ja järjestystä, koska saman tiedon selvittää yhtä nopeasti älypuhelimella ja samalla saa paljon enemmänkin tietoa asiasta tarpeen mukaan. Nykyään tietämisen määrä ei sanele yksilön sivistyksen tasoa, koska se muuttuu nopeasti ja tietoa on niin paljon tarjolla, ettei kukaan voi hallita sitä kaikkea. Mitä siis opettaa ja miten opettaa diginatiiveja?
Yksi lähtökohta opetukselle tulisi ainakin olla medialukutaito. Kun tietoa on paljon tarjolla ja kuka vaan voi sitä tuottaa ja julkaista, nousee lähdekriittisyyden tarve erittäin korkeaksi. Aina ei voi olla edes varma, kuka tietoa on tuottanut ja minkä takia. Väärällä identiteetillä esiintyminen on Internetissä erittäin helppoa. Myös väärän tiedon levitys voi joillekin olla ajanvietettä ja esimerkiksi Wikipedia on joutunut välillä ilkivallan kohteeksi kun tietoa on tahallisesti vääristelty. Medioilla voi olla myös haittavaikutuksia lapsille ja nuorille. Toisaalta kaiken median leimaaminen haitalliseksi aiheuttaa vain sen, että lapset ja nuoret tutustuvat medioihin ilman vanhempien ja mahdollisesti kokeneempien ohjausta. Kaikki kielletty kuitenkin kiinnostaa eikä lasten ja nuorten suojelu yleensä estä heitä pääsemästä käsiksi materiaaliin, joka on tarkoitettu vain aikuisille. Mediat tulisi nähdä mahdollisuutena ja osana nykyistä kulttuuria ja medioiden käyttöä tulisi opetella myös kouluissa. Eikö kouluissa tulisi opettaa juuri niitä asioita, joita tavallisessa elämässä jokainen tarvitsee ja käyttää? Nykyään se merkitsee myös medioiden käytön opettelua.
Diginatiivit ovat myös opetelleet erilaisten laitteiden, kuten tietokoneiden ja kännyköiden käyttöä koko elämänsä ajan. Opettajalle voikin olla haaste myöntää, että jonkin laitteen käyttö voi olla luontevampaa oppilaille kuin opettajalle itselleen. Oppilailta saatavan avun käyttäminen ei vie opettajan auktoriteettia. Kuvittelemalla sen sijaa tietävänsä ja osaavansa kaikki asiat oppilaitaan paremmin saattaa opettaja murentaa oman luotettavuutensa heidän silmissä. Diginatiivit asettavat siis opettajille erilaisia vaatimuksia kuin aikaisemmin on ollut ja näiden kohtaamisessa opettajan paras työkalu on terve itsetunto, jota ei tarvitse pönkittää oppilaiden kustannuksella. Diginatiivit ovat kuitenkin yhteiskunnan tulevaisuus ja heidän mahdollisimman hyvää kehitystä ja kasvamista yhteiskunnan täysivaltaisiksi jäseniksi tulisi tukea niin hyvin kuin mahdollista. Maailma muuttuu, niin tulisi koulun ja opettajienkin.

0

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Ikävöin sinua kokoyön!

        En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
        Ikävä
        61
        4398
      2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

        https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
        Kalajoki
        152
        3221
      3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

        Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
        Tunteet
        48
        2512
      4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

        Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
        Kalajoki
        51
        2465
      5. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

        Eivät osanneet suomea nimittäin.
        Maailman menoa
        102
        2154
      6. Älä mahdollisesti ota itseesi

        En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
        Ikävä
        24
        1893
      7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

        Oliko mökkiläinen taas?
        Hyrynsalmi
        23
        1642
      8. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

        Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
        Ikävä
        30
        1616
      9. Mitä sinä mietit

        Mies?
        Ikävä
        161
        1484
      10. Metsästysmökki

        Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
        Kuhmo
        35
        1261
      Aihe