Tämä mielipidekirjoitus on koulutehtävä, jonka julkaisen blogini lisäksi Suomi24.fi keskustelupalstalla. Mielipiteet ovat omiani.
”Diginatiivit, tai milleniaalit ovat 1980-luvun jälkeen syntyneitä lapsia ja nuoria, jotka ovat syntyneet teknologisoituneeseen maailmaan. Kotitietokoneet sekä matkapuhelimet ovat aina olleet heille olemassa, ja sukupolvi käyttää luontevasti eri medioita.” Mediakasvatusseuran WWW-sivu 9.12.2012
Mediakasvatusseuran määritelmän mukaan diginatiivit ovat nykyisiä lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Koen itsekin kuuluvani diginatiiveihin, vaikka olenkin hieman iäkäs sopiakseni tuohon määritelmään. Lähes koko elämäni olen käyttänyt tietokoneita sekä matkapuhelimia ja koen mediat tutuksi ympäristöksi itselleni. Muistan silti hyvin kuinka matkapuhelimet ja tietokoneet alkoivat yleistyä. Vanhempieni autossa oli ensimmäisiä kaupallisia matkapuhelimia, joita tosin kokonsa puolesta ei varsinaisesti kannettu mukana paikasta toiseen. Myöhemmin isäni hankki oikeasti taskuun mahtuvan matkapuhelimen. Nykymittapuulla kännykkä oli iso ja painava, mutta se oli siihen aikaan hienointa mitä pieni poika pystyi kuvittelemaan. Myös ensimmäinen tietokone oli kiinnostava, mutta hieman mystinen ja pelottava laite. Sitä käyttäessä luuli vahingossa painavansa jonkinlaista itsetuhonappia, mikä hajottaa kalliin aparaatin ja tuhoaa samalla kaiken siihen tallennetun tiedon. Se oli aikaa jolloin Nokia oli kännykän synonyymi.
Moni asia on muuttunut sen jälkeen. Ihmisten tavoitettavuus, tiedon hankinta ja jakaminen sekä kommunikointi ovat vain muutamia esimerkkejä. Tällä on selvä vaikutus myös opettajan rooliin ja koulun merkitykseen oppilaille. Enää ei ole mielekästä opetella ulkoa Suomen jokien nimiä ja järjestystä, koska saman tiedon selvittää yhtä nopeasti älypuhelimella ja samalla saa paljon enemmänkin tietoa asiasta tarpeen mukaan. Nykyään tietämisen määrä ei sanele yksilön sivistyksen tasoa, koska se muuttuu nopeasti ja tietoa on niin paljon tarjolla, ettei kukaan voi hallita sitä kaikkea. Mitä siis opettaa ja miten opettaa diginatiiveja?
Yksi lähtökohta opetukselle tulisi ainakin olla medialukutaito. Kun tietoa on paljon tarjolla ja kuka vaan voi sitä tuottaa ja julkaista, nousee lähdekriittisyyden tarve erittäin korkeaksi. Aina ei voi olla edes varma, kuka tietoa on tuottanut ja minkä takia. Väärällä identiteetillä esiintyminen on Internetissä erittäin helppoa. Myös väärän tiedon levitys voi joillekin olla ajanvietettä ja esimerkiksi Wikipedia on joutunut välillä ilkivallan kohteeksi kun tietoa on tahallisesti vääristelty. Medioilla voi olla myös haittavaikutuksia lapsille ja nuorille. Toisaalta kaiken median leimaaminen haitalliseksi aiheuttaa vain sen, että lapset ja nuoret tutustuvat medioihin ilman vanhempien ja mahdollisesti kokeneempien ohjausta. Kaikki kielletty kuitenkin kiinnostaa eikä lasten ja nuorten suojelu yleensä estä heitä pääsemästä käsiksi materiaaliin, joka on tarkoitettu vain aikuisille. Mediat tulisi nähdä mahdollisuutena ja osana nykyistä kulttuuria ja medioiden käyttöä tulisi opetella myös kouluissa. Eikö kouluissa tulisi opettaa juuri niitä asioita, joita tavallisessa elämässä jokainen tarvitsee ja käyttää? Nykyään se merkitsee myös medioiden käytön opettelua.
Diginatiivit ovat myös opetelleet erilaisten laitteiden, kuten tietokoneiden ja kännyköiden käyttöä koko elämänsä ajan. Opettajalle voikin olla haaste myöntää, että jonkin laitteen käyttö voi olla luontevampaa oppilaille kuin opettajalle itselleen. Oppilailta saatavan avun käyttäminen ei vie opettajan auktoriteettia. Kuvittelemalla sen sijaa tietävänsä ja osaavansa kaikki asiat oppilaitaan paremmin saattaa opettaja murentaa oman luotettavuutensa heidän silmissä. Diginatiivit asettavat siis opettajille erilaisia vaatimuksia kuin aikaisemmin on ollut ja näiden kohtaamisessa opettajan paras työkalu on terve itsetunto, jota ei tarvitse pönkittää oppilaiden kustannuksella. Diginatiivit ovat kuitenkin yhteiskunnan tulevaisuus ja heidän mahdollisimman hyvää kehitystä ja kasvamista yhteiskunnan täysivaltaisiksi jäseniksi tulisi tukea niin hyvin kuin mahdollista. Maailma muuttuu, niin tulisi koulun ja opettajienkin.
Opettajana diginatiiveille
Heikki Koivula
0
118
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921673
Asiallinen lähestyminen
Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk1741310En tiedä..
Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse1051118Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."
Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll151097- 87946
Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?
Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?44888- 68881
Kirjoita nainen meistä jotain tänne
tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K65850Vedalainen metafysiikka
Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli289773Ai jaa sinä oletkin ahnas
Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.107758