Opettajana diginatiiveille

Heikki Koivula

Tämä mielipidekirjoitus on koulutehtävä, jonka julkaisen blogini lisäksi Suomi24.fi keskustelupalstalla. Mielipiteet ovat omiani.

”Diginatiivit, tai milleniaalit ovat 1980-luvun jälkeen syntyneitä lapsia ja nuoria, jotka ovat syntyneet teknologisoituneeseen maailmaan. Kotitietokoneet sekä matkapuhelimet ovat aina olleet heille olemassa, ja sukupolvi käyttää luontevasti eri medioita.” Mediakasvatusseuran WWW-sivu 9.12.2012

Mediakasvatusseuran määritelmän mukaan diginatiivit ovat nykyisiä lapsia, nuoria ja nuoria aikuisia. Koen itsekin kuuluvani diginatiiveihin, vaikka olenkin hieman iäkäs sopiakseni tuohon määritelmään. Lähes koko elämäni olen käyttänyt tietokoneita sekä matkapuhelimia ja koen mediat tutuksi ympäristöksi itselleni. Muistan silti hyvin kuinka matkapuhelimet ja tietokoneet alkoivat yleistyä. Vanhempieni autossa oli ensimmäisiä kaupallisia matkapuhelimia, joita tosin kokonsa puolesta ei varsinaisesti kannettu mukana paikasta toiseen. Myöhemmin isäni hankki oikeasti taskuun mahtuvan matkapuhelimen. Nykymittapuulla kännykkä oli iso ja painava, mutta se oli siihen aikaan hienointa mitä pieni poika pystyi kuvittelemaan. Myös ensimmäinen tietokone oli kiinnostava, mutta hieman mystinen ja pelottava laite. Sitä käyttäessä luuli vahingossa painavansa jonkinlaista itsetuhonappia, mikä hajottaa kalliin aparaatin ja tuhoaa samalla kaiken siihen tallennetun tiedon. Se oli aikaa jolloin Nokia oli kännykän synonyymi.
Moni asia on muuttunut sen jälkeen. Ihmisten tavoitettavuus, tiedon hankinta ja jakaminen sekä kommunikointi ovat vain muutamia esimerkkejä. Tällä on selvä vaikutus myös opettajan rooliin ja koulun merkitykseen oppilaille. Enää ei ole mielekästä opetella ulkoa Suomen jokien nimiä ja järjestystä, koska saman tiedon selvittää yhtä nopeasti älypuhelimella ja samalla saa paljon enemmänkin tietoa asiasta tarpeen mukaan. Nykyään tietämisen määrä ei sanele yksilön sivistyksen tasoa, koska se muuttuu nopeasti ja tietoa on niin paljon tarjolla, ettei kukaan voi hallita sitä kaikkea. Mitä siis opettaa ja miten opettaa diginatiiveja?
Yksi lähtökohta opetukselle tulisi ainakin olla medialukutaito. Kun tietoa on paljon tarjolla ja kuka vaan voi sitä tuottaa ja julkaista, nousee lähdekriittisyyden tarve erittäin korkeaksi. Aina ei voi olla edes varma, kuka tietoa on tuottanut ja minkä takia. Väärällä identiteetillä esiintyminen on Internetissä erittäin helppoa. Myös väärän tiedon levitys voi joillekin olla ajanvietettä ja esimerkiksi Wikipedia on joutunut välillä ilkivallan kohteeksi kun tietoa on tahallisesti vääristelty. Medioilla voi olla myös haittavaikutuksia lapsille ja nuorille. Toisaalta kaiken median leimaaminen haitalliseksi aiheuttaa vain sen, että lapset ja nuoret tutustuvat medioihin ilman vanhempien ja mahdollisesti kokeneempien ohjausta. Kaikki kielletty kuitenkin kiinnostaa eikä lasten ja nuorten suojelu yleensä estä heitä pääsemästä käsiksi materiaaliin, joka on tarkoitettu vain aikuisille. Mediat tulisi nähdä mahdollisuutena ja osana nykyistä kulttuuria ja medioiden käyttöä tulisi opetella myös kouluissa. Eikö kouluissa tulisi opettaa juuri niitä asioita, joita tavallisessa elämässä jokainen tarvitsee ja käyttää? Nykyään se merkitsee myös medioiden käytön opettelua.
Diginatiivit ovat myös opetelleet erilaisten laitteiden, kuten tietokoneiden ja kännyköiden käyttöä koko elämänsä ajan. Opettajalle voikin olla haaste myöntää, että jonkin laitteen käyttö voi olla luontevampaa oppilaille kuin opettajalle itselleen. Oppilailta saatavan avun käyttäminen ei vie opettajan auktoriteettia. Kuvittelemalla sen sijaa tietävänsä ja osaavansa kaikki asiat oppilaitaan paremmin saattaa opettaja murentaa oman luotettavuutensa heidän silmissä. Diginatiivit asettavat siis opettajille erilaisia vaatimuksia kuin aikaisemmin on ollut ja näiden kohtaamisessa opettajan paras työkalu on terve itsetunto, jota ei tarvitse pönkittää oppilaiden kustannuksella. Diginatiivit ovat kuitenkin yhteiskunnan tulevaisuus ja heidän mahdollisimman hyvää kehitystä ja kasvamista yhteiskunnan täysivaltaisiksi jäseniksi tulisi tukea niin hyvin kuin mahdollista. Maailma muuttuu, niin tulisi koulun ja opettajienkin.

0

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

        Kerro yksi aiheista
        Ikävä
        101
        7553
      2. 105
        5563
      3. Se on hyvästi

        Toivottavasti ei tavata.
        Ikävä
        83
        5047
      4. Olenko saanut sinut koukkuun?

        Hyvä. Rakastan sua.
        Ikävä
        139
        4436
      5. Alavuden sairaala

        Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
        Ähtäri
        11
        3150
      6. Sisäsiittosuus

        Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
        Suomussalmi
        49
        2833
      7. Miksi sä valitsit

        Juuri minut sieltä?
        Ikävä
        52
        2769
      8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

        Rehellinem fiilis
        Suhteet
        61
        2387
      9. Törkeää toimintaa

        Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
        Ylivieska
        10
        2354
      10. Hei........

        Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
        Ikävä
        56
        1966
      Aihe