Nastalenkkarit

Talvijuoksualoitteli

Onko kokemuksia Salomonin SpikeCross nastalenkkareista? Onko kuinka jäykät, pitääkö nastat jne.? Entä Asicin nastalenkkareista? Niissä on pidemmät piikit. Joistakin vanhoista malleista olen kuullut, että nastat kuluu äkkiä/ei pidä tms. Mutta onko ne nyt petranneet uusimmassa mallissa?

Muita hyviä nastalenkkareita?

Olen nyt juossut muutama kerran kesälenkkareilla niin, että laittanut sellaiset irralliset liukuesteet ja ne on aika kököt... Jalatkin paleli, mutta paksumpi sukka auttoi. Onkohan nastakengät yhtään sen lämpöisemmät kuin talvilenkkarit?

27

3223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Samaa miettivä

      Kannattaa muistaa myös sellainen kuin Icebug. Ainakin jotkut pitävät parempana kuin Asicsin talvilenkkareita.

      • fkkhku

        Samaa mietin minäkin. Päädyin icebugiin ja olen tyytyväinen. Pari maastolenkkiä jäisillä poluilla osoittivat ne maineensa mukaisiksi. Uskomaton pito jäällä. Lumisella asfaltillakin tuntuma säilyy niin hyvin kuin lumella voi. Paljaalla asfaltilla en ole juossut niillä.


      • noonaleina

        Icebugeilla juostu nyt kolme lenkkiä enkä hankintaa kadu. Mahtavaa painella menemään niillä. Muista nastalenkkareista ei ole kokemusta.


    • Talvijuoksualoitteli

      Jaha tarviipa sitten tutustua noihinkin. Noit anäkyy olevan useita malleja, mikäs teillä on käytössä?

      Netissä oli lueteltu jälleenmyyjät. Täytyy varmaan soitella liikkeisiin, kun yhdessä kävin ja siellä ei ainakaan ollutkaan PYTHO-L BUGRIP mallia. Hikoa oli. Juu näin perinaisellisen tapaan värin perusteella kiinnostuin siitä...

      Juoksen asfaltilla ja lenkkipolulla. Molemmilla yhtäpaljon suurinpiirtein. Ja taipuvaisuutta on penikkatautiin.

      Kiitos vastauksista! Lisää saa kertoa kokemuksia!

      • Talvijuoksualoitteli

        Sen verran, että varpaani palelee helposti, onko nuo lämpimämmät kuin kesälenkkarit? Toki lämmin sukka auttaa asiaa.


      • noonaleina

        Heros-L Bugrip, koska tuntui omimmalta kun sovittelin. Naisena tunnistan myös värin perusteella kiinnostumisen, mutta kassalle mennään jalkaan parhaalta tuntuvan parin kanssa :)

        Varpaitani ei kovin helposti palele kun olen liikkeessä, joten en osaa vastata ovatko lämpöisemmät kuin kesälenkkarit. Niken ohuet juoksusukat on käytössä, eikä ole ollut kylmä.


      • tuskin palelee
        Talvijuoksualoitteli kirjoitti:

        Sen verran, että varpaani palelee helposti, onko nuo lämpimämmät kuin kesälenkkarit? Toki lämmin sukka auttaa asiaa.

        Ainakaan Asicin kenkä on joksenkin samanlainen kuin tavallinen juoksukenkä, ehkä hieman tiivimpi ettei mene lunta varpaiden väliin, mutta ei mitään toppauksia.

        Oletko kokeillut vielä tavella juoksemista? Itselläni normaalioloissa jalat hikoaa aika helposti ja sen jälkeen niitä palelee herkästi. Olen siis ollut sitä mieltä että minulla on erittäin helposti palelevat varpaat ja sormet myös. Mutta ei minulla jalat ole koskaan juostessa palelleet, jalat on siinä niin kovassa käytössä että ei niitä palele.

        Suurempi ongelma on valita sopivat käsineet ettei olisi liian kylmät eikä liian lämpimät. Laitan usein alle ohuet juoksuhansikkaat ja päälle lapaset. Lapaset voi tunkea taskuun muutaman kilometrin jälkeen kun alkaa lämpö riittää.


    • alipronaatio

      Liukkaalla on hyvä harjoitella oikeaa päkiä-askellusta. Jos askel lipsuu siinä on vikaa. Varmasti lipsuu kantapää edellä juostessa. Kävellen olen kaatuillut mutten koskaan juosten. Nastalenkkarit ovat sitä paitsi huonoja juostavia.

    • ihqdaa XD

      Mites ihan ratapiikkarit? Luulis ainakin lumessa pääsevän, kovalla alustalla voi olla vähän kiikkerät... Kisapilkkijät noita ainakin käyttää. Vetäävät vaa muovipussit sukkien päälle ja menoks. Jotku neopreenilämmittimet vois olla kans ihan hyvä idea niin ei palellu varpaat.

    • neros

      Sen merkkiset on kuin Sarva. Parin talven kokemus. Tyytyväinen kaikilta osin.

    • Hot Mama

      Ihan turha hankkia nastoja lenkkareita. Pärjää ilmankin, kunhan juoksutekniikka on kunnossa. Nopeahko askelkontakti on tärkeä tässä. Mitä pitempään jalka viipyy liukkaalla pinnalla, sen todennäköisempää, että liukastuu. Ja päkiällä kannattaa hakea ensikosketus maahan,

      Nämä ohjeet annan 20 vuoden juoksukokemuksella. Itse olen kaatunut vain kerran oikein kunnolla. Silloin viettävässä rinteessä oli peilijää ja pinnalla juuri satanutta lunta. En vain havainnut vaaraa. Ja hupsista pupsista.

      • j-uoksia

        Juurikin siksi nastalenkkarit kannattaa liukkaalla, ettei pilaa juoksutekniikkaa tuolla tyhperällä köpöttämisellä.


      • Lannistettu

        "Ihan turha hankkia nastoja.."

        Vai ihan turha. Näin puhuu se, joka ei tiedä miltä tuntuu ,kun luu katkeaa. Tai luuT.
        Kerrompa teille vähättelijöille oman tarinani miltä se tuntuu:
        Oli talvi, lunta satanut jään päälle, niin ettei jään olemassaoloa voinut tietää. Yksi väärä askel, ja kuului KOVA paukahdus. Tajusin, että nyt meni jotain rikki.
        Katsoin oikeaa jalkaani: se oli vääntynyt 90 astetta ulkokiertoon, eli luonnottomassa asennossa siis. en päässyt maasta ylös,joten ei muuta kuin soittaa ambulanssi keräämään minut maasta lojumasta.

        Sairaalaan päästyä koko oikea jalka oli turvonnut sisäisen verenvuodon takia kolminkertaiseksi. Röntgenissä paljastui: trimalleoaarimurtuma.
        Ai mitäkö se tarkoittaa? No sitä, että molempien sääriluiden päät olivat POIKKI SEKÄ takakolmiosta pala irti.
        Ei muuta kuin leikkaussaliin. Siellä ruuvasivat levyillä ja ruuveilla luuni kasaan ja siitä sitten heräämön kautta osastolle valtavan painavan kipsin kanssa.
        Seuraavina päivinä kova kipulääkitys päällä aloitin kyynärsauvakävely-harjoittelun. Ei ollut helppoa se, sen voin kokemattomille kertoa.

        Kotiin päästyä kipsi painoi, kivut olivat järkyttävät eikä mitään pystynyt tekemään muutenkaan kivuiltansa, koska kummassakin kädessä oli kyynärsauva ja jalassa monta kiloa painava kipsi joka puristi sairaan kipeästi leikkausarpista jalkaa.
        Kipsin vaihdettiin viikon päästä. Kyynärsauvakävely ulkona talvella lumessa ja liukkaalla mahdotonta, joten kaikki liikunta loppui siihen.

        Lopulta, kun kipsi poistettiin lopullisesti, todettiin, että kaikki nilkan jänteet olivat myös vahingoittuneet ja lyhentyneet niin, että normaali kävely oli mahdotonta. sain lähetteen pitkäaikaiseen fysioterapiaan, jossa jänteitä venytettiin sähköhoidon avulla. Sähkö poisti kipua sen verran, että venyttäminen mahdollistui. Töistä olin sairaslomalla puoli vuotta.

        Ei tullut nilkasta enää koskaan normaalia. Haittaprosentti30%. Eli normaalit liikeradat eivät enää ikinä onnistu. Juoksuharrastus piti lopettaa, koska kaikki iskut ja tärähdykset aiheuttavat jumalattomat kivut ja jäykkyyden seuraavina päivinä ja pahentaa tilannetta.

        ETTÄ MIETTIKÄÄ SEURAAVAN KERRAN, KUN VÄITÄTTE, ETTÄ NASTAT OVAT TALVELLA TARPEETTOMAT.
        Tuon liukastumisen jälkeen en poistu kotoani ilman nastakenkiä. Tosin niidenkin kanssa kävelen hiljaa töpöttämällä, koska PELKÄÄN liukastumista. Tajutkaa hyvät ihmiset, että kaatuminen voi vammauttaa loppuiäkseen ja jopa tappaa, jos kaadut takaraivollesi. Asiassa ei ole mitään vähäteltävää.


    • porkkana78o

      Paljasjalkakengät on parhaat myös talvella. Jalat vahvistuvat ja kivut häviävät. Ei todellakaan tartte lumelle mitään piikkikenkiä, markkinamiesten keksintöjä. Sitähän voi juosta talvellakin sillai ettei kaadu.

    • gegdgfdggf

      Toista talvea käytössä ja hyvät ovat. Nastat eivät ole kuluneet vielä yhtään ja ovat muutenkin riittävän lämpivät.

    • nastat on pop

      Itselläni on Asicin nykyisin myynnissä olevaa edellinen malli ja niihin en ole kyllä täysin tyytyväinen. Toinen kenkä painaa juostessa jalkapöytää ja se kipeytyy pidemmillä lenkeillä. Muutenkin kenkä on sellainen kova koppura, niin kuin jostain lainapeitteestä ommeltu. Jonkin verran auttoi kun nahoitti kentän niin että jätti alimman lenkin vapaaksi. Juostessa jalka myös tottuu tähän eikä vaivaa suuremmin jos juoksee maksimissaan 12km lenkkejä.

      Minun kengissä oli ostaessa aika ohuet nastat ja ne kuluin keulasta aika äkkiä jos juoksi asfaltilla, siis parilla juoksukerralla. Tilasein netistä uusia kovametallikärkkisiä nastoja ja ne kestää ihan eri tavalla, en tainnut viime talvena lopun talven aikana enää vaihtaa nastoja. Kannattaa myös juosta aina jäisillä ja lumisilla kohdilla jos esimerkiksi pyörätie on osittain puhdas.

      Asicin uusi kenkä näyttää paljon paremmalta ja nastat ovat paljon järeämmät.

      Muuten olen voin kyllä suositella nastalenkkareita, jouksu pysyy rentoja kun ei tarvi yhtää pelätä että jalka lipeää. Itselleni ainakin tahtoi tulla selkään jumistusta kun juoksi tavallisilla lenkkareilla talvella.

    • Nastaa_on

      On sekä Asicsit että Icebugit, Ensimmäiset ihan skeidaa, nastojen runko tuntuu pohjan läpi. Lisäksi nastamateriaali liian pehmeä, ja nastat kuluvat nopeasti. Silloin pito häviää. Uusi nastasetti maksaa lähemmäs pari kymppiä, mutta niitähän menee, jos alustana usein paljas asfaltti. Icebugit toista talvea ajossa ja pito on edelleen hyvä. Nastat eivät juurikaan ole kuluneet, vaikka paljastakin asfalttia on hinkattu. Icebugin kenkä on kova, mutta kevyt. Juostessa ei tule kylmä, vaikka olisi enemmänkin pakkasta, eikä normitossullakaan. Mitkään nastakengät eivät ole normilenkkarin veroisia, ja niinpä käytän niitä vain kun on oikeasti liukasta. Tavallisella kengällä pärjää ihan hyvin muuten.

    • Oma kokemus

      Icebug ja Sarva ovat ainoita joissa nastat kestävät.

    • Sormunen

      Amatöörit ja muut kuntohölkkääjät tarvii nastat. Tosi juoksijat eivät. Ja tämä tarina on tosi.

      • 20+6

        Näinhän se on, sillä ammattilaiset ei suomen talvessa juokse.


      • Mee jo

        Kiitti hei että kerroit. Ihanko tosissasi kuvittelit, että nyt keskusteltiin jostain maailmanluokan juoksijoista?

        Meneppäs nyt muualle heiluttelemaan sitä massiivista virtuaalivehjettäsi. Ketään ei kiinnosta pätemisesi.


    • Eikä ole liukasta

      Tosipaljasjalkajuoksijat vetää talvella 20mm peltiruuvit suoraan jalkapohjaan, niin pito säilyy jäälläkin. Tosi on.

    • Mirinjo

      Onko kukaan kokeillut kenkien voitelua, vähän samaan tyyliin kuin suksien?
      Pikkupakkasilla normaalit pidot ja vesikelillä liisteri (hopea)?

    • siklsiklsikl

      Entä siklausta. Voisivat siklaajat alkaa julistamaan tälläkin palstalla.

    • Munaulos

      Sitten vielä muna ulos, niin johan ollaan takaisin ytimessä.

    • Anonyymi

      Mulla on Icebugin NewRunit talvella juoksuun, ihan superhyvät. Ne on tässä artikkelissa ekana mainittuna, sen perusteella ostin: https://leiripaikka.fi/parhaat-nastalenkkarit-vertailussa/

      Tosi hyvä pito ja boa-nauhoitus on kätevä, varmaan jakaa jonkin verran mielipiteitä mutta mun mielestä ne on tosi helpot ja kätevät. Minulla on Icebugilta toisetkin nastakengät ihan perus kävelyyn jne, ja oon ollut tosi tyytyväinen. Niissä on se älynastasysteemi, eli nastat tarttuu eri tavalla eri pintoihin.

    • Anonyymi

      Molari tekemään icebug ME yritystä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe