Ryanair on kuin pikkulapsi, karsii kostoksi

Ryanair lopetti marraskuussa lennot Turusta, syynä viranomaisten valvontamaksujen korotus.
Nyt on vuorossa Tampere ja sama ääni kellossa. Kiristysmeininkiä, häpeäisivät.

Kirjoitin jo Turun kohdalla, että mikseivät korota lipun hintaa vitosella ja kaikki olisivat silti tyytyväisiä, luulisi että Ryanairkin, kun tietääkseni korotus per matkustaja on 1,20 euroa.

En ymmärrä mistä kenkä puristaa. Lennot ainakin Turusta olivat varausasteeltaan hyviä.
Jos tiedät tarkemman syyn tähän murkkuikäisen yhtiön kiukutteluun niin olisi mielenkiintoista tietää.

Ja ylläpito: jos tämä päätyy etusivulle mahdollisesti uutena keskusteluaiheena , niin osaatteko olla lisäämättä omia kukkahattutätikysymyksiä oheen. Kyllä se keskustelu käy ihan alkuperäiskirjoittajan ajatuksienkin perusteella. Kukkahattutätikysymyksillä tarkoitan sen tyylisiä kuin "Mitä mieltä sinä olet? Oletko sinä lentänyt Ryanairilla?Onko sinusta tämä oikein.Oletko tyytyväinen Ryanairiin" jne jne kuten tavallisesti.

58

388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a___p

      Neuvottelijana Ryanair on aina ollut aika suoraviivainen, eli sinänsä ei mitenkään kovin yllättävä veto.

      Budapestin vähennys ei varmaan todellisuudessa johdu Tampereesta (Budapestissa oli isompi kädenvääntö), mutta tuo Edinburgh oli aika ikävä menetys. Onneksi Lontoo jatkuu, ja kesäkaudella järkevämmällä aikataululla.

      • Iitin Tiltu

        Palkonko a____p saat provikkaa O' Lierolta? Vai oleko peräti kuukausipalkkalainen?


    • a___p

      Aamulehdehden kommenteissa joku totesi:

      Todella harmittavaa. Uusiakaan reittejä ei kannata varmaan odottaa. Ryanairin leikkaukset ovat menetys Tampereen seudun elinkeinoelämälle, erityisesti matkailupalveluille.

      Samalla kun Ryanair ilmoitti leikauksista Tampereella, se ilmoitti lisäävänsä verkostoonsa kolme utta kenttää Ruotsissa. Keväästä alkaen Ryanair lentää Ruotsissa jo kymmenelle kentälle. Ruotsissa puolet maan lentoasemista on yksityisiä. Suomessa valtion liikelaitos Finavia on monopolissa ja hallitsee kaikkia merkittäviä lentoasemia. Niin kauan kun maan hallitus sallii tämän monopolin jatkumisen, maakuntien lentoliikenne ei kehity.

      Tampere-Pirkkala on yksityistettävä välittömästi, jotta lentoyhteydet voidaan turvata. Kentällä olisi potentiaalia jopa viisinkertaistaa matkustajamäärät.

      Pitääköhän tuo paikkaansa?

      • iyjujj

        Juuri monopolin vastaisesta sodasta tässä on kysymys. Ryanair yrittää provosoida maakuntien päättäjiä ja elinkeinoelämää monopolinvastaiseen taisteluun. Jokainen ymmärtää, ettei 20 senttiä per matkustaja ole mikään kynnyskysymys, vaan kyse on siitä, että Ryanair haluaa saada luotua joustavammat neuvotteluolosuhteet maihin, joissa se operoi.

        Ryanairin harmiksi, Suomessa ei ole lainkaan sijainniltaan hyviä yksityisiä lentoasemia. Esim. Seinäjoki ei kävisi missään nimessä kuin ehkä yhden tai kahden reitin kohteeksi.


      • scrooge__
        iyjujj kirjoitti:

        Juuri monopolin vastaisesta sodasta tässä on kysymys. Ryanair yrittää provosoida maakuntien päättäjiä ja elinkeinoelämää monopolinvastaiseen taisteluun. Jokainen ymmärtää, ettei 20 senttiä per matkustaja ole mikään kynnyskysymys, vaan kyse on siitä, että Ryanair haluaa saada luotua joustavammat neuvotteluolosuhteet maihin, joissa se operoi.

        Ryanairin harmiksi, Suomessa ei ole lainkaan sijainniltaan hyviä yksityisiä lentoasemia. Esim. Seinäjoki ei kävisi missään nimessä kuin ehkä yhden tai kahden reitin kohteeksi.

        Lentoliikenteen valvontamaksu on sama kaikille, ja se pitää maksaa vaikka lentäisi kenen omistamalta kentältä. Sillä kustannetaan viranomaisten suorittama lentoturvallisuuden valvonta. Ryanair inhoaa kaikkia maksuja, mutta aika suuret luulot niillä on, jos kuvittelevat että liikenneministeriö antaisi heille jonkun erityisaseman, tai tuollaisella uhkauksella viranomaisten tarkastustoiminnasta lleikattaisiin tai siirrettäisiin kaikkien veronmaksajien kustannettavaksi. Jos Ryanair haluaa Suomeen liikennöidä, maksakoon osuutensa siitä yhteiskunnalle aiheutuvista kuluista tai pysyköön poissa. Lentokenttämaksuja voivat tinkiä puolestani vapaasti niin paljon kuin haluavat, jos joku lentokenttä haluaa heille puoli-ilmaiseksi palvelut tarjota.


      • fgdg
        scrooge__ kirjoitti:

        Lentoliikenteen valvontamaksu on sama kaikille, ja se pitää maksaa vaikka lentäisi kenen omistamalta kentältä. Sillä kustannetaan viranomaisten suorittama lentoturvallisuuden valvonta. Ryanair inhoaa kaikkia maksuja, mutta aika suuret luulot niillä on, jos kuvittelevat että liikenneministeriö antaisi heille jonkun erityisaseman, tai tuollaisella uhkauksella viranomaisten tarkastustoiminnasta lleikattaisiin tai siirrettäisiin kaikkien veronmaksajien kustannettavaksi. Jos Ryanair haluaa Suomeen liikennöidä, maksakoon osuutensa siitä yhteiskunnalle aiheutuvista kuluista tai pysyköön poissa. Lentokenttämaksuja voivat tinkiä puolestani vapaasti niin paljon kuin haluavat, jos joku lentokenttä haluaa heille puoli-ilmaiseksi palvelut tarjota.

        Yksityinen kenttä voi kompensoida ja olla siirtämättä korotusta hintoihin.


      • davfjdsvjasdvjasdasd
        fgdg kirjoitti:

        Yksityinen kenttä voi kompensoida ja olla siirtämättä korotusta hintoihin.

        Niin voi mikä tahansa kenttä kunhan joku maksaa sen korotuksen... Kuka?

        Miten yksityinen kenttä lyö leiville Suomessa, jos siitä liikennöi vain firma, joka ei halua maksaa siitä yhtään mitään tai korkeintaan todella vähän? Eli alkuperäinen kysymys kuuluu taas kuka maksaa, jos ei lentoyhtiö, eli sen matkustajat?

        Joku maksaa muualla maailmassakin yksityisillä kentillä ja kustantaa freeraidaajien kuten Ryanairin kulut. Suomessa vain ei ole sitä jokua, esim yksityiset liikesuihkut jne samalla voluumilla, kuin esim Ruotsissa on. Ainut vaihtoehto on kerätä se veroina lähialueelta Suomen kaltaisessa köyhässä ja vähävoluumisessa maassa, mikäli alueen liike-elämä ei sitä halua pistouvata, vaan haluaa kerätä vain hyödyn Ryanairin tapaan. Lappeenrannassa sentään ollaan ymmärretty tämä ja alueen elinkeinoelämä osallistuu vuosittaisiin markkinointitukiin merkittävällä määrällä, joka onkin oikea asenne siellä päin tähän asiaan.


      • 43yit
        davfjdsvjasdvjasdasd kirjoitti:

        Niin voi mikä tahansa kenttä kunhan joku maksaa sen korotuksen... Kuka?

        Miten yksityinen kenttä lyö leiville Suomessa, jos siitä liikennöi vain firma, joka ei halua maksaa siitä yhtään mitään tai korkeintaan todella vähän? Eli alkuperäinen kysymys kuuluu taas kuka maksaa, jos ei lentoyhtiö, eli sen matkustajat?

        Joku maksaa muualla maailmassakin yksityisillä kentillä ja kustantaa freeraidaajien kuten Ryanairin kulut. Suomessa vain ei ole sitä jokua, esim yksityiset liikesuihkut jne samalla voluumilla, kuin esim Ruotsissa on. Ainut vaihtoehto on kerätä se veroina lähialueelta Suomen kaltaisessa köyhässä ja vähävoluumisessa maassa, mikäli alueen liike-elämä ei sitä halua pistouvata, vaan haluaa kerätä vain hyödyn Ryanairin tapaan. Lappeenrannassa sentään ollaan ymmärretty tämä ja alueen elinkeinoelämä osallistuu vuosittaisiin markkinointitukiin merkittävällä määrällä, joka onkin oikea asenne siellä päin tähän asiaan.

        Kun kenttä on esimerkiksi kaupungin omistama voittoatavoittelematon yritys, se voi kompensoida aika paljon enemmän kuin Finavia ja hyödyttää paikallista seutua kaupungin tuella avoimesti ja rehellisesti.


      • Niinpä niin
        43yit kirjoitti:

        Kun kenttä on esimerkiksi kaupungin omistama voittoatavoittelematon yritys, se voi kompensoida aika paljon enemmän kuin Finavia ja hyödyttää paikallista seutua kaupungin tuella avoimesti ja rehellisesti.

        Niin kun kenttä on esimerkiksi kaupungin omistama, halppiksilla persnettoa tuottava yritys, voi sinne upottaa vaikka mitä menoja samaan konkurssiin kompensoitavaksi.


    • Suomi esim. muille

      jos Ryanair antaa täällä valvontamaksuille periksi, niin se on selvä viesti kaikille muillekkin maille, että kyllä Ryynänen maksaa. Laskekaapa itse, millainen summa siitä tulee, jos joka maa korottaa maksujaan 20 senttiä....
      Tekee pyöreästi 16 milj. euroa, mikä summa tuntuu isonkin yrityksen kassassa.

    • ++++++++++

      Muualla maailmassa suurin osa lentokentistä on jo yksityisessä omistuksessa, tässäkin asiassa Suomi on takapajula.
      MItenköhän onnistuisi Turun kentän myyminen? Kenttä on tärkeä mm. rajavalvonnalle ja meripelastukselle.

    • a___p

      itse kallistun kanssa tuon myymisen kannalle. tuolla toisessa keskustelussa Ninpä niin kommentoi ettei finnaviaa kiinnosta ryanairin liikenne. siis firman, joka moninkertaisti kentän liikenteen, ja nykyäänkin vastaa pääosasta kentän kautta kulkevista matkustajista. jos liikennettä hoidetaan tuolla asenteella olisi varmaan parempi olisi siirtää kenttä yksityisille, joita liikennöinnin kasvattaminen ihan oikeasti kiinnostaa.

      • O'Leary

        Aika kova riski yksityiselle perustaa liiketoiminta Ryanairin liikenteeseen. Ryanairhan on koko olemassaolonsa ajan tinkinyt raivokkaasti kaikista maksuista, uhannut lähtemisellä jos siihen ei suostuta ja usein toteuttanutkin uhkauksensa. Vaikka Ryanair kymmenkertaistaisi liikenteensä, siitä ei ole kentän omistajalle mitään hyötyä, jos sille pitää tarjota palvelut tappiolla.


      • yhfgdf
        O'Leary kirjoitti:

        Aika kova riski yksityiselle perustaa liiketoiminta Ryanairin liikenteeseen. Ryanairhan on koko olemassaolonsa ajan tinkinyt raivokkaasti kaikista maksuista, uhannut lähtemisellä jos siihen ei suostuta ja usein toteuttanutkin uhkauksensa. Vaikka Ryanair kymmenkertaistaisi liikenteensä, siitä ei ole kentän omistajalle mitään hyötyä, jos sille pitää tarjota palvelut tappiolla.

        Konseptin pitää olla erilainen. Halpalentokentän tulot tulevat kiinteistövuokrista ja oheispalveluista. Esim. Tampereen terminaalin liiketilojen määrä pitäisi moninkertaistaa kaikenlaisille roinanmyyjille.

        Kenttäpalvelut ovat ulkoistettuja ja tarkoitus on, että lentotoiminnasta ei kerätä voittoja vaan pyritään -0 ja voitot tulevat vain kiinteistönhoidosta.

        Finavian konsepti maakuntakentillä on jonkinlainen high-standard syöttölentoasema, jossa periaate on, että lentoasemat ovat jonkinlaisia Helsinki-Vantaan jatkeita. Varusteluun kuuluu ylikallis kahvila ja surkea tax-freepuoti.

        Näiden tilalle voisi saada jonkun yksityisen kahvilan tai kaksikin ja tusinan erilaisia paikallisia myyjiä, kunhan vain tehtäisiin heille sopivat edulliset tilat. Painopiste ei saa olla lentokenttätoiminnassa vaan lentoasematoiminnassa.


      • 1+20
        yhfgdf kirjoitti:

        Konseptin pitää olla erilainen. Halpalentokentän tulot tulevat kiinteistövuokrista ja oheispalveluista. Esim. Tampereen terminaalin liiketilojen määrä pitäisi moninkertaistaa kaikenlaisille roinanmyyjille.

        Kenttäpalvelut ovat ulkoistettuja ja tarkoitus on, että lentotoiminnasta ei kerätä voittoja vaan pyritään -0 ja voitot tulevat vain kiinteistönhoidosta.

        Finavian konsepti maakuntakentillä on jonkinlainen high-standard syöttölentoasema, jossa periaate on, että lentoasemat ovat jonkinlaisia Helsinki-Vantaan jatkeita. Varusteluun kuuluu ylikallis kahvila ja surkea tax-freepuoti.

        Näiden tilalle voisi saada jonkun yksityisen kahvilan tai kaksikin ja tusinan erilaisia paikallisia myyjiä, kunhan vain tehtäisiin heille sopivat edulliset tilat. Painopiste ei saa olla lentokenttätoiminnassa vaan lentoasematoiminnassa.

        Tämäkin vaatii sen, että Ryanair suostuu maksamaan edes ne lentotoiminnan kulut. Suomessa pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa lennonjohtajille, turvatarkastajille, matkatavaran käsittelijöille, tekniselle henkilökunnalle ja palomiehille. Lisäksi nämä tarvitsevat toiminnalleen kalustoa ja tiloja. Sitten kun Ryanair ilmoittaa että lähtevät pois, koska maksut ovat korkeammat kuin Romaniassa, niin siinäpähän katsotaan kuinka kauan kauppiaat maksavat kalliita vuokria. Ryanair on sellainen liikekumppani, että jos se huomaa toisen osapuolen olevan riippuvaisia siitä, se käyttää tilanteen varmasti hyväkseen.

        Sitäpaitsi O'Leary joku aika sitten parempien julkisuustemppujen puutteessa vaati että lentokentät purkaisivat turhat ja kalliit liiketilat ja hoitaisivat vain matkustajat heille halvemmalla. Oikeasti jos liiketilavuokrilla haluaa tehdä rahaa, niin kannattaa ennemmin perustaa vaikka kauppakeskus keskelle maakuntaa kuin laskea asiakkaat Ryanaitin varaan.


      • ryrrryyr
        1+20 kirjoitti:

        Tämäkin vaatii sen, että Ryanair suostuu maksamaan edes ne lentotoiminnan kulut. Suomessa pitää maksaa ihan oikeaa palkkaa lennonjohtajille, turvatarkastajille, matkatavaran käsittelijöille, tekniselle henkilökunnalle ja palomiehille. Lisäksi nämä tarvitsevat toiminnalleen kalustoa ja tiloja. Sitten kun Ryanair ilmoittaa että lähtevät pois, koska maksut ovat korkeammat kuin Romaniassa, niin siinäpähän katsotaan kuinka kauan kauppiaat maksavat kalliita vuokria. Ryanair on sellainen liikekumppani, että jos se huomaa toisen osapuolen olevan riippuvaisia siitä, se käyttää tilanteen varmasti hyväkseen.

        Sitäpaitsi O'Leary joku aika sitten parempien julkisuustemppujen puutteessa vaati että lentokentät purkaisivat turhat ja kalliit liiketilat ja hoitaisivat vain matkustajat heille halvemmalla. Oikeasti jos liiketilavuokrilla haluaa tehdä rahaa, niin kannattaa ennemmin perustaa vaikka kauppakeskus keskelle maakuntaa kuin laskea asiakkaat Ryanaitin varaan.

        "Sitten kun Ryanair ilmoittaa että lähtevät pois, koska maksut ovat korkeammat kuin Romaniassa, niin siinäpähän katsotaan kuinka kauan kauppiaat maksavat kalliita vuokria."

        Romaniassa Ryanair lentää yhdeltä kentältä ja Ruotsissa kymmeneltä. Ovatko maksut Ruotsissa kymmenen kertaaa alhaisemmat kuin Ruotsissa?


      • dhwgfdfkjsdkjsd
        ryrrryyr kirjoitti:

        "Sitten kun Ryanair ilmoittaa että lähtevät pois, koska maksut ovat korkeammat kuin Romaniassa, niin siinäpähän katsotaan kuinka kauan kauppiaat maksavat kalliita vuokria."

        Romaniassa Ryanair lentää yhdeltä kentältä ja Ruotsissa kymmeneltä. Ovatko maksut Ruotsissa kymmenen kertaaa alhaisemmat kuin Ruotsissa?

        Ruotsin tilanne on jo selitetty kertaalleen, millä homma siellä pyörii. Ne kentät eivät ole Ryanairin varassa, vaan Ryanair on vain yksi monista kentän käyttäjistä. Koska muuta liikennettä on paljon, voivat he antaa Ryanairille helpotuksia eli antaa tuon firman freeraidata kentällä muiden käyttäjien piikkiin. Ruotsissa on jo pelkästään yksityisten liikesuihkujen liikenne monikymmenkertainen Suomeen verrattuna ja lentoyhtiöiden kirjo on valtava, jotka maksavat toimiessaan kentältä täydet maksut.

        Ihan turha verrata Suomea Ruotsiin, koska ne kaksi eivät ole vauraudeltaan ja voluumiltaan samassa tilanteessa. Ihan sama kun vertaisit Suomessa jotakin yhden nakkikioskin kirkonkylää pääkaupunkiseutuun ja ihmettelisit miksi mäkkäri toimii pääkaupungissa, mutta ei siellä 200 henkilön (joista 34 nuoria) kirkonkylässä, jossa työttömyysprosentti hipoo pilviä :)

        Onhan pelkästään Los Angelesissa 18 yksityistä lentokenttää suurten lisäksi, mutta alueen voluumi ja potentiaali on 100 kertainen koko Suomeen verrattuna. Suomessa yksityiseltä kentältä lentäisi Ryanair, sekä jos hyvin käy Air Baltic, kaksi Cessnaa, kolme riippuliidintä ja seitsemän kauko-ohjattavaa lennokkia, eli kuka maksaa jos kentän pääkäyttäjän liikenteen perusedellytys on freeraidaaminen kentällä ja muhkeat markkinontituet vielä ilmaispalveluiden lisäksi????

        Asian ymmärtämisen perusedellytys sinullekin on se että tiedostat ja hyväksyt asuvasi erittäin harvaanasutussa, pitkien välimatkojen massa, jossa asuu todella vähän ihmisiä ja jossa pääosa rahvaasta elää köyhyysrajan alapuolella miettien mistä saisi halpaa ruokaa jotta perhe säilyisi edes hengissä.


      • ryrryyrr
        dhwgfdfkjsdkjsd kirjoitti:

        Ruotsin tilanne on jo selitetty kertaalleen, millä homma siellä pyörii. Ne kentät eivät ole Ryanairin varassa, vaan Ryanair on vain yksi monista kentän käyttäjistä. Koska muuta liikennettä on paljon, voivat he antaa Ryanairille helpotuksia eli antaa tuon firman freeraidata kentällä muiden käyttäjien piikkiin. Ruotsissa on jo pelkästään yksityisten liikesuihkujen liikenne monikymmenkertainen Suomeen verrattuna ja lentoyhtiöiden kirjo on valtava, jotka maksavat toimiessaan kentältä täydet maksut.

        Ihan turha verrata Suomea Ruotsiin, koska ne kaksi eivät ole vauraudeltaan ja voluumiltaan samassa tilanteessa. Ihan sama kun vertaisit Suomessa jotakin yhden nakkikioskin kirkonkylää pääkaupunkiseutuun ja ihmettelisit miksi mäkkäri toimii pääkaupungissa, mutta ei siellä 200 henkilön (joista 34 nuoria) kirkonkylässä, jossa työttömyysprosentti hipoo pilviä :)

        Onhan pelkästään Los Angelesissa 18 yksityistä lentokenttää suurten lisäksi, mutta alueen voluumi ja potentiaali on 100 kertainen koko Suomeen verrattuna. Suomessa yksityiseltä kentältä lentäisi Ryanair, sekä jos hyvin käy Air Baltic, kaksi Cessnaa, kolme riippuliidintä ja seitsemän kauko-ohjattavaa lennokkia, eli kuka maksaa jos kentän pääkäyttäjän liikenteen perusedellytys on freeraidaaminen kentällä ja muhkeat markkinontituet vielä ilmaispalveluiden lisäksi????

        Asian ymmärtämisen perusedellytys sinullekin on se että tiedostat ja hyväksyt asuvasi erittäin harvaanasutussa, pitkien välimatkojen massa, jossa asuu todella vähän ihmisiä ja jossa pääosa rahvaasta elää köyhyysrajan alapuolella miettien mistä saisi halpaa ruokaa jotta perhe säilyisi edes hengissä.

        Ei kannata sitten vetää tähän Romaniaakaan.


      • gfyegfashdgjagsdkfas
        ryrryyrr kirjoitti:

        Ei kannata sitten vetää tähän Romaniaakaan.

        En ole puhunut Romaniasta yhtään mitään, vaan Suomesta ja täällä yksityisen Ryanair-kentän olemattomista toimintamahdollisuuksista.


      • ryrryyr
        gfyegfashdgjagsdkfas kirjoitti:

        En ole puhunut Romaniasta yhtään mitään, vaan Suomesta ja täällä yksityisen Ryanair-kentän olemattomista toimintamahdollisuuksista.

        Minä vastasinkin aiemmin henkilölle, joka mainitsi Romanian maksuista. Ilmeisesti asia on monisäikeisempi, eikä välttämättä edes sitä mitä sinä esität.


    • joulupukki on totta

      http://www.ryanair.com/fi/news/ryanair-palaa-turkuun-jos-maksukorotukset-perutaan
      http://www.lentoposti.fi/uutiset/ryanair_palaisi_turkuun_jos_valvontamaksun_20_senttia_per_matkustaja_korotus_perutaan

      esimerkiksi 100 matkustajaa * 0,20€ = 20€

      Jos joku aikuisten oikeasti uskoo että Ryanair palaisi Turkuun, jos valvontamaksun 20 senttiä per matkustaja korotus perutaan niin silloin on kyllä syytä päivittää lääkitys. Jos Turun liikenne pyörisi edes omillaan niin yksikään yrittäjä ei lopettaisi sitä tuollaisen summan takia. Joku toimittaja voisi harrastaa tutkivaa journalismia ja tutkiskella vaikka Turun liikenteen tukia ja katteita. Eikä kopioida suoraan Ryanairin lehdistötiedotteita niin esimerkiksi HS tekee. Vai vähentää Ryanair 100 työpaikkaa Tampereelta?

      http://www.hs.fi/talous/Ryanair vähentää lentojaan ja sata työpaikkaa Tampereelta/a1305627744458

      • Paska nosto

        Kyse on periaatteesta nostoja vastaan, aivan sama vaikka summa olisi 2 senttiä niin se vaikuttaa.
        Mahtaako ihan sata työpaikkaa edes riittää, mitä häviää. Kerrannaisvaikutukset on yllättävän suuret.....


      • Mä en leiki sun kaa
        Paska nosto kirjoitti:

        Kyse on periaatteesta nostoja vastaan, aivan sama vaikka summa olisi 2 senttiä niin se vaikuttaa.
        Mahtaako ihan sata työpaikkaa edes riittää, mitä häviää. Kerrannaisvaikutukset on yllättävän suuret.....

        Periaate on helvetin hyvä idea bisnesmaailmassa. Ryanairin olis ehkä kannattanut helmitaululla laskeskella lipun hintoja siten, että hyvinkin mahdolliset VIRANOMAISMAKSUT pystytään hoitamaan ilman perumispelleilyjä. Suomi24 olisi tietysti barrikadeilla, jos lippu olisi alunperin maksanut euron enemmän ja jäänyt siis varaa uusinkin nostoihin.

        20 senttiä per matkustaja. Oh. My. God.


      • egfuywegfugweufgwdug
        Paska nosto kirjoitti:

        Kyse on periaatteesta nostoja vastaan, aivan sama vaikka summa olisi 2 senttiä niin se vaikuttaa.
        Mahtaako ihan sata työpaikkaa edes riittää, mitä häviää. Kerrannaisvaikutukset on yllättävän suuret.....

        Luettele ne 100 työpaikkaa tai enemmän, jotka nyt varmasti häviää ja työntekijät saavat kenkää Ryanarin toiminnan takia. Lähteeksi ei kelpaa Ryanairin "laskelmat" !!!


      • rtg_hk

        Turun liikenne täytti ainakin kaikki Ryanairin toiveet ja tavoitteet, sen kertovat tilastot ja hintataso. Gironan ja Malagan hinnat esim. pyörivät lähellä 200 euroa ilman, että lisäpalveluista tulevia rahoja lasketaan mukaan ja käyttöasteet olisivat eirttäin hyviä.

        Se, että sinä et halua uskoa jonkin olevan mahdollista, ei tarkoita että se ei silti voisi olla sitä!

        Kuten monesti on todettu, Ryanairin kiukuttelu on puhtaasti politiikkaa ja heillä on siihen oikeus ja mahdollisuus laajan verkostonsa takia. Koneet saadaan aina muuhun käyttöön ja ne saadaan melkein yhtä helposti takaisin.


      • hullu ja hurskas
        rtg_hk kirjoitti:

        Turun liikenne täytti ainakin kaikki Ryanairin toiveet ja tavoitteet, sen kertovat tilastot ja hintataso. Gironan ja Malagan hinnat esim. pyörivät lähellä 200 euroa ilman, että lisäpalveluista tulevia rahoja lasketaan mukaan ja käyttöasteet olisivat eirttäin hyviä.

        Se, että sinä et halua uskoa jonkin olevan mahdollista, ei tarkoita että se ei silti voisi olla sitä!

        Kuten monesti on todettu, Ryanairin kiukuttelu on puhtaasti politiikkaa ja heillä on siihen oikeus ja mahdollisuus laajan verkostonsa takia. Koneet saadaan aina muuhun käyttöön ja ne saadaan melkein yhtä helposti takaisin.

        "Turun liikenne täytti ainakin kaikki Ryanairin toiveet ja tavoitteet, sen kertovat tilastot ja hintataso." Mutta päätti sitten kumminkin lopettaa koko liikenteen ja laittaa koneet seisomaan 20c/matkustaja matkustajamaksun korotuksen takia?

        Aivan.


      • 3ruiiio
        hullu ja hurskas kirjoitti:

        "Turun liikenne täytti ainakin kaikki Ryanairin toiveet ja tavoitteet, sen kertovat tilastot ja hintataso." Mutta päätti sitten kumminkin lopettaa koko liikenteen ja laittaa koneet seisomaan 20c/matkustaja matkustajamaksun korotuksen takia?

        Aivan.

        Aivan, kuten se päätti myös lopettaa saman verran toimintaa Tampereelta saman 20 sentin takia.

        Tilastot ovat faktaa, Ryanair nosti Turun Lentoaseman matkustaja määriä juuri sen mitä lupasikin. Tavoitteet saavutettiin ja kausi oli onnistunut. Turha yrittää väittää jotain muuta, joka on perätönsä paskaa.

        Kuten on todettu, 20 sentin korotuksen vastustus on periaate, eli yhtiön politiikkaa, joka on kaikkialla ollut monopolien vastaista.

        Ryanairille löytyy aina koneilleen käyttöä jostain muualta, se voi siis tätä reittien siirtelyä poliittisesti harrastaa, se saattaa olla myös kannattavaa, koska siinä säästetään ainakin välittömästi se 40 000 euroa, joka Turun ja Tampereen 200 000 matkustajaa olisivat veroina vieneet enemmän.


      • Niinpä niin
        3ruiiio kirjoitti:

        Aivan, kuten se päätti myös lopettaa saman verran toimintaa Tampereelta saman 20 sentin takia.

        Tilastot ovat faktaa, Ryanair nosti Turun Lentoaseman matkustaja määriä juuri sen mitä lupasikin. Tavoitteet saavutettiin ja kausi oli onnistunut. Turha yrittää väittää jotain muuta, joka on perätönsä paskaa.

        Kuten on todettu, 20 sentin korotuksen vastustus on periaate, eli yhtiön politiikkaa, joka on kaikkialla ollut monopolien vastaista.

        Ryanairille löytyy aina koneilleen käyttöä jostain muualta, se voi siis tätä reittien siirtelyä poliittisesti harrastaa, se saattaa olla myös kannattavaa, koska siinä säästetään ainakin välittömästi se 40 000 euroa, joka Turun ja Tampereen 200 000 matkustajaa olisivat veroina vieneet enemmän.

        Sinähän toistat rynkkypropagandaa ihan hienosti. "Monopolien vastustaminen" on suomeksi "yrittää saada itselleen ilmaisen/puoli-ilmaisen toimintapohjan".

        Kaikkien tahojen hyväksikäyttämisen ja kuiviin lypsämisen voi tietenkin muotoilla minhin muotoon haluaa, esim monopolien vastustamiseksi.


    • 1223456gh
      • O'Leary

        Ja tämähän pitää uskoa, koska irlantilainen pörssiyhtiö sanoo näin.


      • 0oyj
        O'Leary kirjoitti:

        Ja tämähän pitää uskoa, koska irlantilainen pörssiyhtiö sanoo näin.

        Rivien välejä minä uskon ja se sanoo, että Ryanair haluaa päästä Finaviasta eroon. Se haluaa Suomeen omalta kannaltaan helpon yhteistyökumppanin, joka pitää hintoja tarpeeksi alhaalla.


      • fdhvbkljdflkjsbvlk

        Ei tuo ollut tiedote, vaan tyypillinen Ryanairin uhkailuilmoitus. Eli loikkikaa meidän pillin mukaan ja tehkää mitä ikinä keksimme teiltä vaatia, niin saatamme lentää muutaman reitin teidänkin kentältä ja säästyy meidän omasta päästä keksimämme työpaikat.

        Viesti oli selvä ja ymmärretty mutta mitä sitten? Mitä merkitystä tuolla ns tiedotteella on mihinkään?


      • uehfkshfgshdfg
        0oyj kirjoitti:

        Rivien välejä minä uskon ja se sanoo, että Ryanair haluaa päästä Finaviasta eroon. Se haluaa Suomeen omalta kannaltaan helpon yhteistyökumppanin, joka pitää hintoja tarpeeksi alhaalla.

        Ja mikähän se olisi? Joku kaupunki ilmeisesti, joka ylläpitäisi heille lentokenttää, josta lennellä ilmaisiksi suurten markkinointitukien lisäksi? Jipii, hyvä idea! Eritoten niille Ryanairin matkustajille, jotka eivät asu moisen kaupungin veronkantoalueella!


      • 3tyubn
        uehfkshfgshdfg kirjoitti:

        Ja mikähän se olisi? Joku kaupunki ilmeisesti, joka ylläpitäisi heille lentokenttää, josta lennellä ilmaisiksi suurten markkinointitukien lisäksi? Jipii, hyvä idea! Eritoten niille Ryanairin matkustajille, jotka eivät asu moisen kaupungin veronkantoalueella!

        Lentoyhteydet ovat maakuntakeskuksille äärimmäisen tärkeitä. Toki niilläkin on kipurajansa, mutta se on huomattavasti korkeampi kuin Finavilla, jonka konsepti ei ole viritetty halpalentoihin sopivaksi. Aivan väärän tulojen ansaintarakenne.

        Sitä paitsi, yksityistettynä lentoasema voisi käyttää yhtä pääterminaalia, jonne voi houkutella myös muita halpalentoyhtiöitä kuin Ryanairia. Tällä hetkellä hyvin harva yhtiö suostuu palvelutasoon, joka on Turun ja Tampereen halpalentoterminaaleissa, mutta toisaalta pääterminaalista operointi on liian kallista.

        Keskikokoisten kaupunkiseutujen kannattaa panostaa nimen omaan halpalentotoimintaan, poikkeuksena pääkaupungit.

        Osa teistä ei selvästi halua myöntää, että Ryanair on todella tärkeä monille kaupungeille, niin tärkeä että heille kannattaa antaa myönnytyksiä. On järkevämpää uudelleen järjestää omaa toimintakonseptia kuin tukeutua konkurssiherkkien SAS:n, airBalticin ja Finnairin syöttöliikennetarpeisiin.


      • jdhdfhjfkhfkfkj
        3tyubn kirjoitti:

        Lentoyhteydet ovat maakuntakeskuksille äärimmäisen tärkeitä. Toki niilläkin on kipurajansa, mutta se on huomattavasti korkeampi kuin Finavilla, jonka konsepti ei ole viritetty halpalentoihin sopivaksi. Aivan väärän tulojen ansaintarakenne.

        Sitä paitsi, yksityistettynä lentoasema voisi käyttää yhtä pääterminaalia, jonne voi houkutella myös muita halpalentoyhtiöitä kuin Ryanairia. Tällä hetkellä hyvin harva yhtiö suostuu palvelutasoon, joka on Turun ja Tampereen halpalentoterminaaleissa, mutta toisaalta pääterminaalista operointi on liian kallista.

        Keskikokoisten kaupunkiseutujen kannattaa panostaa nimen omaan halpalentotoimintaan, poikkeuksena pääkaupungit.

        Osa teistä ei selvästi halua myöntää, että Ryanair on todella tärkeä monille kaupungeille, niin tärkeä että heille kannattaa antaa myönnytyksiä. On järkevämpää uudelleen järjestää omaa toimintakonseptia kuin tukeutua konkurssiherkkien SAS:n, airBalticin ja Finnairin syöttöliikennetarpeisiin.

        Onhan Ryanair tärkeä, mutta pirun kallis kaupungeille, johon se lentää. Ehdotit että sinne yksityiselle kentälle voisi houkutella muita halppiksia, eli edelleen kaikki käyttäjät haluavat lentää puoli-ilmaiseksi ja reittien perusedellytyksenä markkinointituet/reitti.

        Millä kaupungilla olisi varaa ylläpitää kenttää, jonka käyttäjät eivät juuri maksa siitä mitään ja joille pitää työntää rahaa säkkitolkulla markkinointitukina, että ylipäätään tulevat koko kentälle? Siinä saat kuules myydä ihan pirusti oheisrihkamaa että saat tuollaisen konseptin pyörimään edes lähellekkään omillaan! Ongelma halpalentoliikenteessä on itse Suomi, sen sijainti ja volyymi. Se takaa sen että ilman tukia tänne ei lennä yksikään halpalentoyhtiö ja sitä kautta homma siis on sitä kalliimpaa, mitä enemmän reittejä ja halpaoperaattoreita on kentän pyörittäjälle.

        Sinullakin vertailukenttänä haaveillesi on aina joku ihan eri asemassa oleva kenttä muualta Euroopasta ja unohdat/et tiedä millä ne oikeasti elää ja sitä millää ei Suomessa ole.

        Suomessa voi perustaa lentokentän johonkin korpeen myös yksityinen toimija... ei sitä kukaan kiellä, kunhan paikalle saa ympäristöluvat sun muut. Sinäkin voisit sellaisen perustaa ja alkaa houkuttelemaan sinne niin paljon freeraidaajia, kuin saat sinne hamuttua ja ostettua markkinointitukirahoilla.

        Uuden matkustajaliikenteen vaatimukset täyttävän kentän perustamis- ja rakentamiskulut ovat luokkaa satoja miljoonia euroja ja ylläpitokulut vuositasolla luokkaa yli miljoona euroa. Että saat sinne halppikset lentelemään, joudut maksmaan siitä niille, eli Lappeenrannan tyylisen liikenteen, pari lentoa viikossa maksaa vuodessa sen julkisuudessa kerrotun 800 000 euroa markkinointitukia ja Tampereen parhaimmat liikennemäärät nielivät päättäjiltä irtoavista lähteistä saadun tiedon mukaan yli 2 miljoonaa euroa vuodessa... kuinka paljon yli... sitä ei tiedetä.

        Ja sitten kun saat homman rokkaamaan, niin millä meinasit kustantaa tämän sirkuksen? Yhtiöt eivät maksaisi sinulle kentästäsi juuri mitään ja itse maksat niiden tulemisesta jo miljoonia ja itse kentästä miljoonia vuodessa, joten kuinka paljon meinasit myydä kenttäsi tiloissa matkamuistoja, kahvia ja pullaa, jotta saat kulut edes peitettyä? Huomaa että halppiksien asikaskunta roudaa omia eväitään koneeseen, kävelee tai liftaa ja todelliset hirollerit tulevat jopa bussilla kentällesi ja eivät yleisesti osta yhtään mitään kenttäsi kioskeista! SInunhan pitää houkutella ne oheistuotteiden ostajat muualta sinne eriksen ja sekin maksaa.

        No olet kuitenkin hyvin varma homman toimimisesta, joten ei kun homma käyntiin ja alta pyörittämään kenttää, eikö vain?!?


      • 45ijkkjh
        jdhdfhjfkhfkfkj kirjoitti:

        Onhan Ryanair tärkeä, mutta pirun kallis kaupungeille, johon se lentää. Ehdotit että sinne yksityiselle kentälle voisi houkutella muita halppiksia, eli edelleen kaikki käyttäjät haluavat lentää puoli-ilmaiseksi ja reittien perusedellytyksenä markkinointituet/reitti.

        Millä kaupungilla olisi varaa ylläpitää kenttää, jonka käyttäjät eivät juuri maksa siitä mitään ja joille pitää työntää rahaa säkkitolkulla markkinointitukina, että ylipäätään tulevat koko kentälle? Siinä saat kuules myydä ihan pirusti oheisrihkamaa että saat tuollaisen konseptin pyörimään edes lähellekkään omillaan! Ongelma halpalentoliikenteessä on itse Suomi, sen sijainti ja volyymi. Se takaa sen että ilman tukia tänne ei lennä yksikään halpalentoyhtiö ja sitä kautta homma siis on sitä kalliimpaa, mitä enemmän reittejä ja halpaoperaattoreita on kentän pyörittäjälle.

        Sinullakin vertailukenttänä haaveillesi on aina joku ihan eri asemassa oleva kenttä muualta Euroopasta ja unohdat/et tiedä millä ne oikeasti elää ja sitä millää ei Suomessa ole.

        Suomessa voi perustaa lentokentän johonkin korpeen myös yksityinen toimija... ei sitä kukaan kiellä, kunhan paikalle saa ympäristöluvat sun muut. Sinäkin voisit sellaisen perustaa ja alkaa houkuttelemaan sinne niin paljon freeraidaajia, kuin saat sinne hamuttua ja ostettua markkinointitukirahoilla.

        Uuden matkustajaliikenteen vaatimukset täyttävän kentän perustamis- ja rakentamiskulut ovat luokkaa satoja miljoonia euroja ja ylläpitokulut vuositasolla luokkaa yli miljoona euroa. Että saat sinne halppikset lentelemään, joudut maksmaan siitä niille, eli Lappeenrannan tyylisen liikenteen, pari lentoa viikossa maksaa vuodessa sen julkisuudessa kerrotun 800 000 euroa markkinointitukia ja Tampereen parhaimmat liikennemäärät nielivät päättäjiltä irtoavista lähteistä saadun tiedon mukaan yli 2 miljoonaa euroa vuodessa... kuinka paljon yli... sitä ei tiedetä.

        Ja sitten kun saat homman rokkaamaan, niin millä meinasit kustantaa tämän sirkuksen? Yhtiöt eivät maksaisi sinulle kentästäsi juuri mitään ja itse maksat niiden tulemisesta jo miljoonia ja itse kentästä miljoonia vuodessa, joten kuinka paljon meinasit myydä kenttäsi tiloissa matkamuistoja, kahvia ja pullaa, jotta saat kulut edes peitettyä? Huomaa että halppiksien asikaskunta roudaa omia eväitään koneeseen, kävelee tai liftaa ja todelliset hirollerit tulevat jopa bussilla kentällesi ja eivät yleisesti osta yhtään mitään kenttäsi kioskeista! SInunhan pitää houkutella ne oheistuotteiden ostajat muualta sinne eriksen ja sekin maksaa.

        No olet kuitenkin hyvin varma homman toimimisesta, joten ei kun homma käyntiin ja alta pyörittämään kenttää, eikö vain?!?

        Sinä et tiedä mitään halpalentoyhtiön talouden pyörittämisestä, etkä sen koommin halpalentokentän talouden pyörittämisestä yhtään mitään vaikka niin kovasti kuvitteletkin.

        Tuet eivät kata suurinta osaa toiminnasta, eikä suoraa rahaa halpalentoyhtiölle ole edes laillista maksaa yksittäiselle lentoyhtiölle julkisesta rahasta. Markkinointiyhteistyö on täysin eri asia.

        Tamperekaan ei ole suoraa tilisiirtoa tehnyt Ryanairin tilille. Tästä voit olla aivan varma. Tampereen kaupunki voi kyllä mainostaa reittiä Ryanairin puolesta kohdemaissa.

        Halpalentoyhtiön lipputulot eivät ole ainoa tulonlähde, vaan monilla on laukut mukana myös ruumaan, monet syövät matkalla ja ostelevat. Todellisuudessa siis matkustajilta saatavat rahat ovat lähempänä "täydenpalvelun" yhtiötä kuin mitä lipun hinnoista voisi päätellä. Tämän lisäksi on myös korkeampi täyttöaste, joka esim. Turussa oli aina lähemmäs 90% usein reilusti ylikin kun kannattava täyttöaste WizzAirin mukaan on n. 70%, Finnairin reittilennoilla voi hyvin olla täyttöaste vain 50%


      • Niinpä niin
        45ijkkjh kirjoitti:

        Sinä et tiedä mitään halpalentoyhtiön talouden pyörittämisestä, etkä sen koommin halpalentokentän talouden pyörittämisestä yhtään mitään vaikka niin kovasti kuvitteletkin.

        Tuet eivät kata suurinta osaa toiminnasta, eikä suoraa rahaa halpalentoyhtiölle ole edes laillista maksaa yksittäiselle lentoyhtiölle julkisesta rahasta. Markkinointiyhteistyö on täysin eri asia.

        Tamperekaan ei ole suoraa tilisiirtoa tehnyt Ryanairin tilille. Tästä voit olla aivan varma. Tampereen kaupunki voi kyllä mainostaa reittiä Ryanairin puolesta kohdemaissa.

        Halpalentoyhtiön lipputulot eivät ole ainoa tulonlähde, vaan monilla on laukut mukana myös ruumaan, monet syövät matkalla ja ostelevat. Todellisuudessa siis matkustajilta saatavat rahat ovat lähempänä "täydenpalvelun" yhtiötä kuin mitä lipun hinnoista voisi päätellä. Tämän lisäksi on myös korkeampi täyttöaste, joka esim. Turussa oli aina lähemmäs 90% usein reilusti ylikin kun kannattava täyttöaste WizzAirin mukaan on n. 70%, Finnairin reittilennoilla voi hyvin olla täyttöaste vain 50%

        No ei kyllä halpalentokentän pyörityksestä ymmärä näköjään Skavstakaan mitään, kun homma kaatuu rhan puutteeseen. Meneppäs nyt kipi kipi neuvomaan espanjalaisia halppiskentän pyörittäjiä Skavstaan miten homma toimii ja kannattaa, kun heiltä ei homma onnistu :)


    • a___p

      ruotsalaisia on vajaat kaksi kertaa suomalaisten verran, mutta ihan pikkupaikkakunnan ja helsingin välinen tuo kokoero ei ole. ja tuskin suomalaiset ihan superköyhiä ruotsalaisiin verrattuna ovat.

      ruotsissa homma vain hoidetaan paremmin - tuskin esimerkiksi skavstassa niin paljoa noita konsonanttiguben mainitsemia yksityissuihkareita liikkuu että ne mahdollistaisivat ryanairin freeraidauksen.

      skavstan lentokentän omien verkkosivujen mukaan ryanairin lisäksi kentälle lentävät

      Wizz Air - 6 routes to Poland, Hungary, and Serbia.
      Gotlandsflyg - Visby, Gotland
      Fritidsresor (TUI) - Turkey (Summer 2012).

      eli kyllä tuolla ryanair on selvästi merkittävin toimija. ja homma toimii silti.

      • gfdgdfhgfjfjgjfj

        Suomalaiset ovat nimenomaan superköyhiä ruotsalaisiin verrattuna. Ruotsin vauraus on monikymmenkertainen Suomeen verrattuna ja se tuo niitä oheistulonjakoja mm Skavstan kentälle. Huomaa että sitä muuta liikennettä ei missään nettisivuilla kerrota vaan sen olemassaolon näkee jos osaa katsoa paikanpäällä. Itse olen käynyt esim. Örebron kentällä, joka on Skavstaa pienempi, mutta kyllä sielläkin näkee ihan yhdellä silmäyksellä sen mitä meiltä puuttuu... valtavan voluumin pelkästään yksityispuolella.

        Ihan netistäkin löytyvin tiedoin huomaat jos haluat, että Skavstan pääelinkeino on rahtilentotoiminta. Sillä ja yksityispuolen lennoilla se jo elää sellaisenaan. Sen lisäksi kentältä lennetään paljon charter-lentoja. Mainitsemasi toimijat eivät missään nimessä ole kentän pääkäyttäjiä, vaan lentelevät sen muun liikenteen seassa sujuvasti. Ryanair on varmasti merkittävä toimija, mutta sen varassa kenttä ei ole.

        Suomessa ei tällaista voluumia ole tarjolla, joten taas ollaan alkulähteillä... mistä rahat jos pääkäyttäjä on Ryanair?!?


    • a___p

      rahdin määrä skavstassa on tilastojen mukaan noin 2000 tonnia, reilu neljännes örebrosta. tampereella näyttää vaihdelleen 300-800 tonnin paikkeilla. siis tuo mielestäsi riittää?

      • dhfesjbadflbaflh

        Ei riitä!

        Tutustuin Skavstan nykytilanteeseen ja se olikin yllättävä, koska vielä muutama vuosi sitten se oli merkittävä lentorahdin käsittelijä Ruotsissa. Yksi kolmesta merkittävimmästä. Googlettamalla löytyikin tietoa ja rahtimäärä siis vielä joitakin vuosia sitten oli 15 000 tonnia, kuten aiemmilla tiedoillani muistelin ja oli hyvin kannattavaa yhdessä vilkkaan charterliikenteen kanssa, mutta sittemmin Skavstan omistava taho päätti jättäytyä rahtiliikenteestä ja satsata kentän käyttöä halpalentoliikenteen käyttöön.

        Ryanairilta ja kumppaneilta kerättävät kolehdit ovat tyyliin kuuluvan pieniä ja nyt tilanne alkaakin räjähtää käsiin. Kiitotie nimittäin pitäisi kunnostaa ja siihenpä ei olekaan rahaa. Tarvittava summa olisi noin 80 miljoonaa ruotsin kruunua. Koska uusiminen on nyt alentuneiden käyttökatteiden takia mahdotonta ilman ulkopuolista tukea, ollaan siellä vähän niinkuin kusessa. Charter-lentoja on jäänyt myös pois ja jää lisää jatkossa, koska kiitotien kunto ei ole hyvä ja riittävä.

        Skavstaa pyörittävä taho kaipaa rahaa kunnalta, tai Ruotsin valtiolta, jotta kiitotie voitaisiin kunnostaa, mutta sitä ei ole ainakaan vielä tulossa ja tuskin tuleekaan. Ennen pitkää kiitotie menee rajoitettuun käyttöön ja liikennöinti loppuu kokonaan kolmen vuoden kuluttua, mikäli lainaa tai tukea ei siunaannu jostakin suunnasta. Halppiksien maksut riittävät juuri ja juuri peruspyöritykseen nollakatteella luvut punaisella, mutta ei mihinkään remontteihin tai pitkän kantaman kunnossapitoon. Kentän käyttömaksuja pitäisi nostaa, jotta kiitotie voitaisiin peruskorjata viimeistään kolmen vuoden päästä, mutta silloin Ryanair ja Wizz nostaa kytkintä saman tien ja lopettaa liikennöinnin.

        Löytyihän se todellinen kannattavuus tuoltakin, kun vähän jaksoi etsiä. Eli ennen hyvin pyörinyt kenttä on rapakunnossa halppisliikenteen takia ja tukehtumassa ilman kunnan tai valtion tukea omaan mahdottomuuteensa.

        Kysymykseesi siis on helppo vastata EI RIITÄ minimaaliset muiden operoijien määrät halppisliikenteen freeraidaaman kentän pyöritykseen edes Skavstassa :)


      • bvjksdbvjsdbvjc
        dhfesjbadflbaflh kirjoitti:

        Ei riitä!

        Tutustuin Skavstan nykytilanteeseen ja se olikin yllättävä, koska vielä muutama vuosi sitten se oli merkittävä lentorahdin käsittelijä Ruotsissa. Yksi kolmesta merkittävimmästä. Googlettamalla löytyikin tietoa ja rahtimäärä siis vielä joitakin vuosia sitten oli 15 000 tonnia, kuten aiemmilla tiedoillani muistelin ja oli hyvin kannattavaa yhdessä vilkkaan charterliikenteen kanssa, mutta sittemmin Skavstan omistava taho päätti jättäytyä rahtiliikenteestä ja satsata kentän käyttöä halpalentoliikenteen käyttöön.

        Ryanairilta ja kumppaneilta kerättävät kolehdit ovat tyyliin kuuluvan pieniä ja nyt tilanne alkaakin räjähtää käsiin. Kiitotie nimittäin pitäisi kunnostaa ja siihenpä ei olekaan rahaa. Tarvittava summa olisi noin 80 miljoonaa ruotsin kruunua. Koska uusiminen on nyt alentuneiden käyttökatteiden takia mahdotonta ilman ulkopuolista tukea, ollaan siellä vähän niinkuin kusessa. Charter-lentoja on jäänyt myös pois ja jää lisää jatkossa, koska kiitotien kunto ei ole hyvä ja riittävä.

        Skavstaa pyörittävä taho kaipaa rahaa kunnalta, tai Ruotsin valtiolta, jotta kiitotie voitaisiin kunnostaa, mutta sitä ei ole ainakaan vielä tulossa ja tuskin tuleekaan. Ennen pitkää kiitotie menee rajoitettuun käyttöön ja liikennöinti loppuu kokonaan kolmen vuoden kuluttua, mikäli lainaa tai tukea ei siunaannu jostakin suunnasta. Halppiksien maksut riittävät juuri ja juuri peruspyöritykseen nollakatteella luvut punaisella, mutta ei mihinkään remontteihin tai pitkän kantaman kunnossapitoon. Kentän käyttömaksuja pitäisi nostaa, jotta kiitotie voitaisiin peruskorjata viimeistään kolmen vuoden päästä, mutta silloin Ryanair ja Wizz nostaa kytkintä saman tien ja lopettaa liikennöinnin.

        Löytyihän se todellinen kannattavuus tuoltakin, kun vähän jaksoi etsiä. Eli ennen hyvin pyörinyt kenttä on rapakunnossa halppisliikenteen takia ja tukehtumassa ilman kunnan tai valtion tukea omaan mahdottomuuteensa.

        Kysymykseesi siis on helppo vastata EI RIITÄ minimaaliset muiden operoijien määrät halppisliikenteen freeraidaaman kentän pyöritykseen edes Skavstassa :)

        Skavstan omistaa siis 9/10 osuudella espanjalainen TBI niminen pulju, joten Swedavia tai Ruotsi itsessään ei edes voi vaikka haluaisikin auttaa Skavstaa jatkamaan. TBI on huutanut EU:a apuun, mutta sillä on nykytilanteessa ihan tarpeeksi elätettäviä ympäri Eurooppaa, joten ei taida onnistua. Jollei espanjalainen pulju saa runsaasti markkinalainaa, loppuu Skavstasta lentely muutaman vuoden sisällä... Tällaista autuutta on tuo yksityisen kentän arki, jonka käyttäjät eivät aio maksaa sen käyttämisestä juuri mitään, vaan vaatii kaiken mahdollisen ilmaiseksi tai alle kentän kannattavuuden ja hankkiudutaan samalla normi hintoja maksavista eroon halppista suosimalla.

        Ei kun samaa pommia pyörittämään Suomeenkin jotta saadaan irkkufirma repimään kaiken hyödyn ja jotkut muut maksaa koko lystin kuin käyttäjät... jos maksaa :)


      • a___p
        bvjksdbvjsdbvjc kirjoitti:

        Skavstan omistaa siis 9/10 osuudella espanjalainen TBI niminen pulju, joten Swedavia tai Ruotsi itsessään ei edes voi vaikka haluaisikin auttaa Skavstaa jatkamaan. TBI on huutanut EU:a apuun, mutta sillä on nykytilanteessa ihan tarpeeksi elätettäviä ympäri Eurooppaa, joten ei taida onnistua. Jollei espanjalainen pulju saa runsaasti markkinalainaa, loppuu Skavstasta lentely muutaman vuoden sisällä... Tällaista autuutta on tuo yksityisen kentän arki, jonka käyttäjät eivät aio maksaa sen käyttämisestä juuri mitään, vaan vaatii kaiken mahdollisen ilmaiseksi tai alle kentän kannattavuuden ja hankkiudutaan samalla normi hintoja maksavista eroon halppista suosimalla.

        Ei kun samaa pommia pyörittämään Suomeenkin jotta saadaan irkkufirma repimään kaiken hyödyn ja jotkut muut maksaa koko lystin kuin käyttäjät... jos maksaa :)

        tarvii tsekata onko tuokin yhtä todellista kuin aiemmat "faktasi" ..


      • 17+7
        a___p kirjoitti:

        tarvii tsekata onko tuokin yhtä todellista kuin aiemmat "faktasi" ..

        http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1622951-skavsta-hotas-av-nedlaggning

        Ainakin rahaa kinuavat kiitotieremonttia varten ja uhkaavat sulkemisella. Käsittääkseni kunta maksoi sinne jo terminaalilaajennuksen. Onhan sekin tietenkin liiketoimintamalli, että yhteiskunta maksaa investoinnit, niin voi kilpailla halvoilla hinnoilla.


      • a___p
        17+7 kirjoitti:

        http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.1622951-skavsta-hotas-av-nedlaggning

        Ainakin rahaa kinuavat kiitotieremonttia varten ja uhkaavat sulkemisella. Käsittääkseni kunta maksoi sinne jo terminaalilaajennuksen. Onhan sekin tietenkin liiketoimintamalli, että yhteiskunta maksaa investoinnit, niin voi kilpailla halvoilla hinnoilla.

        kuullostaa vähän samalta kuin stx:n kiristys suomessa.

        tuossa kuvatekstissä mainittiin sivulla olevan linkki koko kirjeeseen, mutta en löytänyt sitä - huomasitko missä se oli?


      • 17+7
        a___p kirjoitti:

        kuullostaa vähän samalta kuin stx:n kiristys suomessa.

        tuossa kuvatekstissä mainittiin sivulla olevan linkki koko kirjeeseen, mutta en löytänyt sitä - huomasitko missä se oli?

        Löysin toista kautta

        http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/article625031.svt/BINARY/KK97 364 51 Brev ang Skavsta.pdf

        Kyllä se jotain kertoo toiminnasta, jos 2,5 miljoonaa matkustajaa ja rahdit päälle vuodessa kuljettavalla lentokentällä ei ole varaa noin kymmenen miljoonan euron pakolliseen remonttiin. Euronkin tuotolla per matkustaja kulujen jälkeen tuo olisi ihan läpihuutoinvestointi.


      • fr^2
        17+7 kirjoitti:

        Löysin toista kautta

        http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/article625031.svt/BINARY/KK97 364 51 Brev ang Skavsta.pdf

        Kyllä se jotain kertoo toiminnasta, jos 2,5 miljoonaa matkustajaa ja rahdit päälle vuodessa kuljettavalla lentokentällä ei ole varaa noin kymmenen miljoonan euron pakolliseen remonttiin. Euronkin tuotolla per matkustaja kulujen jälkeen tuo olisi ihan läpihuutoinvestointi.

        No eipä ole ihme että rynkyllä ei ole Suomessa varaa maksaa 20c per matkustaja


      • 17+7
        17+7 kirjoitti:

        Löysin toista kautta

        http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/article625031.svt/BINARY/KK97 364 51 Brev ang Skavsta.pdf

        Kyllä se jotain kertoo toiminnasta, jos 2,5 miljoonaa matkustajaa ja rahdit päälle vuodessa kuljettavalla lentokentällä ei ole varaa noin kymmenen miljoonan euron pakolliseen remonttiin. Euronkin tuotolla per matkustaja kulujen jälkeen tuo olisi ihan läpihuutoinvestointi.

        Laitetaan vielä tuohon liittyvä SVT:n uutinen aiheesta.

        http://www.svt.se/nyheter/regionalt/svtsormland/skavsta-kan-laggas-ner


      • retgfh

        Turullakin on lähemmäs 8000 tonnia rahtia. 2011 : 7,853 t


      • a___p

      • fhgdjklfghsdjklghdl
        a___p kirjoitti:

        hmmm.. kuka saa hakea eu:n aluetukia? tuo kirjeen merkintä pistää miettimään että onko tuossa kyse siitä?

        Kyse on siitä että kentän maksuilla ei pystytä kenttää pyörittämään ilman muiden tukea. Siellä tiedetään että jos maksuja nostetaan, lähtee Ryanair kentältä sillä sekunnilla, joten ainut vaihtoehto on saada joku muu maksamaan kentän ylläpitoa, koska kentän merkittävä käyttäjä ei niihin maksuihin osallistu.


      • 16+2
        a___p kirjoitti:

        hmmm.. kuka saa hakea eu:n aluetukia? tuo kirjeen merkintä pistää miettimään että onko tuossa kyse siitä?

        Skavstalla ei ole oikein mitään kovin hyvää perustelua yhteiskunnan tuelle. Se ei ole mikään elinehto Nyköpingin elinkeinoelämälle, koska Tukholmaan ja sen kahdelle kentälle on ihan kohtuullinen matka. Toisaalta Nyköpingin kunta ei paljoa sen matkustajista kostu, koska suurin osa näkee koko kuntaa lähinnä lentokenttäbussin ikkunasta matkalla Tukholmaan tai toiseen suuntaan. Iso osa tuskin edes tietää olevansa Nyköpingissä, koska kenttää kutsutaan Stockholm-Skavstaksi. Tietenkin kenttä ja sen oheistoiminnat ylläpitävät jonkin verran työpaikkoja, ja varmasti sen takia Nyköpingin kunta tukikin terminaalin laajennusta. Mutta perusteita ylläpidon tukemiseen ei juuri ole, jos se ei omin voimin kannata.


    • nyköping

      Mulle on ihan sama, onko Raikku Suomessa vai ei. Olen tähänkin asti käyttänyt Skavstaa ja tulen käyttämään sitä myös jatkossa, koska sieltä niin paljon hyviä kohteita tarjolla ja parempia tarjouksia kuin Suomesta. Okei, varsinaissuomalaisten on helppo hypätä Turun satamasta "kelluvaan hotelliin", joka perillä aamulla Stokiksessa. En näe sitä ongelmaksi, koska yhtälailla esim. Pohjois-Ruotsista menee aikaa matkustaa Skavstalle ja sama tilanne myös pohjoisnorjalaisilla, jos lähtevät matkaan Ryggeltä. Tai jos lähtee "seikkailemaan" Standstedin tai Hahnin kautta, siinäkin tuhraantuu helposti 1-2 päivää ylimääräistä.

      • dvshasadvasvdhfa

        Käytät niin kauan kunnes viranomaiset sulkevat kiitoradan... Toivottavasti kiitotien remonttiin löytyy jostakin maksaja tai saat etsiä yhdessä Ryanairin kanssa seuraavan kuiviin lypsettävän kentän :)


    • ryrrryr

      On aivan eri lähteä vaikka Keski-Suomesta Skavstaan, kuin Ruotsin puolivälistä.

      • nyköping

        En puhunut keskisuomalaisista vaan varsinaissuomalaisista, jotka pääsevät alle tunnissa Turun satamaan.


      • Skavstan käyttäjä
        nyköping kirjoitti:

        En puhunut keskisuomalaisista vaan varsinaissuomalaisista, jotka pääsevät alle tunnissa Turun satamaan.

        Samaa reittiä minäkin käytän 4-5 kertaa vuodessa, tosi vaivaton mennä, kun on neljän minuutin matka laivaterminaaliin


    • VessaÖrkki

      Minä taas asun Pirkkalan kentällä, joten en jaksa niin paljon reissailla. Mukavan lämmintä ja hiljaista on pääosin päivää. Hyvä kun vähentävät vuoroja. Suihkun saisivat laittaa. pisuaarissa on hankala pestä tukkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5035
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe