Kokemuksia te-toimistoista?

asiakaspalvelija

Olen nyt joutunut asioimaan muutaman kerran te-toimistossa työttömänä työnhakijana ja kokemukset eivät ole olleet mitenkään hyviä. Ensimmäinen kerta elämässä työttömänä.

Jotenkin tuntuu olevan virkailijoilla (ei voi puhua asiakaspalveluhenkilöistä) sellainen asenne, että ihmistä nöyryytetään ja kohdellaan alentuvasti. Korostetaan, että päätöksistä ei valitusoikeutta ym. annetaan asioista väärää tietoa, mutta ei kuitenkaan pahoitella mitenkään, kun se selviää. Olen vuosia toiminut asiakaspalveluammatissa joten tätä on vaikea ymmärtää.

Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia?

148

13092

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma kokemukseni

Riippuu vähän myös millä virkailijalla olet asioinut. Omalla kohdallani 20% heistä ollut kuvailemasi kaltaisia ja loput ihan hienoja tyyppejä. Tosin tieto muutaman vuoden takaa, nyt viimeaikoina en ole asioinut siellä.

Voihan niilläkin olla potkut tiedossa, määräaikainen työsuhde loppumassa -> jolloin joutuvat itse samaan asemaan kuin sinä nyt, masennus päällä jne.

YKSI HUOMIOITAVA ASIA on että ne palveluhlöt, jotka ovat siinä tiskillä heti ensimmäisenä kun oven avaat, niin niillä ei ole välttämättä mitään koulutusta, ehkä peruskoulu takana. Kovasti yrittävät neivoa, kysymättäkin, ja minuöllekin ovat jakaneet väärää tietoa mm. karensseista joita onneton uskoin, ja paljon jäi rahaa saamatta kun uskoin heitä. En usko enää. Ne palveluhlöt, jotka on siellä huoneissa, joille jonotat vuoronumeron kanssa, ovat paremminkin ammattilaisia.

• TuossaSeOn

Kyllä se siitä suttaantuu kun vaat opit pitämään mölyt mahassasi työkkärissä vierailessasi.
      Mutta kerrot työttömyystätivirkailijalle, että :

a - otat vastaan täysiaikaista oikeata palkkatyötä
      b - otat vastaan palkkatuettua työtä
      c - otat vastaa ammatillista koulusta

Ja haet kaikkia noita a-c kohtia ihan omaehtoisesti kenenkään kehoittamatta.

• SeOnSiinäSe

Just, mitään omia asioita ei kannata kertoa. Olen joskus istunut oven vieressä ja kuullut, kuinka joku työtön kertoilee ummet ja lammet työttömyystoimiston eukolle.
        Siihen ei pidä syyllistyä.

• huuli Bòa
        SeOnSiinäSe kirjoitti:

Just, mitään omia asioita ei kannata kertoa. Olen joskus istunut oven vieressä ja kuullut, kuinka joku työtön kertoilee ummet ja lammet työttömyystoimiston eukolle.

Just niin, ja kerron miksi: Kaikki mitä sanotte, voidaan ja tullaan käyttämään teitä vastaan.....
        kuulostaa kliseemäiselle leffalauseelle, mutta yli 5 vuotta kortiston asiakkaana olleet täällä tietää mistä puhun...

• kerran kusettu

Mä kun erehdyin hakemaan yhden kerran liikaa erään alan koulutukseen työkkärin kautta, niin tuli pakkohaku ammattitaidonkartoitusjuttuun. Se oli täyttä sontaa ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään, se hyöty siitä oli että lopetin koulutuksiin hakemisen. Joskus myöhemmin piruuttani pistin muutamat kerrat hakemuksen sellasen alan koulutuksiin, jota en terveyssyistä pysty enää tekemään, eipä tullut pakkohakulappuja ammatinvalinnanohjaukseen. Työkkärintäti oli vissiin sitä mieltä, ett sovin paremmin sen alan hommiin mitä en pysty tekemään ja huonosti siihen mihin tosissani olisin halunnut mennä. Eipä ole missään vaiheessa sieltä päin tarjottu muuta kuin pakkohakulappuja ammatinvalinnanohjauksiin, kerran liippas liki, ett olisin joutunut puoli vuotta kestävään työnhakukoulutukseen, mutta kun urputin tarpeeksi vastaan sen koulutuspaikan haastattelijalle, niin eipä ne onneksi sinne valinneet. Lopetin muuten muuallekin koulutuksiin hakemisen, tuon pakotetun ammattitaidonkartoituspläjäyksen jälkeen. Miksi näkisin vaivaa, kun kerran työkkärintätikin oli sitä mieltä ettei musta ollut sen mua kiinnostavan alan töihin. Onneksi en ole enää joutunut saman virkailijan kans olemaan tekemisissä, mutta se aika minkä hän oli mun henk.kohtainen työvoimaneuvojana meni harakoille eli hukkaan, melkein kymmenen vuotta. Se on pitkä aika työttömän kohdalla, jos sattuu kohdalle sellanen työkkärintäti joka ei sua halua oikeasti auttaa ja opastaa vaan pompottaa sua mielensä mukaan ihan huvikseen. Kuinkahan monen muun asiat hoiti samalla tavalla eli toimillaan pitkitti työttömyyttä. Jotain kai oli mua vastaan, kun käytävällä mennessään muutamalle muulle, hymyili ja juttelikin jotain, mutt ei vilkaissutkaan muhun päin vaikka olin ollut hänen asiakkaana vuosia.

• Repeilin täysillä
        kerran kusettu kirjoitti:

Mä kun erehdyin hakemaan yhden kerran liikaa erään alan koulutukseen työkkärin kautta, niin tuli pakkohaku ammattitaidonkartoitusjuttuun. Se oli täyttä sontaa ensimmäisestä päivästä viimeiseen päivään, se hyöty siitä oli että lopetin koulutuksiin hakemisen. Joskus myöhemmin piruuttani pistin muutamat kerrat hakemuksen sellasen alan koulutuksiin, jota en terveyssyistä pysty enää tekemään, eipä tullut pakkohakulappuja ammatinvalinnanohjaukseen. Työkkärintäti oli vissiin sitä mieltä, ett sovin paremmin sen alan hommiin mitä en pysty tekemään ja huonosti siihen mihin tosissani olisin halunnut mennä. Eipä ole missään vaiheessa sieltä päin tarjottu muuta kuin pakkohakulappuja ammatinvalinnanohjauksiin, kerran liippas liki, ett olisin joutunut puoli vuotta kestävään työnhakukoulutukseen, mutta kun urputin tarpeeksi vastaan sen koulutuspaikan haastattelijalle, niin eipä ne onneksi sinne valinneet. Lopetin muuten muuallekin koulutuksiin hakemisen, tuon pakotetun ammattitaidonkartoituspläjäyksen jälkeen. Miksi näkisin vaivaa, kun kerran työkkärintätikin oli sitä mieltä ettei musta ollut sen mua kiinnostavan alan töihin. Onneksi en ole enää joutunut saman virkailijan kans olemaan tekemisissä, mutta se aika minkä hän oli mun henk.kohtainen työvoimaneuvojana meni harakoille eli hukkaan, melkein kymmenen vuotta. Se on pitkä aika työttömän kohdalla, jos sattuu kohdalle sellanen työkkärintäti joka ei sua halua oikeasti auttaa ja opastaa vaan pompottaa sua mielensä mukaan ihan huvikseen. Kuinkahan monen muun asiat hoiti samalla tavalla eli toimillaan pitkitti työttömyyttä. Jotain kai oli mua vastaan, kun käytävällä mennessään muutamalle muulle, hymyili ja juttelikin jotain, mutt ei vilkaissutkaan muhun päin vaikka olin ollut hänen asiakkaana vuosia.

Hehee! Tästä tuli mieleen eräskin työppärireissu, kun se ämmä alkoi huutamaan mulle suoraa huutoa :D :D :D SYy oli se, että olin hakenut useisiin eri alan koulutuksiin ja sehän ei sille työppärin ämmälle passannut. "Ei näin monen eri alan koulutuksiin saa hakea! Sitä täytyy keskittyä yhteen alaan, eikä poukkoilla sinne tänne!!!" :D :D :D

Hiemanko mulla oli hauskaa seurata sitä kilahdusta, ilmeisesti sitä riepo suunnattomasti se, että mulla oli sekä työkokemusta, että innostusta ja halukkuutta "monialaisuuteen", joka tänä päivänä on oikeastaan jopa suotavaa... ja sillä ämmällä itsellään vaan joku kirjekurssilla suoritettu merkantin tutkinto ;D

• ....................
        Repeilin täysillä kirjoitti:

Hehee! Tästä tuli mieleen eräskin työppärireissu, kun se ämmä alkoi huutamaan mulle suoraa huutoa :D :D :D SYy oli se, että olin hakenut useisiin eri alan koulutuksiin ja sehän ei sille työppärin ämmälle passannut. "Ei näin monen eri alan koulutuksiin saa hakea! Sitä täytyy keskittyä yhteen alaan, eikä poukkoilla sinne tänne!!!" :D :D :D

Hiemanko mulla oli hauskaa seurata sitä kilahdusta, ilmeisesti sitä riepo suunnattomasti se, että mulla oli sekä työkokemusta, että innostusta ja halukkuutta "monialaisuuteen", joka tänä päivänä on oikeastaan jopa suotavaa... ja sillä ämmällä itsellään vaan joku kirjekurssilla suoritettu merkantin tutkinto ;D

Mulle tuli mieleen yks kerta, kun menin lappuun merkittynä päivänä ilmoittautumaan työkkärinneuvojalle. Vuoron tultua menin hänen huoneeseen, tervehdin iloisesti, niin toiselta puolelta pöytää näkyi tädillä äkänen ilme ja kuului tokaisu, ett "sun olis pitänyt jo eilen käydä ilmoittautumassa". Mä hämmentyneenä katsoin lappuani ja ojensin sen virkailijalle, joka sitä katsottuaan, katsoi tietokoneelle ja tokaisi, ett koneelle oli merkitty aikasempi päivä kuin mun lapussa luki. Seuraavaks täti ärähti, ettei sitä ilmoittautumista olis tarvinnut viimeseen päivään jättää vaan olis voinut aikasemminkin käydä siellä. Mistä mä olisin voinut tietää se systeemi oli välissä muuttunut, aikasemmin käytäntö oli se ett just lappuun merkittynä päivänä mennään ilmoittautumaan. Jäi tosi hyvä mieli tuostakin työkkärikäynnistä. Muutenkin kyseisen virkailijan asenne mua kohtaan oli hanurista. Pisti pakkohakulappuja sellasen alan työhön, jota en enää terveyssyistä pystynyt tekemään vaikka olin jo aikoja sitten toimittanut hänen omasta pyynnöstä lääkärintodistuksenkin. Siitäkin veti herneet, kun lääkäri ei ollut todistukseen merkinnyt, ett minkä alan töihin en kykene. Hei haloo, ei kai lääkärin tehtävään kuulu sellanen, työkkärillähän omasta takaa ohjeet miten toimia siinä tilanteessa. Turhauttava hakea työtä, jota ei pysty tekemään. Kai sen sillosen työkkärintädin piti johinkin purkaa kaikki vitutuksensa ja mä satuin olemaan sopiva kohde, kun en uskaltanut kauheasti purnata vastaan karenssin pelossa vaan menin nöyrästi niitä annettuja paikkoja hakemaan. Enää en ole onnekseni kyseinen virkailijan asiakkaana. Myöhemmin kyllä olen ruvennut puoliani pitämään, kai se on pohja tullut vastaan minunkin säkissä.

• Töihin siitä
        huuli Bòa kirjoitti:

Just niin, ja kerron miksi: Kaikki mitä sanotte, voidaan ja tullaan käyttämään teitä vastaan.....
        kuulostaa kliseemäiselle leffalauseelle, mutta yli 5 vuotta kortiston asiakkaana olleet täällä tietää mistä puhun...

Ehkä olis kannattanut kertoa niin voisit olla jo töissä!

• Voi voi
        kerran kusettu kirjoitti:

Mee piruuttas töihin!

• Liian utelias
        SeOnSiinäSe kirjoitti:

Ei saa salakuunnella! Joo, älä vaan kerro mitään työkkärissä. Työttömyys on hieno asia, ei kannata yrittää päästä töihin.

• hohhoijaa
        Repeilin täysillä kirjoitti:

Uskoo ken haluaa! Työppäri, murteesta päätellen kirjoittaja jostain kaukaa

• kasva jo siitä
        Töihin siitä kirjoitti:

Ehkä olis kannattanut kertoa niin voisit olla jo töissä!

Noin naiivin vastauksen perusteella sinulla on vielä paljon opittavaa TE-toimiston metodeista...mutta kyllä ne sinullekin valkenee, vaikka sitten kantapään kautta jahka olet muutaman kerran "vuodattanut" ja "avautunut" heille. Kaikki kirjataan ylös ja kaikkia käytetään vastaan, ei eduksi. Töistä ei kannata TE ssä unelmoida. Nykyään jo se, että on ollut työttömyyspäiviä ylipäätään koulutuksen jälkeen, on sanaton este saada töitä tässä maassa. koulutusta vailla olevat sitten ohjataan suoraan TYP-vankileirille tai amikseen karenssin uhalla

• Vähemmän utelias
        Liian utelias kirjoitti:

Ei saa salakuunnella! Joo, älä vaan kerro mitään työkkärissä. Työttömyys on hieno asia, ei kannata yrittää päästä töihin.

Töihin yleensä päästään ilman työttömyystoimistoa: minä ainakin olen kääntynyt suoraan työnantajien puoleen.
        Työttömyystoimiston kautta olen ollut vain typerillä huuhaa-kursseilla ja jossain jonninjoutavassa yhdistyksessä aikaani tappamassa.

• Anonyymi
        Vähemmän utelias kirjoitti:

Töihin yleensä päästään ilman työttömyystoimistoa: minä ainakin olen kääntynyt suoraan työnantajien puoleen.
        Työttömyystoimiston kautta olen ollut vain typerillä huuhaa-kursseilla ja jossain jonninjoutavassa yhdistyksessä aikaani tappamassa.

Ihan oikein olet tehnyt,kun löytänyt muuta kautta töitä kuin työkkärin...
        Se työhän ei ole työkkärissä. Työ on siellä missä tuotetaan jotain tavaraa tai palveluja.
        No. Työkkärin virkailijoiden paikat on tyvoimahallinnolta haettavissa.
        Mutta se normaali muu työ pitää ihmisen ymmärtää hakea ihan muualta.

• Anonyymi

D - olet hakevinaan neljää paikkaa niin rahat tulee tilille

• Anonyymi
        .................... kirjoitti:

Mulle tuli mieleen yks kerta, kun menin lappuun merkittynä päivänä ilmoittautumaan työkkärinneuvojalle. Vuoron tultua menin hänen huoneeseen, tervehdin iloisesti, niin toiselta puolelta pöytää näkyi tädillä äkänen ilme ja kuului tokaisu, ett "sun olis pitänyt jo eilen käydä ilmoittautumassa". Mä hämmentyneenä katsoin lappuani ja ojensin sen virkailijalle, joka sitä katsottuaan, katsoi tietokoneelle ja tokaisi, ett koneelle oli merkitty aikasempi päivä kuin mun lapussa luki. Seuraavaks täti ärähti, ettei sitä ilmoittautumista olis tarvinnut viimeseen päivään jättää vaan olis voinut aikasemminkin käydä siellä. Mistä mä olisin voinut tietää se systeemi oli välissä muuttunut, aikasemmin käytäntö oli se ett just lappuun merkittynä päivänä mennään ilmoittautumaan. Jäi tosi hyvä mieli tuostakin työkkärikäynnistä. Muutenkin kyseisen virkailijan asenne mua kohtaan oli hanurista. Pisti pakkohakulappuja sellasen alan työhön, jota en enää terveyssyistä pystynyt tekemään vaikka olin jo aikoja sitten toimittanut hänen omasta pyynnöstä lääkärintodistuksenkin. Siitäkin veti herneet, kun lääkäri ei ollut todistukseen merkinnyt, ett minkä alan töihin en kykene. Hei haloo, ei kai lääkärin tehtävään kuulu sellanen, työkkärillähän omasta takaa ohjeet miten toimia siinä tilanteessa. Turhauttava hakea työtä, jota ei pysty tekemään. Kai sen sillosen työkkärintädin piti johinkin purkaa kaikki vitutuksensa ja mä satuin olemaan sopiva kohde, kun en uskaltanut kauheasti purnata vastaan karenssin pelossa vaan menin nöyrästi niitä annettuja paikkoja hakemaan. Enää en ole onnekseni kyseinen virkailijan asiakkaana. Myöhemmin kyllä olen ruvennut puoliani pitämään, kai se on pohja tullut vastaan minunkin säkissä.

1. En koskaan päässyt avaamaan työkkärin ovea vaikka lähimpään työkkäriin oli ja on edelleen 20km vaan minulle soitettiin aina puhelimitse 100km:n päässä olevasta työkkäristä.

2. "En voinut tietää, että oli muuttunut". Tein itse netissä kaiken, minkä osasin. Tosin, seuraavissa omissa tietojen muuttamisissa, (johon laitettiin esim työttömyys jatkuu ym), en enää löytänytkään järjestelmästä ko kohtaa, mihin ne omat tiedot päivitetään.
        Itse ajattelin, että järjestelmäpäivityksen tai kiusantekoa tämä, ettei enää löydä, mihin tietojaan päivittää. Umpisurkea koko te-toimiston järjestelmä.

3. Hain ITSE työpaikkani. Haistatin pitkä täysin nollalle te-toimistolle. Puulaaki, johon syydetään veroeuroja. Koko lafkalla ei ole mitään virkaa. Luuserien eli eduskunnasta pudonneiden ketkujen kovapalkkaisia "eläkettä odotellen" leikkikenttiä.

• Anonyymi

...mistä tiedät kun menet vaan suoraan töihin jos työtön?
        Miksi olit jollain keksityillä kursseilla johon ei ole pakko osallistua ja varsinkaan kun menet vaan töihin?....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

D - olet hakevinaan neljää paikkaa niin rahat tulee tilille

Eikä siinä vielä kaikki, vaan ajallaan tulevat tilille!
        -kokemusta on jo 3v! :D

• Anonyymi

Menisikin ihan noin se "palvelu". Kyllä ne on erikoistunut siihen että saavat ihmiset kuseen

• Anonyymi

Joo ei tuolla työkkärillä ole mitään tekemistä työllistymisen kannalta. Käytännössä niistä on vain haittaa

• hymyhyytymä

Joku jo mainitsikin, että ensimmäisen tiskin takana on henkilö jolla ei välttämättä ole mitään koulutusta...Juu, sen olen kyllä huomannut. Edes tervehtimistä eivät hallitse välttämättä. Huoneissa istuvat virkailijat ovat olleet aivan asiallisia, yksi jopa totesi että 'ei meillä kuule ole sinulle mitään työpaikkaa tarjota, miten oot ajatellu toimia?' Esitin oman työnhakustrategiani ja koneelle kirjattiin että 'hakee itse töitä'.

Muutin paikkakuntaa ollessani työttömänä. Uudella paikkakunnalla oltiin erittäin ystävällisiä joka luukulla. Mutta sitten mätkäisivät karenssin, kun keskeytin työvoimapoliittisen koulutuksen. Valitin, koska tiesin olevani oikeassa. Pitkä stoori, mutta paljastui, että TE-toimisto oli antanut valheellisen lausunnon kassaan. Työttömyysturva-asiamiehen kehoituksesta joutuivat oikaisemaan sen. Eli mukavia päin naamaa, mutta selän takana tekevät kaikkensa, jotta ei tarvitisi maksaa työttömyysturvaa.

Olen ilmeisesti erikoisella alalla ja työhistoriani on varsin poikkeuksellinen, joten eivät ole ainakaan tarjoamassa mitään työtä. Itse olen tehnyt osa-aikaisesti kaikenlaista, mutta enpä sitä viitsi TE-keskuksessa mainostaa, muuten olettavat että haluan olla loppuikäni leipää pakkaamassa (mikä on ohan ok välillä).

• vaihtelee

paikallisessa oli aiemmin päinvastoin eli ne ekassa ookoo, sitten huoneessa jossa ovikin kehnoja

nykysin muuttunut kovin
        ennen oli ammatin mukaan minne mennään ja ilmoittautuminen ensin erikseen

nyt suoraan eikä ilmoittautumista ja ei ammattien mukaan

• OveliaOvat

Nämä työkkärit ovat ennemminkin kansalaisten kyttääjiä ja karenssien jakajia ja erityisesti kyykyttäjiä. Hiukan kuin DDR:n Stasi aikoinaan. Mutta meillä taas ei ole kansalaisten poliittista kyttäystä, mutta jos erehdyt sanomaan, että et etsi enään töitä, karenssi rapsahtaa.

Minultakin työkkärin täti hiukan ohimennen kysäisi, että etsithän vielä työtä. Vastasin, että karenssinhan siitä saa jos tunustaa lopettaneensa työnhaun. Totesin lopulta, että totta kai hae erittäin aktiivisesti työtä.

• pilkunhioja

''kohdellaan alentuvasti''

Tuskin ne virkailijat siellä asiakkaalleen alentuu. Joten tarkoittamasi sana on ''alentAvasti''.

• dhdhdb

Ei, kyllä ap kirjoitti ihan oikein ja sinä väärin.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Sanat

>>Kielitoimiston sanakirja selittää seuraavasti sanat ”alentua” ja ”alentuva”:

Sanalla ”alentua” on ensinnäkin konkreettinen merkitys, esim. ”Veden pinta oli alentunut”. Sanan toinen merkitys on ”suostua johonkin arvoaan tai asemaansa alentavaan”. Esim. ”Niin ylpeä, että ei tervehtimään alennu”.

Sana ”alentuva” selitetään seuraavasti: ”ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen”.

Sanojen merkitys käy ehkä selkeämmäksi, kun ajattelee seuraavasti. Jotta voisi alentua, on ensin oltava ylhäällä. Ihminen, joka kohtelee toista ihmistä alentuvasti, viestii olemuksellaan seuraavaa: ”Olen älyltäni, asemaltani, tiedoiltani tms. ylempänä kuin sinä. Mutta olen niin hyväntahtoinen sinua kohtaan, että laskeudun tasollesi ja kohtelen sinua niin kuin tasavertaista”.>>

• dfghfghfghd
        dhdhdb kirjoitti:

Ei, kyllä ap kirjoitti ihan oikein ja sinä väärin.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Sanat

>>Kielitoimiston sanakirja selittää seuraavasti sanat ”alentua” ja ”alentuva”:

Sanalla ”alentua” on ensinnäkin konkreettinen merkitys, esim. ”Veden pinta oli alentunut”. Sanan toinen merkitys on ”suostua johonkin arvoaan tai asemaansa alentavaan”. Esim. ”Niin ylpeä, että ei tervehtimään alennu”.

Sana ”alentuva” selitetään seuraavasti: ”ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen”.

Sanojen merkitys käy ehkä selkeämmäksi, kun ajattelee seuraavasti. Jotta voisi alentua, on ensin oltava ylhäällä. Ihminen, joka kohtelee toista ihmistä alentuvasti, viestii olemuksellaan seuraavaa: ”Olen älyltäni, asemaltani, tiedoiltani tms. ylempänä kuin sinä. Mutta olen niin hyväntahtoinen sinua kohtaan, että laskeudun tasollesi ja kohtelen sinua niin kuin tasavertaista”.>>

Alentava on se termi, joka sopii työkkärin kukkahattutädeistä käytettäväksi. He pyrkivät alentamaan työnhakijat jollekin kuvitteelliselle Työttömän tasolle. Heidän käytöksensä ei ole ”ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen”. He eivät kohtele työnhakijoita "kuin tasavertaista" - he eivät edes teeskentele sitä.

Sanojen ero on hienovarainen, joten ei ihme, että erehdyit. Työkkärin muijat voisivat kuvailla itseään alentuviksi. Työnhakijana kuvailen heidän käytöstään minua alentavaksi.

• Palmroos
    • 123__

Joo, kokemusta on että valehtelevat härskisti.

Miten ne kehtaa?

• Mahdollista myös

Tai hakijat ymmärtää väärin!

• Anonyymi

Olisiko kepupaikka siihen selitys?

• Anonyymi

Joo kyllä ne sikailee asiakkaan kustannuksella mahdollisimman härskisti

• te-toimistosta päivä

Viimeeksi kun kävin, niin virkailija kysyi melkein touhtuneena, että miksi käyn siellä ajan uusimisessa, kun sen voi tehdä netissä. No, sanoin siihen että kun oli muutakin asiaa keskustaan niin samalla hoidan tämän... Virkailija tokaisi siihen, että heillä on hurjasti vähennetty henkilökuntaa. Silloinkin siellä oli vain se yksi paikalla.

• Onnellinen(köyhä)

Sekä- että kokemusta. vuosia tolkutin, että haluan uuden ammatin, enkä olla työtön. Sain "ulkopuolista tukea" joka auttoi omaeht.koulutuksen tuen saannissa. Ei mennyt hukkaan, nyt 1,5 v. olen paiskinut duunii yhel pienel virmal... Ensi vuosikin sovittu!!!
      Lomaa on täs joku päivä. Kiva...

Pyytäkää joku mukaan työkkäriin. Muuta ohjetta tuohon ole, niin kohtelu muuttuu kuin taikasauvalla.

• Näin kävi

Minua alkoi hieman säälittämään eräs virkailija, koska hän taisi hieman pelästyä minua, koska pidin oikeuksistani kiinni ja mainitsin selvästi kantani orjatyöhön ym. sopimusten laatimiseen. Taisi se pelko siirtyä nyt sitten asiakkaalta virkailijalle vuosien käyntien jälkeen. Tarkoitus ei ole ketään pelotella tai uhkailla. Pidän vain oikeuksistani kiinni.

• Kokemusta on!

Jostain syystä tuommosiin virkoihin (te-toimiston tantat) hakeutuu aika usein luonnevikaisia (narsistit jne) persoonia, jotka nauttii suuresti päästessään kyykyttämään ihmisiä ihan päättömästi. Kannattaa perehtyä esim narsismiin, miettiä sen jälkeen miten työppärin tantta käyttäytyy ja toimii ja vetää sitten johtopäätökset. Parhaiten tuommosten luonnevikaisten kanssa onnistuu, kun ei korvaansa lotkauta millekään tempulle, mitä ne keksii, ei ainakaan missään tapauksessa reagoi "tunteella". Tyynen rauhallisesti vaan tuumaa "jaa, niinkö" ja siirtyy asiasta kukkapurkkiin. Tuommosen asiakkaan kohdatessaan luonnevikainen virkailija silminnähden äimistyy, seuraavaksi sille iskee paniikki ja saattaa alkaa jopa huutamaan :D :D :D Tuon jälkeen ne "pakenee tilanteesta" kuittaamalla jotain näennäistä ja passittamalla sut ulos - käynti on päättynyt. Hillittömän hauskaa seurata, miten nuo luonnevikaiset käyttäytyy ja reagoi aina samalla tavalla, olivatpa sitten virkatehtävissä, tai yksityiselämässä - tuo tilanteenhallinnan menetys on niille niin kova pala, että tuut jatkossa asioimaan toisella tantalla ihan niiden omasta alotteesta ;D

• sitten myös
        Kokemusta on! kirjoitti:

Jostain syystä tuommosiin virkoihin (te-toimiston tantat) hakeutuu aika usein luonnevikaisia (narsistit jne) persoonia, jotka nauttii suuresti päästessään kyykyttämään ihmisiä ihan päättömästi. Kannattaa perehtyä esim narsismiin, miettiä sen jälkeen miten työppärin tantta käyttäytyy ja toimii ja vetää sitten johtopäätökset. Parhaiten tuommosten luonnevikaisten kanssa onnistuu, kun ei korvaansa lotkauta millekään tempulle, mitä ne keksii, ei ainakaan missään tapauksessa reagoi "tunteella". Tyynen rauhallisesti vaan tuumaa "jaa, niinkö" ja siirtyy asiasta kukkapurkkiin. Tuommosen asiakkaan kohdatessaan luonnevikainen virkailija silminnähden äimistyy, seuraavaksi sille iskee paniikki ja saattaa alkaa jopa huutamaan :D :D :D Tuon jälkeen ne "pakenee tilanteesta" kuittaamalla jotain näennäistä ja passittamalla sut ulos - käynti on päättynyt. Hillittömän hauskaa seurata, miten nuo luonnevikaiset käyttäytyy ja reagoi aina samalla tavalla, olivatpa sitten virkatehtävissä, tai yksityiselämässä - tuo tilanteenhallinnan menetys on niille niin kova pala, että tuut jatkossa asioimaan toisella tantalla ihan niiden omasta alotteesta ;D

osa vaan tottelee ylempiään

tietävät että ihan oikeasti kokonaisia elämiä tuhoavat

mutta kun saavat rahaa päättävät olla välittämättä

• Näitä riittää
        Kokemusta on! kirjoitti:

Kirjoittaja tyypillinen "keittiöpsykologi" kansakoulupohjalla!

• Anonyymi
        Kokemusta on! kirjoitti:

Siellä pääsee pätemään ja kiusaamaan ihmisiä. Siellä voi lyödä ihmisiä lyttyyn oikein kunnolla

• Anonyymi
        sitten myös kirjoitti:

osa vaan tottelee ylempiään

tietävät että ihan oikeasti kokonaisia elämiä tuhoavat

mutta kun saavat rahaa päättävät olla välittämättä

Aivan. Nauttivat siitä

• Kiirus

Löytyy sekä hyviä että huonoja. Kohdallani on kerran tehty väärä menettely jonka ammattitaitoisempi laittoi heti tiedon saatuaan oikaan kuosiin. Yksi hullu huutaja on osunut kohdalle ja yksi joka oli jo jäämässä eläkkeelle, hutiloi toimessaan. Mutta asiallisia löytyy aika paljon. Huippu oli virkailija joka järkkäsi mulle oppisopimukseen palkkatuen parissa tunnissa luvassa olevan parin viikon sijasta. Sanoisin näppituntumalla hyvät vastaan huonot 8/2.

• Hywää palvelua

Asiallista tekstiä sulta "kokemusta on" ja niin totta. Pitäisi pyrkiä siihen, ettei alistu, näytä pelkoa, ja on itse rauhallinen, ja on aina valmis lyömään eteen jokin lakiote, jos tulee ongelmia. Itselläni ei koskaan ole oikein ollut mitään pahempia ongelmia virkailijoiden kanssa, kyllä ne aika asiallisia on kaikki olleet, mutta olen aina pelännyt mennä sinne ja ahdistuneen oloinen. Jotkut saattaa olla tosi mukavan oloisia, mutta pohjimmiltaan ilkeitä esim. laittamalla tahallaan väärää tietoa rekisteriin, josta on koitunut ongelmia jatkossa.
      2-3 virkailijalta olen kysellyt oikeuksistani, kun en vielä ollut netistä ottanut selvää. Yksi pyöritteli silmiänsä ja katsoi minua tyhmänä. Toinen ei vastannut mitään, kun kysyin että eikö tuo työllistymis-suunnitelma pidä tulostaa tuolta koneelta, merkkasi tietokantaan jotain häiriömerkintöjä ja ei antanut enää varata aikaa hänelle. Kolmas on jo todella asiallinen ja mukavan oloinen. Meni jopa tunti asioidessa, kun oli niin kiva lörpötellä asioista.
      Mitä enemmän olen ottanut oikeuksistani selvää, sitä enemmän virkailijat on alkaneet perääntymään, tulee jopa tosi hyvää palvelua nyt. Kai ne jotain munkin päänmenoksi joskus keksii, mut orjatöihin eivät kyllä saa mua koskaan.

• kumarran ja kiitän

eipä ole kuin hyvää sanomista... yhden ainoan kerran olen ikänäni siellä käynyt, v.2009 kun työttömyysputkeen jäin. Kaikki ohjeet ja opastus sujui hyvässä hengessä ja erittäin ystävällistä väkeä kaikenkaikkiaan.Sovittiin jotta vuoden välein soitellaan ja niin on tehty.Työpaikalla infotilaisuudessa oli paikalla eläkeyhtiön, liiton ja työkkärin edustajat kertomassa ja vastaamassa kysymyksiin, mistä kukin kysyä keksi ja mikä omaa mieltä askarrutti, silloin jo saimme perustiedot asioista ja sitten siellä käynnillä vaan allekirjoitettiin paperit jotka oli jo valmiiksi esitäytetty.Nuo asiat kun ihan vieraita olivat koska kukaan meistä 57 ikäisistä ei ollut asioinut aiemmin työkkärissä.Ei voi muuta sanoa, kuin kiitettävää palvelua on ollut.

• hyvä että yhä

putki auttaa mutta filatovin työryhmän ehdotuksen mukaan ei auta enää tulevaisuudessa kun tahtoo myös vanhemmat työttömät soppaloitten armoille

• 456396

ne on niitä uudempia työttömiä joita ne muutokset sitten koskee, ei enää meitä.

• hummani hei

kyllä siellä yleensä kaikkia on koskenut ne ja yllättävän nopiasti vaihtuu aina säännökset, kun kyse kansan kiusaamisesta niin ihan laukata osaavat

• 456396
        hummani hei kirjoitti:

kyllä siellä yleensä kaikkia on koskenut ne ja yllättävän nopiasti vaihtuu aina säännökset, kun kyse kansan kiusaamisesta niin ihan laukata osaavat

säännöt kun vaihtuu niin ne koskevat sen päivämäärän jälkeen työttömiksi tulevia

• Ötrès Ötrès Cholu

Päästäkseen TE toimiston virkailijoiden ajatusmaailmaan, suhtautumiseen asiakaskuntaan ja syy - seuraus mekanismeihin aivojen ja puhe-elinten välillä, parhaiten se onnistuu kun menee tutkimaan asiaa suoraan hevosen suuhun, tai pikemminkin hevosen mahalaukkuun. Kun olette lukeneet näitä muutamia lainsäädäntöjä ja toimintaohjeita täällä joista linkkejä muutamat on hyvin laittaneetkin, ymmärrätte sen kontekstin josta kaikki komennot, kyseenalaistamiset, ukaasit ja sanktio syntyy. Ei mene edes yhtä tekstin kappaletta, ettei rangaistukseen viittaavaa momenttia ole laitettu väliviittaukseksi. Sivukaupalla rangaistuksen eri muotoihin viittausta, ja toisen ohjeistuksen muunnoksiin rangaistuksesta. Kaikki toimintaohje pyörii rangaistusmekanismien ympärillä. Siten ei ole mitenkään yllättävää ettei käynti TE-toimistossa ole mikään iloinen tapahtuma kenellekään työttömistä

• myöskin asiakas...

...palvelussakin töissä olleena:

aika pitkälti samaa väkeä siellä ovat kuin täällä nämä löylykauhan tunkijat ja muut trollit
      toki kieli on siloitellumpi muttei se tarkoita että ystävällisempiä olisivat, heillä kun on valta päättää elämästä ja soppalan elätiksi joutumisesta ja siellä taasen on valta päättää elämästä ja kuolemasta

• Tyytyväinen

Ei heillä mitään valtaa ole. Kaikki toimenpiteet perustuvat määräyksiin ja ohjeisiin joita virkailjat sitten yritää noudattaa ja tulkita. Toiset osaa hommansa paremmmin
        kuin toiset..

Jos määräysten tulkinta on oikea ei virkailijan omalla asenteella ole lopputulokseen mitään merkitystä. Ihme valittajia täällä.

• höpsis nyt rölli

nyt rölli häivy jo

itsekin tiedät ettei niillä ohjeilla ole mitään väliä, ainakaan kirjallisilla
      virkailijat on eri juttu kuin yksityisten työntekijät

mitä joku päättää, saman jengin jäsen on samaa mieltä riippumatta oliko lain mukainen vaiko vastainen

• Tyytyväinen

Lain mukaan ne kaikki päätökset on mentävä. On kokemusta Kelan kanssa. Kaksi valitusta ja molemmissa Kela hävisi. Kun tuntee itse hyvin lait ja asetukset ei sinua voi kukaan kusettaa, siinä ei mitään nauhureita tarvita.

• finlex1

Aika paljon näyttää ihmsien pelkäävän täällä,
      en ymmärrä miksi pelätä ihmistä jolle oon tehnyt tautatutkimukset
      ja ketä oon seurannut viikon. Se on samalainen ihminen kuin minä,
      no ei aivan mutta suosittelen kumartamaan ja syvään kun kävelen sisään.
      Se on molemille helpoin tie. On aina niitä jotka kuvittelee,
      että laki ei heitä koske, mutta jokaiselle hevoselle on kengittäjä.

Nauhuri asettaa teidät aika tasaarvoseen asemaan
      pieni laintuntemus sut entistä parempaan.

• no kyllä se

pelko on aiheellinen jos sillä henkilöllä on valta kirjoittaa virallista tietoa tietokantoihin

• Haist ville
        no kyllä se kirjoitti:

pelko on aiheellinen jos sillä henkilöllä on valta kirjoittaa virallista tietoa tietokantoihin

En minä sinua pelkää, enkä pelkää virkailijoita. Mitä eniten pelkään, että seuraava elämä ei olisikaan taivaissa. Täytyy koittaa parastaan vaan.

• heh,,,,,
        Haist ville kirjoitti:

En minä sinua pelkää, enkä pelkää virkailijoita. Mitä eniten pelkään, että seuraava elämä ei olisikaan taivaissa. Täytyy koittaa parastaan vaan.

älä huoli, semmosta ei ole joten turha pelätä

• Anonyymi
        no kyllä se kirjoitti:

Juuri noin.
        Lukekaa ihmiset OmaKannasta, mitä lääkärit sinne kirjoittaa Sinusta. Takaan, että yllätytte, koska jokainen luulee, että sinne kirjoitetaan ainoastaan ja vain käyntiin liittyvää sepustusta ja lääkkeistä. Ei, siellä on "sivukeskustelua" lääkärin OMILLA mielipiteillä. Jos naamataulu ei miellytä lääkäriä tai osaat ottaa kantaa omaan vaivaasi, olet tyyliin "muka tietää" eli onkin jotain paskaa ja itse käynnin syy ohitetaan muutamalla sanalla.

• täteihin pettynyt

Kuinkahan moni työtön on täysin syrjäytynyt näiden työkkärin tätien mielivaltaisten päätösten takia. Eihän työkkäriin kukaan täysijärkinen töihin mene. Se on vain suojatyöpaikka. Siinä työskennellään toisten elätettävänä. Työ ei tuota yhteiskunnalle yhtään mitään. Kuinka paljon säästettäisiin toisten rahoja, kun työkkärit lakkautettaisiin.

• Veikkaus vaan

Kolmasosa?

• Perustulo auttaisi

Aika paljon säästyisi yhteiskunnan rahoja, jos ei olisi työkkäriä. Perustulo poistaisi työkkärin tarpeen. Allekirjoittakaa kansalaisaloite perustulosta osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/44 niin ehkä kohta kenenkään ei tarvitse enää kestää työkkärin pompotusta ja byrokratiaa vasten tahtoaan. Ja muistakaa pistää sana kiertämään :)

• kyllä
        Perustulo auttaisi kirjoitti:

Aika paljon säästyisi yhteiskunnan rahoja, jos ei olisi työkkäriä. Perustulo poistaisi työkkärin tarpeen. Allekirjoittakaa kansalaisaloite perustulosta osoitteessa https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/44 niin ehkä kohta kenenkään ei tarvitse enää kestää työkkärin pompotusta ja byrokratiaa vasten tahtoaan. Ja muistakaa pistää sana kiertämään :)

Kiitos linkistä! Kävin allekirjoittamassa.

• missäpeukut

Hyvä linkki. Mutta miksi tässä "Perustulo auttaisi" nimimerkissä ei näy peukkuja lainkaan. Onko se joku ylläpidon päätös vai mistä johtuu. Ei voi siis valita peukkua ylöspäin.

• Täpä

Onko perustulo enemmän, kuin kelanpäiväraha?

Työkkärin voisi lopettaa,on niin turha laitos,sieltä EI töihin pääse.

Kun työnantaja kuulee sanan työkkäristä,sen paikan voit samantien unohtaa.

• akateeminen1

Taitaa kirjoittaja olla suojatyöpaikkalainen eli koulut jääneet kesken!

• Anonyymi

Olen täysin samaa mieltä!!

• 1+14

no eihän ne sitte edes yrittäisi mitenkään töihin jos ei olisi pakko käydä... pitäisi olla niin kuin 80-luvulla jotta 2viikon välein oli käytävä.

• fgfhfghdgh

Niin, olisi hyvä, jos pitäisi (saisi) käydä joka toinen viikko ja raportoida, mitä on tehnyt työnhakusaralla ja saisi ideoita, mitä muuta voisi tehdä. Mutta ajatelkaapas, jos kaikki puoli miljoonaa työnhakijaa täyttäisimme työvoimatoimistot kerran kahdessa viikossa, tyävoimatoimistoja pitäisi laajentaa valtavasti, jotta kaikki kävijät saataisiin jutustettua. Niin, ehkä meistä moni saisi työpaikan työkkärin muijana tai setänä. Olisiko se sitten hyvä vai huono asia?

• Luonnevikaiset ämmät
        fgfhfghdgh kirjoitti:

Niin, olisi hyvä, jos pitäisi (saisi) käydä joka toinen viikko ja raportoida, mitä on tehnyt työnhakusaralla ja saisi ideoita, mitä muuta voisi tehdä. Mutta ajatelkaapas, jos kaikki puoli miljoonaa työnhakijaa täyttäisimme työvoimatoimistot kerran kahdessa viikossa, tyävoimatoimistoja pitäisi laajentaa valtavasti, jotta kaikki kävijät saataisiin jutustettua. Niin, ehkä meistä moni saisi työpaikan työkkärin muijana tai setänä. Olisiko se sitten hyvä vai huono asia?

Niin, tai sitten kahden viinon välein raportoimalla jollekin luonnevikaiselle -> kahden viikon välein sekä sinu, että hakemukset, työhistoria, koulutushistoria, jopa pukeutuminen haukutaan lyttyyn ja niillä perusteilla uhkaillaan vielä karenssilla, yms -> pikkuhiljaa kaikki puoli miljoonaa alkaa olla enemmän tai vähemmän masentuneita, ellei jopa hulluuden partaalla...

• Joka junaan
        Luonnevikaiset ämmät kirjoitti:

Niin, tai sitten kahden viinon välein raportoimalla jollekin luonnevikaiselle -> kahden viikon välein sekä sinu, että hakemukset, työhistoria, koulutushistoria, jopa pukeutuminen haukutaan lyttyyn ja niillä perusteilla uhkaillaan vielä karenssilla, yms -> pikkuhiljaa kaikki puoli miljoonaa alkaa olla enemmän tai vähemmän masentuneita, ellei jopa hulluuden partaalla...

Luonnevikainen hakija

• 10+7

hyvä ainakin sen kannalta kuka saisi sen paikan

• Kas tällä tavalla!

Työppärin ämmän sanoja lainatakseni: "Eihän sillä palkanmaksajalla ole mitään merkitystä, tärkeintä on työnteko ja kokemus!"

Jännäksi tuon kommentin tekee se, että samaiset ämmät esittelee sitten työnhakijoita työnantajalle lausein: "Joo, ei se mitään oikeita töitä ole ikinä tehnyt, se on ollut vaan vuokratyöntekijänä siellä ja täällä, joo, ei sitä ole sinnekään talon kirjoille otettu..."

Tuotanoin... yhtäkkiä sillä työn tekemisellä ja kokemuksella ei olekaan mitään arvoa, kun se on tapahtunut orjafirman palkkalistoilla - jännää on, hyvin jännää!

• Ei uskottavaa

Mistäköhän noi lainaukset ovat peräisin. Oletko kuullut keskustelut työkkärin ja työnantajan kanssa, EPÄILEN!

• Tässä muutamia

Tässä jotain kokemuksia varoituksineen:

Jos haet työpaikkaa työssäkäyntialueen ulkopuolelta ja erehdyt hakemaan haastattelukäyntiin liikkuvuusavustusta, voit saman tien heittää hyvästit paikallesi. Joissain työppäreissä on sellanen käytäntö, että ne SOITTAA sinne haastattelupaikkaan ja varmistaa, että olet oikeasti tulossa haastatteluun. Tuo antaa monelle työhaastattelijalle hakijasta niin epäluotettavan kuvan, että joudut hylättyjen pinoon samalla sekunnilla. Mitään lakisääteistä perustetta tuommoselle soitolle ei ole.

Jos haet töitä paikasta X ja olet erehtynyt antamaan työppärille luvan luovuttaa sun tietoja työnantajille, voit heittää hyvästit sille paikalle. Työppärin ämmillä on mitä kummallisin tyyli antaa hakijasta mahdollisimman negatiivinen kuva työnantajille, tämä on omin korvin kuultu monet kerrat, kun ne lässyttää puhelimessa ties mitä schaibaa hakijoista...

Jos haet työppärin koulutuksiin, niin varo hakemasta useammalle eri alalle. Tuommonen monialaisuus on työppärin ämmille myrkkyä, ne ei ilmeisesti voi sietää ajatusta, että jollakin tavallisella työttömällä voisi olla useamman eri alan koulutusta ja kokemusta - itsehän ovat vain merkantteja/merkonomeja/tms. Useammalle eri alalle suuntautuva hakeminen tarkottaa sitä, että tulet järjestelmällisesti skipatuksi jokaisesta koulutuksesta!

Varo allekirjoittamasta sellaista työnhakusuunnitelmaa, jossa mainitaan jotain tarkkoja yksityiskohtia, kuten tietty firma, paikkakunta, tai koulutus. Tuota tullaan käyttämään seuraavassa käänteessä karenssin perusteena, mikäli et ole toiminut sanasta sanaan, kuten allekirjottamassasi suunnitelmassa sanotaan!

Varo keskeyttämästä mitään työppärin yhtätyhjänkans -kurssia töiden takia. Jos keskeytät kurssin työpaikan saadessasi, niin et tule ikipäivänä enää pääsemään yhteenkään oikeasti tarpeelliseen koulutukseen, tms. Lisäksi saat keskeyttämisen seurauksena karenssin. Jos karensseja on takana jo ennestään, sulle paukahtaa päälle ns "ikikarenssi"! (joka siis on luonnollisesti voimassa myös siinä vaiheessa, jos se työ sattuu loppumaan vaikkapa 4kk:n päästä!)

• Asioista perillä

Mikään väittämä ei pidä paikkaansa. Asiat voi tarkistaa työttömyysturvalaista sekä laki julkisesta työvoimapalvelusta! Mikäli itse olet kohdannut jotain edellä mainituista, ei muuta kuin valitusta vetämään!

• Sinappisilmä
        Asioista perillä kirjoitti:

Mikään väittämä ei pidä paikkaansa. Asiat voi tarkistaa työttömyysturvalaista sekä laki julkisesta työvoimapalvelusta! Mikäli itse olet kohdannut jotain edellä mainituista, ei muuta kuin valitusta vetämään!

Moni virkailija pyyhkii persettä sillä työttömyysturvalailla ja kun asioita ruvetaan selvittämään niin tuntuu olevan ja löytyvän selitykset näille työttömyysturvalain väärin tulkitsijoillekin. Virkavirhe tuomio olisi hyvä käytäntö ja työttömälle korvaus virkailijan töppäilystä olisi oltava ehdoton edellytys. Valittaa kannattaa silti vaikka ei niistä hirveitä seuraamuksia virkailijat saa ja työtön tuskin hyötyy, mutta asia tulee rekisteröityä. Ainut rangaistus minkä virkailija saa niin saattaa olla pomonsa vitt.. jos on onnistunut hänetkin sotkemaan mukaan selkaukseensa. Siksi suositankin valituksissa aina menemistä eteenpäin esimies portaissa.

• Älä töppää

Jos et itse töppää niin ei tarvitse valittaa päätöksistä! Älä siis töppää!!!!!!

• haetaa, haetaan vaan

Seinäjoella joku rouva on hyvin harkitseva puheissaan ja 2 miespuolista ohjaajaa oli myös asiallisia. Ruusut heille. Vähätukkainen rillipää tuumasi jostain "Eihän tämä ole sun alaas". Nyt tuli juuri lappu, ett pitäis hakee paikkaan jossa olin haastattelussa vuosi sitte. Miksi he nytkään valitsis mua sinne? Joku rouva käski soitella paikkaan, jollaisista olin juuri sanonut, ett mieluummin jonnekin muualle enkä ollut silloin vielä työtönkään.

• työkkäri kusee

vittuilevat,vähättelevät,varsinkin mitä nuorempi olet,sitä paskempaa kohtelua on ja se et jos et kertaakaan ole ollut palkkatöissä kun täytät 18-20, siitä ne saa lisää vittuilun aihetta. Mielellään laittavat karensiin, tai se et kertoo,et on opiskellut 2-3 tutkintoa,niin laittavat orjatöihin sinne,mikä ei oo sun ala,mitä oot opiskellut aikaisemmin.

• Suomessa nykypäivänä tuntuu vaivaavan virastossa sellainen asia ettei asiakkaalle voida sanoa "anteeksi en tiedä asiasta, mutta otan selvää ja ilmoitan sitten", jos asiaa ei voi heti jostain selvittää olisi tuo palaaminen asiaan myöhemmin järkevää. Mielummin tuntuvat puhuvan puuta heinää ja jopa valehtelevat suoranaisesti päin namaa.
      Lisäksi moinen käytös tuntuu vaivaavan joissakin yhtiöissä esim. Tapiola, Espoonkruunu. Tuolla tuntuu myös yhteyttä olevan monesti siihen ettei asiakasta kuunnella tai uskota. Uskomattomalta tuntuu myös ettevät osaa pyytää anteeksi ja tuppaavat pitämään asiakasta hankalana jos sattuu kysymään asiaa uudestaan toisen tahon lähettämänä takaisin heidän väärien ohjeiden vuoksi. Tapiolalle pitää hattua nostaa että he tuntuivat ainakin asiaan reagoivan palautetta saadessaan, liekö asiakkaista kova tappelu vakuutusalalla. Tuonkun eläkkeistä tappelun selvissä tapauksissa lopettaisivat vielä niin yhtiö olisi sillä asialla millä itseään mainostaa.

• jjkkjjkjkj

Yritetään pitää ihmiset työttömänä, kun tulee lisää työttömiä, saadaan valtiolta lisää liksaa toiminnan pyörittämiseen.

• Elämä on seikkailu

Tampereella olen törmännyt vain mukavaan asiakaspalveluun työkkärissä. Nuorena kysyin virkailijalta, haluanko liian hienoja työpaikkoja, kun en ala työllistyä. Virkailija tsemppasi minua kovasti ja kehotti tähtäämään hyviin töihin. Ajat muuttuvat ja saan varmasti mukavan työpaikan. Olen muistanut nuo sanat aina. 90-luvulla tein pari lyhyttä työjaksoa työkkärin avustamana ja olin tutkintoani tukevassa EU-rahoitteisessa työttömien jatkokoulutuksessa. 2012 sain kenkää pitkästä työsuhteesta ja olen hakenut töitä vajaan vuoden verran omatoimisesti. Nykyisen työn sain siten, että esimieheni oli saanut työkkäristä listan työttömista työnhakijista, joilla oli kaltaiseni työhistoria. Kävin aikaisemminkin haastattelussa, johon työnantajapuoli kutsui työkkäristä saatujen tietojen perusteella. En löydä moitteen sanaa työvoimatoimiston roolista elämässäni.

• kunt.neuvoja

Itse saan hyvää palvelua. Olen vajaakuntoinen työnhakija ja olen aina saanut apua ja neuvoja sekä ystävällistä ja ymmärtäväistä palvelua.

• plussakylla

paskaa kokemusta, kusettaa ja yrittää pistää paskaduuniin.................

• Virkamis

Ihan pedofiliaa siellä ihmisiä vain kiusaavat,toivon heidän saavan joskus samalla mitalla.Olisi hyvä saada jokin virasto tutkimaan te.:n toimintaa tehdään esitys hallitukseen!!

• ennwr

Itsellä ei ole kuin positiivisia kokemuksia.

• ooook

TE-keskus tulisi muuttaa asiakaspalvelulaitokseksi, toiminta on jäykkää, eikä siitä tahdo saada mitään selvää.

• Anonyymi

Valitettavasti alani on täynnä työttömyyttä, joten olen ollut useaan otteeseen te:n asiakkaana.

Yhtä ainuttakaan kertaa ei te-toimisto ole elämäni aikana osannut minua työllistää. Se, minkä ne osaavat, on velvoittaminen tyhjänpäiväisiin koulutuksiin, joista hyötyvät kai vaan ne kouluttajat, joille maksetaan lässytyksestä, ja soitella välillä lässyttääkseen vähän lisää. Olen itse saanut välillä hankittua erilaisia pätkätöitä, eikä te-tsto todellakaan saa siitä ansiota.

• Anonyymi

Te-toimisto on tappolaitos

• Anonyymi

Tappolaitos on ja kuntakokeilun "palvelut" toinen samanlainen. Ei oikein jaksa ymmärtää, kuinka orjatyö parantaa kenenkään työllistymistä. Hyväksikäyttöä ja lopunkin terveyden tuhoamista vajaakuntoisilta. Vai onkohan niillä aikakone, jolla nuorrutetaan vanhat ja parannetaan ikärappeutumisesta johtuvat vaivat??? viimesen päälle järjenköyhää päättäjiltä antaa valtaa noille mielipuolille, joilla korvien välissä ei hölsky ja ovat tyhmempiä kuin vasemman jalan saapas!

• Anonyymi

Yhtäkään valtionvirkamiestä en enään arvosta TE-PALVELUT hoiti asiat siten

• Anonyymi

>> Onko kenelläkään positiivisia kokemuksia? <<

Minulla on. Se oli se päivä, kun pääsin te-toimistosta eroon.

Mutta ehkä kyseinen toimisto halutaankin pitää epämiellyttävänä, ettei siellä kukaan viihtyisi. Samaan logiikkaan kai se työttömyystuen nipistäminenkin perustuu. Kun on tarpeeksi tiukkaa, epämiellyttävää ja ahdistavaa, niin ihminen hakee epätoivossaan parempaa ratkaisua. Valitettavasti vain se ei aina aja siihen parhaaseen ratkaisuun työvoimapolitiikan näkökulmasta eli työn hakuun, vaan johonkin muuhun. Joten löysätkää nyt ajoissa sitä taktiikkaa siellä työhallinnossa!!!!

• Anonyymi

Myös työpaikoilla on ongelmia sellaisten työntekijöitten kohdalla, joille työvoimatoimisto on järjestellyt työpaikan. Useinkaan sellaista ei pidetä edes samassa arvossa kuin niitä omilla ansioillaan palkattuja työntekijöitä. Työllistetyt ja sijaiset ovat ala-arvoisimmassa asemassa työpaikoilla. Eikä työllistetty aina itsekään halua sellaista työtä, johon hänet on tyrkätty. Tyrkkäämiseksihän sitä voi sanoa, koska työnantajien kanssa kerran on sovittu hintaa vastaan siitä, että hän palkkaa työttömän.

Parhain tilanne on sillä, joka itse löytää itselleen työpaikan, ilman työvoimatoimistoa.

• Anonyymi

Hoitoalalla on erityisesti ollut ongelmana "tukityöllistetyt" hoitoapulaiset. Heidät on työkkärin kautta palkattu hoitajien kiirettä "auttamaan", mutta todellisuudessa heistä on vain haittaa, ja ovat vain tiellä hidastamassa hoitajien työtä. Eivät ole suoriutuneet kunnialla yksinkertaisistakaan työtehtävistä, esim. sängyn petaus. Eivät ole esim. osanneet laittaa vuodesuojaa oikeinpäin, vaan hoitajien on pitänyt mennä perässä, ja laittaa suoja kunnolla. Tai eivät ole osanneet laittaa pussilakanaa peittoon, vaan ovat kysyneet siihen hoitajilta apua. Pahin ongelma se, että kun on kiltisti autettu ja neuvottu, miten asiat tehdään, niin eivät ole oppineet sittenkään. Kyllä siinä alkaa pikkuhiljaa hoitajilta kärsivällisyys mennä, kun kuukaudesta toiseen pitää huomauttaa jostakin väärin pedatusta sängystä, roskien viemisestä ja ruoan jakelusta, ja mennä korjaaman itse perässä. Homma on mennyt siihen, että hoitajat ovat itse tehneet hoitoapulaisen työt, koska hoitoapulaiset eivät niistä suoriudu. Monessa paikassahan ei edes hoitoapulaisia ole, joten siinä mielessä se on hoitajille yksi ja sama. Sängyn petaukset, roskien viemiset, ruoan jakaminen ym. eivät ole hoitajille ongelma. Ongelma on se, että tosiaan nämä "tukityöllistetyt" vain pyörivät siinä tiellä ja haittona hidastamassa hoitajien työtä. Eivät huomioi erityisruokavalioita, ja pahimmassa tapauksessa vievät maitoa asiakkaalle, jolla maitoallergia jne. En halveksi näitä ihmisiä, vaan halveksin järjestelmää. Antaisivat näiden ihmispolojen vaikka ennemmin olla kokonaan työttömänä. Se tulisi jo valtiolle paljon halvemmaksi. On varmasti toki hyviäkin hoitoapulaisia toki. Ei vain ole sattunut yhtään omalle kohdalle.

• Anonyymi

TE-toimiston yhteyshenkilö syytti minua päin naamaa siitä, kun muutin suuremmasta kaupungista pienempään. Kummastakaan en töitä ole löytänyt.

• Anonyymi

Elämäni ensimäinen ja myös viimeinen 3kk karenssi tuli kyllä se työntekijässä aina se vika on jos loparit ottaa sairaasta työpaikasta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Elämäni ensimäinen ja myös viimeinen 3kk karenssi tuli kyllä se työntekijässä aina se vika on jos loparit ottaa sairaasta työpaikasta

Johtajat kyllä saa hurjia summia kultaisella kädenpuristuksella vaikka itse eroavat,mutta tavallinen ihminen karenssin

• Anonyymi

Jos vaihtaa asuinpaikkakuntaa ja jää sen takia työttömäksi, ei sitä katsota hyvällä. Työvoimatoimisto ei ole kiinnostunut henkilökohtaisesta elämästäsi, kuten halustasi muuttaa eri paikkakunnalle tai muustakaan henkilökohtaisesta halustasi. Sen tehtävänä on vain saada sinut töihin, pois 'valtion' rahoja nostamasta. Vaikka työttömyysrahatkin ovat kyllä tietääkseni kansalaisten maksamia verorahoja, eikä mitään valtion tai herrojen omia rahoja. Myös työtön on pulittanut niistä saamistaan surku-avustuksistaan veroja peräti 20% kuukaudessa valtiolle takaisin. Mikä on muuten naurettavinta politiikkaa, mitä olla voi.

• Anonyymi

Kyllä se on hölmö laitos kun työpaikkoja on vain rajallinen määrä, niin jokainen työllistynyt vie työpaikan toiselta joka olisi siihen muuten työllistynyt, ei ne lisää työllisyyden määrää ollenkaan...

jostain syystä suomessa on monta tälläistä hölmöläismeininkiä "kannetaan säkeillä valoa pimeään, koska siinähän on järkeä, juu!!"

• Anonyymi

aloittajan kommentin 2013 ajoista on mennyt kaikki vielä huonompaan suuntaan

• Anonyymi

Joensuussa,aivan hirveetä toimintaa,haukutaan jo asiakas,kunnes kerkee suunsa avata.45v työtätehneenä ja ittesä ja perheensä elättänyt,kolmea työtä tehneenä,jouduin työttömäksi.HAUKUTTIIN TYÖTÄVIEROKSAVAKSI.KAUHEET KOKEMUKSET.PELOTTAVA PAIKKA,SE POIKA SIINÄ ETEIS AULASSA.HIRVEE KOKEMUS.

• Anonyymi

Työnantajana ja työpaikkana myös äärimmäisen hirveä niin kuin kaikki valtion työpaikat muutenkin.

• Anonyymi

AIVAN KAMALAA PALVELUU....TOIVOTTAVASTI EN IKINÄ TARVII HEITÄ HÄIRITÄ.

• Anonyymi

Nälkä,ja vilu tulee,jos joudut työkkärin,tai kelan asiakkaaksi.. vaikka olisit 50v veroja maksanut,ja rehellistä työtä tehnyt.Palvelu molemmissa ala-arvosta...

• Anonyymi

Komppaan edellistä.Kyllä on ollut järkyttävää ,terveys meni töissä ja tarjotaan töitä jossa sairastuisi ekana päivänä ellei jo kuolisi.Olen ollut monessa mukana kursseja,työpajoja,kuntoutukset.Ikää tullut.Karensseja tullut.Varovaiseksi on vetänyt.Nyt viimeisin palaa töihin missä sairastuin.Lääkärit ei päästä työhön mikä oli.Nykyaika kukaan ei välitä kuin itsestään.Työkyv.eläk.kahdesti hylky.Muita tukia ei heru.Kuntoutustukija,ei anneta.Siitä voisi olla hyöty mutta ilm.ei saa toipua.

• Anonyymi

Jöön eläkkeelle, viestin sisältö kassaan on muotoiltu "rikkeenomaiseksi". Lausunto annettu marraskuun puolella.
      ==================================================
      Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hänen
      työnhakemuksensa ei ole ollut voimassa 01.12.2022 lähtien. (TTL 2 luku
      1 , 10 luku 2 2 mom, Laki työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta 12
      a 1 mom.).
      ======================================================
      Tsaarin aikaista virkamiestekstiä

• Anonyymi

Siis mistä lähtien? 1.12 on vasta tuloillaan....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis mistä lähtien? 1.12 on vasta tuloillaan....

Niin minullakin..

Vissiin, että sais toimeentulotukena ja päälle sähkölaskut? Paitsi, että niillä, joilla on säästöjä tai omaisuutta niin en tiedä..

• Anonyymi

Ei...ensin sanotaan että on vapaaehtoista ja sitten laitetaan pakkokursseille... Neljä hakemusta kuukausi, no ei vaikeaa mutta ei mitään merkitystä kun työhistoria on huono ja ikää paljon.. Koulun jos käy niin on jo eläkeiässä.... Vanhainkotiin kun hakee niin voi päästä asiakkaaksi mutta sekin on soten takia epävarmaa...

• Anonyymi

Mulla pitkäaikas työtön tuttava jolla ikää yli 60 eikä jaksanut enää te/kuntakokeilun pakotteita,painostusta,uhkailuja ja kuntouttavassa työssä alkkisten seurassa, ratkaisi asian niin että otti lainaa kun sai sukulaisen takaajaksi, katkaisi kuntakokeilu asiakkuuden ja muutti espanjaan jossa asuu sukulaisia ja saa asua ilmaiseksi pienessä vieras talossa, elää siellä kunnes on vain alle puolivuotta aikaa eläkkeeseen jolloin aikoo palata suomeen.

• Anonyymi

Mää oon enemmän kuin tyytyväinen omaan työkkärin mieheen Tampereella kun jouduin pätkän olemaan työttömänä työuupumuksen monen muun vaivan ja pakkolopputilin jälkeen.. Ei paha silmällekään ollut. :D Kuuntelee, kysyy. Ihmisarvoista ja mua arvostavaa palvelua sain. Aiempiin kokemuksiin verrattuna.. … kysyi sopiiko tämä ja mille tämä kuulostaisi. Antoi mulle todellakin oikeasti järkeviä vaihtoehtoja. Vinkkiä monenmoista. Mukava ja tilannetajuinen persoona!

Iso kiitos kun on niitä joka välittää työstään etenkin M! Nyt koulutuksen jälkeen jo 2 kuukautta uudessa työssä!

• Anonyymi

Soitin te toimiston asiakaspalveluun. Siellä puhui joku nainen erittäin vahvalla venäjän aksentilla suomea. Ei siinä mitään, minun puolesta voi puhua, ymmärsin kyllä kaiken. Erikoista ettei sinne ole saatu joku joka puhuu suomea suomalaisella aksentilla, varmaan tuohonkin paikkaan ollut vaikka kuinka paljon hakijoita.

• Anonyymi

Suuri osa asiakkaista on venäjänkielisiä. Sodan takia tulleet Suomeen.

• Anonyymi

Kyllä pääasiassa ok kokemuksia vaikka ensimmäinen kokemus sai omituisia piirteitä.
      Mitään ammatitaitoa ei asiaan näemmä tarvita? No n.25v ei sitä voisi antaakkaan!

Ensimmäinen tapaaminen oli samalla ensimmäinen kokemus jossa kartoitetaan ja arvioidaan tilanne. Virkailija ei todellakaan ollut muuta kuin henkilö joka antoi velvoitteen työnhakukursille joka itselläni oli kouluttajan kanssa kahden keskistä tapaamista joka toinen viikko 1 tunti 3kk ajan.

"Koulutuksen" päätyttyä oli uusi tapaminen TE toimistolla, mutta nyt olikin kokenut asiantuntia joka enemmän arvioi tietojani ja teimme hakusuunitelman joka mielestäni ok. !

• Anonyymi

Etkö itse osannut laatia työnhakusuunnitelmaa? Oliko kurssista hyötyä? Oliko koko homma ajanhukkaa?

• Anonyymi

TE-toimisto on hyvin pitkälti suojatyöpaikka asiantuntijoilleen.

• Anonyymi

siinä oikein aisankannattajan lausunto

• Anonyymi

Hyviä kokemuksia on vaikka ensimmäinen käynti TE-toimistolla olikin hieman omituinen tapaaminen sen hetken asiantuntijan kanssa.

Jatkossa kaikki on sujunut todelle mukavasti kun vaihtui oikea asiantuntija omalle kohdalleni jolla on kokemusta toimesta ja näkemys asioiden oikeasta tilasta miksi olen työtön työnhakija.

• Anonyymi

Näyttää sama meininki jatkuvan näihinkin päiviin saakka.
      Te-toimistolla ei todellakaan ole mitenkään tarkoitus auttaa ihmisiä työllistymisestä eikä siihen johtavissa toimenpiteissä, päin vastoin. Ihminen ajetaan taloudellisesti ja henkisesti niin alas ettei enään tahdo jaksaa tehdä mitään.
      Hiukan yli 30-vuotta työelämässä olleena ihmettelen miksi olenkaan veroja maksanut

• Anonyymi

TE-toimistot ja kaupungin työllisyyspalvelut = paikat, joissa kusikin on paskaa.

• Anonyymi

Oikein hyviä kokemuksia olen saanut. Työttömäksi jäätyäni TE-tantta soitti ja sovin hänen kanssaan millainen työllistymissuunnitelmani on, samalla kysyin opiskelumahdollisuuksista työttömyysetuudella. Suoritinki sähköasentajan PT:n työttömyysaikana, töitä ei löytynyt hauista huolimatta, opintojen aikana 2 kertaa oltiin yhteydessä TE-toimistosta, kerran sain postissa työpaikkailmoituksen TE-toimistolta että "haes tuonne", paikasta ei kuulunut mitään vastausta.

Ei minulla ole muuta kuin hyvää TE-toimistosta sanottavana. :)

• Anonyymi

"Olen nyt joutunut asioimaan....." Joutunut?? Pitäisit sitä ennemminkin etuna että sinua joku taho yrittää auttaa työllistymään

• Anonyymi

Eivät ne siellä ketään työllistä oman henkilökuntansa lisäksi.

• Anonyymi

Soitin te toimiston numeroon. Puhelun aikana jokin kongi soi taustalla kovaa. Onko se te toimiston tapa viestittää soittajalle että on ollut jotenkin epäasiallinen? Vai oliko se vain jokin taustaääni ulkoa. En tiedä. Aika korkea oli.

• Anonyymi

Ne nyt on narsisteja suurin osa siellä

• Anonyymi

Enpä tiedä ovatko narsisteja, mutta äkäisiä ja hankalan luontoisia ovat huomattavan monet. Nuorempana asioin ensiksi rahvaan puolella ja tutkinnon saamisen jälkeen koulutettujen puolella. Työttömän kohtelussa oli ero kuin yöllä ja päivällä. Rahvaan puolella sääntöjä tulkitaan kuin piru raamattua. Koko-puolella järjen käyttö oli sallittua.
        Kuriositeettina tällainen tilanne, jossa oli otettu käyttöön uusi korvausmuoto moninaisine ehtoineen. Menin heti ensimmäisenä mahdollisena päivänä anomaan korvausta. Työkkärin täti koki minut epäilyttäväksi sen suhteen voisinko muka heti päivänä 1. täyttää korvauksen myöntämisen ehdot. Ja minähän voin. Täti tuskin jätti kiveäkään kääntämättä sen suhteen että en olisi oikeuttu korvaukseen. Sain korvauksen ja työllistyin pian sen jälkeen.

• Anonyymi

Ensmäistä ei enää muista ja viimesestä välitetä.

• Anonyymi

Katsoin vuosi 2012 kirjoituksesta nyt 2023 omakokemukseni erittäin negatiivinen, Jyväskylän kuntakokeilu vuosi tappelua, kun väkisin kirjoittaa työllisyyssuunnitelmaan osaamisvajavainen tukityöllistettävä.
      Pelaavat kaksilla tunnuksilla. Työtön vahvatunnistautuminen. Omavalmentaja"ukko"siirretty sivuun luokattoman röyhkeä toimintansa vuoksi. Lisää luukun avauksia runsailla päivämäärillä. Hävittää annetyt selvitykset. 8 tuntia luulin keskustelevan uuden hommiin asetetun tyypin(akka) kanssa. Selvisikin vaatimuksia laitteli sivuun siirretty. Meno on kuin villissä lännessä, lakeja ei tarvitse noudattaa. Omavalmentajilta hävisi nimet kokonaan no. reply tilauksedssa 7.8.2023 sosiaaliohjaaja.

• Anonyymi

Eihän pitkäaikaistyöttömän kannata olla terve, vaan sairas. Niin sairas ettei edes kuntoutuksesta ole enää mitään hyötyä. Silloin jättävät rauhaan.

• Anonyymi

Edelleenkin maassamme on tällainen syyllistävä ja nöyryyttävä työttömyysturvajärjestelmä. Iso joukko erilaisia byrokraatteja veronmaksajien kustantamina.
      Oma poikani opiskeli innokkaasti yhden tutkinnon. Hänen suurin virheensä oli mennä ilmoittautumaan työkkäriin. Jonkinlaisia paperinpyörityshommia virastoista hän sai. Hän oli kuitenkin innostuneempi tekemään kotisivuja nettiin ja lisäksi hän halusi mennä vielä opiskelemaan lisää yliopistoon. Mutta kun hän kertoi suunnitelmistaan byrokraatille, innostus loppui siihen. Karenssin uhalla kiellettiin kaikki mitä hän ehdotti byrokraatille. Jollain tavalla hänestä tuli masentuneempi. Vähitellen hän jättäytyi pois työkkäristä eikä enää ilmoittautunut sinne. Yritin keksiä hänelle tekemistä kotona. En voinut hänelle palkkaa maksaa. Ainoastaan siirrettiin lain sallima 5000 kolmen vuoden välein. Vähitellen hän rupesi vanhempien omaishoitajaksi. Tosin sekin oli todella byrokraattista. Kukaan työkkärin täti ei häntä ikinä kannustanut mihinkään. Heidän toimenpiteidensä ja uhkaavien kirjeiden takia pojastani tuli syrjäytynyt. Kukaan ei tehnyt mitään asian eteen. Viiden vuoden kuluttua verottajabyrokraatti lähetti kirjeen , jossa vaadittiin selvitystä miksi hänellä ei ole tuloja. Muutoin hän joutuu maksamaan arvioveron. Jos minä en olisi vastannut kirjeeseen, jonkun olisi pitänyt maksaa ihan oikeasti arvioveroa nollatuloista. Taas järki ei sitten sanonut mitään. Miksi syrjäytynyttä pitää vielä tällä tavalla rangaista. Jos tuloa on oltava, niin maksakaa sitä sitten. Mikään ei ole järjettömämpää kuin poliitikkojen keksimä byrokraattinen järjestelmä.

• Anonyymi

Monella nuorella (tai vanhemmillakkaan) työttömällä ei ole sukulaisten tai vanhempien "tukiverkkoa" apuna koska ovat itsekkin köyhiä, eli ei voi jättäytyä pois työkkärin asiakkuudesta koska pitää saada se työttömyysraha.

työttömyystoimistot eli työkkäri ja se uusi kuntakokeilu (eli typ), ovat menneet aika pahaksi, nykyään on työttömän kuulustelut kahden tai useamman henkilön voimin 3kk välein, jossa mollataan,uhataan karessilla yms jos et tee sitä ja tätä ja pakotetaan toimenpiteisiin yms, karessiuhkailu saattaa olla esim "ei me haluta sulta tuloja viedä" tms ja ihan suoraa uhkailua

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monella nuorella (tai vanhemmillakkaan) työttömällä ei ole sukulaisten tai vanhempien "tukiverkkoa" apuna koska ovat itsekkin köyhiä, eli ei voi jättäytyä pois työkkärin asiakkuudesta koska pitää saada se työttömyysraha.

työttömyystoimistot eli työkkäri ja se uusi kuntakokeilu (eli typ), ovat menneet aika pahaksi, nykyään on työttömän kuulustelut kahden tai useamman henkilön voimin 3kk välein, jossa mollataan,uhataan karessilla yms jos et tee sitä ja tätä ja pakotetaan toimenpiteisiin yms, karessiuhkailu saattaa olla esim "ei me haluta sulta tuloja viedä" tms ja ihan suoraa uhkailua

Työkkärien toiminnasta huolimatta työttömyys vaan lisääntyy. Miksi sitä ei lopeteta toimimattomana? MIssä on tulosvastuu?

• Anonyymi

Ilmeisesti täytyy käydä te toimistolla. Varmaan jotain mitä voisi hoitaa puhelimitse mutta sitä ei saa hoitaa. Aivan kuin se olisi jokin rangaistus.

• Anonyymi

Itse jouduin käymään juuri tänään, ihan vaan sen takia kun oli uusi vastuu virkamies siellä. No hyvä käynti oli, pakkohaut putosi neljästä kahteen :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse jouduin käymään juuri tänään, ihan vaan sen takia kun oli uusi vastuu virkamies siellä. No hyvä käynti oli, pakkohaut putosi neljästä kahteen :)

Onko se jokin uusi sääntö kun eikö tämän uusi hallitus muuta tai poista tämän neljä työtä kuukaudessa haun.

Joskus kauan sitten jouduin käymään aika usein te toimistolla ja ne oli niin turhia ja hyödyttömiä. Käytiin läpi mitä voisi hakea netin kautta mol.fi sivulla. No en tarvitse apua siihen. Voin käydä niitä läpi kotonakin. Aivan kuin se olis suunniteltu rangaistukseksi. Että joutuu sietämään läpi jonkin turhan asian jotta saisi työttömyystukea.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se jokin uusi sääntö kun eikö tämän uusi hallitus muuta tai poista tämän neljä työtä kuukaudessa haun.

Joskus kauan sitten jouduin käymään aika usein te toimistolla ja ne oli niin turhia ja hyödyttömiä. Käytiin läpi mitä voisi hakea netin kautta mol.fi sivulla. No en tarvitse apua siihen. Voin käydä niitä läpi kotonakin. Aivan kuin se olis suunniteltu rangaistukseksi. Että joutuu sietämään läpi jonkin turhan asian jotta saisi työttömyystukea.

"Onko se jokin uusi sääntö"

...niin mikä, toimistossa käyntikö ? Ei ole, mulla sattu vaan uusi vikailija ja halusi nähdä kasvotusten

"eikö tämän uusi hallitus muuta tai poista tämän neljä työtä kuukaudessa haun."

Ei poista, tulee jotain pieniä muutoksia.

• Anonyymi

On, mulla on.
      En koskaan päässyt raottamaan te-toimiston ovea, en koskaan vaikka olisin niin halunnut asioida konkreettisesti te-toimistossa ja kun se oli ja on vieläkin lähellä. No ei se mitään, minut "hoideltiin" 100 km:n päässä olevasta te-toimistosta puhelimitse säännöllisesti. Kaiken mielipahan siitä, etten päässyt te-toimistoon sisälle, korvasi virkailija, jonkalaista en uskonutkaan olevan ollenkaan koko valtakunnan te-toimistoissa. Muistan häntä vieläkin, siinä oli ihminen paikallaan. Kiitos vielä sille rouvalle.
      No, höitä en te-toimistosta saanut, joten siirryin netin ihmeelliseen maailmaan ja heti tärppäsi.

• Anonyymi

Pyysin te toimistolta jos käynnin sijaan voisin hoitaa asian puhelimen kautta. Sain tekstiviestin että minulle olisi muka soitettu te toimistosta. Ei ollut ja siinä tekstiviestissä mainittiin ettei ole syytä muuttaa aikaa puhelinajaksi. Valehteleva te toimisto.

• Anonyymi

TE-toimisto on nykyään vation tarjoama suojatyöpaikka niukasti koulutetuille vähälahjaisille. Sen tehtävänä ei ole työllisyyden parantaminen vaan päivärahan maksun katkaiseminen, jos se löytää siihen jonkin syyn.

• Anonyymi

Ihmeellistä tämä pakkohaku. Haen 2-5 työpaikkaa viikossa, eli suurimmasta osasta en edes kerro te-toimiston kyselijälle. Sitten nämä neropatit kyselevät että onko vastailtu näihin raportoituihin hakemuksiin. Mitä helvettiä se edes niille kuuluu? Mikä tämän te-toimiston tehtävä edes on koko työhaussa kun liitto maksaa päivärahan.

• Anonyymi

TE toimisto on aivan haistapaska puulaaki. Siellä on töissä lähinnä ne häiriintyneet jotka ei muualle ole työllistyneet tai kelvanneet taksikuskeiksi. Virkailijoiden käytös on lähinnä lapsellista ja naurettavaa.

• Anonyymi

No niin. Tänään kävin te toimistoon kuuluvan jonkun kaupungin kasvu ja työllisyyspalvelussa. Tämän virkailijan jalat ei yltänyt lattialle joten hän potki niitä ilmassa kuin pieni lapsi kuin puhuin. Oliko jokin pelottelutaktiikka ja vai ei. No en tiedä.

• Anonyymi

Minut osoitettiin johonkin hyödyttömään työvalmennukseen kuntakokeilussa jossa voin joutua työkokeiluun. En mitään sellaista tarvitse. Enemminkin tarvitsisin terapiaa. Tässä te toimiston tai kaupungin kasvu ja työllisyyspalvelun tapaamisessa kun odotin aulassa päässäni "huusi" ääni. Kun olin tapaamisessa meinasin purskahtaa itkuun ja tai huutoon.

En tiedä selviänkö enää edes työelämässä tällä pilatulla mielenterveydellä. Kuuluisin ehkä enemmän työkyvyttömyyseläkkeelle mutta pääsenkö sinne niin vain.

• Anonyymi

pitävät mua tällä hetkellä panttivankina koska sanoin puhelimessa että opiskelen asioita vapaa ajalla ja nää tantat ei tietenkään osaa kysyä tai käyttää omaa päätänsä vaan kirjaavat minut byrokratiansa mukaan päätoimiseksi opiskelijaksi

• Anonyymi

Joudun työkokeiluun tai kai menetän työttömyysturvan. Työkyvyttömyyseläke kuulostaa hyvältä. Se olisi luovuttamista mutta työ ei motivoi yhtään...aina vain kiusattu siellä ja niin turhia työtehtäviä. En näe merkitystä työssä. Masennus mutta vain helpot asiakkaat saa terapiaa.

• Anonyymi

Vaasan te toimistossa virkailija teki pilkkaprofiilon facebookiin minusta minun sähköpostilla naisen nimellä (olen mies).

Tampereen työllisyys ja kasvupalvelun naisvirkailija tuijotti kin odotin aulassa odottamassa ja meni huoneeseensa peruuttaen. Miksi niin painostava ja vainoharhainen. Luuliko että hyökkään? Eikö hän tiedä ettei kukaan pidä liiaallisesta tarkkailusta ja tuijottamisesta.

Kun menin pois toisen virkailijan huoneesta, samalla kun hän opasti miten sieltä pääsee nopeiten pois tämä tuijottava seisoi takanani. Miksi piti seistä takanani. Se koko asia vaikutti suunniteltulta. Aivan kuin jos on "kaksi vastaan yksi" niin on painostavampaa? Pelkäsikö he jos olisin väkivaltainen.

• Anonyymi

Meneekö niillä aina ovi lukkoon sisään käydessä.

• Anonyymi

Espoossa palvelu on täysin naurettavaa..kyykytystä ,uhkailua,kiristystä.
      Toinen sanoo sitä ja toinen tätä..kukaan ei muista mitä toinen on sanonut.
      Toinen korjaa toisen tekemisiä ja sitten taas sama alusta.
      Siellä joku 20 vuotias neito opastaa + 50 vuotiasta elämään tai sitten+60 elämäänsä kyllästynyt papparainen kyykyttää kunnolla asiakasta.
      Mitään ei oo siitä välistä. Asiallista ystävällistä-ei todellakaan löydy te-toimistosta.

• Anonyymi

Täytyy sanoa, että työkkärissä on ihan järkyttävä byrokratia. Eipä ihme ole jos monen työttömän työmotivaatio on täysin hukassa. Ja muut veronmaksajat kustantavat tämän kaiken. Eikö ois jo aika päivittää järjestelmä nykyaikaa vastaavaksi.

• Anonyymi

Omat havainnot on lähinnä se että, virkanainen on tyypillisesti melko läski ja luulenpa että ikä painaa ja vitunympäristö olevan melko rasvan peitossa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      172
      9883
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3249
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3011
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2125
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2083
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1953
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1566
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1276
    Aihe