Kesäpolttoöljyä tankissa

Kesämies.

Sekoittuuko talvilaatuun niin, että pakkaskestävyys nousee? Vai onko saatava kesälaatu ensin kokonaan pois? Jotkut sanoo, ettei sekoitu.

17

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyytyy, hyytyy

      Ei sekoitu, varsinkaan jos pakkasella yritätä sekoittaa. Eikä kesälaadun osuus saa olla kovin suuri lämpimänäkään sekoitettaessa.

      Jos tankin tyhjennys ei onnistu/kiinnosta, voit yrittää ajaa kesälaadun pois Diesel100 nimistä dieselin jäänestoa käyttämällä, muilla ei onnistu. Moottoripetroolia jos vielä jostakin saisi, se auttaisi. Tietysti 20-30% bensaa ja muutama prosentti 2-T öljyä toimii myös, ei tosin kannata kovin moderneihin moottoreihin mennä bensaa tankkaamaan.

      Tai sitten venäläisten konsti: Pudottaa tankkiin H-4 polttimon ja kytkee siihen virran.

      Jos vuoden aikana ei kovin monta tuhatta litraa polttoainetta kulu, ei kesälaatua kannata ainakaan omaan säiliöön tilata.

      • Ei vai

        No mihinkäs se kesälaatu polttoainetankissa jää jos ei kerran sekoitu, ylä- vai alaosaan?


      • Hyytyy, hyytyy
        Ei vai kirjoitti:

        No mihinkäs se kesälaatu polttoainetankissa jää jos ei kerran sekoitu, ylä- vai alaosaan?

        Tuossa alempana A"siantuntija" selostikin tuon ongelman aika kuvaavasti:

        "Parafiini kesälöpössä on kylmässä aika dominoiva ominaisuus. Kun se alkaa pakkasessa kiteytyä/hyytyä , ei siihen talvilaatua lisäämällä muuteta niin nopeasti tuota kiteytymis ominaisuutta. Eikä edes jähmeään kesälöpötankilliseen talvilaatu sekoitu"

        Polttoaine sinällään on samaa tavaraa, ero on parafiinin määrässä. Kun se kerran on kiteytynyt suuremmiksi hiukkasiksi polttoaineen sekaan, ei se liukene takaisin kuin selvästi plussan puolella olevassa lämpötilassa.


      • Kesämies.

        Missä asteissa kesälaatu alkaa hyytyä? Ja paljonko pitää olla lämmintä, että hyytynyt löpö notkistuu?


      • Hyytyy, hyytyy
        Kesämies. kirjoitti:

        Missä asteissa kesälaatu alkaa hyytyä? Ja paljonko pitää olla lämmintä, että hyytynyt löpö notkistuu?

        Enpä muista ihan tarkkaan, mutta huoltoasemien mittareissa on yleensä tarra, jossa kerrotaan jähmepiste ja suodatettavuus. Eri ketjujen välillä on suuria eroja, joittenkin kesälaadun jähmepiste on -5°C (ennen ainakin Esso) ja joittenkin esim. TB -17° ja ST1 -15°, näitten kahden suodatettavuus on noin -20°-25°. Tuo suodatettavuuslämpötila ei ole kiveen hakattu, se riippuu myös suodattimen kunnosta, veden määrästä suodattimesta ja suodatinpaperin laadusta.
        Notkistumaan kesälaatu alkaa kun lämpötila on useamman päivän plussan puolella.
        Kunnolla suodattimeen kiteytynyt parafiini (kun sieltä on kaadettu kaikki nestemainen tavara pois) vaatii sulaakseen muistaakseni peräti 60°. Kiteytynyt parafiini muistuttaa lähinnä kynttilän steariinia.


      • A"siantuntija"
        Kesämies. kirjoitti:

        Missä asteissa kesälaatu alkaa hyytyä? Ja paljonko pitää olla lämmintä, että hyytynyt löpö notkistuu?

        Todella parafiini-pitoinen kesälöpö ei tarvitse hyytyäkseen kuin muutaman , sanotaan max. -10 asteen pakkasen, kun traktori lakkaa pelittämästä. Tästäkin hyvä seuraavanlainen kokemus. Yleensä Valmetti ei hätkähdä kesälaatua, mutta 90-luvun puolivälin paikkeilla sain todella halpaan hintaan kesälaatua. Silloin oli kyseessä -65 sarjalainen Valmetti, kun talvi ja pakkaset tuli äkkiä ja tankki oli täynnä ko. kesälaatua. No Vallu hyytyi, mitä ei ollut koskaan ennen tapahtunut kesälaadullakaan. No ajattelin että suodatinta ei ollut uutuudekseltaan vielä vaihdettu ja vaihdoin uuden. Uudella suodattimella ei mennyt kuin n.1/2 tuntia kun taas sama juttu. Sitten rupesin vasta oikein kunnolla tarkastella jo pois otettua suodatinta ja huomasin sisällön olevan kuin Havin kynttilää. Ajattelin, että en kyllä rupea enää suodattimia vaihtelemaan, enkä tankkia tyhjäämään kuin ajamalla. Jippona tähän tilanteeseen tietysti se normaali blokilämmitin ja tankin alle yöksi se pyykkikurikan näköinen punainen magneettilämmitin. Ja ennen käynnistystä kuumailmapistoolilla suodatin niin kuumaksi ettei kättä kärsinyt. Näin tehden sain sen tankillisen menemään tyhjäksi ja talvilaatu sisään. Eikä sen jälkeen ollutkaan enää mitään ylimääräisiä toimenpiteitä liikkeelle lähdössä. Suodatinta ei liioin vaihdettu kuin sitten joskus aikojen vuosien päästä. Joten loppupäätelmä oli se, että se halvin kesälöpökin saattaa olla jo pikkupakkasessa kuin piimää tai oikeammin kuin kynttilää. Toki nyky traktorit ovat jo krantumpia, on hienommat suotimet, korkeammat puristus/suutinpaineet ja suutimet pieni/monireikäisempiä.


      • xf650

        voi pöljä löpö oli hyvä sijoitus kun ostin 5000l maksoin 0,64€/L vielä riittää ehkä viis vuotta.


      • Kesämies.
        A"siantuntija" kirjoitti:

        Todella parafiini-pitoinen kesälöpö ei tarvitse hyytyäkseen kuin muutaman , sanotaan max. -10 asteen pakkasen, kun traktori lakkaa pelittämästä. Tästäkin hyvä seuraavanlainen kokemus. Yleensä Valmetti ei hätkähdä kesälaatua, mutta 90-luvun puolivälin paikkeilla sain todella halpaan hintaan kesälaatua. Silloin oli kyseessä -65 sarjalainen Valmetti, kun talvi ja pakkaset tuli äkkiä ja tankki oli täynnä ko. kesälaatua. No Vallu hyytyi, mitä ei ollut koskaan ennen tapahtunut kesälaadullakaan. No ajattelin että suodatinta ei ollut uutuudekseltaan vielä vaihdettu ja vaihdoin uuden. Uudella suodattimella ei mennyt kuin n.1/2 tuntia kun taas sama juttu. Sitten rupesin vasta oikein kunnolla tarkastella jo pois otettua suodatinta ja huomasin sisällön olevan kuin Havin kynttilää. Ajattelin, että en kyllä rupea enää suodattimia vaihtelemaan, enkä tankkia tyhjäämään kuin ajamalla. Jippona tähän tilanteeseen tietysti se normaali blokilämmitin ja tankin alle yöksi se pyykkikurikan näköinen punainen magneettilämmitin. Ja ennen käynnistystä kuumailmapistoolilla suodatin niin kuumaksi ettei kättä kärsinyt. Näin tehden sain sen tankillisen menemään tyhjäksi ja talvilaatu sisään. Eikä sen jälkeen ollutkaan enää mitään ylimääräisiä toimenpiteitä liikkeelle lähdössä. Suodatinta ei liioin vaihdettu kuin sitten joskus aikojen vuosien päästä. Joten loppupäätelmä oli se, että se halvin kesälöpökin saattaa olla jo pikkupakkasessa kuin piimää tai oikeammin kuin kynttilää. Toki nyky traktorit ovat jo krantumpia, on hienommat suotimet, korkeammat puristus/suutinpaineet ja suutimet pieni/monireikäisempiä.

        Minulla on letkulämmitin lokilämmittimen sijasta. Mikä se mainitsemasi magneettilämmitin tankin alle on, koskaan kuullutkaan? Traktori on kuuskeetluvuvun Fiat. Alunperin yhdellä suodattimella varustettu, mutta olen myöhemmin polttoainelinjaan lisännyt toisen suodatinkotelon. Traktoria käytetään niin harvakseltaan, että ei ole tullut käytyä tallin lämpötiloja seuraamassa. Mutta tänä aamuna oli ulkona hyvästi yli 20 pakkasta ja tallissa vain 12 astetta. Siellä on tankissa nyt laitettu 12 litraa talvilaatua kesälaadun sekaan, jonka määrästä ei ole tietoa (40 l tankki, ei polttoainemittaria) ja sen jälkeen traktorilla on ajettu ehkä kolmisen tuntia ennen näitä yli 20 asteen pakkasia. Selvinnenköhän säikähdyksellä? Nyt ei viitsisi yrittää käyntiin näillä pakkasilla pelkästään kokeilun takia. Tuntuu, että jos tallissa pakkanen olisikin käynyt parissakympissä, ei kai se heti hyydytä löpöä? Nyt siellä on miinus 7 astetta, kun panin lämpöpatterin sinne. Eli ei hätää, jos hyytyminen ei ole päässyt alkuun?

        Tossa on muuten tankki moottorin yläpuolella nauttimassa moottorista hohkaavaa lämpöä.


      • samejuttu
        Hyytyy, hyytyy kirjoitti:

        Enpä muista ihan tarkkaan, mutta huoltoasemien mittareissa on yleensä tarra, jossa kerrotaan jähmepiste ja suodatettavuus. Eri ketjujen välillä on suuria eroja, joittenkin kesälaadun jähmepiste on -5°C (ennen ainakin Esso) ja joittenkin esim. TB -17° ja ST1 -15°, näitten kahden suodatettavuus on noin -20°-25°. Tuo suodatettavuuslämpötila ei ole kiveen hakattu, se riippuu myös suodattimen kunnosta, veden määrästä suodattimesta ja suodatinpaperin laadusta.
        Notkistumaan kesälaatu alkaa kun lämpötila on useamman päivän plussan puolella.
        Kunnolla suodattimeen kiteytynyt parafiini (kun sieltä on kaadettu kaikki nestemainen tavara pois) vaatii sulaakseen muistaakseni peräti 60°. Kiteytynyt parafiini muistuttaa lähinnä kynttilän steariinia.

        Se on same piste se joka tulee ensin vastaan. Löpö samenee harmaaksi, mutta menee suodattimista läpi. Suodatettavuus on se tärkein. Se kun tulee vastaan niin sen jälkeen aine ei mene suodattimista läpi.


    • A"siantuntija"

      Parafiini kesälöpössä on kylmässä aika dominoiva ominaisuus. Kun se alkaa pakkasessa kiteytyä/hyytyä , ei siihen talvilaatua lisäämällä muuteta niin nopeasti tuota kiteytymis ominaisuutta. Eikä edes jähmeään kesälöpötankilliseen talvilaatu sekoitu. On sama kuin sen entisen akan kun hiiva unohtui taikinasta, niin heitti perästä sitä leivinuuniin ja tokaisi: "kunhan hänessä on." Kesälaadussa parafiinia käytetään sen ruiskutuspumppua ja suuttimia (varsinkin suuttimia) voitelevan ominaisuuden takia kun moottorin lämpötila on korkea. Talvella lämpötilat ovat erilaiset. Oma havainto aikanaan vajaa vuoden ikäisestä Valmetista ja suven aikana sorakuorman vedosta vastamaahan ja talvilaatua tankissa: Alkoi moottori takoa aivan käsittämättömästi. Kun pääsin tasaiselle takomisen ääni loppui, enkä löytänyt muuta selitystä kuin sen että suuttimen neulat yritti leikata kiinni liika parafiinittoman löpön ja kovan kuormituksen takia. En siltikään sen Vallun suuttimia koskaan avannut, pelasi tuonkin jälkeen aivan moitteettomasti. Kyseessä oli -05 sarjalainen.

      • luulo ei ole tietoa

        Katselin Teboilin dieseleiden eroja, talvilaadun voitelevuus ei ole yhtään huonompi, kuin kesälaadunkaan, se ero on myytti, tai menneiltä ajoilta oleva tieto. Joten sinun omat päätelmäsi suuttimien neulojen kiinnileikkaamisesta ei voi pitää paikkaansa. Kesälaadun energiamäärä on hieman isompi ja hinta halvempi, koska siitä ei ole parafiinia erotettu prosessissa.


      • A"siantuntija"
        luulo ei ole tietoa kirjoitti:

        Katselin Teboilin dieseleiden eroja, talvilaadun voitelevuus ei ole yhtään huonompi, kuin kesälaadunkaan, se ero on myytti, tai menneiltä ajoilta oleva tieto. Joten sinun omat päätelmäsi suuttimien neulojen kiinnileikkaamisesta ei voi pitää paikkaansa. Kesälaadun energiamäärä on hieman isompi ja hinta halvempi, koska siitä ei ole parafiinia erotettu prosessissa.

        Tuo mitä tapahtui muinoin yli 15vuotta takaperin, koostumukset olivat erilaiset kuin nykyään ja käytettiinhän samaa löpöä traktorin tankissa ja lämmityksessä. Sitten tässä välissä lämm.öljy ja mo.polttoöljy ovat olleet eriasia. Tänä päivänä on löpössä lisäaineistukset menneet eteenpäin niinkuin voiteluöljyissäkin. Sitä vartenhan Nesteellä on isoja kihoja kehittelemässä näitä polttoaineita, jotta saadaan taas nostaa litrahintaa. Hyvä esimerkki on tämä ekobensa 95 joka otettiin pitkin hampain vastaan, jota auto syö jopa enemmän kuin sitä edeltävää laatua. Ja tuossahan joku lorauttaa kesälaadun sekaan lisäainetta ja homma pelaa, ei siinä sen ihmeellisempää. Tuo mikä hyytyi Vallun tankissa yli 15 vuotta sitten oli muutenTeboilin autolla tuotua parafiinia tai talia, ihan miten päin vain. Ja tuo suuttimen neulojen oikuttelu tapahtui n.25 vuotta sitten, kun käytin silloin pelkästään talvilaatua kesät talvet. Tätä nykyä onkin säiliöitä/säiliökapasiteettia ettei tarvitse enää järkeillä mitä käyttäisi, kun joka laadulle on säiliö tai kaksi. ---Sitten muistuu taas 60-luvulla "Essolene",joka oli kova sana , sitä käytettiin kesät talvet eikä kysytty onko se kesä vai talvilaatua. ---Niin tuo em. magneettilämmitin oli muinoin joku osuuskaupan kylkiäinen tai saiko sitä jopa ostaakin. En ole enää nähnyt kirppareillakaan moista. "Hyvä olemas jos sattuus tarvita", totesi entinenkin isäntä joka osti armeijan huutokaupasta panssarivaunun kun naapuri uteliaisuuttaan kysyi: mihinkä tarvittet tuota?


      • Valtran tallissa
        A"siantuntija" kirjoitti:

        Tuo mitä tapahtui muinoin yli 15vuotta takaperin, koostumukset olivat erilaiset kuin nykyään ja käytettiinhän samaa löpöä traktorin tankissa ja lämmityksessä. Sitten tässä välissä lämm.öljy ja mo.polttoöljy ovat olleet eriasia. Tänä päivänä on löpössä lisäaineistukset menneet eteenpäin niinkuin voiteluöljyissäkin. Sitä vartenhan Nesteellä on isoja kihoja kehittelemässä näitä polttoaineita, jotta saadaan taas nostaa litrahintaa. Hyvä esimerkki on tämä ekobensa 95 joka otettiin pitkin hampain vastaan, jota auto syö jopa enemmän kuin sitä edeltävää laatua. Ja tuossahan joku lorauttaa kesälaadun sekaan lisäainetta ja homma pelaa, ei siinä sen ihmeellisempää. Tuo mikä hyytyi Vallun tankissa yli 15 vuotta sitten oli muutenTeboilin autolla tuotua parafiinia tai talia, ihan miten päin vain. Ja tuo suuttimen neulojen oikuttelu tapahtui n.25 vuotta sitten, kun käytin silloin pelkästään talvilaatua kesät talvet. Tätä nykyä onkin säiliöitä/säiliökapasiteettia ettei tarvitse enää järkeillä mitä käyttäisi, kun joka laadulle on säiliö tai kaksi. ---Sitten muistuu taas 60-luvulla "Essolene",joka oli kova sana , sitä käytettiin kesät talvet eikä kysytty onko se kesä vai talvilaatua. ---Niin tuo em. magneettilämmitin oli muinoin joku osuuskaupan kylkiäinen tai saiko sitä jopa ostaakin. En ole enää nähnyt kirppareillakaan moista. "Hyvä olemas jos sattuus tarvita", totesi entinenkin isäntä joka osti armeijan huutokaupasta panssarivaunun kun naapuri uteliaisuuttaan kysyi: mihinkä tarvittet tuota?

        Joo tuota Osuuskaupan lämmitinlätkää kaipailin itsekin tässä muutama päivä sitten, kun "talvi yllätti" ja kaikissa traktoreissa kesälöpöt. Mietin jo sitäkin, että vastaisuuden varalle pitäis vissiin laittaa lohkolämmittimet polttoainesäiliöön, niin ei tarvitse pelata suodattimien ja tankin tyhjennyksen kanssa. Nyt selvisin sillä, että lämmitin puhaltimella polttoainesäiliöt traktorin alla.
        Harvoinhan näitä temppuja käy, että jää kesälöpöjä tankit täyteen koneissa, mutta tämä syksy oli meillä ainakin niin poikkeuksellinen ja arkirutiinit meni hieman sekaisin. Viimeksi temppuiltiin näiden hyytymisongelmien kanssa, kun nuori-isäntä oli tankannut vahingossa kesälöpöä väärästä säiliöstä.

        Tosta panssarivaunusta, että olis hyvä olla nurkissa oma, harmittaa kun en ostanut aikoinaan, kun niitä oli kaupan, 1kpl T-26 ja 1kpl T-34. Isäukko oli aikoinaan ajanut T-34 Sotkalla ja jaksoi aina muistella semmoisella ajamisesta.


    • kesäkiisseli
      • pöh

        Ja halvemmaksi tulee ?


    • 010pata

      no ei,vaan sen takia että sinne nyt jäi kesän jäljiltä reilu puoli tankkia enkä jaksanut sitä imeä pois sieltä..,mutta kertaakaan ei oo kesälaatu tuolla aineella hyytynyt,tosin en ole -21 kovemmilla pakkasilla ajanut

    • Case closed

      Minä tankkaan talvella mittarista dieseliä muutamiin kanistereihin ja säilytän niitä kesän yli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe