Onpa ortodoksikirkko kaukana rakkaudesta ja rakkauden ymmärtämisestä. http://www.hs.fi/kotimaa/Kirkko vei pappeuden rakkauden takia/a1356150233771
Hyllytetyn ortodoksipapin ajatuksia: "Jäin jo varhaiseläkkeelle tulehtuneen tilanteen takia, joten näen tämän vain tapana nöyryyttää minua loppuun asti", Suopela sanoo hiljaisella äänellä.
"Suurin pettymys on ollut nähdä piispojen julmuus ja se kaksinaismoralismi, joka ortodoksisessa kirkossa vallitsee."
Rakastakaa toisianne
37
190
Vastaukset
- kunpa tietäisitte
"Suurin pettymys on ollut nähdä piispojen julmuus ja se kaksinaismoralismi, joka ortodoksisessa kirkossa vallitsee."
Pappi on kuitenkin nähnyt ja tiennyt tämän kaiken alusta alkaen, mutta alkaa hurskastella vasta nyt kun kalikka kalahti omaan nilkkaan.
Yksikään papiston jäsen ei ikimaailmassa ole vastustanut mitään muuta toimituskieltoa kuin omaansa. - T. Ollo
Kiitos sinulle "vapaa kristitty" kun linkitit tuon Hesarin jutun tänne.
Jotta asia selviäisi kokonaan pitää linkitetyn sivun alareunassa olevaa lihavoitua tekstiä "Miksi leskien aviokieltoa tulkitaan kirjaimellisesti?" klikata hiirellä ja lukea siten aukeava metropoliitta Panteleimonin haastattelu.
Ihmettelen miksi po. pappi väittää, "rangaistuksen" tulleen hänelle yhtäkkiä (ymmärsinkö oikein kun näin ymmärsin?). Pitäisihän papin tietää se minkä minä maallikkonakin tiedän: Jos leskeksi jäänyt pappi haluaa pysyä pappina hänen tulee elää naimattomana. Jos hän kuitenkin haluaa avioitua uudelleen, niin sekin käy, mutta silloin tuosta papista tulee maallikko. Mikä tässä on epäselvää??
Ortodoksinen kirkko korostaa tässä yksiavioisuuden ihannetta. Kumma kyllä meille maallikoille sallitaan toinenkin (kai jopa kolmaskin) avioliitto, mutta papeilta vaaditaan tämän ihanteen toteuttamista. Muutenkin papeilta vaaditaan muuta ja enemmän kuin maallikoilta. Pappi ei saa olla poliitikko eikä sotilas, vaikka me maallikot saamme.
Jokaiseen ammattiin on omat pätevyysvaatimuksensa. Yhteen ammattiin nämä ja toiseen nuo. Jos näitä vaatimuksia ei täytä pitää etsiä jotakin muuta duunia.
Eikö Jeesus opettanut, että rakkaus Jumalaan on sitä, että pidämme Hänen käskynsä? Uskaltaisinko siis kysyä: Eikö rakkaus kirkkoon ole sitä, että elämme kirkollisen järjestyksen mukaan, emmekä vaadi muutoksia omien, ehkäpä itsekkäidenkin, tarpeittemme mukaan?- Tulevaisuudessa mahd
Sikäli korjaan tätä herra Ollonin kirjoitusta, että Ortodoksisessa kirkossa pappeus ei ole mikään ammatti, eikä varsinkaan ammatti muiden joukossa, kuten nykyisin niin usein mainitaan. Pappeus on lähinnä hengellinen sääty, joka ei lopu eläkkeelle jäädessä, siksi pappeuteen liittyy niin paljon sääntöjä.
On aivan turha vedota luterialaisen kirkon pappeuteen ja miten hyvin asiat on siellä hoidettu, sillä ensinnäkään luterialaisuus ei ole mikään kirkko, eikä siellä ole oikeaa piispan virkaa, eikä siellä siten voi toteutua oikea kristinopin mukainen pappeuskaan.
On myöskin turha puhua tässä yhteydessä yksiavioisuuden ihanteesta. Kysymys on vain siitä, että pappi voi olla vain yhden kerran naimisissa. Tosin avioliittoon vihkiminen on kirkon mysteerioista kaikkein nuorin, ja vihkiminen kirkollisena toimituksena tuli käyttöön hyvin myöhään.
Tulevaisuudessa mahdollisesti kokoontuva uusi suuri pyhä synodi tulee varmaankin keskustelemaan näistä asioista tarkemmin ja sen jälkeen asiat on ehkä päivitetty nykyaikaan, mutta nyt piispojen on vain seurattava nykyistä käytäntöä kaikkialla ortodoksisessa maailmassa. - Orthodox 4 ever
Kiitos T. Ollo! Juuri näin.
Minä ihmettelen tiettyä nöyryyden puutetta joka tuntuu vaivaavan joitain pappeja. En voi käsittää sitä että joku Ort pappi in vaatimassa juuri hänen kohdallaan poikkeusta kirkon perinteestä. Totta on että joillekin papeille on tehty poikkeus mutta pitkän pitkän harkinnan jälkeen eikä varmasti niin että te käyvät lehtien palstoilla hakemassa irtopisteitä. Ymmärtäkö Suopela että lehtijutut ovat saattaneet hänet todella omituiseen valoon suhteessa kirkkoon ja erityisesti piispaan.
Ei ole kysymys mistään ajojahdista vaan siitä ettei pappi voi tehdä mitä mieleen putkahtaa vaan pappeus on Kirkon pappeutta, ei mikään henkilökohtainen omaisuus, ja Kirkko voi todella seuraukset sen jos sen asettamia ehtoja ei noudatettu.
Ikävä juttu tämä. - 'gfohkdrt9hj öråmgk,
Tulevaisuudessa mahd kirjoitti:
Sikäli korjaan tätä herra Ollonin kirjoitusta, että Ortodoksisessa kirkossa pappeus ei ole mikään ammatti, eikä varsinkaan ammatti muiden joukossa, kuten nykyisin niin usein mainitaan. Pappeus on lähinnä hengellinen sääty, joka ei lopu eläkkeelle jäädessä, siksi pappeuteen liittyy niin paljon sääntöjä.
On aivan turha vedota luterialaisen kirkon pappeuteen ja miten hyvin asiat on siellä hoidettu, sillä ensinnäkään luterialaisuus ei ole mikään kirkko, eikä siellä ole oikeaa piispan virkaa, eikä siellä siten voi toteutua oikea kristinopin mukainen pappeuskaan.
On myöskin turha puhua tässä yhteydessä yksiavioisuuden ihanteesta. Kysymys on vain siitä, että pappi voi olla vain yhden kerran naimisissa. Tosin avioliittoon vihkiminen on kirkon mysteerioista kaikkein nuorin, ja vihkiminen kirkollisena toimituksena tuli käyttöön hyvin myöhään.
Tulevaisuudessa mahdollisesti kokoontuva uusi suuri pyhä synodi tulee varmaankin keskustelemaan näistä asioista tarkemmin ja sen jälkeen asiat on ehkä päivitetty nykyaikaan, mutta nyt piispojen on vain seurattava nykyistä käytäntöä kaikkialla ortodoksisessa maailmassa.Minun ortodoksi rippipappini kyllä on sanonut että myös luterilaisetkin ovat kristittyjä.
Outoa jos osa ortodokseista ei pidä heitäå kristittyinä.
Taidat soveltaa aivan omia oppejasi maallikko. - fgkjhlirtu gfithgpt8
Orthodox 4 ever kirjoitti:
Kiitos T. Ollo! Juuri näin.
Minä ihmettelen tiettyä nöyryyden puutetta joka tuntuu vaivaavan joitain pappeja. En voi käsittää sitä että joku Ort pappi in vaatimassa juuri hänen kohdallaan poikkeusta kirkon perinteestä. Totta on että joillekin papeille on tehty poikkeus mutta pitkän pitkän harkinnan jälkeen eikä varmasti niin että te käyvät lehtien palstoilla hakemassa irtopisteitä. Ymmärtäkö Suopela että lehtijutut ovat saattaneet hänet todella omituiseen valoon suhteessa kirkkoon ja erityisesti piispaan.
Ei ole kysymys mistään ajojahdista vaan siitä ettei pappi voi tehdä mitä mieleen putkahtaa vaan pappeus on Kirkon pappeutta, ei mikään henkilökohtainen omaisuus, ja Kirkko voi todella seuraukset sen jos sen asettamia ehtoja ei noudatettu.
Ikävä juttu tämä.Ei pappeus ole kirkon pappeutta van jumalan.
Keitähän nämä hihhulit oikein ortodoksikirkossa ovat joilta on marssijärjestys hukassa.
Ensin on Jumala ja ainoa on Jumala jota tulee palvella eikä mitään kirkkoa tai ihmisiä.Hyvänen aina sentään voitteko te todellakin olla noin jälkeenjääneitä?Kuka ihme teille on tuollaisia päähän syöttänyt?
Ettekö te lue Pyhää Kirjaa että ymmärtäisitte tälläisen päivänselvän asian. - toinen ortodoksi
eikä sotilas...entäs sotilaspastorit?
ortodoksinen kirkko ja ortodoksinen kirkko.... rakkaus kirkkoon...
Minä rakastan Jumalaa ja palvelen Jumalaa rakastakaa te sitten sitä kirkkoanne ja niiden ihmisiä ja heidän kanoneitaan. - Orthodox 4 ever
fgkjhlirtu gfithgpt8 kirjoitti:
Ei pappeus ole kirkon pappeutta van jumalan.
Keitähän nämä hihhulit oikein ortodoksikirkossa ovat joilta on marssijärjestys hukassa.
Ensin on Jumala ja ainoa on Jumala jota tulee palvella eikä mitään kirkkoa tai ihmisiä.Hyvänen aina sentään voitteko te todellakin olla noin jälkeenjääneitä?Kuka ihme teille on tuollaisia päähän syöttänyt?
Ettekö te lue Pyhää Kirjaa että ymmärtäisitte tälläisen päivänselvän asian.Et tunne ortodoksista teologiaa joten olisin ihan hiljaa. Tuo 'musta-tuntuu'-teologia on teikäläisille kai ihan perussettiä. Ortodoksisessa kirkossa niillä ei pitkälle pötkitä.
- Orthodox 4 ever
toinen ortodoksi kirjoitti:
eikä sotilas...entäs sotilaspastorit?
ortodoksinen kirkko ja ortodoksinen kirkko.... rakkaus kirkkoon...
Minä rakastan Jumalaa ja palvelen Jumalaa rakastakaa te sitten sitä kirkkoanne ja niiden ihmisiä ja heidän kanoneitaan.Toinen ortodoksi, heh heh. Et takuulla ole. . Nice try.
Orthodox 4 ever kirjoitti:
Toinen ortodoksi, heh heh. Et takuulla ole. . Nice try.
Kylläpä muuten olen :)
Ja toisekseen sinä et sitä pysty määrittelemään vaan Jumala.
Tietääkseni sinä et ole Jumala.Orthodox 4 ever kirjoitti:
Et tunne ortodoksista teologiaa joten olisin ihan hiljaa. Tuo 'musta-tuntuu'-teologia on teikäläisille kai ihan perussettiä. Ortodoksisessa kirkossa niillä ei pitkälle pötkitä.
Ollakseni ortodoksi minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Ollaksi uskova minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Jos tarvitsisin ammatin ortodoksisen kirkon sisällä tarvitsisin teologisen tutkinnon.
Mikäli harjoittaisin uskonnollista tutkimusta tarvitsisin tieteellistä pohjaa eli teologiaa.
Mutta kun minulle riittää yksinkertaisesti Jumala ja sen mitä tiedän Jumalasta tiedän senkin että teologialla ei ole uskon kanssa mitään tekemistä.
Eivät kaikki haluakkaan kiipeillä ortodoksisen kirkon tieteellisiä ja yhteiskunnallisia portaita ylöspäin koska se ei ole mikään tae hengellisyydestä tai sen tasosta eikä oikeamielisistä teoistakaan.Orthodox 4 ever kirjoitti:
Et tunne ortodoksista teologiaa joten olisin ihan hiljaa. Tuo 'musta-tuntuu'-teologia on teikäläisille kai ihan perussettiä. Ortodoksisessa kirkossa niillä ei pitkälle pötkitä.
J510102 Approaching Religion: Globalisation and Religious Diversity 5 2.5 5/5 07.01.2007 Teuvo Laitila
Hyvä luentosarja suosittelen sinullekkin lämpimästi.- T. Ollo
toinen ortodoksi kirjoitti:
eikä sotilas...entäs sotilaspastorit?
ortodoksinen kirkko ja ortodoksinen kirkko.... rakkaus kirkkoon...
Minä rakastan Jumalaa ja palvelen Jumalaa rakastakaa te sitten sitä kirkkoanne ja niiden ihmisiä ja heidän kanoneitaan.Ortodoksinen sotilaspastori ei ole sotilas, vaan pappi armeijassa. Ortosotilaspappi ei kanna asetta eikä osallistu taisteluun. Hän on sotilaiden sielunhoitoa varten.
Ortodoksiteologi voi ennen papiksivihkimistään suorittaa aseellisen varusmiepalveluksen mutta kun hänet on vihitty papiksi ei hän saa ottaa osaa verenvuodatukseen.
Minun on vaikea ymmärtää tätä Jumalan ja kirkon toisistaan erottamista tai peräti vastakkain asettamista. Kirkko on Jumalan kirkko, enkä ilman sitä tuntisi Jumalaa. - T. Ollo
epitimia kirjoitti:
Ollakseni ortodoksi minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Ollaksi uskova minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Jos tarvitsisin ammatin ortodoksisen kirkon sisällä tarvitsisin teologisen tutkinnon.
Mikäli harjoittaisin uskonnollista tutkimusta tarvitsisin tieteellistä pohjaa eli teologiaa.
Mutta kun minulle riittää yksinkertaisesti Jumala ja sen mitä tiedän Jumalasta tiedän senkin että teologialla ei ole uskon kanssa mitään tekemistä.
Eivät kaikki haluakkaan kiipeillä ortodoksisen kirkon tieteellisiä ja yhteiskunnallisia portaita ylöspäin koska se ei ole mikään tae hengellisyydestä tai sen tasosta eikä oikeamielisistä teoistakaan.Valitettavasti nimimerkki "epitimia" väheksyy teologian merkitystä. Tämmöinen väheksyminen johtaa lopulta harhaoppeihin. Jos et minua usko - itse asiassa ei pidäkään uskoa, vaan sinun tuleeee ajatella ihan itse - niin keskustelepa vaikkapa Jehovan todistajien kanssa. Jos et sittenkään huomaa kuinka erilainen käsitys heillä on esim. Jeesuksesta (siis Jeesuksen alkuperästä eli kuka ja mikä Jeesus on) niin olet jo kaltevalla pinnalla.
Teologialla ja uskolla on hyvin paljon tekemistä toistensa kanssa. Ilman uskoa ei olisi teologiaakaan ja ilman teologiaa usko olisi tietyssä mielessä heikolla pohjalla. Usko ei näet voi olla pelkkä kiva, musta tuntuu -juttu, vaan sillä on oma asiallinen ja järkevä perustansa. Aloita nikealais-konstantinopolilaisesta uskontunnustuksesta. Siis siitä mitä se opettaa uskosta. - Orthodox 4 ever
T. Ollo kirjoitti:
Ortodoksinen sotilaspastori ei ole sotilas, vaan pappi armeijassa. Ortosotilaspappi ei kanna asetta eikä osallistu taisteluun. Hän on sotilaiden sielunhoitoa varten.
Ortodoksiteologi voi ennen papiksivihkimistään suorittaa aseellisen varusmiepalveluksen mutta kun hänet on vihitty papiksi ei hän saa ottaa osaa verenvuodatukseen.
Minun on vaikea ymmärtää tätä Jumalan ja kirkon toisistaan erottamista tai peräti vastakkain asettamista. Kirkko on Jumalan kirkko, enkä ilman sitä tuntisi Jumalaa.T.Ollo kirjoittaa taas asiaa. Sen sijaan ihmettelen tätä Epitimia-hahmoa. Kukahan pappi on tuollaisen superprotestantin mahdollisesti ottanut kirkkoon? Ainakaan mitään tämä hahmo ei ymmärrä ortodoksisesta kirkosta. Todennäköisesti on vain joku trolli joka täällä puulaa. Kuka tahansahan voi täällä nimettömänä trollailla mitä haluaa. Mutta tiedoksi tämän 'laatupalstan' lukijoille: jos oikeaa tietoa ortodoksisuudesta janoaa, paras paikka on seurakunta ja ortodoksinen kirjallisuus. Älkää vaan kuvitelko tätä kanavaa kirkon todellisena äänitorvena. Torvia täällä riittää muttei äänisellaisia.
- Njuu
'gfohkdrt9hj öråmgk, kirjoitti:
Minun ortodoksi rippipappini kyllä on sanonut että myös luterilaisetkin ovat kristittyjä.
Outoa jos osa ortodokseista ei pidä heitäå kristittyinä.
Taidat soveltaa aivan omia oppejasi maallikko.Luterilaiset varmaankin ovat kristittyjä, muttei luterilaisuus silti ole mikään kirkko, eikä heillä ole oikeaa piispan virkaa eikä papistoa.
- Paljon perää
epitimia kirjoitti:
Ollakseni ortodoksi minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Ollaksi uskova minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Jos tarvitsisin ammatin ortodoksisen kirkon sisällä tarvitsisin teologisen tutkinnon.
Mikäli harjoittaisin uskonnollista tutkimusta tarvitsisin tieteellistä pohjaa eli teologiaa.
Mutta kun minulle riittää yksinkertaisesti Jumala ja sen mitä tiedän Jumalasta tiedän senkin että teologialla ei ole uskon kanssa mitään tekemistä.
Eivät kaikki haluakkaan kiipeillä ortodoksisen kirkon tieteellisiä ja yhteiskunnallisia portaita ylöspäin koska se ei ole mikään tae hengellisyydestä tai sen tasosta eikä oikeamielisistä teoistakaan."Ollakseni ortodoksi minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Ollaksi uskova minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa."
Riittää kun uskot Kirkon oppiin. Kyllä siihen voi uskoa tuntemattakin sitä. Paljon perää kirjoitti:
"Ollakseni ortodoksi minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa.
Ollaksi uskova minun ei tarvitse tietää ortodoksista teologiaa."
Riittää kun uskot Kirkon oppiin. Kyllä siihen voi uskoa tuntemattakin sitä.Noh kirkonopissa on paljon muutakin kuin asioita jotka ovat Jumalasta.Siksipä luotan vain tähän yhteen eli Jumalaan.
Kirkko ei ole Jumala vaan Jumala on Jumala.T. Ollo kirjoitti:
Valitettavasti nimimerkki "epitimia" väheksyy teologian merkitystä. Tämmöinen väheksyminen johtaa lopulta harhaoppeihin. Jos et minua usko - itse asiassa ei pidäkään uskoa, vaan sinun tuleeee ajatella ihan itse - niin keskustelepa vaikkapa Jehovan todistajien kanssa. Jos et sittenkään huomaa kuinka erilainen käsitys heillä on esim. Jeesuksesta (siis Jeesuksen alkuperästä eli kuka ja mikä Jeesus on) niin olet jo kaltevalla pinnalla.
Teologialla ja uskolla on hyvin paljon tekemistä toistensa kanssa. Ilman uskoa ei olisi teologiaakaan ja ilman teologiaa usko olisi tietyssä mielessä heikolla pohjalla. Usko ei näet voi olla pelkkä kiva, musta tuntuu -juttu, vaan sillä on oma asiallinen ja järkevä perustansa. Aloita nikealais-konstantinopolilaisesta uskontunnustuksesta. Siis siitä mitä se opettaa uskosta.En taida aloittaa.
Minulle riittää se mitä tunnen sisimmässäni.Minun tehtäväni ei ole tuomita toisia oppeja tai luokitella ihmisiä joko tai teologisilla perusteilla.Jokaisessa uskonnossa on oma teologiansa.Ne voi aina saattaa vastakkain.Se ei ole kristinuskon tehtävä kenties se on ollut ristiretkien joita ihmiset ovat tehneet tehtävä mutta uskovien tehtävä se ei ole.
Sekoitat tiedemaailman ja hengellisen maailman keskenään.Erilaisia käsityksiä on olemassa so what?Jopa ortodokseilla on kuten huomaat.So what?Jopa sinun samalla tavalla kirkonoppeihin nojautuva sisaresi tai veljesi voi silti olla erilainen ja tehdä asiat eritavalla.Sinä et voi kontrolloida sitä ja sanoa nyt et ole sitä ja tätä.So what?
Jumala tietää me emme minä tyydyn siihen sinä et tyydy siihen vaan omaan näkemykseesi mistä sitten oletkin sen ammentanut.Voit tietysti ajaa asiaasi ja omaa näkemystäsi hamaan loppuun mutta et voi minun käsitteitäni muuttaa.Pidän edelleenkin itseäni uskovana olinpa ortodoksi tai en.Tässä tapauksessa olen kirkkonne kirjoissa.- Ortodox 4 ever
epitimia kirjoitti:
En taida aloittaa.
Minulle riittää se mitä tunnen sisimmässäni.Minun tehtäväni ei ole tuomita toisia oppeja tai luokitella ihmisiä joko tai teologisilla perusteilla.Jokaisessa uskonnossa on oma teologiansa.Ne voi aina saattaa vastakkain.Se ei ole kristinuskon tehtävä kenties se on ollut ristiretkien joita ihmiset ovat tehneet tehtävä mutta uskovien tehtävä se ei ole.
Sekoitat tiedemaailman ja hengellisen maailman keskenään.Erilaisia käsityksiä on olemassa so what?Jopa ortodokseilla on kuten huomaat.So what?Jopa sinun samalla tavalla kirkonoppeihin nojautuva sisaresi tai veljesi voi silti olla erilainen ja tehdä asiat eritavalla.Sinä et voi kontrolloida sitä ja sanoa nyt et ole sitä ja tätä.So what?
Jumala tietää me emme minä tyydyn siihen sinä et tyydy siihen vaan omaan näkemykseesi mistä sitten oletkin sen ammentanut.Voit tietysti ajaa asiaasi ja omaa näkemystäsi hamaan loppuun mutta et voi minun käsitteitäni muuttaa.Pidän edelleenkin itseäni uskovana olinpa ortodoksi tai en.Tässä tapauksessa olen kirkkonne kirjoissa.Vaikka saattaistkin olla kirkon jäsen paperilla Epitimia (jota en kuitenkaan usko), olet täysin harhaoopinen ja 100 % protestantti. Ajatella saat mitä haluat, mutta ortodoksi et ole koska et tunnusta ortodoksista uskoa. Ihan sama mitä yrität väittää.
- T. Ollo
epitimia kirjoitti:
En taida aloittaa.
Minulle riittää se mitä tunnen sisimmässäni.Minun tehtäväni ei ole tuomita toisia oppeja tai luokitella ihmisiä joko tai teologisilla perusteilla.Jokaisessa uskonnossa on oma teologiansa.Ne voi aina saattaa vastakkain.Se ei ole kristinuskon tehtävä kenties se on ollut ristiretkien joita ihmiset ovat tehneet tehtävä mutta uskovien tehtävä se ei ole.
Sekoitat tiedemaailman ja hengellisen maailman keskenään.Erilaisia käsityksiä on olemassa so what?Jopa ortodokseilla on kuten huomaat.So what?Jopa sinun samalla tavalla kirkonoppeihin nojautuva sisaresi tai veljesi voi silti olla erilainen ja tehdä asiat eritavalla.Sinä et voi kontrolloida sitä ja sanoa nyt et ole sitä ja tätä.So what?
Jumala tietää me emme minä tyydyn siihen sinä et tyydy siihen vaan omaan näkemykseesi mistä sitten oletkin sen ammentanut.Voit tietysti ajaa asiaasi ja omaa näkemystäsi hamaan loppuun mutta et voi minun käsitteitäni muuttaa.Pidän edelleenkin itseäni uskovana olinpa ortodoksi tai en.Tässä tapauksessa olen kirkkonne kirjoissa.Nimimerkille "epitimia". En sekoita tiedemaailmaa ja hengellistä maailmaa keskenään. Totean vain, että teologiaa ei olisi ilman hengellisyyttä. Enkä ole edes yrittänyt kontrolloida niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin minä. Olen vain tuonut näkemykseni esille ja olen yrittänyt perustellakin sitä.
Totean vielä sen, että olet vapaa etsimään hengellisyyttä sieltä mistä haluat. Saatat kuitenkin menettää yhtä jos toistakin jos väheksyt vaikkapa nikealais-konstantinopolilaista uskonntunnustusta, mikä on ortokirkon virallinen uskontunnustus kaikissa paikalliskirkoissa. Joku vanhan ajan kilvoittelija on sanonut jotensakin niin, että jos osaat rukoilla olet teologi. Siksipä sen, joka haluaa tutustua ortodoksiseen uskoon ja hengellisyyteen ja siis ortodoksiseen teologiaan kannattaa tutustua kirkkomme jumalanpalveluksiin ja liturgisiin teksteihin. Sieltä löytyvät sekä hengellisyys, että se mitä ymmärrän teologialla. Orthodox 4 ever kirjoitti:
T.Ollo kirjoittaa taas asiaa. Sen sijaan ihmettelen tätä Epitimia-hahmoa. Kukahan pappi on tuollaisen superprotestantin mahdollisesti ottanut kirkkoon? Ainakaan mitään tämä hahmo ei ymmärrä ortodoksisesta kirkosta. Todennäköisesti on vain joku trolli joka täällä puulaa. Kuka tahansahan voi täällä nimettömänä trollailla mitä haluaa. Mutta tiedoksi tämän 'laatupalstan' lukijoille: jos oikeaa tietoa ortodoksisuudesta janoaa, paras paikka on seurakunta ja ortodoksinen kirjallisuus. Älkää vaan kuvitelko tätä kanavaa kirkon todellisena äänitorvena. Torvia täällä riittää muttei äänisellaisia.
Superpappi...
Kuule protestantitkin ovat kristittyjä siitä sinä et pääse yli etkä ympäri.
Minä en palvokkaan ortodoksista kirkkoa ja sen piispoja tai traditiota vaan Jumalaa.Ei kai liene vaikea ymmärtää näin yksinkertaista asiaa?
Eihän sinun ole pakko olla tällä laatupalstalla jos se sinua kuvottaa kovin.Kukaan ei pakota tietynlaiseksi uskovaiseksikaan ei kukaan pakota.
Jumalan kirkkoja on useita.Uskovaisia on useita ja erilaisia.Kristittyjä uskontokuntia on erilaisia kuten kristittyjäkin.
Olethan sinä itsekkin nimetön minun nimimerkin takana taas on aivan oikea nimi.Se löytyy jopa minun feissibookista linkki siis tänne tähän nimimerkkiin.Missäs sinun on?
Riittääkö rohkeus kertoa mielipiteitä omana itsenäsi?
Koskaanhan kukaan ei ole tietääkseni väittänyt että tämä on joku virallinen sivusto vaan mielipiteiden vaihtopaikka.
Se on eriasia jos ei siedä muita kuin vain oman näkemyksensä asiasta eikä voi siitä eikä niistä keskustella ironisoimatta ja halveeraamatta toisia ihmisiä tai asioita olipa ne uskovia tai sitten muita.- Orthodox 4 ever
epitimia kirjoitti:
Superpappi...
Kuule protestantitkin ovat kristittyjä siitä sinä et pääse yli etkä ympäri.
Minä en palvokkaan ortodoksista kirkkoa ja sen piispoja tai traditiota vaan Jumalaa.Ei kai liene vaikea ymmärtää näin yksinkertaista asiaa?
Eihän sinun ole pakko olla tällä laatupalstalla jos se sinua kuvottaa kovin.Kukaan ei pakota tietynlaiseksi uskovaiseksikaan ei kukaan pakota.
Jumalan kirkkoja on useita.Uskovaisia on useita ja erilaisia.Kristittyjä uskontokuntia on erilaisia kuten kristittyjäkin.
Olethan sinä itsekkin nimetön minun nimimerkin takana taas on aivan oikea nimi.Se löytyy jopa minun feissibookista linkki siis tänne tähän nimimerkkiin.Missäs sinun on?
Riittääkö rohkeus kertoa mielipiteitä omana itsenäsi?
Koskaanhan kukaan ei ole tietääkseni väittänyt että tämä on joku virallinen sivusto vaan mielipiteiden vaihtopaikka.
Se on eriasia jos ei siedä muita kuin vain oman näkemyksensä asiasta eikä voi siitä eikä niistä keskustella ironisoimatta ja halveeraamatta toisia ihmisiä tai asioita olipa ne uskovia tai sitten muita.Kirjoita mitä haluat mutta älä leiki olevasi ortodoksi koska sitä et ole. Se on kaikkein ärsyttävintä.
Ortodox 4 ever kirjoitti:
Vaikka saattaistkin olla kirkon jäsen paperilla Epitimia (jota en kuitenkaan usko), olet täysin harhaoopinen ja 100 % protestantti. Ajatella saat mitä haluat, mutta ortodoksi et ole koska et tunnusta ortodoksista uskoa. Ihan sama mitä yrität väittää.
Hih.. sinä voit sitä mieltä olla minä odotan mielelläni mitä mieltä Jumala on asiasta.
Ymmärrän jos sinua kiukuttaa ja harmittaa asia.
Saat olla omaa mieltäsi ja minä omaani.Eikö vain?
Edelleenkin ne protestantitkin ovat kristittyjä kristinuskon määritelmän perusteella.T. Ollo kirjoitti:
Nimimerkille "epitimia". En sekoita tiedemaailmaa ja hengellistä maailmaa keskenään. Totean vain, että teologiaa ei olisi ilman hengellisyyttä. Enkä ole edes yrittänyt kontrolloida niitä, jotka ajattelevat eri tavalla kuin minä. Olen vain tuonut näkemykseni esille ja olen yrittänyt perustellakin sitä.
Totean vielä sen, että olet vapaa etsimään hengellisyyttä sieltä mistä haluat. Saatat kuitenkin menettää yhtä jos toistakin jos väheksyt vaikkapa nikealais-konstantinopolilaista uskonntunnustusta, mikä on ortokirkon virallinen uskontunnustus kaikissa paikalliskirkoissa. Joku vanhan ajan kilvoittelija on sanonut jotensakin niin, että jos osaat rukoilla olet teologi. Siksipä sen, joka haluaa tutustua ortodoksiseen uskoon ja hengellisyyteen ja siis ortodoksiseen teologiaan kannattaa tutustua kirkkomme jumalanpalveluksiin ja liturgisiin teksteihin. Sieltä löytyvät sekä hengellisyys, että se mitä ymmärrän teologialla.jos osaat rukoilla olet teologi
Kerroppa miten voi oppia rukoilemaan?
Minä itse opin rukoilemaan kun karjalaiset hoitotätini rukoilivat ja pitivät luonaan seuroja.Olivat luterilaisia.
Opin siellä Jumalan merkityksen johon palasin raamatun lukemisen kautta aikuisiälläni uudestaan.Silloin opin rukoileman kun luin raamattua ja ymmärsin että Jumala auttaa kaikkia kun sitä älyää vain pyytää.
Sillä tuskin on merkitystä jos on vilpitön rukoileeko ääneen vaiko itsekseen käsillä seisoen vaiko polvistuen.Tahi millä sanoilla en usko että Jumalalla on sen verran valikoiva kuulo ettäkö hän hylkäisi yhdenkään ihmisen ja luotunsa rukouksen kun Häntä rukouksessa pyydetään kuulemaan.Ei edes kirkkoon kuulumattoman tai kastamattoman ihmisen.
En väheksy sitä jonka melkein osaan ulkoakin jo mutta en painoittaisi kaikkeakaan siinäkään.Orthodox 4 ever kirjoitti:
Kirjoita mitä haluat mutta älä leiki olevasi ortodoksi koska sitä et ole. Se on kaikkein ärsyttävintä.
:D kaikesta huolimatta olen ortodoksi halusitpa tahi et.
Saat huviksesi ärsyyntyä kuinka paljon tahansa ärsyynnythän sinä monesta muustakin asiasta.
Uskonpuhdistus taitaa olla myös taitolaji, toivottavasti vain et tartu miekkaan kun jo vihaan olet jo astunut.
Vihahan ja ärtymys on kiusaajasta ei Jumalasta.kenties et ole hoksannut vielä kuinka kiusaaja toimii ja päästät sen sisääsi.
Jumala painottaa rakkautta yli rajojen ja kärsivällistä rakkautta.Onkohan sinulla sellaista vaikket täydellinen ole kuten en minäkään.
Hyvä ortodoksiveljeni.- Älä petä itseäsi
epitimia kirjoitti:
:D kaikesta huolimatta olen ortodoksi halusitpa tahi et.
Saat huviksesi ärsyyntyä kuinka paljon tahansa ärsyynnythän sinä monesta muustakin asiasta.
Uskonpuhdistus taitaa olla myös taitolaji, toivottavasti vain et tartu miekkaan kun jo vihaan olet jo astunut.
Vihahan ja ärtymys on kiusaajasta ei Jumalasta.kenties et ole hoksannut vielä kuinka kiusaaja toimii ja päästät sen sisääsi.
Jumala painottaa rakkautta yli rajojen ja kärsivällistä rakkautta.Onkohan sinulla sellaista vaikket täydellinen ole kuten en minäkään.
Hyvä ortodoksiveljeni."kaikesta huolimatta olen ortodoksi halusitpa tahi et."
Väestörekisterin kannalta lähinnä. - Orthodox 4 ever
Älä petä itseäsi kirjoitti:
"kaikesta huolimatta olen ortodoksi halusitpa tahi et."
Väestörekisterin kannalta lähinnä.Epitimia: etkö ymmärrä että ortodoksi on sellainen joka tunnustaa ortodoksista uskoa (oikein ylistävä=ortho doxis). Se on sellainen joka uskoo niinkuin kirkko opettaa, ei niin kuin oma järki sanoo. Voit kuulua väestörekisterin kautta Ort kirkkoon mutta se ei tee sinusta ortodoksia. Mielipiteesi ja ajatuksesi ovat aivan muuta. Ortodoksi ei ajattele niinkuin sinä. Olet tyypillinen protestantti sanankäänteitä myöten. Tämä myös tiedoksi kaikille niille jotka tätä palstaa lukevat.
Suosittelen sinua käymään kirkossa, kuuntelemaan tekstejä, lukemaan ort kirjallisuutta ja ehkä löydät kirkon sieltä.
Onnea matkaan! Orthodox 4 ever kirjoitti:
Epitimia: etkö ymmärrä että ortodoksi on sellainen joka tunnustaa ortodoksista uskoa (oikein ylistävä=ortho doxis). Se on sellainen joka uskoo niinkuin kirkko opettaa, ei niin kuin oma järki sanoo. Voit kuulua väestörekisterin kautta Ort kirkkoon mutta se ei tee sinusta ortodoksia. Mielipiteesi ja ajatuksesi ovat aivan muuta. Ortodoksi ei ajattele niinkuin sinä. Olet tyypillinen protestantti sanankäänteitä myöten. Tämä myös tiedoksi kaikille niille jotka tätä palstaa lukevat.
Suosittelen sinua käymään kirkossa, kuuntelemaan tekstejä, lukemaan ort kirjallisuutta ja ehkä löydät kirkon sieltä.
Onnea matkaan!Vaikka olen syntyjäni luterilainen en ole koskaan siihen perehtynyt.
Kyllä käyn kirkossa aina kun en ole sairaana melkein jokaisessa palveluksessa kun olen terveenä.
Noh sepä on sinun näkemyyksesi ortodoksisuudesta ja meidän näkemyksemme ovat erilaiset.
Jumala ei käännyttä mielestäni ketään pois luotaan.- kluxklux
Orthodox 4 ever kirjoitti:
T.Ollo kirjoittaa taas asiaa. Sen sijaan ihmettelen tätä Epitimia-hahmoa. Kukahan pappi on tuollaisen superprotestantin mahdollisesti ottanut kirkkoon? Ainakaan mitään tämä hahmo ei ymmärrä ortodoksisesta kirkosta. Todennäköisesti on vain joku trolli joka täällä puulaa. Kuka tahansahan voi täällä nimettömänä trollailla mitä haluaa. Mutta tiedoksi tämän 'laatupalstan' lukijoille: jos oikeaa tietoa ortodoksisuudesta janoaa, paras paikka on seurakunta ja ortodoksinen kirjallisuus. Älkää vaan kuvitelko tätä kanavaa kirkon todellisena äänitorvena. Torvia täällä riittää muttei äänisellaisia.
Heh sinua vain taitaa suuresti vituttaa kun ylimieliseen käytökseesi joku puuttuu ja kyseenalaistaa epäortodoksiset juttusi.
Kun tällä palstalla mainitaan Jehovan todistajuus laitan tähän lyhyen kommentin.
Ajattelin kommentoida sellaista kysymystä mitenkä teot ja usko täydentävät
toisiaan. Antakaamme Pyhän Raamatun vastata kysymykseeen.
Jaakobon kirje 2:14:" Mitä hyötyä siitä on, veljeni, jos joku sanoo, että hänellä on uskoa, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kai se usko voi häntä pelastaa?"
jae 17:" Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut."
jae 20:" Mutta haluatko tietää oi tyhjänpäiväinen ihminen, että usko ilman tekoja on toimeton? " jae:24:" Te näette, että ihminen julistetaan vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta." jae 26:" Tosiaan, niin kuin ruumis ilman henkeä on
kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut."- maallikkoinen
Kuisma Suopela on varsin hyvin tiennyt, mihin on sitoutunut ottaessaan pappisvihkimyksen vastaan! Turhaa inistä nyt kun on itse rikkonut oman pappeutensa. Ikävintä on, että hän yrittää myös mustamaalata oman kirkkonsa, jo sen takia pitäisi pappeus riisua häneltä.
- Päätös on hänen oman
Aivan niin, eihän kirkko ole häntä mitenkään hylkäämässä, sillä hänet jopa vihitään uudelleen avioliittoon ortodoksisessa kirkossa.
Mutta hän itse polttaa nyt siltoja takanaan ja aikoo ilmeiseti tulla toimeen ilman ortodoksista kirkkoa lopun elämänsä ajan. Millainen hänen asenteensa olikaan pappina?
Olisiko hänen nyt paikallaan ottaa esille kaikki ne asiakirjat, joiden perusteella hän on pappisvihkimyksensä aikanaan saanut. Asioiden kertaaminen voisi virkistää muistia. On aivan turha osoittaa mieltä omaa Kirkkoa ja Metropoliittaa vastaan.
Enkä tällä nyt tarkoita, että hänen pitäisi luopua suunnitelmistaan avioitua uudestaan. Ortodoksinen kirkko suhtautuu häneen suurella rakkaudella ja sallii sen, ei sitä ole yritettykään estää. Päätös on hänen omansa. - Piispan mielivaltaa?
Päätös on hänen oman kirjoitti:
Aivan niin, eihän kirkko ole häntä mitenkään hylkäämässä, sillä hänet jopa vihitään uudelleen avioliittoon ortodoksisessa kirkossa.
Mutta hän itse polttaa nyt siltoja takanaan ja aikoo ilmeiseti tulla toimeen ilman ortodoksista kirkkoa lopun elämänsä ajan. Millainen hänen asenteensa olikaan pappina?
Olisiko hänen nyt paikallaan ottaa esille kaikki ne asiakirjat, joiden perusteella hän on pappisvihkimyksensä aikanaan saanut. Asioiden kertaaminen voisi virkistää muistia. On aivan turha osoittaa mieltä omaa Kirkkoa ja Metropoliittaa vastaan.
Enkä tällä nyt tarkoita, että hänen pitäisi luopua suunnitelmistaan avioitua uudestaan. Ortodoksinen kirkko suhtautuu häneen suurella rakkaudella ja sallii sen, ei sitä ole yritettykään estää. Päätös on hänen omansa.Miten sitten on mahdollista, että isä Kuisman seurakunnassa Oulussa on jopa kirkkoherrana pappi, joka on eronnut ja solminut sitten uuden avioliiton?
Voisiko joku oppinut kanonisti vähän valaista asiaa! - pitää kyllä riittää
Piispan mielivaltaa? kirjoitti:
Miten sitten on mahdollista, että isä Kuisman seurakunnassa Oulussa on jopa kirkkoherrana pappi, joka on eronnut ja solminut sitten uuden avioliiton?
Voisiko joku oppinut kanonisti vähän valaista asiaa!Itse en tunne asiaa, mutta tunnetteko te kaikki yksityiskohdat?
Metropoliitat eivät voi näitä asioita koskaan selvittää perusteellisesti, sillä asiathan ovat hyvin henkilökohtaisia ja toisaalta myös piispan toimialuetta, joten häntä meidän ei tarvitse mennä mitenkään neuvomaan.
Oletteko te sitten tyytymätön asiaan? Neuvoisin teitä menemään ja keskustelemaan asiasta kyseisen kirkkoherran kanssa, tai voisitte te varmasti myös pyytää vastaanottoa Oulun metropoliitalta. Selitätte vain, miten te olette tässä asiassa osallisena. Itse en menisi ottamaan kantaa, sillä minulla ei ole mitään osallisuutta näihin tapahtumiin.
Kyse ei ole piispan mielivallasta, vaan piispa tekee päätöksensä ilman mitään maallikoille suunnattuja kyselytutkimuksia. Ja sen pitää kyllä riittää meille. Onneksi emme joudu tekään päätöksiä samoista asioista mitenkään.
Itse ajattelen näin ortodoksina. Ei tässä ole mitään ihmeellistä tapahtunut. Itse asiassa maailma on vieläkin ihmeellisempi.
- Yx ortodoksi
Tämä palsta ei ole Suomen ortodoksinen kirkko, eikä myöskään HS:n kirjoitus. HS on maamme johtava ateistilehti, joka kirjoittaa vain negatiivisia asioita kirkoista.
Seksi ei ole sama asia kuin rakkaus. Pappi ei etsi itselleen vaimoa seurakuntalaistensa joukosta.- kluxklux
Sun pitää kiireesti perustaa päivittäiset ortodoksisanomat niin ei tule disinformaatiota.
Sitten valjastat pikku tonttusi jakamaan niitä nöyränä ovelta ovelle.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663085
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262153Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681739Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251597Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281311
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61226Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101137Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041