Perheen 6000€/kk bruttotulot.. Paljon vai vähän`?

Ihmettelijätytteli

Heips.

Mitä mieltä olette - onko nelihenkisen perheen ~ 6000€/kk bruttotulot mitä tasoa mielestänne??

Meillä siis sekä minä että mieheni tienaamme ~ 3.000€/kk vähentämättömänä. Ja kaksi lasta meillä myös on.

Järkytyttiin vaan, kun eräs tuttavapariskunta meille voivotteli, että heidän perheessä samansuuruiset tulot (mutta jakaantuu ko. avioparin kesken 4000€/kk ja 2000€/kk) ei meinaa kuulemma millään riittää elämiseen. Että tiukkaa on ja voi kun saisi enemmän palkkaa. Oltiin ihan ällikällä lyöty miehen kanssa... Miten ei voi riittää..? :O Ja he olivat ihan tosissaan asiassa.

Meille kyllä riittää hyvin. Saadaan lainaa lyhennettyä kivasti, laskut maksettua ja terveellistä hyvää ruokaa pöytään. Saadaan rahaa säästöönkin joka kk. Me tosin ollaan tosi säästäväinen perhe, meillä on aika edullinen kämppä ja vain yksi auto. Muutenkin ollaan aika tiukkoja rahankäytön suhteen, se on vaan luonteessa. Aina joskus jotain kivaa totta kai. Ja me ollaan tosi kiitollisia, kun saadaan elettyä näinkin ns. hyvin ja saadaan laitettua rahaa säästöön joka kk.. Eli siis paremmin kuin hyvin pärjätään, kun ei kerta tuhlailla.

Mitä mieltä olette - tekisikö teilläkin tiukkaa tällaisilla tuloilla, vai olisitteko yhtä kiitollisia kuin me??

35

2770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 69 / 64

Ottamatta kantaa tulojen suuruuteen niin tuttavaperheenne saa nettona teitä vähemmän rahaa.

Minua v-tutti tämä henkilökohtainen verotus perheverotuksen asemesta.
      Pahimmoillaan maksoin 70-luvulla tuloveroa 47,5% vaimon ollessa kotona ilman mitään tukia tai korvauksia.
      Tasan jakautuessaan olisi nettomme ollut paljon suurempi kuin tuolla järjestelmällä.

Vielä tälläkin hetkellä eläkkeeni netto on noin 3 x vaimoni vastaava johtuen hänen työstään matalapalkka-alalla ja siitäkin vuosikaudet osa-aikaisena.

Rahan käyttö on arvo- ja valintakysymys.

• Progressio puree siihen 4000€ tuloon jo kovasti. Laskekaapa.

Omakotitalo ja autot ovat parhaimmillaan edullinen ja viihtyisä tapa asua ja elää. Jos kaikki on laitettu viimeisen päälle ja velaksi, on talous varmasti tiukilla. Velaton mummon mökki ja vanhat autot eivät paljoa kustanna.

Näppituntumani on, että 3000 € kuukaudessa nettona riittää oikein hyvin nelihenkiselle perheelle.

• n hki

Mun täytyy tulla toimeen 5700 bruttoeurolla yksin. Perheen elättäminen tuolla summalla... :O

Juuei. Käteen jää vain 3700 euroa. Ei riittäis.

• lifemocker

mulla jää käteen reilu tonni. siitä menee puolet vuokraan, veteen ja nettiin sitten vielä ruuat yms niin silti jää 200-300e säästöön joka kuu (jos ei mitään vakuutusmaksuja tms ole siinä kuussa)

revi siitä

• eimilläänpahalla

Jos ei tuolla summalla tule toimeen, on idiootti. Mikä tietenkin vain todistaa sen luonnollisen tosiasian, ettei tulot aina kerro älykkyydestä mitään.

• n hki
        eimilläänpahalla kirjoitti:

Jos ei tuolla summalla tule toimeen, on idiootti. Mikä tietenkin vain todistaa sen luonnollisen tosiasian, ettei tulot aina kerro älykkyydestä mitään.

Ei millään pahalla, mutta eri ihmisillä on erilaiset elämäntyylit.

Itse en olisi valmis elättämään kokonaista perhettä näillä tuloilla. Kädestä suuhun elämistähän se olisi.

Yksin pärjään kyllä vallan mainiosti. Muutama lisäsuu tähän... ei kiitos. Elintaso laskisi aivan liikaa.

• Herra xx.

Vähän heikommin minulla 5400€ brutto.
      Kaiki on hankittu jo, joten kaiken voi tuupata kulutukseen.

• Herra xx.

Pakko tässä viellä kehaista, 2013 lopussa on tuloja jo sitten 5700€kk brutto
        Kauemmaksi ei ole faktaa tulokehityksestä....

• lifemocker

aika kovat on tulot

en tunne kovinkaan montaa ihmistä jotka tienaavat 3000e/kk

• spartalainen842154

tuntuu olevan varattu niille paremmille ihmisille. ei sen puoleen, en kyllä tiedä miten helvetissä saisin noin paljon rahaa poltettua, saati miten katsoisin peiliin, jos siinä edes onnistuisin.

• Köyhä laskija
        spartalainen842154 kirjoitti:

tuntuu olevan varattu niille paremmille ihmisille. ei sen puoleen, en kyllä tiedä miten helvetissä saisin noin paljon rahaa poltettua, saati miten katsoisin peiliin, jos siinä edes onnistuisin.

Kaikkee rahaahan ei tarte polttaa, vaan sillä voi tehdä enemmän rahaa poltettavaksi.
        Sitten rahaa alkaa jäämään sijoituksiin kiihtyvällä vauhdilla.

Ekan 1'000'000€ tekeminen on se vaikein, ottaa nollilta noin 15 vuotta, sitten pääoma hoitaa homman itsekseen.

• Aloitukseesi sisältyy ajatusvirhe. Te tienaatte molemmat saman verran, mikä on ideaali tilanne, koska Suomessa ei ole perheverotusta. Jos minun tuloni jaettaisiin puoliksi vaimoni kanssa, verottaja kohtelisi meitä 300€:n edestä kuukaudessa armeliaammin kuin nyt, kun minä tienaan koko potin.

Vaikka suomalaisen keskipalkka on nykyisin vähän reilu 3000€/kk, niin mediaanipalkka on vain noin 2700€ ja keskivertoruokakunnalla on nettona käytössään vain 27.000€ vuodessa. Siihen nähden teillä menee varsin hyvin.

Edellisen johdosta teidän sietääkin olla kiitollisia.

• lifemocker

ainut vaan, että tuo on harhaanjohtavaa tuo "keskipalkka 3000" koska oikeasti TOSI MONI tienaa vaan sen 1200-2500 ja sitten pieni joukko herroja nostaa keskipalkkaa massiivisilla tienesteillään!

tästä syntyy harhakäsitys, että suomessa kansalla menisi jotenkin hyvin muka

• lifemocker kirjoitti:

ainut vaan, että tuo on harhaanjohtavaa tuo "keskipalkka 3000" koska oikeasti TOSI MONI tienaa vaan sen 1200-2500 ja sitten pieni joukko herroja nostaa keskipalkkaa massiivisilla tienesteillään!

Suurimmat harhat syntyvät siitä, että vertaillaan bruttotuloja ja ei oteta tulonsiirtoja huomioon. Verrattaessa käytettävissä olevia tuloja (nettopalkka tulonsiirrot) ei herrojen kadehtimisen aihetta enää olekaan. Sekään ei ole vielä koko totuus, sillä mm. kaupungin vuokra-asunto ja päivähoitomaksut vaikuttavat kuvaan.

• lifemocker kirjoitti:

Siksihän minä halusinkin puhua mediaani-, enkä kesklipalkasta. Kävin jopa Hesarin avoimien ovien päivillä moittimassa toimittajia tästä epäkohdasta. Se kun tekee keskivertosukankuluttajasta kateellisen.

• i64564
        lifemocker kirjoitti:

Niin, harhakäsityksen lisäksi syntyyt turhaa vertailua, valehtelua ja pahaamieltä asioista, mitä ei ole olemassa. Sen lisäksi että sitten mediassa voidaan aina syyttää nimenomaan duunareita ahneudesta, kun he haluavat palkankorotuksen, moni aivan suotta yrittää esittää rikkaampaa: vain koska uskovat että heille menee jotenkin huonosti. MIkä on tietenkin tyhmää, mutta kaikki vaan eivät ole kovin älykkäitä.
        Lisäksi todella moni tosiaankin tienaa reilustikin alle 2000 kuukaudessa, ja Suomessa on jopa töissä käyviä köyhiä. Meillä vaan kaikenmaailman numeron pyörityksellä voidaan kiistää se tosiasia.
        Lapsellista mutta tavoitehakuista ja miksi ei, kun kansa ei osaa laskea.

• 5+10
        lifemocker kirjoitti:

Mediaani onkin parempi lukema: se kertoo, että tasan puolet tienaa sitä vähemmän ja toinen puoli paremmin. Mutta ethän sinä surkea "lifemocker-luuseri" tuollaisia käsitteitä kykene tajuamaan.

Suurimmalla osalla suomalaisia menee varsin hyvin. Eikä se sulje millään tavoin pois sitä tosiasiaa, että monille menee myös varsin huonosti.

• ...

Todellaki olisin tyytyväinen 3000€ palkkaan ja pärjäisin sillä hienosti.
      Mä tienaan 1300-1700€ kuussa, josta verottaja vie osansa ja jäljelle jäävästä maksan 500€ yhteensä asuntolainaa ja yhtiövastiketta, johon kuuluu vesi ja netti. Saan silti säästöön vähän rahaa joka kuukausi, mutta en todellakaan shoppaile vaatteita tai muutakaan, jos ei oo pakko. Ruuista ja muista laskuista maksan suunnilleen puolet. Yksin en varmaan pystyis ees elämään, koska sitte menis vielä enemmän rahaa ku nyt.

• äitikkä

Minä tienaan saman verran kuin sinä ja olen yhden lapsen yh. Eli maksan yksin kaiken. Autokin on ja siitä kulunsa. Ja kun se on vanha niin kyllä sen huoltaminen rahaa syö. Asuntolaina on n.400€/kk . Vesi, sähkö ym. kulut erikseen.
        Lapsesta saan vajaat 300€ lapsilisää ja elatustukea.

Olen pärjännyt ihan hyvin, mutta viimeisen vuoden aikana tuntuu, että raha ei enää riitä vaikka mitä tekee. Onko hinnat nousseet niin paljon vai missä vika. En tiedä. Tiukaksi on elämä mennyt.

3000€ kuussa ja elämä olisi aivan luksusta. En saisi niin paljon rahaa menemään mutta teini-ikäiseltä tyttäreltäni se kyllä onnistuisi.

• Onnistuu oikeasti.

Aikaista huomenta.

Pitää myöskin nähdä oikeinsuunniteltu verotus, jota voi hyödyntää kun on pääomaa enemmän.

Kokonaismaksuprosentti kaikesta tulosta on painunut alle 20%, joka on aika ihana kädenojennus varakkaammalle.

Tulevina vuosina, jos verottaja / maksut sallivat tulee kokonaismaksuprosentti painumaan vielläkin alemmaksi, ennen eläkkeelle jääntiä prosentti taitaa olla 5-10% tienoilla.

• 11+15

Eiks toi viritelmä ole vaarallinen pääoman menettämisen suhteen ?

• Keskituloinen?

Minusta tienaatte hyvin, itse asiassa paljon enemmän kuin muutama ystäväpariskuntani, joilla on kanssa 1 - 2 lasta ja he pärjäävät mainiosti. Tietysti tietynlaisista luksusasioista on tingittävä, mutta voivat kuitenkin elää ihan normaalia perhe-elämää, eikä ruoasta tarvitse tinkiä. Itse en muutoin ole oikea ihminen kommentoimaan tätä postausta, koska minulla ja miehelläni ei ole lapsia. Tosin se on mahdollistanut oman auton ja asunnon hankinnan (totta kai on mahdollista lapsien kanssakin), joista auto on velaton ja asunnon velkaakin voi lyhentää mukavasti sekä laittaa säästöön kiitettävä summa kuukausittain rahaa. Jos lapsia olisi, niin varmasti tuo säästöön laittaminen olisi paljon hankalampaa, koska tienaamme molemmat mieheni kanssa reilut 3000 e/kk bruttona, joten tuosta voi sitten vähennellä vielä verot pois.

• mulle riittäis 3000

Kun ei osaa käyttää rahaa, ei riitä edes miljoona. Onneksi voitte opettaa tuttavaperheellenne rahan käyttöä, käytännön juttuja nääs.

• silakat pieniä joulu

Olen samaa mieltä,rahan käyttöä jos ei osaa on aivan sama mitä tienaa.Ja tekstejä lukiessani voisi toisille opettaa isäni opetuksen leuhkiessani ensimmäisen työpaikkani tilillä,isäni sanoi että kuuleppas,duunari ei koskaan tienaa niin paljoa,että kehumaan pääsisi,itse opin kerrasta,mutta tämähän sanonta ei avaudu kaikille.

• Mummo 64v

Varakkaille vastapainoksi hieman köyhäilyä.
      Tosin lapseni ovat lähteneet jo kauan sitten omilleen joten en voi verrata tulojani huoltovelvollisen vastaaviin.

Kuukausittain ilmestyy sairaus ja KELAn eläkkeiden yhteissummana tililleni 945,15€.

Pystyn elämään haluamallani tavalla.
      Asun omistusasunnossa, en tupakoi enkä käytä alkoholia.
      Suurempia perushankintoja ei ole näköpiirissä.
      Puskurina tililläni on noin 10 - 12kk:n eläkkeeni verran.

Tyydytän matkusteluhalujani muutaman kerran vuodessa ja kulttuurin suhteen lienen kaskivertokuluttaja.

Tietenkin lisä kelpaisi mutta äkkiä en pysty sanomaan mihin sen käyttäisin itse.

• Ymmärrä tulosi oikei

Monesti rahan riittämättömyyteen on syynä se että ei todellakaan osata elää tulevan rahan suhteessa menoihin. Vaikka toisella on iso palkka ja toisella pieni, tässä on se vaara, että tuo isopalkkainen vaatii samaa osallistumista pienipalkkaiselta ja silloin kuristaa todella.

Tärkeintä on ymmärtää rhan kanssa elämäminen, kaikkea ei tarvitse ostaa kenenkään, pitää osata sanoa ei ja kaikkien tulisi parhaansa mukaan yrittää säästää se puskuri ainakin 3 kuukauden nettopalkan verran säästöjä puskurissa ainakin, mieluimmin vuoden nettopalkat, silloin ei pienet takaiskut heti horjuta elämää.

• mek

Sehän riippuu millaista elintasoa haluaa pitää ja meidan perheessä ihan hyvät tulot mutta lisää ottaisin ja niitä ylitöitä aina välillä on. Itsellä ainakin tuollaisen 3-12 kk nettopalkkapuskuri on ihan utopiää ja onneksi menot tippuvat kun tytär pääsee ylioppilaaksi ja jos saa vielä töitä niin helpottaa. Muutaman vuoden päästä kun asuntolainet maksettu niin sitten säästetään se sama summa kuukaudessa mikä ennen meni lainan maksuun niin silloin se jää säästöön mutta kokemuskesta tiedän että kun rahaa on niin kulutuskin nousee. Silloin on uudemman prätkän hankinta asia jossä säästän on että en ajele uudellaasutolla vaan kohtuuhintaisella käyttöautolla.

• Mummo 64v

Mitä pienemmät tulot niin sitä tärkeämpi on suhteessa suurempi puskuri.

Minun kuukausittaiset menoni saattavat vaihdella rajusti suhteessa pieneen eläkkeeseeni joten puskuri on välttämätön.

Kun kahdelle kuukaudelle kasaantuvat jääkaapin ja sohvan hankinta sekä Kuuban kiertomatka tavallisten, vähäisten kulujen päälle niin ilman puskuria olisi yhtälö mahdoton 945€:n kuukausi eläkkeen kanssa.

Tietenkään nuo eivät olisi olleet, jääkaappia lukuun ottamatta, välttämättömiä mutta tunsin ne tarpeellisiksi.

Saman tyyppinen tilanne toistuu silloin, tällöin.

En varsinaisesti säästä mutta normaali elämäntapani kuluttaa kuukausieläkettäni vähemmän.

• lamasiivooja

Joudun yksin maksamaan melkein kaikki perheen menot pienestä nettopalkasta. Perheeseen kuuluu 2 lasta ja työtön vaimo. Ei paljoa naurata 1500€ ja siitä verot. Se on tulevaisuutta monessa perheessä Suomen maassa kun lama oikeen purasoo !!!

• 69 / 64

Kommentti kysymyksen ohi, kuten monella muullakin.

Olen luokitellut kulut periaatteessa muutamaan ryhmään.

1. Mitä minä välttämättä tarvitsen. Siis todella.
      2. Turvamarginaalin kokoaminen.
      3. Mikä lisäisi mukavuuttani, mieleisiä harrastuksiani yms.
      4. Omien, todellisten tavoitteitteni saavuttaminen asettamassani järjestyksessä.

Täysin unohtaen ulkoisilla symboleilla viestinnän ulkopuolisille. Ei se ole täysin mahdotonta mutta oleellista jokaisen ratkaisun yhteydessä miettiä todellinen syy miksi tuo tuntuu nyt tarpeelliselta.

Hämmästyttävän paljon ihmisten valintoja ohjaa ajatus siitä mitä he kuvittelevat tai haluavat muiden ihmisten heistä ajattelevan!
      Toisten aivoilla ajattelu saattaa aiheuttaa riittämättömyyden tunteen.

• 69 / 64

Täyttä totta vaikka kaikki eivät uskokaan!

Vaimo oli kotona 2 ja 4 vuotiaiden lastemme kanssa kun muutimme hartiapankki periaatteella tehtyyn taloomme.
      Olin yksin töissä eikä vaimo saanut mitään tukia eikä avustuksia.

Pakollisten, asumiseen liittyvien menojen, korot, lyhennykset, sähkö, vesi, katumaksu jälkeen muuhun kulutukseen = syömiseen jäi, kulutuutajahintaindeksin kautta laskien, 210€/kk.

Viljelin pientä ok-tonttia, keräsimme runsaasti sieniä ja marjoja.
      Vaatteita emme kyenneet uusimaan pariin vuoteen. Lasten pakolliset hankinnat vaimo hoiti työmatkojeni yhteydessä Helsingissä, jossakin lasten vaatteiden vaihtopisteessä.

Söimme sieniä jossakin muodossa noin 5:nä päivänä viikossa.
      Selvittyämme tuosta kuurista, ei toinen lapsemme ole pannut sieniä suuhunsa.

Onneksi inflatio veteli reipasta vauhtia ja tilanne helpottui muutamassa vuodessa mutta olemmepa nähneet todellista puutettakin.

Pieni pula ja nälkä tekisi terää valittajille.

• 11+12

Ihan hyvä tulotasohan tuo on. Meidän perheessä taas on aika vastaava tilanne kuin tuttavillanne tulojen jakauman suhteen, mutta ei meilläkään mitään hätää ole. Toki asiaan vaikuttaa se, että olen aikanaan saanut hiukan perintöjä (ei nyt mitään valtavia summia, alle 50 000 euroa nykyrahassa yhteensä), jotka helpottivat ensiasunnon ostoa mukavasti.

Mutta silti, jos ei näillä tuloilla pärjää, niin kyllä sitten on vikaa omissa kulutustottumuksissa. Ensimmäiseksi kannattaisi miettiä, onko se auto (saati toinen) todella tarpeellinen ja jos on, tarvitseeko sen silti olla uutena ostettu 30 000 euron kapine? Tarvitseeko vaatekauppaan kantaa satoja tai tuhansia euroja vuodessa?

• sossutant

Eiköhän se riipu vain ja ainoastaan menoista suhteessa tuloihin?

Jos menoja on enemmän kuin tuloja, niin huonosti asiat ovat silloin.

• nuukailija myös

Mulla kanssa 3 tonnin tulot. Ei tulis mieleenkään perustaa perhettä näin pienillä tuloilla, asuntolaina ja autokulut vievät suuren osan nettotuloista. Asun pk-seudulla pienessä vaatimattomassa asunnossa.

• onnelliset5

Kuinka ihmeessä te ihmiset saatte niin paljon rahaa kulumaan? Meidän bruttoulot on 1000 € ja 2200 €, kolme kouluikäistä lasta ja asuntolaina lopuillaan. Ihan hyvin on tultu toimeen, mutta ei tietysti mitään turhia hankintoja. Toki vertaillaan hintoja ja tehdään itse ruuat ja remontit. Onnellisia ollaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe