Miten pyydän palkankorotusta?

Erikoisalan ammattilainen

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa jo yli kaksi vuotta ja nyt alkaisi olla korkea aika pyytää palkankorotusta. Ongelma vain on ahne ja pikkumainen pomo, joka ei tietenkään maksaisi yhtään ylimääräistä. Mieluusti ei ollenkaan.

Alunperin työn vastaanottaessani palkkani sovittiin reilusti alle keskitason ja jopa liiton suositusten. Tämä siksi, että silloin minulla ei ollut alalta kokemusta ja palkkaa kompensoitiin reiluilla keikkakorvauksilla (300€ - 500€/keikka), joita saattoi olla useampi kuukaudessa. Nyt pomo ei kuitenkaan enää halua minun lähtevän noille keikoille, jotta ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä ja jos on ihan pakko, vaatii minua ottamaan korvaukset lomapäivinä (niitä saan korkeintaan 3, mikä on täysin epäsuhdassa tuon rahallisen korvauksen kanssa).

Eli tilanne on se, että kuukausipalkkaa on nostettava reilusti tai keikkojen määrää lisättävä ja korvaus sovittava etukäteen (ei tapauskohtaisesti niinkuin nyt, jolloin korvaus on suorassa suhteessa pomon mielialaan).

Työ on haasteellista ja vaatii paljon. Työtehtävät kuulostavat yksinkertaisilta; toimistorutiinien lisäksi avustavat kirjanpidon tehtävät, kustannuslaskentaa, tarjousten tekemistä (hinnoittelu, kirjoitus ym.), markkinointia (suunnittelu ja toteutus), asiakkaiden kanssa neuvottelua, töiden koordinointia, sopimusliikenteen hoitamista ja puhelinmyyntiä, mutta käytännössä pyöritän firmaa siinä missä pomokin. Lisäksi vastaavan työn ammattilaisia ei ole, sillä työhön ja alalle kouluttaudutaan ammatin kautta. Eli asemani on sinänsä hyvä, ettei vastaavan tasoista työntekijää yksinkertaisesti ole saatavilla (joka siis tietäisi alan erikoisuudet, hintatason ja omaisi vastaavat kontaktit kuin minä).

Nyt kysyisin neuvojanne:

- Miten palkankorotustoive kannattaa esittää hankalalle pomolle? Kannattaako vedota esim. ammattiliiton suosituksiin?
- Mikä olisi mielestänne kohtuullinen palkka em. työstä pienyrityksessä Keski-Suomessa? Työntekijöitä on 3 pomo. Luontaisetuja ei ole.

Kiitos avustanne!

4

3987

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pösilö

Jos et edes sinä osaa arvostaa työpanostasi, niin miten sitten työnantajakaan. Minä pyysin palkankorotusta, koska en ollut tyytyväinen palkkaani, ja sain peräti 12 % korotuksen vaikka en edes pyytänyt tiettyä summaa tai prosenttia. Sanoin vain etten ole tyytyväinen omaan palkkatasooni, muuten kaikki ok. Jos en olisi nostanut kissaa pöydälle niin nurisin vieläkin kahvipöydissä palkkaani kuten muut tämän lafkan toimihenkilöt. Se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa...
      Edellisessä työpaikassa tosin vastattiin palkkatoiveisiin että on tänne tulijoita. Tuolla on portti josta pääsee pois... Ja niin pääsinkin, eikä ole tarvinnut katua.

• aej

Sano asiat suoraan, niin tein minäkin ja vihjasin myös avoinna olevasta toisesta työpaikasta. Palka nousi ihan mukavasti. Myös minun alan ammattilaisia ei ole noin vain saatavilla. Olen töissä pienessä yrityksessä.

• todistus

Mene pomosi juttusille ja pyydä väliaikaista työtodistusta... Luulen, että tässä vaiheessa työhösi tyytyväinen pomoi tajuaa, että on aika nostaa palkkaa tai muuten lähdet hilppasemaan...

• Maya

Asioista pitäisi pystyä keskutelemaan aikuisten keskus myös sivistyneesti.

Yllä olevat vinkit ovat kyllä tehokkaita, mutta oletko ajatellut kysyä pomoltasi, koska hänellä olisi aikaa pitää pieni palaveri. Siinä vaiheessa sitten esität hänelle, että mielestäsi olisi aika tarkistaa sinun palkkaasi, koska se ei vastaa sitä työmäärää ja panosta jota kso firmalle annat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2142
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1795
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      236
      1288
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      950
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      87
      935
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      865
    7. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      112
      772
    8. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      730
    9. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      706
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      689
    Aihe