Juoksen säännöllisesti 2-3 krt viikossa tunnin lenkkejä pururadalla. Mistähän mahtaa olla kyse, kun lähden lenkille, niin varsinkin vasen polvi on jomottavalla tavalla kipeä? Juoksun aikana se turtuu, mutta varsinkin viime aikoina juoksun jälkeen polvea jomottaa jatkuvasti ihan lepotilassakin. Istuutuessa, ylösnoustessa ja portaita molempiin suuntiin kävellessä kipu on vihlovampaa. Kylmää, geeliä, lääkärille, lepoa, mitkä ovat hyvinksi koetut keinot, kun marathonkunnossa pitäisi olla ensi kesänä?
Vai olenko jo niin raakki, että marathonhaaveet pitää unohtaa? =)
Polvien kipeytyminen juostessa
12
14715
Vastaukset
- pate
raakki,vaan ehkä liian samanlaisessa juoksumaastossa viihtyvä.Kannattaisi juosta myös asfaltilla ja tasaisessa maastossa ja eri pituisia lenkkejä.Kyllähän mikä paikka tahansa ylirasittuu jos koko ajan toistetaan samaa liikettä.Muutenkin ihmiset mielellään keksivät syyn miksi ei voi juosta ja yleensä se on polvikivut,kun oikeastaan juokseminen on niin paljon raskaanpaa kun esim.pyöräily,niin on helpompaa valita kevyempi laji.Hoitona nyt äkkiseltään voisi olla venyttelyt ja lepoa.
- sepi
Ota rullat alle niin polvet eivät kipeydy. Maratoonille treenatessa polvet ovat kovilla. Itsellä samanmoisia ongelmia muiden monien ohella. Rullaluistimet ja sauvat ovat kova sana. Sitten maratonille lähdettäessa osta polvituet jos nivelsiteet ovat jo löysällä jos olet jo hieman raakki. Muutenkin uhreilutuet polvissa ovat välttämättömyys jos tälläisiä ongelmia on. Pistä tuki myös toiseen polveen niin ei synny epätasapainoa. Kiitos hei.
- Pate myös
mutta viitaus pyöräilyyn meni aika pieleen. Itse harrastan kuntoilutarkoituksessa molempia ja ei voi sanoa, että kumpi on raskaampaa. Ns. työmatkapyörälyhän ei kuntoa kohota ollenkaan. Kuluttaa kyllä rasvoja, mikä on hyvä. Kun otat esim. 35km lenkin pyörällä ja laitat aika tavoitteeksi 1h, niin kunto alkaa jo nousemaan kun vetää sen pari kertaa viikossa, vaihtelevassa maastossa. Vastaa aika lujaa vedettyä 10 km juoksua. Pyöräily vaatii vaan henkistä kanttia, kun alkaa väsyttää, niin herkästi löysää ja vauhti tippuu, teho tipahtaa työmatkapyöräilyn tasolle ja voit ajaa väsymättä vaikka 200km. Juostessa ei oikeastaan voi niin alas tiputtaa vauhtia, ettei se olisi tehokasta kuntoilua. Menee jo lyllerryksen puolelle, jos liikaa hidastaa. Kovan juoksun taas itse koen todella tuskaiseksi ja mieluummin vedän maksimisykkeet pyörällä. Nämä on tietenkin tottumus kysymyksiäkin. Jos olen käsittänyt oikein, niin pyörälläkin saa polvet huonoon kuntoon, kun ajaa paljon ja liian isolla vaihteella.
- Veteraanienveteraani
Pate myös kirjoitti:
mutta viitaus pyöräilyyn meni aika pieleen. Itse harrastan kuntoilutarkoituksessa molempia ja ei voi sanoa, että kumpi on raskaampaa. Ns. työmatkapyörälyhän ei kuntoa kohota ollenkaan. Kuluttaa kyllä rasvoja, mikä on hyvä. Kun otat esim. 35km lenkin pyörällä ja laitat aika tavoitteeksi 1h, niin kunto alkaa jo nousemaan kun vetää sen pari kertaa viikossa, vaihtelevassa maastossa. Vastaa aika lujaa vedettyä 10 km juoksua. Pyöräily vaatii vaan henkistä kanttia, kun alkaa väsyttää, niin herkästi löysää ja vauhti tippuu, teho tipahtaa työmatkapyöräilyn tasolle ja voit ajaa väsymättä vaikka 200km. Juostessa ei oikeastaan voi niin alas tiputtaa vauhtia, ettei se olisi tehokasta kuntoilua. Menee jo lyllerryksen puolelle, jos liikaa hidastaa. Kovan juoksun taas itse koen todella tuskaiseksi ja mieluummin vedän maksimisykkeet pyörällä. Nämä on tietenkin tottumus kysymyksiäkin. Jos olen käsittänyt oikein, niin pyörälläkin saa polvet huonoon kuntoon, kun ajaa paljon ja liian isolla vaihteella.
työmatkapyöräilyn merkityksestä! Kun poljet reippaasti viitenä päivänä viikossa kaksi kertaa se tekee jo kymmenen harjoitusta. Aamulla rennommin ja illalla kieli vyön alla. Siihen muut harjoitteet päälle niin on kyllä jo melkoista treeniä.
Täytyy vain muistaa, ettei polje liian suurella vaihteella niin kuin liian monen näkee tekevän se vetää vain könttään. Kampinopeus 80-100 r/min on melko tiheää mutta oikeaa tahtia. Katsokaa kilpapyöräilijöitä, eivät hekään veivaa suurella vaihteella hitaalla kierrosnopeudella vaan rennosti ja suhteellisen suurella frekvenssillä.
Toki jos sinä vötkistelet ja polkaiset silloin kuin muistat niin ei sillä ole niin suurta vaikutusta kuntoon, mutta onhan sekin parempaa kuin ei mitään. Muistakaa myös satulan korkeus, ei liian korkealla eikä liian matalalla. Suurella osalla polkijoista satula on liian korkealla ja joudutaan varvastelemaan. Tarkkailkaa vielä olympialaisten kilpapyöräilijöitä, heillä eivät polvet mene ala-asennossakaan lukkoon vaan jäävät lievästi koukkuun.
Pyöräilyssäkin voi vaihdella tehoja, tempoja ja ottaa intervalleja. Sama siihen pätee kuin muuhunkin liikuntaan, kun hengästyy niin se tekee ”eetvarttia” kunnolle. Itsellä eivät akillekset tahdo kestää paljoa juoksua joten olen tehnyt pitkiä lenkkejä sekä pyöräillen että luistellen.
- lekuri
Vaiva kuullostaa polvilumpion ruston pehmentymiseltä (chondromalasia patellae), joka on aika yleinen vaiva, usein rasitukseen liittyvä. Reisilihasjumppa, varsinkin fysioterapeutin ohjeiden mukaan, yleensä auttaa. Oma vaivani parani aikoinaan kenkien vaihtamisella fysioterapeutin suosittelemiin tossuihin.
- sat
Onkohan sinulla reiden lihakset kireällä? Itsellä on joskus ollut ns IT-jänne ja reiden sivun lihakset tosi kireällä, mikä on aiheuttanut polvikipua. Venyttely on siis tärkeätä.
Venyttelyn lisäksi korvaava ja monipuolisempi harjoittelu sekä lepo ja hieronta ovat apu polvikipuihinkin. (Ja sopivat kengät) Jos aiot olla maratonkunnossa ensi kesänä, niin älä hätäile. Kiiruhda hitaasti! Mielestäni sinun kannattaisi ottaa esim uintia ja pyöräilyä mukaan harjoitteluun.- misu
on lajinomaista harjoittelua mutta ei kuormita jalkoja kuten juoksu. juoksuvöitä saa lainata ilmaiseksi uimahallista. kannattaa kokeilla, on yllättävän tehokasta!
- Pave
sen verran, että olen lukenut artikkelin aika uudesta Amerikkalais tutkimuksesta ( olen kyllä hukannut sen jo ikävä kyllä), jossa tultiin siihen johtopäätökseen, että juoksulajien vammojen ennalta ehkäisyssä venyttelystä ei ole mitään apua. Ko. artikkelissa suositeltiin kunnon verryttelyä, ennen ja jälkeen juoksun ja tämä vähensi urheiluvammojen syntyä merkittävästi. Siis varsinainen venyttely juoksulajeissa on ko. artikkelin mukaan turhaa ja jos oikein käsitin, jopa hieman haitallistakin. Nimimerkin "sat" kirjoittama lihaskireys tietenkin täytyy hoitaa venyttelemällä, jne, kuten hän kertoo. Mutta tämä vain kommettina venyttelystä. Venyttely kuuluu pääsääntöisesti niihin lajeihin, joissa liikeradat tarvitsevat liikkuvuutta.
- Juoksentelija
Kiitos kaikille neuvoista!
Yritän tässä lähiviikkoina hieman lepuutella jalkoja ja uida sekä käydä vielä varmuuden vuoksi urheiluliikkeessä testauttamassa juoksutyylini.
Venyttely taitaa olla aika usealla urheilijalla riippakivi, mutta nyt ainakin olympialaisia katsellessa on helppo venytellä ja vanutella itseään. ;)
Vesijuoksu on tosiaan hyvää harjoitusta, kymmenisen vuotta sitten testasin ekoja kertoja ja kyllä taisi ihmisillä olla silloin hauskaa, mutta nykyäänhän laji on paljon suositumpi. Harmi vaan, että olen sellainen vilukissa, että uimahallin vesi tuntuu kidutukselta ainakin alkuun...
Mutta kaipa tämä tästä, tyypillinen "kaikki mulle nyt heti"-ajattelu on onneksi väistynyt taka-alalle ja pikkuhiljaa pakertamalla olen varmasti ensi keväänä Tukholman lähtöviivalla!
Hyvää harjoituskautta vaan muillekin ja vielä kiitos asiantuntevista neuvoista! =) - timppa
mie epäilen että sinulla on askelvirhe juostessa, polviin kohdistuu suuri paine avrsinkin juostessa ja jos askeleesi ei oel kunnossa niin polvet tahtoo mennä monesti kipeäksi, myös liukas keli, heikot polvet vaikutata asiaan!
- Veteraanienveteraani
tuli saman tyylinen polvikipu Suomi Juoksee tapahtumassa joskus 80-luvulla. Harjoittelimme koko kevään ja lisäsimme lenkkiemme pituutta harkiten, pisimpien ollessa yli 20km. Osuutemme alkoivat Kaamasesta ja niitä oli useammassa osassa lappia.
Viimeiset osuudet olivat Kärsämäen lähellä. Kaverin viimeinen pätkä oli jotain 14 km. Kympin kohdalla kyselin vointia joka oli hyvä ja hän tuumasi, että mene vaihtopaikalle odottamaan. Tämän jälkeen hänen polvensa oli mennyt jumiin ja loppumatka oli ollut yhtä tuskaa vaikka vauhti oli hiljaista ja heidän porukkansa tuli myöhässä vaihtopaikalle. Joku oli tuumannut vian olleen Karhu-lenkkareissa. Lääkäri oli todennut jonkun jänteen hanganneen polvea lihasten kiristyttyä ja se oli tulehtunut. Venyttelyä ja lepoa mutta polvi oli vihoitellut pitkään.
Itsellä viimeisen 16 km osuuden vaikutukset olivat päinvastaiset. Vaikka olimme jäljessä aikataulusta aloitimme todella hiljaisella vauhdilla. Viimeiset 5km sitten kirittiin aikaa umpeen ja meno oli vauhdikasta. Porukkaa alkoi tulla selkä edellä vastaan mutta meikäläisellä paikat alkoivat oikein aueta ja askel lentää tuntui todella hyvältä eikä alussa olleesta jäykkyydestä ollut mitään tietoa.
Itselläni on polvet vihoitelleet joskus kylmällä kun ei vielä ollut tuulipukuja. Nykyään kun toisesta polvesta on joskus nivelsiteet paukahtaneet niin yllättävä kyllä joskus pistää tuohon terveeseen polveen. - Doc
Kummalle puolelle kipu kohdistuu ?
Ulkolaidalla reisilihaksen kiinnityskohdassa tuntuva kipu on merkki 'juoksijan polvesta' eli tulehduksesta jonka aiheuttaa useimmiten askelvirhe.
Käy urheilukaupassa asiantuntijan tekemässä testissä ja hanki pronaatiotuelliset kengät.
Vaiva paranee levolla ja viikon miranax-kuurilla, jos pääsee pahaksi niin vaatii kortisonipistoksen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841