Mitenkäs tällainen tilanne... olen työkkärissä työpaikan hakijana, en ole vielä hakenut kassalta työttömyyskorvausta. Minulle tarjottiin työtä, joka sinänsä vastaa koulutustani, mutta haastattelun perusteella ko. työpaikka ei vaikuta kovin houkuttelevalta. Haastattelu ei järjestynyt työkkärin kautta, vaan hankin sen itse.
Onko minun pakko ottaa vastaan tuo työpaikka, etten menetä työttömyyskorvauksiani? Kuinka kauaksi aikaa korvaukset menetetään / mitä on tehtävä niiden takaisinsaamiseksi?
Työpaikasta kieltäytyminen?
13
5901
Vastaukset
- alkup. vielä
Entäpä sitten seuraava tilanne: henkilö on hakenut moneen eri paikkaan ja päässyt haastatteluihin. Yhdestä paikasta soitetaan että tervetuloa meille töihin. Onko henkilön pakko ottaa tämä työpaikka vastaan vai voiko hän jäädä odottelemaan muiden paikkojen tilannetta?
- Työtön
Sun kannattaa nyt vain ottaa se työ vastaan minkä saat. Sitten kun sulla on työtä sulla on helpompi vaihtaa työtä johonkin toiseen ilman huolta toimeentulosta.
- paskat, kuseen siitä joutuu
Sinun ei ole mikään pakko informoida työkkäriä omasta työnhaustasi. Tai ainakaan siitä, että olet käynyt haastattelussa. Älä unissasikaan sano niille, että olisit saanut sen työpaikan, mutta et ottanut vastaan. Mistäpä ne muualta tiedon siitä saisivat (ehkä pienenpieni mahdollisuus on, että työnantaja piruuttaan ilmoittaa asiasta työkkäriin, mutta jos paikkakaan ei ole ollut auki siellä, se on varmaan käytännössä olematon). Eri asia sitten, jos ta on etsinyt työntekijää nimenomaan työkkärin kautta.
Minäkin olen joskus kieltäytynyt työstä, kun haastattelussa onkin paljastunut, ettei kyse olekaan ihan siitä mistä oli puhe, eikä palkassakaan ollut neuvotteluvaraa niin kuin puhelimessa oli luvattu. Eikä karenssia tullut, koska työpaikka oli itse etsitty enkä siitä kertonut halaistua sanaa työkkärissä. - työtön
paskat, kuseen siitä joutuu kirjoitti:
Sinun ei ole mikään pakko informoida työkkäriä omasta työnhaustasi. Tai ainakaan siitä, että olet käynyt haastattelussa. Älä unissasikaan sano niille, että olisit saanut sen työpaikan, mutta et ottanut vastaan. Mistäpä ne muualta tiedon siitä saisivat (ehkä pienenpieni mahdollisuus on, että työnantaja piruuttaan ilmoittaa asiasta työkkäriin, mutta jos paikkakaan ei ole ollut auki siellä, se on varmaan käytännössä olematon). Eri asia sitten, jos ta on etsinyt työntekijää nimenomaan työkkärin kautta.
Minäkin olen joskus kieltäytynyt työstä, kun haastattelussa onkin paljastunut, ettei kyse olekaan ihan siitä mistä oli puhe, eikä palkassakaan ollut neuvotteluvaraa niin kuin puhelimessa oli luvattu. Eikä karenssia tullut, koska työpaikka oli itse etsitty enkä siitä kertonut halaistua sanaa työkkärissä....ja sitten vasta oletkin kusessa.
Kolmeksi kuukaudeksi kaikki tuet ja avustukset pois, mukaanlukien toimeentulotuki. Sen jälkeen alennetut korvaukset ja tuet loppuiäksi.
Piituttaako? - Työtön
työtön kirjoitti:
...ja sitten vasta oletkin kusessa.
Kolmeksi kuukaudeksi kaikki tuet ja avustukset pois, mukaanlukien toimeentulotuki. Sen jälkeen alennetut korvaukset ja tuet loppuiäksi.
Piituttaako?Teidän ei pidä kertoa työvoimatoimistossa mahdollisista työnhauistanne. Älkää ainakaan kertoko että olette löytäneet työtä ja kieltäytyneet siitä. Muistakaa että on yleensä parempi kertoa liian vähän kuin liian paljon tuommoisille viranomaisille! Liika puheliaisuus ja rehellisyys on vain turmioksi, olen itse oppinut sen vasta kantapään kautta. Sitä joutuu vain simputetuksi ja sitten saa taas täytellä kaiken maailman lomakkeita. Byrokraatit yrittävät vain uuvuttaa ihmiset jotta nämä tekisivät itsarin tms.
- paskat, kuseen siitä joutuu
työtön kirjoitti:
Piituttaako?Eipä yleensä ilmoita. Työnantajat, jotka eivät hae työntekijää työkkärin kautta, eivät halua olla ko. laitoksen kanssa missään tekemisissä! Tämä on oma kokemukseni, enkä ole kiinni jäänyt, vaikka olenkin sanonut "ei" (työpaikka oli itse etsimäni). Tuskin työkkäri voisi edes tehdä mitään, koska lain mukaan karenssi voidaan määrätä siitä, että työnhakija kieltäytyy hänelle OSOITETUSTA työstä tai koulutuksesta (tarkoittaa käsittääkseni työkkärin tai muun viranomaisen tarjoamaa työtä/koulutusta, eikä itse etsittyä työtä). Eikä haittaa, vaikka nyt kiinni jäisinkin monen vuoden takaisesta jutusta, kun on jo ties kuin mones työpaikka alla sen jälkeen.
Kyse ei ole siis siitä, ettenkö haluaisi töitä, mikä tahansa ei minulle kuitenkaan kelpaa! Ja mielestäni minullakin on oikeus valita, mihin työpaikkaan menen ja mitä teen, samoin työsopimuksen ehdot. Työhaastatteluissa käymättä kun ei voi tietää, onko paikka ja työehdot sopivat vai ei. Kyllähän se on yhteiskunnallekin edullisempaa, että työttömät hakevat työkkärin selän takana töitä, vaikkakin valikoiden, mutta työllistyvät kuitenkin ennen pitkää.
Kaikki tuet eivät todellakaan mene, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. No karenssi pukkaa päälle, tietysti, mutta toimeentulotukea sen sijaan voidaan lain mukaan leikata ensimmäisestä kieltäytymisestä "vain" 20 % ja seuraavista toiset 20 eli maksimissaan 40 %, vaikka kieltäytyisi sadasta työpaikasta. Eikä tuki alennu lopuksi ikää, vaan se palautuu takaisin täydeksi määräajan kuluttua tai ainakin muutosten yhteydessä (esim. muutto toiseen asuntoon). Näin ainakin kotipaikkakunnallani. Toimeentulotukea en kylläkään ole itse saanut, mutta ystäväni saa, ja hän on omakohtaisesti kokenut mitä seuraa, kun kieltäytyy työstä (työkkärin tarjoamasta), ja edellä kerrottu on häneltä kuultua tietoa. Asumistukeen kieltäytymiset eivät vaikuta lainkaan, koska se on tuki asumiseen, ei työnhakuun. - edellinen
paskat, kuseen siitä joutuu kirjoitti:
Eipä yleensä ilmoita. Työnantajat, jotka eivät hae työntekijää työkkärin kautta, eivät halua olla ko. laitoksen kanssa missään tekemisissä! Tämä on oma kokemukseni, enkä ole kiinni jäänyt, vaikka olenkin sanonut "ei" (työpaikka oli itse etsimäni). Tuskin työkkäri voisi edes tehdä mitään, koska lain mukaan karenssi voidaan määrätä siitä, että työnhakija kieltäytyy hänelle OSOITETUSTA työstä tai koulutuksesta (tarkoittaa käsittääkseni työkkärin tai muun viranomaisen tarjoamaa työtä/koulutusta, eikä itse etsittyä työtä). Eikä haittaa, vaikka nyt kiinni jäisinkin monen vuoden takaisesta jutusta, kun on jo ties kuin mones työpaikka alla sen jälkeen.
Kyse ei ole siis siitä, ettenkö haluaisi töitä, mikä tahansa ei minulle kuitenkaan kelpaa! Ja mielestäni minullakin on oikeus valita, mihin työpaikkaan menen ja mitä teen, samoin työsopimuksen ehdot. Työhaastatteluissa käymättä kun ei voi tietää, onko paikka ja työehdot sopivat vai ei. Kyllähän se on yhteiskunnallekin edullisempaa, että työttömät hakevat työkkärin selän takana töitä, vaikkakin valikoiden, mutta työllistyvät kuitenkin ennen pitkää.
Kaikki tuet eivät todellakaan mene, jos kieltäytyy tarjotusta työstä. No karenssi pukkaa päälle, tietysti, mutta toimeentulotukea sen sijaan voidaan lain mukaan leikata ensimmäisestä kieltäytymisestä "vain" 20 % ja seuraavista toiset 20 eli maksimissaan 40 %, vaikka kieltäytyisi sadasta työpaikasta. Eikä tuki alennu lopuksi ikää, vaan se palautuu takaisin täydeksi määräajan kuluttua tai ainakin muutosten yhteydessä (esim. muutto toiseen asuntoon). Näin ainakin kotipaikkakunnallani. Toimeentulotukea en kylläkään ole itse saanut, mutta ystäväni saa, ja hän on omakohtaisesti kokenut mitä seuraa, kun kieltäytyy työstä (työkkärin tarjoamasta), ja edellä kerrottu on häneltä kuultua tietoa. Asumistukeen kieltäytymiset eivät vaikuta lainkaan, koska se on tuki asumiseen, ei työnhakuun.Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290:
"Työstä kieltäytyminen: Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä..." - Lisääjä
edellinen kirjoitti:
Työttömyysturvalaki 30.12.2002/1290:
"Työstä kieltäytyminen: Työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen 60 päivän ajalta työstä kieltäytymisestä lukien, jos hän ilman pätevää syytä kieltäytyy vastaanottamasta työvoimaviranomaisen osoittamaa tai hänelle muuten yksilöidysti tarjottua työtä..."Kun kieltäytyy "toistuvasti", annetaan päätös, jossa ei saa työttömyyskorvausta ollenkaan laisinkaan ennen kuin on ollut työssä taikka työkkärin kurssilla vähintään 3 kuukautta.
Tiedän, että tällaisiakin tapauksia on olemassa. Mutta sitä en tiedä, miten toimeentulotuki moiseeen suhtautuu. - työtön
Lisääjä kirjoitti:
Kun kieltäytyy "toistuvasti", annetaan päätös, jossa ei saa työttömyyskorvausta ollenkaan laisinkaan ennen kuin on ollut työssä taikka työkkärin kurssilla vähintään 3 kuukautta.
Tiedän, että tällaisiakin tapauksia on olemassa. Mutta sitä en tiedä, miten toimeentulotuki moiseeen suhtautuu.Sossutädit eivät katso "itse aiheutettuja" tilanteita kovin hyvällä.
Käytännössä toimeentulotuki leikataan kokonaan samalta ajalta kuin työmarkkinatukikin.
Laillistako? Tuskin. Mutta vakiintunut käytäntö. - Aaaargh
työtön kirjoitti:
Sossutädit eivät katso "itse aiheutettuja" tilanteita kovin hyvällä.
Käytännössä toimeentulotuki leikataan kokonaan samalta ajalta kuin työmarkkinatukikin.
Laillistako? Tuskin. Mutta vakiintunut käytäntö.Lain mukaan toimeentulotukea voidaan leikata enintään 40 % toistuvan työstäkieltäytymisen vuoksi, ei yhtään enempää. Ja näin tehdään ainakin täällä missä minä asun. Jos jossakin sossutädit eväävät koko tuen, he rikkovat toimeentulotukilakia. Enkä ymmärrä niitä nössöjä, jotka eivät pidä puoliaan vaan jäävät kiltisti nuolemaan näppejään. Sossun päätöksistäkin kun voi valittaa.
- Pätkätyöläinen
työtön kirjoitti:
Piituttaako?Saattaa olla, että käytännöt vaihtelevat, mutta taivahan totuus on se, että työnantaja ei näistä karensseista pääse päättämään. Jos työnantaja vaikka ilmoittaisikin kieltäytymisestä, pitäisi asia ensin tutkia työvoimaviranomaisten toimesta, näin minulle on kerrottu.
Mitä tulee esim. ajalla pelaamiseen, niin uskoisin, että työttömälle sallitaan samanlaiset mahdollisuudet työmarkkinoiden kilpailuasetelmissa kuin kenelle tahansa muullekin. Minäkään en ole onnistunut saamaan vakituista virkaa, mutta lähes joka vuosi koulujen alkaessa on soiteltu perään, kun joku - kenties useampaankin paikkaan aiemmin kesällä valittu - on "unohtanut" ilmoittaa asiasta tai yksinkertaisesti saanut itsekin paremman paikan aivan loppumetreillä.
Jos työmarkkinoiden pelisäännöt ovat nykyisin tällaiset, niin kuinka joltain työttömältä voitaisiin näillä markkinoilla pärjätäkseen edellyttää korkeampaa moraalia? Itse toki nukun työttömänäkin yöni kaikessa rauhassa, kun tiedän, että minulla on vakaa aikomus tehdä "säällistä" työtä sellaista saadessani eikä käyttää systeemiä hyväkseni työnantajia tai työvoimaviranomaisia huijaamalla. Rajani kulkee siinä, että tappiokseni en töihin lähde tai niissä jatka, ellei kysymyksessä ole jotenkin uraani tai muuta elämäntilannettani edistävä ratkaisu. - Pätkätyöläinen
Pätkätyöläinen kirjoitti:
Saattaa olla, että käytännöt vaihtelevat, mutta taivahan totuus on se, että työnantaja ei näistä karensseista pääse päättämään. Jos työnantaja vaikka ilmoittaisikin kieltäytymisestä, pitäisi asia ensin tutkia työvoimaviranomaisten toimesta, näin minulle on kerrottu.
Mitä tulee esim. ajalla pelaamiseen, niin uskoisin, että työttömälle sallitaan samanlaiset mahdollisuudet työmarkkinoiden kilpailuasetelmissa kuin kenelle tahansa muullekin. Minäkään en ole onnistunut saamaan vakituista virkaa, mutta lähes joka vuosi koulujen alkaessa on soiteltu perään, kun joku - kenties useampaankin paikkaan aiemmin kesällä valittu - on "unohtanut" ilmoittaa asiasta tai yksinkertaisesti saanut itsekin paremman paikan aivan loppumetreillä.
Jos työmarkkinoiden pelisäännöt ovat nykyisin tällaiset, niin kuinka joltain työttömältä voitaisiin näillä markkinoilla pärjätäkseen edellyttää korkeampaa moraalia? Itse toki nukun työttömänäkin yöni kaikessa rauhassa, kun tiedän, että minulla on vakaa aikomus tehdä "säällistä" työtä sellaista saadessani eikä käyttää systeemiä hyväkseni työnantajia tai työvoimaviranomaisia huijaamalla. Rajani kulkee siinä, että tappiokseni en töihin lähde tai niissä jatka, ellei kysymyksessä ole jotenkin uraani tai muuta elämäntilannettani edistävä ratkaisu.Jatkan vielä aiheesta, koska tuon moraalisen puolen lisäksi löysin ihan virallista faktaa työvoimatoimistosta saamastani asiakaskortista. Siihen minulle merkittiin alkuinfo päivälle 26.8., koska kerroin, että alallani markkinat ovat tällaiset: koulut alkavat eri aikoihin eri paikkakunnilla ja lukuvuoden käynnistyessäkään ei välttämättä ole tiedossa, että kuka siellä mitäkin opettaa. Päätettiin siis katsoa markkinoiden alku ensin rauhassa, mikä tarkoittaa sitä, että minä yritän kärppänä saada itselleni mahdollisimman hyvän työpaikan. Muutaman päivän sijaisuuksiin on kyllä tässä vaiheessa vielä esim. opiskelijatyövoimaa yllin kyllin. Minun pätkäni ovat vuosien mittaan vaihdelleet parista kuukaudesta vuoteen. Tätä työtä olen tehnyt vuodesta 1978.
Alkuinfoon olen viimeksi osallistunut neljä vuotta sitten ja minulle kerrottiin nyt, että sinne on mentävä uudestaan, koska jälleen kerran siellä kerrotaan mm. työttömän oikeuksista ja velvollisuuksista. Siihen saakka minun on kortin mukaan otettava heti yhteyttä työnantajaan tai työvoimatoimistoon, jos saan osoituksen työhön tai koulutukseen sekä ilmoitettava työnhakutilanteessa tapahtuviin muutoksiin.
Menkää hyvät ihmiset vaikka uudestaan näihin infotilaisuuksiin ja koettakaa sisäistää, mistä työmarkkinoilla on kysymys ja mikä olisi teidän oma parhaanne! Fiksu työnantaja ei todellakaan yritä saada ketään töihin pakolla, ja työvoimatoimistokin tietää, että tämä joissain tapauksissa olisi tuhoisaa. Jos vaikka Tanskassa onkin toteutettu kiristäminen töihin tukien menetyksellä, niin se mahdollisesti yhtenä osatekijänä on toistaiseksi johtanut kylläkin työttömyyden vähenemiseen Tanskassa, mutta tämä ei kerro mitään muista seurauksista tai tuloksista edes siellä puhumattakaan Suomessa.
Mitä mieltä olette, onko Suomessa liian löysää? Minun kohdallani ne aina työvoimatoimistossa ihmettelevät, että vieläkö todella haluan ja jaksan jatkaa yrittämistä näissä hommissa! Kyllä toistaiseksi, mutta on myös todettava, että uusi lainsäädäntö alallani (pätevyysvaatimukset todellakin pitäisi huomioida rekrytointivaiheessa), ei ole ainakaan omien havaintojeni mukaan tehnyt markkinoita yhtään avoimemmiksi - paremminkin päinvastoin. Edelleen siis palkataan "sopiva" pätevän sijasta, jos niin halutaan. Nyt vain mietitään, että kuinka lakia kierrettäisiin ja kuka uskaltaa sen tehdä. Minäkään en tyrkytä itseäni väkisin lain voimalla - sekin voisi olla tuhoisaa - joten tasoissa oltaisiin työnantajan kanssa, jos joku minulle karenssia vaatisi!
- työtön itsekki
Alla olevasta linkistä löydät ajantasalla olevaa faktatietoa kohdasta "työstä kieltäytyminen"
http://www.mol.fi/tyonhakijapalvelut/tyottomyysturva.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232