Asetunpa taas maalitauluksi ja teen aloituksen..
Muistan ajan ennen hsaarelaisia hoitokokouksia. Silloin oli hyvin yleisiä ns seka-avioliitot ja hyvin yleistä oli että vaimo oli vl ja mies kommunisti (Paha sana joillekin)
Siihen aikaan seuroissa kävivät kyläläisistä liki kaikki kynnelle kykenevät ja Kristus sai näytellä saarnoissa vielä pääroolia, eikä seurakuntaoppi kuten nykyisin.
Silloin tunsin vl-uskon turvaa antavaksi Kodiksi itselleni. Oi niitä aikoja..
Ennen oli kaikki toisin
210
920
Vastaukset
- Vl lasena ja nyt
Niin lapsuuden usko ja nykyinen poikeaa minullakin aika paljon toisistaan?
Eikä muutos ole hyvään suuntaan.
kiitos äänet on vaiennettu ym.- ent. vl.
Devoit kirjoitti:
Minäkin olen pohtinut tuota kiitosäänten vaikenemista "siionin tyttärillä"
Kiitosäänethän olivat Jeesuksen ylistämistä, "Ole kiitetty Herra Jeesus, ole kiitetty, kiitetty..." Se oli voimakasta Pyhän Hengen aikaansaamaa spontaania ylistämistä.
Nyt ne ovat vaienneet, koska Pyhä Henki on lhtenyt vl-liikkeestä. Hoitokokousaikana kuulin sanottavan, että "he ovat hoitaneet kiittäjät pois epäterveenä ilmiönä".
Tässä on minun käsitykseni mukainen yksinkertainen syy, arvoisa Devoit. ent. vl. kirjoitti:
Kiitosäänethän olivat Jeesuksen ylistämistä, "Ole kiitetty Herra Jeesus, ole kiitetty, kiitetty..." Se oli voimakasta Pyhän Hengen aikaansaamaa spontaania ylistämistä.
Nyt ne ovat vaienneet, koska Pyhä Henki on lhtenyt vl-liikkeestä. Hoitokokousaikana kuulin sanottavan, että "he ovat hoitaneet kiittäjät pois epäterveenä ilmiönä".
Tässä on minun käsitykseni mukainen yksinkertainen syy, arvoisa Devoit."Kilpailkaatte toinen toisenne kunnioituksessa" :)
Niin arvoisa ent vl, olen pitkälti asiasta samaa mieltä kanssasi. Muistaakseni ylistyksistä käytettiin sanaparia "kylmät hypyt" ja niitä pidettiin teeskentelynä.- 11x14
Devoit kirjoitti:
Minäkin olen pohtinut tuota kiitosäänten vaikenemista "siionin tyttärillä"
Mitä erinomaista niissä oli? -siis kiitosäänet, P. Korteniemen ja V. Suutarin yms. saarnat -
En kyllä itse kaipaisi niitä aikoja. Nykyään voi onneksi uskoa vapaasti niin kuin Raamattu opettaa. Riittää kun asiat on tällä hetkellä kunnossa ja rauha sydämellä. Uskon, että se tunne on ollut sama silloinkin, niillä jotka vilpittömästi uskoivat. - Tuirasta
11x14 kirjoitti:
Mitä erinomaista niissä oli? -siis kiitosäänet, P. Korteniemen ja V. Suutarin yms. saarnat -
En kyllä itse kaipaisi niitä aikoja. Nykyään voi onneksi uskoa vapaasti niin kuin Raamattu opettaa. Riittää kun asiat on tällä hetkellä kunnossa ja rauha sydämellä. Uskon, että se tunne on ollut sama silloinkin, niillä jotka vilpittömästi uskoivat.Minulla on toinen kuva kiitosäänistä.
Kerran, alle kymmen vuotta sitten, Helsingissä alkoi nainen itkemään ja kiittämään Jeesusta, ihan minun lähellä. Kuulin sitten, että hän oli virolainen, joka oli vasta saanut parannuksen armon.
Miksi kiitosäänet ovat lakanneet, kyllä se kertoo siitä, että parannuksen tekijöitä ei enää ole kuin harvassa.
Miksi vl-liikkeeseen ei tehdä enää parannusta? Miksi ulkopuoliset eivät halua tulla seuroihin?
Minun mielestä takana on hoitokokoukset, sen jälkeen ulkopuoliset eivät enää halunneet tulla seuroihin ja seuroissa juuri V. Suutari ym. saarnasi, että on lopunajat, "Kuu ei enää anna valoaan ja aurinko on muuttunut punaiseksi, kuin karvapallo." (vai miten se meni ;-)
Rukoilen, että Jumala ei jättäisi vanhoilliselestadiolaista liikettä, että hän antaisi vielä armon heille, jotka eivät halua katsoa totuutta silmiin, että vl-liike on mennyt väärään hoitokokouksissa ja ne asiat pitää korjata niin laajasti kuin ne on tapahtunut.
Näin minua on aina opetettu vanhoillislestadioliasuudessa, miksi nyt sitten nämä SRK:n johtohenkilöt eivät halua toimi niin kuin ovat opettaneet? - 13x6
Tuirasta kirjoitti:
Minulla on toinen kuva kiitosäänistä.
Kerran, alle kymmen vuotta sitten, Helsingissä alkoi nainen itkemään ja kiittämään Jeesusta, ihan minun lähellä. Kuulin sitten, että hän oli virolainen, joka oli vasta saanut parannuksen armon.
Miksi kiitosäänet ovat lakanneet, kyllä se kertoo siitä, että parannuksen tekijöitä ei enää ole kuin harvassa.
Miksi vl-liikkeeseen ei tehdä enää parannusta? Miksi ulkopuoliset eivät halua tulla seuroihin?
Minun mielestä takana on hoitokokoukset, sen jälkeen ulkopuoliset eivät enää halunneet tulla seuroihin ja seuroissa juuri V. Suutari ym. saarnasi, että on lopunajat, "Kuu ei enää anna valoaan ja aurinko on muuttunut punaiseksi, kuin karvapallo." (vai miten se meni ;-)
Rukoilen, että Jumala ei jättäisi vanhoilliselestadiolaista liikettä, että hän antaisi vielä armon heille, jotka eivät halua katsoa totuutta silmiin, että vl-liike on mennyt väärään hoitokokouksissa ja ne asiat pitää korjata niin laajasti kuin ne on tapahtunut.
Näin minua on aina opetettu vanhoillislestadioliasuudessa, miksi nyt sitten nämä SRK:n johtohenkilöt eivät halua toimi niin kuin ovat opettaneet?Totta - kyllä siitä omakin sydän silloin riemuitsee jos saa nähdä kuinka joku tuntee voimakasta liikutusta (sydän kiittää) siitä kun on saanut tuntea "Taivaan mannaa".
Toisaalta sitten oli se toinen ääripää, huivipäinen ryhmä, joka toimi aivan psyykeen äärirajoilla, ja taputti yhtenään käsiään, ulisi ja kiitti KILPAA. Puhujatkin suorastaan pyrkivät mässäilemään kaikkella: Yljän tulolla, huomispäivän maailmanlopulla, lihalla, verellä, kuolemalla, enkeleillä, vaivoilla, syntisyydellä jne. On vain todettava, näin jälkeenpäin Raamattua lukeneena, että tämä kaikki on melkein irvikuvaa UT:n sanomalle, joka on oikeasti luotettava, rauhoittava ja lohdullinen, pelastuksen sanoma.
Sitä en todellakaan ihmettele, ettei vl-liikkeeseen parannuksen tekijöitä löydy, koska tieto on lisääntynyt niin valtavavasti. Vl-liikkeen taustavoimien takaa on noussut esiin ihmisten raadollisuus: farisealaisuus, salasynnit, lapsellinen ja fundamentalistinen raamatuntulkinta, vallankäyttö, pelko, surkea raamatuntuntemus, eksklusiivinen seurakuntaoppi, oppi-isien Jumalointi, valtataistelut, riidat, välinpitämättömyys uskon varjolla yms. Kun kerran jumalanvaltakunta ei erehdy, niin eihän se voi erehtyä! Vl on asettanut itse itsensä Jumalan valtakunnaksi!
Mielestäni mitään muuta ei ole enää tehtävissä kuin valvoa ja rukoilla omalla paikallaan, että Jumala, kaikkia totuudessa vaeltavia johdattaisi laumaansa. On ollut ihmeellistä tuntea, kuinka viime aikoina monien uskovien silmät ovat avautuneet näkemään yhteisen ja saman hengen yhteyttä yli rajojen. Tunnen myös usein hengen yhteyttä, tosiin uskovaisiin, jotka asuvat täällä koto- Suomessa, jotka kuuluvat eri herätysliikkeisiin tai ovat muuten joutuneet hajalleen.
Rukoilen myös niiden kaikkien puolesta jotka uskovat, mutta kuitenkin vielä etsivät tunnolleen oikeaa vapautta ja rauhaa, että Jumala johdattaisi heidät oikean uskovaisen luokse, joka voisi auttaa. Anna heille voimia syntyä uudesti niin kuin vanhurskas tahtosi on. Pyydän myös, että Jumala auttaisi monet kristityt sananpalvelijat lapsellisesta uskosta aikuisuuteen ja oikeaan tietoon. Anna Isä heille ymmärrystä ja rohkeutta puolustaa sinun sanaasi ja taistella eksyttäviä henkiä vastaan.
Rakas Taivaan Isä, jos minä olen joutunut harhaan, auta minut oikealle tielle, niin minä pyydän kääntyä ja haluaisin uskoa, niin kuin pyhä tahtosi on.
Aamen
- kartturi.
60 luvulla ehkä? Itse kävin parikertaa -70 luvun alussa rukoishuoneilla puolipakosta vl seuroissa. Ei siellä ollu muita kuin teitä hihhuleita.
Tuo Saari on ollut sulle trauma näemmä. En tuntenut.
Ei sinusta marttyyriä saa noilla otsikoilla, vaikka toivot :D60-luvulla ja 70-luvulla ennen hoitokokouksia. Tunnistan sinut ylimielisestä asenteestasi, se ehkä estänee asiallisen keskustelun sinulla?
En ole ainoa jolle hsaari on trauma. hän on trauma koko vl-liikkeelle.
Et ole ollutkaan ennenvanhaisissa pirttiseuroissa, aikaa ennen toimitaloja. Toimitalotkin ovat suoraa seurausta hoitokokouksista ja ne talot olisivat saaneet jäädä tekemättä.- kartturi.
Devoit kirjoitti:
60-luvulla ja 70-luvulla ennen hoitokokouksia. Tunnistan sinut ylimielisestä asenteestasi, se ehkä estänee asiallisen keskustelun sinulla?
En ole ainoa jolle hsaari on trauma. hän on trauma koko vl-liikkeelle.
Et ole ollutkaan ennenvanhaisissa pirttiseuroissa, aikaa ennen toimitaloja. Toimitalotkin ovat suoraa seurausta hoitokokouksista ja ne talot olisivat saaneet jäädä tekemättä.En ole ylimielinen. Sinulla tulee helposti tuo lause "sinun kanssa ei voi keskustella".
Kuten sanoin rukoushuoneilla pari kertaa. Lisäksi muutamassa torpassa. Pierteistä ei kokemusta.
Saari on varmasti trauma muillekin. Ei sattunut kohdalle, tai sit en tuntenut. Täällä olleiden kirjoitusten perusteella hoitokokoukset olivat -70 lopulla pahimmillaan. En liikkunut silloin enään lainkaan vl seuroissa.... kartturi. kirjoitti:
En ole ylimielinen. Sinulla tulee helposti tuo lause "sinun kanssa ei voi keskustella".
Kuten sanoin rukoushuoneilla pari kertaa. Lisäksi muutamassa torpassa. Pierteistä ei kokemusta.
Saari on varmasti trauma muillekin. Ei sattunut kohdalle, tai sit en tuntenut. Täällä olleiden kirjoitusten perusteella hoitokokoukset olivat -70 lopulla pahimmillaan. En liikkunut silloin enään lainkaan vl seuroissa....****En ole ylimielinen. Sinulla tulee helposti tuo lause "sinun kanssa ei voi keskustella".****
Kun sanot "Te hihhulit" on mielestäni aika ylimielistä. Sinun täytyy aina asettua yläpuolelle heti kättelyssä kun keskustelu aloitetaan. Se minkälainen olet live-elämässä voisi olla jopa iloinen yllätys minulle.
H.Saari on vaikuttanut suuresti vl-liikkeeseen jo 50-luvun lopulta lähtien, ollen tv-kiellonkin arkkitehti(ei muistaakseni sen keksijä, keksijä oli muistaakseni Lepistö). Lisäksi hänen ansioikseen on laskettava pappiseriseuran erilleen lähteminen ja pohjoisamerikan vl-seurakuntien hajaannus.- kartturi.
Devoit kirjoitti:
****En ole ylimielinen. Sinulla tulee helposti tuo lause "sinun kanssa ei voi keskustella".****
Kun sanot "Te hihhulit" on mielestäni aika ylimielistä. Sinun täytyy aina asettua yläpuolelle heti kättelyssä kun keskustelu aloitetaan. Se minkälainen olet live-elämässä voisi olla jopa iloinen yllätys minulle.
H.Saari on vaikuttanut suuresti vl-liikkeeseen jo 50-luvun lopulta lähtien, ollen tv-kiellonkin arkkitehti(ei muistaakseni sen keksijä, keksijä oli muistaakseni Lepistö). Lisäksi hänen ansioikseen on laskettava pappiseriseuran erilleen lähteminen ja pohjoisamerikan vl-seurakuntien hajaannus.Minulle kaikki uskonnoilla "kiihkoilevat" ovat hihhuleita. Innokkain hihhuli täällä on Kesitas.
Huumorilla pärjää elämässä, paremmin kuin hihhuloimalla. Eikä nimi lahkoa pahenna :D.
Kunnioitan kaikkia varsinkin Suomessa vaikuttavia uskontoja. Mutta kun menee yli niin se on sitten hihhulointia. Tällä palstalla se usein menee yli. En tarkoita melperiä, hän on narsisti ja siten mieleltään sairas. Tarkoitan tätä toivotonta keskustelua vl-lahkon "vioista" yms. Myös hoitokokous on aihe joka ei lopu koskaan. Minua se huvittaa - paitsi ne pikkaraiset ja Pirit, mutta myös mukana olleet hoidettavat. Se Karpon elokuva oli loistava. Loistavia amatöörinäyttelijöitä tyyliin "minä haen takkini ja minut saa ampua jos minut täällä vielä näkee" tai "Oulun osuuskaupassa kun oli tunnetusti hyvää leipää" :D:D:D
Tosiasioitahan ne oli, mutta menisi myös näytelmästä ;)
Älkää olko niin hirvittävän kiihkossa noitten asioiden kanssa. Elämää tää vain on ja huumori on paras kaveri..... kartturi. kirjoitti:
Minulle kaikki uskonnoilla "kiihkoilevat" ovat hihhuleita. Innokkain hihhuli täällä on Kesitas.
Huumorilla pärjää elämässä, paremmin kuin hihhuloimalla. Eikä nimi lahkoa pahenna :D.
Kunnioitan kaikkia varsinkin Suomessa vaikuttavia uskontoja. Mutta kun menee yli niin se on sitten hihhulointia. Tällä palstalla se usein menee yli. En tarkoita melperiä, hän on narsisti ja siten mieleltään sairas. Tarkoitan tätä toivotonta keskustelua vl-lahkon "vioista" yms. Myös hoitokokous on aihe joka ei lopu koskaan. Minua se huvittaa - paitsi ne pikkaraiset ja Pirit, mutta myös mukana olleet hoidettavat. Se Karpon elokuva oli loistava. Loistavia amatöörinäyttelijöitä tyyliin "minä haen takkini ja minut saa ampua jos minut täällä vielä näkee" tai "Oulun osuuskaupassa kun oli tunnetusti hyvää leipää" :D:D:D
Tosiasioitahan ne oli, mutta menisi myös näytelmästä ;)
Älkää olko niin hirvittävän kiihkossa noitten asioiden kanssa. Elämää tää vain on ja huumori on paras kaveri.....Kartturille vaan tiedoksi etten nyt niin kiihkoissani ole..
- Hullujenhuoneeksi
"oi niitä aikoja...!
Vaikka olin poikanen 70 luvulla, muistan vl ja ei vl avioliitot,
puhuttiin vain, että ei ole uskovainen jne.
Mutta saari teki kaikenlaisilla hengillään 70 luvulta lähtien
seurat hullujenhuoneiksi, jonne oli pakko mennä ja joissa
heiteltiin vanhuksia saat,nan haltuun. Kaikki pelkäsivät ns. helv.tisti....
Onneksi muutin pois kotipitäjästä kaupunkiin opiskelemaan.
mutta tuo hullujenhuone on jäänyt pysyväksi, jossa toisaalta lopetin käymisen . Vertauksesi on hyvä, hsaarelainen hoitokokousaika teki vl-liikkeen liki hullujenhuoneeksi. Mutta eivät kaikki silloinkaan seonneet, he olivat vain maan hiljaisia ja joutuivat alistumaan hulluuteen muiden mukana
- Puhu joskus totta
"Silloin oli hyvin yleisiä ns seka-avioliitot ja hyvin yleistä oli että vaimo oli vl ja mies kommunisti (Paha sana joillekin)"
Miksi sun pitää joka asia vääristellä. Juuri sinullehan ne kommunistit tuntuu olevan ongelma. Toisessa ketjussa syytit useammassa kommentissa, että kommunistit vihaa vl:ä.Minulle eivät kommunistit ole ongelma, tiedän vain että kommunistit vihaavat nykyisin v-lestadiolaisia suorastaan fanaattisesti. Minulla on kosketuspintaa asiaan, en kirjoita luuloja. Hoitokokoukset on yksi suurin syy siihen vihaan, perustettiinhan ne alunperin amerikkalaisen rahan voimalla karsimaan punainen aines pois vl-liikkeestä.
Meilläpäin ennen oli hyvin yleisiä avioliitot jossa mies oli komukka ja vaimo vl ja ehkä hiljaisesti hänkin komukka.- ihmisoikeusrikos
Kyllä ennen oli seka-avioliittoja, vanha isäni kertoi, että jos aviopuolisoa ei löytynyt vl-liikkeestä, niin ulkopuolisenkin kanssa sai avioitua.
Hoitokokouksissahan sekin tehtiin synniksi, jonka takia satoja, jopa tuhansia vl-naisia jäi ilman perhettä. - Syntihän se on
ihmisoikeusrikos kirjoitti:
Kyllä ennen oli seka-avioliittoja, vanha isäni kertoi, että jos aviopuolisoa ei löytynyt vl-liikkeestä, niin ulkopuolisenkin kanssa sai avioitua.
Hoitokokouksissahan sekin tehtiin synniksi, jonka takia satoja, jopa tuhansia vl-naisia jäi ilman perhettä.VL nainen ei varmasti saa avioitua ei vl kanssa, eikä
päinvastoin. Synniksi määrättiin 70 luvulla ehdottomasti.
Vielä on avioliittoja, joissa toinen on vl ja toinen ei.
Siinä sitten saarelaisten takia tuhansia naisia vl on penkeissä
yksinään, vaikka muuten olisi pari ollutkin hyvä.
Ei voi muuta, ihmiskunnioitus, ihmisoikeus jne.
vl vie senkin. - Puhu joskus totta
Devoit kirjoitti:
Minulle eivät kommunistit ole ongelma, tiedän vain että kommunistit vihaavat nykyisin v-lestadiolaisia suorastaan fanaattisesti. Minulla on kosketuspintaa asiaan, en kirjoita luuloja. Hoitokokoukset on yksi suurin syy siihen vihaan, perustettiinhan ne alunperin amerikkalaisen rahan voimalla karsimaan punainen aines pois vl-liikkeestä.
Meilläpäin ennen oli hyvin yleisiä avioliitot jossa mies oli komukka ja vaimo vl ja ehkä hiljaisesti hänkin komukka.Et muistanut mainita satuilussasi miten vl:t suhtautuu vasemmistolaisiin.
Lestat vihaa vasemmistolaisia niin, ettei ne voi äänestääkkään muita, kuin keskustaa ja kokoomusta. (kumpi lienet) - sdgs.
Puhu joskus totta kirjoitti:
Et muistanut mainita satuilussasi miten vl:t suhtautuu vasemmistolaisiin.
Lestat vihaa vasemmistolaisia niin, ettei ne voi äänestääkkään muita, kuin keskustaa ja kokoomusta. (kumpi lienet)Arvaan ettei nykynuoriso tiedä mitään noista kommareista ja kielloista. Olen amnatissa jossa pyörii vl nuorisoa pilvin pimein. Valtaosa äänesti ainakin heistä Soinia. Vanhempi väki seuraa suu auki tapahtunutta, mutteivat enää sano mitään.
Et muistanut mainita satuilussasi miten vl:t suhtautuu vasemmistolaisiin.
Lestat vihaa vasemmistolaisia niin, ettei ne voi äänestääkkään muita, kuin keskustaa ja kokoomusta. (kumpi lienet)Enkö just sanonut miten vl,t suhtautuvat vasemmistolaisiin?
*** Hoitokokoukset on yksi suurin syy siihen vihaan, perustettiinhan ne alunperin amerikkalaisen rahan voimalla karsimaan punainen aines pois vl-liikkeestä.****
Vaikutat kovin aggressiiviselta, toivottavasti tämä ei vienyt yöuniasi. Minä olen puolueisiin sitoutumaton.Syntihän se on kirjoitti:
VL nainen ei varmasti saa avioitua ei vl kanssa, eikä
päinvastoin. Synniksi määrättiin 70 luvulla ehdottomasti.
Vielä on avioliittoja, joissa toinen on vl ja toinen ei.
Siinä sitten saarelaisten takia tuhansia naisia vl on penkeissä
yksinään, vaikka muuten olisi pari ollutkin hyvä.
Ei voi muuta, ihmiskunnioitus, ihmisoikeus jne.
vl vie senkin.***Siinä sitten saarelaisten takia tuhansia naisia vl on penkeissä
yksinään, vaikka muuten olisi pari ollutkin hyvä.***
Tuossa avioitumiskiellossa vl-johto on myös potkaissut omaan nilkkaansa, koska seka-avioliitoissakin syntyneistä lapsista olisi osa jäänyt vl-liikkeeseen.- Puhu joskus totta
Devoit kirjoitti:
Enkö just sanonut miten vl,t suhtautuvat vasemmistolaisiin?
*** Hoitokokoukset on yksi suurin syy siihen vihaan, perustettiinhan ne alunperin amerikkalaisen rahan voimalla karsimaan punainen aines pois vl-liikkeestä.****
Vaikutat kovin aggressiiviselta, toivottavasti tämä ei vienyt yöuniasi. Minä olen puolueisiin sitoutumaton."Vaikutat kovin aggressiiviselta, toivottavasti tämä ei vienyt yöuniasi."
Toivottavasti sinä et "nouse riemuun".
Minä lähden nukkumaan, tuntuu niin hyvin nukuttavan, Hyvää yötä ja onnea valitsemallasi tiellä! - ota tenox.
"Vaikutat kovin aggressiiviselta, toivottavasti tämä ei vienyt yöuniasi."
Toivottavasti sinä et "nouse riemuun".
Minä lähden nukkumaan, tuntuu niin hyvin nukuttavan, Hyvää yötä ja onnea valitsemallasi tiellä!Vihdoinkin melperi. Pitää sun nukkuakin. Onko teidän narsistien kerholla kommunisti vihaa?
- Räähkän tunnistaja
ota tenox. kirjoitti:
Vihdoinkin melperi. Pitää sun nukkuakin. Onko teidän narsistien kerholla kommunisti vihaa?
Kun järki ei enään muuhun riitä, typerä räähkäily alkaa.
- köbö
Devoit kirjoitti:
***Siinä sitten saarelaisten takia tuhansia naisia vl on penkeissä
yksinään, vaikka muuten olisi pari ollutkin hyvä.***
Tuossa avioitumiskiellossa vl-johto on myös potkaissut omaan nilkkaansa, koska seka-avioliitoissakin syntyneistä lapsista olisi osa jäänyt vl-liikkeeseen.Mikä voitto se on jos vain pieni osa lapsista pelastuu sekaperheistä‚ kun valtaosa kieltää uskon ja joutuu loppumattomaan kidutukseen tulijärveen?? Millainen hirviö siis onkaan se vl joka avioituu ei-vln kanssa??
- etsivä-xx
köbö kirjoitti:
Mikä voitto se on jos vain pieni osa lapsista pelastuu sekaperheistä‚ kun valtaosa kieltää uskon ja joutuu loppumattomaan kidutukseen tulijärveen?? Millainen hirviö siis onkaan se vl joka avioituu ei-vln kanssa??
Köbö. Millainen hirviö onkaan se vl joka vl miehensä kanssa saataa maailmaan lapsia mutta ei saakaan heitä kaikkia pysmään uskomassa?
Olet pahasti Raamatun ulkopulella näine juttuinesi.
Fataali virhe ja Raamatun vastaista on tehdä se olettama, että vl perhe on se, joka ihmisen pelastaa. En ole kyseistä kirjaa mistää tavoittanut, mutta jo kirjan nimi kertoo mistä oikeasti on kyse eikä siinä ole kyse siitä onko syntynyt vanhoillislestadiolaiseen kotiin. Heikki Jussila: Kutsujan armo
Ettei kenkään kerskaisi:
Ef. 2:8-9
Sillä armosta te olette autuaiksi tulleet, uskon kautta, ja ette itse teissänne: Jumalan lahja se on: Ei töistä, ettei yksikään kerskaisi.
Heikki Jussilakaan ollut vahhoillislestadiolaisen kodin kasvatti.
Luterilaisuudessa on lähtökohtana, että kutsuja on Jumala (kolmiyhteinen Jumalamme). Jos kutsujasta tulee toista tulkintaa silloin ollaan luterilaisen tunnustuksen ulkopuolella. Silloin saavat ihmisopit vallan. Apt. ja Cornelius, sitä lukemalla pysyy tässä oikeassa kutsujassa. köbö kirjoitti:
Mikä voitto se on jos vain pieni osa lapsista pelastuu sekaperheistä‚ kun valtaosa kieltää uskon ja joutuu loppumattomaan kidutukseen tulijärveen?? Millainen hirviö siis onkaan se vl joka avioituu ei-vln kanssa??
Nimimerkki köbö ei ole taatusti vl..
- Naisviha?
Tuokin on eräs täysin vaiettu ja ulkopuolisilta salattu kipupiste vl:ssa, mikä kertoo nykyään vallitsevasta totaalisesta miehisestä vallankäytöstä naisten yli! Lukemattomien naisten osaksi tullutta/tulevaa naimattomuutta ei ole milloinkaan suostuttu käsittelemään missään seurakunnan tilaisuuksissa tai lehdessä. Päinvastoin jos joku on avioitunut uskottoman kanssa, kuulee kyllä välittömästi jonkun suusta halveksivan huomautuksen: '... miehen takia kielsi uskonsa'. Siis menemällä naimisiin nainen kieltää uskonsa!!! No, suhdelukuhan onkin noin yhden suhde kahteenkymmeneen - miesten hyväksi!
- lohduttaja1
Elä välitä. Jos elämä tuntuu raskaalta, niin ala odottamaan ikuista aamua. Se tuo Toivon. Minä aistin että olet nykytilassa toivoton. Ihan suotta! Elämä on lyhyt, murehtimalla mikään ei parane.
Mutta ei hätää, ei ole mitään pelättävää. - Elämä jäi elämättä
lohduttaja1 kirjoitti:
Elä välitä. Jos elämä tuntuu raskaalta, niin ala odottamaan ikuista aamua. Se tuo Toivon. Minä aistin että olet nykytilassa toivoton. Ihan suotta! Elämä on lyhyt, murehtimalla mikään ei parane.
Mutta ei hätää, ei ole mitään pelättävää.Kiitos sinulle lohduttaja,
Mitenpä sitä muuten voi niitä ihmisiä lohduttaa, jotka ovat menettäneet hoitokokousväkivallan takia elämän suurimpiin asioihin kuuluvan asian, kuten oman perheen, ennenkaikkea omat lapset.
- Ei muuta
Nimimerkki "kartturi." vaikuttaa henkisesti sairaalta ihmiseltä.
- Vertailija
Ei ainakaan sinuun verrattuna.
- haha :P
Toki se siltä melperi tuntuu, koska sinutkin huomioitiin kartturin kommentissa - sinua vähemmän imartelevalla tavalla ;)
Ja napakymppi jälleen, reaktiostasi päätellen ;)
- että, tuota, jotta.
Yrität istua näitä "lessuja" koskevissa asioissa "kahdella jakkaralla". Kyllä se on niinettä sitä joko ollaan raskaana tai sitten ei. Arvostelet "lessuja" jossain epäolennaisissa asioissa, kun taas viimeaikoina esilläolleisiin ikäviin asioihin et juurikaan ota kantaa. korkeintaan sanot että ei ne koske rivi vl:liä. Kuinka se niin on, pelkästään "silmäätekevätkö" näihin tekoihin ovat syyllistyneet?
****Arvostelet "lessuja" jossain epäolennaisissa asioissa, kun taas viimeaikoina esilläolleisiin ikäviin asioihin et juurikaan ota kantaa. korkeintaan sanot että ei ne koske rivi vl:liä. Kuinka se niin on, pelkästään "silmäätekevätkö" näihin tekoihin ovat syyllistyneet? ****
Olet oletettavasti suomalainen? Miksi et tee mitään sen estämiseksi että suomalaiset tekevät rikoksia? Yhtä tyhmää sinun on vaatia että rivi-vl voisi tehdä koko liikkeen epäkohtien poistamiseksi.
Osoittaa sinusta jotakin jos pidät esilleottamiani asioita mitäänsanomattomina.- SRK:n kylmyys puista
Kommunistiavioliittoja en muista, mutta pirttiseuroista on lämmin muisto. Koko kylä oli paikalla eikä ketään todellakaan vieroksuttu. Jopa isäntäperheen alkoholistipoika istui tuvan penkillä muiden kanssa... Sellaista lämmintä ilmapiiriä ei ole 70-luvun alkupuolen jälkeen näkynyt.
****Sellaista lämmintä ilmapiiriä ei ole 70-luvun alkupuolen jälkeen näkynyt. ****
Ei niin, H.saaren johtamat hoitokokoukset tulivat kuin kylmä pohjoistuuli ja toi tilalle vain pelon, jota myöhemmin esim Hautamäki on siunaksellisuudeksi kutsunut.- Brita Kajsa
Heippa:)
Minkälaisia ne pirttiseurat olivat?
Brita - Kaikki olivat mukana
Brita Kajsa kirjoitti:
BritaVälillä pidettiin seuroja kodeissa. Pirttiseuroiksi siis sanottiin kotiseuroja. Meillä Ry:n timitalo oli 70-luvun alussa nin huonokuntoinen ja kulmä, ettei sitä voinut ollenkaan käyttää pakkasilla, joten seurat pidettiin kodeissa.
Koska seuroista tiedettiin viikkoja aiemmin, isäntäväki tietenkin mainitsi kaikille kylällä, että tulkaahan seuroihin... ja porukkaa oli aina niin, että talo pullisteli.
Pirttiseuroissa oli yleensä vain yksi saarna ja laulettiin enemmänkin -sekä keskusteltiin. Niihin asemiin kun vl-liike olisikin jäänyt:) - Brita Kajsa
Kaikki olivat mukana kirjoitti:
Välillä pidettiin seuroja kodeissa. Pirttiseuroiksi siis sanottiin kotiseuroja. Meillä Ry:n timitalo oli 70-luvun alussa nin huonokuntoinen ja kulmä, ettei sitä voinut ollenkaan käyttää pakkasilla, joten seurat pidettiin kodeissa.
Koska seuroista tiedettiin viikkoja aiemmin, isäntäväki tietenkin mainitsi kaikille kylällä, että tulkaahan seuroihin... ja porukkaa oli aina niin, että talo pullisteli.
Pirttiseuroissa oli yleensä vain yksi saarna ja laulettiin enemmänkin -sekä keskusteltiin. Niihin asemiin kun vl-liike olisikin jäänyt:)Kiitos sinullekin vastauksestasi,
Devoitille aiemmin tuumasin, että olisi ollut mielenkiintoista kokea. Itse asiassa olisi ollut ihanaa olla koko sydämestäni läsnä ja kuulla Sanan rieskaa ja varmastikin se oli Pyhältä Hengeltä vaikutettua. Todennäköisesti itsekin olisin itkenyt siellä seurapenkissä vuolaita kyyneliä.
Varmasti se aika on ollut erilaista, koska koko kylän väki kokoontui. Ehkä sen vaikutti se, että sitä viriketarjontaa ei ollut niin paljon kuin nykyisin. Ehkä sen vaikutti sekin, että Pyhä Henki vaikutti ihmisten sydämissä nälkää ja janoa Jumalan Sanan kuuloon.
Älyäisipä joku tehdä dokkarin kaltaisen näytelmän näistä tunnelmista. Olisi tassapainottavaa näiden hoitokokousdokkarien rinnalla.
Iloista päivänjatkoa sinulle,
Brita - ... ,
Brita Kajsa kirjoitti:
Kiitos sinullekin vastauksestasi,
Devoitille aiemmin tuumasin, että olisi ollut mielenkiintoista kokea. Itse asiassa olisi ollut ihanaa olla koko sydämestäni läsnä ja kuulla Sanan rieskaa ja varmastikin se oli Pyhältä Hengeltä vaikutettua. Todennäköisesti itsekin olisin itkenyt siellä seurapenkissä vuolaita kyyneliä.
Varmasti se aika on ollut erilaista, koska koko kylän väki kokoontui. Ehkä sen vaikutti se, että sitä viriketarjontaa ei ollut niin paljon kuin nykyisin. Ehkä sen vaikutti sekin, että Pyhä Henki vaikutti ihmisten sydämissä nälkää ja janoa Jumalan Sanan kuuloon.
Älyäisipä joku tehdä dokkarin kaltaisen näytelmän näistä tunnelmista. Olisi tassapainottavaa näiden hoitokokousdokkarien rinnalla.
BritaPäätalon kirjoista tehdyssä elokuvassa ois sulle dokkaria pirttiseuroista ;)
- Britalle
Brita Kajsa kirjoitti:
Kiitos sinullekin vastauksestasi,
BritaTuo sun kommenttisi että älyäisipä joku tehdä dokkarin vanhanajan pirttiseuroista ja siitä tunnelmasta kuulostaa vähän oudolta!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oletko sinä oikeesti vl vai feikkaatko?
- Brita Kajsa
Britalle kirjoitti:
Tuo sun kommenttisi että älyäisipä joku tehdä dokkarin vanhanajan pirttiseuroista ja siitä tunnelmasta kuulostaa vähän oudolta!!!!!!!!!!!!!!!!!! Oletko sinä oikeesti vl vai feikkaatko?
No,
opetusfilminä tietenkin vain;)!
Brita
jk. Olenko minä oikeasti vl, siinäpä sinulle ystäväni pohtimista;). Älähän nyt yöuniasi menetä eto asian vuoksi, kyllä minä oikeasti sydämeltäni olen vl. Kalliin sanoman ja rakkaimman saarnan olen imenyt siitä alkuperäisestä, minkä Jumalan Pyhä Henki synnytti kauan sitten. Sitä samaa rakasta saarnaa kyllä vieläkin julistetaan. Kaikki nämä viat ja epäilyksetkin saa uskoa anteeksi Vapahtajan nimessä ja sovintoveressä. Siinä sitä on sinulle lestadiolaisuutta. -sama- - ompeluseura!
Brita Kajsa kirjoitti:
BritaEikö seura kuin ole sama joka pajassa. Raamattua luetaan ja kudotaan.
***Heippa:)
Brita ****
Epäilen ettei oikea BritaKajsa tuollaisia kysele. Luulen että hän on sellaisissa jopa itse ollut- Brita Kajsa
Voi kökkö Devoit,
en ole ollut. Isovanhempani todennäköisesti ja mahdollisesti isäni aikoinaan. Minä itse olen näitä "myöhäisherännäisiä" tässä asiassa.
Kerro, kerran tiedät.
Brita Brita Kajsa kirjoitti:
Voi kökkö Devoit,
en ole ollut. Isovanhempani todennäköisesti ja mahdollisesti isäni aikoinaan. Minä itse olen näitä "myöhäisherännäisiä" tässä asiassa.
Kerro, kerran tiedät.
Brita****Voi kökkö Devoit,
Kerro, kerran tiedät.
Brita ****
Olitpa eli et aito, niin kerron kuitenkin
Osaanko enää yksityiskohtaisesti kertoa jo neljänkymmenen vuoden takaisia seuratapahtumia... Tunnelma oli hyvin tiivis jo konkreettisestikin, kun seurat saattoivat olla hyvinkin pienessä pirtissä. Sen muistan että seuroissa olijoilla oli vakipaikkansa. Sitä en ihan varmasti voi mennä sanomaan muistanko aikaa kun puhujilla oli ns joo-mies vierellään. voi olla että olen itsekin kuullut siitä ajasta vain juttuja. Se jäi pirttiseuroista mieleen että me lapset saimme olla etupenkissä tai ainakin liki etupenkissä
Muistan että sedälläni oli usein, liki viikottain pirttiseurat. Setäni istui aina "kunniapaikalla" ja kun tuli parannuksenteon vuoro, niin hän oli aina ensimmäinen ja näytti hyvin katuvaiselta parannusta tehdessään.
Seuraväelle tarjottiin tietenkin kahvit lisukkeineen, puhujille peräkammarissa yleensä.- Brita Kajsa
Devoit kirjoitti:
****Voi kökkö Devoit,
Kerro, kerran tiedät.
Brita ****
Olitpa eli et aito, niin kerron kuitenkin
Osaanko enää yksityiskohtaisesti kertoa jo neljänkymmenen vuoden takaisia seuratapahtumia... Tunnelma oli hyvin tiivis jo konkreettisestikin, kun seurat saattoivat olla hyvinkin pienessä pirtissä. Sen muistan että seuroissa olijoilla oli vakipaikkansa. Sitä en ihan varmasti voi mennä sanomaan muistanko aikaa kun puhujilla oli ns joo-mies vierellään. voi olla että olen itsekin kuullut siitä ajasta vain juttuja. Se jäi pirttiseuroista mieleen että me lapset saimme olla etupenkissä tai ainakin liki etupenkissä
Muistan että sedälläni oli usein, liki viikottain pirttiseurat. Setäni istui aina "kunniapaikalla" ja kun tuli parannuksenteon vuoro, niin hän oli aina ensimmäinen ja näytti hyvin katuvaiselta parannusta tehdessään.
Seuraväelle tarjottiin tietenkin kahvit lisukkeineen, puhujille peräkammarissa yleensä.Se olisi ollut mielenkiintoista kokea.
Minä muistan lapsuudestani lähinnä sen suuren suvun, kun kokoonnuttiin juhliin. Häihin jne. Muistan vieläkin ne valkoiset ruusukkeet, joilla äitini veti tukkani kireäksi poninhännille pään molemmille sivuille. Nämäkin muistot ovat kovin hajanaisia.
Sen tiedän varmasti, että mummu oli aidosti uskomassa. Meille lapsillekin hän usein muistutti ja kysyi, että olemmeko Jumalan lapsia.
Silloin se ahdisti, katsos, kun vanhempani kumpikaan eivät olleet uskovaisia siihen aikaan. Kotona ei näistä puhuttu ja ne kysymykset tuntuivat aivan ihmeellisiltä. Jäivät ne kuitenkin mieleen.
Olinpa eli en, eli olen kuitenkin tämä sama BK, joka täällä häiritsee välillä rauhaanne. Kiitos vastauksesta.
Brita Brita Kajsa kirjoitti:
Se olisi ollut mielenkiintoista kokea.
Minä muistan lapsuudestani lähinnä sen suuren suvun, kun kokoonnuttiin juhliin. Häihin jne. Muistan vieläkin ne valkoiset ruusukkeet, joilla äitini veti tukkani kireäksi poninhännille pään molemmille sivuille. Nämäkin muistot ovat kovin hajanaisia.
Sen tiedän varmasti, että mummu oli aidosti uskomassa. Meille lapsillekin hän usein muistutti ja kysyi, että olemmeko Jumalan lapsia.
Silloin se ahdisti, katsos, kun vanhempani kumpikaan eivät olleet uskovaisia siihen aikaan. Kotona ei näistä puhuttu ja ne kysymykset tuntuivat aivan ihmeellisiltä. Jäivät ne kuitenkin mieleen.
Olinpa eli en, eli olen kuitenkin tämä sama BK, joka täällä häiritsee välillä rauhaanne. Kiitos vastauksesta.
BritaNo häiritset ja häiritset. Minulla tuli nyt lisää muistoja mieleen. Ensimmäisenä se että pirttiseuroissa lämpötila kohosi aivan riivatun koekealle, johtuen pienessä tilassa olevastas suuresta väkimäärästä, luulen että lämpötila meni reippaasti yli kolmenkymmenen.
Se tulee myös mieleeni että saarnat koskettivat kuulijoita aivan eri tavalla kuin nykyjään, kaikki mummot itkivät ja muustakin seuraväestä ainakin puolet.
Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa.- luohuan veli.
Devoit kirjoitti:
No häiritset ja häiritset. Minulla tuli nyt lisää muistoja mieleen. Ensimmäisenä se että pirttiseuroissa lämpötila kohosi aivan riivatun koekealle, johtuen pienessä tilassa olevastas suuresta väkimäärästä, luulen että lämpötila meni reippaasti yli kolmenkymmenen.
Se tulee myös mieleeni että saarnat koskettivat kuulijoita aivan eri tavalla kuin nykyjään, kaikki mummot itkivät ja muustakin seuraväestä ainakin puolet.
Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa.Olen minäkin ollut hänen veljensä kanssa ylikiimingin kirkossa.
Soilen kanssa Paavolan kirkossa ja soitettu yhessä... Sie Devoit olet viel nuor mies... - olen huomannut
Devoit kirjoitti:
No häiritset ja häiritset. Minulla tuli nyt lisää muistoja mieleen. Ensimmäisenä se että pirttiseuroissa lämpötila kohosi aivan riivatun koekealle, johtuen pienessä tilassa olevastas suuresta väkimäärästä, luulen että lämpötila meni reippaasti yli kolmenkymmenen.
Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa."Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa."
No, olethan sinäkin jonkin sortin "mainetta" saavuttanut. - Lämpöä piisasi...
Devoit kirjoitti:
Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa.Ettei vaan olisi oltu samoissa seuroissa?
Oli yleistä, että isäntäväki lämmitti tuvan uunin ihan simokuumaksi (vai arpelakuumaksi?), halutessaan näyttää, ettei meillä ainakaan kylmästä tarvitse kärsiä. Vielä kun kahvia keitettiin koko saarnan ajan puuhellalla isossa pannussa, alkoi lämpä tosiaankin olla korkea -puhumattakaan ihmisten tuottamasta lämmöstä... Lämpöä piisasi... kirjoitti:
Ettei vaan olisi oltu samoissa seuroissa?
Oli yleistä, että isäntäväki lämmitti tuvan uunin ihan simokuumaksi (vai arpelakuumaksi?), halutessaan näyttää, ettei meillä ainakaan kylmästä tarvitse kärsiä. Vielä kun kahvia keitettiin koko saarnan ajan puuhellalla isossa pannussa, alkoi lämpä tosiaankin olla korkea -puhumattakaan ihmisten tuottamasta lämmöstä...***Ettei vaan olisi oltu samoissa seuroissa?***
Se on erittäin todennäköistä että ollaan oltukin samoissa pirttiseuroissa, vaikutti että luohuan veli jopa tunnisti minut.- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Muistan mm senkin, kuinka olen ollut samoissa pirttiseuroissa lukemattomat kerrat myöhemmin maailman maineeseen nousseen ihmisen kanssa.Devoitille Kyllä saarnat edelleenkin koskettavat kuulijoitten sydäntä ei se ,että seuroja pidetään omalla rauhanyhdistyksellä siihen ole vaikuttamassa. Olisiko kuulijan sydämentilasta ennenkaikkea kyse siis sinun Devoit, jos kuuntelet vikovalla mielellä!
- 80-90 vuotta sitten
Tämä tätini kertoma seuramuisto saattaa olla 1920-1930 luvulta. Siihen aikaa koko kylän väki tuli aina seuroihin, niin uskovaiset kuin uskottomatkin. Tuli eräs Kustikin, joka rupesi sana sanalta matkimaan saarnamiestä. Kuunneltiin vähän aikaa. Sitten tätini äiti (isoäitini) oli noussut ylös ja sanonut: "Kuulepa Kusti! Me on pyyvetty tätä puhujaa puhumaan ja sillon kun puhuja puhhuu, sillon me kaikki istutaan hilijaa ja kuunnellaan. Sitte kun me pyyvetään Kustia puhumaan, me kaikki istutaan hilijaa ja kuunnellaan." Siitä lähtien Kustista oli tullut siivo poika seuroissa!
- selkäänsä otti
Sen ajan seuroista muistan, että sai jos sai nisua ja mehua, kun melkein aina oli puute ruuasta, joskus se nisu oli aika vanhanmakuista, söihän sitä ennen kun
****Sen ajan seuroista muistan, että sai jos sai nisua ja mehua, kun melkein aina oli puute ruuasta, joskus se nisu oli aika vanhanmakuista, söihän sitä ennen kun ***
Minulla on paremmat muistot pirttiseuroista, suuhunpantavaa oli yllin kyllin ja emäntä toimitti ottamaan lisää. Ei kuitenkaan sanonut kuin se muuan emäntä, että "ottaa vaan kolmaskin pala, ei meillä lasketa" :)
- vl äiti
En jaksanut lukea koko tätä keskustelua, mutta eikö Raamatussa ole löydettävissä, että Veisuuntyttäret vaikenevat jne... Se on syynä, että kiitosääniä ei nykyään enää kuulu niinkuin aiempina vuosina, koska tämäkin vaikeneminen kuuluu eräältä osin lopun ajan merkkeihin. Ja eikö Heikki Saari saanutkin elämänsä loppuhetkillä parannuksen armon siitä hengestä, mihin oli joutunut. Voi kun teilläkin täällä, joille ei ole saanut avautua oma hengellinen tilanne syntinä. saisi tapahtua vielä se Jumalan armo, että harhailunne saisitte anteeksi. Mitä tulee toimitalojen rakentamiseen, kyllä se on taivaan Isän johdatusta, että meillä on omat tilat, joissa voimme kokoontua ja pitää seuroja. Jos vaikka se uhkakuva joskus toteutuisikin, että me emme voi enää pitää seuroja julkisesti ja emme enää voi olla ev.kirkonkaan helmassa jostain syystä.
- Uskotko?
Mitä tulee Karpon tekemiin juttuihin televioon, niin minusta pitäisi olla itsestään selvää, että ei oikein uskomassa oleva lähde tämän maailman lasten eteen viemään jumalan valtakunnan sisälle kuuluvia asioita ja sinne ratkaistavaksi. Se on selvää, että tämän maailman hurskailta ja ei hurskailtakin, heiltä kyllä nämä ihmiset, jotka esiintyivät niissä Karpon ohjelmissa, saivat sympatiaa yllin kyllin. Mutta eihän tälla tavalla Jumalan valtakuntaa asuta. Mutta kun oli pimeys saanut vallata näitten haastateltavien sydämen, siitä kumpusi sitten hedelmänä tällaisten haastattelujen antaminen.
- Lintukoti
Uskotko? kirjoitti:
Mitä tulee Karpon tekemiin juttuihin televioon, niin minusta pitäisi olla itsestään selvää, että ei oikein uskomassa oleva lähde tämän maailman lasten eteen viemään jumalan valtakunnan sisälle kuuluvia asioita ja sinne ratkaistavaksi. Se on selvää, että tämän maailman hurskailta ja ei hurskailtakin, heiltä kyllä nämä ihmiset, jotka esiintyivät niissä Karpon ohjelmissa, saivat sympatiaa yllin kyllin. Mutta eihän tälla tavalla Jumalan valtakuntaa asuta. Mutta kun oli pimeys saanut vallata näitten haastateltavien sydämen, siitä kumpusi sitten hedelmänä tällaisten haastattelujen antaminen.
Devoit Oletko lukenut Salli Katilan kirjaa Lintukoto? Ne kaikki siellä olevat kertomukset ovat tosia. Ja jo siellä on eräs kertomus, jossa uskovainen tyttö menee naimisiin epäuskoisen pojan kanssa. Ja selvääkin selvemmin tuossa kertomuksessa tulee ilmi, että kyllä jo ennen Heikki Saartakin oli uskomassa olevilla sellainen uskonymmärrys, että ei uskovainen voi avioitua ei uskovaisen kanssa. Ja tuossakin kertomuksessa tulee esiin, mitä siitä aviliitosta seurasi. Jumala ei sitä siunannut.
- Tätäkö se on?
Uskotko? kirjoitti:
Onko nämä, "vl äiti ja Uskotko" niitä devoitin ihannoimia rivi vl:liä, ja jos on, niin voi taivahan luoja.
- Brita Kajsa
Voi rakas vl-äiti,
tottahan toki kehitys menee eteenpäin ja juna kulkee.
Kyllä ne toimitalot ja muut ovat ihan ok ja harvassa kai meistä ne, jotka ihannoisivat kirjaimellisen konkreettisesti niin paljon vanhoja hyviä aikoja, että ihan siinä savupirtissä ilman mukavuuksia itse aivan välttämättä tahtoisivat asua. Puitteitahan ei katsota, vaan sydäntä. Kyllä se voi toimitalollakin vielä roihahtaa.
Asia asiana, menneitä herätyksen aikoja on mukava muistella. Siionin tyttäret olivat voimissaan silloin, mutta eivät ole vielä vaienneet. Noista Heikki Saaren asioista minulla ei ole omakohtaista kokemusta, eikä tietoa siitä, oliko hän tai joku muu kieltämässä näitä ns. liikutuksia. Aika paljonhan meillä Suomessakin tapakulttuuri nykyisin säätelee ja kontrolloi yksityisiä ihmisiä ja joukkoja. Jaa, jaa, en tiedä onko niin hyväkään...paljonhan sitä tulee ihmisen sielun maailmasta, paljon voi olla myös aitoa Pyhän Hengen vaikuttamaa. Eikä kai se sielullisen ihmisen purkauskaan nyt niin paha olisi, sehän yksinkertaisuudessaan kertoo, että tämä ihminen on tullut sielussaan liikutetuksi Jumalan Sanasta.
Sellaista tämä on täällä kirjoittelu. Ei osata ilmaista niin tarkasti ajatusta ja sitten asiat käsitetään väärin usein ja kärjistetään.
Hyvää jatkoa vl-äiti. Iloitse täysin sydämin toimitalostanne.
Brita - 13=456
Lintukoti kirjoitti:
Devoit Oletko lukenut Salli Katilan kirjaa Lintukoto? Ne kaikki siellä olevat kertomukset ovat tosia. Ja jo siellä on eräs kertomus, jossa uskovainen tyttö menee naimisiin epäuskoisen pojan kanssa. Ja selvääkin selvemmin tuossa kertomuksessa tulee ilmi, että kyllä jo ennen Heikki Saartakin oli uskomassa olevilla sellainen uskonymmärrys, että ei uskovainen voi avioitua ei uskovaisen kanssa. Ja tuossakin kertomuksessa tulee esiin, mitä siitä aviliitosta seurasi. Jumala ei sitä siunannut.
Logiikkasi mukaan Jumalasi siunaa vain vl perheitä. Maailmassa on kuule miljardi perhettä joita Jumala on siunannut. Aivan sairas tuo ajatus ettei Jumala siunaa muita. Minuakin siunannut pitkän elämän, vaikka en ole itse päivääkään ollut uskovainen sillain kuin se virallisesti käsitetään. Sisällä kyllä...
Häpeä
Kes Vl-äiti:
***eikö Raamatussa ole löydettävissä, että Veisuuntyttäret vaikenevat jne... Se on syynä, että kiitosääniä ei nykyään enää kuulu niinkuin aiempina vuosina, koska tämäkin vaikeneminen kuuluu eräältä osin lopun ajan merkkeihin.***
Jeesus sanoi että lopun ajankohdan tietää Isä yksin. Lopun aikoja on ollut jo apostolisesta ajasta lähtien koko aika.
**** Ja eikö Heikki Saari saanutkin elämänsä loppuhetkillä parannuksen armon siitä hengestä, mihin oli joutunut.****
Kuuleman mukaan sai ja katumus oli aitoa. Hän olisi kuulemma halunnut käydä jokaisella ry.llä missä oli mellastanut, -pyytämässä anteeksi kolttosiaan, mutta se häneltä estettiin. Loogista että estettiin koska "siunaushan" oli juuri saatu H. Saaren kiivautta hyväksikäyttämällä. Hyvällä tahdolla voidaan ajatella että hsaaren kiivaus oli sodassa saatu postraumaattinen oire.
****Voi kun teilläkin täällä, joille ei ole saanut avautua oma hengellinen tilanne syntinä. saisi tapahtua vielä se Jumalan armo, että harhailunne saisitte anteeksi.***
Mietin kauan mitä tuohon vastaisin. Halusit että "ulkopuoliset" saisivat anteeksi "harhailunsa" Tiedän että tuo oli vilpitöntä hyväntahtoisuutta näkökannnastasi katsoenjota edustat., mutta voin sanoa sinulle ilosanoman että me "harhailijat" jotka olemme perustaneet elämämme Kristuskalliolle, olemme Hyvissä Käsissä, ole huoleti :)
****Mitä tulee toimitalojen rakentamiseen, kyllä se on taivaan Isän johdatusta, että meillä on omat tilat, joissa voimme kokoontua ja pitää seuroja. Jos vaikka se uhkakuva joskus toteutuisikin, että me emme voi enää pitää seuroja julkisesti ja emme enää voi olla ev.kirkonkaan helmassa jostain syystä.***
Ihmettelen miksei seurakunnan tilat kelpaa ry.läisille, kuuluttehan samaan ev,lut kirkkoon. Monella paikkakunnalla on rinnakkaiset tilat ry,llä ja seurakunnalla, molemmat suurimman osan ajasta tyhjillään. Eihän Jeesuskaan perustanut opetuslapsinensa omaa synagookaa,Lintukoti kirjoitti:
*****Devoit Oletko lukenut Salli Katilan kirjaa Lintukoto? Ne kaikki siellä olevat kertomukset ovat tosia. Ja jo siellä on eräs kertomus, jossa uskovainen tyttö menee naimisiin epäuskoisen pojan kanssa. Ja selvääkin selvemmin tuossa kertomuksessa tulee ilmi, että kyllä jo ennen Heikki Saartakin oli uskomassa olevilla sellainen uskonymmärrys, että ei uskovainen voi avioitua ei uskovaisen kanssa. Ja tuossakin kertomuksessa tulee esiin, mitä siitä aviliitosta seurasi. Jumala ei sitä siunannut.*****
Valitettavasti minulla on sivistyksessä aukko tuon kirjan kohdalla, eli en ole lukenut.
Varmaankin oli sellainen uskonymmärrys, mutta käytännössä seka-avioliittoja oli paljonkin.Tätäkö se on? kirjoitti:
Onko nämä, "vl äiti ja Uskotko" niitä devoitin ihannoimia rivi vl:liä, ja jos on, niin voi taivahan luoja.
***Onko nämä, "vl äiti ja Uskotko" niitä devoitin ihannoimia rivi vl:liä, ja jos on, niin voi taivahan luoja. ***
He ovat kuitenkin vl-mielipiteestään huolimatta rehellisiä ihmisiä...- ???
Devoit kirjoitti:
***Onko nämä, "vl äiti ja Uskotko" niitä devoitin ihannoimia rivi vl:liä, ja jos on, niin voi taivahan luoja. ***
He ovat kuitenkin vl-mielipiteestään huolimatta rehellisiä ihmisiä...Sullako on tieto niiden rehellisyydestä
??? kirjoitti:
Sullako on tieto niiden rehellisyydestä
***Sullako on tieto niiden rehellisyydestä ***
Kyllä, rehellisin ihminen jonka tunnen, on ystäväni vl. On toki epärehellisiä heissäkin, mutta vähemmän kuin väestössä keskimäärin.- ???
Devoit kirjoitti:
***Sullako on tieto niiden rehellisyydestä ***
Kyllä, rehellisin ihminen jonka tunnen, on ystäväni vl. On toki epärehellisiä heissäkin, mutta vähemmän kuin väestössä keskimäärin.Olet naivi ,"ystävinesi."
- vinkki.
??? kirjoitti:
Olet naivi ,"ystävinesi."
Vajakkia vituttaa. Vihje: vedä vittu päähäsi jos joskus sellaseen saat kosketuksen.
- ???
vinkki. kirjoitti:
Vajakkia vituttaa. Vihje: vedä vittu päähäsi jos joskus sellaseen saat kosketuksen.
Väittely päättyi taas tyypilliseen vl tapaan.
- vl äiti
13=456 kirjoitti:
Logiikkasi mukaan Jumalasi siunaa vain vl perheitä. Maailmassa on kuule miljardi perhettä joita Jumala on siunannut. Aivan sairas tuo ajatus ettei Jumala siunaa muita. Minuakin siunannut pitkän elämän, vaikka en ole itse päivääkään ollut uskovainen sillain kuin se virallisesti käsitetään. Sisällä kyllä...
Häpeä
KesKesis jos olet hän, Raamatussa kyllä sanotaan, että Jumala antaa paistaa ja sataa niin väärille kuin vanhurskaillekkin. Eli sinullekkin siis vaikka olet väärällä tiellä!
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
*****Devoit Oletko lukenut Salli Katilan kirjaa Lintukoto? Ne kaikki siellä olevat kertomukset ovat tosia. Ja jo siellä on eräs kertomus, jossa uskovainen tyttö menee naimisiin epäuskoisen pojan kanssa. Ja selvääkin selvemmin tuossa kertomuksessa tulee ilmi, että kyllä jo ennen Heikki Saartakin oli uskomassa olevilla sellainen uskonymmärrys, että ei uskovainen voi avioitua ei uskovaisen kanssa. Ja tuossakin kertomuksessa tulee esiin, mitä siitä aviliitosta seurasi. Jumala ei sitä siunannut.*****
Valitettavasti minulla on sivistyksessä aukko tuon kirjan kohdalla, eli en ole lukenut.
Varmaankin oli sellainen uskonymmärrys, mutta käytännössä seka-avioliittoja oli paljonkin.Devoit eikä Raamatussa nimenomaan neuvota, että pitää ottaa puoliso omasta suvusta muistatko niitä vanhan testamentin esimerkkejä?
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Vl-äiti:
***eikö Raamatussa ole löydettävissä, että Veisuuntyttäret vaikenevat jne... Se on syynä, että kiitosääniä ei nykyään enää kuulu niinkuin aiempina vuosina, koska tämäkin vaikeneminen kuuluu eräältä osin lopun ajan merkkeihin.***
Jeesus sanoi että lopun ajankohdan tietää Isä yksin. Lopun aikoja on ollut jo apostolisesta ajasta lähtien koko aika.
**** Ja eikö Heikki Saari saanutkin elämänsä loppuhetkillä parannuksen armon siitä hengestä, mihin oli joutunut.****
Kuuleman mukaan sai ja katumus oli aitoa. Hän olisi kuulemma halunnut käydä jokaisella ry.llä missä oli mellastanut, -pyytämässä anteeksi kolttosiaan, mutta se häneltä estettiin. Loogista että estettiin koska "siunaushan" oli juuri saatu H. Saaren kiivautta hyväksikäyttämällä. Hyvällä tahdolla voidaan ajatella että hsaaren kiivaus oli sodassa saatu postraumaattinen oire.
****Voi kun teilläkin täällä, joille ei ole saanut avautua oma hengellinen tilanne syntinä. saisi tapahtua vielä se Jumalan armo, että harhailunne saisitte anteeksi.***
Mietin kauan mitä tuohon vastaisin. Halusit että "ulkopuoliset" saisivat anteeksi "harhailunsa" Tiedän että tuo oli vilpitöntä hyväntahtoisuutta näkökannnastasi katsoenjota edustat., mutta voin sanoa sinulle ilosanoman että me "harhailijat" jotka olemme perustaneet elämämme Kristuskalliolle, olemme Hyvissä Käsissä, ole huoleti :)
****Mitä tulee toimitalojen rakentamiseen, kyllä se on taivaan Isän johdatusta, että meillä on omat tilat, joissa voimme kokoontua ja pitää seuroja. Jos vaikka se uhkakuva joskus toteutuisikin, että me emme voi enää pitää seuroja julkisesti ja emme enää voi olla ev.kirkonkaan helmassa jostain syystä.***
Ihmettelen miksei seurakunnan tilat kelpaa ry.läisille, kuuluttehan samaan ev,lut kirkkoon. Monella paikkakunnalla on rinnakkaiset tilat ry,llä ja seurakunnalla, molemmat suurimman osan ajasta tyhjillään. Eihän Jeesuskaan perustanut opetuslapsinensa omaa synagookaa,Devoit et varmaankaan pysty kuvittelemaan, että maassamme on sellaisia kirkkoherroja, jotka eivät anna esimerkiksi kirkkoa kesäseurojen pitopaikaksi ja vaivalla edes ehtoollisen vieton ajaksi.
- malka omassa silmäss
vl äiti kirjoitti:
Devoit et varmaankaan pysty kuvittelemaan, että maassamme on sellaisia kirkkoherroja, jotka eivät anna esimerkiksi kirkkoa kesäseurojen pitopaikaksi ja vaivalla edes ehtoollisen vieton ajaksi.
Kyllähän vanhoillislestadiolaisetkin hakkuvat kirkon pappeja siihen malliin, etten yhtään ihmettele, että kaikki eivät halua antaa kirkkoa vl-seurojen pitopaikaksi.
- vl äiti
malka omassa silmäss kirjoitti:
Kyllähän vanhoillislestadiolaisetkin hakkuvat kirkon pappeja siihen malliin, etten yhtään ihmettele, että kaikki eivät halua antaa kirkkoa vl-seurojen pitopaikaksi.
Niin haukkumiseksi sitä sitten pitävät körttiläispapitkin, kun heidän edessään seistään suorana, että tuolla tunnontilalla ei pääse taivaaseen vaan heidänkin pitää tehdä parannus väärästä hengellisyydestään.
- agahta
vl äiti kirjoitti:
Niin haukkumiseksi sitä sitten pitävät körttiläispapitkin, kun heidän edessään seistään suorana, että tuolla tunnontilalla ei pääse taivaaseen vaan heidänkin pitää tehdä parannus väärästä hengellisyydestään.
Onko körttipapit tuominneet vl-papit helvettiin?
Arkkipiispa Mikko Juva oli kirjoittanut, että ennen vl-papitkin sanoivat, etteivät he pysty sanomaan muista papeista, että he eivät pääse taivaaseen.
Hoitokokousten aikaan tämäkin muuttui.
- Heino.
Nimimerkki "vl äiti" kirjoitat veisuuntyttäristä, ihan niin kuin ry:n seuroissa saarnataan. Sanon kuitenkin, että sinut on johdettu harhaan - sääilin sinua, sillä tiedän, että vilpittömästi uskot ja sinun kanssasi myös monet muut uskovat sinun laillasi.
Laita linkin vanhaan kirjoitukseeni, sillä olen jo vanha, enkä viitsi alkaa uudelleen selittämään tätä raamatun kirjoitusta. Pyydän sinulta nyt paljon, sillä haluan, että tutkit kaikessa rauhassa kirjoitustani, niin ehkä saat uuden näkökulman tähän raamatun kirjoitukseen. Rohkeasti vaan lukemaan.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8404295#comment-39540175- vl äiti
Heino en ole kanssasi samassa uskonhengessä ja Sillanpään tunsin aikoinani oikein hyvin ja minuun koski todella kovasti, että hän eksyi. Mutta toisaalta hänessä vaikutti niin voimakkaasti isäntähenki, että oma kunnianpiru ei antanut nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle. Jotta sinulle Heino ei saisi käydä niinkuin Sillanpäälle, toivon että sinun ämpärisi ei olisi kaivolla niin ravistunut, että Jumalan lapset sinne vielä voisivat Jumalan armosta saarnata sitä oikeaa evankeliumia , joka pyyhkisi sinun väärän hengellisyytesi syntinä pois.
- vl-äidille
vl äiti kirjoitti:
Heino en ole kanssasi samassa uskonhengessä ja Sillanpään tunsin aikoinani oikein hyvin ja minuun koski todella kovasti, että hän eksyi. Mutta toisaalta hänessä vaikutti niin voimakkaasti isäntähenki, että oma kunnianpiru ei antanut nöyrtyä Jumalan väkevän käden alle. Jotta sinulle Heino ei saisi käydä niinkuin Sillanpäälle, toivon että sinun ämpärisi ei olisi kaivolla niin ravistunut, että Jumalan lapset sinne vielä voisivat Jumalan armosta saarnata sitä oikeaa evankeliumia , joka pyyhkisi sinun väärän hengellisyytesi syntinä pois.
Vl äiti >>Mutta toisaalta hänessä vaikutti niin voimakkaasti isäntähenki,>Tällainen tuolle ajalle (70-luvun loppupuoli) leimallinen oppiharha oli esimerkiksi niin sanottu henkioppi: parannuksen vaatiminen erinimisistä hengistä,
- Ei pidä tuomita
vl äiti kirjoitti:
VL- äidille. Miten voit surkutella Silanpäätä. "ei saisi käydä niinkuin Sillanpäälle". Hänelle kävi hyvin. On taivaassa.
Minäkin tunsin Sillanpään oikein hyvin. Hän oli tietääkseni ainoa pappi, joka nousi SRK: n väärää opetusta ja Heikki Saaren 'teologiaa' vastaan. Hän huomasi, miten pielessä oli uskon käsitykset SRK: ssa. Omin korvin kuulin, kun hän sanoi, että HS määrää opetuksen 'sisällön'.
Yleisesti on tiedossa, miten hän kirjeessään SRK: lle kyseli raamatullisia perusteita useisiin teologisiin kysymyksiin, kuten mm. kasteeseen ja HPE, mutta kukaan ei tietääkseni vaivautunut vastaamaan.
HS eräässä henkikokouksessa vain lakoonisesti totesi tähän tapaan, että "minä olen pyrkinyt karttamaan tuota Paavoa, jonka ympärillä tuntu olevan kuohuntaa".
HS ei sietänyt teologisesti tietävää pappia, joka teki SRK: lle 'hankalia', Raamattuun perustuvia kysymyksiä. - H.Saari sekosi
Ei pidä tuomita kirjoitti:
VL- äidille. Miten voit surkutella Silanpäätä. "ei saisi käydä niinkuin Sillanpäälle". Hänelle kävi hyvin. On taivaassa.
Minäkin tunsin Sillanpään oikein hyvin. Hän oli tietääkseni ainoa pappi, joka nousi SRK: n väärää opetusta ja Heikki Saaren 'teologiaa' vastaan. Hän huomasi, miten pielessä oli uskon käsitykset SRK: ssa. Omin korvin kuulin, kun hän sanoi, että HS määrää opetuksen 'sisällön'.
Yleisesti on tiedossa, miten hän kirjeessään SRK: lle kyseli raamatullisia perusteita useisiin teologisiin kysymyksiin, kuten mm. kasteeseen ja HPE, mutta kukaan ei tietääkseni vaivautunut vastaamaan.
HS eräässä henkikokouksessa vain lakoonisesti totesi tähän tapaan, että "minä olen pyrkinyt karttamaan tuota Paavoa, jonka ympärillä tuntu olevan kuohuntaa".
HS ei sietänyt teologisesti tietävää pappia, joka teki SRK: lle 'hankalia', Raamattuun perustuvia kysymyksiä.Sillanpää ei lähtenyt Heikki Saaren harhaoppiin ja siitäkö SRK suuttui Sillanpäälle, heitti saa.tanan haltuun.
Sillnapää piti aljetun uskon ja on päässyt taivaaseen. - vl äiti
HS ei sietänyt teologisesti tietävää pappia, joka teki SRK: lle 'hankalia', Raamattuun perustuvia kysymyksiä.jos Sillanpää joka vielä oli nuoruudessani uskomassa, sitten kun olin saanut aikuisuudessani parannuksen armon, hän kuultuaan äidiltäni ,missä kävin seuroissa, totesi että olin joutunut susien joukkoon. Tuntui vasta parannuksen armon saaneesta hyvin oudolta, kun hänen kauttaan Jumala oli valtakuntansa osoitetta minulle kirkastanut, ja nyt muka olinkin sitten väärässä joukossa.
- vl äiti
vl äiti kirjoitti:
jos Sillanpää joka vielä oli nuoruudessani uskomassa, sitten kun olin saanut aikuisuudessani parannuksen armon, hän kuultuaan äidiltäni ,missä kävin seuroissa, totesi että olin joutunut susien joukkoon. Tuntui vasta parannuksen armon saaneesta hyvin oudolta, kun hänen kauttaan Jumala oli valtakuntansa osoitetta minulle kirkastanut, ja nyt muka olinkin sitten väärässä joukossa.
mutta minähän en voinut tietää, että hänen hoitonsa oli meneillään. ja samanlaista tämä Jumalan valtakunnan saarna on ollut siitä lähtien kun -70 luvun alussa tein parannuksen, ei oppi ole miksikään muuttunut. Väitätte sitten mitä muuta tahansa.
- Saaren harhaoppi
vl äiti kirjoitti:
mutta minähän en voinut tietää, että hänen hoitonsa oli meneillään. ja samanlaista tämä Jumalan valtakunnan saarna on ollut siitä lähtien kun -70 luvun alussa tein parannuksen, ei oppi ole miksikään muuttunut. Väitätte sitten mitä muuta tahansa.
Sinun aika vakea ottaa näihin keskusteluihin osaa, koska et ole edes kuulunut vl-liikkeeseen 60 -luvulla, joilloin vl-liike meni harhaan.
SRK:n johdossa oli rahanahneita ihmisiä, jotka ottivat CIA:lta rahaa vastaan, taistellakseen kommunismia vastaan, mikä ei ole ollut Jumalan hengen mukaista.
Siitä on ollut seurauksena hoitokokoukset, kun seurakunnasta alkoi kuulua arvostelua näitä rahanahneita SRK:n johtajia kohtaan.
Heikki Saaripa laittoikin hoitokokoukset pystyyn ja ihmiset tekemään parannusta, seurakuntaa arvostelevasta hengestä. - vl äiti
Saaren harhaoppi kirjoitti:
Sinun aika vakea ottaa näihin keskusteluihin osaa, koska et ole edes kuulunut vl-liikkeeseen 60 -luvulla, joilloin vl-liike meni harhaan.
SRK:n johdossa oli rahanahneita ihmisiä, jotka ottivat CIA:lta rahaa vastaan, taistellakseen kommunismia vastaan, mikä ei ole ollut Jumalan hengen mukaista.
Siitä on ollut seurauksena hoitokokoukset, kun seurakunnasta alkoi kuulua arvostelua näitä rahanahneita SRK:n johtajia kohtaan.
Heikki Saaripa laittoikin hoitokokoukset pystyyn ja ihmiset tekemään parannusta, seurakuntaa arvostelevasta hengestä.Eikö ole Jumalan hengen mukaista taistella antikristusta vastaan?
- vl äiti
H.Saari sekosi kirjoitti:
Sillanpää ei lähtenyt Heikki Saaren harhaoppiin ja siitäkö SRK suuttui Sillanpäälle, heitti saa.tanan haltuun.
Sillnapää piti aljetun uskon ja on päässyt taivaaseen.Kysyisippä tuota Sillanpään pojilta. Onneksi vaimo sai kuolinvuoteellaan palaamisen armon miehensä isäntähengen vallasta! Tytär joutui eksyksiin.
- vl- äidille ! !
vl äiti kirjoitti:
>>ja samanlaista tämä Jumalan valtakunnan saarna on ollut siitä lähtien kun -70 luvun alussa tein parannuksen, ei oppi ole miksikään muuttunut. Väitätte sitten mitä muuta tahansa.
- Ei pidä tuomita
vl äiti kirjoitti:
jos Sillanpää joka vielä oli nuoruudessani uskomassa, sitten kun olin saanut aikuisuudessani parannuksen armon, hän kuultuaan äidiltäni ,missä kävin seuroissa, totesi että olin joutunut susien joukkoon. Tuntui vasta parannuksen armon saaneesta hyvin oudolta, kun hänen kauttaan Jumala oli valtakuntansa osoitetta minulle kirkastanut, ja nyt muka olinkin sitten väärässä joukossa.
VL- äidille. On köykäistä syyttää Sillanpäätä isäntähengestä, jos ei löydy muita raamatullisia perusteita, sanoja ja ihmistuntemusta. Sillanpää tunsi Raamatun ja sen perusteella oli rehellinen sanoessaan ja jo tietäessään, mitä pahaa HS oli saanut aikaan koko liikkeessä. Ei ole ihme, että totesi: "Olit joutunut susien joukkoon." Taidat olla niin nuori, ettet tunne VL historiaa.
Sitten epäilet PS aitoa uskoa ja epäilet, onko koskaan ollut uskomassa. Voin vakuuttaa, että oli koko elämänsä, parannuksen armon saatuaan.
Liikuttavimpia puheita on keneltäkään juuri kuultu.
Eräs edesmennyt veli kertoi tapauksen H:gin vanhalta ryl.tä. Kun Sillanpää oli pitänyt liikuttavan saarnansa ja palannut ns. sakastiin, niin oli alkanut vielä yletyin käsin kiittäämään: "On meillä hyvä jumala"!
Tuolla alenpana Heino muistelee samaa, miten herkkä ja sydämellinen PS oli.
Hänen suora puhetapansa saattoi tosin pelästyttää tietämättömät, mutta se ei tarkoittanut "ns.isäntähenkeä".
- ELävässä arkistossa- on vielä tallella näyte hänen puhetavastaan. Ei pidä tuomita kirjoitti:
VL- äidille. On köykäistä syyttää Sillanpäätä isäntähengestä, jos ei löydy muita raamatullisia perusteita, sanoja ja ihmistuntemusta. Sillanpää tunsi Raamatun ja sen perusteella oli rehellinen sanoessaan ja jo tietäessään, mitä pahaa HS oli saanut aikaan koko liikkeessä. Ei ole ihme, että totesi: "Olit joutunut susien joukkoon." Taidat olla niin nuori, ettet tunne VL historiaa.
Sitten epäilet PS aitoa uskoa ja epäilet, onko koskaan ollut uskomassa. Voin vakuuttaa, että oli koko elämänsä, parannuksen armon saatuaan.
Liikuttavimpia puheita on keneltäkään juuri kuultu.
Eräs edesmennyt veli kertoi tapauksen H:gin vanhalta ryl.tä. Kun Sillanpää oli pitänyt liikuttavan saarnansa ja palannut ns. sakastiin, niin oli alkanut vielä yletyin käsin kiittäämään: "On meillä hyvä jumala"!
Tuolla alenpana Heino muistelee samaa, miten herkkä ja sydämellinen PS oli.
Hänen suora puhetapansa saattoi tosin pelästyttää tietämättömät, mutta se ei tarkoittanut "ns.isäntähenkeä".
- ELävässä arkistossa- on vielä tallella näyte hänen puhetavastaan.***ELävässä arkistossa- on vielä tallella näyte hänen puhetavastaan.*****
Olisitko ystävällinen ja laittaisit siitä linkin tänne? Olisi todella mielenkiintoista nähdä Sillanpään saarnaavan.- Ei pidä tuomita
Devoit kirjoitti:
***ELävässä arkistossa- on vielä tallella näyte hänen puhetavastaan.*****
Olisitko ystävällinen ja laittaisit siitä linkin tänne? Olisi todella mielenkiintoista nähdä Sillanpään saarnaavan.En osaa laittaa linnkiä, mutta Karpon haastattelussa hän mm. kertoo, miten pieleen TV asiassa mentiin. PS esiintyy useassa videossa Karpon tekemissä VL liikettä koskevissa haastatteluissa. Hakusanalla -hoitokokous- saattaa löytä myös?
- Ept
En osaa laittaa linnkiä, mutta Karpon haastattelussa hän mm. kertoo, miten pieleen TV asiassa mentiin. PS esiintyy useassa videossa Karpon tekemissä VL liikettä koskevissa haastatteluissa. Hakusanalla -hoitokokous- saattaa löytä myös?
Nyt löytyi vinkki. Google haulla "Syntisin silmin" osa 4 ja 5 youtbe videoilla, PS on nähtänissä ja kuultavissa
- 457T
vl äiti kirjoitti:
Kysyisippä tuota Sillanpään pojilta. Onneksi vaimo sai kuolinvuoteellaan palaamisen armon miehensä isäntähengen vallasta! Tytär joutui eksyksiin.
Heiheihei! Lyhyt kirjoitus ja on täynnä väärää asiaa. Ensinnäkin miksi kysyä Sillanpään pojilta jos he ovat vl:ä. Se olisi kovin värittynyttä tietoa. Toisekseen, miten voi saada parannuksen armon isäntähengen vallasta nyt kun henkioppikin on teidänkin väen joukossa ymmärretty harhaksi.
Kyllä minunkin tulkintani mukaan, näin jälkeenpäin ajatellen ja srk:n toimia ja historiaa tarkastellen Sillanpää oli todella paljon lähempänä oikeaa uskoa kuin tuomitsijansa.
- Heino.
Voi sinua vl äiti! Tunnetko sinä minut? Ainakin vaikuttaa, että tunnet kun osaat tuomita, noin niin kuin ”lonkalta vain”. Valitettavasti en tuntenut Paavo Sillanpäätä, olen kuullut hänen saarnaavan suviseuroissa, jäi mieleeni kun hän kesken saarnan alkoi kiittää Herraa Jeesusta.
Häntä hoiti työvaliokunta johon appeni Ville Suutarikin kuului. Päähoitajana kuitenkin esiintyi Heikki Saari, joten tiedän jotain tästä hoidosta. Sillanpää palautti mm. saamansa SIA:n rahat SRK:lle, koska katsoi saaneensa ne väärin perustein. Hän myös kehoitti SRK:ta palauttamaan rahat jotka Heikki Saari, Kimpimäki ja muut olivat Jämsenin johdolla junailleet kommunismin torjumiseksi.
Onko teillä ry:llä oma kaivo, kun kirjoitat: ”Jotta sinulle Heino ei saisi käydä niin kuin Sillanpäälle, toivon että sinun ämpärisi ei olisi kaivolla niin ravistunut, että Jumalan lapset sinne vielä voisivat Jumalan armosta saarnata sitä oikeaa evankeliumia ,”
Minä luulen, että teidän kaivonne on samanlainen kuin Samarian kaivo, josta Jeesus sanoi:
Joh. 4:13 Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano,
Oikea vesi on lähtöisin Jeesukselta, eikä tämä lähde ole ihmistuomarien käsissä. Jesaja kuuluttaa:
Jes. 55:1 ”Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
2 Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää, vaihdatte työstä saamanne palkan siihen, mikä ei tee kylläiseksi? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvin, te saatte nauttia parhaista herkuista.”
Se vesi jota ry:llä jaetaan, on punnittua ja peritään maksu, niin kuin Jesaja sanoo (jos kuulut meidän joukkoon, saat anteeksi)
Jeesus jakaa elämän vettä ilmaiseksi, niin kuin Jesaja sanoo. Ei minunkaan tarvitse kuunnella ry:n ehtoja, vaan saan olla tämän elävän veden lähteenä ja tarjota sinullekin.
Joh.4:14 ”mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä."
PS Luitko linkin takaa löytyvät kirjoitukset. - vl äiti
Ei minun tarvitse, koska minulla ei ole vara lähteä tästä elävästä Jumalan seurakunasta jonnekkin sinun vetämääsi eriseuraan, jonne ilmeisesti yrität saada vedettyä muita mukaan täälläkin. En tiedä missä joukoissa käyt edelleen saarnamiehenä, mutta eipä sillä tiedolla ole merkitystäkään. haluan pitää uskon ja hyvän omantunnon, jonka muutamat ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
Merkille pantavaa oli vl-äidin kirjoituksessa, että Kristus ei ole hänen surakunnassaan keskeisin asia..
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Merkille pantavaa oli vl-äidin kirjoituksessa, että Kristus ei ole hänen surakunnassaan keskeisin asia..
miten ihmeessä sinä voit noin väittää. meillähän on aina saarnattu, että Kristus on seurakunnan pää ja seurakunta on ruumis ja me olemme sen jäsenet. Ja eikö se että Kristuksen nimessä ja veressä saarnataan evankeliumia, ole keskeisin asia. Emme me omassa nimessämme saarnaa.
vl äiti kirjoitti:
miten ihmeessä sinä voit noin väittää. meillähän on aina saarnattu, että Kristus on seurakunnan pää ja seurakunta on ruumis ja me olemme sen jäsenet. Ja eikö se että Kristuksen nimessä ja veressä saarnataan evankeliumia, ole keskeisin asia. Emme me omassa nimessämme saarnaa.
****miten ihmeessä sinä voit noin väittää. meillähän on aina saarnattu, että Kristus on seurakunnan pää ja seurakunta on ruumis ja me olemme sen jäsenet. Ja eikö se että Kristuksen nimessä ja veressä saarnataan evankeliumia, ole keskeisin asia. Emme me omassa nimessämme saarnaa.****
Kaikeasta huolimatta ymmärrän sinua vl-äiti. Sinulla on Jumalan asettama peite silmilläsi ja näin ollen on ymmärrettävää miten asiat näet.- pellejä kaikki
Devoit kirjoitti:
****miten ihmeessä sinä voit noin väittää. meillähän on aina saarnattu, että Kristus on seurakunnan pää ja seurakunta on ruumis ja me olemme sen jäsenet. Ja eikö se että Kristuksen nimessä ja veressä saarnataan evankeliumia, ole keskeisin asia. Emme me omassa nimessämme saarnaa.****
Kaikeasta huolimatta ymmärrän sinua vl-äiti. Sinulla on Jumalan asettama peite silmilläsi ja näin ollen on ymmärrettävää miten asiat näet.Sinä tuomitset tuon vl höperön, miksi? Miksi Heinolle ei saisi sanoa noin kuin sinä saat sanos vl äidille?
- ymmärrätkö?
pellejä kaikki kirjoitti:
Sinä tuomitset tuon vl höperön, miksi? Miksi Heinolle ei saisi sanoa noin kuin sinä saat sanos vl äidille?
Koska vl-liiike lähti H. Saaren harhaoppiin ja SRK ei ole pyytänyt anteeksi mm. Heinolta, että se nakkasi Heinon saa.tanan haltuun H.Saaren harhaopin takia.
- vl äiti
ymmärrätkö? kirjoitti:
Koska vl-liiike lähti H. Saaren harhaoppiin ja SRK ei ole pyytänyt anteeksi mm. Heinolta, että se nakkasi Heinon saa.tanan haltuun H.Saaren harhaopin takia.
jospa Heinolle Jumala vielä saisi kirkastaa, että se kaikki katkeruus, mitä hän ynnä kumppaninsa nyt kantaa sydämessään, ei ole sen kummempaa kuin syntiä, joka on aina pois pantavaa tunnolta. Oma sydämentila on ensin korjattava eikä vaatia, että noitten on ensin tultava multa pyytämään anteeksi. Kantoiko Joosef katkeruutta veljiään kohtaan, vaikka he olivat väärin tehneet häntä kohtaan? Ei vaan hän totesi, että minäkin olen Jumalan väkevän käden alla.
- vl-äidille
vl äiti kirjoitti:
jospa Heinolle Jumala vielä saisi kirkastaa, että se kaikki katkeruus, mitä hän ynnä kumppaninsa nyt kantaa sydämessään, ei ole sen kummempaa kuin syntiä, joka on aina pois pantavaa tunnolta. Oma sydämentila on ensin korjattava eikä vaatia, että noitten on ensin tultava multa pyytämään anteeksi. Kantoiko Joosef katkeruutta veljiään kohtaan, vaikka he olivat väärin tehneet häntä kohtaan? Ei vaan hän totesi, että minäkin olen Jumalan väkevän käden alla.
Joosef nuhteli veljiää ja veljet pyysivät Joosefilta anteeksi.
Heino ja monet muut vl-liikkeestä erotetut (kuten sirkka) ovat neuvoneet SRK:n veljiä pyytämään anteeksi heiltä sitä, että SRK lähti H. Saaren henkiopin mukaan ja sen vaikutuksen alaisina eroitti paljon uskovaisia vl-liikkeestä.
SRK myös on ollut hoitokokousten toimeenpanija, miksi SRK ei pyydä anteeksi vl-kansalta sitä, että se teetti parannusta kososlaisesta hengestä kaikilta vl-liikkeeseen kuuluvilta. - vl äiti
vl-äidille kirjoitti:
Joosef nuhteli veljiää ja veljet pyysivät Joosefilta anteeksi.
Heino ja monet muut vl-liikkeestä erotetut (kuten sirkka) ovat neuvoneet SRK:n veljiä pyytämään anteeksi heiltä sitä, että SRK lähti H. Saaren henkiopin mukaan ja sen vaikutuksen alaisina eroitti paljon uskovaisia vl-liikkeestä.
SRK myös on ollut hoitokokousten toimeenpanija, miksi SRK ei pyydä anteeksi vl-kansalta sitä, että se teetti parannusta kososlaisesta hengestä kaikilta vl-liikkeeseen kuuluvilta.Minulla on sellainen lapsenomainen usko Jumalaan, että ei ketään potkaista ulos Jumalan omien joukosta ihmisen toimesta ilman että Jumala ei sitä sallisi. Sanoohan hän että ei hiuskarvakaan putoa teidän päästänne Jumalan sitä tietämättä. Rukoilkaa että Jumala saa olla johdattamassa teidät takaisin armovaltakuntaansa.
- vl äiti
ymmärrätkö? kirjoitti:
SRK:ta on vaadittu myös esittämään anteeksipyynnön niiltä, jotka ovat joutuneet kokemaan pedofiliaa omassa perhepiirissään. Mitä tuollainen kollektiivinen anteeksipyyntö auttaa, koska ei SRK ole sitä syntiä tehnyt vaan yksityinen syntiin langennut. Ketkä ovat sitten se SRK jolta anteeksipyyntöä vaaditaan?
- vl äiti
ymmärrätkö? kirjoitti:
tarkoitatko tällä nyt sitä että Heino oli ainoastaan oikeassa ? eikö mitenkään voi olla mahdollista, että hänessäkin oli vikaa?
- vl äiti
ymmärrätkö? kirjoitti:
Eikö sitä saatanan haltuun nakkaamista tee jumalan seurakunta ei mikään SRK?
- Raamattu todistaa
vl äiti kirjoitti:
Minulla on sellainen lapsenomainen usko Jumalaan, että ei ketään potkaista ulos Jumalan omien joukosta ihmisen toimesta ilman että Jumala ei sitä sallisi. Sanoohan hän että ei hiuskarvakaan putoa teidän päästänne Jumalan sitä tietämättä. Rukoilkaa että Jumala saa olla johdattamassa teidät takaisin armovaltakuntaansa.
Juurihan sinä itse kirjoitit, että Joosefin veljet heittivät Joosefin ulos isänsä kodista.
- SRK vastuussa
vl äiti kirjoitti:
Eikö sitä saatanan haltuun nakkaamista tee jumalan seurakunta ei mikään SRK?
Nyt sinäkin sen olet huomannut, että vl-liike nakkasi saa.tanan haltuun ihmisiä.
SRK on vl-liikkeen ylin johto, jolla on vastuu vl-liikkeen tekemisistä.
Miksi SRK antoi sen kaiken tapahtu 70 -luvulla?
- vl-äidille kysymys
"-----jonnekkin sinun vetämääsi eriseuraan--"
Oletko vl äiti "Heikki Saarilaisia"?
Pyydän perusteluja, miksi H.Saarilaisen linja on mielestäsi elävän Jumalan seurakunta ja H.Saarilaisen ulkopuoliset olisivat eriseura.?
Odotan vastausta.- vl äiti
miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä! Vaan siellä on edelleenkin kaikki tiedon ja taidon tavarat, mutta niitä ei ole annettu kaikkia kenellekkään yhdelle. Vaan keskustelussa kysytään Jumalan suuta ja lopputulos on se, että näin sopii Pyhälle Hengelle ja meille.
- vl-äidille kysymys 2
vl äiti kirjoitti:
miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä! Vaan siellä on edelleenkin kaikki tiedon ja taidon tavarat, mutta niitä ei ole annettu kaikkia kenellekkään yhdelle. Vaan keskustelussa kysytään Jumalan suuta ja lopputulos on se, että näin sopii Pyhälle Hengelle ja meille.
Pyydän asiallista vastausta edellisestä kirjoituksesta, sopiiko?
Lisäksi nostit uudet opit, >>Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä!>Vaan keskustelussa kysytään Jumalan suuta ja lopputulos on se, että näin sopii Pyhälle Hengelle ja meille. vl äiti kirjoitti:
***miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä! Vaan siellä on edelleenkin kaikki tiedon ja taidon tavarat, mutta niitä ei ole annettu kaikkia kenellekkään yhdelle. Vaan keskustelussa kysytään Jumalan suuta ja lopputulos on se, että näin sopii Pyhälle Hengelle ja meille. ****
Hyvin olet kirjasi lukenut vl-äiti, mutta tuo on suuri valhe. Vl-erehtymättömyysoppi on täysin vastaava paavin erehtymättömyysopin kanssa. Tuollainen erehtymättömyysoppi johtaa loputtomaan valehtelemiseen, kun ilmiselvääkään erehdystä ei voida myöntää.- seuravueras vl etsivä
Devoit kirjoitti:
***miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä! Vaan siellä on edelleenkin kaikki tiedon ja taidon tavarat, mutta niitä ei ole annettu kaikkia kenellekkään yhdelle. Vaan keskustelussa kysytään Jumalan suuta ja lopputulos on se, että näin sopii Pyhälle Hengelle ja meille. ****
Hyvin olet kirjasi lukenut vl-äiti, mutta tuo on suuri valhe. Vl-erehtymättömyysoppi on täysin vastaava paavin erehtymättömyysopin kanssa. Tuollainen erehtymättömyysoppi johtaa loputtomaan valehtelemiseen, kun ilmiselvääkään erehdystä ei voida myöntää.Vaikka vl äiti onkin horiseva kääpä, niin selvästi havaittavissa että sinä hakeudut ylimielisen väkisten yläpuolelle kuin joku tietäjä. Et ymmärrä että te molemmat tulkitsette ja sinä luulet olevasi siinä parempi.
- ihmeitten ihme
seuravueras vl etsivä kirjoitti:
Vaikka vl äiti onkin horiseva kääpä, niin selvästi havaittavissa että sinä hakeudut ylimielisen väkisten yläpuolelle kuin joku tietäjä. Et ymmärrä että te molemmat tulkitsette ja sinä luulet olevasi siinä parempi.
On se kumma, että Melperi1 kelpaa hellareille saarnamieheksi! On niin rääväsuinen, ettei uskoisi helluntaiuskoiseksi. Ilmeisesti on pulaa hellareilla suulaista todistajista.
- vl-äidille
vl äiti kirjoitti:
"miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä!"
Koko vl-kansa kävi seurakunnan edessä tekemässä parannuksen kososlaisesta hengestä.
Kerro minulle, kuka erehtyi? - vl äiti
vl-äidille kirjoitti:
"miten se menikään: se että yksittäinen ja yksittäiset ihmiset voivat erehtyä, mutta Jumalan valtakunta ei voi kokonansa erehtyä!"
Koko vl-kansa kävi seurakunnan edessä tekemässä parannuksen kososlaisesta hengestä.
Kerro minulle, kuka erehtyi?Sinä varmaan et erehtynyt eikö vaan? et erehtynyt tekemään parannusta kososlaisesta hengestä. Eikö kososlaisen hengen yksi tuntomerkki ollutkin vikoilu?
- Vikoilen SRK:ta
vl äiti kirjoitti:
Sinä varmaan et erehtynyt eikö vaan? et erehtynyt tekemään parannusta kososlaisesta hengestä. Eikö kososlaisen hengen yksi tuntomerkki ollutkin vikoilu?
Minulla on oikeus vikoilla SRK:ta.
Minä erehdyin tekemään parannuksen kososlaiseta hengestä ja sitä kadun, koska sen jälkeen jouduin lain alle, koko nuoruus ja keski-ikäni on mennyt hukkaan SRK:n syntilistaa noudattaessa.
SRK on pilannut 100 000 ihmisen elämän, koska se ei antanut Heikki Saaren lähteä korjaamaan tekemisiään. - vl äiti
Vikoilen SRK:ta kirjoitti:
Minulla on oikeus vikoilla SRK:ta.
Minä erehdyin tekemään parannuksen kososlaiseta hengestä ja sitä kadun, koska sen jälkeen jouduin lain alle, koko nuoruus ja keski-ikäni on mennyt hukkaan SRK:n syntilistaa noudattaessa.
SRK on pilannut 100 000 ihmisen elämän, koska se ei antanut Heikki Saaren lähteä korjaamaan tekemisiään.Tuo syntilistaoppi teikäläisillä tarkoittaa sitä, että teillä olisi lihan ja veren taholta vetoa elää kuka missäkin synnin luvallisuuden muodossa. Kun se saarnataan synniksi, niin sitten te tulkitsette sen syntilistoiksi. Kun asia on niin, että kun ihminen on uskomisen armon saanut, eli uskonvanhurskautta seuraa hedelmänä elämän vanhurskaus. Ja Pyhä henki kotiopettajana neuvoo kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja hurskaasti siveästi ja jumalisesti tässä elämässä vaeltamaan.
- vl äiti
vl-äidille kirjoitti:
Kerro minulle, kuka erehtyi?Aivan varmasti jotkut tunsivat tunnossaan että heissä oli sen hengen hedelmiä eikä heitä pakotettu parannusta tekemään vaan jokainen teki omasta vapaasta tahdostaan. Eri asia on sitten he, joilla ei ollut omakohtaista tuntoa tilastaan, mutta mallin mukaan tekivät sitä parannustaan eikä hedelmänä sitten ollutkaan se vapaus, minkä ihminen saa, kun saa uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi vaan katkeruus ja kauna vapaita armolapsia ja seurakuntaa vastaan.
- lihan himot
vl äiti kirjoitti:
Tuo syntilistaoppi teikäläisillä tarkoittaa sitä, että teillä olisi lihan ja veren taholta vetoa elää kuka missäkin synnin luvallisuuden muodossa. Kun se saarnataan synniksi, niin sitten te tulkitsette sen syntilistoiksi. Kun asia on niin, että kun ihminen on uskomisen armon saanut, eli uskonvanhurskautta seuraa hedelmänä elämän vanhurskaus. Ja Pyhä henki kotiopettajana neuvoo kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja hurskaasti siveästi ja jumalisesti tässä elämässä vaeltamaan.
Näyttääpä SRK:n pääsihteeri Tuomas Hännistäkin lihan himot vetävän ulos vl-liikkeestä, hän on valinnut television katsomisen tärkeämmäksi kuin kuuliaisuuden seurakunnalle. Oikein lehdessä kehui, miten hän katsoo televisiosta urheilua yms.
Milloin hän menee tekemään seurakunnan eteen parannusta synnin luvallisuudesta, josta minä olen joutunut tekemään Oulun ry:llä 70 -luvulla.
Riivaako Hännistä oikein kososlainen henki, hänen kannattaisi tehdä siitä parannus, jospa se synnin luvallisuus loppuisi siihen. - vl-äidille
vl äiti kirjoitti:
Aivan varmasti jotkut tunsivat tunnossaan että heissä oli sen hengen hedelmiä eikä heitä pakotettu parannusta tekemään vaan jokainen teki omasta vapaasta tahdostaan. Eri asia on sitten he, joilla ei ollut omakohtaista tuntoa tilastaan, mutta mallin mukaan tekivät sitä parannustaan eikä hedelmänä sitten ollutkaan se vapaus, minkä ihminen saa, kun saa uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi vaan katkeruus ja kauna vapaita armolapsia ja seurakuntaa vastaan.
Tunsitko sinä, että sinussa on kososlainen henki, kävitkö tekemässä siitä parannuksen seurakunnan edessä?
- erehtyvä
vl äiti kirjoitti:
Sinä varmaan et erehtynyt eikö vaan? et erehtynyt tekemään parannusta kososlaisesta hengestä. Eikö kososlaisen hengen yksi tuntomerkki ollutkin vikoilu?
>>Eikö kososlaisen hengen yksi tuntomerkki ollutkin vikoilu?
- "aivan varmasti!"
vl äiti kirjoitti:
Aivan varmasti jotkut tunsivat tunnossaan että heissä oli sen hengen hedelmiä eikä heitä pakotettu parannusta tekemään vaan jokainen teki omasta vapaasta tahdostaan. Eri asia on sitten he, joilla ei ollut omakohtaista tuntoa tilastaan, mutta mallin mukaan tekivät sitä parannustaan eikä hedelmänä sitten ollutkaan se vapaus, minkä ihminen saa, kun saa uskoa Jeesuksen nimessä ja veressä anteeksi vaan katkeruus ja kauna vapaita armolapsia ja seurakuntaa vastaan.
>>Aivan varmasti>eikä heitä pakotettu parannusta tekemään
- pipa 16
""Jeesus jakaa elämän vettä ilmaiseksi, niin kuin Jesaja sanoo. Ei minunkaan tarvitse kuunnella ry:n ehtoja, vaan saan olla tämän elävän veden lähteenä ja tarjota sinullekin.
Joh.4:14 ”mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.""
Ihanasti kirjoitat Heino!
Jumalan rauhaa sinulle!- fanitus
Heinolla taitaa olla nykyaikainen ihka oma nettiseurakuntansa!
- pipa 16 :lle
Pipa 16 : >>saan olla tämän elävän veden lähteenä ja tarjota sinullekin
- pipa 16
pipa 16 :lle kirjoitti:
Pipa 16 : >>saan olla tämän elävän veden lähteenä ja tarjota sinullekin
"Joka haluaa pysyä minussa, niin minä pysyn hänessä" Näin lohduttaa Jeesus Kristus omiaan. Hän ei tarjoa Elävän Veden Lähteenä elävää vettä, joka janottaa, vaan elävää vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Ry:llä saa ikävä kyllä monta kertaa juoda elävää vettä, joka ei tule Elävän Veden Lähteestä, vaan lähteestä, joka tarjoaa Elävästä Veden Lähteestä saadun elävän veden sijasta vettä, jossa on maku ja haju ei ole aitoa "tallin hajua ja makua" ja valitettavasti sitä juodessa ei jano lähde, koska siinä ei ole aitoa elävää vettä mukana kuin nimeksi. Kuinka voisikaan, kun ei uskalleta heittäytyä uskossa yksin ainoan Välimiehen Jeesuksen Kristuksen, Jumalan meille antaman ARMOLAHJAN varaan ja luoteta, että Jeesuksen Kristuksen meille ristillä hankkima lahjavanhurskaus riittää yksin Jumalan edessä. EMME VOI PELASTUSTAMME VARMEMMAKSI PANNA KUIN PANEMME YKSIN USKALLUKSEMME JA TOIVOMME YKSIN JEESUKSEEN KRISTUKSEEN! - pipa:lle
pipa 16 kirjoitti:
"Joka haluaa pysyä minussa, niin minä pysyn hänessä" Näin lohduttaa Jeesus Kristus omiaan. Hän ei tarjoa Elävän Veden Lähteenä elävää vettä, joka janottaa, vaan elävää vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Ry:llä saa ikävä kyllä monta kertaa juoda elävää vettä, joka ei tule Elävän Veden Lähteestä, vaan lähteestä, joka tarjoaa Elävästä Veden Lähteestä saadun elävän veden sijasta vettä, jossa on maku ja haju ei ole aitoa "tallin hajua ja makua" ja valitettavasti sitä juodessa ei jano lähde, koska siinä ei ole aitoa elävää vettä mukana kuin nimeksi. Kuinka voisikaan, kun ei uskalleta heittäytyä uskossa yksin ainoan Välimiehen Jeesuksen Kristuksen, Jumalan meille antaman ARMOLAHJAN varaan ja luoteta, että Jeesuksen Kristuksen meille ristillä hankkima lahjavanhurskaus riittää yksin Jumalan edessä. EMME VOI PELASTUSTAMME VARMEMMAKSI PANNA KUIN PANEMME YKSIN USKALLUKSEMME JA TOIVOMME YKSIN JEESUKSEEN KRISTUKSEEN!Puhut ry:stä, mutta kirjoituksesi sisältö ei tue ainakaan vl;n rauhanyhdistyksen opetuksia. Onko täällä s24:lla sinun uskonyhteisösi keskustelupalstaa?
Esimerkki ristiriidasta: "Hän ei tarjoa .......vaan elävää vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Tämän kanssa yhteneväisesti opetat anteeksiantamusta suoraan Jeesukselta.
Vl:t opettavat niin kuin Raamatussa lukee, että elävän veden juojasta tulee vesilähde.
Sinun oppiasi seuraamalla ihminen ei voisi muuta tehdäkään, kuin olla vesilähteellä.
Vl:n opin mukaan kanssakulkijat voivat pestä toistensa jalkoja myös korvessa ja pimeässä laaksossa. Kuten viisailla neitseillä oli öljyä myös matkalla ja yön pimeydessä ylkää odotellessa. Samoin mannaa sai kerätä päivän matkaa varten.
Vl:t eivät raahaa Kristusta perässään. Vl:llä Jeesus on lupaustensa mukaan omiensa kanssa joka päivä ja Hän kantaa ja nostaa uupuneen kulkijan ja vie virvoittavien vetten tykö. pipa:lle kirjoitti:
Puhut ry:stä, mutta kirjoituksesi sisältö ei tue ainakaan vl;n rauhanyhdistyksen opetuksia. Onko täällä s24:lla sinun uskonyhteisösi keskustelupalstaa?
Esimerkki ristiriidasta: "Hän ei tarjoa .......vaan elävää vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään". Tämän kanssa yhteneväisesti opetat anteeksiantamusta suoraan Jeesukselta.
Vl:t opettavat niin kuin Raamatussa lukee, että elävän veden juojasta tulee vesilähde.
Sinun oppiasi seuraamalla ihminen ei voisi muuta tehdäkään, kuin olla vesilähteellä.
Vl:n opin mukaan kanssakulkijat voivat pestä toistensa jalkoja myös korvessa ja pimeässä laaksossa. Kuten viisailla neitseillä oli öljyä myös matkalla ja yön pimeydessä ylkää odotellessa. Samoin mannaa sai kerätä päivän matkaa varten.
Vl:t eivät raahaa Kristusta perässään. Vl:llä Jeesus on lupaustensa mukaan omiensa kanssa joka päivä ja Hän kantaa ja nostaa uupuneen kulkijan ja vie virvoittavien vetten tykö.Kuka on päättänyt, että juuri VL-liike tarkoittaa Jeesuksen "omia" ? Oletko keksinyt sen itse ?
- etsivä-xx
pipa 16 kirjoitti:
Ry:llä saa ikävä kyllä monta kertaa juoda elävää vettä, joka ei tule Elävän Veden Lähteestä, vaan lähteestä, joka tarjoaa Elävästä Veden Lähteestä saadun elävän veden sijasta vettä, jossa on maku ja haju ei ole aitoa "tallin hajua ja makua" ja valitettavasti sitä juodessa ei jano lähde, koska siinä ei ole aitoa elävää vettä mukana kuin nimeksi. Kuinka voisikaan, kun ei uskalleta heittäytyä uskossa yksin ainoan Välimiehen Jeesuksen Kristuksen, Jumalan meille antaman ARMOLAHJAN varaan ja luoteta, että Jeesuksen Kristuksen meille ristillä hankkima lahjavanhurskaus riittää yksin Jumalan edessä. EMME VOI PELASTUSTAMME VARMEMMAKSI PANNA KUIN PANEMME YKSIN USKALLUKSEMME JA TOIVOMME YKSIN JEESUKSEEN KRISTUKSEEN!Voitko Pippa kertoa, mikä on kasteen merkitys ja kenet kastetaan.
- Lippa •
etsivä-xx kirjoitti:
Voitko Pippa kertoa, mikä on kasteen merkitys ja kenet kastetaan.
Upotus kaste. Ainoa oikea traditio.
- helluntailainen nero
lappix kirjoitti:
Kuka on päättänyt, että juuri VL-liike tarkoittaa Jeesuksen "omia" ? Oletko keksinyt sen itse ?
Ei kukaan. Edes Vl lahko ei niin väitä.
Sen sijaan minä väitän, että sinä olet yksinkertainen. - pipa 16
etsivä-xx kirjoitti:
Voitko Pippa kertoa, mikä on kasteen merkitys ja kenet kastetaan.
Etsivä-xx kirjoitat asiallisesti. Niitä on kiva lukea!
Mitä kasteesta ajattelen, niin uskon, mitä Raamattu kirjoittaa. Kuka kastetaan? Se, joka uskoo,kastetaan. Ikää ei sanota! Mutta uskoa Jeesukseen Kristukseen vaaditaan. Ei ihmistä kasteta Raamatun mukaan mihinkään toiseen nimeen, sillä Raamattu sanoo:
1. Kor. 1:13
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Meidät kastetaan Jeesuksen Kristuksen nimeen, joka oli edestämme ristiinnaulittu. Meitä ei myöskään kasteta seurakunnan nimeen vaikkakin liitetään seurakunnan yhteyteen, mutta niinkuin Raamattu sanoo:
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ja jos haluamme vielä kasteen raamatullisesti suorittaa, niin se tehdään upottamalla. Mutta tärkeintä kuitenkin on usko Jeesukseen Kristukseen. - vl äiti
pipa 16 kirjoitti:
Etsivä-xx kirjoitat asiallisesti. Niitä on kiva lukea!
Mitä kasteesta ajattelen, niin uskon, mitä Raamattu kirjoittaa. Kuka kastetaan? Se, joka uskoo,kastetaan. Ikää ei sanota! Mutta uskoa Jeesukseen Kristukseen vaaditaan. Ei ihmistä kasteta Raamatun mukaan mihinkään toiseen nimeen, sillä Raamattu sanoo:
1. Kor. 1:13
Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
Meidät kastetaan Jeesuksen Kristuksen nimeen, joka oli edestämme ristiinnaulittu. Meitä ei myöskään kasteta seurakunnan nimeen vaikkakin liitetään seurakunnan yhteyteen, mutta niinkuin Raamattu sanoo:
Gal. 3:27
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Ja jos haluamme vielä kasteen raamatullisesti suorittaa, niin se tehdään upottamalla. Mutta tärkeintä kuitenkin on usko Jeesukseen Kristukseen.meinaatko pipa 16 että jos on vauvana jo kerran kastettu niin se ei olis pätevä vaan se pitäis uusia aikuisena= uudestikastajain oppi
****Heinolla taitaa olla nykyaikainen ihka oma nettiseurakuntansa!****
Stop tykkänään, lopeta ilkkumisesi. Heinolla on harvinaisen kirkkaana asiat selvillä.- stop tykkänään.
Miten sen ottaa. Minusta helluntailaisilla ne asiat vasta kirkkaana ovatkin. Stop tykkänään Devoit. Myös vl-äidillä on kirkkaana. Tosin molemmat, sinä mukaan lukien olet pelle. Stop tykkänään. Kirkkaus on in.
Sinun kanssa on vaikea keskustelle, kun asetat itsesi yläpuolelle.
- Vaellettiin pelossa!
vl-äidille kysymys täältäkin: Mutta entä jos juuri ne vahvat, ne mielestään ehdottomasti oikeassa olevat erehtyivät ja seurakunnassa saarnojen sisältö muuttui...? Kuten muuttui eri nimisiksi henkiopeiksi Heikki Saaren vahvan ja väkevän vaikutuksen seurauksena kautta Suomen. Eli edellä olevaan Devoitin suulla viitaten: "Tuollainen erehtymättömyysoppihan johtaa loputtomaan valehtelemiseen, kun ilmiselvääkään erehdystä ei voida myöntää." Varsinkin, kun Heikki Saarta ei halustaan huolimatta päästetty enää oikomaan käsityksiään kaikkialle sinne, missä oli pahennusta aiheuttanut. Eihän tavallinen seuraväki tullut edes tietämään Saaren muuttaneen mieltään, koska siitä ei julkisesti kerrottu. Voi olla, että silmäätekevät tiesivät, mutta ei muut.
- vl äiti
odotetaanpa tuota uutta kristillisyytemme historiateosta, kun se ilmestyy, mitä siinä on kirjoitettu 70 luvun ajoista. Itse en tunnista, mikä on heikki saareslaisuus ja keitä siinä opissa tänä päivänä olisivat matkaa tekemässä. ja onko se saareslaisuus sitten vanhoillislestadiolaisuuden sisällä vielä . Kun pidän uskon ja hyvänomantunnon silloin ei eksy eikä väsy tässä elävässä uskossa. Mutta saanko kysyä, missä käy seuroissa nyt Devoit ja tämä Korpela? Mistä te olette olleet löytävinänne sen Jumalan valtakunnan, josta sanotaan, että Jumala seisoo sen keskellä?
- vl äiti
vl äiti kirjoitti:
odotetaanpa tuota uutta kristillisyytemme historiateosta, kun se ilmestyy, mitä siinä on kirjoitettu 70 luvun ajoista. Itse en tunnista, mikä on heikki saareslaisuus ja keitä siinä opissa tänä päivänä olisivat matkaa tekemässä. ja onko se saareslaisuus sitten vanhoillislestadiolaisuuden sisällä vielä . Kun pidän uskon ja hyvänomantunnon silloin ei eksy eikä väsy tässä elävässä uskossa. Mutta saanko kysyä, missä käy seuroissa nyt Devoit ja tämä Korpela? Mistä te olette olleet löytävinänne sen Jumalan valtakunnan, josta sanotaan, että Jumala seisoo sen keskellä?
Eikö valvomapaikka ole jokaisen kristityn elämässä oma sieluntila ja se, että on omat synnit anteeksi eikä jäädä valvomaan, oliko Saaren tai häntä hoitaneitten tai niitten, jotka te väitätte estäneen Saaren lähtemisen korjaamaan eri seurakunnissa harhaoppiaan, synnit anteeksi? Tämä Jumalan valtakunta on edelleenkin monilla virheillä ja vioilla peitetty, ja tätä arkkia tervataan edelleen sekä sisä- että ulkopuolelta. ja kuka sanoikaan? "Jos meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niiltä peitetty, jotka kadotetaan jne...
- Kerro.
vl äiti kirjoitti:
Eikö valvomapaikka ole jokaisen kristityn elämässä oma sieluntila ja se, että on omat synnit anteeksi eikä jäädä valvomaan, oliko Saaren tai häntä hoitaneitten tai niitten, jotka te väitätte estäneen Saaren lähtemisen korjaamaan eri seurakunnissa harhaoppiaan, synnit anteeksi? Tämä Jumalan valtakunta on edelleenkin monilla virheillä ja vioilla peitetty, ja tätä arkkia tervataan edelleen sekä sisä- että ulkopuolelta. ja kuka sanoikaan? "Jos meidän evankeliumimme on peitetty, niin se on niiltä peitetty, jotka kadotetaan jne...
"""Tämä Jumalan valtakunta on edelleenkin monilla virheillä ja vioilla peitetty"""
Oletko sellainen SEKOPÄÄ, joka kutsut pelkkää vl-herätysliikettä Jumalan valtakunnaksi? - Vielä on ovi auki
vl äiti kirjoitti:
Voi voi! Historiateosten varassa ei saa olla autuuden perustus vaan yksin Raamatun. Sen valossa on oppi tutkittava onko se Raamatun mukainen. Ei ole SRK:ssa, mutta vielä on maan päällä ja pysyy ajan loppuun asti. Jumala voi johdattaa vilpittömästi etsivän valtakuntaansa.
- vl äiti
Vielä on ovi auki kirjoitti:
Voi voi! Historiateosten varassa ei saa olla autuuden perustus vaan yksin Raamatun. Sen valossa on oppi tutkittava onko se Raamatun mukainen. Ei ole SRK:ssa, mutta vielä on maan päällä ja pysyy ajan loppuun asti. Jumala voi johdattaa vilpittömästi etsivän valtakuntaansa.
miksi te sekoitatte SRK:n aina vaan että se edustaa jumalan valtakuntaa, kun se on ajallinen organisaatio, jonka lainsäädäntömme vaatii, että rauhanyhdistykset voivat toimia. Tiedämme varsin hyvin, että kun Jeesus tulee toisen kerran tänne maan päälle, jumalan valtakunta on silloin viiden viisaan ja viiden tyhmän neitseen tilassa. Eikö sitä omakohtaista uskossa valvomista sen takia pidä vaalia, että omat synnit on anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Miksi te valvotte jatkuvasti jossain heikki saarelaisuudessanne. se ei ole oikeaa valvomista.
- vl äiti
Kerro. kirjoitti:
"""Tämä Jumalan valtakunta on edelleenkin monilla virheillä ja vioilla peitetty"""
Oletko sellainen SEKOPÄÄ, joka kutsut pelkkää vl-herätysliikettä Jumalan valtakunnaksi?No ei se ainakaan ole löydettävissä ekumeenisesta ajattelusuunnasta!
- ookko sinä oulusta
vl äiti kirjoitti:
miksi te sekoitatte SRK:n aina vaan että se edustaa jumalan valtakuntaa, kun se on ajallinen organisaatio, jonka lainsäädäntömme vaatii, että rauhanyhdistykset voivat toimia. Tiedämme varsin hyvin, että kun Jeesus tulee toisen kerran tänne maan päälle, jumalan valtakunta on silloin viiden viisaan ja viiden tyhmän neitseen tilassa. Eikö sitä omakohtaista uskossa valvomista sen takia pidä vaalia, että omat synnit on anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Miksi te valvotte jatkuvasti jossain heikki saarelaisuudessanne. se ei ole oikeaa valvomista.
Sinä itse esität vl uskovien joukon jumalan valtakunnaksi. Näin kirjoitat: "Tämä Jumalan valtakunta on edelleenkin monilla virheillä ja vioilla peitetty, ja tätä arkkia tervataan edelleen sekä sisä- että ulkopuolelta. ja kuka sanoikaan? "
Pidätkö vl äiti meitä muita täysin hölmöinä? Luuletko, ettemme huomaa kiermurteluasi, kun yrität meihin kaksoisviestintääsi soveltaa. - Saaren harhaoppi
vl äiti kirjoitti:
"odotetaanpa tuota uutta kristillisyytemme historiateosta, kun se ilmestyy, mitä siinä on kirjoitettu 70 luvun ajoista"
Meitä on paljon vielä paljon, jotka muistamme 70 -luvun ja hoitokokoukset ja pystymme suoraan sanomaan, ilman historianteostakin, että hoitokokoukset olivat väärin ja ne pitää selvittää ja SRK:n pitää pyytää anteeksi meiltä, jotka pakotettiin tekemään parannus kososlaisesta hengestä ja niiltä, jotka ajettiin ulos vl-liikkeestä, koska he eivät alistuneet H.Saaren henkiopin alle.
Etkö ymmärrä, että vl-kansa vaeltaa vieläkin H.Saaren henkiopin alla, eihän sitä ole virallisesti kumottu vieläkään. A.Hautamäki sanoi muutama vuosi sitten, että hoitokokoukset olivat siunauksellisia. Saaren harhaoppi kirjoitti:
"odotetaanpa tuota uutta kristillisyytemme historiateosta, kun se ilmestyy, mitä siinä on kirjoitettu 70 luvun ajoista"
Meitä on paljon vielä paljon, jotka muistamme 70 -luvun ja hoitokokoukset ja pystymme suoraan sanomaan, ilman historianteostakin, että hoitokokoukset olivat väärin ja ne pitää selvittää ja SRK:n pitää pyytää anteeksi meiltä, jotka pakotettiin tekemään parannus kososlaisesta hengestä ja niiltä, jotka ajettiin ulos vl-liikkeestä, koska he eivät alistuneet H.Saaren henkiopin alle.
Etkö ymmärrä, että vl-kansa vaeltaa vieläkin H.Saaren henkiopin alla, eihän sitä ole virallisesti kumottu vieläkään. A.Hautamäki sanoi muutama vuosi sitten, että hoitokokoukset olivat siunauksellisia.***Etkö ymmärrä, että vl-kansa vaeltaa vieläkin H.Saaren henkiopin alla, eihän sitä ole virallisesti kumottu vieläkään. A.Hautamäki sanoi muutama vuosi sitten, että hoitokokoukset olivat siunauksellisia****
Aamen. Ja kun muistetaaN ETTÄ HOITOKOKOUKSET PERUSTETTIIN VASTAPALVELUNA AMERIKAN RAHALLE...- vl äiti
Saaren harhaoppi kirjoitti:
Etkö ymmärrä, että vl-kansa vaeltaa vieläkin H.Saaren henkiopin alla, eihän sitä ole virallisesti kumottu vieläkään. A.Hautamäki sanoi muutama vuosi sitten, että hoitokokoukset olivat siunauksellisia.Ei kai tuo väärien henkien oppi ole vastoin raamattua. muistaakseni Paavali kirjoitti joillekin seurakunnille paimenkirjeitään, kun seurakuntiin oli tullut vierasta henkeä. Oletteko te, jotka nyt olette joutuneet eri leiriin noitten hoitokokousten suhteen, minkä nimisessä leirissä? Eli missä käytte seuroissa vai onko tästä netistä tullut teille nettiseurakunta?
- vl äiti
vl äiti kirjoitti:
Ei kai tuo väärien henkien oppi ole vastoin raamattua. muistaakseni Paavali kirjoitti joillekin seurakunnille paimenkirjeitään, kun seurakuntiin oli tullut vierasta henkeä. Oletteko te, jotka nyt olette joutuneet eri leiriin noitten hoitokokousten suhteen, minkä nimisessä leirissä? Eli missä käytte seuroissa vai onko tästä netistä tullut teille nettiseurakunta?
jaa kukakohan levitti sellaista huhua aikoinaan Sillanpäästäkin, kun haki kirkkoherraksi silloisen kotiseurakuntani kirkkoherraksi, että hän on kommunisti? ja siihen huhuun sitten Sillanpää levitytti lentolehtisiään?
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
***Etkö ymmärrä, että vl-kansa vaeltaa vieläkin H.Saaren henkiopin alla, eihän sitä ole virallisesti kumottu vieläkään. A.Hautamäki sanoi muutama vuosi sitten, että hoitokokoukset olivat siunauksellisia****
Aamen. Ja kun muistetaaN ETTÄ HOITOKOKOUKSET PERUSTETTIIN VASTAPALVELUNA AMERIKAN RAHALLE...Devoit ai koko Siionimmeko on edelleen saareslaisia? No onkohan tää saitti sitten kokonaisuudessaan devoitilaisa?
- muuan mies
Kerro. kirjoitti:
Oletko sellainen SEKOPÄÄ, joka kutsut pelkkää vl-herätysliikettä Jumalan valtakunnaksi?Ainakaan siihen ei kuulu heinolalainen helluntailainen huutaja /narsisti
- Siksi seikoitetaan!
vl äiti kirjoitti:
>>miksi te sekoitatte SRK:n aina vaan että se edustaa jumalan valtakuntaa>Miksi te valvotte jatkuvasti jossain heikki saarelaisuudessanne
- vl-äidille!
vl äiti kirjoitti:
Devoit ai koko Siionimmeko on edelleen saareslaisia? No onkohan tää saitti sitten kokonaisuudessaan devoitilaisa?
>>ai koko Siionimmeko on edelleen saareslaisia?
- vl-äidille
vl äiti kirjoitti:
Ei kai tuo väärien henkien oppi ole vastoin raamattua. muistaakseni Paavali kirjoitti joillekin seurakunnille paimenkirjeitään, kun seurakuntiin oli tullut vierasta henkeä. Oletteko te, jotka nyt olette joutuneet eri leiriin noitten hoitokokousten suhteen, minkä nimisessä leirissä? Eli missä käytte seuroissa vai onko tästä netistä tullut teille nettiseurakunta?
Etkö sinä tiedä edes, että vl:n kaksi oppisuuntaa istuvat samassa penkissä ry;n seuroissa ja eivät puhu yhtään mitään koko asiasta.
Jos itse käyt seuroissa noin tietämättömänä, niin kysypas joltakin yli 50.vuotiaalta, että missä ne kososlaiset ovat...!
- Heino.
vl äiti puhuu arkin tervaamisesta ja käsittää, että jumalattomat tervaa ry:tä puhumalla heistä pahaa, eli kun kertoo totuuden, se on sitten tervaamista. Olen kirjoittanut tästä aiheesta ja laitan tähän, en linkkiä, koska vl äiti ei tykkää avata linkkiä ja lukea. Koita tämä kirjoitus kuitenkin lukea.
Maailmanlopun ennustajia on ollut aina ja niitä uskovia jotka hyvin tarkkaan seuraavat lopunajan merkkejä. Opetuslapsetkin halusivat tietää tarkemmin tämän päivän, että olisivat voineet varautua lähtemään täältä Jeesuksen mukaan taivaisiin. Jeesus vastasi heille:
Luuk. 17:22 ”Opetuslapsilleen hän sanoi: "Tulee aika, jolloin te toivotte näkevänne edes yhden Ihmisen Pojan päivän mutta ette saa nähdä.
Eli hän sanoi, että teidän eläessä hän ei tule, mutta hän varoittaa heitä, että he eivät uskoisi vääriä saarnamiehiä:
23 Teille sanotaan silloin: 'Hän on tuolla', ja: 'Hän on täällä', mutta älkää lähtekö minnekään, älkää juosko perässä.
24 Sillä niin kuin salama välähtää ja valaisee taivaan äärestä ääreen, niin on Ihmisen Poika oleva ilmestymisensä päivänä.”
Tässä on hyvin selvä Jeesuksen ilmoitus, että maailmanloppua ei tiedä yksikään ihminen, ei nyt, eikä tulevaisuudessa.
Kun maailmanloppu on ja pysyy ihmisiltä salassa, niin miksi sitten Jeesus kuitenkin antaa opetuslapsilleen merkkejä, jotka ennustavat tulevaa loppua? Sen takia, että uskovat pysyisivät uskossa valvovina ja olisivat aina valmiit lähtemään.
Kirjoitan kahdesta merkistä joista kuulin jo nuorena saarnattavan ja kanssapuheissa keskusteltavan. Yksi tämmöinen on Jeesuksen sanoma merkki:
Luuk. 17:26 "Niin kuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan päivinä oleva.”
Me tiedämme, että Jumala katui ihmisen luomista, ihmisen pahuuden tähden:” Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat,”
1. Moos. 6:7 ”Ja Herra sanoi: "Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt."
Tämäkin Nooan ajan merkki on hyvin vaikea tulkita, sillä joka aikakautena on ilmennyt samaa pahuutta kuin Nooan ajan ihmisillä. Nyt kun on uskovien keskuudesta paljastunut insesti ja pedofiili tapauksia, jotkut ovat pitäneet tätä varmana merkkinä maailmanlopun tulemisen merkkinä.
Kun tämä pahuus on ilmennyt uskovien keskuudessa, niin on vedottu vanhaan tulkintaan Nooan arkista. Jumala käski Nooan rakentaa arkki ja antoi hyvin tarkat ohjeet rakentamiseen:
1 Moos. 6:14 ”Tee itsellesi arkki sypressipuusta, rakenna se huoneita täyteen ja tiivistä se maapiellä sisältä ja ulkoa.”
Maapiki on mustaa: Piki on tervanpolton tärkein sivutuote. Sitä käytettiin ennen muun muassa laivanrakennuksessa saumojen tiivistämiseen. Kun arkki näin siveltiin piellä, siitähän tuli mustan värinen. Tästä on sitten johdateltu profetia, että Jumalan valtakunta mustataan synneillä. Minulle on yritetty tätä selittää tänäkin aikana, että insestiin langenneet uskovat ovat ”arkin” mustanneet sisältä päin ja jumalattomat mustaavat ulkoa päin kun kirjoittavat lööpeissä uskovien syntiteoista.
Kun tätä tarkastelee raamatun kirjoitusten valossa, niin selitys on aivan ”hullu”! Jumalako käskisi synneillä sivellä valtakuntansa, että uskovat pysyisivät vedenpaisumuksen tullessa hukkumatta! Se on aivan varma asia, että Jumala ei käske ketään tekemään syntiä, eikä Jumala käskenyt jumalattomien ihmisten tervata arkkia ulkopuolelta, vaan Nooan. Näin myös tänä päivänä tulee tehdä, niin kuin Nooa teki, hän tiivisti arkin Jumalan neuvojen mukaan ja hän pelastui, kun totteli Jumalan neuvoja.
Toinen raamatun kohta, joka on ennen ja nyt pidetty varmana maailmanlopun merkkinä on kun vanhantestamentin puolelta löydetään ennustus miten Siionin vuori on lopunajalla kaikkein korkein vuori, niin, että se kaikilta huomataan. Puhuuhan Jeesus myös kaupungista:- Heino.
jatkuu...
Matt. 5: 14 "Te olette maailman valo. Ei kaupunki voi pysyä kätkössä, jos se on ylhäällä vuorella.”
Nyt tämä Siionin vuoren korotus on joittenkin uskovien taholta selitetty, että kun lööpeissä kerrotaan enempi ry:n synneistä esimerkiksi insesti synneistä, kuin muitten, että tällä kirjoittelulla nostetaan Jumalan valtakunta kaikkia muita vuoria korkeimmaksi.
Miksi sitten raamatussa sanotaan, että viimeisinä aikoina se vuori on korkein, jolla uskovien kaupunki Jerusalem on? Ja miksi kaupunki myös näkyy? Ilmestyskirjassa kerrotaan, että miksi kaupunki näkyy yötä päivää:
Ilm. 22: 5 ”Yötä ei enää ole, eivätkä he tarvitse lampun tai auringon valoa, sillä Herra Jumala on heidän valonsa.”
Jes. 51:4 ”Kuuntele minua, kansani, kansakunnat, tarkatkaa sanojani, sillä laki on minusta lähtöisin, minä säädän oikeuteni kansojen valoksi.”
Kun Miika ennustaa tästä Siionin vuoresta, hän ennustaa Jeesuksen syntymistä ja pakanakansoille koittavasta ajasta, josta Jesaja myös ennustaa:
Room. 15:12 ”Jesaja taas sanoo: -- Iisain juuresta nousee verso, joka kohoaa kansojen hallitsijaksi. Häneen kansat panevat toivonsa.”
Tässä nämä raamatun paikat:
Miik. 4:1 ”Tulee vielä aika, jolloin Herran pyhäkön vuori seisoo lujana. Ylimpänä vuorista se kohoaa, korkeimpana kukkuloista, ja kansat virtaavat sinne.
2 Monet kansat lähtevät liikkeelle sanoen: "Tulkaa, nouskaamme Herran vuorelle, nouskaamme Jaakobin Jumalan pyhäkköön! Hän opastaa meitä tiellään, ja me, me tahdomme kulkea hänen polkujaan, sillä Siionista tulee Herran sana ja Jerusalemista kaikuu Jumalan puhe."
Sak. 8: 23 "Näin sanoo Herra Sebaot: Jokaisen Juudan miehen viitan liepeisiin tarttuu noina päivinä kymmenen miestä, jotka kaikki puhuvat eri kieltä, ja he sanovat: 'Me tahdomme tulla teidän mukaanne. Olemme kuulleet, että Jumala on teidän kanssanne.'"
- Vastatkaa
Haluaisin tietää missä Heino Korpela ja Devoit käyvät seuroissa? Missä heidän mielestään on jumalan valtakunta nykyään löydettävissä?
- laeha lammas
tämä se vasta tyypillistä heikkisaarelaista uskon oppia on. Ensin sijotaan ja sitten nakataan saatanalle ja lopuksi usutetaan pienet uskovat ilikkummaan - missä nyt teijän jumalanvaltakunta on, kun että oo ennää meijä jumalanlasten yhteyessä.
- vl äiti
laeha lammas kirjoitti:
tämä se vasta tyypillistä heikkisaarelaista uskon oppia on. Ensin sijotaan ja sitten nakataan saatanalle ja lopuksi usutetaan pienet uskovat ilikkummaan - missä nyt teijän jumalanvaltakunta on, kun että oo ennää meijä jumalanlasten yhteyessä.
Meinaatko että vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden sisällä ei enää olis löydettävissä Jumalan valtakuntaa vaikka sieltä yhä kuulutetaa "Nyt on jumalan valtakunta sinua lähestynyt tee parannus ja usko evankeliumi?
- vl äiti
vl äiti kirjoitti:
Meinaatko että vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden sisällä ei enää olis löydettävissä Jumalan valtakuntaa vaikka sieltä yhä kuulutetaa "Nyt on jumalan valtakunta sinua lähestynyt tee parannus ja usko evankeliumi?
Mitäs vastaat tähän? Eriseuran siemen on aina teidän keskellänne ja tuo on raamatusta löytyvä totuus.
- jovain
vl äiti kirjoitti:
Saa sitä kuuluttaa, näin myös helluntalaiset, adventistit ja jopa jehovantodistajat kuuluttaa. Jehovat vakuuttavat, että heidän jumalanvaltakunta lopulta voittaa ja he hallitsevat tuhat vuotta.
- vl äiti
jovain kirjoitti:
Saa sitä kuuluttaa, näin myös helluntalaiset, adventistit ja jopa jehovantodistajat kuuluttaa. Jehovat vakuuttavat, että heidän jumalanvaltakunta lopulta voittaa ja he hallitsevat tuhat vuotta.
Mutta eihän jehovia lasketa edes kuuluvan kristinuskoon!
****Haluaisin tietää missä Heino Korpela ja Devoit käyvät seuroissa? Missä heidän mielestään on jumalan valtakunta nykyään löydettävissä? ****
En käy seuroissa missään, sillä olen suoraan päämajan alainen, eli olen lammas jota itse Herra kaitsee...
Hesekiel:
34:6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.
34:8 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,
34:10 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.
34:11 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
34:15 Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
34:17 Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.
34:22 niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.
34:31 Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra." >> Jakeen lisätiedotvl äiti kirjoitti:
***Meinaatko että vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden sisällä ei enää olis löydettävissä Jumalan valtakuntaa vaikka sieltä yhä kuulutetaa "Nyt on jumalan valtakunta sinua lähestynyt tee parannus ja usko evankeliumi? ****
Vaikka kysymys ei ollutkaan minulle, vastaan silti. Ei löydy SRK vetoisesta lestadiolaisuudesta Jumalanvaltakuntaa kuin muutamien maan hiljaisten osalta jotka ovat ottaneet vastaan Rakkauden Totuuteen. He ovat vainottuja SRK -lestadiolaisuudessa****Missä heidän mielestään on jumalan valtakunta nykyään löydettävissä? ****
Luukas:
17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
Tästä-kin voimme päätellä ettei Jumalan valtakunta ole SRK-lestadiolaisuudessa- armon alle
vl äiti kirjoitti:
Mitäs vastaat tähän? Eriseuran siemen on aina teidän keskellänne ja tuo on raamatusta löytyvä totuus.
Vl-liikkeessä on mukana vielä ihmisiä, joilla on oikea uskon käsitys, he haluaisivat, että hoitokokoukset selvitettään ja ihmiset päästetään H:Saaren harhaopin alta uskomaan vapaasti Kristuksen päälle. Lain alta, armon alle.
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että SRK:n johdossa olisivat nämä ihmiset, usko kulkee sydämestä sydämeen, eikä vallalla ole sen kanssa mitään tekemistä.
SRK:n johto vastustaa, ettei hoitokokouksia selvitetä. - vl äiti
laeha lammas kirjoitti:
niin vastappa siihen minua kiinnostaa mihin joukkoon olette leiriytyneet? Tai voihan olla että teette samaa myyräntyötänne edelleen käymällä rauhanyhdistyksellä seuroissa.
vl äiti kirjoitti:
niin vastappa siihen minua kiinnostaa mihin joukkoon olette leiriytyneet? Tai voihan olla että teette samaa myyräntyötänne edelleen käymällä rauhanyhdistyksellä seuroissa.
****niin vastappa siihen minua kiinnostaa mihin joukkoon olette leiriytyneet? Tai voihan olla että teette samaa myyräntyötänne edelleen käymällä rauhanyhdistyksellä seuroissa.****
Et mistään joukoista löydä minua, olen jopa ev-lut kirkosta eronnut. Jotakin hellareita aivan KAUHISTELEN, JOS MELPERI ON HEIDÄN KÄYNTIKORTTINSA.- vl äiti
Devoit kirjoitti:
***Meinaatko että vanhoillislestadiolaisen kristillisyyden sisällä ei enää olis löydettävissä Jumalan valtakuntaa vaikka sieltä yhä kuulutetaa "Nyt on jumalan valtakunta sinua lähestynyt tee parannus ja usko evankeliumi? ****
Vaikka kysymys ei ollutkaan minulle, vastaan silti. Ei löydy SRK vetoisesta lestadiolaisuudesta Jumalanvaltakuntaa kuin muutamien maan hiljaisten osalta jotka ovat ottaneet vastaan Rakkauden Totuuteen. He ovat vainottuja SRK -lestadiolaisuudessaDevoit nyt nimiä kehiin!
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
****niin vastappa siihen minua kiinnostaa mihin joukkoon olette leiriytyneet? Tai voihan olla että teette samaa myyräntyötänne edelleen käymällä rauhanyhdistyksellä seuroissa.****
Et mistään joukoista löydä minua, olen jopa ev-lut kirkosta eronnut. Jotakin hellareita aivan KAUHISTELEN, JOS MELPERI ON HEIDÄN KÄYNTIKORTTINSA.Mutta Devoit Jumalalla ei ole yksinäisiä lapsia!
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
****Haluaisin tietää missä Heino Korpela ja Devoit käyvät seuroissa? Missä heidän mielestään on jumalan valtakunta nykyään löydettävissä? ****
En käy seuroissa missään, sillä olen suoraan päämajan alainen, eli olen lammas jota itse Herra kaitsee...
Hesekiel:
34:6 Minun lampaani harhailevat kaikilla vuorilla ja kaikilla korkeilla kukkuloilla; pitkin koko maata ovat minun lampaani hajallaan, eikä kenkään niistä välitä eikä niitä etsi.
34:8 Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, totisesti, koska minun lampaani ovat ryöstettävinä ja koska minun lampaani ovat kaikkien metsän petojen syötävinä, kun paimenta ei ole ja kun minun paimeneni eivät välitä minun lampaistani, vaan minun paimeneni kaitsevat itseänsä, eivätkä kaitse minun lampaitani,
34:10 Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä käyn paimenten kimppuun, vaadin lampaani heidän kädestänsä ja teen lopun heidän lammasten-kaitsennastaan, eivätkä paimenet saa enää kaita itseänsä. Minä pelastan lampaani heidän kidastansa, eivätkä ne sitten enää ole heidän syötävinänsä.
34:11 Sillä näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä itse etsin lampaani ja pidän niistä huolen.
34:17 Mutta te, minun lampaani! Näin sanoo Herra, Herra: Katso, minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan, oinasten ja vuohipukkien välillä.
34:22 niin minä tahdon vapauttaa lampaani, etteivät ne enää jää ryöstettäviksi; ja minä tahdon tuomita lampaan ja lampaan välillä.
34:31 Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra." >> Jakeen lisätiedotLammaslaumassaanhan Jeesus paimenena on devoit eikö? Et voi olla ilman tuota hyvän paimenen laumaa siis sen ulkopuolella.
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
****Missä heidän mielestään on jumalan valtakunta nykyään löydettävissä? ****
Luukas:
17:20 Ja kun fariseukset kysyivät häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla,
17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä."
Tästä-kin voimme päätellä ettei Jumalan valtakunta ole SRK-lestadiolaisuudessaDevoit jo kauan aikaa sitten on tietty, että tuo käännös on virheellinen. Se kuuluu, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Miksi Jeesus olisi antanut neuvon etsiä sitä valtakuntaa, jos se ei olisi täältä maan päältä löydettävissä?
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Hesekiel:
34:31 Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra." >> Jakeen lisätiedotVoi yksinäistä kun hän lankee ei ole ketään joka nostaisi hänet ylös. Tämän tapainen lause on jossain kohti Raamattua. Et kai sinä Devoit ole sellainen henkilö, joka uskoo että synnit saa anteeksi suoraan Jumalalta kahden kesken rukoilemalla?
vl äiti kirjoitti:
Devoit jo kauan aikaa sitten on tietty, että tuo käännös on virheellinen. Se kuuluu, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Miksi Jeesus olisi antanut neuvon etsiä sitä valtakuntaa, jos se ei olisi täältä maan päältä löydettävissä?
***Devoit jo kauan aikaa sitten on tietty, että tuo käännös on virheellinen. Se kuuluu, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Miksi Jeesus olisi antanut neuvon etsiä sitä valtakuntaa, jos se ei olisi täältä maan päältä löydettävissä? ***
On hyvin hyvin vaarallista alkaa epäilemään Raamatun auktoriteettia ja epäilemään sitä virheelliseksi kun se ei täsmääkään puhujien valheisiin.
Nyt sinulla on todistusvelvollisuus vl-äiti. Todista miten käännös on virheellinen.- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Hesekiel:
34:31 Niin, te olette minun lampaani, minun laitumeni lampaat, te ihmiset; minä olen teidän Jumalanne, sanoo Herra, Herra." >> Jakeen lisätiedotDevoit olet siis suoraan Jeesuksesta seuraava niinkö?
vl äiti kirjoitti:
Lammaslaumassaanhan Jeesus paimenena on devoit eikö? Et voi olla ilman tuota hyvän paimenen laumaa siis sen ulkopuolella.
***Lammaslaumassaanhan Jeesus paimenena on devoit eikö? Et voi olla ilman tuota hyvän paimenen laumaa siis sen ulkopuolella.***
En voi mitään sille, jos et ymmärrä siteeraamaani Raamatunkohtaavl äiti kirjoitti:
Mutta Devoit Jumalalla ei ole yksinäisiä lapsia!
***Mutta Devoit Jumalalla ei ole yksinäisiä lapsia!***'
Todista se Raamatulla..- vl äiti
Devoit kirjoitti:
***Devoit jo kauan aikaa sitten on tietty, että tuo käännös on virheellinen. Se kuuluu, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Miksi Jeesus olisi antanut neuvon etsiä sitä valtakuntaa, jos se ei olisi täältä maan päältä löydettävissä? ***
On hyvin hyvin vaarallista alkaa epäilemään Raamatun auktoriteettia ja epäilemään sitä virheelliseksi kun se ei täsmääkään puhujien valheisiin.
Nyt sinulla on todistusvelvollisuus vl-äiti. Todista miten käännös on virheellinen.Minkä vuoden käännöksestä tuo sun lainaamasi "sisäisesti teissä" on?
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Nyt sinulla on todistusvelvollisuus vl-äiti. Todista miten käännös on virheellinen.Devoit Bibliassa Luuk. 17:21 on tuo muoto "teidän keskellänne" ja sitten on myös se samoin 1992 käännöksessä.
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
Nyt sinulla on todistusvelvollisuus vl-äiti. Todista miten käännös on virheellinen.Devoit onhan uusimmassa katekismuksessakin muutettu käsky Älä tee huorin muotoon Älä tee aviorikosta, jolloin tulkintamahdollisuuksille on paljon enempi tilaa kuin alkuperäisessä muodossaan eikö?
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
***Mutta Devoit Jumalalla ei ole yksinäisiä lapsia!***'
Todista se Raamatulla..minun on erittäin vaikea vastata sinulle, koska en tiedä oletko alkuunkaan perillä vanhoillislestadiolaisuuden opillisista kysymyksistä. Eli miten perusteellisesti minun on sinulle selitettävä.
vl äiti kirjoitti:
Voi yksinäistä kun hän lankee ei ole ketään joka nostaisi hänet ylös. Tämän tapainen lause on jossain kohti Raamattua. Et kai sinä Devoit ole sellainen henkilö, joka uskoo että synnit saa anteeksi suoraan Jumalalta kahden kesken rukoilemalla?
****Et kai sinä Devoit ole sellainen henkilö, joka uskoo että synnit saa anteeksi suoraan Jumalalta kahden kesken rukoilemalla? ****
Kaikki ihmiskunnat synnit on annettu kertapaukulla anteeksi, kun Jeesus kuoli Golgatalla. Synnit on anteeksi niin tehtyjen-, parhaillaan tehtävien-, kuin tulevien syntien kohdalla. Kun uskoo Jeesuksen kuolleen minunkin syntieni puolesta, niin syntini on anteeksi annettu, ilman vl-välimiehen välimiestävl äiti kirjoitti:
minun on erittäin vaikea vastata sinulle, koska en tiedä oletko alkuunkaan perillä vanhoillislestadiolaisuuden opillisista kysymyksistä. Eli miten perusteellisesti minun on sinulle selitettävä.
****minun on erittäin vaikea vastata sinulle, koska en tiedä oletko alkuunkaan perillä vanhoillislestadiolaisuuden opillisista kysymyksistä. Eli miten perusteellisesti minun on sinulle selitettävä. ****
Voit todistaa Raamatulla ja jättää ne vl-opilliset kysymykset kertomatta, sillä tiedän ne tosi hyvin. Muistutat jo kuollutta omaa vl-äitiäni. Kaikki tämän tietenkin sanon lämpimällä ystävyydellä.vl äiti kirjoitti:
Devoit onhan uusimmassa katekismuksessakin muutettu käsky Älä tee huorin muotoon Älä tee aviorikosta, jolloin tulkintamahdollisuuksille on paljon enempi tilaa kuin alkuperäisessä muodossaan eikö?
*** Devoit Bibliassa Luuk. 17:21 on tuo muoto "teidän keskellänne" ja sitten on myös se samoin 1992 käännöksessä.****
Se ei todista että Jeesus olisi SRK-lestadiolaisuudessa
***** Devoit onhan uusimmassa katekismuksessakin muutettu käsky Älä tee huorin muotoon Älä tee aviorikosta, jolloin tulkintamahdollisuuksille on paljon enempi tilaa kuin alkuperäisessä muodossaan eikö?****
Mielestäni alkuperäinen oli parempi. Tuo uudempi käännös on suorastaan harhaanjohtava.- helluntaiseurakunta.
vl äiti kirjoitti:
Devoit jo kauan aikaa sitten on tietty, että tuo käännös on virheellinen. Se kuuluu, että Jumalan valtakunta on teidän keskellänne. Miksi Jeesus olisi antanut neuvon etsiä sitä valtakuntaa, jos se ei olisi täältä maan päältä löydettävissä?
Vl äiti on tuossa oikeassa. Mutta se joukko on helluntaiseurakunta ymv vapaat suunnat!
- mielipide.
vl äiti kirjoitti:
Jumalan valtakunta sisäisesti meissä. Ihan kaikissa se on, sen voi löytää mielen muutoksella, joka tarkoittaa sitä että uskoo ehdoitta, eikö vasta sitten kun näkee tai kuten on aivopesty uskonaan tms.
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
*** Devoit Bibliassa Luuk. 17:21 on tuo muoto "teidän keskellänne" ja sitten on myös se samoin 1992 käännöksessä.****
Se ei todista että Jeesus olisi SRK-lestadiolaisuudessa
***** Devoit onhan uusimmassa katekismuksessakin muutettu käsky Älä tee huorin muotoon Älä tee aviorikosta, jolloin tulkintamahdollisuuksille on paljon enempi tilaa kuin alkuperäisessä muodossaan eikö?****
Mielestäni alkuperäinen oli parempi. Tuo uudempi käännös on suorastaan harhaanjohtava.Devoit unohda sana SRK vaan sen sijaan kuuntele kuuluuko saarnoissa se Jeesuksen opetuslapsilleen antama saarnateksti:." kun te tulette kylään tai kaupunkiin sanokaa, että nyt on jumalan valtakunta teitä lähestynyt, tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi." Ja jos siellä ei teitä oteta vastaan niin sanokaa: "totisesti jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt."
- vl äiti
mielipide. kirjoitti:
Jumalan valtakunta sisäisesti meissä. Ihan kaikissa se on, sen voi löytää mielen muutoksella, joka tarkoittaa sitä että uskoo ehdoitta, eikö vasta sitten kun näkee tai kuten on aivopesty uskonaan tms.
Tyypillinen omavanhurskaan uskontunnustus!
- vl äiti
helluntaiseurakunta. kirjoitti:
Vl äiti on tuossa oikeassa. Mutta se joukko on helluntaiseurakunta ymv vapaat suunnat!
Eikö teillä vapailla suunnilla ole omaa keskustelufoorumia täällä ja jos ei ole niin aukaiskaa sellainen. saatte siellä olla omine mielipiteinenne ja luulisin, että sinne ei kukaan vl ole tunkemassa itseään.
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
****Et kai sinä Devoit ole sellainen henkilö, joka uskoo että synnit saa anteeksi suoraan Jumalalta kahden kesken rukoilemalla? ****
Kaikki ihmiskunnat synnit on annettu kertapaukulla anteeksi, kun Jeesus kuoli Golgatalla. Synnit on anteeksi niin tehtyjen-, parhaillaan tehtävien-, kuin tulevien syntien kohdalla. Kun uskoo Jeesuksen kuolleen minunkin syntieni puolesta, niin syntini on anteeksi annettu, ilman vl-välimiehen välimiestäNo mihin sinä laitat ja unohdat sen , kun Jeesus antoi omilleen Pyhän Hengen valtuuksin että joille te synnit anteeksi annatte niille ne on anteeksiannettu myöskin taivaassa ja jolta ne pidätätte niiltä ne on pidätetty myöskin taivaassa. jos tuo sun kertomasi tyyli riittäis niin Jeesus varmaan suotta lainkaan antoi tuota opetustaan omilleen.
- vl äiti
Devoit kirjoitti:
****minun on erittäin vaikea vastata sinulle, koska en tiedä oletko alkuunkaan perillä vanhoillislestadiolaisuuden opillisista kysymyksistä. Eli miten perusteellisesti minun on sinulle selitettävä. ****
Voit todistaa Raamatulla ja jättää ne vl-opilliset kysymykset kertomatta, sillä tiedän ne tosi hyvin. Muistutat jo kuollutta omaa vl-äitiäni. Kaikki tämän tietenkin sanon lämpimällä ystävyydellä.Ja nyt tuon luettuani Devoit en voi kuin vastata, että olet esirukousten lapsi sekä edesmenneen äitisi että minun. ja tähän minun on hyvä päättää tämä dialogimme. Muistan sinua esirukouksin ja uskon Jumalan armovalintaan, Raamatustahan on luettavissa, kun on kyse lopun ajan vaikeista ajoista, että jos Jumala ei niitä päiviä lyhentäisi, löytäisikö Hän uskoa maan päältä , mutta VALITTUJEN tähden Hän ne päivät lyhentää.
Hyvää yötä Devoit - 4x18
vl äiti kirjoitti:
Seuroissa kuulutetaan: "tässä jumalanvaltakunnassa (tämä meidän oma)" eikä juuri koskaan niin, että Jumalan valtakunta lähestyy armossaan pyhän hengen kautta (Jumalan oma/armo, totuus ja rauha Kristuksessa Jeesuksessa) -riippumatta meistä josta uskon tähden todistamme -
- tuota jooooo.
vl äiti kirjoitti:
Tyypillinen omavanhurskaan uskontunnustus!
Ei todellakaan. En tarvitse mitään aivopestyäsi vanhurskautta, en omaa olematonta, enkä helluntailaista, en mitään ihmisen järkeilyä. Jumala on Rakkaus joka pitää omistaan huolen, uskostamme riippumatta. Rakkaus on täydellinen, ei epäselvästi, mutta inhimillisesti Raamatusta tulkittavissa oleva sukutarina.
Rakkaus on täydellinen - siitä kun lähdet, niin ymmärrät, jopa sen ettet hyvällä omallatunnolla voisi taivaassa veisata virttäsi Luojasi vierellä, joka samaan aikaan, mutta sinun tietämättä kiduttaa epäuskoista veljeäsi helvetissä.
Sinusta sellainen Jumala on Rakkaus? Minusta sellainen olisi paholainen. Onneksi se on satua :)
Raamattu on Jumalan sanaa, mutta kaikki maailman kirjat ovat Jumalan lahjoilla kirjoitettu. Et ota askeltakaan ilman Jumalan lahjaa.
Uskonnot ovat järkeilyn tulosta, mutta ei se haittaa jos sillä saa mielenrauhan. Mutta uskonto voi aivopesusta johtuen myös viedä toiselta mielenrauhan. Esim aivopesty ihminen saattaa viattomasti sanoa tietävänsä että tuo toinen on omavanhurskas :).
Olit siis tilastani absoluutisen väärässä, mutta ajattele; sinun aivoillasi, siis uskollasi voi huoletta lausua toisesta tuollaista, välittämättä seurauksista tai edes ymmärtämättä seurauksia. Itse en pahoita mieltä, koska tiedän sinunkin raukan olevan aivopesty ja siten et tiedä mitä teet.
Jumala on Rakkaus ja tasapuolinen, Kristin Usko on valikoiva usko, mutta ei se haittaa. Usko tuo toivoa ja siten moni jaksaa paremmin, päivästä toiseen.
Näin toteutamme Jumalan tarkoitusta kiitollisella mielellä.
Jännää, seurataan mitä tapahtuu, muuta emme edes voi. Ihminen EI ole järkiolento, vaan järjelle käsittämättömän Rakkauden ohjaama mysteeri :)
Sinä sen sijaan olet tyypillinen aivopesty. Et kykene muuttamaan mieltäsi. Mielesi on muokattu, ei aivojasi. Aivot vain toteuttavat sitä mitä muokattu mielen osa käskee. Se on lapsena syötetty, niin kuin aapinen ja kansalaistaito. Nekin ovat muokatun mielen tuotoksia ja hyviä asioita ovatkin. Sinunkin uskosi on yleisesti ihan hyväksi - sinulle! - tuota heh , ihan sivusta
vl äiti kirjoitti:
Eikö teillä vapailla suunnilla ole omaa keskustelufoorumia täällä ja jos ei ole niin aukaiskaa sellainen. saatte siellä olla omine mielipiteinenne ja luulisin, että sinne ei kukaan vl ole tunkemassa itseään.
Mitä pelkäät? Ajatteletko että keskustelua syntyy vain samanmielisten kesken ;). Olet oikeassa, erilaisen aivopesun saaneet vain riitelevät. Samanmieliselle riittää kun sanoo joooo :)
Vai totuusko pelottaa? Vähän sinä Luojaasi luotat kun noin aristelet. Tosin pelko on viisauden alku - vasta se! Sitten tulee tieto, joka vapauttaa ;) vl äiti kirjoitti:
No mihin sinä laitat ja unohdat sen , kun Jeesus antoi omilleen Pyhän Hengen valtuuksin että joille te synnit anteeksi annatte niille ne on anteeksiannettu myöskin taivaassa ja jolta ne pidätätte niiltä ne on pidätetty myöskin taivaassa. jos tuo sun kertomasi tyyli riittäis niin Jeesus varmaan suotta lainkaan antoi tuota opetustaan omilleen.
Matt.
6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
****No mihin sinä laitat ja unohdat sen , kun Jeesus antoi omilleen Pyhän Hengen valtuuksin että joille te synnit anteeksi annatte niille ne on anteeksiannettu myöskin taivaassa ja jolta ne pidätätte niiltä ne on pidätetty myöskin taivaassa. jos tuo sun kertomasi tyyli riittäis niin Jeesus varmaan suotta lainkaan antoi tuota opetustaan omilleen.****
Kuten näet matteuksen evankeliumista, voit pidättää lähimmäisesi synnit, mutta myös sinun syntisi sitten pidätetään myös ja olet tuhon oma. Tuo lainaamani kohta on muuten heti isämeidän rukouksen jälkeen.vl äiti kirjoitti:
Devoit olet siis suoraan Jeesuksesta seuraava niinkö?
***Devoit olet siis suoraan Jeesuksesta seuraava niinkö? ***
Tiedän että laitoit tuon ivaten, mutta vastaan silti siihen KYLLÄ. Enkä ole ainoa, kaikki jotka panevat uskonsa Jeesukseen ilman välimiestä, ovat Jeesuksesta seuraavia. Sanoohan Raamattukin että olemme yläpuolella enkeleitä.- pipa 16
Devoit kirjoitti:
***Devoit olet siis suoraan Jeesuksesta seuraava niinkö? ***
Tiedän että laitoit tuon ivaten, mutta vastaan silti siihen KYLLÄ. Enkä ole ainoa, kaikki jotka panevat uskonsa Jeesukseen ilman välimiestä, ovat Jeesuksesta seuraavia. Sanoohan Raamattukin että olemme yläpuolella enkeleitä.Totta Devoit! Jos istut Jeesuksen sylissä, niin olet Jeesuksesta seuraava. Pysy vain Devoit Jeesuksen Kristuksen sylissä! Hän sinua vahvistaa, eikä mitkään voimat, ei SRK:n nykyiset eivätkä SRK:n tulevat voimat voi sinua kukistaa, kun istut vain Jeesuksen Kristuksen sylissä ja kirkastat Häntä Herranasi! Kerskauksesi olkoon Jeesus Kristus, ylösnoussut syntien Voittaja ja AINOA Anteeksiantaja! Ylistys yksin Hänelle!
- Devoitille
Devoit kirjoitti:
Nyt sinulla on todistusvelvollisuus vl-äiti. Todista miten käännös on virheellinen.Älä Devoit usko noita vl-äidin tarinoita. Raamattu käännetty virheellisesti, henkiopit tuomitsee vääräksi, seuraavassa kirjoituksessa puolustelee niitä jollain Raamatunpaikan kirjeellä....., joka tietty..puhuu aivan eri asiasta. Lisäksi paljastui, ettei hän tiedä yhteisönsä lähimenneisyyttä jne.
Aamulla hänellä lienee uusi (virheetön) raamatunkäännös pöydällä! - laps rukka
tuota jooooo. kirjoitti:
Ei todellakaan. En tarvitse mitään aivopestyäsi vanhurskautta, en omaa olematonta, enkä helluntailaista, en mitään ihmisen järkeilyä. Jumala on Rakkaus joka pitää omistaan huolen, uskostamme riippumatta. Rakkaus on täydellinen, ei epäselvästi, mutta inhimillisesti Raamatusta tulkittavissa oleva sukutarina.
Rakkaus on täydellinen - siitä kun lähdet, niin ymmärrät, jopa sen ettet hyvällä omallatunnolla voisi taivaassa veisata virttäsi Luojasi vierellä, joka samaan aikaan, mutta sinun tietämättä kiduttaa epäuskoista veljeäsi helvetissä.
Sinusta sellainen Jumala on Rakkaus? Minusta sellainen olisi paholainen. Onneksi se on satua :)
Raamattu on Jumalan sanaa, mutta kaikki maailman kirjat ovat Jumalan lahjoilla kirjoitettu. Et ota askeltakaan ilman Jumalan lahjaa.
Uskonnot ovat järkeilyn tulosta, mutta ei se haittaa jos sillä saa mielenrauhan. Mutta uskonto voi aivopesusta johtuen myös viedä toiselta mielenrauhan. Esim aivopesty ihminen saattaa viattomasti sanoa tietävänsä että tuo toinen on omavanhurskas :).
Olit siis tilastani absoluutisen väärässä, mutta ajattele; sinun aivoillasi, siis uskollasi voi huoletta lausua toisesta tuollaista, välittämättä seurauksista tai edes ymmärtämättä seurauksia. Itse en pahoita mieltä, koska tiedän sinunkin raukan olevan aivopesty ja siten et tiedä mitä teet.
Jumala on Rakkaus ja tasapuolinen, Kristin Usko on valikoiva usko, mutta ei se haittaa. Usko tuo toivoa ja siten moni jaksaa paremmin, päivästä toiseen.
Näin toteutamme Jumalan tarkoitusta kiitollisella mielellä.
Jännää, seurataan mitä tapahtuu, muuta emme edes voi. Ihminen EI ole järkiolento, vaan järjelle käsittämättömän Rakkauden ohjaama mysteeri :)
Sinä sen sijaan olet tyypillinen aivopesty. Et kykene muuttamaan mieltäsi. Mielesi on muokattu, ei aivojasi. Aivot vain toteuttavat sitä mitä muokattu mielen osa käskee. Se on lapsena syötetty, niin kuin aapinen ja kansalaistaito. Nekin ovat muokatun mielen tuotoksia ja hyviä asioita ovatkin. Sinunkin uskosi on yleisesti ihan hyväksi - sinulle!tuota jooo sinä et ymmärrä taas mitään mikä on Pyhä Henki miten ihminen saa sen omistaa sydämmensä asukkaaksi ja elää niin että se säilyy siellä. Sinun juttusi lähtee vain ihmisestä ja omista järjen päätelmistäsi. ja se siitä en jatka.
- laps parka
tuota heh , ihan sivusta kirjoitti:
Mitä pelkäät? Ajatteletko että keskustelua syntyy vain samanmielisten kesken ;). Olet oikeassa, erilaisen aivopesun saaneet vain riitelevät. Samanmieliselle riittää kun sanoo joooo :)
Vai totuusko pelottaa? Vähän sinä Luojaasi luotat kun noin aristelet. Tosin pelko on viisauden alku - vasta se! Sitten tulee tieto, joka vapauttaa ;)Minä en jaksa uskoa, että kukaan oikealla sydämentilalla vaeltava vl edes pyrkisi teikäläisten nimellä kulkevalle keskustelupalstalle ei ole mitään aihetta. Enkä jaksa ymmärtää, miksi te änkeette tänne, oikea paikka oisi et menisitte seuroihin lainaamaan korvianne elävälle Jumalan sanalle. uskohan tulee kuulosta.
- ex-lessu
laps parka kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että kukaan oikealla sydämentilalla vaeltava vl edes pyrkisi teikäläisten nimellä kulkevalle keskustelupalstalle ei ole mitään aihetta. Enkä jaksa ymmärtää, miksi te änkeette tänne, oikea paikka oisi et menisitte seuroihin lainaamaan korvianne elävälle Jumalan sanalle. uskohan tulee kuulosta.
Yritä päästä eroon tuosta suuruudenhulluudestasi, ei vl-liike ole niin erityinen, niinkuin sen jäsenet haluavat uskoa, jopa tämän palstan keskustelujen takia.
Etkö ymmärrä, että suurin osa, itseasiassa kaikki täällä kirjoittelevat ovat jotenkin yhteydessä vl-liikkeeseen ja sen takia kirjoittavat täälläl.
Me haluamme, että hoitokokoukset selvitetään. Ei tässä sen kummemmasta ole kysymys.
Jätä nuo harhaiset ajatuksesi muista uskonsuunnista! - a.haa.
laps rukka kirjoitti:
tuota jooo sinä et ymmärrä taas mitään mikä on Pyhä Henki miten ihminen saa sen omistaa sydämmensä asukkaaksi ja elää niin että se säilyy siellä. Sinun juttusi lähtee vain ihmisestä ja omista järjen päätelmistäsi. ja se siitä en jatka.
Sinun kannattaa lopettaa järkeily ja luottaa Jumalan suureen Rakkauteen. Pyhä Henki on tärkein elementti, sehän on Osa Jumalaa ja asuu ihmisissä. Ilman sitä tarkoitus ei toteutuisi.
Sinä taas ajattelet että sinun pitää uskoa siihen. Väärin, sillä Jumala suuressa Rakkaudessaan tekee senkin puolestasi :D
Ei sinun järkesi edes riittäisi uskoon. Sydämmessäsi toki tunnet kun joku jopa uskoo puolestasi. Huom: fyysisten aivojesi usko ei ole se usko, vaan Rakkaus sua ohjaa. Ei aivopesty pakkomielteesi :)
Sä järkeilet Raamatuilla, kirjahan se vain on, toki Jumalan sanaa pääosin... - jopas nyt..
laps parka kirjoitti:
Minä en jaksa uskoa, että kukaan oikealla sydämentilalla vaeltava vl edes pyrkisi teikäläisten nimellä kulkevalle keskustelupalstalle ei ole mitään aihetta. Enkä jaksa ymmärtää, miksi te änkeette tänne, oikea paikka oisi et menisitte seuroihin lainaamaan korvianne elävälle Jumalan sanalle. uskohan tulee kuulosta.
Mikä teikäläinen? Minulla ei ole omaa foorumia. Tämä on lähimpänä taustaani. Jos kokisin, että minun pitäisi uskoa, niin olisin vl. Se on ollut aina lähellä sydäntäni. Sieltä löytyy Rakkautta paljon, joskin sielläkin on kylmää... Kuten sinä joka elät kuin suljetussa kaapissa. Et kykene edes jutteleen vaan toimitat minutkin muualle. Aivopesun tulosta se tuo on, puolustat opittua ja itsellesi hyväksi havaittua, käskemällä muut pois..
- sdfs.
laps rukka kirjoitti:
tuota jooo sinä et ymmärrä taas mitään mikä on Pyhä Henki miten ihminen saa sen omistaa sydämmensä asukkaaksi ja elää niin että se säilyy siellä. Sinun juttusi lähtee vain ihmisestä ja omista järjen päätelmistäsi. ja se siitä en jatka.
"Sinun juttusi lähtee ihmisestä"
Ei ihan ekana tuo tullut mieleen kun kirjoituksen luin. Pikemminkin kirjoitus oli yhtä Jumalaa, alusta loppuun.
Jos et oikeesti osaa kommentoida niin olisit hiljaa. Sammakkoja ei ole pakko päästellä. Devoit kirjoitti:
Matt.
6:14 Sillä jos te annatte anteeksi ihmisille heidän rikkomuksensa, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi;
6:15 mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.
****No mihin sinä laitat ja unohdat sen , kun Jeesus antoi omilleen Pyhän Hengen valtuuksin että joille te synnit anteeksi annatte niille ne on anteeksiannettu myöskin taivaassa ja jolta ne pidätätte niiltä ne on pidätetty myöskin taivaassa. jos tuo sun kertomasi tyyli riittäis niin Jeesus varmaan suotta lainkaan antoi tuota opetustaan omilleen.****
Kuten näet matteuksen evankeliumista, voit pidättää lähimmäisesi synnit, mutta myös sinun syntisi sitten pidätetään myös ja olet tuhon oma. Tuo lainaamani kohta on muuten heti isämeidän rukouksen jälkeen.Matt.
Tyypilliseen vl-tapaan vl-äiti jätti vastaamatta, kun otin tämän Raamatun paikan esille- seuraava virhe
Devoit kirjoitti:
Matt.
Tyypilliseen vl-tapaan vl-äiti jätti vastaamatta, kun otin tämän Raamatun paikan esilleEhkä, mutta vastaamattomia kohtia on sinullakin vähintään triplaten häneen nähden.
Miksi kokoajan purnaat ja kiemurtelet kuin käärme. Kohteesi on aina huonompi....
- odota.
Vastaisin mielelläni, mutta kirjautumatta sisään en sitä tee. Kirjautumiseni estää tietoturvaongelma koneella.
Devoit- /\/•\/\
Tuon viestisi lukiessani minulle valkeni, että tässä tapauksessa Heino on etunimi. Asia merkityksetön, mutta niin kuitenkin oletin että ois ollu sukunimi :/
- Jeb jeb
Jeb.
.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke311966- 1071550
- 771431
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?671076- 61932
- 48920
- 160880
- 64873
Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t27860Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂62807