Oletko saanut lopputilin pyytämällä

töissä pakosta

Eli onko kukaan saanut työnantajaa purkamaan työsopimuksen koeajalla sinun pyynnöstäsi?

Tilanne on sellainen että aloitin työt uudessa paikassa 3kk sitten, ja nyt on alkanut tuntumaan että ei todellakaan ole minulle sopiva työ. Koeaika siis vielä päällä. Tuntuu että en kykene hoitamaan tehtäviäni ja motivaatio täysin nollissa. Työt ovat sellaisia missä en pysty kehittymään. Esim. pitää pitää esitelmiä yms. palavereja työntekijöille jne. (olen aina ollut esiintymis kammoinen). Insinöörialan töitä teen.

Lopettaisin itse työt mielelläni jos olisi uusi paikka mihin mennä tai jos saisin edes työttömyysrahaa siltä ajalta kun etsin töitä. Tilannehan on kuitenkin se että jos itse irtisanoo työsuhteen niin karenssia tulee se 3kk. Eli ainoa keino olisi saada työnantaja purkaan työsopimus koeajalla.

Mitenköhän asian uskaltaisi pomolle ilmaista? Jos pomo alkaa vaikeaksi ja ei suostu kirjoittamaan irtisanomisilmoitusta? Ei kai yritykselle siitä mitään kustannuksia tule vaikka kirjoittaisikin lapun sen sijaan että itse irtisanoisin itseni? Ja eihän se ole firmankaan etu jos siellä on töissä kaveri(minä) joka haluaa pois. Ei mahda olla ihan tehokkain työntekijä kun motivaatio vähissä.

6

1622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ihan

sama kumpi purkaa sen, työvoimatoimiston silmissä purku on aina tapahtunut sinusta johtuvista syistä. on omaa kokemusta asiasta. eli aina se karenssi tulee. ainoa keino tapauksessasi saattaisi olla saada työnantaja tekemään uusi määräaikainen työsopimus-näin jälkikäteen. ei ihan lain mukaan mene, mutta ymmärtävä ihminen sen tekisi.

• ....

Sinä olet sitten itse tehnyt jotain, miksi työnantaja on sinut sanonut irti. Minulla työtoimikunta käsitellyt 4 työsuhteen päättämistä. Kaikissa tapauksissa työnantaja on sanonut minut irti. Kertaakaan en ole karenssia saanut. Työsuhteen päättymiset johtuneet olosuhteista.

• akavan_erityisalat

Hei,

Koeaikana sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeus purkaa työsuhde. Jokainen työsuhteen päättäminen tutkitaan TE-toimistossa ja viranomainen antaa siitä lausunnon työttömyyskassalle. Jokainen työsuhteen päättäminen tutkitaan siis tapauskohtaisesti, eikä se välttämättä takaa karenssittomuutta, että työnantaja purkaa työsuhteen koeajan perusteella.

Mikäli et ole tyytyväinen nykyiseen toimenkuvaasi, niin sinun kannattaa hakea aktiivisesti uutta työpaikkaa ennen kuin päätät työsuhteesi nykyisessä työpaikassasi.

Terveisin,
      Akavan Erityisalat

• tietäjä

ei tule mitään karenssia kun työnantaja purkaa työsopimuksen. Kyllä ne purkaa sen sopimuksen pyynnöstäsi. Ei välttämättä samana päivänä mutta esim kuun lopussa, jos siis koeaika. Jos eivät suostu lappua kirjottamaan alat pelleillä töissä. meet myöhässä paikalle aina ym. sellaista. teet kaiken hitaasti. tunnin juttuun käytätkin koko päivän ja selailet nettiä kaiket päivät. helposti potkut saa niin halutessaan.

• tulee tulee....

Eikö se vieläkään tullut selväksi, että jos työnantajan tekemä irtisanominen johtuu työntekijän omista toimista, eli esim. juurikin noista ehdottamistasi työn huonosti hoitamisesta ja huonosta käytöksestä, niin kyllä karenssia on silloin luvassa. Potkut onnistuu hommaamaan itselleen kuka tahansa, mutta kuten jo todettu, niin karenssittomuutta ei takaa se, että "saa potkut".

• akavan_erityisalat

Hei,

edellä on tähän annettukin jo vastaus: TE-keskus harkitsee karenssin aina tapauskohtaisesti.

Terveisin
      Akavan Erityisalat

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      27
      5055
    2. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      13
      3048
    3. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      14
      1259
    4. Kerro kaivattusi

Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      48
      1139
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1074
    6. PURRA TULEE !

Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      138
      924
    7. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      43
      889
    8. Vain 30-40v mies on kuuma

Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      113
      836
    9. Minkä vuoksi

Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      37
      804
    10. Mikään ei ole ikuista

Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      142