Oletko saanut lopputilin pyytämällä

töissä pakosta

Eli onko kukaan saanut työnantajaa purkamaan työsopimuksen koeajalla sinun pyynnöstäsi?

Tilanne on sellainen että aloitin työt uudessa paikassa 3kk sitten, ja nyt on alkanut tuntumaan että ei todellakaan ole minulle sopiva työ. Koeaika siis vielä päällä. Tuntuu että en kykene hoitamaan tehtäviäni ja motivaatio täysin nollissa. Työt ovat sellaisia missä en pysty kehittymään. Esim. pitää pitää esitelmiä yms. palavereja työntekijöille jne. (olen aina ollut esiintymis kammoinen). Insinöörialan töitä teen.

Lopettaisin itse työt mielelläni jos olisi uusi paikka mihin mennä tai jos saisin edes työttömyysrahaa siltä ajalta kun etsin töitä. Tilannehan on kuitenkin se että jos itse irtisanoo työsuhteen niin karenssia tulee se 3kk. Eli ainoa keino olisi saada työnantaja purkaan työsopimus koeajalla.

Mitenköhän asian uskaltaisi pomolle ilmaista? Jos pomo alkaa vaikeaksi ja ei suostu kirjoittamaan irtisanomisilmoitusta? Ei kai yritykselle siitä mitään kustannuksia tule vaikka kirjoittaisikin lapun sen sijaan että itse irtisanoisin itseni? Ja eihän se ole firmankaan etu jos siellä on töissä kaveri(minä) joka haluaa pois. Ei mahda olla ihan tehokkain työntekijä kun motivaatio vähissä.

6

1543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on ihan

      sama kumpi purkaa sen, työvoimatoimiston silmissä purku on aina tapahtunut sinusta johtuvista syistä. on omaa kokemusta asiasta. eli aina se karenssi tulee. ainoa keino tapauksessasi saattaisi olla saada työnantaja tekemään uusi määräaikainen työsopimus-näin jälkikäteen. ei ihan lain mukaan mene, mutta ymmärtävä ihminen sen tekisi.

      • ....

        Sinä olet sitten itse tehnyt jotain, miksi työnantaja on sinut sanonut irti. Minulla työtoimikunta käsitellyt 4 työsuhteen päättämistä. Kaikissa tapauksissa työnantaja on sanonut minut irti. Kertaakaan en ole karenssia saanut. Työsuhteen päättymiset johtuneet olosuhteista.


    • akavan_erityisalat

      Hei,

      Koeaikana sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeus purkaa työsuhde. Jokainen työsuhteen päättäminen tutkitaan TE-toimistossa ja viranomainen antaa siitä lausunnon työttömyyskassalle. Jokainen työsuhteen päättäminen tutkitaan siis tapauskohtaisesti, eikä se välttämättä takaa karenssittomuutta, että työnantaja purkaa työsuhteen koeajan perusteella.

      Mikäli et ole tyytyväinen nykyiseen toimenkuvaasi, niin sinun kannattaa hakea aktiivisesti uutta työpaikkaa ennen kuin päätät työsuhteesi nykyisessä työpaikassasi.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

    • tietäjä

      ei tule mitään karenssia kun työnantaja purkaa työsopimuksen. Kyllä ne purkaa sen sopimuksen pyynnöstäsi. Ei välttämättä samana päivänä mutta esim kuun lopussa, jos siis koeaika. Jos eivät suostu lappua kirjottamaan alat pelleillä töissä. meet myöhässä paikalle aina ym. sellaista. teet kaiken hitaasti. tunnin juttuun käytätkin koko päivän ja selailet nettiä kaiket päivät. helposti potkut saa niin halutessaan.

      • tulee tulee....

        Eikö se vieläkään tullut selväksi, että jos työnantajan tekemä irtisanominen johtuu työntekijän omista toimista, eli esim. juurikin noista ehdottamistasi työn huonosti hoitamisesta ja huonosta käytöksestä, niin kyllä karenssia on silloin luvassa. Potkut onnistuu hommaamaan itselleen kuka tahansa, mutta kuten jo todettu, niin karenssittomuutta ei takaa se, että "saa potkut".


    • akavan_erityisalat

      Hei,

      edellä on tähän annettukin jo vastaus: TE-keskus harkitsee karenssin aina tapauskohtaisesti.

      Terveisin
      Akavan Erityisalat

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1877
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1286
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1186
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe