Pelkään miestäni

lapsenpuolesta

Eli taas jälleen kerran, mies sai raivokohtauksen. Kello ei herättänyt aamulla, tai herätti, mutta oli luultavasti lyönyt sen kiinni. Työkaveri soittaa, ja raivo nousee. "V*tun v*ttu, soiko mun kello aamulla?!?" Minä tietenkin vastaan, että soi kai, en minä tiedä. Saan haukut. Olisi kuulema pitänyt tajuta herättää hänet. Tavarat alkoivat lennellä. Lukulamppu sai kyytiä. Sitten herätti vielä 4 kk lapsemme, ravisti pinnasänkyä niin että toinen heräsi. Ensin pelkäsin, että minä saan turpaan, ennen kuin tajusin, että mies kulkee pinnasängyn ohitse lähtiessään.. Menin ihan lukkoon. Ei mies tehnyt kummallekaan mitään muuta, mutta pelkäsin ihan tosissani jo lapsenkin puolesta.

Ja näitä on ollut ennenkin, eri tilanteissa kauheita raivokohtauksia. Viimeisin jouluaattona. Meillä lapsi säpsyy välillä hereille ilman syytä, vaikka yleensä ei perusta edes imuroinnista nukkuessaan. No, lapsi heräsi, kun olin koneella, mies katseli telkkaria. Heitin vitsillä, että kah, herätit sitten vauvan (oli vahingossa pistänyt ääntä väliaikaisesti isommalle). Tästäkö otti ja raivostui, heitti läppärin sohvapöydältä lattialle, haistatti v*tut ja painui makuuhuoneeseen. Nukuimme vauvan kanssa sitten sohvalla. En uskaltanut mennä perässä, kun ei vitsiäkään ymmärtänyt.

Sitä ennen (ei ole varmaan kahta kuukautta) sai raivarin, kun oli itselleen tehnyt tv:n katselua varten evästä, ja tv:stä ei tullutkaan mitään. Hänellä oli vauvamme sylissä, koska yritin itse syödä iltapalaa. Koska tv:n tarjonta oli täyttä p*skaa, niin dipit sai kyytiä, lensivät pitkin olohuonetta ja eteiskäytävällekin. Taas pelkäsin vauvan puolesta, kun oli miehen sylissä.. Mies laski lapsen melko rajusti sohvalle, ja painui jälleen raivokohtauksen saattelemana makuuhuoneeseen. Ensimmäinen yö vauvan kanssa sohvalla.

En uskalla sanoa miehelle mitään raivokohtauksen aikana, olen saanut niin paljon solvauksia ja kerran turpaanikin. Yhdessä ollaan oltu monta vuotta, molemmat nuoria. Näitä raivokohtauksia vain ei ennen ollut, tai niitä oli ihan muutamia muutaman ensimmäisen seurusteluvuoden aikana. Humalassa mies on myös ihan kamala, minulta on siksi mennyt maku koko alkoholiin ja juhlimiseen. Etenkin miehen kanssa. Saan kuulla, kuinka olen huono vaimo (olkoonkin hänen mielestään vitsejä, minua ne sattuvat) ja hänessä ei ole koskaan mitään vikaa. Mies saa humalassa helpommin raivokohtauksia, meinannut joutua muutamaan tappeluunkin kapakoissa sen vuoksi. Tausta on väkivaltainen, tiesin siitä ennen kuin aloimme seurustella. Mutta enpä tajunnut, että joskus joutuisin pelkäämään häntä.. Olen kerran sanonutkin miehelle, että pelkään, ei ottanut tosissaan.

Juhlapäivät olen minä onnistunut aina häneltä pilaamaan, tavalla tai toisella.. Vaikka olen nykyään yrittänytkin tehdä mm juhannuksena, mitä hän haluaa, on menty sinne minne hän tahtoo yms. Vaikka minua ei kiinnostaisi ollenkaan. Tiedän, olen ehkä liiankin miellyttämishaluinen, mutta inhoan riitelyä ja en haluaisi pahoittaa kenenkään mieltä. Teen siis mieluummin muiden pillin mukaan, kuin mitä itse haluaisin.

Nyt vaan alan kyllästyä tähän jatkuvaan itkemiseen, pelkäämiseen. Mutta en uskaltaisi lähteäkään suhteesta, en tiedä, mitä mies tekisi itselleen, tai meidän lapsellemme. Minusta viis, nyt haluan ajatella vain lastani, miten tämä tulee vaikuttamaan häneen, nämä "tyhjänpäiväiset" raivokohtaukset? Mies tuskin lastaan lyö, mutta tämä henkinen puoli? Minä ainakin olen jo ihan romuna henkisesti, mutta lapsen takia jaksan elää. Pakko jaksaa. Onko ketään, joka olisi kokenut samaa, tai kokee samaa? Neuvoja ehkä kaipaisin, tai keskustelukaveria.

27

4149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toimii.,

      Nyt annat miehellesi TASAN KAKSI vaihtoehtoa, joko jonkinnäköiseen perheterapiaan tai ero. Kerrot miten pelkäät tuollaista käytöstä ja NYT ollaan tienhaarassa josta mies saa päättää jatkaako teidän kanssa RAUHALLISTA yhteiseloa, vai eroatteko.

      Mikään ei muutu paremmaksi ellei jotakin asiaa muuta entisestä.

      • Anonyymi

        Tuollaiser miehet valitettavasti eivät ymmärrä - halua uskoa - että heitä pelätään. Syyttävät kaikkea ympärillään, mutta ovat kykenemättömiä muuttumaan. Itselläni on samanlainen. Paiskoo tavaroita ja huutaa ja kun kerron että pelkään häntä, hän matkii minua ja sanoo että ”vihaa” kun otan tuollaisen marttyyriroolin. Olen hänen kanssaan ainoastaan yhteisen lapsemme vuoksi.


    • Vakava vakava juttu

      Hurjaa lukea juttuasi. Miehesi karsii luonneviasta, eli ei pysty hallitsemaan vihaansa. Tama on vakava juttu, eika han tule siita muuttumaan , akkipikainen kun on. Silloin raivon vallassa ei ole jarki enaa kadessa, oli sitten kyseessa sina tai vauvalapsi, kaikki on vain punaista hanen vihassaan.

      Yrita nyt keskustella asiasta kanssaan, kun on rauhallinen ja VAADi ettet voi nain jatkaa, ei pelossa voi elaa (itse elin pelossa kauan aikaa se on kauheaa).

      Suunnittele elamasi eteenpain silla silmalla, etta joudut ehka elamaan yksin lastesi kanssa, sekin on parempaa kuin pelon kourissa.
      Hae apua !
      Perheterapia, ja teot etta miehesi todella haluaa muuttua, jos ei, niin ero siita on ainoa jarkeva ratkaisu.
      Olen pahoillani

      • ent.uhri

        Mainitsit luonnevian. Eikös kaksisuuntaisessa mielialahäisiössä ole oireena juuri äkilliset raivokohtaukset?
        Olen samaa mieltä kanssasi, että apua kannattaa hakea ja äkkiä, ettei tapahdu mitään vakavaa.


      • Anonyymi
        ent.uhri kirjoitti:

        Mainitsit luonnevian. Eikös kaksisuuntaisessa mielialahäisiössä ole oireena juuri äkilliset raivokohtaukset?
        Olen samaa mieltä kanssasi, että apua kannattaa hakea ja äkkiä, ettei tapahdu mitään vakavaa.

        Älä tee sitä virhettä että menet kaksisuuntaisen taakse, kun et uskalla nähdä sitä että tyypillä on vain luennevika. Persoonallisuushäiriöiksi niitä nykyään kutsutaan.


    • oppeliini1

      Sinun VELVOLLISUUTESI lastasi kohtaan on taata hänelle turvallinen, rauhallinen ja luotettava kasvuymppäristo.
      Lapsesi on saatava turvaan. Sinä voit tehdä itsesi kanssa mitä haluat mutta lapsi pois tuosta kauhujen pesästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Joko:
      Annat lapsesi adoptioon vanhemmille jotka haluavat ja pystyvät takaamaan yllämainitun ja jäät itse tuon hirviomiehen kanssa .Tiedät aivan tarkkaan että kohta alkaa fyysinen valkivalta sinua kohtaan. MUTTA nyt lapsesi ei tarvitse sitä kokea.

      tai:
      Heti tänään kokoat tavarasi ja lähdet lapsesi kanssa. Lahes minne vain! Vanhempiesi luo, ystäviesi luo, ensikoiin, pelastusarmeijan suojiin.... kauas tuosta pedosta.
      Miksi maailmassa aloit lisaantymääb tuon hirvion kanssa kun jo tiesit (ilman mutkun mutkun mutkuja) jo edeltäpäin millainen se on. Olithan nähnyt ja kokenut sen jo!

    • Been there!!

      Olen pelännyt miestäni ja hänen reaktioitaan yli 30 vuotta. Voi kun joku olisi silloin kun olin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä pakottanut minut eroamaan, olisi säästynyt monelta ikävältä tapahtumalta. Mutta nuorena ja rakastuneena ne muut tunteet ovat niin voimakkaita, ettei tälläinen epäsäännöllinen raivoilu tunnu, varsinkaan hyvinä aikoina, merkitykselliseltä.


      Vaikka sanoisit mitä, miehelläsi ei ole oikeutta aggressioon, ainakaan tuollaiseen mitä kuvailet. Uskon, että sinulle käy kuten minulle, eli joudut tulevaisuudessasi peittelemään kaikkea sitä paskaa, mitä teillä tapahtuu. AIna et siinä onnistu ja joudut joko pakenemaan naapuriin tai naapurit tulevat avuksesi ja sitten hävettää. Hävettää niin pirusti! Lapset kärsivät ja sinä kärsit.

      Lapset ovat meillä jo maailmalla ja voisin lähteä milloin haluan, ja jonakin päivänä lähdenkin. En kunnioita miestäni enkä rakasta; kumma kyllä mies ihailee ja rakastaa minua edelleen. Raivareita hän saa silloin tällöin ja halveksin häntä entistä enemmän. Meillä molemmilla on pitkälti oma elämämme mutta yhteinen talous ja suht korkea elintaso. Ei minulla valittamista ole mutta jos olisin aikoinani valinnut toisin, olisin luutavasti onnellisempi.

    • ojgäasjäsjsäfjh

      Aina sanotaan että nainen on ailatelevainen kun on NE hormonit... mutta mitähän tollanen on miehen kohdalla??? selitystä en ole koskaan kuullut...
      Mutta aina se silti on ymmärrettävämpää kun mies raivoaa...

      No, joo... jos tollasia ei ennen ole ollut, siis ennen vauvan tuloa, niin pakostikkin se jollain tavoin siihen liittyy... otat kuule itteäs niskasta kiinni ja ukko jonkin asteiseen terapiaan tuntojaan purkamaan. Eiän tollasesta tule mitään, ja mitä enemmän annat liekaa tolle ukon riehumiselle, niin sen enemmän kaivat kuoppaa jalkojesi alla ja tavallaan annat hänelle oikeuden käyttyäytyä uhkaavasti. Samantien STOPPI tollaselle!

    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Ensinnäkin haluan sanoa, että siihen ei kannata luottaa että mies ei tekisi lapselle mitään. Voihan se olla, että kun lapsia on vielä noin pieni vauva, jonkinlaista suojeluvaistoa vielä on, mutta entä kun lapsi on isompi, noin väkivaltainen mies hyvin todennäköisesti reagoi lapsen pieneenkin äsryttävyyteen väkivaltaisesti.

      Minä tekisin näin: keräisin kaikki tärkeimmät tavarat johonkin kassiin, laittaisin sen mieheltä piiloon, lähtisin turvakotiin tai jonnekin kauas muualle asumaan. Ilmoittaisin miehelle että hänen käytöksensä on kaukana normaalin aikuisen ihmisen käytöksestä ja jos ei hae apua, niin on parempi erota. Sitten vasta sanot harkitsevasi yhteenpaluuta, kun mies on ymmärtänyt ongelmansa ja hakenut siihen apua.

      Vaikka tuntuisi radikaalilta (uhrista tuntuu tällainen usein liioitellulta, toisin kuin meistä ulkopuolisista), tuollainen väkivaltainen ja arvaamaton käytös yleensä vain pahenee, jos asialle ei tee mitään. Turha pelätä että asiat menevät pahemmiksi, jos muutat pois, kun ne menevät pahemmiksi vaikket muuttaisikaan. Lapsen ei tarvitse eikä saisi kokea tuollaista turvattomuutta. Jo pieni vauva aistii vanhemman ahdistuksen, pelon, toisen vanhemman vihan tunteet, vanhempien välisen jännitteen. Anna lapsellesi turvallinen lapsuus ja tee asialle jotain! Kuulostaa mainoslauseelta, mutta täällä on oikeasti huolestuneita lukijoita, sekä sinun että lapsesi puolesta.

    • Kommentoija69

      "Tausta on väkivaltainen, tiesin siitä ennen kuin aloimme seurustella. Mutta enpä tajunnut, että joskus joutuisin pelkäämään häntä.. Olen kerran sanonutkin miehelle, että pelkään, ei ottanut tosissaan."

      Korjaa tekemäsi virhe ja lähde. Väkivaltataustaisia miehiä kannattaa karttaa kumppania valitessa, vaikka vaistot sanoisivat muuta.

    • Yksi vaan

      Lähde heti! Se on velvollisuutesi etenkin lapsesi tähden, on turha odottaa että jotakin ikävää tapahtuu lapselle. On myöhäistä sitten jälkikäteen ihmetellä ja ajatella että olisi pitänyt tehdä jo aiemmin jotakin kun tulee vammoja, murtumia tai pahempaa. Näitä ikäviä tapahtumia on Suomessa turhaan kun on vitkuteltu liian pikään tuon lähdön kanssa.

      Heti pakkaat välttämättömät mukaan ja lähdet päiväsaikaan vanhempiesi luokse, turvakotiin tai muuhun luotettavaan paikkaan jossa lapsi ei ole vaarassa!!!

      • Yx vaan

        Voin kertoa että elin lapsuuteni viikonloppujuoppojen vanhempien kaa ja äiti sai joka viikonloppu selkään. Ja voi sitä huudon ja itkun ja veren määrää ja järkyttävä kielenkäyttö, tapan sut/saatanan huora/heitän sun kohta seinään/hakkaan sut ym. Välillä oli tuoppi päässä. Toi on viä sunki kohtalo ja pilaat sillä lapses elämän. Se oli yhtä helvettiä. En oo viäkää antanu äitille anteex että se anto kohdella itteensä niin ja laitto samalla pienet lapset kärsii. Lapsuus siinä meni pilalle. Kerran meinasin iteki saada osani


    • sdfsdf sdf

      "Tausta on väkivaltainen, tiesin siitä ennen kuin aloimme seurustella. Mutta enpä tajunnut, että joskus joutuisin pelkäämään häntä.. "

      Oipa vittu taas yllätystä kerrakseen...

      Mikä teitä naisia vaivaa? Miksi on niin mahtavaa saada turpaansa ja pelätä?

    • voi elämä

      "ties mitä mies tekisi itselleen" hei haloo, onko siellä ketään kotona? Miksi ihmeessä ajattelet ensimmäisenä sitä, mitä mies tekisi itselleen mahdollisen eron sattuessa? Kukapa sitten suojelisi lasta jos se äijä hoitelisi sut sairaalakuntoon saati pahempaa.

      Juokse vielä kun on mahdollista. Pakkaa vaikka vaivihkaa omia ja lapsen tavaroita silloin kun mies ei ole paikalla, lähde talosta siloin kun hän ei ole paikalla, mene aluksi johonkin turvakotiin tms. Mutta pääasia on että lähdet jos haluat pitää itsesi ja lapsesi vielä elävien kirjoissa.

      • voi elämä

        Lisäys edelliseen : itse olen kerran ollut väkivalta suhteessa. Alku oli sitä ihanaa huumaa missä ei tiedetty mitään väkivallasta. jossain vaiheessa alkoi ensin syyllistäminen joka asiaan. Se vaan lisääntyi ja lisääntyi, samoin raivokohtaukset. Mutta sitten tuli se mikä katkaisi kamelin selän. Mies raivostui minulle siitä kun hymyilin, ilmeisesti oli päättänyt että kyllä se hymy vielä hyytyy.

        Hän käytti kaikki keksimänsä konstit, potkut,hakkaamiset,kättäpidemmät,kuristamiset. Seuraavana aamuna ei kyllä käynyt mielessäkään että mitähän mies mahtaisi tuumia erosta vaan jätin hänet.
        Painelin poliisilaitokselle, tein miehestä ilmoituksen ja haastoin oikeuteen. Hän kyllä yritti vielä estellä oikeudenkäyntiä sillä ,että antoi numeroni jollekkin ulkopuoliselle joka sitten soitteli mulle "rattoisia" tää kostetaan vielä- puheluita. Joku kävi muutaman kerran oveni takana yrityksenä luultavasti tulla karmit kaulassa sisälle (ainakin siltä se kuulosti). Vaikka pelotti pirusti, niin ajattelin että minähän en luovuta, ja lopulta oikeus tapahtui, ja en voisi olla enää tyytyväisempi nykyiseen elämääni. Ilman väkivaltaista suhdetta.


    • Anonyymi

      Mulla samanlaista käytöstä miehelläni. Lapsia ei onneksi vielä ole. Eikä kyllä tule. Jos ei hae apua. Enempää en uskalla selittää. Pelkään nykyään miestäni. Vaikea erota ei helppoa niin, kuin moni olettaa. 😪

      • Anonyymi

        Pako paikkoja olemassa, jos tilanne pelottaa? Pelottavassa suhteessa ei ole mitään järkeä olla, rikot vain itseäsi sillä. Ehkä tällainen voi herättääkin toisen ajatteöemaan toisin? Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin lähteä, koska pelottavasti käyttäytyvä ihminen ei muutu tosta noin vaan, vaatii terapiaa vähintään pois pääsyksi ongelma käyttäytymisestä? Ole ehdoton, muuten rikot vain itsesi pysymällä nykyisessä.


      • Anonyymi

        Syyri syy venyttää eroa on se, ettei ole varma mitä seuraavaksi. Pärjäänkö? Joudunko kadulle? Osaanko elää yksin?

        Loppujen lopuksi se on helpompaa mitä epäilee.


    • Anonyymi

      Kuka tahaansa yrittää uskotella itselleen tai muille että eroaminen petomaisesta puolisosta ei ole helppoa, on täysin väärässä. Tuota ei usko selittä itse sen enempää kuin kukaan muukaan.
      Petomainen puoliso tappaa, ensin psyykkisesti ja kun se ei ole pedolle tarpeeksi vioittavaa, sitten lopulta fyysisesti.
      ja:
      peto hakee uuden uhrin. Sama tuhoaminen jatkuu uudestaan ja uudestaan.

      Uhrit yrittävät uskotella : "mutku määä kuiteski rakastan sitä. Se on loppujen lopuksi hyvä silloin kun se ei riehu ja uhkaa ja hakkaa ja mä uskon ihmisen hyvyyteen ja kyllä se vielä muuttuu paremmaks ja ja ja ja ....."
      Miksi: Koska se vaatii pikkiriikkisen aloituskykyä hakea turvaa ja terveellistä elämää.
      On niin helppo seli seli seli seli ja vain ottaa saastaa kavoilleen . Aikuisten kesken, saa tuhlata ja raiskata oman elämänsä niin täydellisesti kuin ikinä haluaa.

      Mutta : kenelläkään EI EI EI ole oikeutta sallia lastensa kokea tuota.!!!!!!!!! Sallia lasten nähdä tuollaista irvokkuutta on jo täysin rikollista.

    • Anonyymi

      Ei väkivaltaisessa suhteessa ole kyse muusta kuin seksin ja läheisyyden puutteesta. Väkivaltainen mies uskoo että hän on huono sängyssä. Jos vaimo vielä nukkuu öitä sohvalla, se vahvistaa hänen luuloaan, ettei hän kelpaa vaimolleen.

    • Anonyymi

      Nyt pakoon ja äkkiä. Miehellä on kontrolloimatonta raivoa ja on jo ollut väkivaltainen sinua kohtaan. Asia tulee vain pahenemaan vuosien myötä, ja lähtö sitäkin vaikeampaa kun itsetuntosi rippeetkin on hakattu ulos.

      Vaikkei väkivaltaa olisi ollut, jo miehen käytös on niin hirveää, että olisi tarpeen lähteä ja äkkiä. Tuollaisen puheen kuuntelu ja raivokohtauksien pelossa eläminen ei ole mitään elämää. Siihen vielä väkivaltaisuus päälle; jos olet onnekas löydät itsesi joku päivä sairaalasta hakattuna, jos epäonnekas joudut arkkuun.
      Jo nyt puhut kuin sinun elämälläsi ei olisi mitään väliä; on sillä.

      Enkä missään nimessä luottaisi, ettei miehesi lyö lasta. Mitä luultavimmin sekin päivä tulee vielä eteen, ehkä piankin jos raivo on tuota luokkaa.
      Mutta vaikkei lapselle fyysistä vahinkoa tuotettaisi, niin henkistä vahinkoa tulee tapahtumaan jos jäät. Siihen ei auta vaikka kuinka peittelisit todellisuutta, lapsi aistii pelon ja tulee ymmärtämään enemmän kuin luulet. Helpoimmillaan edessä on pelottava lapsuus jossa äitiä hakataan ja poljetaan yleisesti maanrakoon, pahimmillaan hän traumatisoituu syvästi. Jos mies ei siis hakkaa häntäkin sairaalaan/hautaan.

      Tuollaisesta lannistavassa/pelottavasta tilanteesta on vaikea lähteä, varsinkin kun itsetunto taitaa olla jo romuna, mutta asiat eivät muutu paremmiksi ennen kuin lähdet.
      Nyt kerrot ystäville, perheelle ja poliisille totuuden suhteesta, pakkaat laukut, ja lähdet suojakotiin tai muuhun turvalliseen paikkaan pakoon.
      Mies ei muutu ilman vuosien terapiaa, jos sittenkään, sitä ei kannata jäädä odottamaan.

    • Anonyymi

      eikai se ukko sattumalta AJA_KUORMA_AUTOA????? se ammatti tuhoaa ihmisen täysin.. mä huusin,raivosin tein vaikka mitä ja ryyppäsin.. kunnes EN_AJANUT_KUORMA_AUTOA_!!

      • Anonyymi

        Tekosyitä. Sairasta.


    • Anonyymi

      Hankkiidu eroon. Mene karkuun mene pois. Ei ole tulevaisuutta. Olen pahoillani.

    • Anonyymi

      Hei Lapsen Puolesta,
      Aloituksestasi on jo kulunut vuosia. Oletko enää elossa? Onko lapsesi elossa? Oletteko kaikki säilyttäneet mielenterveytenne vai oletteko totaalisesti henkisesti raiskattuja?

      Olisi hyvä kuulla kuinka tarinasi päättyi.

    • Anonyymi

      Sitä samaa mieltä olen, mitä edellä olevat kirjoittajat!
      Nyt äkkiä jauhot suuhun miehellesi, mutta silloin sanot suorat sanat kun hänellä ei ole raivokohtaus päällä tai miehesi ei ole kännissä.
      Lapsen turvallisuus on pystyttävä takaamaan, ja et pysty tähän jos itse
      joudut pelkäämään miestäsi..
      Käytöksen on muututtava ja noihin raivokohtauksiin on kyllä jokin syy:
      Taustalla voi olla jotain mielenterveyden häiriötä tuskin pelkkäää tahallisuutta.
      Siis kaksi vaihtoehtoa sinun täytyy asettaa miehellesi:
      Lääkäriin tilanteen vuoksi tai avioero sinusta.

    • Anonyymi

      hyvä ihminen pakkaa tavarasi, ota lapsesi ja juokse.. miksi olet vieläkin ton ihmisen kanssa. Miksi vaarannat lastasi ja olet tollasen räjähdys herkän kanssa!! Pakene kun vielä voit. Sitten lähetät viestin miss kerrot miksi lähdit etkä kertaakaan palaa takaisin vaikka itkisi ja anelisi koska saat todenäkösesti turpaasi sen jälkeen. Ota sossuun yhteyttä ja mene vaikka turvakotiin sieltä saa aina yösijaa jos ei muuta paikkaa ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe