Esimies painostaa irtisanoutumaan

Pussi-Anna

olen 58-vuotias sihteeri. Minulle tehtiin avanneleikkaus viime keväänä, palasin parin kkk:n sairasloman jälkeen töihin ja nyt minulle on myönnetty osatyökyvyttömyyseläke 50 %:n työajalla. Työnantajan pitäisi järjestää osa-aikatyö. Ennen avanneleikkausta olin pitkään heikkokuntoinen. Salasin kuitenkin vaivani ja kävin töissä. Jouduinkin sitten hätäleikkaukseen. Nyt esimieheni on kaivanut pari miltei kahden vuoden takaista tietosuojarikettä ja painostaa kovasti minua irtisanoutumaan. Jos en itse irtisanoudu, hänellä on kuulema valtuudet irtisanoa minut. Hänen käytöksensä tuntuu uhkaavalta ja kaikki tämä pitkän sairastelun päälle hyvin raskaalta. En ole oikein vielä täysin sopeutunut avanteeseen ja olen salannut sen olemassaolon työtovereilta. Olen päättänyt olla itse irtisanoutumatta. Jos hän kuitenkin irtisanoo minut, osaako joku sanoa, onko minulla silloinkin oikeus puolen vuoden irtisanomisaikaan ja ansiosidonnaiseen päivärahaan. Alkaako päiväraha irtisanomistapauksessa heti ittisanomisajan päätyttyä vai onko siinä karenssi. Jos saisin päivärahaa, se riittäisi varmaan vanhuuseläkkeen alkamisajankohtaan asti. Olen ollut täällä töissä jo 27 vuotta ja koko ajan olen ollut JHL:n jäsen.

20

3913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä sinulle

Kurja tilanne ja täytyy sanoa, että kuka tahansahan meistä voi joutua sairaslomalle ikää katsomatta. En itse kyllä irtisanoutuisi, koska silloin joutuisit karenssiin, joka lienee 3 kk.

Yleensä ottaen jos irtisanotaan, niin ne irtisanomiskuukaudet saat työnantajalta palkkana ja sen jälkeen maksetaan vasta päivärahaa. Kysyisin kyllä sinuna neuvoa liitosta, siksihän sitä maksua on sinne maksettu.

• Näin se vaan menee

Saikku on usein lähtölaukaus, varsinkin iäkkäämmälle duunarille. Saikun aikanahan ei saa irtisanoa, mut saikun jälkeen alkaakin ulossavustaminen ja/tai järjestelmällinen tilanteen ajaminen "tuotannollisista ja taloudellisista syistä irtisanomiseen"...

Erityisen yleistä tämä on uusilla työntekijöillä, joilla on vielä menossa koeaika 4kk, koeaikapurkuja tulee todella herkästi, jos erehdyt olemaan saikulla...

• voi voi voi...

Ja taas painostetaan...
      Voi voi kun emme voi auttaa

• ärzy

Voi voi,sinuna en voivottelisi koska sama tilanne voi myös sinulla olla edessä joskus.Ei pidä olla liian varma asioista, pysyvästä työpaikasta ja varsinkaan omasta terveydestä.Mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma.

• Riitauta asia

Ei sinua esimies voi irtisanoa noin vaan. Olethan liitosa ja ollut työssä pitkään.

Jos irtisanoisikin niin viet asian eteenpäin saat hyvät rahat laittomasta irtisanoutumisesta. Sairaus ei ole koskaan irtisanomisperuste.

Nykyäänhän työnantajat luulevat olevansa herroja ja hidalkoja Mutta aina tuollaiset asiat kannattaa riitauttaa. Prosssit kestää vuosia ja olet jo eläkkeellä ja saat myös hyvät erorahat ja tuollaisessa tapauksessa voitat koko jutun.

Toivottavasti liitosta löytyy edustaja sinulle ja ota myös yhteyttä luottamushenkilöön asian tiimoilta.

Yhteiskunta ja esimiehet ovat nykyään niin raadollisia, että keräävät vain itselleen kaikki bonukset mutta työntekijälle jätetään pelkkä rukkanen. Työmaailma muutenkin mennyt sairaaksi ja onko siellä enää kennekään kiva tehdä työtä kun aina ollaan hiostamassa.

KOhta varmaan on vain ulkomaalaistaustaiset, huonosuomi henkilöt pienellä palkalla työmaailmassa. Ja kukaan ei tiedä mitään.

• ei niinkään varmaa

VALITETTAVASTI PUHUT PASKAA.......

Minut irtisanottiin täysin laillisesti pitkän saikun jälkeen, olin myös puolieläkkeellä, MÄÄRÄAIKAISELLA sellaisella. sen olisi voinut lopettaa heti kun menin töihin ja olisin voinut tehdä kokopäivää..........ei kelvannut.
        Ta halusi minut ulos ja irtisanoi.
        ätti vielä maksamatta irtisanomisajan palkankin, koska heidän mukaansa en ollut työkykyinen........toisin tästäkin oli lekurin lausunto, että olen.
        Mitään kolmikanta neuvotteluja ei järjestetty, vaikka lainmukaan olisi kuulunut.

NYT liitto on tapellut asian kanssa NIHKEÄSTI vuoden.
        Jäsenmaksut kyllä kelpaavat, mutta kun tulee avun paikka niin pyörittelevät sormiaan.

KUpletin juoni tapauksessani on, että kun irtisanomisajan palkka on maksamatta lekuritodistuksesta huolimatta, on tapaukseni riita-asia. Toinen on se, että minulla on lääkärintodistuksessa maininta jossa ta ilmoittaa, ettei tule IKINÄ minua ottamaan töihin takaisin. TÄMÄ tekee irtisanomisestani laittoman.............

Älä missään nimessä eroa!
        Ja tappele henkeen ja vereen asiassasi, kukaan muu ei sitä tee.
        Jos en olisi työkunnossa, olisin ryöminyt luolaan kuolemaan, mutta koska olen, olen koko irtisanomisestani lähtien tapellut vastaan..........

• Vanha maisteri

Älä irtisano itseäsi. Ota yhteys liiton lakimieheen ja kysy neuvoja. Olet jo siinä iässä, että pääset eläkeputkeenkin.

• näin on tosi

Just noin, Vanha maisteri.
      Tuossa saattaa pidemmän päälle käydä niin että tuo eroamaan painostaminen muuttuu työpaikkakiusaamiseksi. Siksi kannattaa kerätä todisteita tuon kiusaamisen varalta. Homma saattaa käydä tosi kalliiksi pomolle ja/tai työnantajalle. Pidä puolesi.

• oikeusnotaari48

Jos itse irtisanoutut, et saa irtisanomisajalta mitään rahaa ja joudut myös työttömyyspäivärahan osalta karenssin alle eli et saa alkupäivistä mitään rahaa.

Veikkaan, että nuo molemmat perusteet (sun terveys sekä tuo tietosuojarike) ovat niin mitättömiä etteivät oikeuta irtisanomiseen eikä edes työsuhteen purkamiseen.

Älä välitä hänen uhkauksista ja anna niiden mennä korvien ohi. Jos saat irtisanomisilmoituksen, sitten voit liiton juristin kanssa miettiä tuomioistuimessa riitauttamista.

EI MISSÄKÄÄN NIMESSÄ ITSE, OMASTA TOIMESTA!

• ohikuljin täällä

Jos tietosuojarikkeestä on aika yli kuukausi niin työnantaja ei voi vedota siihen enää. Rike on vanhentunut. Ja työnantaja teki itse rikkeen koska ei puuttunut heti.

Älä irtisanoudu itse, koska tulee karenssi. Jos sinut irtisanotaan tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin vedoten niin saat ansiosidonnaista muutamia kuukausia. Työnantaja ei myöskään saa palkata ketään tilallesi tekemään sinun töitäsi.

Joku mainitsi koeajan, koeajallakaan ei saa purkaa sopimusta paitsi erittäin painavasta syystä esim. siitä että henkilö jää ilmoittamatta pois töistä. Jos on todistus sairaudesta, se ei riitä purkuun. Mutta jos henkilö on jäänyt ilmoittamatta pois töistä, niin se riittää purkuun.

• esimiäs

Työnantaja voi laittaa sinut työkyky arviointiin. Jos saat puhtaat paperit niin hyvä, mutta jos katsotaan että et suoriudu hyvin töistäsi johon sinut on palkattu, niin silloin työsi tekee joku toinen. Se on vain fakta. Työnantajan tehtävä ei ole huolehtia sinun omista asioistasi. Ihmiset sairastelee, mutta se ei ole muiden vastuulla. Älä syytä pomoasi siitä.

• Ei sovellu tehtävään

BTW, tuo koeaikapurku: siihen ei tarvita varsinaista syytä, eli työsoppari voidaan purkaa koeaikana ihan ilman erillistä varoitusta millon vain. "Ei sovellu tehtävään" on yleisin ja riittävä selitys... ja jos työnantaja on sitä mieltä, ettei duunari sovellu tehtävään, jos/kun on joutunut saikulle, niin eipä sille mitään mahda.

• mumtsi61

Tässä oikeata tietoa!

Purkaminen koeajan perusteella

Työsopimuksessa voidaan sopia normaalitapauksessa enintään 4 kuukauden koeajasta. Sen kuluessa sopimus voidaan molemmin puolin purkaa päättymään heti. Työsopimusta ei kuitenkaan saa purkaa koejan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla.

Purkaminen rikkomustapauksessa

Työsopimus voidaan erittäin painavasta syystä purkaa päättymään heti. Sopijakumppanin rikkomuksen on oltava niin vakava, ettei kohtuudella voida edellyttää sopimussuhteen jatkamista edes irtisanomisaikaa. Purkuperusteita voivat työnantajan puolelta olla tilanteet, joissa työntekijä välinpitämättömyydellään vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla, käyttää päihteitä taikka törkeällä tavalla rikkoo kilpailevan toiminnan kieltoa. Työntekijä voi purkaa työsopimuksen esimerkiksi, kun työnantaja tai tämän sijainen törkeästi vaarantaa työturvallisuutta työpaikalla tai muutoin loukkaa työntekijää, kun hänelle ei anneta riittävästi työtä tai kun palkkaa ei makseta sopimuksen mukaisesti.

Purkuperusteeseen on vedottava 14 päivän kuluessa.
        ä tietoa!

• mym2

Mut on alitettu koeajan jälkeen pihalle, ja sanottiin, että syytä ei ilmoiteta.

• Älä ota itseesi

Ei siitä varsinaisesti tarvi mitään syytä ilmottaakaan, periaatteessa asian voi kuitata AINA "ei sovellu tehtävään" - mikäli nyt joku ylipäätään kysyy koko asiaa.

Näitä koeaikapurkuja ei kannata kenenkään ottaa itseensä, ne on vain ja ainoastaan nykyajan tyyli pitää jengi varpaillaan ja halpana, saada pitkätkin sopparit kätevästi "pätkäsoppareiksi" jne.

Kertoo erittäin huonosta henkilöstöpolitiikasta ja erittäin huonosta esimiesten itsetunnosta, jota sitten kompensoidaan hajota ja hallitse -taktiikalla

• silmä käteen

Mitä helvettiä sönkötätte koeaikapurusta, aloittaja ollut töissä samassa paikassa jo 27 vuotta.

• Tiedetään

Alottaja joo, mut tuolla jossain muussa kommentissa on tullu myös koeaikapurut vastaan, siis niinku saikun seurauksena.

• ytyt

Ota välittömästi yhteys ammattiliittosi lakimieheen ja käy tilanne sekä omat oikeutesi läpi hänen kanssaan. Ammattiliittosi lakimiehet ovat yleensä hyvin ammattitaitoisia ja perehtyneitä tämänkaltaisiin kysymyksiin.
      Liiton jäsenenä liiton lakimiehen palvelut sekä myöhemmät mahdolliset oikeuskulut ovat sinulle maksullisia.

Liiton lakimiehestä on myös apua, mikäli pomosi pyrkii äityy savustamaan sinua ulos asiattomin keinoin.

Jos et kuulu ammattiliittoon, liity välittömästi.
      Liittyä voit myös netissä.
      Oikeus lakimiesten palveluihin alkaa välittömästi liittymisesi jälkeen.

Tarvkista myös että olet maksanut työttömyyskassasi jäsenmaksut asianmukaisesti, tai jos et kuulu liittosi työttömyyskassaan, liity välittömästi.

• ON JO JÄSEN

Sisälukutaitoa taas peliin

on JHLän jäsen !!!!!!

• Pussi-Anna

Asia on niin, että olen 2 kertaa vastannut kysymykseen, onko kyseinen potilas sairaalassa. Potilat olivat kolleegoitani ja olivat sairaalassa. Yksi tapaus on sellainen, että kolleega laittoi viestiä työpaikan sähköpostiini, että hän on kotipaikkakuntansa sairaalan teholla hengityskoneessa ja odottaa siirtoa meidän sairaalaan, ei siis voinut puhua. Katson oberonista ennen lomalle lähtöni, onko hän jo meidän sairaalassa, että olisin voinut häntä käydä tapaamassa, pelkäsin hänen kuolevan. En tiennyt, että en olisi saanut katsoa,enkä noista muistakaan. Mitään hoitotietojen katsomista ei tapauksiin ole liittynyt. Tapahtumista on joka tapauksessa melkein kaksi vuotta. Ne kaikki olivat ajalta ennen sairastumistani. Sain tuota teho-osastotapauksesta kirjallisen varoituksen. Kerroin vastineessani, että en ole saanut riittävää perehdytystä tietosuoja-asioihin ja vaikka sittemmin sainkin, käytännössä emme voi noudattaa kaikkia sääntöjä. Kaikki tapaukset ovat tapahtuneet paljon ennen kirjallista varoitusta ja tuo saamani on ainoa kirjallinen varoitukseni. En tiedä, voiko minua noilla perusteilla irtisanoa. Se asia, mikä minua en eniten kiinnostaa on se, että jos minut irtisanotaan, voinko olla vielä puolen vuoden irtisanomisajan töissä ja alanko sitten saada ansiosidonnaista päivärahaa ilman karenssia. Minähän saan joka tapauksessa sen puolieläkkeen. Jos noin on, en pitäisi irtisanomista mitenkään pahana. En aio mennä enää mitään töitä hakemaan tämän avannepussini kanssa vaan olisin iloinen eläkkeestä ja päivärahasta ja ne ansiot riittäisivät minulle vallan hyvin.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe