Asunnon myyminen - välittäjän kautta vai oma ilmoitus?

viesti82

Olemme muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen, mutta sitä ennen minun pitäisi saada oma kaksioni myytyä. Olen tiedustellut eri välittäjiltä asuntoni myyntiaikaa ja se on 1- 4 viikkoa. Kannattaako tähän luottaa? Jos myyn oman asuntoni itse, niin mitä tietoa ostaja yleensä asunnosta tarvitsee?

22

818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiksjuuh

      Se missä ajassa asunto menee kaupaksi riippuu tasan yhdestä asiasta, millä hinnalla sitä ryhtyy myymään. Ja lopputulos on sama käyttääkö välittäjää vai myykö itse, kunhan hinnoittelu on oikein.

    • Jos et edes sitä tiedä, niin ota välittäjä (hyvän välittäjän palkkion jälkeen sinullekin jää enemmän rahaa käteen).

      Mutta pakolliset:

      - isännöitsijäntodistus
      - toimintakertomus
      - tuloslaskelma ja tase
      - talousarvio
      - hallituksen esittämä 5 vuotis suunnitelma kunnossapidosta
      - yhtiöjärjestys
      - energiatodistus

      Lisäksi kannattaa kertoa avoimesti kaikista puutteista ja vioista, vaikka vain niitä epäilisitkin. Kauppahinta tosin laskee, mutta et silloin joudu 10 vuotta kestävään oikeudenkäyntikierteeseen.

      Kiinteistössä on sitten eri asiakirjat.

      • Laki Luke

        Pakolliset? Asuntokauppalaki tuntee vain yhden pakollisen asiakirjan käytetyn asunnon kaupassa: OSAKEKIRJAN.

        "4 §
        Asunnon hallinnan sekä osakekirjan tai muun asiakirjan luovutus

        Myyjän on luovutettava ostajalle asunnon hallinta sekä osakekirja tai muut asunnon omistus- tai hallintaoikeutta osoittavat asiakirjat sovittuna ajankohtana. Jollei toisin ole sovittu, edellä tarkoitetut asiakirjat on luovutettava samana ajankohtana kuin asunnon hallinta."

        Mainitsemasi asiakirjat on pakollisia vain elinkeinonharjoittajalle (VNA 130/2001). Yksityinen henkilö voi yksin myydä asunto-osakkeensa pelkällä osakekirjalla, edes kauppakirjaa ei tarvita.


      • xxxxxxx
        Laki Luke kirjoitti:

        Pakolliset? Asuntokauppalaki tuntee vain yhden pakollisen asiakirjan käytetyn asunnon kaupassa: OSAKEKIRJAN.

        "4 §
        Asunnon hallinnan sekä osakekirjan tai muun asiakirjan luovutus

        Myyjän on luovutettava ostajalle asunnon hallinta sekä osakekirja tai muut asunnon omistus- tai hallintaoikeutta osoittavat asiakirjat sovittuna ajankohtana. Jollei toisin ole sovittu, edellä tarkoitetut asiakirjat on luovutettava samana ajankohtana kuin asunnon hallinta."

        Mainitsemasi asiakirjat on pakollisia vain elinkeinonharjoittajalle (VNA 130/2001). Yksityinen henkilö voi yksin myydä asunto-osakkeensa pelkällä osakekirjalla, edes kauppakirjaa ei tarvita.

        Nooh, energiatodistuslaki koskee myös yksityistä asunnon myyjää. Höpöpaperi, mutta lain mukaan pitää olla kun myy.


      • Valittajatar
        Laki Luke kirjoitti:

        Pakolliset? Asuntokauppalaki tuntee vain yhden pakollisen asiakirjan käytetyn asunnon kaupassa: OSAKEKIRJAN.

        "4 §
        Asunnon hallinnan sekä osakekirjan tai muun asiakirjan luovutus

        Myyjän on luovutettava ostajalle asunnon hallinta sekä osakekirja tai muut asunnon omistus- tai hallintaoikeutta osoittavat asiakirjat sovittuna ajankohtana. Jollei toisin ole sovittu, edellä tarkoitetut asiakirjat on luovutettava samana ajankohtana kuin asunnon hallinta."

        Mainitsemasi asiakirjat on pakollisia vain elinkeinonharjoittajalle (VNA 130/2001). Yksityinen henkilö voi yksin myydä asunto-osakkeensa pelkällä osakekirjalla, edes kauppakirjaa ei tarvita.

        Kuinkahan moni ostaa asunnon näkemättä mitään muita papereita?


    • asdr55555

      Riippuu siitä missä asunto sijaitsee, jos se on Helsingin keskustassa, esim. Töölössä, kaksio myydään viikossa jos putket on tehty. Jos kaksio sijaitsee jossain "ei kiinnostavassa paikassa", niin myynti voi kestää kuukausia. Mitä paremmassa paikassa asunto on, niin sitä helpompi se on myydä itse. Katsele netistä pyyntihintoja ja siitä vain ilmoitus nettiin. Pyydä vaikka pankkia tekemään kauppakirja.

    • Tyytyväinen asiakas

      Terve, sinun on järkevintä ottaa välittäjältä arvio kohteen myyntihinnasta ja alueen/talon markkinatilanteesta. Sen jälkeen on helpompi päättää myytkö itse.

      Minulla on hyviä kokemuksia Tamperelaisesta välittäjästä (Mikael Riippa) jolta homma käy. Meidän asunto oli ensin kahdella isolla valtakunnallisella ketjulla myynnissä, eikä kauppoihin päästy. Mikael tuli arvioimaan kotiamme ja totesi, että hinta ei ollut pielessä, ainoastaa markkinointi oli ollut huonolaatuista.
      Alle kaksi viikkoa sopimuksen allekirjoittamisesta kotimme löysi uuden asukkaan :)

      • f45asd5e

        Ei se välittäjä tätä myyntiäsi ratkaissut, no ehkä pieneltä osin. Suurin onni oli se, että oikea ostaja oli liikenteessä.


      • LKV51

        Mainos!! Välittäjää ei tarvi kuin tumpulat!


      • turhia välistävetäji

        Turhaa p a s k a n j auhantaa, välittäjät monesti täysin ammattitaidottomia


    • Hiljattain muuttanut

      Välittäjän arvio on arvio, ei mikään sitova tarjous. Välittäjillä on hyvä tuntuma alueen asuntokauppaan, minkätyyppiset asunnot menevät kaupaksi, mihin hintaan ja missä ajassa. Et todennäköisesti itse pystyisi parempaan. Varsinkin jos olet epävarma tarvittavista tiedoista ja muista perusasioista, suosittelisin ehdottomasti välittäjän käyttöä.

      Maksaahan se, mutta toisaalta se säästää sinulta paljon vaivaa, kun ei tarvitse sopia näytöistä itse eikä olla paikalla aina kun joku ostajaehdokas haluaa asuntoon tutustua. Lisäksi voit luottaa siihen, että paperityöt on tehty niin kuin pitää, kun ne on tehnyt ammattilainen.

      Sellainen näppituntuma minulla on, että omistaja helposti ylihinnoittelee asuntonsa. Jos hän sitten yrittää muutaman viikon myydä itse ylihintaista asuntoaan, ostajaehdokkaat huomaavat sen, ja alkavat välttää kyseistä asuntoa. "Mikähän siinä on vikana, kun se ei ole kenellekään kelvannut?" he miettivät, vaikka ainoa vika on todennäköisesti liian korkealle asetettu hintatoivomus.

      Naapurillemme kävi juuri näin - asuntoa kaupattiin kuukausia, ja vaikka hinta putosi koko ajan lähemmäs realistista arviota, se ei vähän ajan päästä kiinnostanut enää ketään. Vaikka sijainti on asuntokaupassa ehdottomasti tärkein asia, hinta tulee hyvänä kakkosena. Mikä tahansa asunto mistä tahansa missä kunnossa tahansa menee kaupaksi, kun hinta on sopiva.

      • LKV51

        Välityspalkkio on monelle keskituloiselle palkansaajalle parin kolmen kuukauden nettopalkka!
        Siinä huumassa kun puhutaan 200-300 tuhannesta niin se tietysti tuntuu pieneltä, mutta jos ei nyt aivan tumpelo ole niin asuntokaupassa ei välittäjää tarvita.
        Aivan sama jos myisit käytettyä autoa, siis täysin omaasi, ja joku jolla ei ole latin latia kiinni hommassa, kuittaisi tunnin myyntityöstä tonnin palkkion.


      • eivälitä

        Mikael Riippa, osaa markkinoinnin, mutta ei osaa sopimustekniikkaa alkuunkaan, Ei välitä myyjästä tuon vertaa


    • ei välittäjää...

      Monet välittäjät alihinnoittelevat asunnot ainakin pääkaupunkiseudulla, jotta asunto saataisiin mahdollisimman nopeasti myytyä.
      En tajua miksi ihmiset käyttävät kerrostalo-osakkeita myydessään välittäjää. Joka tapauksessa kaikki riskit ovat myyjän vastuulla. Välittäjä napsii vain pari hassua kuvaa ja tekee paperityöt joihin menee hetki ja laittaa kohteen nettiin.

      Parempi myydä itse ja säästää siinä useampi tuhat euroa. Mistä sitä tietää mitä välittäjä edes kertoo ja jättää kertomatta ostaalle myyntitilanteessa...
      Itse myydessä minimoit riskit ja maksimoit voitot.

      • Hiljattain muuttanut

        Työssäkäyvän ihmisen on vähän vaikea myydä itse, kun ei pysty olemaan paikalla näytöissä niin usein kuin niitä järjestetään - ainakin järjestettiin viime kesänä, kun meillä oli asunto myynnissä. Rahaa säästyy, mutta vaivaa ei. Meillä oli vielä sellainen tilanne, että nykyinen asunto on kaukana siitä, jota oltiin myymässä, joten aika urakka olisi ollut tulla sieltä matkojen päästä paikalle aina, kun joku ostajakandidaatti olisi halunnut tulla kämppää katsomaan.

        Me saimme asunnosta suunnilleen sen, minkä olimme arvioineetkin. Välittäjän etu ei ole alihinnoitella asuntoa, koska silloin hänen omakin palkkionsa pienenee. Toisaalta myyjät helposti yliarvioivat asuntonsa arvon, välittäjillä on hyvä näppituntuma siitä, millä hinnalla minkäkinlaiset asunnot samalla alueella menevät kaupaksi.

        Jos hintapyyntö on asetettu liian korkealle, myynnissä voi mennä todella pitkä aika. Kun kiinnostuneet huomaavat, että asunto on pitkään myynnissä, he alkavat karttaa sitä, koska he epäilevät, että siinä on muutakin vikaa kuin liian korkea hintapyyntö.


      • LKV51
        Hiljattain muuttanut kirjoitti:

        Työssäkäyvän ihmisen on vähän vaikea myydä itse, kun ei pysty olemaan paikalla näytöissä niin usein kuin niitä järjestetään - ainakin järjestettiin viime kesänä, kun meillä oli asunto myynnissä. Rahaa säästyy, mutta vaivaa ei. Meillä oli vielä sellainen tilanne, että nykyinen asunto on kaukana siitä, jota oltiin myymässä, joten aika urakka olisi ollut tulla sieltä matkojen päästä paikalle aina, kun joku ostajakandidaatti olisi halunnut tulla kämppää katsomaan.

        Me saimme asunnosta suunnilleen sen, minkä olimme arvioineetkin. Välittäjän etu ei ole alihinnoitella asuntoa, koska silloin hänen omakin palkkionsa pienenee. Toisaalta myyjät helposti yliarvioivat asuntonsa arvon, välittäjillä on hyvä näppituntuma siitä, millä hinnalla minkäkinlaiset asunnot samalla alueella menevät kaupaksi.

        Jos hintapyyntö on asetettu liian korkealle, myynnissä voi mennä todella pitkä aika. Kun kiinnostuneet huomaavat, että asunto on pitkään myynnissä, he alkavat karttaa sitä, koska he epäilevät, että siinä on muutakin vikaa kuin liian korkea hintapyyntö.

        Voi hyvä jysäys!
        Laskitko millaiselle tuntipalkalle olisit päässyt jos olisit ajellut paikalle itse näyttämään asuntoasi?
        Siis jos välittäjä alihinnoittelee 210teuron kämpän 10tuhannella niin hän kuittaa palkkioksi 8te (4%), eli "häviää" 400 euroa!!! Sinä häviät 10 000 euroa!!!

        Hintatason selvittäminen ei tosiaan tarvi mitään Einsteinia!


      • Hiljattain myynyt
        LKV51 kirjoitti:

        Voi hyvä jysäys!
        Laskitko millaiselle tuntipalkalle olisit päässyt jos olisit ajellut paikalle itse näyttämään asuntoasi?
        Siis jos välittäjä alihinnoittelee 210teuron kämpän 10tuhannella niin hän kuittaa palkkioksi 8te (4%), eli "häviää" 400 euroa!!! Sinä häviät 10 000 euroa!!!

        Hintatason selvittäminen ei tosiaan tarvi mitään Einsteinia!

        Kuinka monta kertaa se täytyy sanoa: välittäjä EI ali- eikä ylihinnoittele asuntoa, koska asunnon hintapyynnön määrää MYYJÄ. Sen taas, millä hinnalla asunto lopulta menee kaupaksi, määrää OSTAJA, ei välittäjä. En ole hävinnyt mitään, koska asunto meni kohtuullisessa ajassa kaupaksi ja hinta oli juuri se, miksi sen itsekin alun perin arvioimme.

        Ei minulla ollut mitään mahdollisuutta "ajella paikalle itse näyttämään asuntoa", koska olen päivät töissä. Liikun sitäpaitsi julkisilla, jolloin edestakaiseen matkaan olisi mennyt arviolta 2-3 tuntia. Näyttöjä varten olisi pitänyt ottaa useampi päivä vapaata, joten se niistä tuntipalkoista. Välittäjä asui samassa talossa, jossa myytävä asunto oli, ja pystyi koska tahansa lyhyelläkin varoitusajalla lähtemään näyttämään asuntoa.

        Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että jotkut meistä maksavat mielellään palvelusta, jota eivät ehdi, pysty, jaksa tai osaa itse tehdä? En ompele itse vaatteitanikaan, vaikka siinäkin säästäisi varmasti pitkän pennin.


      • LKV47
        Hiljattain myynyt kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa se täytyy sanoa: välittäjä EI ali- eikä ylihinnoittele asuntoa, koska asunnon hintapyynnön määrää MYYJÄ. Sen taas, millä hinnalla asunto lopulta menee kaupaksi, määrää OSTAJA, ei välittäjä. En ole hävinnyt mitään, koska asunto meni kohtuullisessa ajassa kaupaksi ja hinta oli juuri se, miksi sen itsekin alun perin arvioimme.

        Ei minulla ollut mitään mahdollisuutta "ajella paikalle itse näyttämään asuntoa", koska olen päivät töissä. Liikun sitäpaitsi julkisilla, jolloin edestakaiseen matkaan olisi mennyt arviolta 2-3 tuntia. Näyttöjä varten olisi pitänyt ottaa useampi päivä vapaata, joten se niistä tuntipalkoista. Välittäjä asui samassa talossa, jossa myytävä asunto oli, ja pystyi koska tahansa lyhyelläkin varoitusajalla lähtemään näyttämään asuntoa.

        Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että jotkut meistä maksavat mielellään palvelusta, jota eivät ehdi, pysty, jaksa tai osaa itse tehdä? En ompele itse vaatteitanikaan, vaikka siinäkin säästäisi varmasti pitkän pennin.

        Taitaa kiinteistövälistävetäjä kirjoitella....
        Tai sitten tyypillinen suomalainen.
        Arvatkaapa moniko myy asuntonsa itse esim. Saksassa!


      • Jos välittäisin...
        LKV51 kirjoitti:

        Voi hyvä jysäys!
        Laskitko millaiselle tuntipalkalle olisit päässyt jos olisit ajellut paikalle itse näyttämään asuntoasi?
        Siis jos välittäjä alihinnoittelee 210teuron kämpän 10tuhannella niin hän kuittaa palkkioksi 8te (4%), eli "häviää" 400 euroa!!! Sinä häviät 10 000 euroa!!!

        Hintatason selvittäminen ei tosiaan tarvi mitään Einsteinia!

        Itse asiassa palkkatyötä tekevä välittäjä "häviää" paljon vähemmän. Tuo 4% kun ei ole pois työntekijän palkasta, vaan välitysfirman palkkiosta.
        Jos palkkasumma kymppitonnista olisi jopa huikeat parisataa, niin jokainen voi miettiä miten itse toimisi. Odottaako sitä parinsadan palkanlisää kuukausia, vai kotiuttaa se mahdollisimman pian? En ainakaan itse kahta kertaa miettisi..

        Hintataso selviää nettiä selailemalla ja jos vielä epäilyttää, niin ainahan voi pyytää parilta välittäjältä tarjouksen. Ei se mitään maksa.


      • ei välittäjille
        Hiljattain myynyt kirjoitti:

        Kuinka monta kertaa se täytyy sanoa: välittäjä EI ali- eikä ylihinnoittele asuntoa, koska asunnon hintapyynnön määrää MYYJÄ. Sen taas, millä hinnalla asunto lopulta menee kaupaksi, määrää OSTAJA, ei välittäjä. En ole hävinnyt mitään, koska asunto meni kohtuullisessa ajassa kaupaksi ja hinta oli juuri se, miksi sen itsekin alun perin arvioimme.

        Ei minulla ollut mitään mahdollisuutta "ajella paikalle itse näyttämään asuntoa", koska olen päivät töissä. Liikun sitäpaitsi julkisilla, jolloin edestakaiseen matkaan olisi mennyt arviolta 2-3 tuntia. Näyttöjä varten olisi pitänyt ottaa useampi päivä vapaata, joten se niistä tuntipalkoista. Välittäjä asui samassa talossa, jossa myytävä asunto oli, ja pystyi koska tahansa lyhyelläkin varoitusajalla lähtemään näyttämään asuntoa.

        Miksi joidenkin on niin vaikea ymmärtää, että jotkut meistä maksavat mielellään palvelusta, jota eivät ehdi, pysty, jaksa tai osaa itse tehdä? En ompele itse vaatteitanikaan, vaikka siinäkin säästäisi varmasti pitkän pennin.

        Hei ihan oikeasti. Myyjä voi määrätä hinnan, mutta todellisuudessa myyntihinta = välittäjän arvio. Toki välittäjää kannattaa ja joutuu pakostakin käyttämään, jos myytävä asunto sijaitsee toisella paikkakunnalla. Muuten siinä ei mitään järkeä olekaan.
        Toisaalta näytöt voi sopia viikonblopuiksi, jolloin ainakin useimmilla on vapaata töistä. Viikonloppunahan välittäjätkin hommiaan tekevät ja näyttöjä on paljon enemmän kuin arkisin.

        En ymmärrä, että vingutaan muutamaa euroa palkkaan lisää, joustaan jonkun hiivatin kahvitarjouksen perässä ja silti ollaan valmiita maksamaan jopa viisinumeroisia summia muutaman tunnin työstä. Vieläpä työstä, jonka jokainen taviskin osaa tehdä itse.


    • Tarkastuslaskija

      Alalla on yleistä, että 25–35 prosenttia palkkiosta menee välittäjälle. Jos välittäjä myy hyvin, osuus yleensä suurenee. Kehnon myyjän palkkaa kutistaa sekin, että hän saa pienemmän osuuden palkkiosta.

      10.000 € >siitä firman 4 % välityspalkkio on 400 € > siitä palkkaa välittäjälle 30% = 120 € > siitä pois palkkatulon verot > ollaan alle satasessa.

      Miksipä välittäjä siis oikeasti välittäisi?

    • BauHerr

      Minä olen ostanut ja myynyt sekä ilman että välittäjän kanssa. Ulkomailla olen joutunut käyttämään välittäjiä sen vuoksi, että poteniaaliset asiakkaat ovat tulleet eri kulttuureista.

      Yhdessä tapauksessa välittäjiä oli useita ja kaupat sai aikaan se, jonka kanssa minulla oli kaikkein vähiten yhteistä. Välitys maksoi minulle noin 17.500 euroa, mikä ei lopputuloksen kannalta ollut paha hinta.

      Suomessa en enää myy mitään välittäjän avulla. Ei tarvitse, koska tunnen markkinat ja lainsäädännön. Yhden kerran yritin, mutta kaupat tein omien kontaktien kautta, minkä LKV kirjallisesti hyväksyi.

      Vastaus kysymykseen riippuu kokonaan siitä, kuinka hyvin tuntee paikalliset asuntomarkkinta ja lainsäädännön.

      Mitään markkinahintaa ei oikeasti ole, vaan hinta on se, minkä yksi asiakas suostuu vielä maksamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe