olen sijaisena nyt 10 kkk, eli kannattaako minun liittyä OAJ:hin vai ei ja vonko edes liittyä epäpätevänä opettajansijaisena. Jos voin liittyä, onko liittymisestä taloudellistä hyötyä? ja mitä liiittyminen maksaa?
sijaisena OAJ:hin ?
2
199
Vastaukset
- Pätkätyöläinen
Älä mieti,että mitä se maksaa vaan yritä päästä heti jäseneksi, koska ilmeisesti olet ensi kesänä vailla tuloja, vaikka teet koko vuoden työt. Ole lujana sen suhteen, että pääset heti jäseneksi (ensimmäisestä tilistä lähtien), koska ansiosidonnaisen päivärahan saaminen edellyttää kymmenen kuukauden jäsenyyttä, jonka aikana täytyy täyttää myös 43 viikon työssäoloehto.
Joskus ne pitävät paikallisia kokouksiaan, joissa hyväksyvät jäseneksi vasta aikojen päästä, mutta tässä tapauksessa ei voi aikailla. Ota tarvittaessa yhteyttä suoraan OAJ:n pääkallonpaikalle. Voit tarvita ammattijärjestöä muihinkin asioihin, joten suosittelen kuitenkin sitä, vaikka ilmeisesti YTK olisi yhtä hyvä vaihtoehto (mahdollisesti parempikin, jos OAJ:n paikallistoiminta aikailee tämän asian kanssa) ansiosidonnaisen saamiseksi.
http://www.oaj.fi/Resource.phx/oaj/jasenyys/miksi.htx?menu=jasen
Muista, että sinut on palkattu KOKO lukuvuodeksi ja saat täten oikeuden jäsenyyteen! Sanokoon laki mitä tahansa siitä, että olisiko sinua (tai ketään opettajakoulutusta vailla olevaa) saanut palkata kuin puoleksi vuodeksi. Liity YT-kassaan, jos tästä tulee riitaa. SINÄ et ole vastuussa siitä, että sinut on palkattu - vieläpä näin huonoin ehdoin.- Pätkätyöläinen
Taitaa olla vaikeaa saada Yt-kassasta kymmenen kuukauden jäsenyyttä, koska sähköisenkin asioinnin kautta pääset jäseneksi aikaisintaan tänään. Jos siis pidät tärkeänä ansiosidonnaista päivärahaa, niin vaadi, että ensimmäisestä palkastasi, vaikka jälkikäteen, pidätetään OAJ:n jäsenmaksu. Voit perustella tätä sillä, että asia on erittäin huonosti hoidettu ja informoitu. Jäsenmaksuja voi maksaa myös suoraan Opettajain työttömyyskassaan, mutta jotta voisit maksaa elokuulta, täytyy perustelujen olla samat.
Voit kertoa, että vanhat tantat ymmärtävät asioita ja soittavat suoraan palkanlaskijalle, joka osaa kyllä ilman valtakirjojakin ottaa jäsenmaksun palkasta heti ensimmäisessä mutkassa. Mutta meillä ammattiyhdistystoimintaan perehdyttämisen alkukin on ollut parempi: heti tuli joku kollegoista ojentamaan liittymiskaavakkeen yhden vuoden epäpätevälle opettajalle, vaikka ainakin itse sain palkankin kesäajalta. No, tarvitsin sitä päivärahaa sitten myöhemmin äitiyspäivärahan jatkoksi - ja monia kertoja senkin jälkeen, vaikka olen nykyisin jo päteväkin.
Sinulle jää vielä hyvin vastuullinen työ hoidettavaksesi, vaikka joku nyt ottaisikin vastuulleen tämän vastuuttoman teon. Minun mielestäni kaikkien työpanos on yhtä arvokas mitä tulee näihin lakisääteisiin etuisuuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1381329
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39916Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad35661- 14600
Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä26588- 25565
Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver17553Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17523