KASVISSYÖJÄN proteiinit! (halvalla)

.....kkkkkkk

Hei auttakaahan tietämätöntä.

Olisi ihana jos jakaisitte mahdollisimman halpoja proteiinipitoisia kasvisruokia/välipaloja/mitä ikinä?

Olen tosiaan kasvissyöjä ja tähän mennessä ainoa "kunnon" proteiinilähteeni on ollut maitorahka. Linssejä ja papuja voin kyllä syödä, mutta olen aika huono nyt yksinasuessani laittamaan ruokaa ja tosiaan minulla on todella tiukka budjetti kun olen sairaslomalla oleva opiskelija. Eli jotakin helppoa ja halpaa! Ajattelin alkuun ainakin ostaa soijarouhetta/hiutaleita ja jauhoja ja alkaa tunkemaan niitä kaikkialle. En oikein pidä soijasta ja sen hormonaalisista vaikutuksista, mutta pakko nyt hetki olla ajattelematta niitä.

Laihduin eroni jälkeen todella paljon, koska en syönyt juuri mitään ja kaikki lihakseni katosivat sitten siinä mukana ja nyt olisi tarkoituksena aloittaa urheilu, jotta saisin lihakset takaisin :) Eli pakko alkaa tankata viimein proteiineja. Muitakin vinkkejä saa jakaa jos siltä tuntuu!

Ei tosiaan tarvitse olla kevyttä, kun olen jo laihtunut ihan tarpeeksi:D Tänne foorumille vaan laitoin viestin, koska itse laihduttaessani tykkäsin tätä foorumia lueskella!

6

778

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttu_2

Ensinnäkin, niistä soijan (negatiivisista) hormonaalisista vaikutuksista ei ole yksiselitteistä tieteellistä näyttöä. Alla yksi hyvä kirjoitus aiheesta:

http://www.jussiriekki.fi/soijafobia/

Tosin hyvähän se on tietysti joka tapauksessa hankkia proteiininsa monipuolisesti erilaisista lähteistä. Kaikenlaisten paljokasvien ja niistä jalostettujen tuotteiden lisäksi suosittelen ennen kaikkea seitania. Se on proteiininlähteenä aivan vertaansa vailla. Seitanin valmistukseen tarvittavaa gluteiinijauhoa löytyy esim. Punnitse ja Säästä -kaupoista ja kaikenlaisista ekoputiikeista. Se on myös varsin edullista ja pitää nälkää todella hyvin. Mitenkään äärettömän nopeaa ruokaa se valitettavasti kuitenkaan ei ole. Lisää seitanin valmistuksesta esim tuolta:

http://chocochili.net/2010/02/seitanin-valmistaminen/

Jos haluat päästä helpommalla, suosittelen niitä itsekin mainitsemiasi linssejä ja papuja sekä pähkinöitä ja siemeniä. Jotkut laihduttajat välttää pähkinöitä niiden rasvan takia viimeiseen asti, mikä on mielestäni typerää, koska ne rasvat on juuri niitä hyviä ja tarpeellisia rasvoja.

Itse olen elänyt kasvissyöjänä nyt yli 15 vuotta ilman ensimmäistäkään merkkiä proteiinin puutteesta. Urheilen paljon, ja olen pistänyt merkille, että minulla on jopa varsin paljon lihasta verrattuna muihin naisiin, joita tuolla punttiksella ja BodyPumpissa pyörii.

• aloittaja...

Kiitos vastauksesta

• Tässä mun vinkit
        aloittaja... kirjoitti:

Kiitos vastauksesta

Soijarouheen voi maustaa liemikuutioilla, tulee ihan syötävää. Erilaisilla soijavalmisteilla on myös hyvä jatkaa esim jauhelihaa tai kanasuikaleita. Massanlisääjää voi ottaa 1-3 kertaa päivässä. Sekoitan heraproteiinin maitoon ja survaisen banaanin sekaan - aivan loistava palautusjuoma! Soijaproteiini sekoaa mahtavasti aamupuuron sekaan ja on tosi hyvää!

Noi proteiinilisät eivät ole sopivia korvaamaan terveellistä normaalia ruokavaliota. Mutta esim. kuntosaliharrastajilla voi tulla tarve lisäproteiinille, ja sellaiseen se toimii.

Soijajauhoissa on aivan sairaasti rasvaa. Älä niitä hanki. Sen sijaan urheiluhyllyllä massanlisääjien seassa on maustamatonta soijaproteiinia jauheena.

Kananmunassa on myös paljon proteiinia, siinä valkuaisessa. Munat ovat halpoja. Raejuustoa saa halvalla. Sitten tietysti pähkinöissä on proteiinia, ja siemenissä.

• Vaikka tää

Erilaisia papuja löytyy halvalla tölkkeinä tai vielä halvemmalla kuivattuina etnokaupoista. Niistä saa lempikasvisten ja juuresten kanssa tomaattipohjaisia keittoja ja patoja, kastikkeita ja päälle raejuustoa. Soijarouhettakin voi viskata sekaan vaikka muutama ruokalusikallinen (jos et siitä niin pitänyt) Älyttömän halpa on tietenkin kaalilaatikko soijarouheella.

• kummallista

Miksi helkarissa yrität olla vegetaristi, jos sinulla ei ole alkeellisintakaan tietoa mitä siihen kuuluu?

• Aloittaja.....

On tietoa. Olen ollut lapsesta asti vege (miltei vege syntymästä asti). TIedän tasan tarkkaan miten PITÄISI syödä.... Kuten kirjoitin, nyt on vain huono tilanne ja en pysty enää syömään samalla tavalla kuin ennen.. Kaipasin siis halpoja proteiinivinkkejä. Lisäksi olen aloittanut urheilun, mitä en ole ennen koskaan harrastanut, joten proteiineja ei ole tarvinnut syynätä niin tarkasti.

Ja ihmiset ei vaan yksinkertaisesti tykkää kaikesta. Itse en esim diggaa pavuista ja soijarouheesta kun valmistan ne itse. Lounasravintoloissa nekin maistuu. Eli siis jotain teen väärin. Siksi pyytelin neuvoja:)

Erilaiset linssikeitot ja uunikasvikset ovat oma bravuurini ja niitä olen tehnyt ennen miltei ainoastaan ja siksi olen vähän käsi muiden ruokien kanssa.

Miksi ihmeessä täällä palstalla ihmisillä on noin kamalan negatiivinen käsitys kaikesta?

Ja miksei joku tietämätön saisi ryhtyä vegeksi. Ei se ole mitenkään vaarallista, jos ei heti tiedä kaikkea faktoja. Ihan tiedoksi vain, että monella sekasyöjäystävälläni on paljon huonommat veriarvot kuin minulla. Normisyöjistä varmasti suurempi osa on täysin tietämättömiä, mitä pitäisi syödä kuin meistä kasvissyöjistä.

Menes pätemään muualle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      4896
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3476
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2943
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2915
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      7
      2709
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      55
      2270
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      37
      1752
    8. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1681
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1680
    10. Maailmassa monta

On ihmeellistä asiaa. 😮
      Ikävä
      16
      1574
    Aihe