Det skall böjas i tid...
Föräldrar i tvåspråkiga äktenskap skall uppmuntras att registrera sitt barn som svenskt. Skolans roll som språkfostrare och kulturbärare är av största betydelse. I allt flera familjer talas det både finska och svenska hemma. Valet av dagvård och skola för barnen är mera än ett ställningstagande. Det är ett val av identitet. Allt flera väljer medvetet tvåspråkigheten som sin identitet.
Vaikka kotona puhutaankin suomea niin rekisteröikää lapsenne
4
63
Vastaukset
- fungerar bra
Mitt femåriga barnbarn går i svenskspråkigt dagis (blivande skola svenskspråkig )Med pappa och pappas släkt talar han finska och är medlem i en finskspråkig fritidsklubb.Med mamma och mammas släkt svenska.Kompisar finns från båda språkgrupperna.
- Niinpä!
Huomaatteko kuinka keinotekoisessa kaksikielisyydessä ja sen ylläpitämisyrityksessä KAIKKI on keinotekoista!
Koko suruväestö on keinotekoisesti muodostettu kansanosa jo alkujaan ja nykyään varsinkin, kun täysin suomenkielistaustaisia lapsia rekisteröidään suruiksi.
Mutta aina kun kuplaa puhalletaan, se aina myös puhkeaa.... "täysin suomenkielistaustaisia lapsia rekisteröidään suruiksi" - så om den ena grenen är svensk och den andra finsk så är barnet plötsligt "täysin suomenkielitaustaisia". Det är ju att ta till otroliga översittarfasoner det. Då är det många i dag helt finskspråkiga släkter som egenligen är "täysin ruotsinkielitaustaisia"
- min natt räddad
Tack twervig,du har dina ljusa ögonblick.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 888139
- 896238
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon556178Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme344731- 503235
- 363224
- 442779
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per422711- 432661
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo562562