MUOTI TAPPAA YKSILÖLLISYYDEN

Ei muodinorja

Olen ihan uteliaisuuttani lueskellut muotipalstoja ja muotivinkkejä.Aina lukiessa huomaan näkeväni ihan punaista ja kihiseväni kiukusta.
Raivostuttaa todeta, miten ne tappaa kaiken yksilöllisyyden.
Ärsyttää huomata, miten joitakin ihmisiä pystytään manipuloimaan tälläisen muotihömpän kautta.
Älä ole sellainen kuin haluat, äläkä anna muidenkaan olla.Olkaa tälläisiä, kuin me määräämme ja neuvomme.
Mekö emme tosiaankaan saa olla sellaisia kuin haluamme, vaan joku saa sanella meille millaisia meidän pitää olla.
Älä käytä sinistä luomiväriä, koska se on 80 luvulta, eli vanhanaikaista.
Älä käytä sellaisia ja tälläsiä kenkiä jne.Poolopaidat on kamalia, muhkurat näkyy yms.
Kuitenkin, on esim.sairauksiakin, jotka joiltakin osin määrävät ja rajoittavat joidenkin ihmisten pukeutumista.Kuinka tälläinen loukkaakaan heistä herkimpiä!
Miksi puhutaan yleensäkään siitä, että joku on vanhanaikaista ja jo pois muodista?
Koska esim.antiikki ja retro ja vintage kiinnostaa kovasti monia ihmisiä ja on jopa melkoisissa hinnoissa.Niin pukeutumiessa, kuin sisustamisessakin.
Miksi ihmiset sisustavat kotejaan vanhanajan tavaroilla ja huonekaluilla?
Miksi ikivanhoja taloja entisoidään ja miksi ne on haluttuja?
Miksi 70 luvun unikko&kukkakuosit yhä kiehtoo?
Miksi me annamme muotigurujen pompottaa meitä? Miksi arvostelemme niitä yksilönvapautensa säilyttäviä vahvoja ihmisiä?Heitä, jotka haluavat säilyttää oman tyylinsä, arvostelusta ja muotipiiskureista piittamatta.
Itse kunniotan tälläisiä ihmisiä, jotka osaavat elää vapaana muodinorjuudesta.
En edes halua, enkä kehtaa sanoa, mitä ajattelen heistä, jotka eivät näin osaa elää.

121

1985

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muotiin painostajat
      • Tipsukka

        Olen sielunkumppani aloittajalle.
        Tervehdin sinua riemulla.

        Yksilöllisyys kunniaan.

        Kammoksun pintamuotia.


      • kaamoskaappi

        Etkö sinä raukka ole huomannut, että koko globalisaatio ja EU tähtää siihen, että yksilöä valvotaan. Koko järjestelmä on luotu jotta ihminen saadaan koukkuun ja hänestä tulee järjestelmän lypsylehmä. Tämä toimii läpi koko systeemin.
        Tarvitsee vain mennä vaikkapa johonkin kauppakeskukseen niin siellä niitä ohjelmoituja "kuluttajia" liikkuu. Oletko huomannut??


      • Anarkismi

        Valtio on tän samaistamisen takana. Kun kaikki on "samalla viivalla", on helppo erottaa siitä eroavat henkilöt. Siten ne on myös helpompi eliminoida. Holhousta vartenhan yhteiskunta on


      • Kiitos, Guru!
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Etkö sinä raukka ole huomannut, että koko globalisaatio ja EU tähtää siihen, että yksilöä valvotaan. Koko järjestelmä on luotu jotta ihminen saadaan koukkuun ja hänestä tulee järjestelmän lypsylehmä. Tämä toimii läpi koko systeemin.
        Tarvitsee vain mennä vaikkapa johonkin kauppakeskukseen niin siellä niitä ohjelmoituja "kuluttajia" liikkuu. Oletko huomannut??

        Sinä tietenkään et ole ohjelmoitu kuluttaja. Katselet vain sieltä moraalisen ylemmyyden hevosenselästä ohjelmoituja ihmisiä, he ovat niin tyhmää karjaa. Sinä sen sijaan olet valtavan viisas ja tiedostava. Ainakin jos on mun kuin itsesi tiedostamisesta kyse.


      • Kiitos, Guru!
        Kiitos, Guru! kirjoitti:

        Sinä tietenkään et ole ohjelmoitu kuluttaja. Katselet vain sieltä moraalisen ylemmyyden hevosenselästä ohjelmoituja ihmisiä, he ovat niin tyhmää karjaa. Sinä sen sijaan olet valtavan viisas ja tiedostava. Ainakin jos on mun kuin itsesi tiedostamisesta kyse.

        muun kuin itsesi


      • anne007

      • täti kertoo
        anne007 kirjoitti:

        URL: http://www.keltainenporssi.fi/18296259

        Onneksi olen jo sen verran elämää nähnyt,
        pukeudun julkisesti yleensä mustiin, klassisiin vaatteisiin. Muotioikut eivät minua enää kiinnosta. Hiustyylinikin on jostain 80-luvulta, mutta toimii edelleen.

        Säälittää nuoret naiset, jotka juoksevat halvan muodin perässä. Kannattaisi hankkia muutama laadukas, ajaton vaate, mitä voi käyttää vuosia.


      • 567890poiuy
        täti kertoo kirjoitti:

        Onneksi olen jo sen verran elämää nähnyt,
        pukeudun julkisesti yleensä mustiin, klassisiin vaatteisiin. Muotioikut eivät minua enää kiinnosta. Hiustyylinikin on jostain 80-luvulta, mutta toimii edelleen.

        Säälittää nuoret naiset, jotka juoksevat halvan muodin perässä. Kannattaisi hankkia muutama laadukas, ajaton vaate, mitä voi käyttää vuosia.

        "Säälittää nuoret naiset, jotka juoksevat halvan muodin perässä."

        Niin. Minä laitan sellaiset vaatteet päälle että on miellyttävä juosta sen muodin perässä ;)


      • Vaatteet non aatteet
        Tipsukka kirjoitti:

        Olen sielunkumppani aloittajalle.
        Tervehdin sinua riemulla.

        Yksilöllisyys kunniaan.

        Kammoksun pintamuotia.

        Minä taas kammoksun absoluuttisia pintamuodin karttajia! Heitä, joille erilaisuus ja erottuminen on itse tarkoitus. Tekstiilialan ihmisenä katson karsaasti niitä, joilla omintakeisuus ja kotikutoisuus peittoaa kaiken. Suunnattoman harvoin osuu silmään tyylikäs kokonaisuus, joka valtavasta erilaisuudesta huolimatta olisi myös esteettinen näky.

        Tyyliä tarvitaan kaikkeen pukeutumiseen. Yksilölliseksi kannattaa heittäytyä vain, jos sen tekee tyylillä.

        Itse teen suuren osan vaatteistani itse. Olen väkisinkin erilailla puettu kuin he, jotka turvautuvat kaupan tarjontaan. Silti kunnioitan kulloinkin vallalla olevia trendejä. Minulle riittää, että omintakeisuus pukeutumisessani on aistittavissa vasta läheltä. Jos ylipäänsä joku sattuu huomaamaan ja jotain sattuu kiinnostamaan... Ja aika usein sattuu, se täytyy ilokseni sanoa. :)


      • äly älä jätä

        en seuraa muotia.ostan aina laadukkaita vaatteita.en halua olla massaihminen.olen oman tien kulkija.hölmölän touhua että kaikilla pitäisi olla samanaiset,vaatteet.itse koen että olen hyvin pukeutunut erilainen,älykkyys osamäärä 160.eli keskitasoa parempi äly.omilla aivoilla ajatteleva.


      • yks toinen täti
        täti kertoo kirjoitti:

        Onneksi olen jo sen verran elämää nähnyt,
        pukeudun julkisesti yleensä mustiin, klassisiin vaatteisiin. Muotioikut eivät minua enää kiinnosta. Hiustyylinikin on jostain 80-luvulta, mutta toimii edelleen.

        Säälittää nuoret naiset, jotka juoksevat halvan muodin perässä. Kannattaisi hankkia muutama laadukas, ajaton vaate, mitä voi käyttää vuosia.

        Säälisi on sairautta.

        Opettelisit nyt edes elämänmenon alkeet:

        Muodin seuraaminen on osa tämänpäivän elämänmenoa, se siis ei ole sairaus eikä sen pitäisi olla edes säälittävää.

        Ja sitä paitsi: hiustyylisi ei toimi enää. Youre out of fashion.


      • muotiguru
        kaamoskaappi kirjoitti:

        Etkö sinä raukka ole huomannut, että koko globalisaatio ja EU tähtää siihen, että yksilöä valvotaan. Koko järjestelmä on luotu jotta ihminen saadaan koukkuun ja hänestä tulee järjestelmän lypsylehmä. Tämä toimii läpi koko systeemin.
        Tarvitsee vain mennä vaikkapa johonkin kauppakeskukseen niin siellä niitä ohjelmoituja "kuluttajia" liikkuu. Oletko huomannut??

        Kyseessä ei ole mikään konsesus-tyyppinen tilanne muotipuolella, vaan siis täysi sota.

        EU on taiteilijajohtoinen ja innovatiivinen ja suuryrityspainotteinen.

        Ja globalisaatio on vain tarkkailukoneisto, joka haluaa tappaa hyvinkin monet niin sanotuiksi toisinpukeutujiksi luokittelemansa.

        This is full nuclear war.


      • grow up
        Anarkismi kirjoitti:

        Valtio on tän samaistamisen takana. Kun kaikki on "samalla viivalla", on helppo erottaa siitä eroavat henkilöt. Siten ne on myös helpompi eliminoida. Holhousta vartenhan yhteiskunta on

        Paranoia kukoistaa! Luuletko tosiaan, että valtio vaivautuu kyttäämään ihmisten ulkonäköä eliminoidakseen poikkeavat.

        Yhteiskunta on kansalaisten muodostama kokonaisuus, ei holhoava emo saati valtakoneisto. Valtiovalta on eri asia, ja valtio on suurin piirtein sellainen kuin kansalaiset haluavat. Tietenkin demokratiaa halveksivat individualistit eivät tätä allekirjoita. Heidän mielestäänhän kaiken pitäisi olla niin kuin he haluavat.Tätä ylimielistä jumalan asennettaan he sitten sanovat anarkismiksi tai muuksi sonnaksi.


      • wicked.reall
        yks toinen täti kirjoitti:

        Säälisi on sairautta.

        Opettelisit nyt edes elämänmenon alkeet:

        Muodin seuraaminen on osa tämänpäivän elämänmenoa, se siis ei ole sairaus eikä sen pitäisi olla edes säälittävää.

        Ja sitä paitsi: hiustyylisi ei toimi enää. Youre out of fashion.

        *You're out of fashion


      • Ainakaan tuo
        äly älä jätä kirjoitti:

        en seuraa muotia.ostan aina laadukkaita vaatteita.en halua olla massaihminen.olen oman tien kulkija.hölmölän touhua että kaikilla pitäisi olla samanaiset,vaatteet.itse koen että olen hyvin pukeutunut erilainen,älykkyys osamäärä 160.eli keskitasoa parempi äly.omilla aivoilla ajatteleva.

        sun huippuluokan äo:si ei näy kirjoituksestasi millään tavalla. Jokainen virke aloitettu pienellä kirjaimella. Lauseet kirjoitettu yhteen, vain pisteellä, tai sivulauseet pilkulla erottaen. Tekstin sisältökään ei anna aihetta hurraa-huutoihin suurelle ja yksilölliselle Johtajalle.

        Tällaisen viestin nähdessäni alan epäillä että oma äo:ni on pakko olla jotain uskomatonta luokkaa =)


      • tyylipuhdas
        Tipsukka kirjoitti:

        Olen sielunkumppani aloittajalle.
        Tervehdin sinua riemulla.

        Yksilöllisyys kunniaan.

        Kammoksun pintamuotia.

        Olen mies .. Enkä ole koskaan ostnut muoti vaatteita ,.. Minä tiedän kyllä ihan itse mikä on tyylikästä ja hyvännköist'ä ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,........ Säälittää ihmiset jotka ostaa neljät vaatteet vuodessa ... Ja jotka on monesti vielä ihan hirveän näköisiä


      • ---
        täti kertoo kirjoitti:

        Onneksi olen jo sen verran elämää nähnyt,
        pukeudun julkisesti yleensä mustiin, klassisiin vaatteisiin. Muotioikut eivät minua enää kiinnosta. Hiustyylinikin on jostain 80-luvulta, mutta toimii edelleen.

        Säälittää nuoret naiset, jotka juoksevat halvan muodin perässä. Kannattaisi hankkia muutama laadukas, ajaton vaate, mitä voi käyttää vuosia.

        onko käynyt mielessä, että jotkut vaan saattaa pitää niistä vaatteista, mitä edulliset kaupat tarjoaa? kaikilla ei ole varaa ostaa muutamaa laadukasta ajatonta vaatetta. enkä itse ainakaan innostu siitä että käyttäisin jotain samaa riepua 10 vuotta :)

        ja muutenkin kaikilla on oikeus käyttää niitä vaatteita mistä itse pitää, eikä tarvitse kenenkään arvostella, jos ne sattuu olemaan jostain kaupasta, missä myydään massa muotia. eikai se ole toisilta pois mitä muut laittaa päälleen? :)


    • oman tiensä kulkia

      en ole ikinä seurannut muotia enkä seuraa. pukeudun aina sellaisiin vaatteisiin mistä tykkään ja suurin osa vaatteist on kirpparilta hankittua. haluan erottua massasta ja kulkea omaa tietä. en halua mielistellä ketään missään asiassa.

      • Muoti tuokin?

        Haluat erottua massasta? Miksi? Oletko mielestäsi sen arvoinen? Tuohan on sama mekanismi, joka pitää yllä muodin vaihteluita, kuten Georg Simmel aikoinaan kirjoitti esseessään Muodin filosofia. Eliitti haluaa erottua --> sen tyyliä aletaan jäljitellä --> muoti muuttuu, koska eliitti on menettänyt erottautumisen tunnuksensa ja tarvitsee uutta muotia jne. jne. ad infinitum.


      • vai kulkia :D

        Olisit seurannut edes opetusta äidinkielen tunnilla.


      • ootko pissis
        Muoti tuokin? kirjoitti:

        Haluat erottua massasta? Miksi? Oletko mielestäsi sen arvoinen? Tuohan on sama mekanismi, joka pitää yllä muodin vaihteluita, kuten Georg Simmel aikoinaan kirjoitti esseessään Muodin filosofia. Eliitti haluaa erottua --> sen tyyliä aletaan jäljitellä --> muoti muuttuu, koska eliitti on menettänyt erottautumisen tunnuksensa ja tarvitsee uutta muotia jne. jne. ad infinitum.

        muotihan on sitä juuri että kaikki on juuri siitä samasta samaan aikaan.. etkö pösilö sitä ole hoksinut...muoti määrää SINUT pukemaan päällesi tässä kuussa tätä ja ensikuussa tuota.... et pysty itse päättämään tai olet epämuodikas... hah...kaikki pissikset näyttävät samaan aikaan samalta ... ja ensi kuussa taas erilaisilta mutta kaikki samoilta... hah..


    • Setämies666

      Niin sinä väität ihan tosissasi, että pukeutuminen syö ihmisen persoonallisuuden? Hymy. Oletko 18-20 -vuotias?

    • Fevet

      Öö häh, relaa vähän, ihmeellistä tuollainen nettiraivo,

    • 65433

      No se on laumasieluille suunnattua ja se on hyvä bisnes. Järkevät ihmiset erottaakin siitä, ettei heillä ole mitään pakkoa mihinkään suuntaan kulkea massan mukana. Vahva itsetunto on hyvä juttu.
      Vaikka en ole virran mukana menijä, en silti halua erottua joukosta liian persoonallisilla vaatteilla, koska en pidä huomiosta. Massaan on toisinaan hyvä sekoittua ;D

      • rwff s fwe3 r3 1

        Eniten muodissa kummeksuttaa se, kuinka joillain ihmisillä ei tunu olevan omaa makua ollenkaan. Kun pillifarkut ovat muodissa, niitä pitää olla eriväriset joka viikonpäivälle, ja ne ovat ihanin vaatekappale ikinä Mutta annas olla kun ne poistuvat muodista... yhtäkkiä niitä ei enää kehtaakaan pitä, ja ne leveämmät lähkeet nyt vaan ovat niiiiin paljon paremmat ja ihanat.

        Saman analogian voi vetää lähes kaikkeen pukeutumiseen liittyvään kyseisten henkilöiden kohdalla.


      • Ihan yhtälailla ja enemmänkin uskonnot on yksilöllisyyden tappamista. Pystytkö ajattelemaan täysin yksilöllisesti vai rajoittaako muut ihmiset, oma ihmisyytesi ja universumi/multiversumi liikaa. Minun puolestani voitte kulkea vaikka alasti kadulla :D


    • Ne on vaan vaatteita

      Ne on vaan vaatteita jessus sentään!
      Jos joku haluaa pukeutua muodin mukaan tehköön niin. Jos ei halua, ei pukeudu. Et taida olla kovin sinut itsesi kanssa jos pukeutuminen vaikuttaa jotenkin persoonaasi?

      • nudistenman

        Alastomuus kunniaan!!!


    • ckklkxclk

      Markkinointigurut keksii meille joka päivä uusia tarpeita/laitteita, joita ilman emme tule toimeen ja monet menee vipuun. Ikävä tosiasia on, että esim. tavaratalojen sisäänostajat seuraavat näitä muotiguruja ja valikoima on sen mukaista. 80-luvulla oli tarjolla pojille vain tumman- tai vaaleansinisiä pitkiä alushousuja. Kun kysyin miksi tarjolla ei ole muun värisiä, sain vastaukset ettei ihmiset osta muunvärisiä. No, aika meni eteenpäin ja nyt valikoimaa on, tosin 20v myöhässä. Kierrellessäni tavarataloja olen huomannut seuraavaa: naistenvaatteita saa pääsääntöisesti koossa 36-44. Kaikki naiset vaan ei mahdu siihen väliin.Miestenvaatteita löytyy kohtuullisen isojakin kokoja. Suurempia kokoja naisille löytyy sitten Lorellan telttaosastolta ja Stokkan mummo-osastolta. Tämä tv:ssä mainostettu Zalando myy naistenvaatteita koossa 36-42 ja s-xl, mikä on käytännössä sama asia. Eli jos on pienempi tai suurempi kuin valtavirta, vaatteita on tosi vaikea löytää mieleisiä. Ne on tehtävä itse.

    • fässhön fässhön

      Huomasin heti aloituksesta että on tullut otettua liian vakavasti roskalehtiä. Itse nauroin sille "uutiselle".

    • idioottiarahastusta

      Olenko muodin ohjailtavissa....

      EN!

    • Åke Kara

      En ota kantaa muotiin muutoin kuin että jos pistätte merkille minkä värisiin talvivaatteisiin ihmiset pukeutuu on se poikkeuksetta tumma tai MUSTA, ja jaloista aina päähän asti. Siis miksi ihmeessä?

      Jos ihminen pukeutuu mielialan mukaan niin kai se on sitten niin että kaamosmaassa ihmiset on alakuloisia ja pukeutuu sen mukaan. Vai eikö ole muka värikkäämpiä talvivaatteita tarjolla? Varmasti on.

      • Mustaa huumoria

        Niin...JOS ihminen pukeutuu.

        En itse ainkaan pukeudu mielialan mukaan vaan pidän mustasta.
        Esimerkiksi kaupoista on todella vaikea miehen löytää sopivia värejä.

        Mitä vikaa on mustassa?

        Miksi hemmetissä minun pitäisi pukeutua värikkäästi esimerkiksi keltaiseen tai punaiseen jne.
        Muita ihmisiä piristääkseni kun kyse on minun pukeutumisesta.
        Se mitä minun luonne ja käytös on eivät todellakaan ole mitään masentelua.

        AP. kysymykseen että kuten eräs ja pari vastasivatkin ketjussa niin kyse on ihan trendeistä ja markkinnoinnista.
        Ihmisille, ja tässä tapauksessa naisille täytyy kaupata erilaisia asioita tavoilla joilla heille tulisi tunne että heiltä puuttuu jotakin juuri nyt. Seuraavana sesonkina taas sitten uudelleen.
        Kun siihen yhdistetään "itsetunto" (täydellinen sepitetty höpöhöpökäsite) ja persoonallisuus niin saadaan ihmisille myytyä entistä enemmän vaatteita.


      • Musta on best

        Ihan jees asia että vaatteet on tummia. Ei tarvi olla ulkotakkia pesemässä joka viikko kun on onnistunut ryynäämään sen jossain paskaseks.


    • tämä tarkoitettu

      kaikille naisille. Kuulostaako yksilölliseltä tämä tyyli; tennarit, mustat
      pillifarkut, se ssaatanan naurettava H&M/Seppälä-feikkitakki, musta
      tukka sekaisin ja mustaa kynsilakkaa?????
      Todella persoonallista eikös??
      Suominaiset maailman pahimpia laumahenkiä.

      • eikös vaan?

        Tuo kuulostaa lähinnä yläaste-ikäiseltä teiniltä. Ei naiselta. Enpä ole AIKUISIA naisia nähnyt tuolla lailla pukeutuneena.


      • Mie ihe
        eikös vaan? kirjoitti:

        Tuo kuulostaa lähinnä yläaste-ikäiseltä teiniltä. Ei naiselta. Enpä ole AIKUISIA naisia nähnyt tuolla lailla pukeutuneena.

        Näkiskin, vaan ei. Tuulipuku päällä suhistaan pitkin kaupunkia eikä ymmärretä pukeutua. Seksikkyyttä pukeutumisessa pitää olla eikä mitään jäykkyyttä.


      • muotiguru

        Sana feikkitakki on merkki väärinymmärryksestä.

        Asiahan on niin, että vaatekaupat tai siis oikeastaan suurin osa maailman vaateteollisuudesta on suomalaisomistuksessa ja suomalaisuuteen kuuluu se määrä Suomi-infoa, että tietää seuraavan asian:

        1. vaatteet suunnitellaan alunperin H&M:n kaltaisille varastomyymäläperiaatteella toimiville suuryrityksille

        2. samat omistajat sitten perustavat H&M:n ideatehtaan mallistosta merkkivaatebisneksiä, jotka tuottavat enemmän liikevoittoa

        3. jotkut H&M:n suurkuluttajat keksivät kokonaan omalaisia pukeutumistyylejä H&M:n mallistosta, että bisnesmiehet vain lyövät merkin rintaan ja myyvät niin sanotun diisaignatun tyylin ulkomaille

        4. merkkivaatteet on pääasiassa tarkoitettu ulkomaisille

        5. suomalaisten kuuluisi käyttää varastomyymälähintaisia vaatteita, sillä se on suomalaisille saavutettu etu

        6. suominaiset eivät ole laumasieluja, mutta koko muu maailma seuraa suominaisten luomia vaatetrendejä sitten vähän jälkijunassa

        7. suominaiset saavat kyllä korvauksensa tästä sillä lailla, että kaupungit ovat täynnä vaatekauppoja, joissa hintataso on melkein ilmainen

        Täällä Suomessa on siis lähes ilmaiset vaatteet vaatekaupoissa osoituksena harvinaisen korkeasta elintasosta.


      • eikös vaan?
        Mie ihe kirjoitti:

        Näkiskin, vaan ei. Tuulipuku päällä suhistaan pitkin kaupunkia eikä ymmärretä pukeutua. Seksikkyyttä pukeutumisessa pitää olla eikä mitään jäykkyyttä.

        Mitä näkis? Mieluummin tuulipuku kun tennarit, mustat farkut ja tukka sekaisin. Perinteisiä tuulipukuja ei taida olla olemassakaan enää.
        Mitä tarkoittaa seksikkyys pukeutumisessa? Ei varmaan ainakaan käytännöllisyyttä Suomen talvessa? En pukeudu seksikkyyden takia yleensäkään.. tuskin miehetkään niin tekee. :D


      • tappavaa pintamuotia
        muotiguru kirjoitti:

        Sana feikkitakki on merkki väärinymmärryksestä.

        Asiahan on niin, että vaatekaupat tai siis oikeastaan suurin osa maailman vaateteollisuudesta on suomalaisomistuksessa ja suomalaisuuteen kuuluu se määrä Suomi-infoa, että tietää seuraavan asian:

        1. vaatteet suunnitellaan alunperin H&M:n kaltaisille varastomyymäläperiaatteella toimiville suuryrityksille

        2. samat omistajat sitten perustavat H&M:n ideatehtaan mallistosta merkkivaatebisneksiä, jotka tuottavat enemmän liikevoittoa

        3. jotkut H&M:n suurkuluttajat keksivät kokonaan omalaisia pukeutumistyylejä H&M:n mallistosta, että bisnesmiehet vain lyövät merkin rintaan ja myyvät niin sanotun diisaignatun tyylin ulkomaille

        4. merkkivaatteet on pääasiassa tarkoitettu ulkomaisille

        5. suomalaisten kuuluisi käyttää varastomyymälähintaisia vaatteita, sillä se on suomalaisille saavutettu etu

        6. suominaiset eivät ole laumasieluja, mutta koko muu maailma seuraa suominaisten luomia vaatetrendejä sitten vähän jälkijunassa

        7. suominaiset saavat kyllä korvauksensa tästä sillä lailla, että kaupungit ovat täynnä vaatekauppoja, joissa hintataso on melkein ilmainen

        Täällä Suomessa on siis lähes ilmaiset vaatteet vaatekaupoissa osoituksena harvinaisen korkeasta elintasosta.

        lähes ilmaisia kyllä ovat kansakinväisten ketjujen kertakäyttöön suunitellut vaatteet, jotka on valmsitettu pääsääntöisesti kauko-Idässä. Tuotelapussa lukee yleensä made in Bagladesh, China, Pakistan.. mistä usien raportoidaan (Helsingin Sanomat 2012) tehdaspaloja, joissa kuolee massoittain ihmisiä, koska ovat ovat olleet lukossa. (ettei työntekijät pakene)... Miksi he pakenisivat jos työolot ja palkka ovat hyvät? Ompelijat joutuvat ottamaan lainaa ruoan ostamiseen, koska palkkaus on niin pieni,ettei sillä elä. Ja näin me eurooppalaiset saamme "lähes ilmaisia" muotivaatteita.. tuntuuko hyvältä päällä?

        Hinta on halpa, koska megasuurilla sarjoilla valmistskulut alhaalla (3.maailman ompelijoiden "palkat") tuotanto-ja jällenmyyntikoneisto . Monikansallisten vaateketjujen markkinointi-ja mainonta häikäisevää, huippuvalokuvaajien, trenditukijoiden ja huippumallien takia, ja "muodin orja", tai sanottakoon jopa aivopesun orja tätä seuraa. Saadaan ulkoaohjautuva massa nuoria ja nuoria aikuisia, jotka kaikki näyttää samalta, kulkee samoissa vaatteissa, jotka tietenkin vaihtuvat uuden "trendin" mukaan. Trendi on ketjujen ostattamispakko, koksa nämä ihmiset eivät uskalla erottua,halua erottua. Tätä psykologiaa hyödynnetään suurten liikevoittojen saamiseksi.

        Ja Suomen edusta, niin ostettakoon suomalaisvalmiseista vaatetta, suomessa ommeltua, työllistäkäämme suomalaisia, Suomen valtion kouluttamia ompelijoita> vähentää työttömyyttä, syrjätymistä, lisää hyvinvointia, ja verotuloja.
        Osta ja vaadi:
        Suomalaista design-vaatetta, suomalaisen ketjun vaatetta, tai suomalaista kierrätysmuotia tai vintagea. Suomalaisvalmistajan on vaikea kilpailla hinnoilla "lähes ilmaisten" monikansallisten ketjujen kanssa. Eettisesti valmistetusta, suomalaisia työllistävästä, ja laadukkaasta vaattesta kannattaa maksaa. Samalla et ole massamuodin orja. Moni älähtää tähän, ole hyvä. Ehkä joku päivä tiedostat kuinka huijaus, ostattaminen sinunkin päässäsi jyllää, kuinka sinua ohjaillaan, ja sinun "tyylejäsi" ohjaillaan suuressa koneistossa, jossa olet vain pieni kuluttaja.


      • Suomen ilmasto, joo!
        eikös vaan? kirjoitti:

        Mitä näkis? Mieluummin tuulipuku kun tennarit, mustat farkut ja tukka sekaisin. Perinteisiä tuulipukuja ei taida olla olemassakaan enää.
        Mitä tarkoittaa seksikkyys pukeutumisessa? Ei varmaan ainakaan käytännöllisyyttä Suomen talvessa? En pukeudu seksikkyyden takia yleensäkään.. tuskin miehetkään niin tekee. :D

        Tämä on juuri sitä suomalaisuutta, joka tekee kansasta junttia ja tumpelon oloista! Seksikkyyskin ymmärretään, että suurin piirtein perse paljaana ja pillu märkänä pitäisi kulkea riippatissit hyllyen.

        Seksikkyys on aistikkuutta ja estetiikkaa. Kyllä talvellakin voi olla aistikkaasti pukeutunut.

        Yleensä Suomen talveen vetoavat naiset pukeutuvat yhtä epäaistikkaasti oli kesä tai talvi. Ilmasto vain käy niin helposta standardivastauksesta.

        (Vrt. Venäjän ilmasto ja naiset.)


      • pissis/hutsu

        nuohan on ilmiselviä pissiksiä eikä mitään naisia...naisissa taas se 'vika' että ovat kaikki 'mustapääkerttuja' pikimustiksi värjättyine hiuksineen.. siis aivan naurettavia... näyttävät joltain entisaikojen hutsuilta niine värjättyine kuontaloineen.


      • eikös vaan?
        Suomen ilmasto, joo! kirjoitti:

        Tämä on juuri sitä suomalaisuutta, joka tekee kansasta junttia ja tumpelon oloista! Seksikkyyskin ymmärretään, että suurin piirtein perse paljaana ja pillu märkänä pitäisi kulkea riippatissit hyllyen.

        Seksikkyys on aistikkuutta ja estetiikkaa. Kyllä talvellakin voi olla aistikkaasti pukeutunut.

        Yleensä Suomen talveen vetoavat naiset pukeutuvat yhtä epäaistikkaasti oli kesä tai talvi. Ilmasto vain käy niin helposta standardivastauksesta.

        (Vrt. Venäjän ilmasto ja naiset.)

        Luulen että Venäjälläkin jalankulkijat pukeutuu talvella sään mukaan. Ketä varten ihmisen pitää pukeutua TARKOITUKSELLISESTI AISTIKKAASTI? Mitä on aistikkuus pukeutumisessa? Jos omani ei ole jonkun mielestä RIITTÄVÄN aistikasta niin se on hänen ongelmansa. Minulle käytännöllisyys talvella on ykkösasia koska kuljen pääasiassa kävellen. En omista autoa ja julkisillakin kulkiessa vaatteiden on oltava lämpimämpiä kun omalla kulkiessa autolla ovelta ovelle. Korkeat korot talvikengissä ja lyhyet hameet ei todellakaan ole sopivia minun talvisiin ulkona liikkumisiin.
        Onneksi on nykyään hyvännäköisiä ulkovaatteita joissa voi liikkua muuallakin kun hiihtoladulla. Niissä voi olla jopa sitä aistikkuutta.
        Miehetkin voisi valita vähän nykyaikaisempi ulkovaatteita kun sen iänikuisen lökkäfarkun ja mustan toppatakin.


      • hullutukka
        pissis/hutsu kirjoitti:

        nuohan on ilmiselviä pissiksiä eikä mitään naisia...naisissa taas se 'vika' että ovat kaikki 'mustapääkerttuja' pikimustiksi värjättyine hiuksineen.. siis aivan naurettavia... näyttävät joltain entisaikojen hutsuilta niine värjättyine kuontaloineen.

        Onneks oon syntynyt tummaveriköksi.. vai pitäiskö blondaa?


    • ostan mistä tykkään

      Vapaana muodinorjuudesta eläminenkin voi olla jostakin trendikästä. Siitä tehdään numero elämässä.

    • yksi kukista

      Muuten olisin samaa mieltä aloittajan kanssa, mutta hänkään ei anna ihmisten olla sellaisia kuin ovat. Jos jotkut haluavat seurata muotia, niin miksi se olisi vähemmän arvokasta kuin se, ettei seuraa?

      Nuo lehtien muotijutut on tarkoitettu niille, joita muoti kiinnostaa. Jos ne eivät kiinnosta, niin miksei niiden anna mennä vain ohi silmien? Joskus ne jutut ovat kirjoitettu aika itseriittoiseen sävyyn (kuten aloittajan viittaama Iltasanomien? juttu oli), mikä tietysti tuntuu loukkaavalta, jos omaan tyyliin kuuluvia juttuja haukutaan. Saman sävyiseen kirjoitteluun sortuvat kuitenkin valitettavasti myös muodin "vastustajat" (kuten aloittajan teskti), vaikkei heillä ole yhtään sen suurempaa oikeutta määrittää, miten muut pukeutuvat.

      Eli: antaa kaikkien kukkien kukkia!

    • kauppias 128

      Mitä siitäkään tulisi, jos pitäisi aina olla tarjolla kaikenlaista vaatetta? Muoti auttaa pitämään valikoiman järkevän kokoisena, ja liiketoiminnan ennutettavana.

      • muotiguru

        Siitä tulee H&M, jonka tavoitteena juuri nimenomaan on se, että tarjolla on aina kaikenlaista vaatetta. H&M:ssa on taiteellinen johto ykkösenä ja sitten sellainen fiksumpi laskelmointi tulee vasta myöhemmin.

        Mutta sekin on osa vaatebisneksen kokonaisuutta, että H&M on oikeastaan koko vaateteollisuuden varastomyymälä.


    • Pälä pälä

      No huh huh! Ihmetyttää, miten joku voi ottaa pintamuodista kertomisen noin vakavasti. Jopa tuohtua siitä. Koetko, että se arvostelee sinua?

      Tosin tekisi mieli kysyä, onko se huotihömppä niin turhanpäiväistä, jos joku jaksaa siitä pillastua.

      Mutta hyviä uutisia aloittajalle, ettei tarvitse hermoparantolaan lähteä: Muoti on niille, joilla ei ole tyylitajua.

    • Clarissahhe

      Valkkaan itsestäni parhaimmat ja seksikkäimmät vaatteet muodista ja ulkopuolelta. Ei kai sille mitään voi, että muoti näkyy ja kuuluu kaikkialla, jolloin tulee osteltua muodikkaita vaatteita jne. Silmä tottuu tiettyihin juttuihin.

      En kyllä tosin kaikkia ota vastaan, vaan omaa ajatusta käytän. Tosin arkena pukeudun useimmiten ns. turvallisiin vaihtoehtoihin eli aika massaan uppoavasti. Toisinaan joskus arkenakin repäisen normia seksikkäämpänä.

      Miten joku vielä jaksaa aloittaa keskustelua tästäkin asiasta. Tylsä aihe ja ihan turha. Ja niinkuin aiemmin tuolla viittailtiin, niin ne erikoisemmin pukeutuvat, "massasta erottuvat"taitavat haluta olla niitä trenditietoisimpia edellä kävijöitä.

      • muotiguru

        Vaatteet ovat niin olennainen osa erilaisia kulttuureja ja erityisesti osa naisten kulttuuria aina ollut koko maailmassa se, että miten pukeudetaan. Että aihe on hyvinkin merkityksellinen, mutta kuitenkin tietysti monille itsestäänselvyys.

        Näinä globaaleina aikoina, kun valtionpoliisi on luokitellut itsenäiset pukeutujat kakkoskastiin ja pukeutumispalveluapujen tarvitsijat ykkösluokkaan, niin tietysti on aika hieman kerrata perusasioita.

        Että koko vaatebisnes perustuu itsenäisten pukeutujien mielenkiintoon vaatteita kohtaan eli vaatekauppa-ala seuraa ostoksia, että mitä tykätään ostaa. Että itsenäiseen shoppailuun kykenevät niin sanotut täydelliset naiset ovat osa vaatebisneksen toimivaa kokonaiskonseptia ja heidän kuuluisi käyttää varastohintaisia vaatteita esimerkiksi juuri H&M:stä valikoituja lähes ilmaisia vaatteita. Näin on vaateteollisuus rakentunut tähän maailmaan.

        Että nyt sitten Amerikan eläkeläismiljönäärit ovat sitä mieltä, että koko vaateteollisuus pitäisi romahduttaa. Ja halpojen vaatteiden käyttäjät luokitella elinsiirteiksi. Jotta eläkeläismiljönäärien oikea taso nousisi. Että ihmetteleeköhän enää kukaan, että miksi Amerikka oli pakko tuhota pommeilla?


    • jaah?!

      Jos toi nimetön kirjoittaminen on muotibloggareihin kohdistuvaa vihaa, niin aika säälittävää.Minä itse vihaisin ainoastaan narsistisia silikonirintaleikkauksissa ja huulifylleissä käyviä urpoja, kun he tuskin tajuavat, että miten suuri loukkaus heidän narsisminsa on niitä kohtaan, joilla oikeasti on joku sairaus. Ainakaan plastiikkakirurgiaa minä en ymmärrä mistään muusta syystä, kui sairauden vuoksi.

      Jos mulla olisi kymppitonni ylimääräistä en laittaisi sitä ainakaan siihen, että saisin ohuthuulena jonkun pornotähden amorinkaaret, vaan laittaisin kyseisen rahan hyväntekeväisyyteen. Joskaan en niin ruma olekaan, että mun pitäisi yrittää apinoida yleistä kauneusihannetta, vaan piirteet on ihan syntymässä saadusti riittävän kauniit, jotta pystyn olemaan ainakin itselleni riittävän hyvä ihminen, vaikkei mun ulkonäöstä kaikki pitäisikään.

      Minua huvittaa se, että mitksi kaikki matalaposkipäät ja ohuthuulet ja pallosilmät nykyään haluaa kauneusleikkauksilla itselleen ulkonäön , joka muistuttaisi kaunotarta, mutta tämäkään tuskin liittyy aiheeseen, josta innokkaasti kärtät solvaavia kommentteja... En seuraa tyylivinkkejä, enkä tiedä mistä puhut. Tavallaisilla ihmisilläon muita ongelmia, kuin seurata joitakin tyyliblogeja: siihen ojn aikaa korkeintaan niiillä, jotka saa valtiolta jotakin työmarkkinatukea ja ne samathan saakin rahansa valtiolta, toisin kuin valtion tukeen oikeutetut.

    • 2111111111111111

      Oletko koskaan ajatellut, että ehkä jotkut vain pitävät niistä vaatteista ja tavaroista ja näkevät ne miellyttävinä?

      Tuohan on ihan samaa katotaan mitä kulttuuria tai ryhmää tahansa. Tiettyjä vaatteita pitää käyttää, gootit suosii mustaa, se on "in" ja taas jotkut wannabe nörtit käyttää mustia paksusankisia laseja ja pukeutuu tiukkoihin farkkuihin.

      Kaikissa ryhmissä ihmiset menee juuri näiden ryhmien säätelemien sääntöjen mukaan, on tietyt vaatteet ym ym.

      Sitten haukutaan muita muotimaailmoja miten hirveitä ne on, kun yrittävät saada ihmiset pukeutumaan heidän vaatteisiin ja miten he vievät ihmisiltä pois heidän yksilöllisyydensä, vaikka samaan aikaan heidän oma joukkonsa pukeutuu ja tekee TÄSMÄLLEEN samaa.

      Enpä ole koskaan nähnyt kenenkään pukeutuvan vaatteisiin josta ei pidä sen takia, koska se on muodissa.

      Opetteleppa ajattelemaan että ihmiset on erilaisia. Koska sinä et pidä jostain muodista, niin ei se tarkoita sitä, etteikö kukaan muu voisi pitää sitä viehättävänä.

    • hhhhh5

      se on kyl sillee et tarjonta on semmosta mikä on muotia, ni aika vaikeeta on ees kovinkaa yksilöllisesti pukeutuu ellei ite väsää vaatteitaan.

    • arcturus22

      Pukeudun juuri niihin kuteisiin kuin huvittaa, ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut minusta tai vaatteistani ajattelevat. En seuraa muotia millään tavalla, tuollaiset pinnalliset asiat ei minua kiinnosta. Kovasti yritän omia siskojanikin kouluttaa siinä, että he eivät kiinnittäisi liikaa huomiota omaan tai muiden ihmisten ulkonäköön tai vaatteisiin. Materialismi ja kaikenlainen pinnallisuus on todella vastenmielistä, surullista nähdä että maailma menee koko ajan pahempaan suuntaan näissä asioissa. Ihmiset eivät uskalla olla omia itsejään. Moni ihminen saa kyllä aikuistuessaan rohkeutta, mutta erityisesti nuorilla on paineita näistä asioista. Mietitään että "mitähän ne ajattelee jos laitan tämän paidan", ja ollaan sairaalloisen kriittisiä oman kehon "puutteita" ja "vikoja" kohtaan.
      Ulkonäöllä tai vaatteilla ei ole MITÄÄN merkitystä. Säälin ihmisiä jotka tekevät niistä itselleen tärkeitä asioita.

    • 2013

      Kiva kun muoti vaihtuu..Te törpöt.Kulkekaa vanhoissa..Me muotin ystävät elämme vuotta 2013...............

    • eiorjamuodin

      Kyllä on parenpaakin käyttöä rahalle, kuin muodin mukainen pukeutuminen.
      Pääasia on minulle siisteys vaatteissa, itseasiassa en edes seuraa, että
      missä mennään.

      Sama koskee hiustyyliä. Minulla on pitkät hiukset (vyötärölle), en luopuis
      niistä minkään trendimuodin takia.

    • Tsiisussentää

      Mitä jos joku kokee itsensä mukavaksi muodissa olevissa vaatteissa, mutta ei käytä niitä sen takia että ne ovat muotia vaan nimenomaan sen takia, että se korostaa jollain tavalla omaa persoonaa tai ne vaan on mukavat?

      Ja niinkuin joku on täällä maininnutkin, kysehän on vain vaatteista ei sen suuremmasta. Ulkonäkö ei loppujen lopuksi määritä ihmisen persoonaa/persoonallisuutta tai yksilöllisyyttä. Kuka laittaa noin paljon painoarvoa ulkonäölle?

      • adda oppo juuj erre

        "Mitä jos joku kokee itsensä mukavaksi muodissa olevissa vaatteissa, mutta ei käytä niitä sen takia että ne ovat muotia vaan nimenomaan sen takia, että se korostaa jollain tavalla omaa persoonaa tai ne vaan on mukavat?"

        No toivottavasti ei ainakaan ole kyse oman persoonan korostamisesta... sehän tarkoittaa, että persoona muuttuu vähän väliä muodin mukana. Ne henkilön omaa persoonaa korostavat vaatteet kun eivät välttämättä aina ole muodissa. Tuskin on mukavuudestakaan kyse, jos ne vanhat rytkyt jäävät kaappiin mukavuudestaan huolimatta, jos tulee jotain uutta "kuuminta hottia".


        "Kuka laittaa noin paljon painoarvoa ulkonäölle?"

        No ainakin ne muodin orjat, joilla on oltava sitä uutta rättiä päällä vaikka väkisin.


      • Vaikutatte tyhmiltä
        adda oppo juuj erre kirjoitti:

        "Mitä jos joku kokee itsensä mukavaksi muodissa olevissa vaatteissa, mutta ei käytä niitä sen takia että ne ovat muotia vaan nimenomaan sen takia, että se korostaa jollain tavalla omaa persoonaa tai ne vaan on mukavat?"

        No toivottavasti ei ainakaan ole kyse oman persoonan korostamisesta... sehän tarkoittaa, että persoona muuttuu vähän väliä muodin mukana. Ne henkilön omaa persoonaa korostavat vaatteet kun eivät välttämättä aina ole muodissa. Tuskin on mukavuudestakaan kyse, jos ne vanhat rytkyt jäävät kaappiin mukavuudestaan huolimatta, jos tulee jotain uutta "kuuminta hottia".


        "Kuka laittaa noin paljon painoarvoa ulkonäölle?"

        No ainakin ne muodin orjat, joilla on oltava sitä uutta rättiä päällä vaikka väkisin.

        Turvat tukkoon... Urpot... Jokanen tekee niin kun ite haluu, ketään ei pakoteta mihinkään.


      • 312222222222222222
        adda oppo juuj erre kirjoitti:

        "Mitä jos joku kokee itsensä mukavaksi muodissa olevissa vaatteissa, mutta ei käytä niitä sen takia että ne ovat muotia vaan nimenomaan sen takia, että se korostaa jollain tavalla omaa persoonaa tai ne vaan on mukavat?"

        No toivottavasti ei ainakaan ole kyse oman persoonan korostamisesta... sehän tarkoittaa, että persoona muuttuu vähän väliä muodin mukana. Ne henkilön omaa persoonaa korostavat vaatteet kun eivät välttämättä aina ole muodissa. Tuskin on mukavuudestakaan kyse, jos ne vanhat rytkyt jäävät kaappiin mukavuudestaan huolimatta, jos tulee jotain uutta "kuuminta hottia".


        "Kuka laittaa noin paljon painoarvoa ulkonäölle?"

        No ainakin ne muodin orjat, joilla on oltava sitä uutta rättiä päällä vaikka väkisin.

        Muodissa on aina lähes kaikille sopivia vaatteita.

        Sellaista muodin jaksoa ei ole olemassakaan, jolloin ei kenellekkään löytyisi jotain mistä he pitäisivät.

        Ja jos et tiennyt, persoona muuttuu kun ikää tulee lisää. Kukaan ei ole samanlainen kuin nuorena (ainakaan toivottavasti).


    • Tyylitön taneli

      Minä en piittaa muodista enkä muiden mielipiteistä vaan pukeudun oman makuni mukaan eli: vaatteet joko mustia tai tummansinisiä tai valkosia. Yleensä takissa, paidassa ja kengissä sekä hatussa (lippis tai pipo) joku teksti tai kuvio. Ja nämäkin valitaan mukavuuden mukaan ja sen perusteella mikä sopii arkikäyttöön ja mikä vaikka baariin. PISTE.

    • mr teevm80

      Ihminen on monessa asiassa vahvasti ympäristön ohjailtavissa, ja niin muodin kuin muunkin suhteen se perustuu toisten suosion hakuun ja/tai pelkoon siitä että ei tule hyväksytyksi.

      Lyhyesti sanottuna: ihminen on laumaeläin hyvässä ja pahassa.Laumassa pn turvaa ja sen ulkopuolelle ei ole hyvä joutua. Toisinajattelu vaatii rohkeutta.

    • Huomattu on

      Tappaa minkä? Hei tässä maassa on pakkasta noin 8 kuuakautta vuodessa
      luuletko, että täällä on jotain muotia muutenkaan olemassa
      ollaan nyt kuitenkin Impivaarassa ja jos onkin,
      niin kellä niin huono itsetunto sitten on että tohon lähtee?

      Saa sitä ihmsitä manipuloida laumasielujahan
      nuo näyttävät olevan,en ole koskaan seurannut muotia.
      Leikkauksesta johtuen on välistä tullut homattua jonkun
      tietyn valmistajan rääsy mutta viimeksi kävin
      vaatekaupassa 1991.(oikeasti[kirpputoria ei lasketa])

      No enpä tiedä tiedän paljon ihmisiä jotka pyyhkii peränsä
      Peakkiin, Vuittoniin ja niin moneen muuhun roska merkkiin.
      Aika sama, suomalainen on kohta ruotsalaista parempi
      loukaantumaan kaikesta. Kuten sanottu tuo loukkaa vaan jos on
      vakava itsetunto ongelma.

      Kuka puhuu?

      Luojan kiitos unikko ei ole koskaan kiehtonut ketään,
      muuta kuin jotain laumasieluista mistään mitään ymmärtämätöntä neitsythuoraa.En anna, en arvostele, en edes katso
      pukeutuuko joku ja jos pukeutuu niin mihin.
      Kulutusta en muutenkaan oikein ymmärrä.

      Varmaan kirjoitin jo sen mitä ajattelit
      ja ei kestä kyllä muo saa kunnioittaa.
      Auto on vuodelta -65, konepistooli -41 ja
      vaatteet -91 ruoka on tältä vuostuhannelta.
      Mut viimesen lakoholi annoksen join -96

    • Nomode

      Tässäkin ketjussa huomaa miten on aloittajan kalikka kalahtanut.
      Muodinorjapässit liekojensa päässä määkimässä vastalauseitaan.
      Hekö ei saisi totella muotigurujaan.Yhyyynyyh.

    • Hmmmmm.

      En ole varmaan koskaan ollut sellainen että juuri sen näköinen pitää olla kuin muotilehdissä. Tai ehkä kokeilin yhdessä vaiheessa, mutta en kovin kummoisia kiksejä saanut sellaisesta, joten ostan muodikasta vain, jos se osuu omaan makuuni hyvin.

      Olen itsekin miettinyt että mitä ihmettä muoti oikein on. Ohjaileeko sitä kaupalliset voimat ennen kaikkea, vai trendsetterit? Vaiko tavalliset ihmiset? Miksi pitäisi olla jokin idea joka sanelee, mikä on tyylikästä ja kaunista, ja miten pitää pukeutua?

    • herne

      ehkä olet amerkaisuuden orja . itse pukeudun ajottamasti elikä aina ehkä tyylillä . heh ,heh. muoti seuraa aina perässä . oliko ensi kesänä katukuvassa .yhtistelmä bleiseri ja shorsit. taas kerran.

    • Kaavut=hanurista

      Muoti ei ole yksilöllisyyden tappamista vaan ajan seuraamista ja ajan hengen ilmaisemista vaattein. Jos joku muodissa oleva juttu kiehtoo niin sen voi lisätä omaan tyyliin ja siitä näin ollen tulee osa omaa tyyliä. Vaattet ei kestä ikuisessti joten kauppojen on hyvä myydä niitä jatkuvasti. Jos kaupoissa ei olisi trendejä vaan ikuisesti kestäviä vaatteita jotka olisivat mitä todennäköisimin yksinkertaisia ja persoonattomia, vähän kuin kestovaippoja, niin sehä se vasta yksilöllisyyden tappaisikin.

    • Luonnollista

      Tänään viimeksi Itiksessä katsomassa vaatteita, siis vain katsomassa kun ei voi ostaa mitään. Kaikki jotain kamalaa halpatuontia, tekokuituja. Olen huomannut, että itselleni tulee huono olo tekokuiduissa. Vaikka kuinka sanotaan, että nykyajan tekokuidut ovat hengittäviä niin katin kontit. Mieluummin villaa tai puuvillaa. Haluaisin alkaa pukeutumaan kuin arabinaiset, pitkä ohut villainen kaapu ja kaunis huivi. Sellaisessa asussa olisi vapaa olla.

      .

      • katinkontti3

        Mikä estää. Ne naiset vasta vapaita ovatkin...


    • OotteLuusereita

      Siitä, että olevinaan kuvastaa persoonaansa pukeutumisella, sairaampaa on vain se, että pukeutuu johdatetulla tavalla saadakseen kuvitella olevansa osa jotain (olevinaan muita valistuneempaa) ryhmää tai saadakseen muiden tyhjäsielujen hyväksyntää.
      Jos ei saa pillua muuten niin kannattaa vetää itsensä jojoksi!

    • En ihan ymmärrä, miten se, että tykkää jostain, josta joku muukin tykkää, on jotenkin väärää ja tuomittavaa. Esimerkkinä Unikko.

      Luultavasti jokainen ostaa vaatteensa jostakin ja ne varmasti kuuluvat jonkinlaiseen käsitykseen siitä, mikä on tyylikästä (=muodikasta?, myös ne muutamat 'perusvaatteet'.

      Ja farkut; lähes jokaisella on sellaiset. Eli farkku kuin farkku, ovat tainneet olla muodissa jo vuosikymmeniä. Ihminen muuttuu, miksei siis vaatemakukin. Onneksi. Pidän pillifarkuistani, ehkä joskus joistain muista.

      Ja vaikka tekisit vaatteesi itse, se ei takaa, että ne ovat sen yksilöllisempiä, kuin muutkaan. Vai kuka voi sanoa varmasti, ettei jokin, jota on nähnyt, ole vaikuttanut vaatteen syntyprosessissa. Ehkä joku muu on ostanut samaa kangasta ja tehnyt siitä vaatteen.

    • se kiinnostaa heitö

      Se on heidän identiteettinsä ja persoonallisuutensa. Se kiinnostaa heitä, jotka niin tekevät. Aivan kuten minä olen minä ja kiinnostunut omanlaatuisistani asioista ja pukeudun omalla persoonallisella tavallani.
      Joskus nuorempana itsekin haukuin kaikki pintaliitäjät, mutta vanhemmiten tajusin sen tärkeimmän.
      Se on heidän tyylinsä,tapansa ja elämänsä. Niinkuin minulla on omani. Miksi käskeä heitä muuttamaan sitä mitä minusta ei saisi yksikään ns. pintaliitäjä muuttamaan....?

    • nnnnmmmmkkk

      Hohhoijaa.... Jos muoti ja sen seuraaminen -tai seuraamattomuus- määrittää omaa elämää noin rankasti, niin ehkä ei niin hirvittävsti kannata omaa yksilöllisyyttään hehkuttaa....

    • haters gonna hate

      Itse kuljen kesäisin aina sukat sandaaleissa, ja käytän vyölaukkua. Teen näin koska se ärsyttää joitain tyylipoliiseja suunnattomasti. Hieno tapa pilata jonkun päivä.
      Tukehtukaa siihen pellet.

    • Niin se vain on...

      Katukuvassa näkee Suomessa todella harvoin ketään, joka erottuu joukosta edukseen. Yleensä ihmiset ovat harmaata massaa, jotka pukeutuvat aika mauttomasti. Materiaalit eivät ole erityisen laadukkaan näköisiä ja mallit ovat mitään sanomattomia ja persoonattomia.

    • 1+6

      Mä kävin jack and jones myymälässä kysymässä voivatko he tilata minulle nettikaupastaan takin kun lahjakortit ei netissä käy, oikeesti olisin halunnu 2 molempia värejä yhden 90e kpl, ei käyny noilla ketjuilla on ostajat jotka päättää miten me pukeudutaan. siis oikeesti ostajat ei myyjät päätä mitä olis kiva myydä , ihan uskomatonta.. surullista mutta totta. nooh tästä oppineena.

    • Järjen merkki

      Eipä ole mitään käytännöllisempää kuin vyölaukku ja sukat sandaalit.

    • seri52

      Sry, miten minä en ole koskaan huomannut, että on muotia, mihin pitäisi pukeutua.
      Olen vaan ollut vuosia ja vuosia. Oman itteni kaa.

      Miksi, aina uusi vaate, uusi ulkonäkö, uusi mitä tahansa?

    • Kaljasaavin peite

      Näen yksilöllisen pukeutumisen parempana.Siis mikä kullekin parhaaksi sopii.En ole mikään joukkohysterian idiootti joka ei uskalla muuta kuin pukeutua mitä muoti kutsuu.Ymmärrän jotenkin nunnat perinteisinä kaapuineen ja konfirmaatioasut koska muuta mahdollisuutta ei ole.Monet muut ammatit ovat jättäneet jo pakolliset vaatetus kuvionsa kuten taxikuskit ja bussikuskit ja ilmeisesti varusmies puketuminen lomillaan,josta en ole vuorenvarma.Väärä muoti väärälle ihmiselle on pöyristyttävää.

    • niinmpä

      eipä tässä itsekkään voi listätä kuin että vasta nytkö huomasit?!
      ja siitä herää kysymys että kuinka unessa ja sokaistuneita olevia ihmisiä tää maailma on täynnä.......

    • asfasdfas

      ei itseasiassa voi vähempää kiinnostaa, kunhan on puhtaat ja siistit vaatteet päällä

    • muotiguru

      Vaatetusteollisuuden virallinen kanta ei ole yksilönvapauksien rajoittaminen ja orjuuttaminen massamuodin suurkuluttajiksi. Siispä vaatekaupat tarjoavat mitä uskomattomampia riepuja, joista osaa on jopa vaikea vaatteeksi kutsua. Jopa taiteilijoita palkataan vaatefirmoihin suunnittelemaan uutta ja innovatiivista kun tavallisten vanhojen ompelijan tasoisten diisaignereiden mielikuvitukset ovat jo aikoja sitten loppu.

      Mitä siis on massamuodin orjuuttava vaikutus?

      Se on osa valtionpoliisin toimintaa ja psykiatrian oppialaa se, että määritetään erilaisia diagnooseja vaatteiden perusteella. Tarkkailukoneisto tuntee suurta mielenkiintoa erilaisia kulttuureja, valtakulttuureja tai alakulttuureja kohtaan, ja toteaa, että ei ole ihan normaali. Suomessa 2000-luvun hip hoppareiden tyyli sai hyvinkin rankan tuomion aikoinaan valtionpoliisilta. Samoihin aikoihin valtionpoliisi määritteli globaalin normaalivaatetuksen hyvinkin yksityiskohtaisesti. Eli liiankin tarkaan, että niitä normaalipukeutumisen sääntöjä noudattaa kenties vain Sauli Niinistö. Jopa toppatakit ja pipot on kiellettyjä pakkasesta riippumatta. Siispä vaatetusteollisuus ilmoitti itsensä kokonaan globaalin tarkkailukoneiston ulkopuolelle, eikä vaatteiden suhteen tehty minkäänlaisia kompromisseja pitkistä neuvotteluista huolimatta.

      Ilman kaulaliinaa ei pysy hengissä.

      Muotigurut eivät pompota ketään, vaan suosittelevat juuri nimenomaan yksilöllistä pukeutumista ja syykin on vain ja ainoastaan poliittinen. Muotiteollisuus on vahvasti sitoutunut kannattamaan antifasistista toimintaa, johon siis vaatepuolella kuuluu kaikenlaisten taiteellisten ekspressioiden näkyminen vaatteissa ja muissa asuissa tyyliin meikit, laukut, ketjut ja vyöt.

      Mielestäni on lisäksi henkisen tilan rappion merkki se, että käytetään apulaisia jopa vaatevalintojen teossa. Että jokaisen nyt pitäisi edes sen verran omatoiminen olla, että edes vaatekaupassa osaisi itse vaatteet valita.

      Mutta sitten vielä muotiteollisuuden virallinen kanta pukeutumiseen:

      Että monet vaatteet vaatekaupoissa tosiaankin on liian taiteellisia ja ovat oikeastaan vaan poliittinen mielenilmaus psykiatriaa vastaan. Niitä ei välttämättä tarvitse käyttää, vaan kaupoista löytyy kyllä niitä normaalivaatteidenkin tapaisia vaatteita, jotka ovat käytännöllisempiä. Suosittelemme siistiä pukeutumista.

      Ja tämä on tärkein kohta:

      Vaatteet eivät ole mitään kertakäyttötuotteita, joita ostetaan ja sitten ensimmäinen tahra ja sitten heti roskiin. Vaan pesukoneen käyttö on pakollista, sillä vaatteita kuuluu pestä ja käyttää uudestaan. Monet vaatteet säilyvät käyttökelpoisina vuosia ja kestävät pesua hyvinkin. Pesuohjeet kannattaa aina tarkastaa siinä vaiheessa, kun vaatetta on ostamassa.

    • Tuule tuuli....

      Tuulipuku, toppatakki ,toppahousu,nahkarukkaset, varsikengät ovat minulle paras polkupyöräilyasu läpi kylmimmän talven. (20 km.työmatkat). Muutamina päivinä helteellä keveät pukimet em. harrastukseen.Tuulipuku reumatismin vuoksi kuitenkin melkein jokasään asuna paras näissä oloissa. On minulla sievin kumisaappaatkin metsille, loskaan..... Ollenko out ?

      • soot

        paras! Paras pukeutua sään mukaan.


    • kauneus_on makuasia

      Eihän moni syökään samoin kuin mallit, miksi tarvitsisi pukeutua samoin...?

    • sirpasisko

      Niitä muotilehtiä en ottaisi niin vakavasti, tavalliset uutiset on niitä, joista menee herne nenään usein. Muotilehdet ja blogit ovat minulle viihdettä. Jos ei ole varaa ostaa kuin niitä ketjuliikkeiden kertakäyttörättejä, niitähän ostetaan. Onneksi kirpputorit ovat olemassa. Sitten mummona pukeudun klassisen tyylikkäästi ajattomaan eleganssiin. Toisin sanoen kroksit ja tuulipuku, asusteena kätevä pikkureppu ja ehkä kalastajanhattu vielä tarvittaessa päähän.

      • Max Martin

        Väärin taas!

        Jos haluat olla muodin edelläkävijä ja ilmoitat harrastuksesi muotivaatteet, niin sitten jos haluat uskottavuutta myös muotipiireissä, tulee käyttää H&M:n vaatteita.

        Noi kalliit merkkivaatteet on tehty sellasille massan mukana kulkeville ja lähinnä kilteille pikkutytöille.

        Kertakäyttörätti sanan käytöstä joudut kuulusteluihin välittömästi, sillä osoitat epäkunnioitusta muotiteollisuuden taiteellista johtoa kohtaan. Ja H&M:n vaatteiden käyttäminen vaatii taitoa ja omatoimisuutta, että niihin pukeutuminen on oikeastaan liian vaikeaa monille.


      • sirpa taas
        Max Martin kirjoitti:

        Väärin taas!

        Jos haluat olla muodin edelläkävijä ja ilmoitat harrastuksesi muotivaatteet, niin sitten jos haluat uskottavuutta myös muotipiireissä, tulee käyttää H&M:n vaatteita.

        Noi kalliit merkkivaatteet on tehty sellasille massan mukana kulkeville ja lähinnä kilteille pikkutytöille.

        Kertakäyttörätti sanan käytöstä joudut kuulusteluihin välittömästi, sillä osoitat epäkunnioitusta muotiteollisuuden taiteellista johtoa kohtaan. Ja H&M:n vaatteiden käyttäminen vaatii taitoa ja omatoimisuutta, että niihin pukeutuminen on oikeastaan liian vaikeaa monille.

        En missään nimessä suhtaudu epäkunnioittavasti designeria tai stylistiä kohtaan. Vakavasti otettava ammatti, siinä missä opettaja tai kaupankassa. Tyylitaju joko löytyy tai ei löydy, jotain on ihmisen päällensä laitettava. Eettisesti valmistettuja ja kestämään tarkoitettuja vaatteitakin voi pukea ja yhdistellä mauttomasti, jonkun mielestä. Kirpputorilla roikkuu rekeittäin halpaketjujen ammattitaidolla suunniteltuja ja stailattuja vaatteita, koska joku on lukenut lehdestä, että sen rievut alkaa olla out. Minä käyn niitä sieltä sitten shoppailemassa.


      • diisaigneri
        sirpa taas kirjoitti:

        En missään nimessä suhtaudu epäkunnioittavasti designeria tai stylistiä kohtaan. Vakavasti otettava ammatti, siinä missä opettaja tai kaupankassa. Tyylitaju joko löytyy tai ei löydy, jotain on ihmisen päällensä laitettava. Eettisesti valmistettuja ja kestämään tarkoitettuja vaatteitakin voi pukea ja yhdistellä mauttomasti, jonkun mielestä. Kirpputorilla roikkuu rekeittäin halpaketjujen ammattitaidolla suunniteltuja ja stailattuja vaatteita, koska joku on lukenut lehdestä, että sen rievut alkaa olla out. Minä käyn niitä sieltä sitten shoppailemassa.

        Hei Sirpa!

        H&M pitää huolen siitä, että sen aika ei ole koskaan out. Sitten vaan voi ja kunpa kuulisikin joskus asiallista palautetta siitä, että mikä nyt harmittaa. Niin sitten on aina mahdollisuus uudistumispotentiaaliin, joka tietysti on pieni, mutta olemassa kuitenkin.

        Mauttomuus ei ole mauttomuutta, vaan niin sanottu amerikkalaisten tyyli kulkee muotia perässä noin 10 vuotta. Että kaikkiin vaatteissa tapahtuviin muutoksiin liittyy se alkuvaihe, jolloin uudet muodit saattavat alkuun näyttää mauttomilta pintaliitäjien jutuilta. Ja jos itse huomaa kuuluvansa tähän muodin muuttumista vastustavaan koulukuntaan, niin sitten vaan voi odottaa kauhulla, mitä muodissa seuraavaksi tulee tapahtumaan. Tyylitaju tai tyylitajuttomuus, ihan sama, muodit ja trendit muuttuvat ajan muutoksen mukana joka tapauksessa. Aina kaikki muutokset eivät miellytä, varsinkaan jos on kovin kiintynyt omaan suosikkipaitaansa esimerkiksi ja sitten vaan todetaan, että ton tyylin aika alkaa olemaan jo loppumaisillaan.

        Että toi Amerikan tyyli, joka nyt on Suomen vallannut, niin se tulee loppumaan. Ja syynä on se huono terveys ja syöpäsairastelu, mikä niihin vaatteisiin liittyy. Osa suomalaisistakin on jo valinnut elämäntyylikseen terveyden ja siihen liittyy myös tietenkin uusi pukeutumistyyli uuden aloituksen startiksi eli merkiksi.

        Että vaatteita ei edes kuulu valita yksistään ulkonäön tai jonkin teoreettiseen laskelmaan perustuvan tyylin mukaan, vaan vaatteet voivat olla myös osa aatteiden esilletuomista, mielenilmauksia tai muuta reippautta. Tai selkeän sporttihenkisiä. Tai muuten vaan mukavan räväkkiä ja teatraalisia, shokeeraavia. Että kun nyt olette sitten Lontoostakin tulleita, että joko te olette punkkaritkin ehtineet unohtaa ja sen, että niillähän se vasta oma pukeutumistyyli oli. Että kyllä pitäisi Suomi-tyylin nyt vähintäänkin aika hillityltä näyttää punkkareihin verrattuna.

        Että sekin on vain ainoastaan fasistinen ilmiö, että tyyli määritellään yhdeksi asiaksi. Sillä maailmaan mahtuu monia erilaisia pukeutumistyylejä ja joka kulttuurissa on oma pukeutumistyyli ja sitten on vielä nämä alakulttuurit erikseen esimerkiksi gootit.


      • sipetässävaan
        diisaigneri kirjoitti:

        Hei Sirpa!

        H&M pitää huolen siitä, että sen aika ei ole koskaan out. Sitten vaan voi ja kunpa kuulisikin joskus asiallista palautetta siitä, että mikä nyt harmittaa. Niin sitten on aina mahdollisuus uudistumispotentiaaliin, joka tietysti on pieni, mutta olemassa kuitenkin.

        Mauttomuus ei ole mauttomuutta, vaan niin sanottu amerikkalaisten tyyli kulkee muotia perässä noin 10 vuotta. Että kaikkiin vaatteissa tapahtuviin muutoksiin liittyy se alkuvaihe, jolloin uudet muodit saattavat alkuun näyttää mauttomilta pintaliitäjien jutuilta. Ja jos itse huomaa kuuluvansa tähän muodin muuttumista vastustavaan koulukuntaan, niin sitten vaan voi odottaa kauhulla, mitä muodissa seuraavaksi tulee tapahtumaan. Tyylitaju tai tyylitajuttomuus, ihan sama, muodit ja trendit muuttuvat ajan muutoksen mukana joka tapauksessa. Aina kaikki muutokset eivät miellytä, varsinkaan jos on kovin kiintynyt omaan suosikkipaitaansa esimerkiksi ja sitten vaan todetaan, että ton tyylin aika alkaa olemaan jo loppumaisillaan.

        Että toi Amerikan tyyli, joka nyt on Suomen vallannut, niin se tulee loppumaan. Ja syynä on se huono terveys ja syöpäsairastelu, mikä niihin vaatteisiin liittyy. Osa suomalaisistakin on jo valinnut elämäntyylikseen terveyden ja siihen liittyy myös tietenkin uusi pukeutumistyyli uuden aloituksen startiksi eli merkiksi.

        Että vaatteita ei edes kuulu valita yksistään ulkonäön tai jonkin teoreettiseen laskelmaan perustuvan tyylin mukaan, vaan vaatteet voivat olla myös osa aatteiden esilletuomista, mielenilmauksia tai muuta reippautta. Tai selkeän sporttihenkisiä. Tai muuten vaan mukavan räväkkiä ja teatraalisia, shokeeraavia. Että kun nyt olette sitten Lontoostakin tulleita, että joko te olette punkkaritkin ehtineet unohtaa ja sen, että niillähän se vasta oma pukeutumistyyli oli. Että kyllä pitäisi Suomi-tyylin nyt vähintäänkin aika hillityltä näyttää punkkareihin verrattuna.

        Että sekin on vain ainoastaan fasistinen ilmiö, että tyyli määritellään yhdeksi asiaksi. Sillä maailmaan mahtuu monia erilaisia pukeutumistyylejä ja joka kulttuurissa on oma pukeutumistyyli ja sitten on vielä nämä alakulttuurit erikseen esimerkiksi gootit.

        Kyllä se hm on vaan nerokas, eihän muuten joka toisella vastaantulijalla olisi sieltä ostettu vaatekappale. Kiitos oppitunnista. Enpä ole kuullutkaan, että olisi olemassa eri tyylejä tai jotain alakulttuureja, laput silmillä kuljetaan meilläpäin ja pilkkihaalari on yleisin asu.

        Aloittaja on oikeassa siinä, että yksilöllisyyteen ei kannusteta, mutta ei muotilehtiä tai palstoja tarvitse silti lukea kuin piru raamattua. Pukeudu miten haluat ja näytä esimerkkiä.


    • Max Martin

      Perkeleen kapitalisteille vielä pari sanaa.

      Että vaatteen tärkein tarkoitus ei edes ole se ostovaihe. Vaan vaatteisiin kuuluu myös se niiden hoito. Pesut, silitykset, kaappiin järjestelyt ja sen sellaiset. Vaatteita ei saa uusia liian usein ja oikeastaan vain silloin, kun vaate on käytetty loppuun.

      H&M on tarkoitettu taitaville pukeutujille ja niistä parhaat saavat sitten oman merkkivaateketjunsa stailaukseen ulkomaille siis pääsee taiteelliseksi johtajaksi tai sen assistentiksi. Työ on vaativaa ja vaatii myös tarkkaa suunnittelua ja vaatteiden käyttökelpoisuuden arviointeja. H&M:n vaatteet eivät ole ikuisia osittain siitäkin syystä, että niitä pitää aina silloin tällöin käydä ostamassa myös uusia siis lisää. Merkkivaatteiden stailaajaksi ei pääse kouluja käymällä eikä taidetta tekemällä, vaan osoittamalla olevansa taitava pukeutuja H&M:n mallivarastoja käyttäen.

      H&M:n vaatteiden käyttäminen on siis omistajaluokan muotipiireissä todellinen statussymboli.

      Sitten taas Amerikan golfklubille ehkä onkin omat statuksensa, kuten rahaan liittyvä arviointi, että onko varaa ostaa vaatteita.

      Mutta tämä nyt onkin vain H&M:n mainos by Max Martin. Hah hah haa.

    • Max Martin

      Ai, että oikein merkkivaateliikkeiden stailaajaksi H&M:n kassan kautta?

      Juuri näin ja saavutuksesta saatu palkkio on maine ja kunnia, että kun on tarpeeksi houkutteleva ala. Kuten esimerkiksi vaatteiden osaava käyttö, niin edes palkkaa ei tarvitse maksaa ostajille.

      Rikkaat merkkivaatebisnestyyppiset tapaukset, yleensä miehet, vain käyttävät hyväksensä näiden niin sanottujen trendivaatepellejen oivalluksia, vailla asiaankuuluvaa palkan maksua. Mutta yleensä näille stailaajille kerrotaan se, että mikä merkki seuraa kenenkin jalanjälkiä. Ja annetaan muutenkin ohjeita ja määräyksiä, että mites jatkossa olisi pikku vinkki.

      Miten siis joku suostuu stailaamaan merkkivaateketjuja ilmaiseksi?

      Oikeastaan kaikki osaavat pukeutujat haluavat itsellensa oman merkkivaateketjun ja ihan ilmaiseksi suostuvat työskentelemään. Sillä se on saavutettu asema, johon kuuluu vain se, että käy silloin tällöin ostoksilla H&M:ssä.

      Mutta nythän otan yhteyden liittoon, sillä tämähän on taiteilijoiden hyväksikäyttöä jälleen kerran eli taas.

      - ei kun rauhotu, että tällä tavalla taas vaan saat ideoillesi suuremman kaupallisen menestyksen, kun suostut vain yhteistyöhön
      - mutta kuka helvetin kroisos nyt näilläkin ideoilla pääsee taas rikastumaan?
      - sää ihan itse
      - mutta miksen mä taaskaan huomaa yhtään mitään rikastumista?
      - no kun sä olit maailman rikkain nainen jo yli 10 vuotta sitten ja sulle määrättiin se pääsykielto sinne sun pankkitileille
      - miten se voi olla mahdollista?
      - koska ei tämä maailma ole sallainen paikka, jossa taiteilijat saavat vapaasti koko maailman omistukseensa
      - vaan mikä sitten?
      - no sitten on se poliitikkoporras vielä erikseen, joka pyrkii kontrolloimaan

      H&M on taiteilijohtoinen yritys, jonka liikevaihto on valtiosalaisuuden luokkaa.

    • Max Martin

      Tämä on H&M.

      Muotipukeutumisen ammatilaisille on avattu oma varastomyymälä lähes jokaiseen kaupunkiin jo noin 70-luvulta lähtien.

      Siispä jos kaipaat haasteita elämääsi vaatteista, niin aloita H&M.
      - elämäntyylinä
      - harrastuksena
      - tai elämän tärkeimpänä intohimona

      H&M-takuu: Et tule katumaan, vaan löydät aivan varmasti elämääsi ja pukeutumiseesi uutta haastetta.

      Myös muita vaatteita voi tai saa käyttää, vaikka siirtyisikin H&M:n asiakkaaksi, että erityisesti urheiluvaatepuolella H&M ei ole mukana kilpailemassa alan ykköspaikasta.

    • Suomalaista vaatetta

      Kansainvälisten ketjujen kertakäyttöön suunitellut vaatteet on valmsitettu pääsääntöisesti kauko-Idässä. Tuotelapussa lukee yleensä made in Bagladesh, China, Pakistan.. mistä usien raportoidaan (Helsingin Sanomat 2012) tehdaspaloja, joissa kuolee massoittain ihmisiä, koska ovat ovat olleet lukossa. (ettei työntekijät pakene)... Miksi he pakenisivat jos työolot ja palkka ovat hyvät? Ompelijat joutuvat ottamaan lainaa ruoan ostamiseen, koska palkkaus on niin pieni,ettei sillä elä. Ja näin me eurooppalaiset saamme "lähes ilmaisia" muotivaatteita.. tuntuuko hyvältä päällä?

      Hinta on halpa, koska megasuurilla sarjoilla valmistskulut alhaalla (3.maailman ompelijoiden "palkat") tuotanto-ja jällenmyyntikoneisto . Monikansallisten vaateketjujen markkinointi-ja mainonta häikäisevää, huippuvalokuvaajien, trenditukijoiden ja huippumallien takia, ja "muodin orja", tai sanottakoon jopa aivopesun orja tätä seuraa. Saadaan ulkoaohjautuva massa nuoria ja nuoria aikuisia, jotka kaikki näyttää samalta, kulkee samoissa vaatteissa, jotka tietenkin vaihtuvat uuden "trendin" mukaan. Trendi on ketjujen ostattamispakko, koksa nämä ihmiset eivät uskalla erottua,halua erottua. Tätä psykologiaa hyödynnetään suurten liikevoittojen saamiseksi.

      Ja Suomen edusta, niin ostettakoon suomalaisvalmiseista vaatetta, suomessa ommeltua, työllistäkäämme suomalaisia, Suomen valtion kouluttamia ompelijoita> vähentää työttömyyttä, syrjätymistä, lisää hyvinvointia, ja verotuloja.
      Osta ja vaadi:
      Suomalaista design-vaatetta, suomalaisen ketjun vaatetta, tai suomalaista kierrätysmuotia tai vintagea. Suomalaisvalmistajan on vaikea kilpailla hinnoilla "lähes ilmaisten" monikansallisten ketjujen kanssa. Eettisesti valmistetusta, suomalaisia työllistävästä, ja laadukkaasta vaattesta kannattaa maksaa. Samalla et ole massamuodin orja. Moni älähtää tähän, ole hyvä. Ehkä joku päivä tiedostat kuinka huijaus, ostattaminen sinunkin päässäsi jyllää, kuinka sinua ohjaillaan, ja sinun "tyylejäsi" ohjaillaan suuressa koneistossa, jossa olet vain pieni kuluttaja.
      Ketjulumppua vaiko vaatteita?

      • elintasoero

        Voi perkele sun kanssas...

        Että mitään psykologiaa ei edes hyödynnetä suurten liikevoittojen saamiseksi. Vaan siis psykologian aivopesemiä ihmisiä on helppo saada ostamaan eurooppalaisuutta lähes hinnalla millä hyvällä.

        Koska?

        Eurooppalaisuus edustaa vapautta mielen kahleista, joihin Amerikan psykiatria on kansansa kahlinnut. Ja tämä on saanut aikaan sen, että koko eurooppalaisuus kulttuurina on amerikkalaisille jotakin kallista ja yläluokkaista. Ja jos amerikkalainen näkee eurooppalaisuutta halvalla esimerkiksi kaupassa, niin hän pitää sitä typeryytenä. Ongelmaksi se muodostuu silloin, kun ollaan Euroopassa. Täällä eurooppalaisuus onkin koko kansan tyyli. Että Amerikassa vaan on se hinnoittelu, että juu kallista ja arvokasta on.

        Että ei tota eurooppalaisuutta tulla koskaan hinnoittelemaan Euroopan Unionin kaupoissa miksikään amerikkalaiseksi luksustuotteeksi. Että rich American-style löytyy vaan Amerikasta ja täällä Euroopassa se on koko kansan tyyli.


    • ny loppu se

      p''keleen Seppälä-takin mollaamine!!
      Se on ihqu mulle ja monille muille.
      Ootte vaa kateellisia meille nuorille niiihh!!

    • Max Martin

      Pitäisikö sinunkin ehkä edes päivän verran istua johtoryhmän kokouksissa, niin oppisit taas jotain elämästä. Harhaiset utopiat suomalaisista ompelijattarista romahtivat täysin 80-luvulla ja viimeistään 90-luvulla, sillä ne ämmät eivät muuta tehneetkään kuin lakkoilivat.

      Että tehtaat siirrettiin sinne, mistä löytyy työntekijöitä. Ei sentään koko Aasian tarvinnut muuttaa Eurooppaan töiden perässä.

      Suomalaiset ompelevat tänä päivänä vain yksittäisiä juhlaleninkejä ja sisustustekstiilejä, niin että sarjatuotantoon perustuvan tehtaan pyörittäminen Suomessa on mahdotonta.

      - eihän se tarvitsisi muuta kuin kristinuskoon perustuvien arvojen romahduttamisen, että onnea vaan hankkeelle
      - vaatetehtaiden paluumuutto Suomeen, että ainakin sinulla on tuohon hankkeeseen H&M:n tuki
      - siitä vaan aloitat koko kansanliikkeen tehtaiden palauttamiseksi Suomeen
      - että, se on vain työntekijöiden löytymisestä kiinni

      Että suuret sanat, pienet teot, on saatu jopa Amerikka konkurssiin tällä periaatteella. Että riittää kun paskalla osaa käydä ja muut tekevät kaikki vähänkään vaativammat työt.

      Vittu mitä valittajia, että eikö se jo riitä se Amerikan tuho. Että pitääkö sitä vielä toimia jonkinlaisena globaalina moraalistina myös suomeksi.

    • kunnon syy

      Hiphei hurlumhei ja sumfrallalallalaa!

      Muotimaailman viimeisimmista villityksistä nyt se asia, joka on nostettava esille ja on siis erikoishuomion arvioista.

      Että viimeisten vuosien aikana on vaatekaupat ja tavaratalot ja muutkin vastaavat erityisesti panostaneet yöaikaiseen pukeutumiseen, että yöpuvut ovat kokeneet varsinaisen hittistailauksen parin viime vuoden aikana. Jos siis olet vaatteista kiinnostunut, niinkuin oikeastaan jokainen tänä päivänä on, niin nyt olisi aika käydä läpi jopa yöpukujen mallistot ja nehän ovat muutenkin shoppailija kannalta kiva ostos, sillä niitä voi ostaa kaappiin vaikka kuinka monta eikä hintakaan ole korkea.

      Myös se, että ne kuluvat ja venyvät pesuissa onkin sitten hyvä syy, että pääsee taas shoppailemaan lisää.

    • muotikampanja

      H&M:n muotikampanja vuodelle 2013:

      Jokaisen naisen täytyy käyttää mustaa pitsiä jossakin esimerkiksi sen voi sitten vaikka piilottaa. Ympäri vuoden ja joka päivä.

      Tämä kampanja tukee naisten oikeuksia elää täyttä elämää naisena.

    • hahahahahhhhhhhhh

      seppälä-takki pelle-takki-feikki-takki hihihihihhi.....
      Kiusaanko lisää??

      • heh hehe heh hee

        tappeluita varten on ihan uusi palsta avattuna, että tervetuloa sinne vaan haukkumaan H&M:ää

        otsikko:

        H&M ja sen kanssa eläminen

        - how to live in a world full of beautiful clothes for bargain prices?
        - and the adaptment causing symptoms of frustration
        - and the horrors of losing high fashion for bargain markets maybe 20 years ago


    • oma mielipideja maku

      Mä ostan itselleni kaupasta sellaisen vaatekappaleen, jonka näin jo kilometrin päästä ja "Kohta toi on mun!" Mulla ei ole sellasta ongelmaa niinkuin joillakin, että kyselen mun ostos seuralaiselta. "Miltä tää näyttää sun mielestä? Onks tää oikeesti hyvä mulle?" Mulle voi vaikka sanoa, että "Täss ois kiva paita sulle!" niin mä voin vastata "Liian värikäs, ei oo mun tyylii." Mulla se tulee ihan luonnostaan, että mä tiiän vaatteiden kohdalla, mitä mä haluun.

      Muutama vuosi sitten tuli muotiin se, että nuoret tytöt laitto itselleen sellasen huolimattomasti laitetun nutturan ihan päälaelle, mikä sojotti ylöspäin kuin sipuli. Mitä siitä, että se oli uusin muotikampaus, jos se ei kerta ollut mun mielestä mitenkään kaunista. Toinen muotijuttu, mistä en pidä, enkä ymmärrä, on keinonahkaset pussimaiset kevät/syystakit. Ne ei ole naisellisen muotosia eikä niiden lyhyyskään ole käytännöllistä.

      Kolmas muotijuttu mikä on kanssa mun mielestä turha, on topatut rintaliivit teinitytöillä. Oon nähny siroja vielä keskellä murrosikää olevia tyttöjä, joilla on naurettavan kokoset pumpulitissit. Vielä isommat kuin mun mummolla. Eihän sellaset edes ole anatomisesti mahdollisia muuhun kehoon verrattuna. Mitä järkee esittää?

    • samaa sukua

      Siis mikä ihmeen muoti. Aatelkaas jos kaikki olisi muodin orjia, niin miten
      tylsältä se näyttäisi...

    • miinuksella

      en ole muodin orja vaan pukeudun ihan omaksi ilokseni,kun en viitti alastikkaan kulkea vois vaikka paleltuu näin talvella!

    • ööpsuomi24

      ei kukkaan pakota kettään olemaan massaa, mutta kun ihmiset luonnostaan seuraa toisiaan ja mitä media nyt syöttääkään. Ihmiset tahtoo yleensä kuulua joukkoon ja olla jotakin yhteisössä niin sitä korostetaan vaikka pukeutumalla samalla lailla. Ihmiset itse luovat muodin ja trendit ja ovat itse massaa. Kyllähän ennen vanhaankin olin näin ja tottahan se on että se herättää kummastusta ja jopa vieroksuntaa jos laitat sateenkaaren väriset stringit housujen päälle ja työnnät aurinko lasit perseeseesi.

    • porukka täällä

      leikkii niin ylevää, mutta todellisuudessa lähes jokaiselta löytyy se
      naurettava feikki-takki menkkahaukalta hankittuna.

      • muotia tai ei

        Mikä on feikkitakki?

        Itse ostan vaatteita jotka näyttävät päälläni hyvältä,oli ne muodissa tai ei,ja pääasia että vaatteissa on mukava olla,että ne ovat käytännölliset ja kestävät. Sama mistä ne on ostettu.


    • göhköhkhö

      Aivan naurettavaa!
      Nykyisin aika monella työ- ja miksei opiskelupaikassakin määritellään miten pukeudutaan eli siististi ainakin. Lisäksi on vapaa-ajan ja urheilupukeutuminen.
      Yleensä niitä sooloilijoita katsotaan aika oudoksuen ja saattaa olla että työhaastattelussakin jää paikka saamatta.

      Muotilehtien tarkoitus on antaa vinkkejä ja ideoita pukeutumiseen. Ei ne ole käskyjä. AP haetko tältä palstalta hyväksyntää pukeutumistapaasi? Varmaan ajattelit saasa myötätuntoa helposti kun emme edes näe sinua.

    • KALLE KELLO

      Itse en mene noiden oikkujen mukana, mutta ilmeisesti kysyntä sanelee eli tätä porukkaa on niin paljon, ettemme me vähemmistö ole mitään. Eihän tarvitse mennä kun suomen tavarataloihin, mitä päällepantavaa löydätkään sieltä, et mitään. Ihme riepuja, ihme kenkiä... Mitähän niidenkin sisäänostajien päässä liikkuu, kun ei enää ns tavallisia vaatteita löydä. Muotivaatteet saa jokainen, kun jättää rytkyt kaappiin/varastoon 5-10 vuodeksi, käy sitten tönkimässä sieltä päällensä (jos mahtuu) samat mallit pyörii n 10 vuoden syklillä. Jokainen varmasti on nähnyt kuvia näistä muotirytkyistä, joita ei voi vaatteiksi sanoa, mietiskelen vai missä sellaisia "luomuksia" on tarkoitus käyttää, joko on hiusrajaa myöten ihme hörhöjä tai pari narua sinne tänne ja joku läppä jossain päin, on uloketta (ei mahtuisi ovista) törrökettä sitä sun tätä, ihan jotain avaruusajan meininkiä.. Mutta ei normaalivaatteita, normaaliin arkikäyttöön.

    • Eeeeeeeeee

      Vähän vaikeeta on olla muodin ulottumattomissa, kun kaikki kaupat nyt sattuvat myymään juuri sen kauden sesonkia, joka on muodissa. Ellei sitten tee kuin minä. Ostaa alennusmyynneistä ja kirpparilta tulevien vuosin vaatteet. Muotia ne ovat, muttei sen hetkistä. =)

    • ....................

      Miksi provosoitua siitä, että on olemassa jokin muoti? Ei sitä ole pakko seurata. Miksei voi asennoitua siten, että on olemassa muoti, jota voi seurata tai olla seuraamatta.

      Itse en seuraa muotia, vaan pukeudun klassisesti. Jos jokin asia näyttää hyvältä, ostan sen. Joskus se sattuu olemaan muotia, mutta en tee asiasta sen suurempaa ongelmaa.

      Minusta muotilehdistä voi katsoa sellaisia asioita, jotka näyttävät omissa silmissä kauniilta. Toki oman tyylitajun löytäminen vaatii hieman aikaa, mutta se ei ole mahdotonta.

      • Sukat sandaalissa

        En minä ole ainakaan yhden tyylin orja eikä mielestäni sellaista asiaa tarvitse ollakaan kuin oma tyyli. Kunhan vaatteet näyttävät hyvältä päällä niin on ihan yhdentekevää jos yhtenä päivänä kulkee kravatti kaulassa, toisena päivänä on rokkari ja kolmantena päivänä on rokkari kravatilla.


    • Sukat sandaaleissa

      Itse ostan sitä mikä näyttää omaan silmään hyvältä ja mitä on saatavilla. Nyt olen huomannut, että kaupasta löytyy aika vähän minua miellyttäviä vaatteita. En juurikaan seuraa muotia, mutta jos näen jollakin jonkun tyylikkään asusteen niin voin haluta samanlaisen tai vastaavan.

      Ei todellakaan ole kiukkuinen siitä, että jotkut seuraavat muotia. Ei se ole minulta mitenkään pois. Ikävää toki jos naiset esimerkiksi tykästyvät muotiin, joka omaa silmääni ei miellytä. Mielestäni tällaisia muoteja ei valtavirtamuodissa juurikaan ole, vaan pidän valtavirran tyylistä.

    • Juu ihmisistä on tullut muodin orjia, se johtuu ahneesta kauppa maalimasta.

    • Lucid dreamer

      Tämä on vähän kuin tuolla toisella "itsekuri" palstalla.
      En sorru muodin vietäväksi. Ostan vaatteita jos ne sopivat minulle - ja yleensä niin ei edes käy koska tarjolla on vain tiettyjä muotivärejä ja leikkauksia.
      Yleensä käytän aikalailla kaikenlaista vanhaa tyyliä joka yleensä tuleekin muotiin seuraavana vuonna. Ei ole tarvetta olla toistamatta itseäni tyylissäni koska käytän vaatteita jotka minulle sopii. Toinen juttu on tietenkin se kuinka laadukkaaksi nykyään vaatteet tehdään. Nekin on valmistettu vain kertakäyttöisiksi materiaaleiksi jotta joudut ostamaan taas ne seuraavan kevään muodissa olevat vaatteet.

      Olen vasta viime vuonna tajunnut että löydän haluamani vaatteet netistä. Koska Suomen mallistoista ei koskaan mitään kivaa löydy. Olen myös ompelija ja teen vaatteita itse jotta saan haluamani värit ja mallit.

      Käy niitä sääliksi jotka eivät ole oivaltaneet voivansa omia omaa tyyliä sen sijaan että ostelevat kokonaisia asukokonaisuuksia yhdestä kaupasta. Heidät ymmärrän jotka ottavat vaikutteita sieltä täältä mutta silti luovat oman kokonaisuutensa itse ja se on hienoa.

    • muoti on idiooteille

      muoti on idiooteille! ostatte hikipajoissa taottuja tuotteita, eikö yhtään hävetä?

      varustelekasta sentään voi ostaa tuotteita jotka on tehty ihan oikeassa tehtaassa jossa noudatetaan työehtosopimuksia. Tarkoitan siis tuotteita joita ei ole tehty kiinassa vaan Euroopassa

    • muoti on idiooteille

      ihmiset ovat idiootteja ja menevät virtausten mukana kuin kuolleet kalat

      itse luon oman muotini enkä välitä vittujakaan mistään

    • mikä sitten luokitellaan pintamuodiksi? Kun itse kuulen sanan muoti ei kyllä ihan ensimmäisenä tule suomalainen katumuoti mieleen mitä tuolla nykyään näkee vaan lähinnä pariisi, barcelona, new york jossa muoti on kovassa huudossa, ja jossa sitä näkee päivittäin paljon. H&M vaatteet eivät ole mitään muodikkaita vaan ihan perus tamineita eikä H&M kuteisiin pukeutuminen ole siis näinollen millään tavalla muodikasta.

      Itse pukeudun mukavasti tai tilanteeseen sopivasti. Kotona minulla on colitsihousut ja toppi, kaupungilla farkut ja korkkarit ja iltamenoissa sitten pikkumusta ja korkkarit.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1745
    2. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1362
    3. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      284
      1250
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      67
      1223
    5. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      113
      1102
    6. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      24
      993
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      989
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      947
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      849
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      838
    Aihe