Kuusamon saamelaiset

Saamengo kaalengo

Terve!

Osaako kukaan sanoa saamelaisia sukukuntia jotka aikoinaan saapuivat kuusamoon? yhtyivätkö he aikain saatossa paikallisiin ja minkä sukuiset kantavat tänä päivänä kuusamossa saamelais verta?


kiitos.

50

8345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotirohowessoori

      Pitkäset polveutuu Pitkä nimisestä saamelaissuvusta.

      • nen-savo

        Nen-loppuiset nimet ovat savolaisia laitaluvultaan. Poikkeuksia ovat vain hämäläislähtöiset (sukunimilain jälkeiset) luontonimet Virtaset, Lahtiset yms. Poikkeuksia on toki pohjoissaamelaisissakin (ruotsi, norja) Peiponen (Peipoin), Jomppanen (Jompan), Kuhmuinen (Kuhmuin, Kumits?). Jotensakin näin....kuusamolainen nen-loppuinen nimi on mielestäni aina savolainen. Savosta taitavat Kuusamon suvut pääsääntöisesti olla lähtöisin, kuten murrekin.


      • Ajatteluselvä

        Verokirjamerkintä lapp on veronmaksuun perusta eli elinkeinonimitys (=eivät olleet uudisasukkaita eli maanviljelijöitä). Lapp-merkinnän omaavat maksoivat lapinveroa, muuta eivät olleet saamelaisia. Suomi- Ruotsissa veroa ei peritty etnisyyden perusteella.


      • Tuulitukkatyttö

        Olen yksi noista Pitkän sukuhaaroista.


      • Anonyymi

        Kuusamossa Kallungit ovat lähtöisin Pitkä-sukulinjasta. Metsäsaamelaisverta on siten siirtynyt useisiin sukuihin. Kuulun tähän Kallungin sukuhaarasta polveutuviin metsäsaamelaisiin. Kun sain yllättäen tietää, tunsin suurta ylpeyttä ja surua siitä miten metsäsaamelaiset on ”lynkattu” aikoinaan. Jospa tulevaisuudessa alettas arvostamaan ja kunnioittamaan meitä jotka olemme lähtöisin alkuperäiskansasta Suomessa.


      • Anonyymi

        Hei anonyymi! Täällä toinen anonyymi ja sama kokemus minulla. Olen Pitkä-suvun toisesta sukuhaarasta Korvista. Suvussamme on rakas isoisä-vainaa aina "vähän vitsillä" puhunut että olemme "lohilappalaisia" ja puhekkin on ollut välillä etelänvetelä lapsenlapselle outoa kummallisia sanoja mitä ei käsittänyt. Ja aina jotenkin epäillyt että taustalla on ehkä jotain hämärää, mutta mitään selvyyttä en saanut. Usein kun asiaa edes sivusi niin sukulaiset vauhkoontuivat inttämään ettei varmasti ole mitään lappalaista meissä, ilmeisesti se häpeä ja pelko kaikkea saamelaista kohtaan elää edelleen ja periytynyt varmaan sukupolvien ajan. No mutta jokin linkki löytyi. Ja nyt itsekin koen suurta ylpeyttä juuristamme ja tuntuu ikään kuin suuri ylisukupolvinen ammottava haava olisi sulkeutumassa. Nämäkin vastustelevat sukulaiset ovat hieman rauhoittuneet ja myöntyneet ja minun sukupolveni edustajat olemme jo paremmassa asemassa tässä asiassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuusamossa Kallungit ovat lähtöisin Pitkä-sukulinjasta. Metsäsaamelaisverta on siten siirtynyt useisiin sukuihin. Kuulun tähän Kallungin sukuhaarasta polveutuviin metsäsaamelaisiin. Kun sain yllättäen tietää, tunsin suurta ylpeyttä ja surua siitä miten metsäsaamelaiset on ”lynkattu” aikoinaan. Jospa tulevaisuudessa alettas arvostamaan ja kunnioittamaan meitä jotka olemme lähtöisin alkuperäiskansasta Suomessa.

        Hei,

        Myös minä olen Pitkän suvusta. Toivon, että metsäsaamelaisten tilanne ja arvostus muuttuisivat tulevaisuudessa.


      • Anonyymi
        Ajatteluselvä kirjoitti:

        Verokirjamerkintä lapp on veronmaksuun perusta eli elinkeinonimitys (=eivät olleet uudisasukkaita eli maanviljelijöitä). Lapp-merkinnän omaavat maksoivat lapinveroa, muuta eivät olleet saamelaisia. Suomi- Ruotsissa veroa ei peritty etnisyyden perusteella.

        Lapp-merkinnällä maksettiin lapinveroa. Sitä veroa maksoivat lappalaiset ja ehkä hyvin, hyvin harvalukuisesti muutkin. (Esim lapintytön muualta tullut aviomies tms. ). Lappalaiset asuivat lapinkylissä ja maksoivat lapinveroa. Lapinraja erotti lapinveroa maksavat ja rajan toisella puolen olevat suomalaiset toisistaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei,

        Myös minä olen Pitkän suvusta. Toivon, että metsäsaamelaisten tilanne ja arvostus muuttuisivat tulevaisuudessa.

        "Toivon, että metsäsaamelaisten tilanne ja arvostus muuttuisivat tulevaisuudessa."

        Tämä on monen muunkin toive. Nykyinen saamelaisuus ei vaan halua tunnustaa juuriaan. Siellä valtaa pitävät lähinnä viimeisinä alueelle tulleet Ruotsin ja Norjan muuttolappalaiset eli nykysaamelaiset.


      • sarivaaran vk

      • Tarkkalukija

        Kasvatustieteen väitöskirjan tekijä ei ole saamelaisten historian asiantuntija. Et katso keittokirjastakaan lakipykälän tulkintaa. Sarivaara on käyttänyt lähdettä tarkoitushakuisesti VÄÄRIN, lähteessä luetellaan verolappalaisia, ei saamelaisia.


      • Anonyymi
        Tarkkalukija kirjoitti:

        Kasvatustieteen väitöskirjan tekijä ei ole saamelaisten historian asiantuntija. Et katso keittokirjastakaan lakipykälän tulkintaa. Sarivaara on käyttänyt lähdettä tarkoitushakuisesti VÄÄRIN, lähteessä luetellaan verolappalaisia, ei saamelaisia.

        Myönnän heti alkuun että Sarivaaran väikkäri on vasta luennassa kesken. Mutta kiinnostaa tämän väittämän perusta että mistä tämän väittämän verolappalaisten ja saamelaisten erosta voisi todistaa todeksi?


    • maitojuna sekin

      Sen tiedän, että nykyisen Ylitornion seudulle siirtyneitä saamelaisia (pororutto ruotsin lapissa) kävi "raitiolappalaisina" Kuusamon talonpojille. Pantiin aika äkkiä "maitojunalla" takaisin. Eivät tykänneet vaatimien lypsämisestään. Toki siellä omia saamelaisiakin oli.

      • Saametieto

        Kuusamon alkuperäiset saamelaiset katosivat viimeistään 1600-luvun lopussa. Oli nälkävuosia ja uudisasuukkaiden settuminen alueelle. Vanhojen asiakirjojen perusteella on mahdoton arvioida muinaisten ihmisten kieltä. Asiakirjoista tai tutkimuskirjoista ei ole löytynyt yhtäkään sanaa Kuusamon saamelaisten kielestä.


      • jasssa

        Paikannimistöstä voidaan löytää sanoja Kuusamon vanhojen saamelaisten kielestä. Nämä tosin eivät paljasta mitään paikallista erityispiirrettä.


      • Anonyymi
        Saametieto kirjoitti:

        Kuusamon alkuperäiset saamelaiset katosivat viimeistään 1600-luvun lopussa. Oli nälkävuosia ja uudisasuukkaiden settuminen alueelle. Vanhojen asiakirjojen perusteella on mahdoton arvioida muinaisten ihmisten kieltä. Asiakirjoista tai tutkimuskirjoista ei ole löytynyt yhtäkään sanaa Kuusamon saamelaisten kielestä.

        Ei kai ne Kuusamon lappalaisetkaan mihinkään "kadonneet". Nehän vaan viranomaiset merkitsivät kirjanpitoon uudisasukkaiden kanssa samaan 'kastiin'.


    • outapörrö

      Kuusamolaisia mettäsaamelais-sukuja ovat Sarvi,Kieli,Jatko ja Pitkä......Jatko nimi on käytössä ruottin norrbottenissa vielä.

    • npe3

      Saamelais-suvut Pitkä, Sarvi, Aikio, Maaninka ja Tavajärvi selviytyivät nopean suomalaistumisen ansiosta Kuusamossa

      • Valpurin.jälkeläinen

        Tässä melkein alkua yhteen saamelaissukuun:
        Walborg Piettarintytär Sarwi oli metsäsaamelaista sukua ja vihittiin 13.9.1753 Kuusamossa, pso Johan Gustafinpoika Bersan sittemmin Pernu. Jälkeläisiä mm Oulussa. Valpurilla oli ainakin kolme veljeä.
        Tutkimalla löytyy paljon lisää.


      • Sanaensin

        Missä lähteessä nämä suvut ovat saamelaispukuja? Älkää uskoko kierräteetyihin valheisiin! Ottakaa esille asiakirjat ja katsokaa, mitä niissä lukee. Älkää lukeko suomennoksia, vaan alkuperäisellä kielellä. Ottakaa selvää, mitä asiakirjamerkinnän sana merkinnän aikaan tarkoitti. Sana "lapp" ei tarkoittanut saamelaista, vaan elinkeinon harjoittajaa vastakohtana viljelyelinkeinoille.


      • Lappoliennensaame
        Sanaensin kirjoitti:

        Missä lähteessä nämä suvut ovat saamelaispukuja? Älkää uskoko kierräteetyihin valheisiin! Ottakaa esille asiakirjat ja katsokaa, mitä niissä lukee. Älkää lukeko suomennoksia, vaan alkuperäisellä kielellä. Ottakaa selvää, mitä asiakirjamerkinnän sana merkinnän aikaan tarkoitti. Sana "lapp" ei tarkoittanut saamelaista, vaan elinkeinon harjoittajaa vastakohtana viljelyelinkeinoille.

        Hahaah, kyllä lapp-tarkoitti saamelaista, mutta nykyiset aktivistit haluavat senkin asian vääristellä ja sekoittaa mieleisekseen.


      • Anonyymi
        Sanaensin kirjoitti:

        Missä lähteessä nämä suvut ovat saamelaispukuja? Älkää uskoko kierräteetyihin valheisiin! Ottakaa esille asiakirjat ja katsokaa, mitä niissä lukee. Älkää lukeko suomennoksia, vaan alkuperäisellä kielellä. Ottakaa selvää, mitä asiakirjamerkinnän sana merkinnän aikaan tarkoitti. Sana "lapp" ei tarkoittanut saamelaista, vaan elinkeinon harjoittajaa vastakohtana viljelyelinkeinoille.

        Minua ihmetyttää tulkinta pelkän nimen perusteella saamelaiseksi, pitkäset eivät muistuta pienimmässäkään määrin saamelaisia jotka itse miellän lyhyiksi ja tummiksi. Muista kuusamolaisista suvuista näitä piirteitä löytyy mutta tästä suvusta ei löydy. Älkää nyt loukkaantuko, mutta ihmetyttää kyllä kovasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua ihmetyttää tulkinta pelkän nimen perusteella saamelaiseksi, pitkäset eivät muistuta pienimmässäkään määrin saamelaisia jotka itse miellän lyhyiksi ja tummiksi. Muista kuusamolaisista suvuista näitä piirteitä löytyy mutta tästä suvusta ei löydy. Älkää nyt loukkaantuko, mutta ihmetyttää kyllä kovasti

        Tästä "ettei joku näytä joltakin" on kokemuksia esim. amerikan alkuperäiskansan keskuudessa. Siellä vapautuneita mustia orjia asettui asumaan alkuperäiskansojen kanssa ja he tekivät lapsia. Sitten tuli valkoinen mies luetteloimaan kuka on "intiaani" ja kuka ei. Näitä mustien jälkeläisiä ei lisätty listoihin koska eivät näyttäneet valkoisen miehen silmään alkuperäiskansaan kuuluvalta vaan sekaverisiltä tai mustilta. Vaikka nämä ihmiset olivat syntyneet alkueperäiskansaan tai omaksuneet sen omaksi kansakseen. Nykyään tällaista sanottaisiin rasismiksi ja monet edelleen sanovat ettei kenenkään etnisyyttä tai sukutaustaa pidä olettaa ulkonäön perusteella. Saamelaisten mieltäminen tummiksi ja lyhyiksi on jo määritelmänä ongelmallinen ja aavistuksen rasistinen. Jos joskus vaikka katsoo saamelaisia uutisia niin siellä voi kyllä nähdä aika laajan skaalan erilaisen näköisiä ihmisiä. Joten määritelmä että kaikki saamelaiset ovat tummia ja lyhyitä on melkoisen väärä.


      • Anonyymi
        Sanaensin kirjoitti:

        Missä lähteessä nämä suvut ovat saamelaispukuja? Älkää uskoko kierräteetyihin valheisiin! Ottakaa esille asiakirjat ja katsokaa, mitä niissä lukee. Älkää lukeko suomennoksia, vaan alkuperäisellä kielellä. Ottakaa selvää, mitä asiakirjamerkinnän sana merkinnän aikaan tarkoitti. Sana "lapp" ei tarkoittanut saamelaista, vaan elinkeinon harjoittajaa vastakohtana viljelyelinkeinoille.

        Ja höpö höpö


    • riuku567
      • Kartta

        Menneisyys on hämärän peitossa. Nykyisyys tunnetaan parhaiten. Ei ole Kuusamossa tai Posiolla yhtäkään saamenkielistä paikannimeä.


      • Anonyymi

        Ei kerro paikannimet saamelaisista sanaakaan. Nehän ovat lappalaisten antamia nimiä.

        Saamelaiset tulivat vasta 1950-luvun jälkeen Lappiin. (Entiset lappalaiset alkoivat puhua itsestään saamelaisina. Nyt ei lappalainen ole enää sama saamelainen. Saamelaisten nimen on vallannut pikku klikki, itseään oikeana saamelaisena pitävät.) Siihen asti historia ja muukin kirjallisuus puhui yksiselitteisesti lappalaisista. Saamelaiset tulivat Suomessa yleiseen tietoisuuteen vasta 1970 luvun jälkeen. Norjassa ja Ruotsissa vähän aikaisemmin.


    • outalas

      V.1716 Kuusamossa asui n. 10 saamelaisperhettä....

      • Purra

        Kuinkahan monta suomalaista perhettä? Ei varmaan kovin montaa enempää. Sitä paitsi perhe oli iso yksikkö. Siihen kuului iso suku ja kaikki sukupolvet, ja vielä esimerkiksi työläisiä ja palvelijoita, jos näitä oli palkattu, sekä sukuun naituja. Suku saattoi tuolla seudulla, missä piti tulla omillaan toimeen, olla verrannollinen Irlannin ja Skotlannin klaaneihin.

        Yritän vain sanoa, että Kuusamon saamelaisuus eli vielä vahvasti vuonna 1716. Siitä on välttämättä säilynyt jälkiä, jotka näkyvät paikannimien lisäksi myös paikallisen väestön genetiikassa, kulttuurissa ja ulkonäössä.


      • Eihöpöjä

        No-no... Ei missään ole sanottu, että olivat SAAMElaisia.


      • Anonyymi

        Ei ne olleet saamelaisia perheitä. Ei ole alkuperäisissä asiakirjoissa ensimmäistäkään merkintää saamelaisista. Nykyään vaan historiaan sotketaan tietoisesti saamelaishössötyksen ja valtion suuren rahoituksen turvin.


    • Vääryydenvastus

      Huomatkaa, että vanhoissa asiakirjoissa käytetty termi "lapp" on elinkeinonimitys, jonka perusteella maksettiin veroa. Henkilö saattoi siirtyä maanviljeliäksi ja takaisin metsästäjä- kalastajaelinkeinoon. Vanhojen asiakirjojen sanaa "lapp" EI TULE kääntää sanalla " saamelainen". Jos vaikka jollakin on kädessään todistus saamelaisuudesta "lapp"-esi-isän perusteella, hän voi hävittää paperin merkitykseltään tyhjänä.

      • Purra

        Tämä on totta, mitä sanot lapp- merkinnästä. Varo silti, että et häivytä liikaa oikeiden saamelaisten läsnäoloa ja sukujuuria, jotka jatkuvat näihin päiviin monilla nykyisin suomalaisilla alueilla, kuten Kuusamossa. Myös oikeat saamelaiset kulkivat yleensä lapp -merkinnän alla, koska harjoittivat yleensä "lappalaisia" elinkeinoja.


      • Anonyymi

        " Jos vaikka jollakin on kädessään todistus saamelaisuudesta "lapp"-esi-isän perusteella, hän voi hävittää paperin merkitykseltään tyhjänä."

        Ei kellään ole todistusta saamelaisuudesta "lapp"-esi-isän perusteella". Sen estää tarkoin Saamelaiskäräjälaki, jonka mukaan saamelaisen juuret alkavat isoisästä tai isoäidistä. Sen kauempaa ei saamelaisia voi tulla. Saamelaisten historia on tälläkin perusteellä vain 100 vuotta., ei yhtään sen enempää.
        Merkillinen on alkuperäiskansa!


    • Nipin

      Kantasuomalaisilla ja saamelaisilla on samat DNA-sukujuuret. Sukuni on yksi ensimmäisistä Kuusamon alueelle muuttaneista suvuista ja alueen eristäytäneisyyden turvin 99% prosenttisesti suomalainen DNA-perimä veressäni virtaa. Suomalaisten DNA-sukulaisia on ympäri maailmaa Grönlannin inuiitit, mongolit, tataarit ja saamelaiset. Saamelaisten DNA:n lähempi tutkailu ja vertailu kantasuomaisiin (ilman skandi-DNA:ta, puhdas näyte vertailua varten). Tuhansissa vuosissa mutaatiot DNA:ssa aiheuttivat suomalaisten ja vaikkapa saamelaisten ulkonäköerot vaikka perimäsukulaiset ovat samat kummallakin populaatiolla. Suomalaiset eivät vanhan rasistisen eikä DNA:n vertailun perusteella ole kaukaasialaisia (valkoisia). Noin 10000 vuotta sitten jääkausi, joka rajoittaa ajallisesti asutushistoriaa Kuusamon alueella.

    • Eikuli

      Sukupuussa I yksinkö esi-isistä on Aikkian, shamaani joka menetti henkensä vankilaan kuljetuksen yhteydessä. Saamelaisveri näyttää sekoittuneet uudisasukkaisiin. Hitunen minussa on saamelaista, iso osa suomalaista. Haluaisin kuitenkin tietää isoäitini elämästä, siitä miksei hän koskaan halunnut kertoa saamelaisista juuristaan edes lapsilleen. Hän ei ollut sisarperheestä edes ainut joka vaikeni. Vain joku heistä on kertonut jälkipolville tämän suuren salaisuuden. Paljon haittaa ollut aikanaan saamelaisuudesta valtion ja kirkon toimesta. Ihan tippa tulee linssiin.

    • SabmelaS

      Inarista etelään ei ole saamelaisia, Sompiossa jokunen sentään.

      • Liulus

        Älä höpötä shcaissea....Rovaniemi, Oulu ja Helsinki on suomen suurimmat saamelaiskylät ......Helsingissä asuu lähes tuhat saamelaista !


    • aetoukko

      Kuusamon Luukkosten suvun kantaisä on Lukko (saam.)
      Kuusamon Ervastien kantaisä nai lappalaistytön akakseen, että sae nautintaoikeuvet
      Kuusamolaesten veressä virtaa toennii kovasti lappalaiskeenie.
      Lappalaiset joutuivat väistymään ja sopeutumaan kaakon ja lounaan suunnalta änkeytyneiden kiimahauven pyytäjien ja uutisasukkaijen tieltä. Tulijat kaato kaskimaita ja vilijelivät huhtaa.
      Laijunmaat kärsi ja pororutto levisi 1800 -luvulla.

    • Tietoaaaaa

      Lappalainen oli etnis-kielellisesti saamelainen vuoteen 1673 saakka Kemin Lapin alueella (johon Kuusamokin lukeutui). Vasta sen jälkeen suomalaisten uudisasukkaiden sallittiin asettua lapinkylien maille. Mitä pidemmälle kohti nykyaikaa tullaan, sitä vaikeampi on arvioida, onko lappalaiselinkeinosta verotettu henkilö ollut etnisesti suomalainen vai saamelainen - paitsi jos sukujohto on todennettavissa aikaan ennen vuotta 1673.

      Matti Enbusken erinomainen kirja Vanhan Lapin valtamailla käsittelee Kemin Lapin asutushistoriaa. Samoja asioita löytyy myös tästä Enbusken kirjoituksesta:
      https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75979/omju_2006_6_asutuksen_ja_maankayton.pdf?sequence=1&isAllowed=y

      S. 186:
      "Kitkan lapinkylässä oli 1700-luvun alkuvuosina vielä peräti 14 lapinveron maksajaa, joista kuitenkin seitsemän kerrottiin vuonna 1706 kuolleen nälkään ja kaksi ei maksanut veroa. Lapinmaat sijaitsivat Parakkasaaressa [Parikkasaari/Porosaari?], jossa oli Filppu Filpunpoika tullut Pietari Jouninpojan
      veromaalle. Filpun sukunimeksi ilmaantui sittemmin Pätsi. Pitkän saamelaissukuun laskettavia perhekuntia oli Patosalmessa, Kallunkijärvellä ja Maaninkajärvellä. Losossaaressa asustanut Antti Marckat oli joutunut kerjuulle. Sarvisalmessa olivat Pietari Antinpojan ja Suolijärvellä Mikko Aikianpojan maat. Ontojärvellä (Ondijärvi) oli Kielisukua. Vuoden 1767 maakirjassa olivat Vasaraperän kylään kirjattu Pätsi, Sarvi ja Kieli, Posiolle Aikio ja Sarvi sekä Alakitkan kylään Patosalmi ja Pitkän suvusta muotoutunut Kallunki. Useimmat edellä mainituista olivat vanhoja Kitkan lapinsukuja elleivät peräti kaikki. Sukujen vaiheet kuvaavat erinomaisesti Kuusamon seudun lapinsukujen asutuksellista muuntumista uudisraivaajiksi. "

      Paikannimistön perusteella Kuusamon-Posion seudun saame on ollut vanhakantaista, monissa suhteissa vielä kantasaamen tasolla. Alpo Räisänen ja Ante Aikio ovat erityisesti tutkineet saamelaisperäistä paikannimistöä.

      • Anonyymi

        Kuusamossa sukunimi: Kallunki on alkuaan Pudasjärven Siirasta 1700 luvun vaihteessa Kallunkiin muuttaneen uudisasukas Anders Olofinpoika Siira s.28.9.1693 jälkeläisiä.
        Otti käyttöön ajan hengen mukaan paikannimen Kallunki.
        Anders Olofinpoika ei ollut saamelainen...!


    • JoEnnen

      Jo ennen vuotta 1673 on Kemin Lappiin asettunut suomalaisia uudisasukkaita, mutta lailliseksi se tuli vasta Lapin plakaatin jälkeen 1673.

      • Verokirja

        Kuten tiedetään, suomalaisia on asettunut Lapin alueelle ei ainoastaan uudisasukkaiksi, vaan myös lappalaisiksi.


    • Anonyymi

      Kuusamon erämaissa asui 60-80 luvuiia erakko Rasse . Hän kalasti ja Metsästi elääkseen ja kaivoi kultaa kuusamon joista suurin hippu oli n. 220gr. nykyään jo eläkkeellä.....

    • Anonyymi

      Kuusamon metsäsaamelaisilla ei ole mitään tekemistä oikean saamelaisuuden kanssa. Lähinnä kyseessä on hauska ajatusleikki.

      • Anonyymi

        Olipa mielenkiintoista selailla näitä juttuja aloituksesta lähtien. Kun minulle selvisi tämä saamelaisuus veressäni, alkoi kyllä mielenkiinto heräämään tähän aiheeseen. Aluksi epäilys ja kun sukututkimus vääjäämättä sen todisti, olen aidosti ylpeä. Kun tämä, Kuusamoon muuttanut Lämsä asettui Kuusamon Virranniemelle 1600 luvun lopulla, avioitui heti saamelaisnaisen kanssa. Mikä mielenkiintoisinta, Lämsä sai vaimon lisäksi 40 poroa.


    • Anonyymi

      Lukekaa Johanna Pentikäisen kirja Joutsenen laulusta.
      Kuusamoon lähetettiin uudisasukkaat Pohjanmaan rannikolta joita oli tullut sinne mm. Ruotsista.
      Nämä sitten lähetettiin Kuusamoon.
      Kyse oli kolonialismista.
      Heidät vapautettiin sotilaspalveluksesta ja he saivat verovapauden Kuusamossa.
      Nämä rohmusivat saamelaisten maat. Eräs pahin tuhoaja oli Kuusamon nimismies Sigfrid Granroth jonka jälkeläinen olen.
      Tämän kolonialismin historiikki löytyy Ylen verkkosivuilta missä haastatellaan mm. Johanna Pentikäistä.
      Kuusamoon tulleet uudisasukkaat rohmusivat saamelaisten maat. Saamelaiset hävisivät Kuusamosta 1700 - luvulla. Kukaan ei tiedä mihin he menivät tai joutuivat.
      Luin karmean jutun Kuusamossa tapahtuneesta saamelaisten joukkomurhasta.
      Mm. tähän vainoon osallistuivat kirkonmiehet.
      Oma sukuni on näiden kolonialistien sukua suurimmaksi osaksi.
      Tämä on niin ruma juttu, että tästä on vaiettu.
      Hesarissa on juttu Esi- isämme rohmusivat saamelaisten maat, mutta siitä ei puhuta.
      Tämä asia on vaiettu Suomessa, koska se ei kestä päivänvaloa.

    • Anonyymi

      Tosi hienoa lukea tätä. Uutta tietoa koko ajan. Miten sitten tämä "kieliongelma" ?
      En Finn norjaksi tarkoittaa sekä saamelaista että suomalaista. Finnskog oli Rautalammilla lähteneiden savolaisten kaskeajien asutusalue. Finnmark (Ruija, pohjois-Ruija) oli sekä suomalaisten, kveenien että saamelaisten asuialue. Onko ruotsin kielessä nämä kansat aikoinaan erotettu?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7166
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3722
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3259
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      233
      2394
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2125
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      41
      1978
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1869
    8. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      25
      1832
    9. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1768
    10. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1753
    Aihe