Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miksi jumala loi myös pahaa? Mielipide

Kxkkizi

Usein väittelyissä ja argumenteissa jumalan olemassaoloa vastaan kuulee virkkeen "mutta miksi jumala loi tänne niin paljon pahaa sitten?"

Istun bussissa matkalla keskustaan, ja mieleeni juolahti jotakin, jota jäin ajattelemaan pidemmäksikin aikaa ja päädyin tänne.

Miettikää, jos maailmassa kaikki olisi kaikilla hyvin. Kukaan ei tietäisi mitä on valehtelu, kukaan ei koskaan satuttaisi ketään eikä kokisi vääryyttä. Suupieleni nousevat taivaisiin ajatellessani tästä aspektista.
Mutta miksi tämä maailmankuulu herra nimeltä Jumala loi pahaa? Siksi, että osaisimme arvostaa tätä kaikkea hyvää mitä meilllä on.
Tämä on vain minun ajatukseni. Kertokaa te rakkaat ihmiset omanne!
Jos kaikki menisi aina hyvin, menisikä lopulta mikään enää hyvin? Entä jos kaikki olisivat kauniita, olisiko kukaan enää kaunis?

Terveisin kirkkoon kuulumaton, elämänkatsomustiedon tunnilla käyvä 17- vuotias jumalaan aina hieman uskonut tyttö :-)

76

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokija

      Kiva kun olet funtsaillut. Luominen on sähköoppia. Niinsanottu hyvä ja paha muodostavat jännite-eron luonnossa ja luonnon osassa ihmisessä. Elektronien leikkiä protoneita sisältävän atomiytimen ympärillä. Elektroneilla on miinusvaraus ja protoneilla on plusvaraus. Solubiologiassa miinusvaraus on myönteistä, sillä elektronit edustavat soluille energiaa. Solut tykkäävät negatiivisesti varatuista ioneista. Tämän voi huomata saunassa, kun vesi ionisoituu negatiivisesti kiukaalle vettä heitettäessä ja keho rauhoittuu.

      Jännite-ero aiheuttaa evoluutiota. Jos ei olisi pahaa, ei olisi hyvääkään, koska evoluutiota aiheuttava jännite olisi poissa. Ihmiset tuntevat jänniteen pulmina ja ahdistuksena toisinaan. Tämä on tietyssä mieelssä hyvä, sillä se on merkki kehityksestä.

      Pulmia ja pähkinöitä tuleekin olla aina. Pulmaton staattinen taivas torpedoisi koko evoluution. Kärsimys voi kyllä poistua ihmiseltä, ja siihen pääsee helpostikin päämäärätietoisella työllä, mutta haasteista ei pääse eroon eikä pidäkään päästä.

      Eri asia on sitten esim. julmuus, joka aiheutuu tietämättömyydestä. Universumissa on myös tietoisia tietäviä tuhoavia voimia, niinkuin rakentaviakin. Kun on tietoinen ja on valmis kantamaan vastuun ja seuraukset, niin silloin kaikki on sallittua ja hallittua. Mikään ei ole kiellettyä vastuunsa tuntevalle toimijalle. Luonnon toiminta perustuu luonnonlogiikalle. Luonnossa ei ole sellaista pahaa mitä ihminen kuvittelee, vain raadollisuutta ja rehellisyyttä. katsotaanpa kiveä kuinka rehellinen se on! Se todella on rehellisesti oma itsensä. Ihmisen osana on se, että meillä on kyky tehdä asioista monimutkaisempia kuin luonnossa luonnostaan. Voimme myös voittaa luonnon duaalisuuden tietoisuuden avulla. Tähän eivät eläimet pysty, silläniiden tietoisuus ei riitä siihen. Ne ovat luonnon armoilla. Tietoisuus itsessään on ei-duaalinen joka on luonnosta seuraava, mutta luonnonmukaisuuteen kykenevä ja siinä elävä.

      Tällaisia ajatuksia ex-tempore tähän hetkeen.

    • 'sielut' ovat jumalasta 'irrallaan' olevia......elikä meitä maan matosia vaeltajia.
      Toisaalta emme ole Jumalasta erossa....irrallaan, olemme kokemassa uutta ja talletamme kaiken kokemamme.
      Jumalalle, joka on lähettiläämme.
      Keskusmuisti on hyvä ilmaisu nykyiselle tietoisuudelle.

      • 'Miksi jumala loi myös pahaa?'

        Materiassa kehittyminen ja kokeminen on mahdotonta ilman vastavoimaa.
        Tila jota elämme ei ole 'todellinen', siksi pitää olla keinoja poistua epätodellisesta todellisuuteen.


    • kerran mukana,,aina?

      Väite; Yksi alkulähde(Luoja) tällöin= faktaa--> kaikki täytyy olla samasta-->sellaisesta ei ulospääsyä--> ei vapaata tahtoa, ei vapautta valita='Helvetti'.

      Materia= 'idea olla' ---> automaatiikka---> "toiselle kumartaa/toiselle pyllistää" --->todellisuus todistus---> rajallisuus katalysoi ajan ja tilan puutteen avulla eri-arvoisuutta--> pyyteettömyys on tällöin mahdotonta=Hell jumalattaren itsekkyyden olemus.

    • Ja se oli hyvä!

      Olen muutamaan kertaan lukenut 1. Mooseksen kirjan alkuluvut. Kaikki, mitä Jumala loi oli hyvää. Mistä olet saanut päähäsi pahan luomisen? Kun Jumala loi Lusiferin, sekin oli hyvä.

      • pahan preeksistenssi

        "Olen muutamaan kertaan lukenut 1. Mooseksen kirjan alkuluvut. Kaikki, mitä Jumala loi oli hyvää. Mistä olet saanut päähäsi pahan luomisen? Kun Jumala loi Lusiferin, sekin oli hyvä."

        Paha ei ole mikään langennut enkeli. Paha on se kaoottinen ja muodoton alkutila & alkuaines joka edelsi "hyvän" maailman luomista. Jumala loi vain "hyvän" – "paha" on olemassa muutenkin ja aina välillä sellaisenaankin hyvin tarpeellinen.


      • Pakstori

        Olen muutamaan kertaan lukenut 1. Mooseksen kirjan alkuluvut. Kaikki, mitä Jumala loi oli hyvää. Mistä olet saanut päähäsi pahan luomisen? Kun Jumala loi Lusiferin, sekin oli hyvä.

        Mutta Jumala on Elävä Jumala... Ei yhdessä asiassa ole vielä elämää, vaan se että saa etsiä ja epäonnistuakin luomistyönsä suhteen....Jumala oli aina hyvin Julma enkeleilleen, jos ne saivat tehdä pahoja valintoja, ei ne voineet sitä tarhaa koskaan poistaa. Ihmistä ei Jumala kohtele samoin, koska lihamme heikkous on se syy, miksi emme ole itse vastuussa läheskään kaikesta pahuudestamme. Ei Jumala luonut ihmistä lihalliseksi, vaan valoisaksi astraalikehoksi, alunperin. Jos Jumala joskus suurille enkeleille antaisi katumuksen paikkoja, maailmankaikkeus olisi aikamoinen kaaos, koska jokainen enkeleistäkin luulisi, että pahankin valitsemisensa ei olisi ollut ihan vain fyyisesten olosuhteiden pakosta tapahtunut OIKEA asia.....
        En väliinpitäämättömyyten silti kehota, ihminen voi tehdä sen valinnan, että suhtautuu kaikkeen tekemiseen vakavasti, ja etsien oikeita ja hyviä pääksiä, mutta siinäkin voi tulla vain ahneeksi, eli kellä on se viisaus, jolla ihmisestä voisi tulla hyvä olento? Jos olemme vain luotuja, ja kiellämme Jumalan lapseutemme, emme voi olla koskaan hyviä....


        Maailmamme on suuri tragedia, kukaan ei elä kauan, kaikki joutuvat aloittamaan kaiken alusta, jos inkarnaatio-oppi on kuitenkin totta, joillekin, jotka siihen uskoivat...
        Paha on on toisaalta, vielä hyvääkin enemmän vain yhdessä asiassa pitäytymistä, silti, koska ei pahalle ole valinnoilla mitään merkitystä, eikä pahan ymmärrin ymmärrä hyvän ja pahan eroavaisuutta oikein...."Pahalle on kaikki samaa".


      • Pakstori
        Pakstori kirjoitti:

        Olen muutamaan kertaan lukenut 1. Mooseksen kirjan alkuluvut. Kaikki, mitä Jumala loi oli hyvää. Mistä olet saanut päähäsi pahan luomisen? Kun Jumala loi Lusiferin, sekin oli hyvä.

        Mutta Jumala on Elävä Jumala... Ei yhdessä asiassa ole vielä elämää, vaan se että saa etsiä ja epäonnistuakin luomistyönsä suhteen....Jumala oli aina hyvin Julma enkeleilleen, jos ne saivat tehdä pahoja valintoja, ei ne voineet sitä tarhaa koskaan poistaa. Ihmistä ei Jumala kohtele samoin, koska lihamme heikkous on se syy, miksi emme ole itse vastuussa läheskään kaikesta pahuudestamme. Ei Jumala luonut ihmistä lihalliseksi, vaan valoisaksi astraalikehoksi, alunperin. Jos Jumala joskus suurille enkeleille antaisi katumuksen paikkoja, maailmankaikkeus olisi aikamoinen kaaos, koska jokainen enkeleistäkin luulisi, että pahankin valitsemisensa ei olisi ollut ihan vain fyyisesten olosuhteiden pakosta tapahtunut OIKEA asia.....
        En väliinpitäämättömyyten silti kehota, ihminen voi tehdä sen valinnan, että suhtautuu kaikkeen tekemiseen vakavasti, ja etsien oikeita ja hyviä pääksiä, mutta siinäkin voi tulla vain ahneeksi, eli kellä on se viisaus, jolla ihmisestä voisi tulla hyvä olento? Jos olemme vain luotuja, ja kiellämme Jumalan lapseutemme, emme voi olla koskaan hyviä....


        Maailmamme on suuri tragedia, kukaan ei elä kauan, kaikki joutuvat aloittamaan kaiken alusta, jos inkarnaatio-oppi on kuitenkin totta, joillekin, jotka siihen uskoivat...
        Paha on on toisaalta, vielä hyvääkin enemmän vain yhdessä asiassa pitäytymistä, silti, koska ei pahalle ole valinnoilla mitään merkitystä, eikä pahan ymmärrin ymmärrä hyvän ja pahan eroavaisuutta oikein...."Pahalle on kaikki samaa".

        Jumala sanoi, kun ihminen otti, hyvän ja pahan tiedon puusta, että nyt ihminen, niinkuin ME, tietää hyvän ja pahan. Eli Jumala aina tiesi pahan, enkä tiedä, onko se mahdollista, että joku Jumalistakaan voi pelkkää hyvää tekisi, joku täydellisyyden vaatimus, saattaisi niillä sekin olla, mutta ei kaikki Jumalista ole hyviä, on pahojakin Jumalia, maitsemani Sebaot... Jos Jumala vain vihaisi pahaa, niin eihän Jumala oilisi se korkea olento, joka kaikille antaa elämän, mitä tahansa ne sitten olisivatkin....
        Kuolema on maailmankaikkeuden pahin idea. Synnin palkka on kuolema, vaikka sellaistakin syntiä Johanneksen mukaan on, johon ei kuole...
        Kuolema on voitto, Kuolema on Ilo, sanoi Paavali.... Mutta ehkä Paavali vain valehteli, ei valhe ole aina pahaa, vaan suojelee ihmistä, tietämästä synkkää totuutta, ennen aikojaan..... Vauvoille todellisuudessa täytyy paljon valehdella....
        Ja vanhukset ovat niin tyhmäksi tulleet uuden maailman suhteen, että päätyvät valheeseen, uusien keksintöjen suhteen yhtenään....Mutta vanhuskin nuortuu, jos saa luvan opiskella ne asiat, joista sillä oli ihan höpö tieto.....
        Mutta kuten tajusittenkin, kaikista tulee joskus vanhoja, ei kukaan ihmisistäkään pysy kaiken uuden tiedon tietämisessä kauan kartalla...
        Lapsuus on onnellisin ikä jokaiselle, koska silloin ihminen tietää omista laeistaankin kaiken, millä kaikki toimi vielä oikein.... Nuoruudessa ihminen rupaa tosin sitten etsimään liikaa lähimmäistensä voittamista, ja saa kyllä logiikasta suuremman tiedon, kuin lapsi, ja nuoruus on vahvin ikä jokaiselle....
        Kypsyys on sielulle on paha aika, ja sitä silti paljon halutaan, että saisi tuntea, tuskillaan kaiken.... Vauvojen nautinto on suurin, vaikka vauvoilla on kärsimystäkin eniten, koska he eivät vielä paljoa mistään tiedä....


    • hellinXX

      Ei Jumala luonut pahaa. Mutta Jumalala antoi mahdollisuden myös pelkoon. Peloissaan ihminen sitten kuvittelee että kavarilla on enemmän ja parempaa kuin itsellä vaikka kaikilla on kaikkea todellista yhtä paljon. Muinaiset afrikan heimot pärjäilivät samoin kuin viikingit. Siirtomaa ja orjuus eli vallanhimo on sortanut ns. kehitysmaat kurjuuteen. Eli ihminen on luonut kurjuuuden. Pahan.

      • 'Pelko' on kaikista tunteista pahin.


      • Lolipotop
        Myötäeläjä kirjoitti:

        'Pelko' on kaikista tunteista pahin.

        Pelko ja ahdistus sekamuotona on varmaankin pahinta.Tuolla taas evouskovainen puhui evoluutiosta jota Jumala ei ole luonut,sillä sellaista ei ole.Darwin loi tämän uskonnon jota innolla Darwinistit levittää.Jos kristityt olisivat yhtä ahkeria evankeliumi olisi levitetty kaikkeen maailmaan,ahdistuksen ajat koittaneet,vihan aika myös ja eläisimme tuhatvuotista valtakuntaa tilassa,siis he jottka vihanajasta jäisivät eloon,hyvin pieni määrä.Jumala ei myös luonut pahaa vaan antoi vapaan tahdon.Ennalta tiesi kyllä että ihminen lankeaa,jolloin valmisti pelastys-suunnitelman.Itseäni on kummastuttanut se että Jumala laittoi saatanan houkuttelemaan ihminen syntiin.Tämä petos oli näille ihmisille täysin ylivoimainen ja mahdoton voittaa,koska eivät vielä synnistä mitään tienneet.


      • Lue sanaa
        Lolipotop kirjoitti:

        Pelko ja ahdistus sekamuotona on varmaankin pahinta.Tuolla taas evouskovainen puhui evoluutiosta jota Jumala ei ole luonut,sillä sellaista ei ole.Darwin loi tämän uskonnon jota innolla Darwinistit levittää.Jos kristityt olisivat yhtä ahkeria evankeliumi olisi levitetty kaikkeen maailmaan,ahdistuksen ajat koittaneet,vihan aika myös ja eläisimme tuhatvuotista valtakuntaa tilassa,siis he jottka vihanajasta jäisivät eloon,hyvin pieni määrä.Jumala ei myös luonut pahaa vaan antoi vapaan tahdon.Ennalta tiesi kyllä että ihminen lankeaa,jolloin valmisti pelastys-suunnitelman.Itseäni on kummastuttanut se että Jumala laittoi saatanan houkuttelemaan ihminen syntiin.Tämä petos oli näille ihmisille täysin ylivoimainen ja mahdoton voittaa,koska eivät vielä synnistä mitään tienneet.

        Milloinka Jumala laittoi saatanan houkuttelemaan ihmisen syntiin?
        Milloin Jumala loi pelon ja ahdistuksen?
        Sinulla on nyt ihan oma uskonto, se sama, jonka saatana syötti Eevalle: "onko Jumala sanonut...." siis Jumalan halveksunta ja itsensä korottaminen Jumalan yläpuolelle.


      • Lolipotop
        Lue sanaa kirjoitti:

        Milloinka Jumala laittoi saatanan houkuttelemaan ihmisen syntiin?
        Milloin Jumala loi pelon ja ahdistuksen?
        Sinulla on nyt ihan oma uskonto, se sama, jonka saatana syötti Eevalle: "onko Jumala sanonut...." siis Jumalan halveksunta ja itsensä korottaminen Jumalan yläpuolelle.

        Saatana ei tee mitään ilman Jumalan lupaa.Jumala koetteli ihmisiä .Sanaa olen kyllä lukenyt yli 30 vuotta.Jumala lähettää niin hyvää kuin pahaakin,kaikki tulee valkeuksien isältä,niin hyvä kuin pahakin.Lue itse sanaa niin tiedät tämän löytyvän raamatusta.


      • Pakstori
        Myötäeläjä kirjoitti:

        'Pelko' on kaikista tunteista pahin.

        Pelko' on kaikista tunteista pahin.

        Pelko pahin? Eikö Viha? Tai Kateus?


      • Pakstori kirjoitti:

        Pelko' on kaikista tunteista pahin.

        Pelko pahin? Eikö Viha? Tai Kateus?

        itse ajattelen että pelko on kaiken epäilyksen, ja kielteisen ajattelun yhteinen nimi.
        Siihen siis liitän kaiken mikä ei ole rakkautta, luottamusta ja iloa jumaluutta.
        Pelko on uskoa onnettomuuden ja sairauden mahdollisuuteen. Pelko on uskoa Jumala eroon.
        Pelko on rakkauden pyyntö.
        Pelko häviää rakkaudessa, rakastaessa. Intuitio toimiin vain luottamuksessa, ilossa.
        Ihmisellä on vain yksi tajunta, mieli. Jos se on pelon, vihan, kielteisen käytössä se ei pysty tajuamaan iloa, rakkautta jne..
        Sekunnin murto-osassa on mahdollista muuttaa tuon kanavan, kuuntelu suuntaan tai toiseen. Olethan varmaan pelästynyt hyvinkin.
        Samoin on mahdollista muuttaa mielensä rakkauden ja myötä elämisen "kanavalle" hyvinkin nopeasti.
        Vähitellen tulen tietoiseksi tuon valinnan mahdollisuudesta jolloin pääsen seuraavalle oppitunnille. Pystyn valitsemaan myönteisen eli rakkauden, Jumaluuden, tietoisesti. Vain minä voin valita minun "mieleni" mielipiteeni. Vain minä voin elää minun elämäni. Toki tuota valinta kuvataan ja opetetaan monissakin lähteissä. Hyvä niin.
        Sitä Jeesus tarkoitti kun hän sanoi Minä olen tie totuus ja elämä. Jokainen minä on totuus itselleen.


      • Pelko suojelee
        Myötäeläjä kirjoitti:

        'Pelko' on kaikista tunteista pahin.

        'Pelko' on kaikista tunteista pahin

        Ei ole, vaan murhe, tai viha... Ylpeyskin on melko pahaa, vaikka se on nuoruutta vasta....


    • .Tämä petos oli näille ihmisille täysin ylivoimainen ja mahdoton voittaa,koska eivät vielä synnistä mitään tienneet.

      Mielestäni tuosta eretymisen mahdollisuudesta seuraa pelkästään hyvää.
      Kun tuon virheellisen valinnan opin tässä ainellisessa dualismissa vapaaehtoisesti hyväksymään. Toteutan lopullisen valaistumiseni. Ainakin sen että en tarvitse enää tällaiseen muodon maailmaan tulla opettelemaan Rakkauden laajentamista, joka on minun mielikuvissani Jumalan ainut oleminen.
      Opin siis ilman pakkoa ja pelkoa ja ansatsemisen himoa olemaan rakkaus, jolloin jaan rakkautta pyyteetömästi. Olen rakaus. Minä olen se joka minä olen.

      Eikö vain sinullakin paras ja luotettavin kaveri ole se joka toimii luotettavasti ja on sen "kantapään kautta" itse itselen opettanut. Sitä luotamusta olen tässä itselleni opettamasa

      Kehittele itse itsellesi parempi. Sanat ovat vain viiteitä, siksi epäselviä, valitettavasti

      • Lolipotop

        Lue sanaa kysyi milloinka Jumala loi pelon ja ahdistuksen.Jumala loi pelon ja ahdistuksen silloin kun ihminen lankesi syntiin.Silloin ihminen menetti kaiken sen hyvän mikä hänellä oli,ja Jumala kirosi koko luomakunnan.Tämän kirouksen alla me yhä elämme.Jopa Paavali tämän myönsi,vaikka yrittikin asiaa sanoin kaunistella.Ei tosiasia siitä muutu,että koko luomakunta on kirouksella kirottu.


      • Siunaus on luonamme
        Lolipotop kirjoitti:

        Lue sanaa kysyi milloinka Jumala loi pelon ja ahdistuksen.Jumala loi pelon ja ahdistuksen silloin kun ihminen lankesi syntiin.Silloin ihminen menetti kaiken sen hyvän mikä hänellä oli,ja Jumala kirosi koko luomakunnan.Tämän kirouksen alla me yhä elämme.Jopa Paavali tämän myönsi,vaikka yrittikin asiaa sanoin kaunistella.Ei tosiasia siitä muutu,että koko luomakunta on kirouksella kirottu.

        Eiku siunattu. Siunaamalla siunattu siunattua maata siunattuna pitämällä. Siunausta siunatuille.


      • Lolipotop kirjoitti:

        Lue sanaa kysyi milloinka Jumala loi pelon ja ahdistuksen.Jumala loi pelon ja ahdistuksen silloin kun ihminen lankesi syntiin.Silloin ihminen menetti kaiken sen hyvän mikä hänellä oli,ja Jumala kirosi koko luomakunnan.Tämän kirouksen alla me yhä elämme.Jopa Paavali tämän myönsi,vaikka yrittikin asiaa sanoin kaunistella.Ei tosiasia siitä muutu,että koko luomakunta on kirouksella kirottu.

        'koko luomakunta on kirouksella luotu'.

        Tämä on kyllä satua, näin toimiessaan Luoja olisi ollut esimerkkinä rakkaudettomuudelle.
        Kyllä kaikki on ihan niinkuin pitääkin olla ja myös tämä jankutus ihmisen langeemisesta syntiin on jotakin täysin käsittämätöntä harhaa?

        Kaikella on tarkoitus ja esim. maa-niminen planeetta on yksi sielun kokemuksia varten varattu paikka. Jos meillä on kaikkivaltias Luoja, ei mitään ole jäänyt huomioimatta.
        Maassa elämisen kokemukset eivät ole helppoa kenellekään, mutta tila on aina määräaikainen ja ilman rankkoja kokemuksia jälleensyntymien kierre jatkuisi loputtomiin.


      • Lolipotop
        Siunaus on luonamme kirjoitti:

        Eiku siunattu. Siunaamalla siunattu siunattua maata siunattuna pitämällä. Siunausta siunatuille.

        Ei ole vaan kirouksella kirottu.Tämä kirous näkyy kaikkialla luomakunnassa.Kellarissako olet piilotellut???


    • Juuri siksi kun olen lukenut, olen oppinut että pelko on omaa keksintöäni juuri kuten Aatmin ja Eevan tarinassa kuvaannollisesti kerrotaan. Jumala ei KÄSKENYT menemään piiloon. Hän ei kieltänyt anteeksiantoaan. Sitä vain ei pyydetty tai tunnistettu.
      Vain juuri tuo syyllistäminen, käärme, oli heidän mielestään syyllinen. He siis kielsivät jumaluuden itsesään. Ensimmäinen jumalanpilkka.
      Se sian että olisivat myöntäneet että pieleen meni, he keksivät virheen ULKOPUOLELTAAN.
      Kun mitään ulkopuolta ei ole On minun mieleni ja oma vapauteni minkä valitsen, pelon tai anteeksiannon ja rakkauden.

      Raamattua lukemalla joutuu helposti luulemaan että jokin ulkopuolinen määrää oman ajattelun. Ja tuo ulkopuolinen sitten tekee mitä sattuu . Riippuen siitä mitä ajattelija sattuu sillä hetkellä eri vaihtoehdoista muistamaan. Lopulta sitten tapetaan oma lapsi, niin kaikki on hyvin?

      Jeesus hyväksyi omalle kohdalleen kohtalon ollakseen mallina anteeksiannon voimasta. Siis kehon kiduttaminen ei poista anteeksiannon voimaa, kuoleman (kehon kuoleman) yli. Henki elää vain kehosta luovutaan.
      Raamatun opetuksessa helposti joutuu kuvittelemaan että on osattava oikein syyllistää, kun syyllisyys sellaisenaan on juuri se ongelma.

      Me elämme nyt siunattua kokemusta oppiaksemme anteeksi antamaan, itsellemme ensin ja sitten muille. Itselle siksi koska olemme saaneet mahdollisuuden oppia. Tämä ei ole sattumaa eikä kirous van rakastettava tilaisuus. Jumalan tahto.

      Juutalaisten jumalankuva vaatii yhtaikaa pelkoa ja rakkautta, kertonee jotakin?
      Koetappas vain oikein pelätä rakastellessasi, mitenköhän onnistuu?

      Lolipotop Sinulle on opetteettu, siksi sinua ei saa arvostella. Sinun opetuksiasi voidaan tarkastella. Rakkaudella.

      • Turjake511511

        Eihän Adam ja eva sanoneet että käärme oli syyllinen,vaan että käärme houkutteli,valehteli ja petti.He piiloutuivat koska saivat langeemuksessaan synnintunnon.He siinä tilassa tulivat tietoisiksi hyvästä ja pahasta.Tämä tilanne kauhistutti heitä,ja älykkäinä ihmisinä ymmärsivät seuraukset,ja piiloutuivat.Alastomuus voisi kuvata tilaa jossa ihminen joka tietää tehneensä pahan virheen,häpeää kohdata äärimmäisen pyhä Jumala.Meistä kukaan ei kestäisi Jumalan edessä,me kaikki piiloutuisimme alastomina ja häpeissämme,me kuolisimme pelosta Herran edessä.Aatami ja eeva olivat paljon lähempänä Jumalaa kuin yksikään elänyt ihminen heidän jälkeen on ollut,ja jos HE piiloutuvat kuinka luulet itse kestäväsi ylpeä ihminen??


      • Aukino

        Mutta älä eksy sismpäsi tiedosta Hellin63
        Et sinä itseäsi ja minääsi löydä pelkästään, kuin sisintäsi tutkit. Löydät sieltä muitakin kuin vain minäsi..... Se että olemme eri kehoissa, tarkoittaa ikuisesti silti että olemme eri olentoja....
        Sisimmän olemuksen etsiminen ja varsinkin sen löytäminen tulee tietysti vasta vähän vanhempana, vastasyntyineille ei ole muuta kuin minänsä, ja kaikki pyörii vain sen ympärillä, miten saa ulkomaailman ymmärämään tarpeensa....


      • Aukino
        Turjake511511 kirjoitti:

        Eihän Adam ja eva sanoneet että käärme oli syyllinen,vaan että käärme houkutteli,valehteli ja petti.He piiloutuivat koska saivat langeemuksessaan synnintunnon.He siinä tilassa tulivat tietoisiksi hyvästä ja pahasta.Tämä tilanne kauhistutti heitä,ja älykkäinä ihmisinä ymmärsivät seuraukset,ja piiloutuivat.Alastomuus voisi kuvata tilaa jossa ihminen joka tietää tehneensä pahan virheen,häpeää kohdata äärimmäisen pyhä Jumala.Meistä kukaan ei kestäisi Jumalan edessä,me kaikki piiloutuisimme alastomina ja häpeissämme,me kuolisimme pelosta Herran edessä.Aatami ja eeva olivat paljon lähempänä Jumalaa kuin yksikään elänyt ihminen heidän jälkeen on ollut,ja jos HE piiloutuvat kuinka luulet itse kestäväsi ylpeä ihminen??

        Eihän Adam ja eva sanoneet että käärme oli syyllinen,vaan että käärme houkutteli,valehteli ja petti.

        Kyllä he niin sanoivat, ja kyllä käärme oli johonkin syyllinen, mutta ei sekään ollut syyllinen sen suurempaan, kuin että oli olemassa, ja eli omaa eläämäänsä, muiden olentojensa ja eläinten kanssa, vaikka tuskin käärme on elämisitä sen pahempi kuin pedotkaan..Ja tuskin käärme itse sitä tiesi, että houkutetlunsa olisi jotenkin järkyttävän pahaa, sehän saattoi olla koko tekonsa todellisuudessa vain Jumalan tehtävä sille. Ihminen ei usein ymmärrä, Jumalan aikomuksia, ja alostomuutensa tajuaminen oli juuri sitä, että Jumala oli niin paljon viisaampi ja vanhempi kuin ihminen, että ihminen häpesi nuoruuttaan, kun tajusi että kaikki oli paljon suurempaa, kuin se oma paratiisinsakaan....


    • Lolipotop

      Saa toki arvostella ja tahdoinkin herättää keskustelua jossa kaikki näkökohdat tulee esille.Paljon näen myös väärinkäsitystä viestejäni kohtaan,mutta hyviä vastauksia kaikki olleet.

    • Joonas A

      hellin63 Tarkoititko tuolla jumalludella itsessäsi,että vertaat itseäsi jumalaan,niinhän saatanakin teki ja siksi karkoitettiin taivaasta.Newage ilmiö tai oppihan opettaa juuri niin,että ihminen on jumala.Kuinka he rohkenevat opettaa tuommoista.

      • Joonas A. lle

        Ajattelen niin että minussa ja jokaisessa on Jumaluus koska olen- olemme- Jumalan luomia. Hän ei "tehnyt" mitään mikä ei olisi osa häntä. Jokaisessa meissä eli kaikessa on Jumalan sormenjälki.
        Samoin kuin sinun viestissäsäsi on "sinua", siinä on rakkautta, eli hyvää tahtoa asian oikein ymmärtämiseksi.
        Jumaluus minussa peittyy katsojan omien verhojen sekaan. Minä- sinä näen vain sen minkä haluan nähdä. Siksi harhailen koska en "näe" kirkkaasti.

        Se mikä minussa on rakkautta on Jumalasta. Ei tarkoita että pystyisin kakessa sitä esiin tuomaan. Henkeni on Jumalasta, jos joku näkee Henkeni näkeee Jumalan kaltaisen. Samoin teille kaikille. Kaikki olemme osa tuota Henkeä.

        Koska tuo "näkökyky" on epävarma saatan kuvitella että sinä JoonasA kenties ilkeyttäsi kyseenalaistat. Näinhän ei suinkaan ole mutta juuri tuon mahdollisuden vuoksi, että näin voisi olla. Tuon mahdolisuuden vuoksi saatan erehtyä luomaan pahaa. Eli luon mielikuvan sinun ilkeydestäsi.
        Paha on siis erehtyminen, jonka voin korjata antamalla anteeksi oman ajatteluni sinusta. Se anteeksianto on Jumaluus minussa.


      • Pakstori

        Lainaa: Joonas A
        hellin63 Tarkoititko tuolla jumalludella itsessäsi,että vertaat itseäsi jumalaan,niinhän saatanakin teki ja siksi karkoitettiin taivaasta.Newage ilmiö tai oppihan opettaa juuri niin,että ihminen on jumala.Kuinka he rohkenevat opettaa tuommoista.

        Ei Saattanaa siksi karkoitettu, että vertasi itseään Jumalaan, vaan siksi että se nimeomaan aikoi olla ERI hallitsija kuin Jumala....
        Ei ihmisen pitäminen Jumalana, ole todellisuudessa Raamatun vastaista, VT sanoi, että Ihminen on Jumalan Kuva, ja Jeesus sanoi, että ihminen on Jumalan Lapsi.... Ei Jumala sitä pitänyt loukkauksena, että olisivat ollet Jumalia tai Enkelitä, vaan sitä, että halusivat olla jokin PAHA VASTINE, koko Jumaluudelleen...
        Jumala kaikille tavallisille enkeleilleen, antoi Jumala-Statuksen, mutta niitä silti kutsuttiin "vain" enkeliksi, jos oli niille jokaiselle joku niitä suurempi hallitisja... Saattana erosi enkeleistä siinä, että se halusi olla Jumalasta riippumatta, ja tehdä omilla sanoilla jotain päinvastaista kuin Jumala... Mutta kyllä se Jumalankin silmissä oli silti "älykäs" veto.


      • Pakstori
        Pakstori kirjoitti:

        Lainaa: Joonas A
        hellin63 Tarkoititko tuolla jumalludella itsessäsi,että vertaat itseäsi jumalaan,niinhän saatanakin teki ja siksi karkoitettiin taivaasta.Newage ilmiö tai oppihan opettaa juuri niin,että ihminen on jumala.Kuinka he rohkenevat opettaa tuommoista.

        Ei Saattanaa siksi karkoitettu, että vertasi itseään Jumalaan, vaan siksi että se nimeomaan aikoi olla ERI hallitsija kuin Jumala....
        Ei ihmisen pitäminen Jumalana, ole todellisuudessa Raamatun vastaista, VT sanoi, että Ihminen on Jumalan Kuva, ja Jeesus sanoi, että ihminen on Jumalan Lapsi.... Ei Jumala sitä pitänyt loukkauksena, että olisivat ollet Jumalia tai Enkelitä, vaan sitä, että halusivat olla jokin PAHA VASTINE, koko Jumaluudelleen...
        Jumala kaikille tavallisille enkeleilleen, antoi Jumala-Statuksen, mutta niitä silti kutsuttiin "vain" enkeliksi, jos oli niille jokaiselle joku niitä suurempi hallitisja... Saattana erosi enkeleistä siinä, että se halusi olla Jumalasta riippumatta, ja tehdä omilla sanoilla jotain päinvastaista kuin Jumala... Mutta kyllä se Jumalankin silmissä oli silti "älykäs" veto.

        Jumalahan juuri siksi, on Jumala, että hän on "Kaiken Alku", ja että ENNEN häntä, ei ollut ketään, ei edes paholaista, ei muuta Jumalaa... Jumala kyllä HETI teki, uusia persoonia itselleen, ja on Jumaluuksia, jotka ovat samanarvoisia, ja on jumaluuksia, jotka ovat Enkeliyksiä, sen tähden, että ne tarvitsevat jatkuvasti ohjausta "ylempää".... Mutta paholaisesta tehtiin, pahan valitsemisen jälkeen, Alimpien paikkojen ylin ruhtinas....Alhaalla, syvyydessä, kaiki asiat ovat samalla rakenteella tehtyjä, kaikki materia on atomeja, ja siellä sen paha kortti kaiken samuudelle ei ole valhe....


      • Pakstori
        Pakstori kirjoitti:

        Jumalahan juuri siksi, on Jumala, että hän on "Kaiken Alku", ja että ENNEN häntä, ei ollut ketään, ei edes paholaista, ei muuta Jumalaa... Jumala kyllä HETI teki, uusia persoonia itselleen, ja on Jumaluuksia, jotka ovat samanarvoisia, ja on jumaluuksia, jotka ovat Enkeliyksiä, sen tähden, että ne tarvitsevat jatkuvasti ohjausta "ylempää".... Mutta paholaisesta tehtiin, pahan valitsemisen jälkeen, Alimpien paikkojen ylin ruhtinas....Alhaalla, syvyydessä, kaiki asiat ovat samalla rakenteella tehtyjä, kaikki materia on atomeja, ja siellä sen paha kortti kaiken samuudelle ei ole valhe....

        Jeesuksesta se, että Jeesus keksi kaiken informaation, "Järjestelee Satunnaisuutta", Jeesus on Kaikkien Henkien Isä, ja tuo on Jeesuksen nimi Suomessa, melko todennköisesti.
        Jeesus EI itse opetellut kaikkia fysikaalisen maailman liikkumisia, eikä itse kaikkia sotataitoja, mutta informatiivisella ja teoreettisella tasolla hän tietää niistäkin kaiken, koska hän on tutkinut jokaisen ihmisen ajatukset, tai tulee tutkimaan.
        Jos olet matemaatiikko, et saa siitä täydellistä tietoa, ilman Jeesusta, koska Jeesus on Jumalan Oikealla puolella, Jeesus tekee ja järjestelee kaiken, vain oikein, eikä siitä koskaan lankea, tai tule lankeamaan... Vaikka mahdollista ikuisesti on sekin, että lankeaisi hänkin, ellei ole tarkoituksella tehnyt sitä itselleen mahdottomaksi, en tiedä onko.... Teoriassa oikeimmat enkelit ovat hyväksyneet sen, että ne eivät voi langeta, vaikka se ei ole täyttä vasemman vapautta tietenkään, jos ei voi langetakin....


    • vaari4

      Olet joutunut samojen kysymysten etteen kuin useampi totuutta etsivä jotuu. Pitihän Jumalan tietää luodessaan Enkeli Lusiferin, että siitä tulee sitten Saatana, josta alkujansa kaikki pahuus on. Koska Hänen sanansa joka on raamatussa, sanoo, että hän tietää meidät jo idussamme, mitä meistä tulee. niin olisihan hänen pitänyt tietää myöskin luomansa enkeli Lusifer, että hänestä tulee saatana. tässä tullaan väistämättä ajatukseen, että maailma, onkin niin kuin sen on Jumala halunnutkin pahuuksineen ja hyvyyksineen. Miksi hän teki täläisen kiusan, kuin saatanan ja yleensä pahuuden. Kun hänellä Jumalalla on kaikki valta, niin miksi hän ei tehnyt meistä yksintein hyviä, niin ei olisi mitään pahan aikaan saamia ongelmia. Sitten meitä pelotellaan helvetin tulella ja kadotuksella. Siis me ollaan tavallaan kärsimässä Jumalan tekemistä virheistä, Onko nyt niin, että pitää olla vähän tyhmä jos uskoo raamatun sana tarkasti.

      • israel1

        Raamttu puhuu monta asiaa kahdella tai kolmellakin tavoin. Seuraava ei ole pilkkaa koska se on Jumalan sanassa raamatussa. Siellä sanotaan, että JUmalaa ei ole kukaan nähnyt. Mutta Mooseksen kirjoissa on kirjoitettuna, että seitsemänkymmentä israelin vanhinta katselivat isreaelin Jumalaa ja söivät. Jossakin raamatussa on myös kohta, ettei syntinen silmä kestä sitä taivaallista kirkkautta mikä Jumalasta lähtee. Miksi siis israelin vanhimmat kuitenkin voivat kaikessa rauhassa katsella Jumalaa ollessaan Mooseksen kassa piknikillä eräällä vuorella. Lisäksi se tie minkä Israelin kansa vaelsi Egyptistä israeliin oli todella verinen tie kun tämä Jumalan kansa Israel lahtasi tielleen osuvia muita kansoja, ja tämä tapahtui Jumalan tahdosta. Miksi hän pani kansansa näin verisiin töihin, kun hän olisi voinut kaikkivaltiaana tappaa jo Israelin tielle osuneet kansa suunsa henkäyksellä. Hänen yksi pyhistä käskyistään on. Älä Tapa! Ilmeisesti on näin, että tappaminen häne luallaan sallitaan, tai se ei ole rikos kun hän itse tappaa tai kiduttaa ihmisiä helvetin tuli järvessä. On monta muuta asiaa jotka on tavallaan ristiriidassa hänen oman sanansa kassa tai on kirjoitettu raamattuun kadella tai useammalla tavoin.


      • Sielut ovat ajattomuudesta ja vailla fyysisiä kokemuksia.
        Nämä ovat epätäydellisiä, kunnes ovat kokeneet asioitten kaikki mahdolliset puolet.
        Koska olemme Luojasta, kokee myös Luoja kaiken saman, eli kaikki minkä Luoja ja myös meissä oleva Luoja on aina käsitteellisesti tiennyt, kokemuspuoli puuttuu.

        Sitten olemme täydellisiä, kun olemme kokeneet kaiken mahdollisen, tietoa ei sielu tarvitse koska sen alku on Luoja.


      • Myötäeläjä kirjoitti:

        Sielut ovat ajattomuudesta ja vailla fyysisiä kokemuksia.
        Nämä ovat epätäydellisiä, kunnes ovat kokeneet asioitten kaikki mahdolliset puolet.
        Koska olemme Luojasta, kokee myös Luoja kaiken saman, eli kaikki minkä Luoja ja myös meissä oleva Luoja on aina käsitteellisesti tiennyt, kokemuspuoli puuttuu.

        Sitten olemme täydellisiä, kun olemme kokeneet kaiken mahdollisen, tietoa ei sielu tarvitse koska sen alku on Luoja.

        Jos alkaa sieltä tosi syvältä joutuu jättämään kaiken isompaan käteen.

        Eli Alkulähde on, sitä ei pysty selittämään. Ajatteluni vain menee niin että koen olevani olemassa ja siitä tulee vaikutelma että olen jostakin?

        raamattu (kalevala) antaa viitteitä. Helpottaa hiukan jos ajattelee hengen toimintaa. Niin kalevalassa kuin raamatussa. Asiat ovat siis ideoita, ei fyysisiä kehoja tai kappaleita.
        Jumala halusi kumppanin ja laajensi itsensä. Sitä osaa nimitetään raamatussa Aadam.

        Olemme siis tuon Adamin jälkeläisiä. Adam ja Eeva toimivat "inhimillisesti" Jumalan tahdon suojeluksessa. Ja Jumalan tahdosta.
        Tämänhetkinen ongelmani on löytää tuo alkuperäinen Jumalan tahto. Kaikenkattava Rakkaus. Eli usko siihen että tässä ja nyt on sen hetki jolloin voin sen löytää. Ja juuri siksi on Jumalani sallinut minun kokea tämän hetken. LÖYTÄÄKSENI. Siis hetki ennen syyllisyyttä.


      • hellin63 kirjoitti:

        Jos alkaa sieltä tosi syvältä joutuu jättämään kaiken isompaan käteen.

        Eli Alkulähde on, sitä ei pysty selittämään. Ajatteluni vain menee niin että koen olevani olemassa ja siitä tulee vaikutelma että olen jostakin?

        raamattu (kalevala) antaa viitteitä. Helpottaa hiukan jos ajattelee hengen toimintaa. Niin kalevalassa kuin raamatussa. Asiat ovat siis ideoita, ei fyysisiä kehoja tai kappaleita.
        Jumala halusi kumppanin ja laajensi itsensä. Sitä osaa nimitetään raamatussa Aadam.

        Olemme siis tuon Adamin jälkeläisiä. Adam ja Eeva toimivat "inhimillisesti" Jumalan tahdon suojeluksessa. Ja Jumalan tahdosta.
        Tämänhetkinen ongelmani on löytää tuo alkuperäinen Jumalan tahto. Kaikenkattava Rakkaus. Eli usko siihen että tässä ja nyt on sen hetki jolloin voin sen löytää. Ja juuri siksi on Jumalani sallinut minun kokea tämän hetken. LÖYTÄÄKSENI. Siis hetki ennen syyllisyyttä.

        'Eli Alkulähde on, sitä ei pysty selittämään.'

        Vapaasi Raamattua lainaten Jeesus sanoi viitaten ihmisiin 'Te olette Jumalia'.
        Mitä Hän lienee tarkoittanut?
        Eikö ensimmäiseksi tule mieleen asemamme ja suhteemme Luojaan?
        Jeesus rinnasti itsensä tavallisiin ihmisiin ja sanoi mm. 'Isä yksin on hyvä ja Isä on minua suurempi.'

        Itse ymmärrän Jeesuksen ns.mestaritason sieluksi, kokenut kaiken mahdollisen ja pystyi fyysisyydessä muistamaan oman 'Todellisen' itsensä ja luonnollisesti ymmärsi muiden ihmisten muistamattomuutta.

        On totta, ettei Jumaluuden käsitettä voi tällä tietoisuuden tasolla selittää, ei ennenkuin pystymme vapauttamaan sisäiset voimavaramme ja mitä muuta sitten tarvitaankaan?
        Toisaalta meissä on hitunen Luojaa, emme voi olla kovin kaukana?
        Materialistinen maailma on hyvä sokaisemaan ja sikäli mainio paikka henkiselle kasvulle.


      • Myötäeläjä kirjoitti:

        'Eli Alkulähde on, sitä ei pysty selittämään.'

        Vapaasi Raamattua lainaten Jeesus sanoi viitaten ihmisiin 'Te olette Jumalia'.
        Mitä Hän lienee tarkoittanut?
        Eikö ensimmäiseksi tule mieleen asemamme ja suhteemme Luojaan?
        Jeesus rinnasti itsensä tavallisiin ihmisiin ja sanoi mm. 'Isä yksin on hyvä ja Isä on minua suurempi.'

        Itse ymmärrän Jeesuksen ns.mestaritason sieluksi, kokenut kaiken mahdollisen ja pystyi fyysisyydessä muistamaan oman 'Todellisen' itsensä ja luonnollisesti ymmärsi muiden ihmisten muistamattomuutta.

        On totta, ettei Jumaluuden käsitettä voi tällä tietoisuuden tasolla selittää, ei ennenkuin pystymme vapauttamaan sisäiset voimavaramme ja mitä muuta sitten tarvitaankaan?
        Toisaalta meissä on hitunen Luojaa, emme voi olla kovin kaukana?
        Materialistinen maailma on hyvä sokaisemaan ja sikäli mainio paikka henkiselle kasvulle.

        'Eli alkulähde on....'

        Selvennysyritys edelliseen....
        Siis, on totta ettei Jumaluutta voi käsittää tällä olemisen tasolla. Kuitenkin hyvänä avustajana on meissä oleva korkempi osuus, sanotaan sitä vaikka sieluksi.

        Materia-fyysinen tietoisuus kehittää kokemuksilla ja jokainen on ajallaan menossa 'mestaritasolle'.
        Täällä asioitten....kokemuksien merkitystä on vaikea sulattaa...etenkin kun on vuosisatoja saarnattu ihan muita oppeja.


      • Pakstori
        israel1 kirjoitti:

        Raamttu puhuu monta asiaa kahdella tai kolmellakin tavoin. Seuraava ei ole pilkkaa koska se on Jumalan sanassa raamatussa. Siellä sanotaan, että JUmalaa ei ole kukaan nähnyt. Mutta Mooseksen kirjoissa on kirjoitettuna, että seitsemänkymmentä israelin vanhinta katselivat isreaelin Jumalaa ja söivät. Jossakin raamatussa on myös kohta, ettei syntinen silmä kestä sitä taivaallista kirkkautta mikä Jumalasta lähtee. Miksi siis israelin vanhimmat kuitenkin voivat kaikessa rauhassa katsella Jumalaa ollessaan Mooseksen kassa piknikillä eräällä vuorella. Lisäksi se tie minkä Israelin kansa vaelsi Egyptistä israeliin oli todella verinen tie kun tämä Jumalan kansa Israel lahtasi tielleen osuvia muita kansoja, ja tämä tapahtui Jumalan tahdosta. Miksi hän pani kansansa näin verisiin töihin, kun hän olisi voinut kaikkivaltiaana tappaa jo Israelin tielle osuneet kansa suunsa henkäyksellä. Hänen yksi pyhistä käskyistään on. Älä Tapa! Ilmeisesti on näin, että tappaminen häne luallaan sallitaan, tai se ei ole rikos kun hän itse tappaa tai kiduttaa ihmisiä helvetin tuli järvessä. On monta muuta asiaa jotka on tavallaan ristiriidassa hänen oman sanansa kassa tai on kirjoitettu raamattuun kadella tai useammalla tavoin.

        Lainaa: Israel1
        Siellä sanotaan, että JUmalaa ei ole kukaan nähnyt.

        Johannes sanoi tuon, Jeesus ei sanonut, ettei Jumalaa ole kukaan nähnyt, vaan että PUHDASSYDÄMISET ovat hänet nähneet. Johannes siis tarkoitti, että kukaan ei ole ollut puhdassydäminen, mikä ei tietenkään ole totta kuitenkaan....
        Jumalasta voi nähdä palasen, missä tahansa, mutta sitä en usko, että puhdassydämisetkään KAIKKEA Jumalasta olisivat nähneet.... Jos näkisivät, he olisivat se ainoa Jumala itse....


    • Jumala laajensi itsensä ITSENSÄ vuoksi.

      Koska tai kun vapaan valintamme vuoksi olemme tehnet erehdyksiä eli olemme luoneet mielikuvan veljestä tai siskosta jolla näyttää olevan jotain enemmän kuin itsellä. (kateus)
      Sen vuoksi koemme pahoinvointia.

      Luottaessani kuten Äiti Amman. (En tarkoita nyt niitä panettelevia juttuja hänestä)
      Siis kun luotan ja rakastan saan luottamusta ja rakkautta. Kokeile. Opeta kissaasi jatkuvalla kiitoksella ja harjoituksella. Etkä milloinkaan ole eri mieltä sen kanssa. Vuosien mittaan kissasi toimii juuri kuten haluat. Toisin sanoen opit tuntemaan kissasi niin että et koskaan vaadi siltä mitään silloin kun näet että se ei ole valmis puuhastelemaan kanssasi.
      Et siis opeta sitä kokemaan pahaa omalta puoleltasi.

      Kun toimimme vastoin rakkautta saamme kokemuksen rakkaudettomuudesta. Pahasta. Onko se silloin paha????

      Kun siis näen ITSENI puutteellisena, tiedän kadehtivani. Eli vertailen itseäni johonkin omaan kuvitelmaani paremmasta / hyvästä?. Silloin luon PAHAN aivan omasta tahdostani.

      Tässä vaiheessa on hyvä tiedostaa että kukaan meistä ei näe kokonaisuutta.

      Esimerkin vuoksi voi myös ajatella että elämme tämän omaksi tuntemamme tietoisuuden kanssa useita elämiä, joiden aikaisempien tapahtumien vuoksi on sitä ja tätä.
      Koska en vielä ole ymmärtänyt todellisen itseni täydellisyyttä ja siten antanut anteeksi tälle egoistiselle minälle, hänen tietämättömyyttään. Ego ei ole paha se on tietämätön ja siksi koemme pelkoa ja epäonnistumista. Tietämättömyyden vuoksi.
      Ego eli itsekkyys palvelee hyvää, kimpaantumalla aina heti jokaisesta ajatuksesta joka minulla on työstämättä anteksi antamatta. Siis syödessäni omenan tulen tietoiseksi myös syyllisyydestä. Kiitän luojaani koska sen syyllisyyden opin antamaan anteeksi itselleni.
      En ole syyllinen. Olen Jumalan tahto. Siitä Hän ei minua eikä ketään rankaise

      • Pakstori

        Lainaa hellin63
        En ole syyllinen. Olen Jumalan tahto. Siitä Hän ei minua eikä ketään rankaise

        Tuo ei ollut kuitenkaan Raamatun malli: Olemme kaikki syyllisiä, ja sellaisessa tilassamme kadotettuja ja "Jumalan kirkkautta vaille". Tämän vuoksi jo Mooses teki maininnan Messiaasta, joka "rikki polkee käärmeen pään". Jos Jeesukseen suhtautuu oikein, ei häntä ole pakko ylistää yli kaiken, mutta ei häntä kannata herjata alimmaseksekaan, mikäli on hänen sanansa lukenut jo tietänyt totuuden....
        Teemme jatkuvasti, luonnollisessa tilassamme, syntiä ja syytöstä, lähinnä syyttäisimme muita, maailman pahuudesta, ja luulisimme itse olevamme Jumalalle kelvollisia, mutta emme ole, ilman uhria syntiemme vuoksi, olemme kadotettuja, koska Jumalalla olisi meiltä itselleen vain paha tunne, ja ilman syntiurhia, Jeesuksessa Kristuksessa ja Marttyyreissaan, olemme saastaisia.
        Usein ihminen tämän asian kohdetessa tekee katkeran päätöksen:"Kuolen itse, syntieni vuoksi", mutta juuri siksi Jeesus tuli maailmaan, ettemme turhaan kuolisi oman syntimme vuoksi vaan saisimme ne anteeksi, ja antaisimme itse muille myös kaiken anteeksi, kun itse sen kaiken, anteeksi saamme, kun vain pyydämme, emmekä tietoisesti tee mitään pahaa ja syntiä lisää...


    • Kun hyväksyn että ei ole hyvää eikä pahaa, on oleminen Saavutetaan tuo arjuunan kuvailema tila.

      kirjailija Hotakainen, pelko luo elämää
      Veksi Salmi: on juotava niin kauan kun janottaa.

      Täydellinen rakkaus karkoittaa pelon,
      jos pelkoa ilmenee, täydellistä rakautta ei ole.

      Ainoastaan täydellinen rakkaus on olemassa.
      Jos pelkoa ilmenee, se aiheuttaa tilan, jota ei ole olemassa.

      (selitykseksi: pelko ja elämä ovat harha. ei rakkautta.)

      • Aukino

        Lainaa: hellin63
        Kun hyväksyn että ei ole hyvää eikä pahaa, on oleminen Saavutetaan tuo arjuunan kuvailema tila.

        Se on valitettavasti vain valhe, ettei ole hyvää eikä pahaa. Jos siihen aikaan menet, missä ei ole hyvää eikä pahaa, niin olet kaikkeuden alussa tai lopussa, jossa niitä kumpaakaan ei hetkeen ole, mutta ee on vaarallinen uskomus, en tiedä, onko edes mahdollista, ettei olisi hyvää eikä pahaa, logiikkahan helposti kuittaisi, että silloin olisi jotain muuta, kuin hyvää tai pahaa, mutta se on valhe, koska kaikki asiat, jopa nolla, on joko parillinen tai pariton...Nolla ajatellaan tavallisesti parittomaksi, koska se on 1 ja -1 välissä, mutta jos ottaa nollan molemmin puolin differentiaalit, ja itse nollla olettaa sen keskikohdaksi
        (:-dx, 0, dx) siitä tulee pariton... Stä en vielä tiedä, kumpi niistä on paha tai hyvä, parillinen vai pariton, molemmissa se virhe, sen havaitsemisessa, on vissin se paha? Nolla ja olemattomuus on se pirulllinen ansa, juuri ajatella siis, että kumpaakaan ei olisi....


      • Aukino kirjoitti:

        Lainaa: hellin63
        Kun hyväksyn että ei ole hyvää eikä pahaa, on oleminen Saavutetaan tuo arjuunan kuvailema tila.

        Se on valitettavasti vain valhe, ettei ole hyvää eikä pahaa. Jos siihen aikaan menet, missä ei ole hyvää eikä pahaa, niin olet kaikkeuden alussa tai lopussa, jossa niitä kumpaakaan ei hetkeen ole, mutta ee on vaarallinen uskomus, en tiedä, onko edes mahdollista, ettei olisi hyvää eikä pahaa, logiikkahan helposti kuittaisi, että silloin olisi jotain muuta, kuin hyvää tai pahaa, mutta se on valhe, koska kaikki asiat, jopa nolla, on joko parillinen tai pariton...Nolla ajatellaan tavallisesti parittomaksi, koska se on 1 ja -1 välissä, mutta jos ottaa nollan molemmin puolin differentiaalit, ja itse nollla olettaa sen keskikohdaksi
        (:-dx, 0, dx) siitä tulee pariton... Stä en vielä tiedä, kumpi niistä on paha tai hyvä, parillinen vai pariton, molemmissa se virhe, sen havaitsemisessa, on vissin se paha? Nolla ja olemattomuus on se pirulllinen ansa, juuri ajatella siis, että kumpaakaan ei olisi....

        Rakkaudella hyvä aurinko. Voisin kuitenkin kuvitella ja olen kuullut hataria kuvauksia että kokemus kaikkeudesta on mahdollinen. Siis jonkinlainen täydellisen ykseyden kokemus. Ilo, luotamus, rauha.
        Jos olet lukenut raamattua siellä on käsite "kaikkea ymmärrystä ylempi" Tuollainen ymmärrryksen ylittävä on tietenkin käsittämätön tällä tietoisuuden tasolla kuten ilmaisu itsekin kertoo. Ja kakiki hymiöt perään!

        Sitä kohti


      • hellin63 kirjoitti:

        Rakkaudella hyvä aurinko. Voisin kuitenkin kuvitella ja olen kuullut hataria kuvauksia että kokemus kaikkeudesta on mahdollinen. Siis jonkinlainen täydellisen ykseyden kokemus. Ilo, luotamus, rauha.
        Jos olet lukenut raamattua siellä on käsite "kaikkea ymmärrystä ylempi" Tuollainen ymmärrryksen ylittävä on tietenkin käsittämätön tällä tietoisuuden tasolla kuten ilmaisu itsekin kertoo. Ja kakiki hymiöt perään!

        Sitä kohti

        Lukihäiriö hyvä Aukino. Jatka tuosta samalla tuolle pakstorille. Olen mielummin käsiteessä Jumaluus kuin Raamatun kuvaamassa Jumalassa.
        Raamatun ilmaisema Jumala on minulle liian ristiriitainen. Minun Jumala käsiteeseen sisältyy ainoastaan Rakkaus.
        Siis Rakkaus joka ei vaadi syytä eikä motiivia. Rakaus ainoastaan ON ja säteilee joka puolelle eli laajentaa olemassaoloaan. Tämän ilon jalkamisen tuo Rakkaus halusi jakaa Pojallee= ihmiskunnalle.


    • puhun itsekseni.

      Puolisonin tapettiin lasteni ollesa peiniä.

      Kun nyt vanhuksena toinen jalka jo melkein haudassa katselen oikeuden käyntejä lasten huoltajuus kiistoista olen aivan oikeesti kiitolinen. Enpä tarvinnut tässä elämässä taistella lasteni huoltajuudesta?

      Tämä vain yhtenä esimerkinä teille jotka koette erilaiset tapahtumat Jumalan ilkeytenä

      Kun haluat niin määritellä eikö sekään riitä jotta voisit olla tyytyväinen? Pystyt syyttämään Jumalaa. Mitä tai mihin sinun vielä enemmän pitäisi pystyä, jotta pystyisit näyttämään Jumalallesi hänen typeryytensä?

      Kun ei ole hyvää eikä pahaa on minun tulkintani siitä.

      Oletan että lukia ymmärtää maallisen lainkuuliaisuuden, ja oman vastuunsa omista ajatuksistaan ja teoistaan.

      Onhan meillä maallinen oikeusjärjestelmä jonka oikeusopineet tiedostavat: Oikeus ei jaa oikeutta se jakaa tuomioita.

    • Kxkkizi

      Tämä tietoisuustaso on ns. 'pahuudelle' pyhitetty, palvelun ja kokemuksien vastavoimana keskitetty taso.
      Elikä 'palvelumuoto' hyvyyden ja oikeudenmukaisuuden korostamiseen.

      Oletuksena olisi 'hyvyys ja pahuus'....toisiansa tukevina määritteinä, korostaen kehitystä positiiviiseen suuntaan.
      Lopullinen määritelmä on Rakkaus.

    • RinX7

      Voiko maailmaa ilman pahuutta olla olemassakaan? Jos kaikki pahat asiat poistettaisiin, mitä jäisi jäljelle? Ei mitään hyvääkään.

      Vähän sama juttu jos yrittäisi poistaa kaikki pitkät asiat. Ensin vaikka lipputangot, rautatiekiskot, maantiet... lopulta tulitikkukin olisi pitkä, kun verrattaisiin muihin esineisiin. Sitten molekyyli, atomi. Mitään ei jäisi jäljelle.

      Olen tullut siihen tulokseen, että jos ei paha pahaa, niin ei hyvä hyvää.

      • Pakstori

        Lainaa: RinX7
        Voiko maailmaa ilman pahuutta olla olemassakaan? Jos kaikki pahat asiat poistettaisiin, mitä jäisi jäljelle? Ei mitään hyvääkään.

        Tarkoitat varmaan, että kun kontrasti hyvän ja pahan välillä on selkeä, ihminen kykenee valitsemaan sen hyvän tai pahankin... Jos pahaa ei olisi tullut paljon maailmaan, ei hyvän valitsemisessa joillekin yksilöillä, edes olisi mitään "suurenmoista". Mutta tavallisesti ei ole lupa ihmisen tapauksessa edes puhua hyvästä tai ihmisen hvyyydestä. Pyhyyden ihminen tosin kykenee valitsemaan, silloin kun on itse lähtökohtaisesti paha, mutta kuuluu itse hyvälle Jumalalle, jolloin lopputulos on "Pyhä". Jos ihminen kykenisi valitsemaan hyvän, enää, sellaisen ihmisen ei olisi mahdollista kauaa maailmassa elää, koska hän antaisi omaisuutensa köyhille, tai jotain muuta, joka tuhoaisi hänen oman elämänsä tässä pahassa maailmassa nopeasti....


    • Paha on ihmisen itsensä luoma, ja näin ihminen on ainut paha maailmassa.
      Tuon itse luomansa pahan takia ihminen joutui ulos paratiisitilasta,
      tähän maanpääliseen kärsimykseen

      Uskonnot ovat syntyneet kaipuusta takaisin tuohon paratiisitilaan,
      mutta ovat ajautuneet käytännössä siihen, että ovat tehneet oppinsa joko tieten tai tietämättään, sellaiseksi että tuo paluu on niiden oppien mukaan mahdoton, koska uskonto kävisi tarpeettomaksi, jos tuo paluu tapahtuisi, ja menettäisivät valtansa ihmismieleen .

      Lunastus oppi on juuri tällainen oppi joka ei johda takaisin peratiisiin, vaan pahan ikuistumiseen maanpäällä, koska siiläopilla turvataan pahan paluu tänne takaisin
      JA NIIN PAHAN KIERRE JATKUU

      Tuosta pahasta voimme vapautua vain tämän maaelämän aikana, tuntemalla luomamme pahan alkujuuret, että miksi ja miten ne on syntyneet ja miksi se seuraa meitä perisyntinä
      sukupolvesta toiseen

      Eikä tuo vapautuminen ole uskon asia, sillä usko on vain
      idea eikä se vapauta ketään

      Kokija lähestyy tätä samaa asiaa vain eri näkökulmasta käsin, ja hyvä niin, sillä jokasen on on lähestyttävä sitä omista lähtökohdisttaan käsin, olipa uskovainen tai ei

      • Pakstori

        Lainaa: niko-tiina
        Paha on ihmisen itsensä luoma, ja näin ihminen on ainut paha maailmassa.
        Tuon itse luomansa pahan takia ihminen joutui ulos paratiisitilasta,
        tähän maanpääliseen kärsimykseen

        Paha tulee valinnan tilanteissa, joissa on kaksi todella päinvastaista valintaa, esim. ottaaa tai olla ottamatta.... Ei ihminen missään pienessä nauttimisess ymmärrä sellaisen kiellon miellekkyyttä, että äläpä osta sitä olvi-pulloa-tai muuta, koska kyllä Jumala sellaiset nautinnon on ihmiselle hyväksynyt.
        Mutta se on totta, että se Jumalan sinulle tai minulle, asettama kielto, voi olla vielä pienempikin, kuin tuo mainitsemani, olvi-pullon ostaminen, se voi olla jotain täysin ulkoisesti merkityksetöntä, eli itse asialla ei olisi mitään hvyää tai pahaa luovaa vaikutusta, vaan itse eleellä, että tottelemmeko Jumalan sanaa vai emmekö.... Ihmisen pahuuteen joutumisesta kuvaa sekin, että ei ihminen tavallisesti enää edes joudu tuollaiseen valinnanpaikkaan, missä tietoisesti valitsisi hyvän tai pahan, vaan kaikki valinnat ovat ihmisellä olleen kauan täysin merkityksesttömiä... Jonkin uuden valinnan suhteen voisi olla päinvastoinkin: OTTAMAATTA jotain, et noudata Jumalan tahtoa, ja ottamalla noudattaisit....
        Kyllä jokaista vaaditaan Kristuksesta Jeesuksesta "syömään", koska se pelastaa ihmisen, ja ne jotka eivät sitä tee, jäävät synteihinsä, tuomiota odottamaan....


    • valoavilkaissupappi

      Kärsimys vaikuttaa jonkinlaiselta pakolta tässä olemisessa, jotta uusi tietoisuus voi syntyä tähän maailmaan.

      Mitään pahaa ei sinällään taida olla olemassa. Ainoastaan epäkäytännölliseksi muotoutunut ihmismieli joka kokee elämän ongelmallisena.

      Nyt on aika irtaantua tuosta tuhoisasta mielestä ja nousta ajatusten yläpuolelle. Löytää todellinen muodoton ikuinen olemus ajatusten yläpuolelta.

    • näin se menee

      Ei Jumala luo pahaa, vaan vapautta ja iankaikkista elämää 8tosin vain niille jotka haluavat elää siten että elämä voi säilyä). Ihminen saa valita - mutta olisi typerää luulla että kukaan pääsee kuin koira veräjästä - jonkun täytyy aina maksaa ihmisten tekojen seuraukset ja loppu kädessä ne maksaa joko Jumalan Poika kuolemassaan tai sitten ihminen itse kuolemallaan. Pahuus loppuu kerran ..

      Jokainen saa valita .. joko elämän tai kuoleman..

      • Pakstori

        Pahuus loppuu kerran ..

        Ei pahuus lopu jos ei lopu hyväkään, mutta olentojen väliinpitäämättömyys elämän ja kuoleman suhteen on vähenemässä, eli siinä mielessä olisi pahuus vähenemässä, mutta ei JUURI ennen loppua ole vähän pahaa, vaan Antikristus ja todella paljon pahoja asioita kaikkialla, Jeesusekin ennusti Tuomaalleen, monista tosi pahoista asioista ihmiskunnalle, mutta vasta maailman loppu on se, mikä koetaan hyvänä asiana....


    • jotaitarttistehrä

      EI itsellänikään kaikki ole mennyt aina "putkeen". Silti ymmärrän että pahuus täällä maailmassa on surausta yksilöiden valiinoista. Silti ihmisten kokema pahuus ja tuska maan päällä on uskoakseni vain kalpea aavistus siitä pahuudesta ja tuskasta joka tät odottaa, ellei parannusta tehdä.

      • Pakstori

        Vääryys on ihmiselle se synti, jonka takia joutuu Hellvettiin. Vääryys on maailmassa suuressa suosiossa. Ei menestystä anneta "oikeille opettajille", vääryys on pientä vähäistä ryöstämistä, oikeita pidetään pahempina siinä, että ne kyllä koko ajan totuuden sanovat, ja ei totuus ole aina kovin kaunista kuultavaa....
        Vääryys on suurta ajan tuhlaamista, ei vääryydellä kukaan rikastu oikeasti. Kaikki saavat vain vääriä ja valheellisia tietoja, eikä mikään toimi.
        Oikeat kilpailuttaisivat kaiki asiat, jokainen voittaisi vain sen asian, missä oikeasti jaksoivat opetella asiat oikein, mutta vääryydessä on suuri viettelys siinä, että saa varastaa multa jotain sellaista, mitä vääräkään ei todellisuudessa kyllä edes tarvinnut....
        Vääryydessä on ajatus myös kaikkien asioiden äärettömyydestä, millään ei voi loppua, eikä keneltäkään mitään lopu, tekisi mitä tahansa sille. Se ei tietenkään ole totta, mutta niin väärät silti uskovat....


    • jotaitarttistehrä:
      Silti ihmisten kokema pahuus ja tuska maan päällä on uskoakseni vain kalpea aavistus siitä pahuudesta ja tuskasta joka tät odottaa, ellei parannusta tehdä.

      Kääntäisin ajatuksesi toisin päin. Jos sallit.

      Parannus on tehty kun oivallat että tehtävää on. Kuten oletkin. Mittaaminen koska tai milloin on jotain tenyt on mittaamista, ei rakastamista. Rakkaus on ainut tavoite. Rakasta itseäsi. Kun sinulla on sinut joka heti ilmaise ilon kun siihen pienikin vihje ilmaantuu.
      Elämä kyllä pitää huolen kun sinulla vain on valmius nähdä ja kokea iloa. Tuskan ja vihan epäilyn polut ovat mittaamattomia. Käänä niille selkäsi.
      Olet parantunut kun sallit itsesi parantua, eli kokea ja jaka rakkautta ja iloa.

      Anna itsellesi anteeksi ajatuksesi sinusta koska sinun todellinen itse on Jumalan luoma ja täydelinen.
      Tosin se on meiltä kaikilta varmaan paljolti hukassa mutta se jumaluden kipinä tätyy olla koska olemme olemassa. Myös sinussa.

    • Eventha

      Jumala ei luonut pahaa, vaan tiesi sen tapahtuvan ja käyvän toteen. Kaikki paha on saatanasta, kaikki se paha mikä tapahtuu maailmalla, kaikki paha mikä tapahtuu sinulle tai lähimmäisillesi.

      Jos nyt otetaan ihan alkuun, miten synti "syntyi". Ensimmäiset ihmiset paratiisissa maistoivat kielletyn puun hedelmää, koska saatana houkutteli heitä. Ei se ollut Jumalan tarkoitus, mutta Hän tiesi alusta saakka, että niin tulee tapahtumaan.

      Jumala ei siis luonut pahaa, vaan ne synnit pääsivät "irti" saatanasta, kun ensimmäiset ihmiset eivät totelleet Jumalan käskyä - älkää syökö siitä puusta. Sitä on vaikea selittää. Mutta vaikka maailmalla tapahtuu niin paljon pahaa, Jumalan omat ovat turvassa. Kun meidän aika koittaa, pääsemme parempaan paikkaan - jos siis uskomme ja elämme Jumalalle.

      • brina1

        "Jumala ei siis luonut pahaa, vaan ne synnit pääsivät "irti" saatanasta,"

        Saanko kysyä, Eventha, mistä se "saatana" oli ilmestynyt ensimmäisiä, kaikesta tietämättömiä ihmisiä houkuttelemaan synteihin ja yleensä tottelemattomuuteen? Vai oliko uskomasi jumalolento (kristinuskon ja vastaavien luoma mielikuva, erillään kaikesta toimiva ihmisen kaltainen superolento, johon itse en usko!) luonut sen ennen ihmistä ja mistä hell.vetin syystä?

        "Mutta vaikka maailmalla tapahtuu niin paljon pahaa, Jumalan omat ovat turvassa."

        Egoistinen käsite oman nahkansa "turvassa olosta Jumalan omana" ei vastaa missään suhteessä käsitystäni Kaikkiallisen ja Ehdottoman Rakkauden Jumaluudesta, josta kaikki ON ja toimii (mitään ei voi olla sen ulkopuolella).
        Kaikki paha on lähtöisin pelosta, niin myös egon pelko oman nahkansa tai olettamansa sielunsa puolesta.
        Missä on pelkoa, siellä ei ole rakkautta ja tietysti toisenpäinkin - samassa suhteessa!

        "Kun meidän aika koittaa, pääsemme parempaan paikkaan..."

        Kaikki pääsevät ennemmin tai myöhemmin mennessään eteenpäin henkisessä kehityksessään uskomaansa ns. parempaan, "paikkaan" joka on oikeammin "kehittyvä olotila",. Mutta moni sielu joutuu käymään vielä lukuisia kertoja oppimassa ennenkaikkea rakkautta kaikkea kohtaan ja siis kehitykselleen tärkeitä kaikenlaisia kokemuksia tämän maailmamme tapaisilla oppimisplaneetoilla. Varsinkin kärsimysten eli ns. pahojen kokemusten kautta oppiminen on monille 'jästipäille' ainoa mahdollinen potku takamuksille etsimään perimmäistä totuutta, joka tosin meissä kaikissa jo on, mutta kaikki eivät ole sitä vieläkään löytäneet huolimatta esim. kahden suuren mestarin, Buddhan ja Jeshuan opetuksista, vaan ovat joko hukkuneet kaikenlaisiin uskontojen dogmeihin ja selityksiin tai hylänneet ne kaikki mahdottomina!

        "...jos siis uskomme ja elämme Jumalalle."

        Kysyn taas: miten ja kuinka paljon uskovan tulee "elää Jumalalle" päästääkseen 'parempaan paikkaan'? Tietenkin uskova vastaa tässä, että riittää kun uskoo Jeesukseen, eikö vain? No entäs sen "Jumalalle elämisen" kanssa? Käy kirkoissa ja kokouksissa jne., vai?
        Oman näkemykseni mukaan Jumalalle eläminen tarkoittaa lyhyesti sanottuna perimmäisen totuuden etsimistä sekä rakkautta ja myötätuntoa kaikkea kohtaan mikä ilmenee omistautumisella omilla mahdollisuuksillaan palvelemaan jokaista ihmistä ("rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi") erottelematta ketään 'hyviin tai pahoihin', sillä kaikki olemme Jumaluuden Alkulähteestä ilmentyneitä henkiä (siis ei "luotuja", mutta itse olemme tämänkin näennäismaailmamme "luojia") ja sinne lopulta palaavia; ks. Jeshuan vertaus sikopaimenesta.
        Olemme siis kaikki yhtä ja samaa jumaluuden olemusta riippumatta näennäisestä erosta tällä nykyisellä olemisen tasollamme, jossa hyvä ja paha ovat olemassa, mutta vain suhteellisina käsitteinä riippuen kohtaamiemme kokemusten vaikutuksesta itsekuhunkin. Tähän pitää vielä lisätä se, että mikään kokemus ei osu kohdalle sattumalta, vaan jokainen vetää puoleensa aina juuri sitä mitä 'tarvitsee' kussakin henkisen kehityksensä askeleella päästääkseen 'eteen päin'!


      • Pakstori
        brina1 kirjoitti:

        "Jumala ei siis luonut pahaa, vaan ne synnit pääsivät "irti" saatanasta,"

        Saanko kysyä, Eventha, mistä se "saatana" oli ilmestynyt ensimmäisiä, kaikesta tietämättömiä ihmisiä houkuttelemaan synteihin ja yleensä tottelemattomuuteen? Vai oliko uskomasi jumalolento (kristinuskon ja vastaavien luoma mielikuva, erillään kaikesta toimiva ihmisen kaltainen superolento, johon itse en usko!) luonut sen ennen ihmistä ja mistä hell.vetin syystä?

        "Mutta vaikka maailmalla tapahtuu niin paljon pahaa, Jumalan omat ovat turvassa."

        Egoistinen käsite oman nahkansa "turvassa olosta Jumalan omana" ei vastaa missään suhteessä käsitystäni Kaikkiallisen ja Ehdottoman Rakkauden Jumaluudesta, josta kaikki ON ja toimii (mitään ei voi olla sen ulkopuolella).
        Kaikki paha on lähtöisin pelosta, niin myös egon pelko oman nahkansa tai olettamansa sielunsa puolesta.
        Missä on pelkoa, siellä ei ole rakkautta ja tietysti toisenpäinkin - samassa suhteessa!

        "Kun meidän aika koittaa, pääsemme parempaan paikkaan..."

        Kaikki pääsevät ennemmin tai myöhemmin mennessään eteenpäin henkisessä kehityksessään uskomaansa ns. parempaan, "paikkaan" joka on oikeammin "kehittyvä olotila",. Mutta moni sielu joutuu käymään vielä lukuisia kertoja oppimassa ennenkaikkea rakkautta kaikkea kohtaan ja siis kehitykselleen tärkeitä kaikenlaisia kokemuksia tämän maailmamme tapaisilla oppimisplaneetoilla. Varsinkin kärsimysten eli ns. pahojen kokemusten kautta oppiminen on monille 'jästipäille' ainoa mahdollinen potku takamuksille etsimään perimmäistä totuutta, joka tosin meissä kaikissa jo on, mutta kaikki eivät ole sitä vieläkään löytäneet huolimatta esim. kahden suuren mestarin, Buddhan ja Jeshuan opetuksista, vaan ovat joko hukkuneet kaikenlaisiin uskontojen dogmeihin ja selityksiin tai hylänneet ne kaikki mahdottomina!

        "...jos siis uskomme ja elämme Jumalalle."

        Kysyn taas: miten ja kuinka paljon uskovan tulee "elää Jumalalle" päästääkseen 'parempaan paikkaan'? Tietenkin uskova vastaa tässä, että riittää kun uskoo Jeesukseen, eikö vain? No entäs sen "Jumalalle elämisen" kanssa? Käy kirkoissa ja kokouksissa jne., vai?
        Oman näkemykseni mukaan Jumalalle eläminen tarkoittaa lyhyesti sanottuna perimmäisen totuuden etsimistä sekä rakkautta ja myötätuntoa kaikkea kohtaan mikä ilmenee omistautumisella omilla mahdollisuuksillaan palvelemaan jokaista ihmistä ("rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi") erottelematta ketään 'hyviin tai pahoihin', sillä kaikki olemme Jumaluuden Alkulähteestä ilmentyneitä henkiä (siis ei "luotuja", mutta itse olemme tämänkin näennäismaailmamme "luojia") ja sinne lopulta palaavia; ks. Jeshuan vertaus sikopaimenesta.
        Olemme siis kaikki yhtä ja samaa jumaluuden olemusta riippumatta näennäisestä erosta tällä nykyisellä olemisen tasollamme, jossa hyvä ja paha ovat olemassa, mutta vain suhteellisina käsitteinä riippuen kohtaamiemme kokemusten vaikutuksesta itsekuhunkin. Tähän pitää vielä lisätä se, että mikään kokemus ei osu kohdalle sattumalta, vaan jokainen vetää puoleensa aina juuri sitä mitä 'tarvitsee' kussakin henkisen kehityksensä askeleella päästääkseen 'eteen päin'!

        Lainaa brina1
        Egoistinen käsite oman nahkansa "turvassa olosta Jumalan omana" ei vastaa missään suhteessä käsitystäni Kaikkiallisen ja Ehdottoman Rakkauden Jumaluudesta, josta kaikki ON ja toimii (mitään ei voi olla sen ulkopuolella).
        Kaikki paha on lähtöisin pelosta, niin myös egon pelko oman nahkansa tai olettamansa sielunsa puolesta.
        Missä on pelkoa, siellä ei ole rakkautta ja tietysti toisenpäinkin - samassa suhteessa!

        EI kaikki paha ole lähtöisin pelosta, koska on myös Jumalan Pelkoa, joka "on kaiken viisauden alku ja juuri" - sanoo Raamattu. Mutta väärien asioiden pelko, sellaisten asioiden pelko, joihin emme voi vaikuttaa, kuolevaisuutemme, muiden ihmisten toiminta, ei sellaisesta pelosta ole mitään hyötyä. Mutta miksi koit pahana ihmisen uskomuksen ja halun ja uskomuksen olla "Jumalan oma", ja turvassa hänen alaisuudessaan? Voi oliko ajatukseksi se, että sellaiset ihmiset liian helposti ajattelevat joidenkin muiden sitten olevan Jumalan avun tavoittamattomissa, jos eivät tietoisesti ole "Jumalan huolenpidon alaisuudessa?"


      • Pakstori

        Lainaa: Eventha
        Jumala ei siis luonut pahaa, vaan ne synnit pääsivät "irti" saatanasta, kun ensimmäiset ihmiset eivät totelleet Jumalan käskyä - älkää syökö siitä puusta. Sitä on vaikea selittää. Mutta vaikka maailmalla tapahtuu niin paljon pahaa, Jumalan omat ovat turvassa. Kun meidän aika koittaa, pääsemme parempaan paikkaan - jos siis uskomme ja elämme Jumalalle.

        Yleensä ei uskovaisetkaan silti tiedosta sitä, että joku pahana pitämänsä ihminen, jonka kadotusosasta olivat varmoja mukamas, vaikkeivat ehkä suorastaan häntä "tuominneet", että tuo ihminen oli SINÄ, vain erilaisista lähtökohdista, erilaisilla ympäristötekijöillä, mutta siis hän oli myös MINÄ, vain erilaisilla alkuasetuksilla. JOS Jumala ei tietäisi, mistä lähtökohdista ihmisista tulee hihhuleita, ja mistä paatuneita rikollisia, ei noiden poppoiden mahdollinen sekaantuminenkaan ketään pelastaisi, koska paatuneet rikolliset tekevät samanlaista hyvää ja pahaa kuin uskovainenkin, vain suhtautumisellaan varsinaisiin ystäviinsä, vaikka yleensä nuo poppoot ei toisilleen mitään hyviä ystäviä ole, eikä uskovaiset ole siinä hyvempiä, etteivät osaa noita pitää ystävinään, todennäköisesti tuo rikollisporukka osaisi paremminkin ja vähemmänkin vaatimalla pitää hihhulia kaverinaan, kuin päinvastoin....


      • Pakstori kirjoitti:

        Lainaa brina1
        Egoistinen käsite oman nahkansa "turvassa olosta Jumalan omana" ei vastaa missään suhteessä käsitystäni Kaikkiallisen ja Ehdottoman Rakkauden Jumaluudesta, josta kaikki ON ja toimii (mitään ei voi olla sen ulkopuolella).
        Kaikki paha on lähtöisin pelosta, niin myös egon pelko oman nahkansa tai olettamansa sielunsa puolesta.
        Missä on pelkoa, siellä ei ole rakkautta ja tietysti toisenpäinkin - samassa suhteessa!

        EI kaikki paha ole lähtöisin pelosta, koska on myös Jumalan Pelkoa, joka "on kaiken viisauden alku ja juuri" - sanoo Raamattu. Mutta väärien asioiden pelko, sellaisten asioiden pelko, joihin emme voi vaikuttaa, kuolevaisuutemme, muiden ihmisten toiminta, ei sellaisesta pelosta ole mitään hyötyä. Mutta miksi koit pahana ihmisen uskomuksen ja halun ja uskomuksen olla "Jumalan oma", ja turvassa hänen alaisuudessaan? Voi oliko ajatukseksi se, että sellaiset ihmiset liian helposti ajattelevat joidenkin muiden sitten olevan Jumalan avun tavoittamattomissa, jos eivät tietoisesti ole "Jumalan huolenpidon alaisuudessa?"

        EI kaikki paha ole lähtöisin pelosta, koska on myös Jumalan Pelkoa, joka "on kaiken viisauden alku ja juuri" - sanoo Raamattu

        On selvästi havaittavissa kaksi oppisuuntaa. Kun Pakstori tuo tämän VT.n Jumalan pelon tähän arvokkaaksi kokemukseksi. Se on Raamatun kirjoittajien teksti.
        Se olkoon hänelle sitä mitä hän ymmärtää.

        Itse en hyväksy ajatusta että rakkaus sisältää pelkoa. Luottamus ja ilo ei toimi pelkäämällä. Rakkaus ei opeta pelottelemalla. Olen aivan tyytyväinen kun vien tämän tiedon Jumalalleni kerran sinne päästyäni. Ja kannan seuraukset jotka tiedän saavani täydellisen rakkauden kohdattuani.
        Rakkaus joka tarvii syyn tai motiivin ei ole rakkautta lainkaan. Minä puhun siitä Jumalasta (kaikenkattavasta, kaikkien maailmankaikkeuksien Jumalasta) joka pitää kaiken "pyörimässä" -elämässä.
        Minun puheeni minulle on aivan yhtä raskauttavaa kuin on Raamatun kirjoittajien puhe heille itselleen. He tekivät sen tiedon ja ymmärryksen perusteella mikä heillä oli. On väärin että heitä siitä syyllistettäisiin.
        Sanoihan Jeesuskin opetuslapsilleen, joita oli kolmisen vuotta opettanut kädestä pitäen, että ette vielä ymmärrä kaikkea, mutta tulee aika jolloin ymmärrätte.
        Otan kiitollisuudella tämän mahdollisuuden, on minullakin aika jolloin saatan ymmärtää jotakin enemmän!

        Pakstori tekee parhaansa eikä syyllistä itseään vaikka on erilaisia ajattelijoita


      • Pakstori
        hellin63 kirjoitti:

        EI kaikki paha ole lähtöisin pelosta, koska on myös Jumalan Pelkoa, joka "on kaiken viisauden alku ja juuri" - sanoo Raamattu

        On selvästi havaittavissa kaksi oppisuuntaa. Kun Pakstori tuo tämän VT.n Jumalan pelon tähän arvokkaaksi kokemukseksi. Se on Raamatun kirjoittajien teksti.
        Se olkoon hänelle sitä mitä hän ymmärtää.

        Itse en hyväksy ajatusta että rakkaus sisältää pelkoa. Luottamus ja ilo ei toimi pelkäämällä. Rakkaus ei opeta pelottelemalla. Olen aivan tyytyväinen kun vien tämän tiedon Jumalalleni kerran sinne päästyäni. Ja kannan seuraukset jotka tiedän saavani täydellisen rakkauden kohdattuani.
        Rakkaus joka tarvii syyn tai motiivin ei ole rakkautta lainkaan. Minä puhun siitä Jumalasta (kaikenkattavasta, kaikkien maailmankaikkeuksien Jumalasta) joka pitää kaiken "pyörimässä" -elämässä.
        Minun puheeni minulle on aivan yhtä raskauttavaa kuin on Raamatun kirjoittajien puhe heille itselleen. He tekivät sen tiedon ja ymmärryksen perusteella mikä heillä oli. On väärin että heitä siitä syyllistettäisiin.
        Sanoihan Jeesuskin opetuslapsilleen, joita oli kolmisen vuotta opettanut kädestä pitäen, että ette vielä ymmärrä kaikkea, mutta tulee aika jolloin ymmärrätte.
        Otan kiitollisuudella tämän mahdollisuuden, on minullakin aika jolloin saatan ymmärtää jotakin enemmän!

        Pakstori tekee parhaansa eikä syyllistä itseään vaikka on erilaisia ajattelijoita

        Itse en hyväksy ajatusta että rakkaus sisältää pelkoa. Luottamus ja ilo ei toimi pelkäämällä. Rakkaus ei opeta pelottelemalla. Olen aivan tyytyväinen kun vien tämän tiedon Jumalalleni kerran sinne päästyäni. Ja kannan seuraukset jotka tiedän saavani täydellisen rakkauden kohdattuani.

        Kyllä Raamattukin sanoo, että Rakkaus ei sisällä mitään pelkoa, pelossa on enemmän rangaistusta, mutta ettekö vähäjärkiset ihmiset tiedä, että ei pelkkä rakkaus pidä kaikkea pystyssä, tarvitaan paljon tai edes jonkin verran muutakin....


    • Jumala 'Luonto' ei ole pahuuden lähde....ei vaikka joskus olisikin 'epäusko' saanut vallan.

      • Pakstori

        Jumala 'Luonto' ei ole pahuuden lähde....ei vaikka joskus olisikin 'epäusko' saanut vallan.

        Luoja ja Luonto ei ole edes kovin eri asia... Vaikka ihminen on Jumalan Kuva, ihmisellä on Jumalan henki läsnä enemmän kuio nulla eläimillä, suurin osa Jumaluudesta ja hyvyydestä tulee esille paljon "kuolleemman" luonnon kautta, jolla ihminen saa tehdä mitä haluaa..... Muille eläville ihminen ei saa tehdä, mitä haluaa, vaikka jotkut luulevat, että ihminen on vain Herra, mulle eläimille, ehkä onkin, mutta monilla on täysin väärä kuva, mitä Herruus merkitsee...

        Kiinalainen viisaus sisältää ajatuksen,että Jumala tarkoittaa konrkeettisesti vain Tilavuutta, taivasta, ja massallinen todellisuus on Jumalatar, äiti maa....


    • Eiole muuta pahaa maailmassa kuin ihminen,pahuus on hänen itsesä luomus jonka hän loi tietämättään, kun alkoi käyttämään ajmateriasta kehityksen syntynyttä ajatusta myös henkisellä alueella joutuen näin mys henkisesti syyn ja seurauksen lain alaiseksi.
      Tämä kärsimysten ja tuskien täyttämä yhteiskunta on siitä seurausta, kun ihminen sen seurauksena joutui ulos paratiisitilasta
      jossa hän eli.

      TUON TAPAHTUMAN TAKIA, ihminen joutui tähän maanpäälliseen tilaan jossa hän menetti yhteydensä kaiken lähteeseen

    • Pakstori

      Raamatun malli EI ole se, etä hyvä Jumala loisi pahaa, sen loi paholainen, tekemällä ihmiselle sen rikkomuksen syntiinlankeemuksessa.... Itse asiassa koko "hyvän ja pahan tiedon puun" tekeminen ja suunnittelu, keskelle paratiisia, ei ollut yksimielinen päätös, Jumalilla, mutta tuo teoreettinen mahdollisuus langeta olemaan PAHA, siis silti annettiin ihmiselle, ja hetihän ihminen siihen lankesi, eli ei oltu ihmistä luotu silti vastustamaan pahaa....Sen vuoksi, että ihmiseltä puuttuu suojamekanismeja, henkisen pahan torjumiseen, Jumala ei ihmistä yhtä Julmasti kohtele pahojen valintojen tähden, kuin enkeleitään, joilla ei ole tavallisesti mitään mahdollisuutta kääntyä pois pahuudesta tai katua pahaa tekoaan, toisinkuin ihmisillä....

      • Kuka on se joka KOKEE?
        Näkeekö joku teistä kirjoittajan tai läheisensä mieleen? Miksi toinen rakastuu renttuun, toinen tahtoo rikkaan mannekiinin, kumpikin puhuu rakkaudesta?

        Havainnollistan noilla kysymyksilä että jokainen luo oman mielikuvansa ja lapsellinen usko on että toinen näkee asiat samalla tavoin kuin itse. Jokainen luo oman pahan ja oman rakkauden aivan itse. Ei siihen tarvita Paholaista eikä Jumalaa. Siksipä juuri Raaamatunkin kirjoitukset ovet niin monitulkintaisia kun on monta kirjoittajaa ja jokainen käsittää lukemansa oman käsityksensä avulla.

        Katsoisin laajemmin siten että Aatami on kuva ihmiskunnasta joka Luojan eli Lähteen tahdosta "nukutettiin" ja tuolle alulle luotiin kumppani Eeva unessa. Tuossa unessa oli mahdollista uneksia syyllisyys joka taas oli seurausta vapaan tahdon vapaasta käyttämisestä. Vapaasta tahdostaan Aatami syyllisti itsensä, keksi, oivalsi, syyllisyyden. Aivan kuten myöhemin keksittiin vaikkapa pyörä. Aivan yhtä perustellusti olisi olut mahdollista oivaltaa anteeksianto. Koska näin kuitenkin tapahtui tässä olemme. Kuvittelemme eli uneksimme erillisyyden ja syyllisyyden aivan vapaasta tahdostamme. Jeesus opetti joka hetki, Isä ja minä olemme yhtä. Nuo sanat olivat silloiselle oppilaskunnalle ykseyden opasteita.
        Lopuksi nuo sanat Isä annananteeksi he eivät tiedä mitä he tekevät. Ja viholisen eli toisin ajattelijan rakastaminen.

        Jos olisi ollut jotakin kiellettyä, kielto olisi ollut rakkauden vastaista. Rakkaus ei kiellä. Se voi tehdä olemattomaksi, (Rakkaus jättää katsomatta syntiä. Ei tehdä syntiä todelliseksi taistelemalla sitä vastaan.) mutta se ei voi kieltää. Anteeksianto.


      • Aukino
        hellin63 kirjoitti:

        Kuka on se joka KOKEE?
        Näkeekö joku teistä kirjoittajan tai läheisensä mieleen? Miksi toinen rakastuu renttuun, toinen tahtoo rikkaan mannekiinin, kumpikin puhuu rakkaudesta?

        Havainnollistan noilla kysymyksilä että jokainen luo oman mielikuvansa ja lapsellinen usko on että toinen näkee asiat samalla tavoin kuin itse. Jokainen luo oman pahan ja oman rakkauden aivan itse. Ei siihen tarvita Paholaista eikä Jumalaa. Siksipä juuri Raaamatunkin kirjoitukset ovet niin monitulkintaisia kun on monta kirjoittajaa ja jokainen käsittää lukemansa oman käsityksensä avulla.

        Katsoisin laajemmin siten että Aatami on kuva ihmiskunnasta joka Luojan eli Lähteen tahdosta "nukutettiin" ja tuolle alulle luotiin kumppani Eeva unessa. Tuossa unessa oli mahdollista uneksia syyllisyys joka taas oli seurausta vapaan tahdon vapaasta käyttämisestä. Vapaasta tahdostaan Aatami syyllisti itsensä, keksi, oivalsi, syyllisyyden. Aivan kuten myöhemin keksittiin vaikkapa pyörä. Aivan yhtä perustellusti olisi olut mahdollista oivaltaa anteeksianto. Koska näin kuitenkin tapahtui tässä olemme. Kuvittelemme eli uneksimme erillisyyden ja syyllisyyden aivan vapaasta tahdostamme. Jeesus opetti joka hetki, Isä ja minä olemme yhtä. Nuo sanat olivat silloiselle oppilaskunnalle ykseyden opasteita.
        Lopuksi nuo sanat Isä annananteeksi he eivät tiedä mitä he tekevät. Ja viholisen eli toisin ajattelijan rakastaminen.

        Jos olisi ollut jotakin kiellettyä, kielto olisi ollut rakkauden vastaista. Rakkaus ei kiellä. Se voi tehdä olemattomaksi, (Rakkaus jättää katsomatta syntiä. Ei tehdä syntiä todelliseksi taistelemalla sitä vastaan.) mutta se ei voi kieltää. Anteeksianto.

        Syytös ja syyllisyys on myrkkyä. Se oli Paholaisella alunperin konkreettisesti myrkky, jonka sen sanotiin ruikanneenkin siihen hyvän ja pahan tiedon hedelmään, ja saman se tekee kaikille, jotka tulevat tietämään, että kaikki ei ole vain hyvää.... Ei ihminen silti edes eläimistä, ole "Pahan mestari", monet eläimet ovat ihmisitä fyysisesti paljon voimakkaampia ja isompia, ja Paha ilmenee fyysisesti aina hyvin suurina, voimakkaina ja pelottavina asioina....
        Mutta en usko, Moosksen mallia siitä, että Paholaista Jumala mitenkään erityisesti vihaisi. Se teki oman vapaan valintansa mukaisen päätöksen, ja aiheutti oman maailmansa ja mielensä voiton hvyydestä.... Jos hyvyys olisi vain jatkuvaa ja iankaikkista voittamista, ei sekään olisi hyvää.... Kaikki pyrkivät ikuiseen voittoputkeen, mutta se ei onneksi ole mahdollista....


    • muuan mies

      Ihminen on ainoana persoonana paha, ja se on koska tuo persoona on pahan kokemisesta syntyisin, ja jos jumalakin on peroona niin se on luonteeltaan

      Raamatun mukasissa jumalan ominaisuuksissa on molemmat ominaisuudet, ja hyvän ja pahan välisessä taistelussa paha voittaa aina
      Historia todistaa, että kun hyvän idea voittaa pahan niin se valtaan päästyään muuttuu tuoksi pahaksi, ja niin kärsimys ja pahuus jatkuu

    • Pakstori

      Ei normaalit Jumalat osaa luoda pahaa, siihen tarvittiin erilainen olento, paha Jumalista eli Sotajoukkojen Jumala Sebaot.... Mutta eekin Jumala on silti hyvä siinä, että ei se muita tapa, patisi ne, jotka haluaa ottaa sen kanssa pahan matsin....Eli Sebaot ei silti halua käyttää voimaansa ja synnyttää sotaa ja kilpailua? En usko.

      Mutta ei englannin kieli, mahdollista uskoa "Pahaan Jumalaan", Good ja God sanat on niin lähellä toisiaan siinä.... Suomen ja Venäjäkin kieli siinä asiassa pahempia, Jumala sana viittaa vain Julmuuteen, ja Venäjän Gosbadin-Jumalassa on koko ajan se englannin kielen pahakin läsnä.....

    • Pakstori

      Jos kaikki olisi vain hyvää, ei ihmisenkään mieleen mahtuisi edes kahta eri sanaa, ei olisi koskaan mitään tietoa, ei mitään vastakohtaista....

      • Rakkaus, mitähän se merkitsee......?


      • Myötäeläjä kirjoitti:

        Rakkaus, mitähän se merkitsee......?

        Sehän merkitsee 'anteeksiantoa' kaikilla tasoilla...


      • Aukino
        Myötäeläjä kirjoitti:

        Rakkaus, mitähän se merkitsee......?

        Rakkaus, mitähän se merkitsee......?

        Rakkaus on naiselle, yleensä Lempeä, ja miehellekin, ja miksei naisellekin se on, että rakennetaan jotain, tavallisesti he rakentavat vain uuden lapsen maailmaan, ja toivovat ettei se ihan sama ole kuin joku toinen, koska kloonit tapetaan, se myöhempi klooni yleensä. Jos taas ihmiset on erilaisia, niin vanhemman niistä on aina kuoltava ennen nuorempaansa, vaikka saattaa silti elää vanhemmaksi, normaalilla ikälaskulla, kuin se nuorempansa. Eli kaikki rakentaminen, sekin että rakennetaan "ihmisen poika", kone, kirjoitus tai jotain muuta ihmisestä lähtevää, on rakkautta.... Paholainen ei osaa mitään rakentaa, se on sen tuntomerkeistä paras, se yleensä vain särkee, rikkoo ja tuhoaa, muiden rakennelmat.... Mutta se on niin hauskaa, että siihen pahuuteen on niin helppo langeta....


      • Myötäeläjä kirjoitti:

        Sehän merkitsee 'anteeksiantoa' kaikilla tasoilla...

        Aivan niin eikä pidä lähteä kovin kauas.

        Annan anteeksi itselleni ajatukseni sinusta, (jokaisesta sinusta) koska siinä nopeimmin huomaan anteeksiantamisen ILON. Alkaa luottamukseni kasvamaan ja alkaa itseään vahvistava ILO. Lahjaksi saan mielenrauhan. Tämähän toimii.

        Kaikilla tasoilla!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe