Venäjän hyökkäysen vaikeuttamiseksi Suomen tulisi muuttaa rautateitten raideleveys 1435 milliksi, länsimaitten tyyliin. Asiasta on muuten jo keskusteltukin EUn tasolla.
Näin meistä tulisi siinäkin suhteessa läntinen maa ja hajurako itään kasvaisi.
Venäläinen raideleveytemme
108
2475
Vastaukset
Mutta mihin uuta raiteiden leytä käytetäisiin, kun maayhteys Länsi-Eurooppaan puutuu?
- 1524 millliä, pyh
Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.
1524 millliä, pyh kirjoitti:
Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.
Kyllä raiteita pystyy käytämään maanpuolustukseen myös nykyisillä raideleveydellä, mikäli junat eivät pysähdy lumipyryn, pakkasten tms. vuoksi.
Ajatus, että raideleveytä muutamalla vaikeutetaisiin vihollisen kykyä valloitaa maa on vain hatusta vedety väite. Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.
Toiseksi, Venäjän armeija ei kyenyt valtamaan Suomea v.1939-40, eikä 1944 vaika raideleveys oli sama jo silloin.
maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä.- 1524
suomalainen2 kirjoitti:
Kyllä raiteita pystyy käytämään maanpuolustukseen myös nykyisillä raideleveydellä, mikäli junat eivät pysähdy lumipyryn, pakkasten tms. vuoksi.
Ajatus, että raideleveytä muutamalla vaikeutetaisiin vihollisen kykyä valloitaa maa on vain hatusta vedety väite. Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.
Toiseksi, Venäjän armeija ei kyenyt valtamaan Suomea v.1939-40, eikä 1944 vaika raideleveys oli sama jo silloin.
maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä.,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,
Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.
,,,,,maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä,,,,
On kiinni monestakin asiasta ja yksi on raideleveys. Kaikki mikä kiusaa ja hidastaa hyökkääjää edistää puolustajaa. Niin se vain menee. Monesta muodostuu kokonaisuus eikä pientäkään asiaa pidä väheksyä. - Alokas Hyvönen
1524 millliä, pyh kirjoitti:
Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.
:D
:D
"Miten estämme vihollista hyödyntämästä rautateitämme? Alokas Hyvönen!"
-POLTETAAN KAIKKI MATKALIPUT!
:D
:D - Fontanelli
Edullisemmaksi maanpuolustukselle tulisi, ettei VR:n nykykäytännön mukaan myytäisi venäläisillie lippuja, kun niitä ei myydä suomalaisillekaan
- Anonyymi
1524 kirjoitti:
,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,
Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.
,,,,,maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä,,,,
On kiinni monestakin asiasta ja yksi on raideleveys. Kaikki mikä kiusaa ja hidastaa hyökkääjää edistää puolustajaa. Niin se vain menee. Monesta muodostuu kokonaisuus eikä pientäkään asiaa pidä väheksyä.Ei Saksa Venäjän raideleveyttä muuttanut vaan omien stogejensa telit.
- opilk,ujy
Siellä lännessä nyt sattuu olla 8 eri leveyttä. Minkä paisenaamapoju valitsee ja miksi?
- 1524 milliä, pyh
Ei mitään marginaalisen harvinaisia tietenkään vaan sama kuin Ruotsissa ja lännen vallitseva 1435 milliä. Näin tänne saataisiin helpommin kilpailua ja kuormattuja junan vaunuja vois tuoda suoraan laivoilla tänne ilman kalliita välilastauksia.
- Aihe kuuluu
tuonne Maanpuolustus-palstalle. Taita olla liian vaikea ymmärtää?
- 1524
Sinäpäs pienestä närkästyt. Koeta kestää, maailma on niin paha.
- Silmässä vika?
Mahtuu se tännekin. Tunkeehan tuossa joku neropatti vähän väliä 911-sanomia sekaan eikä sekään häiritse.
- Ei estäisi mitään
Ei rautateiden raideleveyden muuttaminen estäisi venäläisiä porhaltamasta junillaan Suomeen. Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit.
Telinvaihtopisteitä on Euroopassa pitkin vanhan Venäjän rajoja. Suomessa on neljä telinvaihtopistettä Saksan ja Ruotsin raideleveyksille, nimittäin Hangon, Turun, Uudenkaupungin ja Tornion satamissa. Telinvaihto yhteen vaunuun kestää vain 7,5 minuuttia eli homma sujuu käytännössä lennossa.
Tuoltakin pieneltä ajanhukalta Venäjän armeija välttyy, kun ajoittaa telinvaihdon ajaksi soltuille päivittäisen kaalisoppa-annoksen tarjoilun ja ruokailun.- 1524
,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,
Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista. - Lisäys
1524 kirjoitti:
,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,
Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista.Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat ja mihin ne telit vaihdettaisiin? Kenttäkeittiökin sieltä taitaa puuttua.
- 1524 mm, pyh
Lisäys kirjoitti:
Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat ja mihin ne telit vaihdettaisiin? Kenttäkeittiökin sieltä taitaa puuttua.
,,,,Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat,,,
Jos ne lähtee tulemaan vasta 10 v päästä niin mitä ne junat jo nyt itärajalla tekisivät? Keksitkö jotain järkevää puuhaa 10 v odotusajalle.
,,,, ja mihin ne telit vaihdettaisiin?,,,,,
Vaunuihin ne vaihdettaisiin mutta vetureihin ei voi vaihtaa joten se meidät pelastaisi. - Ruokalammas
Kaalisoppa on hyvää ruokaa.
- Odotellaan rauhassa
1524 mm, pyh kirjoitti:
,,,,Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat,,,
Jos ne lähtee tulemaan vasta 10 v päästä niin mitä ne junat jo nyt itärajalla tekisivät? Keksitkö jotain järkevää puuhaa 10 v odotusajalle.
,,,, ja mihin ne telit vaihdettaisiin?,,,,,
Vaunuihin ne vaihdettaisiin mutta vetureihin ei voi vaihtaa joten se meidät pelastaisi.Suoritapa pieni aivojumppa siitä, miksi itärajalla ei ole tällä hetkellä telinvaihtopisteitä. Niiden nykyisellä puuttumisellahan sinä yritit todistaa, ettei telinvaihto onnistu myöskään kymmenen vuoden päästä, jos venäläisillä silloin liikennöintitarvetta Suomen radoille on.
Vai oliko pointtinasi, ettei telinvaihto tule koskaan onnistumaan venäläisiltä, elleivät SUOMALAISET rakenna heille telinvaihtopisteitä? Jos nykyvenäläiset ovat niin kädettömiä, etteivät pysty uusia enää rakentamaan, kaipa he sentään saavat siirretyksi jonkin neuvostoaikaisen vaihtopisteen etelämpää rajoiltaan Suomen vastaiselle rajalle.
Suomalaisilta menee yhden vaunun telien vaihtoon 7,5 minuuttia. Eli kymmenvaunuiseenkin junaan telit on vaihdettu tunnissa ja vartissa. Venäläisten työmiesten nopeudesta en tiedä, mutta jos ovat hitaampia, pitäköön armeija kaalisopan tarjoamisen päälle vaikka sulkeiset. Vetureista älä huoli, siellä rajan tuntumassa lienee tilaa varikolle, jossa on aina varalla kummankin maan raidevälille sopiva veturi. - Anni Huttila
Odotellaan rauhassa kirjoitti:
Suoritapa pieni aivojumppa siitä, miksi itärajalla ei ole tällä hetkellä telinvaihtopisteitä. Niiden nykyisellä puuttumisellahan sinä yritit todistaa, ettei telinvaihto onnistu myöskään kymmenen vuoden päästä, jos venäläisillä silloin liikennöintitarvetta Suomen radoille on.
Vai oliko pointtinasi, ettei telinvaihto tule koskaan onnistumaan venäläisiltä, elleivät SUOMALAISET rakenna heille telinvaihtopisteitä? Jos nykyvenäläiset ovat niin kädettömiä, etteivät pysty uusia enää rakentamaan, kaipa he sentään saavat siirretyksi jonkin neuvostoaikaisen vaihtopisteen etelämpää rajoiltaan Suomen vastaiselle rajalle.
Suomalaisilta menee yhden vaunun telien vaihtoon 7,5 minuuttia. Eli kymmenvaunuiseenkin junaan telit on vaihdettu tunnissa ja vartissa. Venäläisten työmiesten nopeudesta en tiedä, mutta jos ovat hitaampia, pitäköön armeija kaalisopan tarjoamisen päälle vaikka sulkeiset. Vetureista älä huoli, siellä rajan tuntumassa lienee tilaa varikolle, jossa on aina varalla kummankin maan raidevälille sopiva veturi.Eivät telinvaihtopisteet paljon auta kun Venäjällä ei ole vetureita muulle kuin omalle raidelevydelleen. Eikä vetureihin vaihdeta telejä, sellaista veturi ei ole vielä keksitty.
Eli avaus on aika hauska ajatus. Valitettavasti Venäjällä on kylläkin rekkoja ihan riittävästi. - Hunni Attila
Anni Huttila kirjoitti:
Eivät telinvaihtopisteet paljon auta kun Venäjällä ei ole vetureita muulle kuin omalle raidelevydelleen. Eikä vetureihin vaihdeta telejä, sellaista veturi ei ole vielä keksitty.
Eli avaus on aika hauska ajatus. Valitettavasti Venäjällä on kylläkin rekkoja ihan riittävästi.Siperiassa on tiettävästi vielä jäljellä neuvostoaikainen tehdas, joka valmistaa yhä vetureita mittatilaustyönä kapitalistisille rautateille.
- Anonyymi
1524 kirjoitti:
,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,
Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista.Voi pyhä yksinkertaisuus! Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä junien telien vaihtamiseen koska raideleveys on sama Suomessa ja Venäjällä.
- polikuyjt
miksi ne tänne tulisi katsomaan meidän kurjuuttamme? haluavatko nähdä asunnottomuutta, työttömyyttä, leipäjonoja ja kouluammuntaa?
- Silmässä vika?
Jokainen näkee ne asiat, mitkä haluaa. Kyllä meillä käy länsituristeja melkoisia määriä nykyäänkin. Ja sitäkin enemmän itäturisteja. Heille on meidänkin 'kurjuutemme' täysi autuus!
- luonnolliset rajat
Suomen tulisi idässä pyrkiä luonnollisille vesirajoille.
- Alokas Hyvönen
Joo. seuraava meri idässä on Tyyni Valtameri.
- 1524
Jos raidelevevygttä kavennetaan niin eikös hajurako siitä vain kapene eikä levene.
- pääsiäispupu
Mitataanko reideleveys ulko- vai sisäpinnoista?
- Anni Huttila
pääsiäispupu kirjoitti:
Mitataanko reideleveys ulko- vai sisäpinnoista?
Mitataan sisäpinnasta.
- uiuokllo8i
lahtarilla on yksiraiteinen mielessä?
- Se siitä
Vauxhall suunitteli aikoinaan venäjälle rautateitä. Hää oli ameriikan sisällisodan häviäjävaltioita kotoisin oleva insinööri. Siellä hää rakenteli rautateitä etelävaltiolle raide leveydellä viis jalakaa joka nyt on sun mittojen mukaan moin puoltoista metriä.Niin hää tsaarin kutsusta nikkaroi keisarikuntaan ihmemitoilla????rautateitä. Tietenkin minunkin nimi pitäisi jäärä jälkipolville samoin halusi tää Vauxhall sillä hää nimesi Pietarissa ensteksmäisen aseman nimensä mukaan joka ryssät lausuvat jotenkin vosala ja sen jäläkhen venäjän rautatie aseman nimitys on vosala. Eli ollaan länsimaisissa farkkumitoissa.
Mitä tuo ratekinen liikennölnti ei nykyään kulje kiskoloilla sillä kumipyörillä näyttäis junavaunujen akselistot kulkevan Jyväskylän Vaajakosken ABC huoltomon lähettyvillä olevasta ympyrästä Pieksamäkeä kohti.
Ja talavisodan aikana oli ysk paikka josta olis iloa oli Haaparanta-Tornio, jos apurit olis Narvikkiin päässeet lamhannahat hartioilla. - Kaalisopan lemua
Keskustelustanne tuli mieleen kauhea uhkakuva:
Mitäpä jos tuon rautateittemme raideleveyden tavattoman kalliin muuttamisen jälkeen venäläinen päättäisikin yllättää ja matkustaisi Suomeen junan sijasta kätevästi bussilla?
Mikä pahinta, hajurako itään olisi maanteillä entistäkin kapeampi.- LaD
Muuttakaamme Tieleveyttämme kapeammaksi, jotta ryssän linkkarit prohaltavat pientareelle!
- varsinainen välkky
Ehdotan lisäksi että siinä vaiheessa kun raideleveyttä kavennamme niin ei yhdistetä rautatieitämme itänaapuriin. Jätetään rajalle 10 km alue ilman rataa. Menee siinä naapurilla pikkasen eikaa kun rakentaa se pätkän umpeen. Rauhanaikan pärjätään kyllä rekoillakin kunhan vaan pienennetään kaupankäyntiä itään riittävästi. Liekö junakuljetuksilla nytkään enää merkitystä että radaton pätkä voisi olla vaikka 50 km niin silloin ei tarviisi meidän kaventaa omaa rataamme.
- Rautatieliikenne
Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?
Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.
Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle? - byäääh !
Rautatieliikenne kirjoitti:
Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?
Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.
Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle?No sitten pitää tehdä se raideleveyden kavennus. Ei muu auta.
- ihmettelijä''
Rautatieliikenne kirjoitti:
Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?
Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.
Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle?Matkustin joskus ammoin junalla Moskovaan, eikä rajalla tarvinnut vaihtaa junaa. Näyttä nykyäänkin olevan sinne junavuoroja.
Miten ne oikein pystyvät kulkemaan? - junat_kulkee
ihmettelijä'' kirjoitti:
Matkustin joskus ammoin junalla Moskovaan, eikä rajalla tarvinnut vaihtaa junaa. Näyttä nykyäänkin olevan sinne junavuoroja.
Miten ne oikein pystyvät kulkemaan?Helpostihan ne junat kulkee kun Suomessa ja Venäjällä on sama raideleveys. Suomen ensimmäinen rautatie Helsingin ja Hämeenlinnan välillä tehtiin 1800-luvun puolella jolloin Suomi oli osa Venäjän keisarikuntaa.
Eikö sinulla ole mitään tietoa historiasta? Ruotsissa on eri raideleveys.
- Junalla Roomaan
Ei tarvitse muuttaa raiteiden raideleveyttä. Nyt on jo tarjolla sarjavalmisteisena tekniikkaa, jolla junan pyörien raideleveyttä voidaan muuttaa "minuutissa" ja teknikka kestää jopa 250km/h ajonopeutta. Tarvitaan vain iso investointi Tornioon tai Haaparantaan, sellainen pitkähkö ratapiha-halli, jossa muunto onnistuu myös tuiskussa ja pakkasessa.
- Junalla Pariisiin
Ja sähkö järjestyy veturiin asennettavalla muuntajalla.
- pallo_hukassako
Junalla Pariisiin kirjoitti:
Ja sähkö järjestyy veturiin asennettavalla muuntajalla.
Tasavirtaa käyttävät veturit eivät kullje vaihtovirralla. Väliin tarvitaan muuntaja ja tasasuuntaaja.
Unohtuiko sinulta sähköoppi.
Ja ratakin voidaan katkaista ja virransyöttö voidaan katkaista.
- Edinaja_Kokoomus
Tämä on hieno ehdotus. Vielä parempi olisi purkaa kaikki rautatiet pois Suomesta, silloin venäläisten panssarijunilla ei olisi mitään mahdollisuuksia vallata maatamme.
- sieltä-ne-jo-tuloo
Kerron avaajalle, ei neukku tule tänne junilla ajaen vaan autoilla ja tankeilla ja ilman kautta.
- vproffa
Sinähän se vasta sälli olet. Lietsot vihaa,kun sitä vastoin pitäisi rauhaa rakentaa.
Suomessa elää edelleenkin tuo natsimielisyys. Ne on kuule pieniä silakat joulukaloiksi. Voimme kommunikoida rauhaa edistävästi vain puhumalla, ei teräksen voimin.
Sanotaan nyt vielä, vaikka tämä on vähän eri asia, että länsi yritti panna Turkinkin samaan väkivallan kierteeseen, kuin Irakin ja Libyan, mutta onnistuivat onneksi epäonnistumaan, kuten Spede sanoisi. Muslimaat eivät tunne demokratiaa lännen tavoin, vaan ne tarvitsevat voimakkaan johtajan, joka pystyy pitämään lukuisat eri ryhmittymät kurissa. Demokratia on heille sama, kuin jatkuvat taistelut ja väkivalta eri joukkioiden välillä. - rauhamaassa
vproffa kirjoitti:
Sinähän se vasta sälli olet. Lietsot vihaa,kun sitä vastoin pitäisi rauhaa rakentaa.
Suomessa elää edelleenkin tuo natsimielisyys. Ne on kuule pieniä silakat joulukaloiksi. Voimme kommunikoida rauhaa edistävästi vain puhumalla, ei teräksen voimin.
Sanotaan nyt vielä, vaikka tämä on vähän eri asia, että länsi yritti panna Turkinkin samaan väkivallan kierteeseen, kuin Irakin ja Libyan, mutta onnistuivat onneksi epäonnistumaan, kuten Spede sanoisi. Muslimaat eivät tunne demokratiaa lännen tavoin, vaan ne tarvitsevat voimakkaan johtajan, joka pystyy pitämään lukuisat eri ryhmittymät kurissa. Demokratia on heille sama, kuin jatkuvat taistelut ja väkivalta eri joukkioiden välillä.Koetas rauhottuu pikkasen edes. Ei sota ole alkamassa ihan heti, vähän myöhemmällä vasta.
- demarienvihollno1
..TOTTA!
Puuttin varmaann kehittänyt uudenaikaisen panssarijunan! ylläri, ylläri-se onkin magneetti juna jolla ajetaan 500km/h:ssa vaalimaalla puomien läpi ja ollaan helsingissä parissa minuutissa.
Junasta tulee 2000 vihreätakkista ja ne ottavat haltuun pääesikunnan, hallituksen ja presidentinlinnan!
Eli raidelevydellä on väliä. Vähän samaa puhuvat myös maataloudentukien saajat. on järkevää, kuulemma, maksaa yli 6 miljardia euroa joka vuosi maataloudentukea, että maa pysyy asuttuna ja maataloudet voivat kriisitilanteessa hälyttää pääesikunnan-"täällä on paljon vihreätakkisia" jne.... - ovelaa
Venäjän ja siis Suomenkin rautatiet rakennettiin tsaarin aikaan. Kun tsaari oli tutustumassa ensimmäiseen rataosuuteen hän ihmetteli miksi kiskot kauempana menivät lähelle toisiaan. Selitykseen että se johtuu perspektiivistä tsaari vastasi että sellaista ei Venäjällä tarvita eikä siis oteta käyttöön.
Suomessahan se voitaisiin ottaa nyt käyttöön niin venäläisten vaunut painuisivat kasaan mitä pitemmälle ne tulisivat ja aloittaja voisi nukkua yönsä rauhallisesti. - demnarienvihollno1
..heheh, joopa!
siperiassa pienessä kylässä pidettiin politrukin pitämää aivopesu kokousta:
-ohitamme amerikan seuraavan 5-vuotis sunnitelman aikana, sosialismin voitto häämöttää taivaanrannssa.
Ivan meni kotiinsa ja katsoi tietokirjasta;" taivaanranta", "ihmisen katsontakulmasta johtuva etäisyys pallon kaarevaan pintaan, horinsonttiin. etääntyy aina samanverran kun sitä lähestytään"..... - näinseon
Suomen ja Venäjän raideleveys ei ole sama.
- väärät_mitat
Hanki kunnon mitta. Ehkä et osaa edes käyttää mittaa? Miksi mittailet kaikki jenkkien mitoilla etkä osaa sitten muuttaa niitä lukemia metrisiksi mitoiksi.
- mittamiesnä
Suomen ja Venäjän raideleveys ei ole sama.
Edelleenkin asia on näin kuten jo aiemmin sanoin.
- logistiikka_pelaa
Wikipedia tietä kertoa tälläistä:
"Suomen logistisen sijainnin vuoksi yksi maan tärkeistä kauppakumppaneista on Venäjä, ja itään päin jatkuvaa maayhteyttä on hyödynnetty myös rautatieliikenteessä. Venäjän raideleveyttä hyvin lähellä olevan raideleveyden käyttäminen helpottaa raaka-aine- ja tavarakuljetuksia maiden välillä, koska 4 mm:n leveysero EI ESTÄ rautatiekaluston käyttöä molemmilla raideleveyksillä."
Tuo 4 millimetrin ero ei ole merkittävä. Tämän vuoksi Suomen rautateillä liikkuu paljon venäläisiä tavaravaunuja. Muun muassa paperituotteita lastataan suoraan venäläisiin rautatievaunuihin suomalaisilla paperitehtailla.
Ei niille suoriteta uudelleen lastauksia raja-asemilla. - rahaa-rajattomasti
Paljonko tuo typerä operaatio sinun mielestäsi saisi maksaa? Muutama miljardi olisi siinä älyttömyydessä pikkuraha.
- Napoleonin_vika
Ei ole mitään järjellistä syytä ryhtyä muuttamaan raideleveyttä. Suomen kauppa Venäjän kanssa helpottuu kun on liki sama raideleveys, käytännössä se on sama raideleveys.
Suomi oli 1800-luvulla Venäjän osa ja tämän mukaan se rautatieliikenne alkoikin.
Ruotsi teki omat päätökset raideleveydestä samalla vuosisadalla.
JOS Suomi olisi saanut pysyä Ruotsin yhteydessä täällä olisi ruotsalainen raideleveys. Syyllisiä tähän ovat Venäjän tsaari ja Ranskan keisari Napoleon jotka päättivät: Suomi liitetään Venäjään. Ja Ruotsi taipui isojen poikien päätökseen.
Eikö teitä yhtään jurputa näiden isojen poikien päätös Suomesta? Lukekaa historian läksynne uudestaan. Ruotsalaiset sentään valitsivat Ranskan keisari Napoleonin kiusaksi ranskalaisen kenraalin, ruhtinas Bernadotten kuninkaaksi.
Mihinkäs se diktaattori, keisari Napoleon joutui? Britti-imperiumin vangiksi Saint Helenan saarelle Atlannille loppuiäkseen jossa myös kuoli.
Eipäs enää päässyt sotkemaan Euroopan kuvioita enempää. - Anonyymi
Napoleonin_vika kirjoitti:
Ei ole mitään järjellistä syytä ryhtyä muuttamaan raideleveyttä. Suomen kauppa Venäjän kanssa helpottuu kun on liki sama raideleveys, käytännössä se on sama raideleveys.
Suomi oli 1800-luvulla Venäjän osa ja tämän mukaan se rautatieliikenne alkoikin.
Ruotsi teki omat päätökset raideleveydestä samalla vuosisadalla.
JOS Suomi olisi saanut pysyä Ruotsin yhteydessä täällä olisi ruotsalainen raideleveys. Syyllisiä tähän ovat Venäjän tsaari ja Ranskan keisari Napoleon jotka päättivät: Suomi liitetään Venäjään. Ja Ruotsi taipui isojen poikien päätökseen.
Eikö teitä yhtään jurputa näiden isojen poikien päätös Suomesta? Lukekaa historian läksynne uudestaan. Ruotsalaiset sentään valitsivat Ranskan keisari Napoleonin kiusaksi ranskalaisen kenraalin, ruhtinas Bernadotten kuninkaaksi.
Mihinkäs se diktaattori, keisari Napoleon joutui? Britti-imperiumin vangiksi Saint Helenan saarelle Atlannille loppuiäkseen jossa myös kuoli.
Eipäs enää päässyt sotkemaan Euroopan kuvioita enempää.Parasta mitä Suomelle on tapahtunut ennen vuotta 1900 oli se, että päästiin Ruotsin ikeestä 1809. Jos ei olisi päästy ei olisi itsenäistä Suomea ja täällä kaikki puhuisivat ruotsia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parasta mitä Suomelle on tapahtunut ennen vuotta 1900 oli se, että päästiin Ruotsin ikeestä 1809. Jos ei olisi päästy ei olisi itsenäistä Suomea ja täällä kaikki puhuisivat ruotsia.
Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia. Kulkihan jo keskiaikainen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen kieliraja siinä. Uudenmaan rannikko oli hyvin ruotsinkielinen vielä 1960-luvulla. Omat esi-isäni puhuivat ruotsia vielä 1800-luvun lopulla.
Saattaa olla, että Ruotsi ja Venäjä olisivat eläneet rauhallisina naapureina näihin päiviin asti.
Kirkoissa saarnattaisiin sunnuntaisin myös suomeksi, kuten Ruotsin kirkko edelleen tekee monin paikoin! Ihan hyvää elämää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia. Kulkihan jo keskiaikainen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen kieliraja siinä. Uudenmaan rannikko oli hyvin ruotsinkielinen vielä 1960-luvulla. Omat esi-isäni puhuivat ruotsia vielä 1800-luvun lopulla.
Saattaa olla, että Ruotsi ja Venäjä olisivat eläneet rauhallisina naapureina näihin päiviin asti.
Kirkoissa saarnattaisiin sunnuntaisin myös suomeksi, kuten Ruotsin kirkko edelleen tekee monin paikoin! Ihan hyvää elämää.'Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia.'
No, miksi Virossa ei puhuttu venäjää ennen 1950-luvulla alkanutta venäläistämistä? Toki Petserin alueella, jonka Viro sai itsenäistyessään puhuttiin venäjäö, mutta ei muualla.
Tarkoitan näitä fantasioita joissa Suomi olisi jollakin mystisellä tavalla ruotsalaistunut täysin 1800-luvulla, mikäli oltaisiin jääty Ruotsin yhteyteen. Eihän tämä suomalaisuuden tuhoaminen onnistunut 550 vuodessa jotka oltiin Ruotsin yhteydessä.
Suomesta ei myöskään koskaan käytetty nimitystä 'Itä-Ruotsi', vaan 'Suomi', ihan sieltä ensimmäisistä historian kirjoista jotka kertovat Ruotsin valtakunnasta 1470-luvulta.
Ruotsinkielisten määrä Suomessa oli muuten suhteessa hyvin vähäinen vielä 1500-luvun lopulla. Vasta 1600-l. Aloitettiin määrätietoinen Suomen ruotsalaistaminen. Moni joka kuvittelee olevansa 'ruotsalaista sukua', onkin kielenvaihtajien sukujuurta. Kieli on saattanut vaihtua suvussa jopa useita kertoja, riippuen kielen kulloisestakin arvostuksesta.
- KuikaPaljon
Paljonko on Putinin raideleveys?
- ajolanka
Suomella on salainen suunnitelma kuinka junaliikenne pysäytetään. Paljastan sen tässä: ajolanka katkaistaan jossain päin Suomea ja koko maan junaliikenne seisoo. Tätä testataan Suomessa muutaman viikon välein käytännössä. Toimii aina.
- VELMIESJABRU
RAUTATEITÄ PITKINKÖ MEINASIT RYSSIEN HYÖKKÄÄVÄN... MEIDÄN PATALJOONASSA OLI KYLLÄ PÄTEVIÄ MIEHIÄ POKSAUTTAMAAN RADAT POIKKI,JA PARI SILTAAKIN.NUKU YÖSI KUULE IHAN RAUHASSA...
- Menolippu-
Ei saatana....vatsaan sattuu. Lopettakaa jo. Eipä ole tullut naurettua pitkään aikaan näin. Luulin ettei näillä palstoilla ole älyllistä elämää. Olin väärässä.
- Jotain_tehtiinkin_1918
Tätä kaventamista harkittiin vuonna 1918 juuri aloittajan mainitsemista maanpuolustuksellisista syistä. Silloin muutettiin pikajunaveturin H8 piirustuksia niin, että syntyi uusi sarja H9, jonka pyöriä voitaisiin helposti myöhemmin siirtää sisäänpäin tarvittavat 44,5 millimetriä. Näitä vetureita tehtiin Saksassa ja Tampereella vuoteen 1926 mennessä 33 kappaletta.
Raideleveyden muutos ilmeisesti todettiin kuitenkin kannattamattomaksi jo silloin sata vuotta sitten, koskapa se jäi toteuttamatta. Eikä siinä olisi järkeä nytkään. Länteen päin kauppa kulkee joka tapauksessa laivalla. Venäjälle päin tarvitaan mahdollisimman yhteensopivat rautatiet, koska meri loppuu jo Pietarissa. - Anonyymi
Ideana ihan hyvä mutta käytännössä kai aika vaikea ja kallis. Mutta voisi sitä alkaa ideoimaan ja laskemaan montako ekua tarvittaisiin. EU varmaan maksaisi suurimman osan.
- Anonyymi
Kapeampiraiteiset raitsikat olisivat kuljetuskyvyltään huonompia.
- Anonyymi
Venäjällä on raideleveys 1524-1624mm!
Tulisiko Venäjän armeija Pietarin junassa ja eka luokassa?
Voitaisi ottaa Suomen rajalta metrin pätkät kiskoa pois tai laittaa rajalta vastaan sepelikuormassa juna ilman kuljettajaa! - Anonyymi
Tuskinpa vaan siellä maan sisällä on raideleveyksissä 100 mm eroja. Miksi olisi niin tehty ?
- Anonyymi
Ei tietenkään ole. Trollit heittelee "tietojaan" ehkä ajakuluksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tietenkään ole. Trollit heittelee "tietojaan" ehkä ajakuluksi.
Venäjällä raideleveys on 1520 mm.
Suomessa museorautatiessä 750 mm, Turun satamassa Searailin rata ja Haaparanta - Tornio nelikiskoraide 1435 mm ja yleisin1524 mm. - Anonyymi
Menepäs mittailemaan Suomen raideleveyksiä! Kiskot kuluu ja varsinkin puupölkkyjen kiinnitykset heikkenee ja kaarteissa ulompi kisko pakenee ulospäin ja muutenkin jos tehdään vaikka aivan uusi rata niin kaarteissa on raideleveys en levitys joka on riippuvainen kaarteen säteestä, muutoin ei "tasauspyörästö" junissa toimi.
Junassa/vaunuissa kun on kiinteät akselit eikä mitään tasauspyörästön vaan asian hoitaa kartiomainen pyörän kantopinta sekä kaarrelevitykset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menepäs mittailemaan Suomen raideleveyksiä! Kiskot kuluu ja varsinkin puupölkkyjen kiinnitykset heikkenee ja kaarteissa ulompi kisko pakenee ulospäin ja muutenkin jos tehdään vaikka aivan uusi rata niin kaarteissa on raideleveys en levitys joka on riippuvainen kaarteen säteestä, muutoin ei "tasauspyörästö" junissa toimi.
Junassa/vaunuissa kun on kiinteät akselit eikä mitään tasauspyörästön vaan asian hoitaa kartiomainen pyörän kantopinta sekä kaarrelevitykset..korjaus...raideleveyden levitys..
- Anonyymi
Sehän on jo muutettu. Luin talvella Hämeen Sanomista, että syy venäläisten tavaravaunujen meluun on eri raideleveys.
- Anonyymi
Viro on jo muuttamassa ja Tallilnnan tunneli tekee asian Suomessakin hyvin ajankohtaiseksi, voisi ilman junanvaihtoa ajella Suomesta Keski-Eurooppaan. Varsinkin tavaraliikenteessä suuri merkitys.
- Anonyymi
Juu, sitähän onkin Suomesta tosi paljon sellaista vientitavaraa, jota rautateitä pitkin vietäisiin Eurooppaan :D
Suomessa pitää ehdottomasti säilyttää nykyinen raideleveys. Venäjää pelkäävien käpykaartilaisten vyöryä asevelvollisuutta pakoon Voice of American toimitukseen edes hieman hidastaa se, että joutuvat junaa vaihtamaan ja sotapoliisit ehtivät saada muutaman kiinni ja toimittaa rintamalle miinoja polkemaan (vihollisen miinoja, ei omia, ne kun on kielletty länsimaiden kanssa tehdyllä sopimuksella) - Anonyymi
Ei Viro ole mitään muuttamassa, Rail Baltica on rakennettu EU: n rahoilla, muut radat pysyvät ennallaan.
Ei virolaisetkaan sentään niin tyhmiä ole, että alkaisivat vähillä rahoillaan jotain toimivia rautatieyhteyksiä uusiksi rakentelemaan.
- Anonyymi
Ei raideleveyttä ainakaan pienentämään kannata ruveta.
- Anonyymi
Se suojelee meitä Saksan ja Naton aggressioilta.
- Anonyymi
Onks tää taas joku syötti vai?
- Anonyymi
Suomessa raideleveys on joissakin paikoissa 1534 eikä 1524!
Ratapölkkyjen väli on muuten 610 ja siihen ei ole mitään muuta järkevää selitystä kuin se että ennen koneita topparoikan kalustoa on vetänyt hevoset ja tuo 61 cm pölkkyväli on sopinut mukavasti hevosen askeleella ja siitä tuo mutta on jäänne ja todettu myös sopivaksi nykyäänkin. - Anonyymi
EU rahoittaa jäsenvaltioissaan vain 1435mm normaaliraiteen rakentamista. Nelikiskotekniikalla rataa voisi jatkaa Haaparannasta ensin Kemiin ja sitten pitemmälle Suomeen kohti tulevaa Tallinnantunnelia. Jos ei tule tunnelia, niin junalautta Helsinki-Tallinna hoitaa yhteyden.
- Anonyymi
Kallista touhua tuo raideleveyden muuttaminen, helpompi olisi miinoittaa rautatiet valmiiksi Venäjän rajan tuntumassa. Jossain presidentin työhuoneessa olisi sitten namiska jota painamalla miinat räjähtää, jos hyökkäys uhkaa - tulisi paljon halvemmaksi.
- Anonyymi
Maantiesilloissahan on jo valmiina paikat miinoitukselle.
- Anonyymi
Tallinnan tunneli Suomenlahden alitse puolustaa Suomen raideleveyden muuttamista. Tulisi valtavat säästöt. Tehtäis ensin kiskotus niin, että molemmanlaiset junat voisi ajaa.
- Anonyymi
Ehdotus on oikean suuntainen mutta huono. On helpompi muuttaa juna kulkemaan kapeampi kuin leveämpiä kiskoja pitkin.
Siksi parempi vaihtoehto olisi kasvattaa Suomen raideleveys kahteen metriin (2m). Samalla juniin mahtuisi hulppeampi ravintolavaunu ja enemmän rahtia. - Anonyymi
Täällä pikku suomalaiset uhoaa. Ymmärtäkää, että suomalaisuuden pysyvä lähtökohta on olla Venäjän kannalta paras ja luotettavin rajamaa.
Suomi ei pärjää ilman Venäjän sähköä, uraania ja kaasua. Ja kiskoja pitkin tänne tulee idästä ÖLJYÄ.
Tämä on tosielämää pohjoisella napapiirillä. - Anonyymi
Suomen tzuguway olla hjuva myös apukoulun priimukselle.
- Anonyymi
Pitäiskö muuttaa tykkien kalibeeri ja pössyköidenkin?.... niin ja teiden kaistaleveyskin?
- Anonyymi
Samalla voitaisiin siirtyä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen niin vihollisen panssarivaunut sumputtuisivat kolarisumiin.
- Anonyymi
Mahtava huomio. Panskillahan ei pysty ajamaan autojen päältä! Olet nero!
- Anonyymi
Mikä idea aloittajalla on pelätä ja samalla fixata raideleveyttä jolla tavaraliikenne Suomen ja Venäjän välillä kulkee? -Ja pidä hajurakosi ihan keskenäsi. Eiks jeh?
- Anonyymi
Riittäisi kun toinen kisko olisi erikoisrakenteinen niin kumpikin leveyskävisi.
- Anonyymi
Hieno avaus edelläkävijältä jo 9 vuotta sitten ! EU-horisko herää vasta nyt käsittämään mikä vaara raideleveydessämme piilee.
- Anonyymi
Ja harakakka höpäjää EU:ssa kyllä herra kyllä herra ja kohta alkaa topparoikat kiskoja naulaamaan.
- Anonyymi
Eikös itsenäinen valtio päätä ihan itse raiteistaan kenenkään käskyjä kuuntelematta. Olemmehan me kuitenkin itsenäinen ? Vai olemmeko ? En osaa päättää.
- Anonyymi
Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät.Ja kansa maksaa omien herrojen ja Euroopan muidenkin herrojen töpit.
- Anonyymi
Ottaako itsenäinen valtio ulkopuolelta käskyjä?
- Anonyymi
" Olemmehan me kuitenkin itsenäinen ? Vai olemmeko ? En osaa päättää."
No kun emme ole. Tällaiseenkin monien miljardien juttuun pitäisi muka saada erityinen lupa poiketa. Kyllä Suomi vielä käy kauppaa Venäjän kanssa ja on suuri rahallinen etu kun on sama raideleveys. Haaparanta-Tornio välillä ei koskaan junia ajele. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät.Niin, ja evoluutio ynnä kehnohko perimä laati sinullekin sen verran huteran päänupin, jottei sillä toinna liian monimutkaisia ajatuksia edes yrittää ratkaistavaksi, ja senpä vuoksi sinä-hiirulainen se vaan nyhjäät sitä pientä ja mitätöntä piperrystä mitä lusikalla annosteltuna kykenet.
Semmosta elämä on.
- Anonyymi
Nyt kun Sanna menee heti myöntymään että kavennetaan kavennetaan tottakai niin seuraavaksi käy junille kuin Bombardierin raitsikoille: Eivät kestäneet Helsingin sporakiskojen kapeaa raideväliä ja akselit halkeilivat ja katkeilivat.
- Anonyymi
Mitäpä jo emme kavennakaan Suomen rautateiden raideleveyttä, vaan esitämme Vladimir Putler I:n hallinnolle ultimaatumin, jossa vaadimme Venäjän fasismidiktatuuria muuttamaan oman raideleveytensä.
Siinä se rytkähtää iivanapojalle paskat pussihousun persukseen ja alkaa mahoton tohina, kun muutamakin tuhat Venäjän virstaa sitä uraa maassa kuitenkin on.
Itse saavat tietysti maksaa oman infransa, mitä se meille kuuluu. - Anonyymi
Typerää horinaa, ei Venäjä mitään rautateitä myöten hyökkää, jos hyökkää!
- Anonyymi
Ja aloittajako sen maksaa? Kustannukset ovat joka tapauksessa miljardiluokkaa kun koko 6000 km pituinen rataverkko kavennetaan. Lisäksi leveämpi rata on aina teknisesti parempi kuin kapeampi.
Mutta toki kaventamisesta voisi joskus olla hyötyäkin jos Suomen rataverkko saataisiin liitettyä Euroopan rataverkkoon. Suomi on kuitenkin vähän kuin saari ja kaupankäynti Venäjän kanssa on ollut helppoa kun raideleveys on käytännössä sama. Toki Venäjällä raideväli on 1520 mm ja Suomessa 1524 mm, mutta ero on niin pieni että radat ovat liikennöitävissä samalla kalustolla. Euroopan suuntaan taas ei ole ratayhteyttä jolloin ei kaupan kannalta ole ollut mitään merkitystä sillä että raideleveys Suomessa poikkeaa Eurooppalaisesta.- Anonyymi
Kyllä Sanna kaventaa kunhan taas korona-altistukseltaan kerkiää.
- Anonyymi
Uudet radat ja uusittavat kiskotukset tulisi tehdä erikoiskiskolla joka mahdollistaa molempien raideleveyksien käytön.
- Anonyymi
Tässä asiassa viedään taas tyhmää kansaa kuin pässiä narussa, kysehän raideleveyden kaventamisessa on siinä, että rautatieliikenteen kilpailutuksen alettua ulkomaalaiset yhtiöt pystyvät työntämään vanhentuneen kalustonsa Suomeen hintoja polkemaan.
VR: ltä 1435 mm. raideleveyden kalusto luonnollisesti puuttuu, niin tällä keinolla saadaan Suomen rautatieliikenne pois suomalaiselta yhtiöltä. - Anonyymi
Jos kiskoväli kavennetaan niin sitten Ruotsin on helppo hyökätä. Eli suo siellä, vetelä täällä.
- Anonyymi
Ei muutostyö mahdottomia maksaisi, toinen kisko vaihdetaan erikoiskiskoksi ja siinä se.
- Anonyymi
Tsuu-tsuu -junallako hyökkäävät? Jo Aku Ankasta tiedämme että silloin täytyy kiskot rasvat sianihralla.
- Anonyymi
Suomen raideleveys on tosiaan sama kuin Venäjällä, jonne se omaksuttiin Yhdysvalloista. Siis viisi jalkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1458690Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde472499Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja282307- 382262
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1861779- 961775
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai221610Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091177Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik81066Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61056