Venäläinen raideleveytemme

1524 milliä, pyh

Venäjän hyökkäysen vaikeuttamiseksi Suomen tulisi muuttaa rautateitten raideleveys 1435 milliksi, länsimaitten tyyliin. Asiasta on muuten jo keskusteltukin EUn tasolla.

Näin meistä tulisi siinäkin suhteessa läntinen maa ja hajurako itään kasvaisi.

140

3221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta mihin uuta raiteiden leytä käytetäisiin, kun maayhteys Länsi-Eurooppaan puutuu?

      • 1524 millliä, pyh

        Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.


      • 1524 millliä, pyh kirjoitti:

        Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.

        Kyllä raiteita pystyy käytämään maanpuolustukseen myös nykyisillä raideleveydellä, mikäli junat eivät pysähdy lumipyryn, pakkasten tms. vuoksi.

        Ajatus, että raideleveytä muutamalla vaikeutetaisiin vihollisen kykyä valloitaa maa on vain hatusta vedety väite. Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.

        Toiseksi, Venäjän armeija ei kyenyt valtamaan Suomea v.1939-40, eikä 1944 vaika raideleveys oli sama jo silloin.

        maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä.


      • 1524
        suomalainen2 kirjoitti:

        Kyllä raiteita pystyy käytämään maanpuolustukseen myös nykyisillä raideleveydellä, mikäli junat eivät pysähdy lumipyryn, pakkasten tms. vuoksi.

        Ajatus, että raideleveytä muutamalla vaikeutetaisiin vihollisen kykyä valloitaa maa on vain hatusta vedety väite. Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.

        Toiseksi, Venäjän armeija ei kyenyt valtamaan Suomea v.1939-40, eikä 1944 vaika raideleveys oli sama jo silloin.

        maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä.

        ,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,

        Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.

        ,,,,,maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä,,,,

        On kiinni monestakin asiasta ja yksi on raideleveys. Kaikki mikä kiusaa ja hidastaa hyökkääjää edistää puolustajaa. Niin se vain menee. Monesta muodostuu kokonaisuus eikä pientäkään asiaa pidä väheksyä.


      • Alokas Hyvönen
        1524 millliä, pyh kirjoitti:

        Mihinkäkö, maanpuolustukseen tietysti. Eikö se ilmene avauksesta riittävän selvästi.

        :D
        :D

        "Miten estämme vihollista hyödyntämästä rautateitämme? Alokas Hyvönen!"

        -POLTETAAN KAIKKI MATKALIPUT!

        :D
        :D


      • Fontanelli

        Edullisemmaksi maanpuolustukselle tulisi, ettei VR:n nykykäytännön mukaan myytäisi venäläisillie lippuja, kun niitä ei myydä suomalaisillekaan


      • Anonyymi
        1524 kirjoitti:

        ,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,

        Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.

        ,,,,,maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä,,,,

        On kiinni monestakin asiasta ja yksi on raideleveys. Kaikki mikä kiusaa ja hidastaa hyökkääjää edistää puolustajaa. Niin se vain menee. Monesta muodostuu kokonaisuus eikä pientäkään asiaa pidä väheksyä.

        Ei Saksa Venäjän raideleveyttä muuttanut vaan omien stogejensa telit.


      • Anonyymi

        ” kun maayhteys Länsi-Eurooppaan puutuu?”

        Siitä hyötyisi monella tavalla:

        - MEILLÄ ON MAAYHTEYS (jos raideleveys olisi oikea) Ruotsin kautta Eurooppaan
        - Narvikin sataman kautta olisi raideyhteys kaikkialle Ssuomeen!
        - jos olisi sama raideleveys niin tunneli Tallinnaan olisi järkevä hanke!


      • Anonyymi
        1524 kirjoitti:

        ,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,

        Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.

        ,,,,,maapuolustus on muista asioista kiinni kuin raideleveydestä,,,,

        On kiinni monestakin asiasta ja yksi on raideleveys. Kaikki mikä kiusaa ja hidastaa hyökkääjää edistää puolustajaa. Niin se vain menee. Monesta muodostuu kokonaisuus eikä pientäkään asiaa pidä väheksyä.

        ” ,,,,,Vihollinen voi itse muutaa raiteiden leveyksiä samaksi valloitettavan maan kanssa kuten Saksa teki v.1941 ennen Venäjän sotaa.,,,
        Saksa ei muuttanut omaa r-leveyttään vaan muutti Venäjän alueen radat kapeammiksi.”

        Raideleveyden muuttaminen on kaissa tapauksissa kallis ja työläs hanke!


    • opilk,ujy

      Siellä lännessä nyt sattuu olla 8 eri leveyttä. Minkä paisenaamapoju valitsee ja miksi?

      • 1524 milliä, pyh

        Ei mitään marginaalisen harvinaisia tietenkään vaan sama kuin Ruotsissa ja lännen vallitseva 1435 milliä. Näin tänne saataisiin helpommin kilpailua ja kuormattuja junan vaunuja vois tuoda suoraan laivoilla tänne ilman kalliita välilastauksia.


    • Aihe kuuluu

      tuonne Maanpuolustus-palstalle. Taita olla liian vaikea ymmärtää?

      • 1524

        Sinäpäs pienestä närkästyt. Koeta kestää, maailma on niin paha.


      • Silmässä vika?

        Mahtuu se tännekin. Tunkeehan tuossa joku neropatti vähän väliä 911-sanomia sekaan eikä sekään häiritse.


    • Ei estäisi mitään

      Ei rautateiden raideleveyden muuttaminen estäisi venäläisiä porhaltamasta junillaan Suomeen. Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit.

      Telinvaihtopisteitä on Euroopassa pitkin vanhan Venäjän rajoja. Suomessa on neljä telinvaihtopistettä Saksan ja Ruotsin raideleveyksille, nimittäin Hangon, Turun, Uudenkaupungin ja Tornion satamissa. Telinvaihto yhteen vaunuun kestää vain 7,5 minuuttia eli homma sujuu käytännössä lennossa.

      Tuoltakin pieneltä ajanhukalta Venäjän armeija välttyy, kun ajoittaa telinvaihdon ajaksi soltuille päivittäisen kaalisoppa-annoksen tarjoilun ja ruokailun.

      • 1524

        ,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,

        Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista.


      • Lisäys
        1524 kirjoitti:

        ,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,

        Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista.

        Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat ja mihin ne telit vaihdettaisiin? Kenttäkeittiökin sieltä taitaa puuttua.


      • 1524 mm, pyh
        Lisäys kirjoitti:

        Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat ja mihin ne telit vaihdettaisiin? Kenttäkeittiökin sieltä taitaa puuttua.

        ,,,,Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat,,,

        Jos ne lähtee tulemaan vasta 10 v päästä niin mitä ne junat jo nyt itärajalla tekisivät? Keksitkö jotain järkevää puuhaa 10 v odotusajalle.

        ,,,, ja mihin ne telit vaihdettaisiin?,,,,,

        Vaunuihin ne vaihdettaisiin mutta vetureihin ei voi vaihtaa joten se meidät pelastaisi.


      • Ruokalammas

        Kaalisoppa on hyvää ruokaa.


      • Odotellaan rauhassa
        1524 mm, pyh kirjoitti:

        ,,,,Eikä itärajalla ole odottamassa yhtään junaakaan, joten millä ne venäläiset tulisivat,,,

        Jos ne lähtee tulemaan vasta 10 v päästä niin mitä ne junat jo nyt itärajalla tekisivät? Keksitkö jotain järkevää puuhaa 10 v odotusajalle.

        ,,,, ja mihin ne telit vaihdettaisiin?,,,,,

        Vaunuihin ne vaihdettaisiin mutta vetureihin ei voi vaihtaa joten se meidät pelastaisi.

        Suoritapa pieni aivojumppa siitä, miksi itärajalla ei ole tällä hetkellä telinvaihtopisteitä. Niiden nykyisellä puuttumisellahan sinä yritit todistaa, ettei telinvaihto onnistu myöskään kymmenen vuoden päästä, jos venäläisillä silloin liikennöintitarvetta Suomen radoille on.

        Vai oliko pointtinasi, ettei telinvaihto tule koskaan onnistumaan venäläisiltä, elleivät SUOMALAISET rakenna heille telinvaihtopisteitä? Jos nykyvenäläiset ovat niin kädettömiä, etteivät pysty uusia enää rakentamaan, kaipa he sentään saavat siirretyksi jonkin neuvostoaikaisen vaihtopisteen etelämpää rajoiltaan Suomen vastaiselle rajalle.

        Suomalaisilta menee yhden vaunun telien vaihtoon 7,5 minuuttia. Eli kymmenvaunuiseenkin junaan telit on vaihdettu tunnissa ja vartissa. Venäläisten työmiesten nopeudesta en tiedä, mutta jos ovat hitaampia, pitäköön armeija kaalisopan tarjoamisen päälle vaikka sulkeiset. Vetureista älä huoli, siellä rajan tuntumassa lienee tilaa varikolle, jossa on aina varalla kummankin maan raidevälille sopiva veturi.


      • Anni Huttila
        Odotellaan rauhassa kirjoitti:

        Suoritapa pieni aivojumppa siitä, miksi itärajalla ei ole tällä hetkellä telinvaihtopisteitä. Niiden nykyisellä puuttumisellahan sinä yritit todistaa, ettei telinvaihto onnistu myöskään kymmenen vuoden päästä, jos venäläisillä silloin liikennöintitarvetta Suomen radoille on.

        Vai oliko pointtinasi, ettei telinvaihto tule koskaan onnistumaan venäläisiltä, elleivät SUOMALAISET rakenna heille telinvaihtopisteitä? Jos nykyvenäläiset ovat niin kädettömiä, etteivät pysty uusia enää rakentamaan, kaipa he sentään saavat siirretyksi jonkin neuvostoaikaisen vaihtopisteen etelämpää rajoiltaan Suomen vastaiselle rajalle.

        Suomalaisilta menee yhden vaunun telien vaihtoon 7,5 minuuttia. Eli kymmenvaunuiseenkin junaan telit on vaihdettu tunnissa ja vartissa. Venäläisten työmiesten nopeudesta en tiedä, mutta jos ovat hitaampia, pitäköön armeija kaalisopan tarjoamisen päälle vaikka sulkeiset. Vetureista älä huoli, siellä rajan tuntumassa lienee tilaa varikolle, jossa on aina varalla kummankin maan raidevälille sopiva veturi.

        Eivät telinvaihtopisteet paljon auta kun Venäjällä ei ole vetureita muulle kuin omalle raidelevydelleen. Eikä vetureihin vaihdeta telejä, sellaista veturi ei ole vielä keksitty.

        Eli avaus on aika hauska ajatus. Valitettavasti Venäjällä on kylläkin rekkoja ihan riittävästi.


      • Hunni Attila
        Anni Huttila kirjoitti:

        Eivät telinvaihtopisteet paljon auta kun Venäjällä ei ole vetureita muulle kuin omalle raidelevydelleen. Eikä vetureihin vaihdeta telejä, sellaista veturi ei ole vielä keksitty.

        Eli avaus on aika hauska ajatus. Valitettavasti Venäjällä on kylläkin rekkoja ihan riittävästi.

        Siperiassa on tiettävästi vielä jäljellä neuvostoaikainen tehdas, joka valmistaa yhä vetureita mittatilaustyönä kapitalistisille rautateille.


      • Anonyymi
        1524 kirjoitti:

        ,,,,Eihän heidän tarvitse tehdä kuin pieni pysähdys rajalla ja vaihtaa veturin vaunujen alle kapeammat telit. ,,,

        Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä eikä me rakennetakaan sellaista.

        Voi pyhä yksinkertaisuus! Itärajalla ei ole yhtään vaihtopistettä junien telien vaihtamiseen koska raideleveys on sama Suomessa ja Venäjällä.


    • polikuyjt

      miksi ne tänne tulisi katsomaan meidän kurjuuttamme? haluavatko nähdä asunnottomuutta, työttömyyttä, leipäjonoja ja kouluammuntaa?

      • Silmässä vika?

        Jokainen näkee ne asiat, mitkä haluaa. Kyllä meillä käy länsituristeja melkoisia määriä nykyäänkin. Ja sitäkin enemmän itäturisteja. Heille on meidänkin 'kurjuutemme' täysi autuus!


    • luonnolliset rajat

      Suomen tulisi idässä pyrkiä luonnollisille vesirajoille.

      • Alokas Hyvönen

        Joo. seuraava meri idässä on Tyyni Valtameri.


    • 1524

      Jos raidelevevygttä kavennetaan niin eikös hajurako siitä vain kapene eikä levene.

      • pääsiäispupu

        Mitataanko reideleveys ulko- vai sisäpinnoista?


      • Anni Huttila
        pääsiäispupu kirjoitti:

        Mitataanko reideleveys ulko- vai sisäpinnoista?

        Mitataan sisäpinnasta.


    • uiuokllo8i

      lahtarilla on yksiraiteinen mielessä?

    • Se siitä

      Vauxhall suunitteli aikoinaan venäjälle rautateitä. Hää oli ameriikan sisällisodan häviäjävaltioita kotoisin oleva insinööri. Siellä hää rakenteli rautateitä etelävaltiolle raide leveydellä viis jalakaa joka nyt on sun mittojen mukaan moin puoltoista metriä.Niin hää tsaarin kutsusta nikkaroi keisarikuntaan ihmemitoilla????rautateitä. Tietenkin minunkin nimi pitäisi jäärä jälkipolville samoin halusi tää Vauxhall sillä hää nimesi Pietarissa ensteksmäisen aseman nimensä mukaan joka ryssät lausuvat jotenkin vosala ja sen jäläkhen venäjän rautatie aseman nimitys on vosala. Eli ollaan länsimaisissa farkkumitoissa.

      Mitä tuo ratekinen liikennölnti ei nykyään kulje kiskoloilla sillä kumipyörillä näyttäis junavaunujen akselistot kulkevan Jyväskylän Vaajakosken ABC huoltomon lähettyvillä olevasta ympyrästä Pieksamäkeä kohti.

      Ja talavisodan aikana oli ysk paikka josta olis iloa oli Haaparanta-Tornio, jos apurit olis Narvikkiin päässeet lamhannahat hartioilla.

    • Kaalisopan lemua

      Keskustelustanne tuli mieleen kauhea uhkakuva:

      Mitäpä jos tuon rautateittemme raideleveyden tavattoman kalliin muuttamisen jälkeen venäläinen päättäisikin yllättää ja matkustaisi Suomeen junan sijasta kätevästi bussilla?

      Mikä pahinta, hajurako itään olisi maanteillä entistäkin kapeampi.

      • LaD

        Muuttakaamme Tieleveyttämme kapeammaksi, jotta ryssän linkkarit prohaltavat pientareelle!


    • varsinainen välkky

      Ehdotan lisäksi että siinä vaiheessa kun raideleveyttä kavennamme niin ei yhdistetä rautatieitämme itänaapuriin. Jätetään rajalle 10 km alue ilman rataa. Menee siinä naapurilla pikkasen eikaa kun rakentaa se pätkän umpeen. Rauhanaikan pärjätään kyllä rekoillakin kunhan vaan pienennetään kaupankäyntiä itään riittävästi. Liekö junakuljetuksilla nytkään enää merkitystä että radaton pätkä voisi olla vaikka 50 km niin silloin ei tarviisi meidän kaventaa omaa rataamme.

      • Rautatieliikenne

        Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
        Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?

        Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.

        Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle?


      • byäääh !
        Rautatieliikenne kirjoitti:

        Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
        Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?

        Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.

        Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle?

        No sitten pitää tehdä se raideleveyden kavennus. Ei muu auta.


      • ihmettelijä''
        Rautatieliikenne kirjoitti:

        Ei Suomen ja Venäjän välistä liikennettä voida hoitaa ilman rautatietä, se nyt on aivan selvä asia, ihan huuhaata.
        Miten hoidetaan matkustajaliikenne, miten tavaraliikenne, kuten puukuljetukset, öljykuljetukset Itä-Suomeen, mineraalit, lannoitteet jne., miten hoidetaan kuljetukset Venäjän kautta Kiinaan?

        Älkää nyt aikuiset ihmiset alkako ihan höpsimään olemattomia.

        Rajalta 10 km rataa pois? Mihinkä me tuotteemme sitten viemme, jos ei Venäjälle?

        Matkustin joskus ammoin junalla Moskovaan, eikä rajalla tarvinnut vaihtaa junaa. Näyttä nykyäänkin olevan sinne junavuoroja.

        Miten ne oikein pystyvät kulkemaan?


      • junat_kulkee
        ihmettelijä'' kirjoitti:

        Matkustin joskus ammoin junalla Moskovaan, eikä rajalla tarvinnut vaihtaa junaa. Näyttä nykyäänkin olevan sinne junavuoroja.

        Miten ne oikein pystyvät kulkemaan?

        Helpostihan ne junat kulkee kun Suomessa ja Venäjällä on sama raideleveys. Suomen ensimmäinen rautatie Helsingin ja Hämeenlinnan välillä tehtiin 1800-luvun puolella jolloin Suomi oli osa Venäjän keisarikuntaa.

        Eikö sinulla ole mitään tietoa historiasta? Ruotsissa on eri raideleveys.


    • Junalla Roomaan

      Ei tarvitse muuttaa raiteiden raideleveyttä. Nyt on jo tarjolla sarjavalmisteisena tekniikkaa, jolla junan pyörien raideleveyttä voidaan muuttaa "minuutissa" ja teknikka kestää jopa 250km/h ajonopeutta. Tarvitaan vain iso investointi Tornioon tai Haaparantaan, sellainen pitkähkö ratapiha-halli, jossa muunto onnistuu myös tuiskussa ja pakkasessa.

      • Junalla Pariisiin

        Ja sähkö järjestyy veturiin asennettavalla muuntajalla.


      • pallo_hukassako
        Junalla Pariisiin kirjoitti:

        Ja sähkö järjestyy veturiin asennettavalla muuntajalla.

        Tasavirtaa käyttävät veturit eivät kullje vaihtovirralla. Väliin tarvitaan muuntaja ja tasasuuntaaja.
        Unohtuiko sinulta sähköoppi.

        Ja ratakin voidaan katkaista ja virransyöttö voidaan katkaista.


    • Edinaja_Kokoomus

      Tämä on hieno ehdotus. Vielä parempi olisi purkaa kaikki rautatiet pois Suomesta, silloin venäläisten panssarijunilla ei olisi mitään mahdollisuuksia vallata maatamme.

    • sieltä-ne-jo-tuloo

      Kerron avaajalle, ei neukku tule tänne junilla ajaen vaan autoilla ja tankeilla ja ilman kautta.

      • vproffa

        Sinähän se vasta sälli olet. Lietsot vihaa,kun sitä vastoin pitäisi rauhaa rakentaa.
        Suomessa elää edelleenkin tuo natsimielisyys. Ne on kuule pieniä silakat joulukaloiksi. Voimme kommunikoida rauhaa edistävästi vain puhumalla, ei teräksen voimin.
        Sanotaan nyt vielä, vaikka tämä on vähän eri asia, että länsi yritti panna Turkinkin samaan väkivallan kierteeseen, kuin Irakin ja Libyan, mutta onnistuivat onneksi epäonnistumaan, kuten Spede sanoisi. Muslimaat eivät tunne demokratiaa lännen tavoin, vaan ne tarvitsevat voimakkaan johtajan, joka pystyy pitämään lukuisat eri ryhmittymät kurissa. Demokratia on heille sama, kuin jatkuvat taistelut ja väkivalta eri joukkioiden välillä.


      • rauhamaassa
        vproffa kirjoitti:

        Sinähän se vasta sälli olet. Lietsot vihaa,kun sitä vastoin pitäisi rauhaa rakentaa.
        Suomessa elää edelleenkin tuo natsimielisyys. Ne on kuule pieniä silakat joulukaloiksi. Voimme kommunikoida rauhaa edistävästi vain puhumalla, ei teräksen voimin.
        Sanotaan nyt vielä, vaikka tämä on vähän eri asia, että länsi yritti panna Turkinkin samaan väkivallan kierteeseen, kuin Irakin ja Libyan, mutta onnistuivat onneksi epäonnistumaan, kuten Spede sanoisi. Muslimaat eivät tunne demokratiaa lännen tavoin, vaan ne tarvitsevat voimakkaan johtajan, joka pystyy pitämään lukuisat eri ryhmittymät kurissa. Demokratia on heille sama, kuin jatkuvat taistelut ja väkivalta eri joukkioiden välillä.

        Koetas rauhottuu pikkasen edes. Ei sota ole alkamassa ihan heti, vähän myöhemmällä vasta.


    • demarienvihollno1

      ..TOTTA!
      Puuttin varmaann kehittänyt uudenaikaisen panssarijunan! ylläri, ylläri-se onkin magneetti juna jolla ajetaan 500km/h:ssa vaalimaalla puomien läpi ja ollaan helsingissä parissa minuutissa.
      Junasta tulee 2000 vihreätakkista ja ne ottavat haltuun pääesikunnan, hallituksen ja presidentinlinnan!
      Eli raidelevydellä on väliä. Vähän samaa puhuvat myös maataloudentukien saajat. on järkevää, kuulemma, maksaa yli 6 miljardia euroa joka vuosi maataloudentukea, että maa pysyy asuttuna ja maataloudet voivat kriisitilanteessa hälyttää pääesikunnan-"täällä on paljon vihreätakkisia" jne....

    • ovelaa

      Venäjän ja siis Suomenkin rautatiet rakennettiin tsaarin aikaan. Kun tsaari oli tutustumassa ensimmäiseen rataosuuteen hän ihmetteli miksi kiskot kauempana menivät lähelle toisiaan. Selitykseen että se johtuu perspektiivistä tsaari vastasi että sellaista ei Venäjällä tarvita eikä siis oteta käyttöön.
      Suomessahan se voitaisiin ottaa nyt käyttöön niin venäläisten vaunut painuisivat kasaan mitä pitemmälle ne tulisivat ja aloittaja voisi nukkua yönsä rauhallisesti.

    • demnarienvihollno1

      ..heheh, joopa!
      siperiassa pienessä kylässä pidettiin politrukin pitämää aivopesu kokousta:

      -ohitamme amerikan seuraavan 5-vuotis sunnitelman aikana, sosialismin voitto häämöttää taivaanrannssa.
      Ivan meni kotiinsa ja katsoi tietokirjasta;" taivaanranta", "ihmisen katsontakulmasta johtuva etäisyys pallon kaarevaan pintaan, horinsonttiin. etääntyy aina samanverran kun sitä lähestytään".....

    • näinseon

      Suomen ja Venäjän raideleveys ei ole sama.

      • väärät_mitat

        Hanki kunnon mitta. Ehkä et osaa edes käyttää mittaa? Miksi mittailet kaikki jenkkien mitoilla etkä osaa sitten muuttaa niitä lukemia metrisiksi mitoiksi.


      • mittamiesnä

        Suomen ja Venäjän raideleveys ei ole sama.


        Edelleenkin asia on näin kuten jo aiemmin sanoin.


    • logistiikka_pelaa

      Wikipedia tietä kertoa tälläistä:
      "Suomen logistisen sijainnin vuoksi yksi maan tärkeistä kauppakumppaneista on Venäjä, ja itään päin jatkuvaa maayhteyttä on hyödynnetty myös rautatieliikenteessä. Venäjän raideleveyttä hyvin lähellä olevan raideleveyden käyttäminen helpottaa raaka-aine- ja tavarakuljetuksia maiden välillä, koska 4 mm:n leveysero EI ESTÄ rautatiekaluston käyttöä molemmilla raideleveyksillä."

      Tuo 4 millimetrin ero ei ole merkittävä. Tämän vuoksi Suomen rautateillä liikkuu paljon venäläisiä tavaravaunuja. Muun muassa paperituotteita lastataan suoraan venäläisiin rautatievaunuihin suomalaisilla paperitehtailla.
      Ei niille suoriteta uudelleen lastauksia raja-asemilla.

    • rahaa-rajattomasti

      Paljonko tuo typerä operaatio sinun mielestäsi saisi maksaa? Muutama miljardi olisi siinä älyttömyydessä pikkuraha.

      • Napoleonin_vika

        Ei ole mitään järjellistä syytä ryhtyä muuttamaan raideleveyttä. Suomen kauppa Venäjän kanssa helpottuu kun on liki sama raideleveys, käytännössä se on sama raideleveys.
        Suomi oli 1800-luvulla Venäjän osa ja tämän mukaan se rautatieliikenne alkoikin.
        Ruotsi teki omat päätökset raideleveydestä samalla vuosisadalla.

        JOS Suomi olisi saanut pysyä Ruotsin yhteydessä täällä olisi ruotsalainen raideleveys. Syyllisiä tähän ovat Venäjän tsaari ja Ranskan keisari Napoleon jotka päättivät: Suomi liitetään Venäjään. Ja Ruotsi taipui isojen poikien päätökseen.

        Eikö teitä yhtään jurputa näiden isojen poikien päätös Suomesta? Lukekaa historian läksynne uudestaan. Ruotsalaiset sentään valitsivat Ranskan keisari Napoleonin kiusaksi ranskalaisen kenraalin, ruhtinas Bernadotten kuninkaaksi.
        Mihinkäs se diktaattori, keisari Napoleon joutui? Britti-imperiumin vangiksi Saint Helenan saarelle Atlannille loppuiäkseen jossa myös kuoli.

        Eipäs enää päässyt sotkemaan Euroopan kuvioita enempää.


      • Anonyymi
        Napoleonin_vika kirjoitti:

        Ei ole mitään järjellistä syytä ryhtyä muuttamaan raideleveyttä. Suomen kauppa Venäjän kanssa helpottuu kun on liki sama raideleveys, käytännössä se on sama raideleveys.
        Suomi oli 1800-luvulla Venäjän osa ja tämän mukaan se rautatieliikenne alkoikin.
        Ruotsi teki omat päätökset raideleveydestä samalla vuosisadalla.

        JOS Suomi olisi saanut pysyä Ruotsin yhteydessä täällä olisi ruotsalainen raideleveys. Syyllisiä tähän ovat Venäjän tsaari ja Ranskan keisari Napoleon jotka päättivät: Suomi liitetään Venäjään. Ja Ruotsi taipui isojen poikien päätökseen.

        Eikö teitä yhtään jurputa näiden isojen poikien päätös Suomesta? Lukekaa historian läksynne uudestaan. Ruotsalaiset sentään valitsivat Ranskan keisari Napoleonin kiusaksi ranskalaisen kenraalin, ruhtinas Bernadotten kuninkaaksi.
        Mihinkäs se diktaattori, keisari Napoleon joutui? Britti-imperiumin vangiksi Saint Helenan saarelle Atlannille loppuiäkseen jossa myös kuoli.

        Eipäs enää päässyt sotkemaan Euroopan kuvioita enempää.

        Parasta mitä Suomelle on tapahtunut ennen vuotta 1900 oli se, että päästiin Ruotsin ikeestä 1809. Jos ei olisi päästy ei olisi itsenäistä Suomea ja täällä kaikki puhuisivat ruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parasta mitä Suomelle on tapahtunut ennen vuotta 1900 oli se, että päästiin Ruotsin ikeestä 1809. Jos ei olisi päästy ei olisi itsenäistä Suomea ja täällä kaikki puhuisivat ruotsia.

        Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia. Kulkihan jo keskiaikainen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen kieliraja siinä. Uudenmaan rannikko oli hyvin ruotsinkielinen vielä 1960-luvulla. Omat esi-isäni puhuivat ruotsia vielä 1800-luvun lopulla.

        Saattaa olla, että Ruotsi ja Venäjä olisivat eläneet rauhallisina naapureina näihin päiviin asti.

        Kirkoissa saarnattaisiin sunnuntaisin myös suomeksi, kuten Ruotsin kirkko edelleen tekee monin paikoin! Ihan hyvää elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia. Kulkihan jo keskiaikainen Uudenmaan ja Kaakkois-Suomen kieliraja siinä. Uudenmaan rannikko oli hyvin ruotsinkielinen vielä 1960-luvulla. Omat esi-isäni puhuivat ruotsia vielä 1800-luvun lopulla.

        Saattaa olla, että Ruotsi ja Venäjä olisivat eläneet rauhallisina naapureina näihin päiviin asti.

        Kirkoissa saarnattaisiin sunnuntaisin myös suomeksi, kuten Ruotsin kirkko edelleen tekee monin paikoin! Ihan hyvää elämää.

        'Raja olisi Kymijoessa. Varmaan täällä Itä-Ruotsissa todella puhuttaisiin enimmäkseen ruotsia.'

        No, miksi Virossa ei puhuttu venäjää ennen 1950-luvulla alkanutta venäläistämistä? Toki Petserin alueella, jonka Viro sai itsenäistyessään puhuttiin venäjäö, mutta ei muualla.
        Tarkoitan näitä fantasioita joissa Suomi olisi jollakin mystisellä tavalla ruotsalaistunut täysin 1800-luvulla, mikäli oltaisiin jääty Ruotsin yhteyteen. Eihän tämä suomalaisuuden tuhoaminen onnistunut 550 vuodessa jotka oltiin Ruotsin yhteydessä.
        Suomesta ei myöskään koskaan käytetty nimitystä 'Itä-Ruotsi', vaan 'Suomi', ihan sieltä ensimmäisistä historian kirjoista jotka kertovat Ruotsin valtakunnasta 1470-luvulta.
        Ruotsinkielisten määrä Suomessa oli muuten suhteessa hyvin vähäinen vielä 1500-luvun lopulla. Vasta 1600-l. Aloitettiin määrätietoinen Suomen ruotsalaistaminen. Moni joka kuvittelee olevansa 'ruotsalaista sukua', onkin kielenvaihtajien sukujuurta. Kieli on saattanut vaihtua suvussa jopa useita kertoja, riippuen kielen kulloisestakin arvostuksesta.


    • KuikaPaljon

      Paljonko on Putinin raideleveys?

    • ajolanka

      Suomella on salainen suunnitelma kuinka junaliikenne pysäytetään. Paljastan sen tässä: ajolanka katkaistaan jossain päin Suomea ja koko maan junaliikenne seisoo. Tätä testataan Suomessa muutaman viikon välein käytännössä. Toimii aina.

      • VELMIESJABRU

        RAUTATEITÄ PITKINKÖ MEINASIT RYSSIEN HYÖKKÄÄVÄN... MEIDÄN PATALJOONASSA OLI KYLLÄ PÄTEVIÄ MIEHIÄ POKSAUTTAMAAN RADAT POIKKI,JA PARI SILTAAKIN.NUKU YÖSI KUULE IHAN RAUHASSA...


    • Menolippu-

      Ei saatana....vatsaan sattuu. Lopettakaa jo. Eipä ole tullut naurettua pitkään aikaan näin. Luulin ettei näillä palstoilla ole älyllistä elämää. Olin väärässä.

    • Jotain_tehtiinkin_1918

      Tätä kaventamista harkittiin vuonna 1918 juuri aloittajan mainitsemista maanpuolustuksellisista syistä. Silloin muutettiin pikajunaveturin H8 piirustuksia niin, että syntyi uusi sarja H9, jonka pyöriä voitaisiin helposti myöhemmin siirtää sisäänpäin tarvittavat 44,5 millimetriä. Näitä vetureita tehtiin Saksassa ja Tampereella vuoteen 1926 mennessä 33 kappaletta.

      Raideleveyden muutos ilmeisesti todettiin kuitenkin kannattamattomaksi jo silloin sata vuotta sitten, koskapa se jäi toteuttamatta. Eikä siinä olisi järkeä nytkään. Länteen päin kauppa kulkee joka tapauksessa laivalla. Venäjälle päin tarvitaan mahdollisimman yhteensopivat rautatiet, koska meri loppuu jo Pietarissa.

    • Anonyymi

      Ideana ihan hyvä mutta käytännössä kai aika vaikea ja kallis. Mutta voisi sitä alkaa ideoimaan ja laskemaan montako ekua tarvittaisiin. EU varmaan maksaisi suurimman osan.

    • Anonyymi

      Kapeampiraiteiset raitsikat olisivat kuljetuskyvyltään huonompia.

    • Anonyymi

      Venäjällä on raideleveys 1524-1624mm!

      Tulisiko Venäjän armeija Pietarin junassa ja eka luokassa?
      Voitaisi ottaa Suomen rajalta metrin pätkät kiskoa pois tai laittaa rajalta vastaan sepelikuormassa juna ilman kuljettajaa!

    • Anonyymi

      Tuskinpa vaan siellä maan sisällä on raideleveyksissä 100 mm eroja. Miksi olisi niin tehty ?

      • Anonyymi

        Ei tietenkään ole. Trollit heittelee "tietojaan" ehkä ajakuluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään ole. Trollit heittelee "tietojaan" ehkä ajakuluksi.

        Venäjällä raideleveys on 1520 mm.
        Suomessa museorautatiessä 750 mm, Turun satamassa Searailin rata ja Haaparanta - Tornio nelikiskoraide 1435 mm ja yleisin1524 mm.


      • Anonyymi

        Menepäs mittailemaan Suomen raideleveyksiä! Kiskot kuluu ja varsinkin puupölkkyjen kiinnitykset heikkenee ja kaarteissa ulompi kisko pakenee ulospäin ja muutenkin jos tehdään vaikka aivan uusi rata niin kaarteissa on raideleveys en levitys joka on riippuvainen kaarteen säteestä, muutoin ei "tasauspyörästö" junissa toimi.
        Junassa/vaunuissa kun on kiinteät akselit eikä mitään tasauspyörästön vaan asian hoitaa kartiomainen pyörän kantopinta sekä kaarrelevitykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menepäs mittailemaan Suomen raideleveyksiä! Kiskot kuluu ja varsinkin puupölkkyjen kiinnitykset heikkenee ja kaarteissa ulompi kisko pakenee ulospäin ja muutenkin jos tehdään vaikka aivan uusi rata niin kaarteissa on raideleveys en levitys joka on riippuvainen kaarteen säteestä, muutoin ei "tasauspyörästö" junissa toimi.
        Junassa/vaunuissa kun on kiinteät akselit eikä mitään tasauspyörästön vaan asian hoitaa kartiomainen pyörän kantopinta sekä kaarrelevitykset.

        .korjaus...raideleveyden levitys..


    • Anonyymi

      Sehän on jo muutettu. Luin talvella Hämeen Sanomista, että syy venäläisten tavaravaunujen meluun on eri raideleveys.

    • Anonyymi

      Viro on jo muuttamassa ja Tallilnnan tunneli tekee asian Suomessakin hyvin ajankohtaiseksi, voisi ilman junanvaihtoa ajella Suomesta Keski-Eurooppaan. Varsinkin tavaraliikenteessä suuri merkitys.

      • Anonyymi

        Juu, sitähän onkin Suomesta tosi paljon sellaista vientitavaraa, jota rautateitä pitkin vietäisiin Eurooppaan :D

        Suomessa pitää ehdottomasti säilyttää nykyinen raideleveys. Venäjää pelkäävien käpykaartilaisten vyöryä asevelvollisuutta pakoon Voice of American toimitukseen edes hieman hidastaa se, että joutuvat junaa vaihtamaan ja sotapoliisit ehtivät saada muutaman kiinni ja toimittaa rintamalle miinoja polkemaan (vihollisen miinoja, ei omia, ne kun on kielletty länsimaiden kanssa tehdyllä sopimuksella)


      • Anonyymi

        Ei Viro ole mitään muuttamassa, Rail Baltica on rakennettu EU: n rahoilla, muut radat pysyvät ennallaan.
        Ei virolaisetkaan sentään niin tyhmiä ole, että alkaisivat vähillä rahoillaan jotain toimivia rautatieyhteyksiä uusiksi rakentelemaan.


    • Anonyymi

      Ei raideleveyttä ainakaan pienentämään kannata ruveta.

    • Anonyymi

      Se suojelee meitä Saksan ja Naton aggressioilta.

      • Anonyymi

        Onks tää taas joku syötti vai?


    • Anonyymi

      Suomessa raideleveys on joissakin paikoissa 1534 eikä 1524!
      Ratapölkkyjen väli on muuten 610 ja siihen ei ole mitään muuta järkevää selitystä kuin se että ennen koneita topparoikan kalustoa on vetänyt hevoset ja tuo 61 cm pölkkyväli on sopinut mukavasti hevosen askeleella ja siitä tuo mutta on jäänne ja todettu myös sopivaksi nykyäänkin.

    • Anonyymi

      EU rahoittaa jäsenvaltioissaan vain 1435mm normaaliraiteen rakentamista. Nelikiskotekniikalla rataa voisi jatkaa Haaparannasta ensin Kemiin ja sitten pitemmälle Suomeen kohti tulevaa Tallinnantunnelia. Jos ei tule tunnelia, niin junalautta Helsinki-Tallinna hoitaa yhteyden.

    • Anonyymi

      Kallista touhua tuo raideleveyden muuttaminen, helpompi olisi miinoittaa rautatiet valmiiksi Venäjän rajan tuntumassa. Jossain presidentin työhuoneessa olisi sitten namiska jota painamalla miinat räjähtää, jos hyökkäys uhkaa - tulisi paljon halvemmaksi.

      • Anonyymi

        Maantiesilloissahan on jo valmiina paikat miinoitukselle.


    • Anonyymi

      Tallinnan tunneli Suomenlahden alitse puolustaa Suomen raideleveyden muuttamista. Tulisi valtavat säästöt. Tehtäis ensin kiskotus niin, että molemmanlaiset junat voisi ajaa.

    • Anonyymi

      Ehdotus on oikean suuntainen mutta huono. On helpompi muuttaa juna kulkemaan kapeampi kuin leveämpiä kiskoja pitkin.

      Siksi parempi vaihtoehto olisi kasvattaa Suomen raideleveys kahteen metriin (2m). Samalla juniin mahtuisi hulppeampi ravintolavaunu ja enemmän rahtia.

    • Anonyymi

      Täällä pikku suomalaiset uhoaa. Ymmärtäkää, että suomalaisuuden pysyvä lähtökohta on olla Venäjän kannalta paras ja luotettavin rajamaa.

      Suomi ei pärjää ilman Venäjän sähköä, uraania ja kaasua. Ja kiskoja pitkin tänne tulee idästä ÖLJYÄ.

      Tämä on tosielämää pohjoisella napapiirillä.

    • Anonyymi

      Suomen tzuguway olla hjuva myös apukoulun priimukselle.

    • Anonyymi

      Pitäiskö muuttaa tykkien kalibeeri ja pössyköidenkin?.... niin ja teiden kaistaleveyskin?

    • Anonyymi

      Samalla voitaisiin siirtyä vasemmanpuoleiseen liikenteeseen niin vihollisen panssarivaunut sumputtuisivat kolarisumiin.

      • Anonyymi

        Mahtava huomio. Panskillahan ei pysty ajamaan autojen päältä! Olet nero!


    • Anonyymi

      Mikä idea aloittajalla on pelätä ja samalla fixata raideleveyttä jolla tavaraliikenne Suomen ja Venäjän välillä kulkee? -Ja pidä hajurakosi ihan keskenäsi. Eiks jeh?

    • Anonyymi

      Riittäisi kun toinen kisko olisi erikoisrakenteinen niin kumpikin leveyskävisi.

    • Anonyymi

      Hieno avaus edelläkävijältä jo 9 vuotta sitten ! EU-horisko herää vasta nyt käsittämään mikä vaara raideleveydessämme piilee.

    • Anonyymi

      Ja harakakka höpäjää EU:ssa kyllä herra kyllä herra ja kohta alkaa topparoikat kiskoja naulaamaan.

    • Anonyymi

      Eikös itsenäinen valtio päätä ihan itse raiteistaan kenenkään käskyjä kuuntelematta. Olemmehan me kuitenkin itsenäinen ? Vai olemmeko ? En osaa päättää.

      • Anonyymi

        Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
        Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
        Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät.

        Ja kansa maksaa omien herrojen ja Euroopan muidenkin herrojen töpit.


      • Anonyymi

        Ottaako itsenäinen valtio ulkopuolelta käskyjä?


      • Anonyymi

        " Olemmehan me kuitenkin itsenäinen ? Vai olemmeko ? En osaa päättää."

        No kun emme ole. Tällaiseenkin monien miljardien juttuun pitäisi muka saada erityinen lupa poiketa. Kyllä Suomi vielä käy kauppaa Venäjän kanssa ja on suuri rahallinen etu kun on sama raideleveys. Haaparanta-Tornio välillä ei koskaan junia ajele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Venäjä on päättänyt Suomen puolesta raideleveyden 1862.
        Suomi on itsenäinen vain paperilla. Suomi-hiirulainen tekee mitä muut käskevät.

        Niin, ja evoluutio ynnä kehnohko perimä laati sinullekin sen verran huteran päänupin, jottei sillä toinna liian monimutkaisia ajatuksia edes yrittää ratkaistavaksi, ja senpä vuoksi sinä-hiirulainen se vaan nyhjäät sitä pientä ja mitätöntä piperrystä mitä lusikalla annosteltuna kykenet.
        Semmosta elämä on.


    • Anonyymi

      Nyt kun Sanna menee heti myöntymään että kavennetaan kavennetaan tottakai niin seuraavaksi käy junille kuin Bombardierin raitsikoille: Eivät kestäneet Helsingin sporakiskojen kapeaa raideväliä ja akselit halkeilivat ja katkeilivat.

    • Anonyymi

      Mitäpä jo emme kavennakaan Suomen rautateiden raideleveyttä, vaan esitämme Vladimir Putler I:n hallinnolle ultimaatumin, jossa vaadimme Venäjän fasismidiktatuuria muuttamaan oman raideleveytensä.

      Siinä se rytkähtää iivanapojalle paskat pussihousun persukseen ja alkaa mahoton tohina, kun muutamakin tuhat Venäjän virstaa sitä uraa maassa kuitenkin on.
      Itse saavat tietysti maksaa oman infransa, mitä se meille kuuluu.

    • Anonyymi

      Typerää horinaa, ei Venäjä mitään rautateitä myöten hyökkää, jos hyökkää!

    • Anonyymi

      Ja aloittajako sen maksaa? Kustannukset ovat joka tapauksessa miljardiluokkaa kun koko 6000 km pituinen rataverkko kavennetaan. Lisäksi leveämpi rata on aina teknisesti parempi kuin kapeampi.

      Mutta toki kaventamisesta voisi joskus olla hyötyäkin jos Suomen rataverkko saataisiin liitettyä Euroopan rataverkkoon. Suomi on kuitenkin vähän kuin saari ja kaupankäynti Venäjän kanssa on ollut helppoa kun raideleveys on käytännössä sama. Toki Venäjällä raideväli on 1520 mm ja Suomessa 1524 mm, mutta ero on niin pieni että radat ovat liikennöitävissä samalla kalustolla. Euroopan suuntaan taas ei ole ratayhteyttä jolloin ei kaupan kannalta ole ollut mitään merkitystä sillä että raideleveys Suomessa poikkeaa Eurooppalaisesta.

      • Anonyymi

        Kyllä Sanna kaventaa kunhan taas korona-altistukseltaan kerkiää.


    • Anonyymi

      Uudet radat ja uusittavat kiskotukset tulisi tehdä erikoiskiskolla joka mahdollistaa molempien raideleveyksien käytön.

    • Anonyymi

      Tässä asiassa viedään taas tyhmää kansaa kuin pässiä narussa, kysehän raideleveyden kaventamisessa on siinä, että rautatieliikenteen kilpailutuksen alettua ulkomaalaiset yhtiöt pystyvät työntämään vanhentuneen kalustonsa Suomeen hintoja polkemaan.

      VR: ltä 1435 mm. raideleveyden kalusto luonnollisesti puuttuu, niin tällä keinolla saadaan Suomen rautatieliikenne pois suomalaiselta yhtiöltä.

    • Anonyymi

      Jos kiskoväli kavennetaan niin sitten Ruotsin on helppo hyökätä. Eli suo siellä, vetelä täällä.

    • Anonyymi

      Ei muutostyö mahdottomia maksaisi, toinen kisko vaihdetaan erikoiskiskoksi ja siinä se.

    • Anonyymi

      Tsuu-tsuu -junallako hyökkäävät? Jo Aku Ankasta tiedämme että silloin täytyy kiskot rasvat sianihralla.

    • Anonyymi

      Suomen raideleveys on tosiaan sama kuin Venäjällä, jonne se omaksuttiin Yhdysvalloista. Siis viisi jalkaa.

    • Anonyymi

      Hyvä ehdotus ja onhan se nyt otettu esille. Parempi aloittaa heti sillä joskushan se kuitenkin on tehtävä, ei sitä voi välttää.

    • Anonyymi

      Sama raideleveys on säilytettävä koska se helpottaa Suomen hyökkäystä ja etenemistä Venäjälle.
      Häkkänenkin pääsee salonkijunalla vaikka kotipuolestaan Kouvolasta.
      Ja kannattaa muistaa että omalla junalla pääsisi melkein Alaskaan asti, jossa olisikin sitten jo liittolainen vastassa.

    • Anonyymi

      Suomessa on länsimainen raideleveys, sillä Venäjällä otettiin aikanaan käyttöön jenkkien systeemit; raiteiden väli viisi jalkaa. Samaa noudatamme yhä.

      • Anonyymi

        Venäjän ja Neuvostoliiton alaisuudessa rakennettujen rataverkkojen raideleveys on 1520mm. Läntisessä Euroopassa ja USA:ssa on raideleveys on1435mm. Suomessa 1524 mm.


    • Anonyymi

      Ei eri raideleveys pahemmin haitannut Saksankaan hyökkäystä Neuvostoliittoon ja myöhemmin päinvastoin.

      • Anonyymi

        Haittasi se! Se edusti valtaisaa työsarkaa muuttaa kymmeniä tuhansia kilometrejä raiteita.

        Sitä se edustaisi myös Suomessa! Lisänä olisi veturien ja raidekaluston vaihto! Mutta olisi sillä toki etunsa! Meiltä olisi suora huoltorata esim. Narvikin satamaan!

        Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haittasi se! Se edusti valtaisaa työsarkaa muuttaa kymmeniä tuhansia kilometrejä raiteita.

        Sitä se edustaisi myös Suomessa! Lisänä olisi veturien ja raidekaluston vaihto! Mutta olisi sillä toki etunsa! Meiltä olisi suora huoltorata esim. Narvikin satamaan!

        Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!

        "Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!"

        JA TAAS VALEHTELET!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haittasi se! Se edusti valtaisaa työsarkaa muuttaa kymmeniä tuhansia kilometrejä raiteita.

        Sitä se edustaisi myös Suomessa! Lisänä olisi veturien ja raidekaluston vaihto! Mutta olisi sillä toki etunsa! Meiltä olisi suora huoltorata esim. Narvikin satamaan!

        Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!

        Ei Saksa muuttanutkaan. Vaihtoi vaunuihin telit. Sehän olisikin vasta jumppa ollut kun ensin hyökätessään olisi muuttanut NL:n raideleveydet kapeammiksi ja sitten neljän vuoden päästä NL olisi muuttanut ne takaisin leveämmiksi plus vielä lisäksi Saksassa olevatkin rautatiet, jotta pääsi junillaan puksuttelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Saksa muuttanutkaan. Vaihtoi vaunuihin telit. Sehän olisikin vasta jumppa ollut kun ensin hyökätessään olisi muuttanut NL:n raideleveydet kapeammiksi ja sitten neljän vuoden päästä NL olisi muuttanut ne takaisin leveämmiksi plus vielä lisäksi Saksassa olevatkin rautatiet, jotta pääsi junillaan puksuttelemaan.

        Saksa muutti raideleveyttä 25 000 km:n verran.
        Tunnetusti työvoimasta ei ollut pulaa.
        Helpompaa kuin telien vaihto, koska vaunuja oli kymmeniä tuhansia ja olisi ollut liian suuri urakka tehdä telit ja niiden vaihtaminen.

        Venäjä on nykyään ministeriöiden luvattu maa. Niitä on yli sata. Yksi on kadonneiden junien ministeriö. Se ei siis etsi kadonneita vaunuja vaan kokonaisia junia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!"

        JA TAAS VALEHTELET!

        Rail Baltican raideleveys on länsieurooppalainen 1435 millimetriä, kun Viron ja pääosin muualla Baltian sisäisillä junaradoilla on leveämpi raideleveys kuten Venäjällä.

        Kumpikin on oikeassa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Huolimatta urakan suuruudesta niin esim. Baltian maat toteuttivat tämän!"

        JA TAAS VALEHTELET!

        Eurooppaan Baltian maiden läpi vievä Rail Baltica on koko matkalta toteutettu Eurooppalaisella raideleveydellä 1435 mm. Voit tarkistaa asian mistä tahansa. Sama rata kulkee myös Puolan läpi!


    • Anonyymi

      Hahaha vai panssarijunallako ne nykyään taas hyökkää?😂

      • Anonyymi

        Ei varmaankaan mutta jollain niiden pitäisi kuskata amitsuunia ja einettä joukoilleen jotka hyökkäisivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmaankaan mutta jollain niiden pitäisi kuskata amitsuunia ja einettä joukoilleen jotka hyökkäisivät.

        Kiskot on nykytekniikalla niin helppo tuhota ja rakentaa uudestaan, ettei asialla ole sodankäynnin kannlta merkitystä.

        Jos taas tuhotaan koko ratapenger pidemmältä matkalta, niin silloin varsinkaan raideleveydellä ei ole mitään merkitystä.

        Ja Suomessa on niin lyhyet etäisyydet, että rekkakuljetukset ovat kustannuksiltaan kilpailukykyiset rauhan aikanakin, eikä sota-aikana tarvitse välittää mistään painorajoituksista.


      • Anonyymi

        Hyökkämiset on eri asia. Nyt puhuttiin raideleveydestä! Tiltulla on vaikeuksia seurata keskustelua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyökkämiset on eri asia. Nyt puhuttiin raideleveydestä! Tiltulla on vaikeuksia seurata keskustelua?

        Hahaha ja vaha dementikko se taas päätti esitellä loputonta tyhmyyttään😂


    • Anonyymi

      Aikoinaan eri raidevälit valittiin taloudellisten seikkojen takia, eikä sotilaallisten syiden takia.

      Taloudelliset syyt ovat tämänkin keskustelun takana, mitä yritetään verhota Venäjän hyökkäyksen taakse.
      Todellisuudessa tarkoitus on dumbata Suomeen ylimääräinen rautatiekalusto, ja syrjäyttää suomalaiset yritykset.

      • Anonyymi

        ” Aikoinaan eri raidevälit valittiin taloudellisten seikkojen takia, eikä sotilaallisten syiden takia.”

        TODELLISUUDESSA rautateitä alettiin Suomeen rakentaa jo 1800-luvun jälkipuoliskolla, jolloin olimme Venäjään kuuluva suur-ruhtinaskunta ja TIETENKIN rakentaessa noudatettiin emämaa Venäjän standardeja 1520 mm.- tuohon aikaan itsrenäiset Ruotsi, Norja ja Tanska puolestaan rakensivat omansa eurooppalaisella normilla 1435 mm. Siitä syystä ewi Suuomesta voi kuljettaa rautateitse (ilman purkamista ja uudelleenlastausta) tavaraa Ruotsiin tai Norjaan. Silloin,kun Venäjän kauppa oli laajaa, oli asiasta selkeästi hyötyä! Nyt se ei enää sitä ole!

        ”Taloudelliset syyt ovat tämänkin keskustelun takana, mitä yritetään verhota Venäjän hyökkäyksen taakse.”

        Toki asiasta voi ja saa aina keskustella! Länsikauppa alkaaolla meille jo tärkeämpi kuin kutistuva idänkauppa!

        ”Todellisuudessa tarkoitus on dumbata Suomeen ylimääräinen rautatiekalusto, ja syrjäyttää suomalaiset yritykset.”

        Toistaiseksi ei ”aiota” mitään vaan keskustellaan. Koko Suomen rataverkon korjaaminen on kallista samalla kun veto- ja vaunukalusto pitäisi uusia! Eli hevin ei muutokseen lähdetä.

        Sen sijaan on selvää sekin, että jos juuri nyt vasta aloitettu Suomen rautatieverkostoa rakentamaan niin raideväli olisi tehty eurooppalaiseen versioon!


    • Anonyymi

      Sole ku vaihtaa

    • Anonyymi

      Kysymys kuuluu, kuka maksaa? Ei taida Suomen valtion budjetti riittää....

      • Anonyymi

        Ei se olisikaan mikään kertamaksu (kuten luulet?), mutta silti jättimäinen hanke!


    • Anonyymi

      Riittää kun vaihdetaan vain toinen kisko erikoiskiskoksi. Edes pölkkyjä ei tarvii vaihtaa. Pienempi summa on kuin EU-maksut. Jos niihin löytyy rahaa kymmeniä miljardeja niin kumma jos tällaiseen hyötyinvestointiin ei löydy.

      • Anonyymi

        Ne ”pölkyt” on nykyään esivalettua sementtiä!

        Lisäksi hanketta vaikeuttaa se, että ratojen lisänä pitäisi uusia kaikki muukin: veturit ja vaunut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne ”pölkyt” on nykyään esivalettua sementtiä!

        Lisäksi hanketta vaikeuttaa se, että ratojen lisänä pitäisi uusia kaikki muukin: veturit ja vaunut!

        Vetureita ja vaunujahan uusitaan jatkuvasti, eivät ne ikuisia ole. Uusiin vetureihin ja vaunuihin vain toiselle puolelle erikoispyöräsovitus.


    • Anonyymi

      miksi pitäisi muuttaa hyvä, toimiva leveys huonompaan ?
      -- kenen keinottelu busineksia tässä edistetään... ?
      Typeryys, kiskonta, peli, ahneus, jne,,, ne vain lisääntyy eu-asioissa...

      • Anonyymi

        Molemmat raideleveydet ovat yhtä hyviä/huonoja!

        Asia vain on niin, että eurooppalaisesta raideleveydestä. Olisi meille tällä haavaa paljon enemmän hyötyä kuin venäläisestä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molemmat raideleveydet ovat yhtä hyviä/huonoja!

        Asia vain on niin, että eurooppalaisesta raideleveydestä. Olisi meille tällä haavaa paljon enemmän hyötyä kuin venäläisestä!

        luulottelua vain, ja rahan tuhlausta....
        yli velka maa Suomi on nyt eu nato kurjistumisen tiellä muutenkin, keinottelun uhrina...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        luulottelua vain, ja rahan tuhlausta....
        yli velka maa Suomi on nyt eu nato kurjistumisen tiellä muutenkin, keinottelun uhrina...

        Se on pelkkä Tiltun toive! Kyllä meille suomalaisille Suomi on yhä oma mukava isänmaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on pelkkä Tiltun toive! Kyllä meille suomalaisille Suomi on yhä oma mukava isänmaa

        Kiva maa jos vain rahat riittää kun kaikki meinaa mennä EUn pummiluuserisikojen elättämiseen ja niiden asuntojen korjauksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on pelkkä Tiltun toive! Kyllä meille suomalaisille Suomi on yhä oma mukava isänmaa

        ---- toive----

        Missä sinä tuossa näet toiveen? Elät harhoissa, mene lääkäriin.l


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      2105
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      164
      1846
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1796
    4. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1513
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      171
      1341
    6. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      57
      1307
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      74
      1144
    8. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      991
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      27
      962
    10. Tämä Kuhmon valtuusto

      Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      939
    Aihe