Iltasanomat 29.1
Enontekiön Käsivarressa paikallinen poromies oli maanantaina kirpeässä pakkassäässä poronhoitotöissä tunturissa, kun ilma sään hienoisen lauhtumisen myötä hyvin nopeasti muuttui hirmuiseksi lumimyrskyksi.
Näkyvyyden ollessa nollassa, poromies ajoi moottorikelkkansa vesiin,niin että hän ei pystynyt jatkamaan matkaansa.
Hän ei myöskään tarkalleen tiennyt, missä hän oli. Hän oli kuitenkin puhelimen kuuluvuusalueella ja sai soitettua kotiväelle, että hän on vedessä jaloista kastuneena ja on kylmä.
Poliisi käynnisti etsintätoimet, mutta sää oli niin huono, että kilpisjärveläiset ammattiauttajatkaan eivät voineet etsintätehtävälle lähteä.
Suunniteltua helikopterietsintää ei huonojen sääolosuhteiden vuoksi voitu suorittaa.
Lumimyrskyn laantui vähän ennen puolta yötä. Tällöin Kilpisjärveltä lähti alueen tuntevia etsijöitä ja poromiehiä moottorikelkoilla oletetulle katoamisalueelle etsintätehtäviin.
Myös etsittävä näki Kuun pilviverhon takaa ja selkeytymisen myötä pystyi paikallistamaan itsensä jokikurusta, jonne hän pystyi sen jälkeen etsintäpartion ohjaamaan. Poromies oli löydettäessä olosuhteisiin nähden hyvässä kunnossa.
Poromies vesissä!
6
385
Vastaukset
Hyvä kun selvisi. Siinä olisi muulta kuin ikänsä luonnossa liikkuneelta mennyt pissatkin housuihin, saati sitten etelän "safarilaiselta".
Mutta se on totta, että joka kelkassa tulisi olla tulentekovälineet kaiken varalta, myös poromiehillä. Minulla on, vaikken poroja enää omistakaan, aina kirves, kompanssi, wc-paperirulla ja muuta syttyvää. lisäksi samasta muovipussista löytyy villalapaset ja pipo sekä auton ensiapulaukusta otettu hopealakana, mikä avaruuslakana se nyt virallisesti olikaan. Rovaniemeltä sattui käteen vielä retkeilijän ensiapulaukku, semmonen 1ocmx10cmx5cm pikkupaketti. Ihan varalta vain on taskulamppukin, tosin sen patterit ei paljoa kylmää kestä.
Nämä vievät vähän tilaa, kirves on muutenkin mukana, kesän tullen vaihdan uudet tulitikut ja villaset, sitten heitän mönkijän takalaatikkoon. Sen kun ottaa tavaksi niin uskaltaa luottaa kesälläkin siihen, että pärjään jos tajuissani pysyn. On kerran tarvittukin, yhden vaeltajan jalka piti paketoida, oli kämpällä halkonut puita ja kirveellä miltei halkaissut sääriluunsa.- juupasjuu
lumimyrskyssä tulet, vaivaiskoivusta ja sormen vahvuisista pajuista .
pitäs olla ihmemies tulenteossa .
- Lappalainenko
Poromiehen selviämispakkaus on kossupullo povitaskussa.
- saanaaslak
Lappalainen kirjothaa totta tästä ollut juttua humalassa ajellaan voihaan eksyä näin kotiovelle kun pieni lumimyräkkä tulee sitten huellaan koko kyllää appuun
uskomha ettei ollut poromies kun naapurin tontille eksyi
jäikohän tölkit luonthoon - kuttaseino
saanaaslak kirjoitti:
Lappalainen kirjothaa totta tästä ollut juttua humalassa ajellaan voihaan eksyä näin kotiovelle kun pieni lumimyräkkä tulee sitten huellaan koko kyllää appuun
uskomha ettei ollut poromies kun naapurin tontille eksyi
jäikohän tölkit luonthoonTyhmä kelkkailija aina pitää olla tarvittavat varusteet mukana jospa oli vaan kaljapatruunat mukana niin kuin yleensä tai sitten tonttu turisti näin siinä käy tarvittava humalatila yleensä kelekalla oja siinä tulee vastaan tai kivi näitä tälläisiä sankareita on täällä liiaksi asti puhalluttaa aina pitää
- raukkaeino
mistä sie eikka taas päättelit et kaveri oli päissä. minusta tuntuu et sie itte olet juoppo ja sillä yrität aina syyttää toisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592