Irtisanottu ja liitto

pate_85

Minut on irtisanottu. Miksi kuulua ammattiliittoon tässä tilanteessa?

21

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akavan_erityisalat

      Heippa pate_85,

      Syitä on monta: varmistat työttömyysturvan, me tarjoamme myös uraneuvontaa ja työnhakupalvelua jäsenillemme. Lisäksi saat henkilökohtaista työsuhdeneuvontaa lakimiehiltämme ja mm. irtisanomisesi laillisuus voidaan arvioida. Ammattiliitot tarjoavat myös oikeusturvavakuutuksen, jolla juttuasi voidaan viedä tarvittaessa eteenpäin.

      Kysy lisää, jos vielä mietityttää.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

      • Äly hoi älä jätä

        Näin teoriassa. Minäpä kerron oman kokemukseni ammattiliitosta. Kuuluin ja maksoin jäsenmaksua Paperiliittoon 1974-1997 asti. 1989 lähdin opiskelemaan ja hain ja sain maksuvapautusta sille ajalle. Kesätöissä ollessani maksoin niistäkin liittoon kuuluvat prosentit kerran vuodessa.
        Valmistuin työttömäksi 1997 ja ilmoittauduin liittoon päivärahaa varten. Ystävällinen nainen kirjasi tiedon, sanoi liiton lehden alkavan tullemaan jne., Parin päivänkuluttua liitosta soitti joku erittäin vihainen mies, tokaisten "sinä et kuulu liitoon sinut on erotettu!?? Kysyin että mistä syystä. Hän sanoi että koska minusta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään!? Selitin että olenhan maksanut maksujakin kok ajalta! Ei, sinä olet erotettu etkä tule saamaan liitosya penniäkään. Ja, totta se oli, liitto ei koskaan masanut minulle penniäkään! Yritin valittaa päätöksestä mutta turhaan. Edes eduskunnan oikeusasiamies ei voi asiaan puuttua koska liitolla on oikeus ottaa ja erottaa kenet tahtoo!

        Tämä tarina on tosi!
        Arvatkaa olenko sen jälkeen kuulunut mihinkään liittoon?


      • Nimimerkki varattu
        Äly hoi älä jätä kirjoitti:

        Näin teoriassa. Minäpä kerron oman kokemukseni ammattiliitosta. Kuuluin ja maksoin jäsenmaksua Paperiliittoon 1974-1997 asti. 1989 lähdin opiskelemaan ja hain ja sain maksuvapautusta sille ajalle. Kesätöissä ollessani maksoin niistäkin liittoon kuuluvat prosentit kerran vuodessa.
        Valmistuin työttömäksi 1997 ja ilmoittauduin liittoon päivärahaa varten. Ystävällinen nainen kirjasi tiedon, sanoi liiton lehden alkavan tullemaan jne., Parin päivänkuluttua liitosta soitti joku erittäin vihainen mies, tokaisten "sinä et kuulu liitoon sinut on erotettu!?? Kysyin että mistä syystä. Hän sanoi että koska minusta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään!? Selitin että olenhan maksanut maksujakin kok ajalta! Ei, sinä olet erotettu etkä tule saamaan liitosya penniäkään. Ja, totta se oli, liitto ei koskaan masanut minulle penniäkään! Yritin valittaa päätöksestä mutta turhaan. Edes eduskunnan oikeusasiamies ei voi asiaan puuttua koska liitolla on oikeus ottaa ja erottaa kenet tahtoo!

        Tämä tarina on tosi!
        Arvatkaa olenko sen jälkeen kuulunut mihinkään liittoon?

        Tietenkään ei kannata lukea niitä liiton ja kassan sääntöjä. Siellä on kuitenkin omat säännökset jäsenille miten ilmoittautua opiskelevaksi jäseneksi ja samalla hakea mahdollista vapautusta jäsenmaksuista.

        Tietenkin se on liiton ja kassan vika, jos "omilla aivoilla ajatteleva" jäsen ei ole sääntöjä noudattanut.


    • kassaan ei liittoon

      Riittää kun kuulut työttömyyskassaan. Vaikka sak n tai ytk n . Molemmissa samat lakisääteiset ehdot joita valvotaan.

    • akavan_erityisalat

      Hei,

      Täytyypä todeta, että olet väärässä. Työttömyyskassa ei valvo työlainsäädännön toteutumista eikä tarjoa henkilökohtaista työsuhdeneuvontaa. Työttömyyskassasta et myöskään saa oikeusturvavakuutusta.

      Että silleen, liittoon vaan!

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

      • ITSE OLET VÄÄRÄSSÄ

        Täytyypä todeta että itse olet väärässä jos kuulut kassaan vaikka Ytk:hon niin siihen saa ylimääräisenä palveluna oikeusturvavakuutuksen
        joka maksaa vuodessa noin 20€ että silleen koska itse kuulun tähän kas-
        saan asia on jämti.


      • ei ne osaa
        ITSE OLET VÄÄRÄSSÄ kirjoitti:

        Täytyypä todeta että itse olet väärässä jos kuulut kassaan vaikka Ytk:hon niin siihen saa ylimääräisenä palveluna oikeusturvavakuutuksen
        joka maksaa vuodessa noin 20€ että silleen koska itse kuulun tähän kas-
        saan asia on jämti.

        Eihän toi akava osaa edes vastata koskaan siihen viestiin, johon on tarkoittanut.


      • Nimimerkki varattu
        ITSE OLET VÄÄRÄSSÄ kirjoitti:

        Täytyypä todeta että itse olet väärässä jos kuulut kassaan vaikka Ytk:hon niin siihen saa ylimääräisenä palveluna oikeusturvavakuutuksen
        joka maksaa vuodessa noin 20€ että silleen koska itse kuulun tähän kas-
        saan asia on jämti.

        YTK-yhdistyksen oikeusturvavakuutus on vain aikalailla rampautettu vakuutus työelämän päähän potkijaisissa.


        http://www.ytk-yhdistys.fi/download/166


      • tuleva työtön

        -Ei pidä paikkaansa.Voit tarkistaa asian vaikka tutustumalla YTK;n jäsenehtoihin.


    • akavan_erityisalat

      Hei!

      Ainoastaan ammattiliitto tarjoaa jäsenilleen kaikkein kattavimmat edunvalvonnalliset palvelut. On mahdollista, että joistakin työttömyyskassoista voi todellakin saada myös oikeusturvavakuutuksen.

      Ammattiliitosta saat asiantuntevaa tukea ja apua juuri oman alasi edunvalvonnasta. Ammattiliittosi lakimiehet antavat henkilökohtaista neuvontaa ja ammattiliittosi valvoo, että sinun työehtojasi noudatetaan ja alasi palkkausta kehitetään. Tätä työtä ja sinun etujen ajamista hoitavat vain ammattiliitot.

      Terveisin
      Akavan Erityisalat

      • ...

        Ammattiyhdistys ja ammattiyhdistyksen työttömyyskassahan ovat erillisiä itsenäisiä organisaatioita, joista ammattiyhdistys hoitaa edunvalvonnan ja työttömyyskassa työttömyysturvan.

        Liityin 2000-luvun alussa YTKhon, ja kun parisen vuotta sitten päätin liittyä myös ammattiyhdistykseen, rastitin hakemuksesta kohdan: "En liity ammattiyhdistyksen työttömyyskassaan". Maksan siis ammattiyhdistykselle edunvalvonnasta pienen prosenttiosuuden palkastani ja kerran vuodessa YTK:lle jäsenmaksun, tänäkin vuonna 99€... Ammattiyhdistys pitää siis huolen edunvalvonnastani, ja YTK ansiosidonnaisesta työttömyysturvastani, jos sellaista joskus satun tarvitsemaan.

        Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että suorastaan harhaanjohtavasti uskotellaan ammattiliiton jäsenyyden takaavan ansiosidonnaisen työttömyysturvan, vaikka sen turvaa vain ja ainoastaan työttömyyskassaan kuuluminen, oli sitten kysymys yksityisestä tai ammattiyhdistyksen kassasta!


    • akavan_erityisalat

      Hei,
      kiva että olet huomannut ammattiyhdistykseen kuulumiseen hyödyttävän sinua. Ammattiliiton ja työttömyyskassan työnjako on juuri noin kuten sanoit. Esimerkiksi meillä jäsen liittyy yleensä yhtä aikaa liittoomme ja työttömyysturvan jäsenillemme tarjoavaan Erityiskoulutettujen työttömyyskassaan. Jäsenmaksumme sisältää kummankin palvelut.

      On mahdollista toimia kuten kysyjä on tehnyt ja kuulua sekä ammattiliittoon että ammattiliitoista täysin erilliseen työttömyyskassaan. Mutta esimerkiksi YTK-työttömyyskassan jäsenmaksu on huomattavasti (yli 50 %) korkeampi kuin liittomme yhteistyökumppanin Erityiskoulutettujen työttömyyskassan jäsenmaksu. Siis esimerkiksi liittoomme kuulumalla yhteenlaskettu jäsenmaksu tulisi olemaan pienempi.

      Terveisin,
      Akavan Erityisalat

      • ...

        Tuloillani JHL:n työttömyyskassan maksu menee korkeammaksi kuin YTK:n, joten tuskinpa kannattaa vaihtaa. Kokemusta minulla on reilun 20 vuoden työurallani sekä ammattiyhdistysten, että YTK:n tarjoamista palveluista työttömyyden kohdatessa, ja ainakin omalla kohdallani YTK:n kanssa asioiminen on ollut palkitsevinta.


    • tuleva työtön

      -Työttömyyskassasta saat myos oikeusturvavakuutuksen edullisesti.Tulee halvemmaksi.Kiinteä vuosimaksu ja ei tarvitse maksaa liiton omistuksien(mökkien tms.)ylläpidosta.

    • Ytk on kallis

      Nyt kannattaa erottaa toisistaan liiton ja työttömyyskassan jäsenmaksu. Jäsen voi kuulua liittoon ja maksaa liitolle jäsenmaksua (esim. 1% bruttopalkasta tms.). Tällöin jäsenmaksuun sisältyy myös työttömyyskassamaksu, ja jäsen kuuluu siis sekä liittoon että työttömyyskassaan.

      Ymmärtääkseni minkä tahansa liiton jäsen voi kuulua myös pelkästää liiton työttömyyskassaan, vaikka tätä ei koskaan mainostetakaan missään. Työttömyyskassan yksilöjäsenmaksu on vain esim. 40 euroa vuodessa. Tämä on huomattavasti halvempi kuin esim. YTK:n jäsenmaksu. YTK vielä mainostaa itseään halvaksi vaihtoehdoksi.

      Mikäli ainoastaan työttömyyskassan jäsenyys kiinnostaa, kannattaa pelkän työttömyyskassan jäsenmaksua tiedustella omasta liitosta/kassata. YTK on aika kallis, jos on rahasta tiukkaa.

    • akavan_erityisalat

      Hei!

      On totta, että voit kysyä omasta ammattiliitostasi mahdollisuutta kuulua pelkästään liiton työttömyyskassaan. Haluamme kuitenkin voimakkaasti korostaa, että vain ammattiliiton jäsenyydellä saat kokonaisvaltaisen turvan työsuhteessasi ilmeneviin ja mahdollisiin työsuhteen päättymisen jälkeisiin ongelmatilanteisiin. Liittojen työttömyyskassoista ei kuitenkaan saa oikeudellista ja muuta työsuhdeneuvontaa.

      ystävällisin terveisin
      Akavan Erityisalat

    • Keijo-69

      Kaverini on loimaankassan jäsen ja tappelee just pomon kanssa lomautuksista. Ei ole kassasta ollut apua, käskettiin olemaan yhteydessä asianajoliittoo ja johonkin maksulliseen lakimiespalveluun...jokainen voi tietysti ite miettiä mistä haluaa maksaa ja mitä palvluja haluaa

    • Ammattiliiton jäsen

      Niinpä, jos kaverisi olisi ollut ammattiliiton jäsen, ei olisi tarvinut erikseen palkata lakimiestä selvittämään lomautusten laillisuutta. Tästä syystä itse kuulun ammattiliittoon, yhdestä paikasta kaikki asiantuntevat palvelut. Ja ainakin minun liitollani on ihan hyvät edut suhteessa jäsenmaksuun.

      • tekijämiesYTK

        Niin, tai jos osaa lukea, ja vieläpä ymmärtää lukemansa, löytyy vastaukset mieltä askarruttaviin kysymyksiin TESsistä ja Työsopimuslaista. Sittenkään, jos ei osaa lukea, ei jää yksin, vaan työsuojelupiirin ihmiset ovat sitä varten, että heiltä saa avun. Ja lopuksi: useimmiten se, miten asioiden KUVITELLAAN olevan on ihan eri asia, kuin miten ne asiat OIKEASTI on.


    • akavan_erityisalat

      Hei,
      näissä asioissa on parasta olla yhteydessä myös asiantuntijaan, sillä sopimusten ja lain tulkinta voi olla asiaan vihkiytymättömälle hankalaa - esimerkiksi oikeuskäytäntö on tulkinnan kannalta usein olennaista.

      Asiantuntija-apua saa useiden eri viranomaisten lisäksi omasta ammattiliitosta!

      Ystävällisin terveisin

      Akavan Erityisalat

    • justvoo

      Erityiskoulutettujen tk:n julmasta toiminnasta johtuen en suosittele jäsennyyttä kenellekään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2011
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1922
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1505
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe