Mieheni tytär pilaa parisuhteen

Kuria tarvitaan

Menin kesällä naimisiin miehen kanssa jolla on 14-v. tytär. Se asuu meillä ja viettää viikonloput äitinsä luona. Se vihaa minua ja näyttää sen kaikin tavoin. Ei ikinä tottele minua vaan ylimielisesti virnuilee vaan. Mieheni ei suostu tulemaan väliin kun olen yrittänyt saada sen käskemään likkaansa. Ainoastaan viikonloppuisin voin hengähtää rauhassa kun ollaan vain miehen kanssa kahdestaan. Tämä vaikuttaa jo parisuhteeseemme. On koko ajan pinna kireällä ja ärsyttää kun mies ei tee mitään vaan antaa vain tyttärensä olla ja kohdella minua miten huvittaa. Miten saan miehen pitämään kuria tyttärelleen kun se ei minua usko?

18

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oppeliini1

      Oliko teillä seurusteluaikaa lainkaan ennen naimisiin menoanne?
      Olitko tietoinen että miehellä oli jo 14 vuotias lapsi?
      Tiesitko että mies on lapsensa lähihuoltaja?
      Tiesitko että lapsi todella asuu isänsä kanssa?

      Vai tuliko kaikki tuo täydellisenä yllätyksenä heti sen jälkeen kun olitte menneet naimisiin ja jarjestäneet yhteisen kodin? Oliko siinä tapauksessa miehelläsi lainkaan aavistusta että hän saisi lapsensa täysiaikaisesti itselleen?

      Teillä on iso kommunikaatio ongelma kaikkien kolmen (lapsen äidin, miehesi ja sinun välillä).
      Nuo tiedot olisi täytyneet olla selvillä jo seurustelu vaiheessa, niin että sinä olisit voinut tehdä rehelliset päätokset teidän yhteenkuuluvaisuudesta.

      Tässä yhtälossä on jotain hyvin pahasti sekaisin. Kuulostaa kuin kaikki on tehty aivan väärässä järjestyksessä.

      • kuria tarvitaan

        Seurustelimme vähän päälle vuoden ennen naimisiin menoa. Tuolloin sen tytär asui äitinsä luona ja oli vain kaksi kertaa kuussa viikonloppuna isänsä luona jolloin minä menin vanhempieni luokse. Menimme kesällä naimisiin ja syksyllä tytär muutti meille. En siis odottanut joutuvani asumaan hänen kanssaan eikä se todellakaan halua asua meillä mutta hänen äitinsä on uuden miehen kanssa eikä halua lasta kasvattaa.


      • ...
        kuria tarvitaan kirjoitti:

        Seurustelimme vähän päälle vuoden ennen naimisiin menoa. Tuolloin sen tytär asui äitinsä luona ja oli vain kaksi kertaa kuussa viikonloppuna isänsä luona jolloin minä menin vanhempieni luokse. Menimme kesällä naimisiin ja syksyllä tytär muutti meille. En siis odottanut joutuvani asumaan hänen kanssaan eikä se todellakaan halua asua meillä mutta hänen äitinsä on uuden miehen kanssa eikä halua lasta kasvattaa.

        Tyttären käytös on valitettavasti ihan tyypillistä tuossa tilanteessa.
        Äiti heittää pois, kun uusi mies tulee kuvioihin. Isä vain lepsuilee, eikä oikein näytä välittääkö lapsestaan vai ei. Sitten isällä on vielä se täysin vieras mimmi, jota pitäisi sietää samassa huushollissa asumassa. Ei ihme, että tytär oireilee epätoivottavalla tavalla. Hänellähän ei ole ketään aikuista, johon tukeutua. Hän on henkisesti heitteille jätetty.

        Hakeutukaa ihmeessä sinne perheneuvontaan! Ei tuossa tilanteessa yksinään voi kukaan onnistua. Te tarvitsette apua.


      • 567o8up9iujthg
        kuria tarvitaan kirjoitti:

        Seurustelimme vähän päälle vuoden ennen naimisiin menoa. Tuolloin sen tytär asui äitinsä luona ja oli vain kaksi kertaa kuussa viikonloppuna isänsä luona jolloin minä menin vanhempieni luokse. Menimme kesällä naimisiin ja syksyllä tytär muutti meille. En siis odottanut joutuvani asumaan hänen kanssaan eikä se todellakaan halua asua meillä mutta hänen äitinsä on uuden miehen kanssa eikä halua lasta kasvattaa.

        Oletko koskaan yrittänyt asettua tytärpuolesi asemaan: äiti on hänet "lempannut" uuden miehen vuoksi ja isällä on myös uusi kumppani..? Tyttö on taatusti kerran jos toisenkin miettinyt, välittävätkö hänen vanhempansa yhtään hänestä, kun uude kumppanit tuntuvat olevan ykkösjuttu.

        Toki on ensisijaisesti isän asia "käskeä likkaansa", mutta jossei hän sitä tee, sinun pitää ottaa itse homma haltuun. Puhua ja taas puhua tämän teinitytön kanssa: selvittää, mitä hän ajattelee uudesta elämäntilanteestaan - aika karua olla heittopussina vanhempien välillä: ota sä kun mä en haluu... Ja selvittää hänelle, miltä sinusta tuntuu, kun tyttö uhmaa sinua. En sano, että tie on helppo ja mutkaton siihen, että voitte olla sopuisasti perhe, mutta kannattaa yrittää. Mitä EI kannata on kuvitella, että menet tyttären ohi miehesi tärkeysjärjestyksessä. Tytär tuli ensin ja hän on miehesi lapsi, se ei muutu mihinkään, ei koskaan.
        Pitkällä pinnalla ja empatialla päästään lasten / teinien kanssa pitkälle - sen olen kokenut kahden pojan äitipuolena. Kun saavutat tytön luottamuksen, et tarvitse isää "käskijäksi" väliin.


      • Anonyymi

        Tämä tuli minullakin mieleen. Kai tyttö oli läheisyydessä ennen papin aamentakin . Vai ilmestyikö tyhjästä vasta häihin.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Tyttären käytös on valitettavasti ihan tyypillistä tuossa tilanteessa.
        Äiti heittää pois, kun uusi mies tulee kuvioihin. Isä vain lepsuilee, eikä oikein näytä välittääkö lapsestaan vai ei. Sitten isällä on vielä se täysin vieras mimmi, jota pitäisi sietää samassa huushollissa asumassa. Ei ihme, että tytär oireilee epätoivottavalla tavalla. Hänellähän ei ole ketään aikuista, johon tukeutua. Hän on henkisesti heitteille jätetty.

        Hakeutukaa ihmeessä sinne perheneuvontaan! Ei tuossa tilanteessa yksinään voi kukaan onnistua. Te tarvitsette apua.

        Ainoa oikein kommentissasi on avun tarve heti. Ei kenenkään syyttely. Ja mikä tuokin nyt oli että äiti on heittänyt pois. Kuinka monta "tyypillistä " tapausta tiedät ?


    • Eli toinen vanhempi on jo tytön hylännyt ja nyt toisen luona on paha olla. Ei kuulosta hyvältä. Miehen tehtävä on toimia tytölle isänä ja tehdä hänelle selväksi kodin säännöt, mutta ei ole varmaan helpot vuodet edessä.

      Hakekaa tarvittaessa ammattiapua ajoissa.

    • isosisko 34

      Perhetilanteenne on muuttunut kaikilta osin sen verran että kannattaisi hakea perheneuvolalta apua teille.

      Juuri tuo perhe dynamiikka on nyt hajalla. Isän ja sinun pitää saada olla vanhempia ja niitä ärsyjä vaatijoita.

      Tuo käytös kyllä kertoo että tyttö on aika hukassa. Yrittää kokeilla hylkäättekö tekin sen täysin. On tietysti paha jos isä ei näe tuota hylätyn lapsen näyttelykerhoa ja sen läpi.

    • srth3

      Ihmiset ovat hän ei se. Luulisi aikuisen ihmisen pärjäävän 14 kesäisen lapsen kanssa. Onhan nuo murkkuikäset haastavia mutta turhaan lasta on erotilanteesta ja teini-iästä syyllistää. Saatika sitten lapsen isää. Lapsen/nuoren kohdalla kyse on perus testaamisesta ja hormoonien hyrräämisestä. Teidän kohdalla tarvitaan pitkää pinnaa, kykyä ymmärtää lasta ja kykyä näyttämään että teidän perhe on turvallinen. Jos näin ei ole, ettekä omaa tarvittavia vanhemmuuteen tarvittavia taitoja hommatkaa apua perheellenne. Lapsi tulee kuitenkin aina ensin, sitten vasta uusi puoliso. Se on ainoa oikea marssijärjestys.

    • 15+19

      Jos molemmat vanhemmat ovat kyvyttömiä tai haluttomia vaativaan kasvatustestäväänsä, niin sijaiskotijärjestelyssä viimeistään aikuiselle virnuilu loppuu kuin seinään.
      Aloittajalle ehdottaisin jämäkkyyttä: miehelle yksiselitteisesti viestität, että joko sinä lähdet omaan asuntoon, tai tyttö alkaa käyttäytyä kohteliaan kuuliaisesti, tai tyttö lähtee (sijaiskotiin, ns. vapaaehtoinen huostaanotto). Valitkoon niistä kolmesta. keskimmäinen vaihtoehto vaatisi jotakin jo häneltäkin, ja ensimmäinenkin. Mutta Jos jo muutama kuukausi sinua on kohdeltu ala-arvoisesti kodissasi 14-vuotiaan toimesta, niin pysy vaihtoehtovalikossa. Mies tässä eniten alisuoriutuu tehtävästään isänä. Saakelin pönttö..

    • oppeliini1

      Nyt kun kuviot ovat hiukan selvinneet, on selvääkin selvempää ettei kumpikaan vanhempi halua huolellisesti ja harkiten tekemäänsä lasta!

      Herää kysymys, miksi noin alikehittyneet ja yksinkertaiset ihmiset edes saavat lisääntyä!

      Vahnemmat tekevät kaikkensa tuhotakseen tuon nuoren tyton henkisen kehityksen, musertaessaan sen taysin tehdäkseen hänestä yhteiskuntaa ja ihmisiä vihaavan miniterroristin. Onko ihme?!

      Tallä hetkellä lapsen käytos huutaa ohjausta, rakkautta, hyväksyntää ja taas ohjausta, ohjausta, ohjausta. Jos todella tunnet ETTET PYSTY sitä antamaan lapselle (aivan OK, kaikki eivät siihen pysty ja tunnistavat sen) voisitko ajatella että hankkisit oman asunnon , sallisit isän viettävän lähes kaiken vaapaa-aikansa lapsensa kanssa, ohjaten, tukien ja antaen lapselleen kuuluvan 100% huomionsa.

      Tästä tulisi vain 4 vuoden jakso kunnes lapsi on täysi-ikäinen ja todennäkoisesti jatko-opinnoissaan kodin ulkopuolella.
      Tuo on erittäin lyhyt aika kun vertaa sitä teidän yhteiseen 30-40 vuotiseen jaksoon tulevaisuudesa.

    • ut6777

      Toisaalta, sä voit keskustella jo 14-vuotiaan kanssa, ok, sun pitää muistaa että se on teini, mutta... Jos et itse lähde rääppimmiseen mukaan, teinin saa aikaa myöten kuuntelemaan. 14-vuotias ymmärtää jo sellaisia asioita kun aikuisen puhe, keskustelu, ja esimerkiksi miten puhutaan. Jos paasaat kuin kukkahattutäti ja iniset lapsellisuuksista tai lähdet meuhoamaan ja nalkuttamaan saisit virnuilua omiltakin lapsiltasi. Mutta. Kun puhut tiukkaan, asiallisesti ja menettämättä hermojasi, kuten aikuiselle, pääset lopulta perille.
      Älä yritä lahjoa mutta älä tarjoa tätimäistä otetta kuriin, koska teini on melkein aikuinen, - ja haluaa nähdä itsensä jo aikuisena.
      Puhut vain itsestäsi ja miten sinä kärsit, mutta muista myös sen toisen osa.

      Suurin ongelma teinien kanssa kommunikoinnissa on aikuisten alentuva kohtelu. Teini ei ole idiootti tai tunteeton ihminen, vaikka ylireagoi helposti, vaikkei tiedä vielä kaikkea, jne. suurin osa aikuisista ei tavoita nuoria, koska leikkivät tätiä/setää, puhuvat alentuvasti, ja huomaamattaan väheksyvästi. Vaatien kunnioitusta antamatta sitä itse.
      Missä hänen pitäisi sinua nyt totella? Miksi miehesi nyt pitäisi niin kovin likkaansa käskeä?
      Mieti myös ommaa tapaasi kommunikoida, ei siksi että olisit automaattisesti muka kokonaan väärässä, vaan siksi, että ei siinä enää miestäsi tarvita komentelemassa eikä kyse ole pelkästään "tottelemattomasta lapsesta" vaan nuoresta joka on matkalla aikuisuuteen.

      Miten sinua voi kohdella miten huvittaa? Jos hän ei tiskaa, hankkikaa tiskikone. Jos hän huudattaa stereoita, ota ne pois ja kerro rauhallisesti miksi ja tee sopimus. Jos hän ei siivoa koskaan, niin hän on normaali teini :D
      Älä hermostu enää MISTÄÄN, älä lähde mukaan mihinkään, älä taistele LASTA vastaan, vaan ala sinä nyt käyttäytyä kuin sinulla olisi kaikki kokemus maailmasta.

      Ja muista että hän muuttaa 6 vuoden sisällä pois kotoa kuitenkin. Se auttaa jaksamaan myös, nyt, kun te molemmat sitä tarvitte. Sinä olet mennyt juuri naimisiin, hänen äitinsä löytänyt uuden suhteen, mutta hänellä on takanaan rikkoutunut perhe, äitin hylkäys ja hänet on pakotettu hyväksymään silti uusia perheenjäseniä, kuten sinut joita hän ei ole tilannut. Hän ei ehkä olisi halunnut perustaa perhettä sinun kanssasi mutta väkisin hän tilanteeseen joutui. Olsiitko itse riemuissasi pakkonaittamisesta? Tuskin.

      Miten voisit puhua hänelle asiallisesti? Voisitko kertoa hänelle suoraan että sinusta tuntuu että hän vihaa sinua. Miksi? Voisitko selittää, että avioero ei ole sinun vikasi ja että maailma nyt ei ole täydellinen, mutta sinä et sille mitään mahda ja että tässä olisi aikaa myöten myös tutustumisen mahdollisuus, mahdollisuus uuteen ja hyvään. Voisitko keskustella hänen kanssaan siitä että jos ollaan perhe, siinä on tehtävä yhteistyötä, ja että hän nyt vaan ei ole vielä täysin itsenäinen aikuinen joten hänen on muutamia vuosia nyt yritettävä vaan kasvaa ja kestää.
      Miten olisit itse toivonut sinulle puhuttavan teininä? Voitko saada siitä apua?

      Tytär ehkä ei pidä sinusta, mutta te voitte oppia tulemaan toimeen. Ensin sinun täytyy hyväksyä se, että hänen ei oikeastaan tarvitsekaan pitää sinusta. Todennäköisesti hän tulee pitämään sinusta enemmän kun lopetat odotukset siitä. Toinen juttu on miettiä tuota kuria ja kuria, kuulostat nalkuttajalta: varo ettet ole sitä. Pinna kireällä koko ajan? Jep, lapset kyllä tietää miten ärsyttää ja etenkin kun näkevät että toinen aina reagoi ja on hermoheikko. Olet oiva kohde myös omaa vikaasi.
      Hän on nuori mutta lapsi. Hän purkaa omaa pahaa oloaan enemmän kuin että asia suoraan liittyisi Sinuun. Sinä olet vain kohde. Todennäköisesti hän vihaisi äitiään jos pystyisi, muista myös empatia: hän on surullinen, hylätty ja petetty.

      Puhut vain kurista, mutta et empatiasta. Puhut kuin tyttö olisi se ongelma, vaikka hänen ongelmansa näyttää olevan ympärillä olevat aikuiset: oletkos miettinyt sitä että ongema olettekin TE: sinä, sinun miehesi, hänen ex-vaimonsa ja uusi suhde. Tyttö joutuu elämään teidän kanssa, siinä kun te kaikki saatte valita. Hän ei pakota teitä, te pakotatte hänet. Se ehkä auttaa vähän näkemään asioita toisin, kun tajuaa että se todellinen kärsijä et kyllä ole sinä.
      Mutta tiedät miltä tuntuu kun asiat ei mene kuten haluaa ja koko ajan ärsyttää: siltä tytöstäkin varmaan tuntuu. Muista se.

      Yritä sinä olla empaattinen ja enemmän aikuinen. Yleensä jos haluaa ystäviä, pitää itse olla sitä ensin. Jos haluaa kunnioitusta, pitää kunnioittaa muita. Jos haluaa selvittää asiat, pitää itse tehdä aloite. Jos haluaa käden puristuksen, pitää ojentaa käsi.

      Muista nauttia viikonlopuista kun saatte olla kaksin.
      Tsemppiä, yritä muuten myös puhua miehesi kanssa, hän voi auttaa sinua, tietenkin, muutenkin kun komentelemalla.

    • mnä

      Ihmetyttää kyllä, että sinä olet aina paennut kotoa kun lapsi on tullut käymään. Eikö tuota suhdetta olisi pitänyt yrittää rakentaa jo siinä seurusteluvaiheessa, kun kuitenkin olit menossa naimisiin tytön isän kanssa, hyvänen aika. Vähän kuulostaa siltä ettet sinäkään halua olla tekemisissä hänen kanssaan, ja onko se ihmekään jos lapsi sitten tuossa tilanteessa oikuttelee.. Lisäksi puhut pelkästä käskemisestä ja kurista, siitä miten tyttö ei tottele sinua. Oletko edes yrittänyt rakentaa suhdetta häneen? Ei tyttö ole mikään pelkkä lapsi, jonka pitää olla kohtelias vanhemmilleen ja totella mitä aikuiset käskee - hänkin on ihminen, ansaitsee ihan normaalia kanssakäymistä myös aikuisten kanssa.

      • Anonyymi

        Minustakin on erikoisen kummallista lähteä pois kun tulevan puolison lapsi tuli käymään.


    • Anonyymi

      Mä en edes aloita mitään vakavaa suhdetta,mun teinitytär haukkuu minua 🤣Salaa minulla on ollut jotain seksisuhteita. Ja niin mennään kunnes ja jos joskus muuttaa tyttö omilleen,mutta ei minulla kiire ole. Moni mies vaan pettynyt,kun ihastuneet ja olen sanonut,että ei tässä elämäntilanteessa voi alkaa mitään vakavaa. Piste.

      • Anonyymi

        Ei minua ole teinit haukkuneet . Se on ollut alusta asti selvää. Mutta enpä ottanut uutta miestäkään. Meillä oli hyvä olla neljästään. Ja en ota vastakaan vaikka lapset asuu jo muualla. Voi tätä rauhaa kun ei tarvitse olla kenenkään mieliksi


    • Anonyymi

      Etkö tiennyt jo seurustellessa. Vai oliko tyttö ihan toisenlainen aiemmin.

      • Anonyymi

        No nythän voi tytär ilmaista omat ajatuksensakin aloitus on vuodelta 2013 eli kymmen vuotta vanha. Mitenkähän on käynyt? Onko pari eronnut ja tyttärelläkin jo oma perhe ja lapsia? 🤔 😃


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. 23
      1059
    Aihe