Olin mennyt yks tunti suokilla joka laukkas kovaa estettä päin (ryösti) ja en päässy mukaan hyppyyn. Oli sarjaeste joten hyppäs toisen hypyn perään. Tipuin pää edellä ja sain pienen aivotärähdyksen. Seuraavan kerran
kun hyppäsin sain taas hevosen joka meni lujaa. Sanoin ratsastusopelle etten haluu hypätä mut ope ei kuunnegyhyllu (mun mielestä). En kuitenkaa tippunut. Kun n. viikko sitten taas hyppäsin sain ponin josta tykkäsin paljon (en ollut hypännyt ennen tällä ponilla), ja sitten seki meni hirveen kovaa. Rupesin vetämään ohjista josta poni ei varsinkaa tykännyt. En sitte halunnut hypätä enää koska pelkään jos hevonen menee kovaa. Sanoin ratsastusopelle että en haluu hypätä joten menin sitte lopputunnin esteet käynnissä. Eli oon alkanut pelkäämään hyppäämistä ja mun mielestä se johtuu siitä kun tipuin siltä suokilta. Siis se tapahtu joskus vähän alle 2 vuotta sitten. Oon aatellu vaihtaa tallia ratsastusopen takia. Onko kellään neuvoja mitä teen ja miten voitan pelkoni? Oon nyt 12v. (täytän 13)
en uskalla hypätä...
8
340
Vastaukset
- hyppäämistä pelkäävä
Oon ratsastanut n. 6-7 vuotta
- jkasiro
Valitettavasti peloistaan pääsee vain tekemällä sitä mitä pelkää. ( minun tietääkseni.) Vaihda ratsastuskoulua ja sano uudelle opettajalle että pelkäät mutta haluat päästä pelostasi. Siellä voi olla rauhallinen heppa jolla opetella.
- samat sanat
On ollut samanlainen pelko, kuin sinulla, mutta vain laukassa. Sillä tipuin ja melkein jäin toisen hevosen jalkoihin. Kesti kuukausia ennen, kuin pystyin taas ajattelemaan edes laukkaamista. Itseluottamus meni täysin, vaikka vika oli lähinnä hevosen. Henkiset haavat paranee ajan kanssa. Ei se munkaan ope kuuntele, jos sanoo, että ei haluu tehdä jotain. On se mutkin pakottanut laukkaamaan ton tapahtuman jälkeen. Mutta taas tämä opettaja säälii ihmisiä, jotka itkee tippumisen jälkeen, vaikka ei ois käyny mitään. Rohkeutta sinulle paljon, paljon, paljon ja paljon. Aika auttaa ainakin mulla, mutta muistan edelleen sen tapahtuman ja kuinka paljon se opettaja huuti mulle, että oli täysin mun vika, kun tipuin.
- Anonyymi
Mäkään en uskalla hypätä. Tallilla missä mää käyn on estevalkku, jossa kaikki kaverini tallilta käyvät. Itse haluaisin enemmän kuin mitään muuta kans sinne valkkuun, mutta en uskalla hypätä. Myöskään ei pääse estekisoihin jos ei ole siellä valkussa. Voiko joku antaa vinkkejä miten ylittä pelkoni. En voi myöskään harjoitella hyppäämistä, koska normi tunneilla (kerran viikossa) missä käyn ei ikinä hypätä. Pliis antakaa vinkkei.
- Aikuisheppailija
Kokeilepa mennä estekoulutunnille, jossa harjoitellaan laukan säätelyä yms. sileällä. Mulla on ongelma että tulen aina liian hiljaa esteelle, koska laukan tulisi olla huomattavasti pidempää (askel 3,5metrinen), jolloin hepon pitäisi oikeasti mennä suhteellisen reippaasti ja vetävästi esteelle. Siksi varmaan tuntuu että hepo painaa äly lujaa esteelle, koska esim. kouluratsastuksessa painotetaan hevosen kokoamiseen ja lyhyeen laukkaan.
Minustakin kannattaisi kokeilla jotakin muuta tallia jossa opettaja kuuntelee oppilasta ja toimii sen mukaan. Ja se kannattaa tehdä pian ennen kuin pelkosi kasvaa niin paljon ettet uskalla ylittää edes maapuomia. Saattaisi olla hyvä ajatus aloittaa tuo estepuoli kerta kaikkiaan aivan alusta rauhallisella hevosella. Ihan niistä maapuomeista asti. Luottamuksesi hevosiin esteillä on mennyt, joten joudut rakentamaan sen kokonaan uudestaan. Aika ei yleensä tuollaisia pelkoja paranna, vaan kuten Kasiro sanoi, on tehtävä sitä mitä pelkää.
Toivottavasti pääset pelostasi!- Rimsu
Itse rakastan esteitä! Ne ovat niin ihania. Mielestäni on ehkäpä mukavampaa, jos saa vilkkaamman hevosen, mutta se on mielipidekysymys.
Kerro opettajalle tilanteestasi, silloin, kun hän ei ole juuri opettamassa. Kerro, että olet epävarma vilkkaiden hevosten kanssa, ja esitä toive, että saisit harjoitella ensin rauhallisella hevosella. Voit myös pyytää, että saisit aina saman hevosen estetunnille, se tuo varmuutta! Kun luotat kyseiseen hevoseen esteillä, voit alkaa pikkuhiljaa menemään muilla hevosilla.
Toinen keinoni on tämä: Jos vain on mahdollista, pyydä yksityistunti, se kannattaa. Kerro silloin tilanteesta opettajallesi, silloin hänellä on "aikaa" kuunnella. Yksityistunnilla opettaja keskittyy vain ja ainoastaan sinuun, eli voit päästä estekammostasi hyvinkin nopeasti.
Huom! Mene aluksi vain pieniä ristikoita. Etene omalla vauhdillasi! Kun luotat hevoseen ristikolla, opettaja voi nostaa vaikka samankorkuisen pystyn, jota alkaa pikkuhiljaa korottamaan. Tämä kannattaa!
Tsemppiä ratsastukseen, muista, että esteissä ei oo mitään pelättävää! :) - Tallityyppi
Minulla on pikku vinkki. Itselläni ainakin estetunneilla ja muilla hevonen hidastaa jos en näytä pelkoani vain olen ihan rauhallinen. Muista katsoa siihen suuntaan mihin olet menossa niin hevonen ei ala säntäillä ja käytä puolipidätteitä (nyrkki auki, nyrkki kiinni) jos hevonen on turhankin vauhdikas. Älä nojaa eteenpäin vaan taakse ja muista, ohjat tuntumalle hevosen suuhun. Testaa mennä esteeet ensin ravissa ja vasta sen jälkeen kokeilla laukkassa.
Voita pelkosi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268