Vitamiinikuureista kynsien liuskoittuminen?

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Aina kun yritän parantaa hiusteni, ripsieni ja kynsieni kuntoa vitamiinikuureilla, niin siitä seuraa täysin päinvastaista!

Olen syönyt piimaakuureja, ja erilaisia hiusten ja kynsien kuntoon vaikuttavia vitamiinisekoituksia. Tällä hetkellä on menossa maxi-hair kuuri, ja jo muutaman viikon kuluttua huomasin, että kynnet liuskottuvat joka ikinen päivä! Minun on pakko pitää ne tosi lyhyenä. Siinä on vaikuttavina aineina mm vitamiini A, C, E, B1, B2, niasiinia, B6, foolihappoa, B12, biotiinia.

Kynteni ja hiukseni eivät kuitenkaan ole mistään parhaimmasta päästä, ja ripseni ovat aivan kamalat. Olen harkinnut tekoripsien käyttöä päivittäin, koska ripseni ovat aivan nysät ja niissä on noin millin raot toisistaan, siis todella hirveät. Mitä ihmettä voisin tehdä?!
3371
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Niinpä... ensisijaisesti hiuslaatu/kynnen vahvuus ja malli ym. tulee geeniperimänä. Kovin paljoa siihen ei siis ravinnolla voi vaikuttaa. B-ryhmän vitamiineista puhutaan paljonkin, ovat myös vesiliukoisina vaarattomia (eli yliannostus tulee virtsan ja hikoilun mukana ulos) Huomattakoon tässä kohtaa, että rasvaliukoisten vitamiinien kohdalla yliannostus voi olla hyvinkin vaarallista. Mm A-vitamiinin yliannostus ensivaiheessaan alkaa irrottaa hiuksia (pienin harmi varmaankin)

Aliravitsemustila aiheuttaa ties minkälaisia ongelmia, mutta googlaamalla nälkäkuoleman partaalla olevia jenkkianorektikkokuvia, monilla on paksut hiukset päässään, vaikka kuolema kolkuttaa ovella. Kansakunta on sen verran "sekarotuista", että suurimmalla osalla on paksut hiukset. Toista on täällä kotomaassa, jossa usein olemme hennompihiuksisia.
Jos siis syöt "normaalisti" ja monipuolisesti, hiusten tai kynsien laatu tuskin muuttuu pillereitä popsimalla.

Ilman mitään stilettoversioita, luonnonkynteen voidaan tehdä myös pelkkä vahvistus (siis pidentämättä kynttä). Käy näyttäytymässä jossain laadukkaassa kynsistudiossa ja kysymässä vaihtoehdoista. Kun kynsimuotoilija näkee tilanteen, hän osaa suositella parasta vaihtoehtoa. Kysyminen ei maksa mitään!

Äänestä

Komppaan edellistä, En usko lisäravinteiden syonnillä olleen vaikutusta kynsiisi ja hiuksiisi suuntaan tai toiseen.

Kuinka pitkään siis olet noita aineita syönyt/ kuinka nopeasti näytti huononevan?

Kynnet ja hiukset ovat kuollutta ainetta, joten vain siihen osaan, joka juuri nyt muodostuu, voi vaikuttaa ruokavaliolla.

Kynnet kasvavat kynsivallin alapuolella olevasta kasvualueesta lähtien millin, enintään kaksi kuussa, hiukset hieman nopeammin. Jotta lisäravinteiden oton aiheuttamat erot voi nähdä ( jos siis mitään eroa on), pitää siis napsia niitä useiden kuukausien, jopa vuosien ajan.

Ihmiset kuitenkin ilmoittavat selviä rakenne-eroja jo parin viikon jälkeen. Tämä on placebo- efektiä, eli mikä muutos sitten koetaankaan tapahtuneen, ei johdu nautituista aineista.

Nopeimmin kynsien kuntoon vaikuttavat ympäristötekijät - kuinka niitä rasvaa ja pahoinpitelee. Kuivuminen esimerkiksi liian vedellä läträyksen takia on yksi tärkeimpiä syitä kynsien huonoon kuntoon. Suojele käsiäsi ja rasvaa säännöllisesti. Se on tärkein konsti kynsien pitämiseksi vahvoina ja kauniina.

Äänestä
  • Eiku - kyseessä ei tietenkään ole placebo -effekti vaan väärin tulkittu syy-seuraus suhde...:P . (Placebossa tapahtuu oikeaa muutosta, koska tuotteen, hoidon tehoon uskotaan "mieli parantaa". Negatiivisen placebon nimi on nosebo. Kuitenkin, tässä tapahtuneella muutoksella ei ole mitään yhteyttä siihen, uskoiko hoitoon vai ei. On ainoastaan (virheellisesti) oletettu muutoksen aiheutuneen jostakin)

    (pitäisi antaa ina kahvin imeytyä ennenkuin alkaa kirjoittaa)

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


hair, nails and skin kirjoitti:

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista? Aina kun yritän parantaa hiusteni, ripsieni ja kynsieni kuntoa vitamiinikuureilla, niin siitä seuraa täysin päinvastaista!

Olen syönyt piimaakuureja, ja erilaisia hiusten ja kynsien kuntoon vaikuttavia vitamiinisekoituksia. Tällä hetkellä on menossa maxi-hair kuuri, ja jo muutaman viikon kuluttua huomasin, että kynnet liuskottuvat joka ikinen päivä! Minun on pakko pitää ne tosi lyhyenä. Siinä on vaikuttavina aineina mm vitamiini A, C, E, B1, B2, niasiinia, B6, foolihappoa, B12, biotiinia.

Kynteni ja hiukseni eivät kuitenkaan ole mistään parhaimmasta päästä, ja ripseni ovat aivan kamalat. Olen harkinnut tekoripsien käyttöä päivittäin, koska ripseni ovat aivan nysät ja niissä on noin millin raot toisistaan, siis todella hirveät. Mitä ihmettä voisin tehdä?!

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu