Työterveyshuolto

ihmetteleväinen

Keille työntekijöille työterveyshuolto täytyy järjestää? Uudessa työpaikassani työterveyshuoltoa saavat käyttää vain vakituiset työntekijät. Onko tämä oikein? Oma työsuhteeni on määräaikainen.

33

2576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei tarvi olla

      Usein on niin, ettei määräaikaisilla ole tt-huoltoa, sitä ei tarvi olla 6kk ja alle työsuhteissa. Työhöntulotarkastuksen jossain paikoissa voi vaatia, mut senki voi korvata sillä, että vaatii työntekijää hankkimaan todistuksen terveydentilasta paikkaa vastaanottaessaan. Näin ainakin kunnallisella puolella. Omalla kohdallani tt-huolto on ollut muistaakseni kolmessa paikassa ja työpaikkoja on takana lähemmäs 20... pätkätöitä siis mullakin.

    • ei laiskoille lusmui

      Ihan hyvä ettei ole. Ei tule juostua siellä turhassa saikun haussa. Ehtii vähän kokeilla työn tekoakin. Kun joutuu itse maksamaan arvauskeskuksen käyntimaksut niin ehkä ei tule joka maanantaiksi haettua saikkua vai mitä luulet?

      • mukava1234333

        miksi pitää aina olla P***amainen ja urpoilla muille...


    • Pomotin

      Työterveyshuolto pitää järjestää kaikille työntekijöille. TTH:n sisältö ja laajuus riippuu työtehtävästä. TTH:n ei tarvitse olla ilmainen työtekijälle ja sen saa järjestää esim. terveyskeskuksessa.
      TTH on erilainen samassakin yrityksessä eri työtekijöiden välillä. Nosturinkuljettajalla on eri vaatimukset kuin esim. aulaemännällä.

      Todistus työkyvyttömyydestä ( "saikkulappu" ) ei tarkoita, että saa olla pois töistä. Työnantaja voi järjestää ko. ajaksi sellaista työtä, jossa todettu työkyvyttömyys ei haittaa. Vaikkapa nosturinkuljettaja, joka on murtanut vasemman kätensä, voi tehdä "toimistohommia" kun kerran oikea käsi on ehjä.

      Täältä lisää:

      Finlex 21.12.2001/1383 Työterveyshuoltolaki

      • Possut ja rei'ät

        Joo, mut siinä laissa on niin paljon porsaanreikiä, millä sitä voi kiertää, kuten nyt vaikka tuo pätkäläisten todistus terveydentilasta ennen paikan vastaanottamista. Tuolla korvataan työhöntulotarkastus, joka on "minimivaatimus" koko työterveyshuollon osalta.


      • Pomotin
        Possut ja rei'ät kirjoitti:

        Joo, mut siinä laissa on niin paljon porsaanreikiä, millä sitä voi kiertää, kuten nyt vaikka tuo pätkäläisten todistus terveydentilasta ennen paikan vastaanottamista. Tuolla korvataan työhöntulotarkastus, joka on "minimivaatimus" koko työterveyshuollon osalta.

        Eipä sitä tässä mitenkään kierretä. Todistuksen saa yksityiseltä, terkkarilta tai TTH:sta. Joka tapauksessa se maksaa, jos työnantaja ei ole päättänyt sen olevan työntekijälle maksutonta.
        Ja tuo työhöntulotarkastus... Ei ole olemassa minimivaatimusta, vaan se tehdään työ edellyttämällä laajuudella. Se EI tarkoita täydellistä lääkärintarkastusta munaskuita myöten.
        Pätkälaiseltä voidaan vaatia todistus, mutta jos kyseessä on työ, johon on jotain erityisiä vaatimuksia / edellytyksiä, niin tarkastus tehdään sen mukaan ja sen pitää kustantaa työnantaja.
        Toisaalta, ihmettelisin jos ihan oikeasti johonkin erityistehtävään palkataan osaamaton vuokramies periaatteella "lähettäkää nyt joku"... Niin kuin tehdään lyhyisiin rakennusaputöihin.
        Mutta, muista, että työnantajia on ihan yhtä kummallisia kuin työntekijöitäkin, elämän koko kirjo. Huijareita ja veijareita siinä missä rehellisiä ja ahkeria...


      • Pienikin säästö
        Pomotin kirjoitti:

        Eipä sitä tässä mitenkään kierretä. Todistuksen saa yksityiseltä, terkkarilta tai TTH:sta. Joka tapauksessa se maksaa, jos työnantaja ei ole päättänyt sen olevan työntekijälle maksutonta.
        Ja tuo työhöntulotarkastus... Ei ole olemassa minimivaatimusta, vaan se tehdään työ edellyttämällä laajuudella. Se EI tarkoita täydellistä lääkärintarkastusta munaskuita myöten.
        Pätkälaiseltä voidaan vaatia todistus, mutta jos kyseessä on työ, johon on jotain erityisiä vaatimuksia / edellytyksiä, niin tarkastus tehdään sen mukaan ja sen pitää kustantaa työnantaja.
        Toisaalta, ihmettelisin jos ihan oikeasti johonkin erityistehtävään palkataan osaamaton vuokramies periaatteella "lähettäkää nyt joku"... Niin kuin tehdään lyhyisiin rakennusaputöihin.
        Mutta, muista, että työnantajia on ihan yhtä kummallisia kuin työntekijöitäkin, elämän koko kirjo. Huijareita ja veijareita siinä missä rehellisiä ja ahkeria...

        Kyllä se homma menee edelleen niin, että työterveyshuollon "pakollisuutta" voidaan kiertää lukemattomilla eri tavoilla. Yksi yleisimpiä on tuo töiden pätkittäminen, pätkäduunarille kun ei tarvi järjestää tt-huoltoa ollenkaan, jos pätkät on tarpeeksi lyhyitä!


      • Pomotin
        Pienikin säästö kirjoitti:

        Kyllä se homma menee edelleen niin, että työterveyshuollon "pakollisuutta" voidaan kiertää lukemattomilla eri tavoilla. Yksi yleisimpiä on tuo töiden pätkittäminen, pätkäduunarille kun ei tarvi järjestää tt-huoltoa ollenkaan, jos pätkät on tarpeeksi lyhyitä!

        Työterveyshuolto on järjestettävä huomioiden työn luonne ja sen vaatimusten mukaisesti. Yhdessäkään lain ja asetuksen kohdassa ei ole mainintaa pätkä-, tai vuokratyötä. Ts. homman on oltava kunnossa. Ja sillä selvä.

        TTH:n ei kuitenkaan tarvitse olla työntekijälle maksutonta tai alennetulla hinnalla. Sen ei myöskään tarvitse sisältää mitään erityistä, vaikkapa nyt labroja, jos työn luonne ( kemikaalit jne. ) eivät sitä edellytä. Asiaan riittää työnantajan tekemä sopimus terveyskeskuksen kanssa ja siellä nimetty henkilöstö. Työntekijä menee ao. terkkarille tarvitessaan palveluja ja maksaa saamastaan hinnaston mukaan.

        On tietenkin ihan selvää, että yhden viikon työkeikka esim. raksasiivouksessa ei todellakaan tähän liity - eikä kai siitä kenelläkään ole kysymyskään.


    • -------------

      Itse ollut yli 1,5 v. pienellä yrityksellä. Nyt tulossa työterveystarkastus.Ihan kiva, voi ottaa suojainasioita ym. esille- samalla puljulla on toisenlaista työtä tekeviä, ja 2 jotka on vaikka minkä sotkun- sementtipölyistä lähtien- kanssa tekemisissä.
      Vasta muista syistä otettiin kattavat kokeet, kaikkee tuskin tarttee...

      Onko se oikeasti kunkin työtehtävien vaatimassa laajuudessa? Esim. toinen kahdesta ei ole pahimpien hengitystä kiusaavien kanssa, metallipölyt, ja vastaavat.

    • Pomotin

      Työsuojelu on oltava kunnossa - siihen ei suorastaan liity mikään työterveys yms. Työsuojelun tarkoitus on suojella työntekijää työstä aiheutuvien, terveyteen vaikuttavien ongelmien, vaiktuksilta. Ts. työnantajan on ensisijaisesti poistettava erilaisin järjestelyin vaara. Toissijainen on henkilökohtaisten suojaisten käyttö.
      Siis putoamisvaara on poistettava kaide- yms. järjestelyin. Jos tähän ei pystytä, on käytettävä putoamissuojia yms.

      Tällaisessa työsuojelussa ei työnantajalla ole mitään keinoa välttää näitä. On kuitenkin huomattava, että työntekijällä on myös velvollisuus noudattaa annettuja ohjeita ja käytettävä määrättyjä suojalaitteita.

      Erimerkki: Hiontatyössä on lentävien partikkeleiden vaara. Kone on suojattava siten, että ympäri lentävät asiat ja melu jää suojusten sisään. Työntekijän on käytettävä silmäsuojaimia ja kuulosuojaimia, jos melu/kipinäsuojausta ei teknisesti voida tehdä. Tällainen on vaikkapa kulmahiomakone.

    • --------------------

      eli tilanne on se, että olen osa-aikatyössä, ja palkkani jää pieneksi siten, ettei minua huvita ostaa noin 50 raskaansarjan hengityssuojaionta vuoteen. Käytän kohteissa suojaimia jos on paikanpäällä- kohteiden omia, ta on hankkinut aikoinaan kolme( tavallista) pölysuojaa.
      Näin meillä.
      Saahan tuon nimen omaan työterveyteen liittyvän ottaa puheeksi työterv. tark?
      Jos en ota, tuskin tilanne korjaantuu, on ollut puhetta kyllä pomolle asiasta.
      Mielellänhän sitä illat yskisi muuta kuin mustanharmaata sotkua.

      • Pomotin

        Sinun ei tarvitse omalla rahalla ostaa ko. suojaimia. Niiden hankinta on yksiselitteisesti työnantajan ( -teettäjän ) homma.
        Jos niitä ei ole, niin voi työstä kieltäytyä, eikä se ole irtisanomisperuste. Asian voi viedä myös viranomaisille.


      • Nimimerkki varattu
        Pomotin kirjoitti:

        Sinun ei tarvitse omalla rahalla ostaa ko. suojaimia. Niiden hankinta on yksiselitteisesti työnantajan ( -teettäjän ) homma.
        Jos niitä ei ole, niin voi työstä kieltäytyä, eikä se ole irtisanomisperuste. Asian voi viedä myös viranomaisille.

        Kannattaa ottaa asia puheeksi työsuojeluvaltuutetun kanssa, että saadaan osa-aikaiselekin tarvittavat suojaimet käyttöön.

        Ainakin omalla työmaalla hankittiin ulkopuoliselle työntekijälle firman puolesta suojaimet, kun siihen ensin vain huomattiin puuttua. Ennen asiaan puuttumista oli kyseistä työtä tehty varmaan vuoden verran parinkin eri henkilön toimesta. Pomon yksi tehtävistä on seurata, ja tarvittaessa huolehtia, että työntekijä käyttää tarvittavia suojaimia, olipa ne sitten millaisia tahansa.


      • Pomotin
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        Kannattaa ottaa asia puheeksi työsuojeluvaltuutetun kanssa, että saadaan osa-aikaiselekin tarvittavat suojaimet käyttöön.

        Ainakin omalla työmaalla hankittiin ulkopuoliselle työntekijälle firman puolesta suojaimet, kun siihen ensin vain huomattiin puuttua. Ennen asiaan puuttumista oli kyseistä työtä tehty varmaan vuoden verran parinkin eri henkilön toimesta. Pomon yksi tehtävistä on seurata, ja tarvittaessa huolehtia, että työntekijä käyttää tarvittavia suojaimia, olipa ne sitten millaisia tahansa.

        >> Pomon yksi tehtävistä on seurata,...


      • Nimimerkki varattu
        Pomotin kirjoitti:

        >> Pomon yksi tehtävistä on seurata,...

        Quote:

        Olen hämmästynyt, että 2013 tällaisesta asiasta käydään edes keskustelua.

        End quote.


        Itse en ola lainkaan hämmästynyt asiasta. Itse olen opiskellut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana kaksi ammattia, ja kummassakaan opinnoissa ei käsitelty milläänlailla näitä työelämän pelisääntöjä. Joten onko se mikään ihme, että ns. perusasiatkin on hieman hakusessa, eikä vain nuorimmilla ikäpolvilla. Nythän tiedonhankinta on lähinnä kantapään kautta tapahtuvaa, ja siitä kuulee uutisissa joka kesä koulujen alkaessa.

        Olisikin todella hyvä, että asioista puhuttaisiin jo "nuorisoasteella" (ammattikoulu, lukio, ja miksei jo peruskoulun viimeisillä luokilla) , ettei jäisi turhia puutteita omissa tiedossa, niin omista kuin työnantajan velvollisuuksista kuin oikeuksistakin.


      • Pomotin
        Nimimerkki varattu kirjoitti:

        Quote:

        Olen hämmästynyt, että 2013 tällaisesta asiasta käydään edes keskustelua.

        End quote.


        Itse en ola lainkaan hämmästynyt asiasta. Itse olen opiskellut viimeisen parin kymmenen vuoden aikana kaksi ammattia, ja kummassakaan opinnoissa ei käsitelty milläänlailla näitä työelämän pelisääntöjä. Joten onko se mikään ihme, että ns. perusasiatkin on hieman hakusessa, eikä vain nuorimmilla ikäpolvilla. Nythän tiedonhankinta on lähinnä kantapään kautta tapahtuvaa, ja siitä kuulee uutisissa joka kesä koulujen alkaessa.

        Olisikin todella hyvä, että asioista puhuttaisiin jo "nuorisoasteella" (ammattikoulu, lukio, ja miksei jo peruskoulun viimeisillä luokilla) , ettei jäisi turhia puutteita omissa tiedossa, niin omista kuin työnantajan velvollisuuksista kuin oikeuksistakin.

        Näistä asioista puhuttiin monesti ammattikoulussa 1971-1973.
        Sen jälkeen myös muissa kouluissa.

        Nykyään on koulussa se ongelma, että nuorella on EVVK-asenne, niin eipä sitä asiat jää päähän. Eikä kukaan saa vaatia eikä käskeä mitään, ettei lapsen mielenterveys järky eikä tule traumoja kesken Cociksen juontia.
        No, näitä ongelmanuoria sitten näkyy meilläkin yrittämässä työntekoa, mutta kun asenne on se mikä on, niin eipä mene mikään jakeluun...


      • Mistänäitäsikiää?!
        Pomotin kirjoitti:

        Näistä asioista puhuttiin monesti ammattikoulussa 1971-1973.
        Sen jälkeen myös muissa kouluissa.

        Nykyään on koulussa se ongelma, että nuorella on EVVK-asenne, niin eipä sitä asiat jää päähän. Eikä kukaan saa vaatia eikä käskeä mitään, ettei lapsen mielenterveys järky eikä tule traumoja kesken Cociksen juontia.
        No, näitä ongelmanuoria sitten näkyy meilläkin yrittämässä työntekoa, mutta kun asenne on se mikä on, niin eipä mene mikään jakeluun...

        "Näistä asioista puhuttiin monesti ammattikoulussa 1971-1973.
        Sen jälkeen myös muissa kouluissa."

        No nyt on jo pakko sanoa: haista äijä p*ska!

        Se, että olet käynyt ammattikoulusi 70-luvulla ei tee sinusta vielä Jumalaa!

        Se, että olet yli 5-kymppinen ikäkriisissä kieriskelevä, ei tee sinusta kaikkitietävää!

        Se, että nykyään asiat on niinku on, ei muutu yöstä päiväksi, tai mustasta valkoiseksi, vaikka jaarittelisit miten päin tahansa niitä "olen wanha ja wiisas 70-luvun koulujen kasvatti" -jankutuksiasi!

        Nyt on nyt, ennen oli ennen. Olet ehkä vanha, mutta se ei tee sinusta automaattisesti VIISASTA!


      • Pomotin
        Mistänäitäsikiää?! kirjoitti:

        "Näistä asioista puhuttiin monesti ammattikoulussa 1971-1973.
        Sen jälkeen myös muissa kouluissa."

        No nyt on jo pakko sanoa: haista äijä p*ska!

        Se, että olet käynyt ammattikoulusi 70-luvulla ei tee sinusta vielä Jumalaa!

        Se, että olet yli 5-kymppinen ikäkriisissä kieriskelevä, ei tee sinusta kaikkitietävää!

        Se, että nykyään asiat on niinku on, ei muutu yöstä päiväksi, tai mustasta valkoiseksi, vaikka jaarittelisit miten päin tahansa niitä "olen wanha ja wiisas 70-luvun koulujen kasvatti" -jankutuksiasi!

        Nyt on nyt, ennen oli ennen. Olet ehkä vanha, mutta se ei tee sinusta automaattisesti VIISASTA!

        Jaahas.
        Kun et mitään järjellistä osaa kirjoittaa, niin kykenet sentään haistattelemaan.
        Nooh... kukin tietenkin kirjoittelee siten, kuin järki sanoo.

        En ole mitenkään väittänyt olevani erityisen viisas. Mutta tiedän silti asioista, koska olen ottanut selvää ja opiskellut. Senkin jälkeen kun amiksesta pääsin. Joten en kirjoittele luulojani tai niitä "tietoja", joita ostarilla luusereilta kuulee.
        Vanha viisaus on: Lukeminen kannattaa aina.
        Lisään tähän: Pitää osata lukea ja ymmärtää lukemansa. Eikös?


      • Syvä huokaus...
        Pomotin kirjoitti:

        Jaahas.
        Kun et mitään järjellistä osaa kirjoittaa, niin kykenet sentään haistattelemaan.
        Nooh... kukin tietenkin kirjoittelee siten, kuin järki sanoo.

        En ole mitenkään väittänyt olevani erityisen viisas. Mutta tiedän silti asioista, koska olen ottanut selvää ja opiskellut. Senkin jälkeen kun amiksesta pääsin. Joten en kirjoittele luulojani tai niitä "tietoja", joita ostarilla luusereilta kuulee.
        Vanha viisaus on: Lukeminen kannattaa aina.
        Lisään tähän: Pitää osata lukea ja ymmärtää lukemansa. Eikös?

        No et sitten pitkästä iästä huolimatta ole oppinut pitämään silmiä & korvia auki? Suu ilmeisesti on auki sitäkin enemmän - tullut nähtyä tämän tyypon persoonia ennenki.

        Jos joskus vaivaudut kuitenkin pitämään suun soukemmalla ja silmät & korvat auki, voit ehkä jopa todeta sellaisia asioita, kuten että tuo ketjussa väännelty TYÖTERVEYSHUOLTO ei todellakaan ole itsestäänselvyys jokaiselle työntekijälle, varsinkaan pätkäläiselle. Laki voi sanoa mitä tahansa, aina löytyy joku porsaanreikä millä sitä pystyy kiertämään ja työnantajat käyttää luonnollisesti nuo säästökeinot hyväkseen!

        Jos pitäisit silmät & korvat auki, voit ehkä omin silmin ja korvin todeta, että Suomessa on lukematon määrä työssäkäyviä ihmisiä, joilla ei ole minkään valtakunnan työterveyshuoltoa.

        Väität, että tt-huolto pitää lain mukaan olla kaikilla, yms, mutta milläkähän jääräjaarituksella lohdit näille työterveyshuollottomille työntekijöille työterveyshuollon...?

        P.S. Olen ehkä nuori ja tyhmä, mutta silmät & korvat ne on mullakin, olen jopa oppinut käyttämään niitä.


      • Pomotin
        Syvä huokaus... kirjoitti:

        No et sitten pitkästä iästä huolimatta ole oppinut pitämään silmiä & korvia auki? Suu ilmeisesti on auki sitäkin enemmän - tullut nähtyä tämän tyypon persoonia ennenki.

        Jos joskus vaivaudut kuitenkin pitämään suun soukemmalla ja silmät & korvat auki, voit ehkä jopa todeta sellaisia asioita, kuten että tuo ketjussa väännelty TYÖTERVEYSHUOLTO ei todellakaan ole itsestäänselvyys jokaiselle työntekijälle, varsinkaan pätkäläiselle. Laki voi sanoa mitä tahansa, aina löytyy joku porsaanreikä millä sitä pystyy kiertämään ja työnantajat käyttää luonnollisesti nuo säästökeinot hyväkseen!

        Jos pitäisit silmät & korvat auki, voit ehkä omin silmin ja korvin todeta, että Suomessa on lukematon määrä työssäkäyviä ihmisiä, joilla ei ole minkään valtakunnan työterveyshuoltoa.

        Väität, että tt-huolto pitää lain mukaan olla kaikilla, yms, mutta milläkähän jääräjaarituksella lohdit näille työterveyshuollottomille työntekijöille työterveyshuollon...?

        P.S. Olen ehkä nuori ja tyhmä, mutta silmät & korvat ne on mullakin, olen jopa oppinut käyttämään niitä.

        >>...ei todellakaan ole itsestäänselvyys jokaiselle työntekijälle..>...Suomessa on lukematon määrä työssäkäyviä ihmisiä,...


      • Anonyymi

        Määräaikainen työsopimus ja työtapaturma. Työnantajasta johtuneesta syystä minulle sattui työtapaturma. Vaikka tapahtuma oli esimiehen ja tiimivetäjän tiedossa he eivät antaneet minulle tapaturmailmoitusta. Menin omakustanteisesti lääkäriin, röntgeniin, magneettikuvaan ja edessä on operaatio. Tulee turhan tyyriiksi maksaa omasta pussista työnantajan laiminlyönneistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määräaikainen työsopimus ja työtapaturma. Työnantajasta johtuneesta syystä minulle sattui työtapaturma. Vaikka tapahtuma oli esimiehen ja tiimivetäjän tiedossa he eivät antaneet minulle tapaturmailmoitusta. Menin omakustanteisesti lääkäriin, röntgeniin, magneettikuvaan ja edessä on operaatio. Tulee turhan tyyriiksi maksaa omasta pussista työnantajan laiminlyönneistä.

        Työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan työnantajan on tehtävä vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön työntekijälle sattuneesta työtapaturmasta tai hänellä epäillystä ammattitaudista 10 työpäivän kuluessa. Sillä ei ole merkitystä onko työsuhde määräaikainen vai toistaiseksi voimassaoleva, kunhan pystyt näyttämään työsuhteen tarvittaessa, jos työnantaja ei myöntäisi sitä.

        Pyydä hoitolaitosta lähettämään laskut työnantajasi vakuutusyhtiöön. Jos kävit julkisella tutkimuksissa ja hoidossa, on hoitolaitoksella intressi saada asia työtapaturma käsiteltäväksi, koska saavat sinulle antamastasi hoidosta kaikki kustannukset täysimääräisinä takaisin vakuutuksesta, kun kyse on lain mukaan korvattavasta työtapaturmasta.


      • Anonyymi
        Pomotin kirjoitti:

        Näistä asioista puhuttiin monesti ammattikoulussa 1971-1973.
        Sen jälkeen myös muissa kouluissa.

        Nykyään on koulussa se ongelma, että nuorella on EVVK-asenne, niin eipä sitä asiat jää päähän. Eikä kukaan saa vaatia eikä käskeä mitään, ettei lapsen mielenterveys järky eikä tule traumoja kesken Cociksen juontia.
        No, näitä ongelmanuoria sitten näkyy meilläkin yrittämässä työntekoa, mutta kun asenne on se mikä on, niin eipä mene mikään jakeluun...

        Työpaikoilla homma on niin, että totta kai työntekijä latoo päälleen ne vaatteet ja suojaimet joita on, kun tarvitsee.
        Itse olen vuokratyössä. Oma työnantaja ei hommaa mitään työvaatteita eikä suojainasioita, kohteessa on heidän väelleen, ja itse saan pyytää kengät kun entiset on loppuun kulutettu, ja pistoilta suojaavia käsineitä voin käyttää, mutta nekin on välillä toimittavalta taholta loppu.
        Voin käyttää ehkä suojalaseja. Sitä ei ole kerrottu, kuuluuko se pakettiin. Omaa työnantajaa ei ole näkynyt käymässä kohteessa, jpoka on teollisuuden paikka. Yksi työterveystarkastus oli jo vuosia sitten, missä lähinnä höpistiin, otettiin verenpainelukema, maksakokeet. Lääkäri vielä hgalusi puhua verenpaineestani, mitään kunnollista apua en siihen saanut.
        Oli vähän niinku korkeat lukemat, oli pitkään, on välillä vähän alentuneet, mutta kotimittauksilla huomannut niiden taas huitelevan ylempänä.
        Paikallinen terveydenhuolto? Vitsi, läpi ei puhelimella pääse. Palveluissa ruuhkaa. Ei kellään duunarilla arkena ole normaalisti aikaa jonottaa tunteja puhelimessa klo se ja se välillä.
        Eli täälläpäin ainakin on kohtaanto-ongelmat asiakkaan ja terveydenhuollon vä'lillä, ettei pelkoa että mitään turhia kukaan sieltä saa, kun ei hankaliakan vaivoja pääse hoidattamaan.


      • Anonyymi
        Pomotin kirjoitti:

        Jaahas.
        Kun et mitään järjellistä osaa kirjoittaa, niin kykenet sentään haistattelemaan.
        Nooh... kukin tietenkin kirjoittelee siten, kuin järki sanoo.

        En ole mitenkään väittänyt olevani erityisen viisas. Mutta tiedän silti asioista, koska olen ottanut selvää ja opiskellut. Senkin jälkeen kun amiksesta pääsin. Joten en kirjoittele luulojani tai niitä "tietoja", joita ostarilla luusereilta kuulee.
        Vanha viisaus on: Lukeminen kannattaa aina.
        Lisään tähän: Pitää osata lukea ja ymmärtää lukemansa. Eikös?

        Toki tiedän itse että suojautua pitäisi. Sen tiedän ettei suojainten hankinta ole oma juttuni, vaan työnantajani pitäisi pyynnöstäni tulla kohteeseeni katsomaan mikä tarve niille on. Mielöuummin suojaimia mukanaan.
        Tätä ei kuitenkaan tapahdu. Miksi? Koska se maksaa.


    • --------------------

      Oman ta. n muut, paitsi 2, on ihan eri hommissa. Nämä 2, joista itse toinen, on yleensä "omillaan" kentällä kiertämässä, ja kohteidenhan ei tartte huolehtia kuin se, että itse kohtees on sitä työtä tehtäväksi.
      Otin asian esille työterveydessä, tuli myös lekuriaika käsien vuoksi. Ja kuulin että ta:n pitäis hommata kuulosuojaimetkin... joo, parempi kun ei näytä työläinen toimistolla naamaa, kun kuluja tulee lisää.
      Ja ihme, jos jatkossakaan tarvikevarastosta suojaimia löytyy. Itse jos ostan niin laitan kuitit asiakaskohekuittien kanssa samaan nivaskaan kyllä, osa-aikainen ei niin rikas matalapalkalla ole, että menisi silleensä...
      Vai lakisääteinen?
      Eli tarkoituksella kiertää.

      • Paavo R

        Siis mitä?
        Voisitkos kirjoitta hieman selvemmin...


      • AY1

        Työnantajan kuuluu hankkia kaikki työssä tarvittavat suojaimet niitä ei itse pidä ostaa.
        Voi odotella kaikessa rauhassa työpaikalla niin kauan kun ne suojaimet on saatavilla.
        Työstä voi kieltäytyä jos ei ole tarvittavia suojaimia, ja palkka se vaan juoksee.


      • --------------------
        Paavo R kirjoitti:

        Siis mitä?
        Voisitkos kirjoitta hieman selvemmin...

        Eli kun on ny näitä työsuhteita,joissa työt on tilausten mukaan pitkin kyliä. Työterveys mitenkään vähätellyt, vaikka silleen, tuntiliksainen.
        On se päivä, kun ei näin aamusta vielä ole keikkaa, lekurikin on ennen vika kohdetta.
        Työterveydestä kait menee tieto, mitä koottu, ta:lle? Sitähän varten hän sen maksaa, että saa itsekin jotyain tietoa tt toimintakyvystä, jne... no, tetanut saatu, plussaa sekin.
        Ja oikeasti, monet oikeet duunit on niin, että tt huolehtii käyntikuittiasiat, jne. kun ta itse tekee muuta kokonaan, eikä kerkee joka pikkuasiaa. Eikse ny o iha normaali käytäntö? sama se mis raha kulkee kassaan, kun kulkee...


      • Paavo R
        -------------------- kirjoitti:

        Eli kun on ny näitä työsuhteita,joissa työt on tilausten mukaan pitkin kyliä. Työterveys mitenkään vähätellyt, vaikka silleen, tuntiliksainen.
        On se päivä, kun ei näin aamusta vielä ole keikkaa, lekurikin on ennen vika kohdetta.
        Työterveydestä kait menee tieto, mitä koottu, ta:lle? Sitähän varten hän sen maksaa, että saa itsekin jotyain tietoa tt toimintakyvystä, jne... no, tetanut saatu, plussaa sekin.
        Ja oikeasti, monet oikeet duunit on niin, että tt huolehtii käyntikuittiasiat, jne. kun ta itse tekee muuta kokonaan, eikä kerkee joka pikkuasiaa. Eikse ny o iha normaali käytäntö? sama se mis raha kulkee kassaan, kun kulkee...

        >> Ekomans Oy toimittaa teollisuudelle ja kunnille pölynpoistojärjestelmiä, ilmansuojelulaitteita ja -laitoksia, keskussiivousjärjestelmiä ja pintakäsittelylaitoksia > ...jne... no, tetanut saatu, plussaa sekin..


    • AY!

      On työntekijöiden "saamattomuutta" jos ei työterveyshuoltoa ole.
      Silloin pitää tehdä iloitus aluehallitovirastoon asiasta.
      Huonopuoli on kun työnatajalle on niin pinet sanktiot tästä lain rikkomisesta, jos olisi vaikka 5000€/per tyntekijä sakkoa niin eköhän se työterveyshuolto kuntoon tulisi.

      Ehkäpä vielä pitäisi olla puutteesta ilmoittajalle palkkio vaikka 2000€, joka maksetaan viranomaisten kautta, silloin ei tule työnantajan tietoo kuka on ilmoituksen tehnyt.

      Työpaikalla pitää olla työterveyshuolto kunnossa, ja vielä pitää olla voimassa oleva työtervyshuoltosuunnitelma

      • Anonyymi

        Ainakin eräässä valtion omistamassa firmassa määräaikaiset ja keikkalaiset pääsivät työterveyshuoltoon vain kinuttuaan ensin esimieheltä "maksusitoumuksen". Jos kävi toisaalla lääkärissä ja tuli saikkua, se oli voi voi.


    • Anonyymi

      turha laitos , töissä ne ihmiset jotka ei muualle kelpaa , lääkäreitä myöten . pulja kiinni ja nopeasti,. Säästyy kaikkien rahat..

    • Anonyymi

      Ei tämä terveyshuolto asia keskustella siinä tyäehtosopimusta tehtäessä?
      Siinä sovitaan Työantajaterveyshuolto vai yleinen Terveyskeskus.
      Terveystarkastuksen voi henkilö suorittaa asuinpaikkakuntansa Terveyskeskuksessa.
      Samoin sairautta voi hoitaa,terveyskeskuksessa olevien lääkäreiden kautta.
      Erotuksena tässä on vain"Maksaja".Työterveyden maksaa Työnantaja ja Oman asuinkunnan Terveydenhuollon maksaa työntekijä(.Määräaikaisille)
      Kannattaa sopia tyehtosopimusta tehtäessä Vuokrafirmojen kanssa,myös tästä asiasta.. Nyky aikana asiat eivät ole yksiselvittäisiä,määräaikaisilla /toistaiseksi olevilla työntekijöillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe