Minua on alkanut kiinnostaa kullan etsintä.
Kullan kaivuu minua kiinnosti jo pikkupoikana ja haaveeni oli kullankaivajaksi pohjoiseen, mutta aikuistuttua asia unohtui, mutta nyt taas vanhempana on alkanut kullanetsintä yleensäkin,tekniikasta välittämättä kiinnostaa(ei vain huuhdonta).
Erityisesti kysyisin, kun teknologia on aika lailla mennyt eteenpäin, että onko nykyään olemassa jo jotain kullanetsintä laitteita(vähän metallinpaljastimen tapaan), ym. ym. miten etsintä maastosta tapahtuu? Onkohan olemassa henkilöitä jotka tällaista harrastavat, vai olenko ainoa joka kullanetsintä harrastusta pohtii?
Miten käytännössä maastosta etsintä(en tarkoita kullanhuuhdontaa) tapahtuu?
Miten Kultaa etsitään ?
5
1953
Vastaukset
- Kerääjä
Geologian Tutkimuskeskus on julkaissut 90 sivuisen A5 kokoisen oppaan nimeltään Retkeilijän Kiviopas. Siinä on hyödyllistä perustietoa esimerkiksi karttoja malmiesiintymien sijainnista ja etsinnän työkaluista. GTK;n yhteystiedot löytyvät netistä.
Kullanhuuhdonnasta Suomen lapissa on kirjoitettu kirjoja aika monta, niistä saa jotain vihiä.
Periaatteessa kaivetaan koekuoppa ja huuhdotaan.
Malmeissa esim arseenikiisu sisältää usein kultaa ja sitä etsitään, kuten muitakin malmeja.
Tästäkin ketjusta löytyy haulla vihjeitä, kirjallisuudesta jne. Ja tuossa edellä kerrotaankin millä on hyvä aloittaa.- aloittaja_2
Kiitos paljon vastauksista.
- Anonyymi
Valtaus, tämä on minun kulta,hopea, kasvikset,marjat ja hedelmät ,meillä ei huuhdota,säästää vettä ja syödään syöpäpilkereitä.
Ylivieska fysio pöydällä ruokakehitely
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka tekee näitä aloituksia
jotka aina ovat tällaisia.... Nämä on jonkun saman ihmisen käsialaa, joka paukuttaa tänne loputtomasti ketjuja, joissa626116Oot mahtava tyyppi
En tiedä luetko palstaa. Koitan siitä huolimatta. Oot mun mielestä tosi erityinen tyyppi. Nopeesti taisin ihastua. Jot434358Persujen kannatusromahduksen syynä bensan ja kaljan hinnan nostot
Marinin aikaan bensalitra 1,3e ja laatikon Sandelsia sai Lidlistaä 22 eurolla. Nyt hinnat ovat nousseet noin 50 prosent2703713Juhana Vartiainen(ex-sd): Köyhien pitää tehdä jotain elämälleen säilyttääkseen tukensa
Juhana Vartiainen ehdottaa Suomeen ”Tanskan mallia”, jossa sosiaaliturvaa saadakseen pitäisi hakea ensisijaisesti etuuks3023657Orpo: Seuraavalla hallituksella ei ole yhtään enempää rahaa
Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan julkisen talouden sopeutuksen tarve on noin kymmenen miljardia euroa ensi va1133465Miksi vihereät ja vasemmisto haluavat tuhota tämän maan?
He halusivat, että kannabis tulisi lailliseksi? - eikö kylliksi nuoria tuhota jo nyt huumeilla? - kannabis tuhosi minun1043446Suomen kieli hiipuu vähitellen Vantaalla
nykytahdilla jo joka kolmas vantaalainen on vieraskielinen 2030-luvun alussa. Maahanmuutto, suomalaisten alhainen synty293423Persut ja Tall poppy -syndrooma
Persut ovat uhranneet käytännössä koko elämänsä lannistaakseen tai sabotoidakseen yksilöitä, jotka erottuvat joukosta ky53318Miksi tunnustukselliset muslimit saapuvat länteen?
Onko koskaan kysytty, että miksi islamilaisesta maailmasta tuleva tunnustuksellinen muslimi tarvitsisi turvapaikkaa väär3602914Sofia servasi Pikku-Villen suvereenisti
– Ihanko tosissaan tuleva sosiaali- ja terveysministeri hyökkää oppositiopuolueen puheenjohtajaa vastaan siksi, että täm392463