Värit ja niiden merkitys

Niina

Sanotaan, että punainen on rakkauden ja intohimon väri. Hautajaisiiin pukeudutaan mustaan jne. Mutta, eilen kuulin että vaaleanpunaisella ja keltaisella olisi jokin merkitys. Ja jopa sellainen, että yhdellä miehellä ei ole yhtään keltaista vaatetta ja yksi sano, että tyttöystävä ei käyttäisi vaaleanpunaisiä farkkuja. Ja puhun tässä vaatteiden vääreistä. Tuntuu aika hassulta sellainen. Onko todellakin niin, että värillä on niin iso merkitys?

6

1249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viola

      mä en ehkä nyt ihan ymmärtänyt. En mäkään todella käyttäis pinkkejä farkkuja. eikä mulla eikä mun poikaystävällä kummallakaan oo yhtä ainutta keltasta vaatetta..

    • cider

      Juu, kyllä väreillä on suuri merkitys. Ne viestivät eria asioita. Tietoa voi käyttää hyväkseen tai olla välittämättä.

      sininen- rauhallinen, tyyni, konservatiivinen..
      keltainen- energinen, pirteä
      vihreä- maanläheinen,luonnollinen, elämää antava (Huom. kirurgit)
      ruskea- selkeä, tasapainoinen
      valkoinen- asiallinen, siisti, puhdas (lääkärit, virkailijat...) valkoiseen pukeutunut saattaa myös olla masentunut, koska alitajuisesti se voi lohduttaa.
      punainen- rohkea, intohimoinen, vahva
      vaaleanpunainen- hempeä, naivi, avuton (vaaleanpunaiseen pukeutuneen naisen on helppo saada miehet tekemään heidän puolestaan asioita)
      violetti- suru, oveluus, jopa kataluus(?)
      musta- suru, mystisyys, vakavuus

      Muita ei tuu äkkiseltään mieleen, mutta löytyy varmaan netistäkin. Aika paljon vaikuttaa se, että onko väri kirkas, räikeä, murrettu, pastelli... Neutraalimmat värit on vähemmän voimakkaita merkityksiltään.

      • lilah

        Violetti kytketään viisauteen, mutta myös mystiseen ja maagiseen. Salaperäisyyttä liittyy myös purppuraväriin, jonka valmistaminen kotiloista ei enää onnistu (voiko sanoa, että väri on kuollut sukupuuttoon?). Vaikka purppurasta usein puhutaan purppuranpunaisena, sen katsotaan yleisesti kuuluvan violetteihin. Purppura oli antiikin aikaan haluttu ja kallis väri ja sitä saivat pitää vaatteissaan ainoastaan korkea-arvoiset henkilöt. Purppuran kerrotaan olleen niin voimakas väri, että se oli enemmän kuin väri - joskus on myös epäilty, että ihmisen näköaisti on joskus venynyt asteikolle, jolla nyt esim. ultravioletti sijaitsee :)

        Violetilla valolla uskotaan olevan parantava vaikutus. Se stimuloi solujemme valoa kerääviä entsyymeitä ja parantaa viottunutta dna:ta. Leonardo da Vinci uskoi, että keskittymisvoima kymmenkertaistui purppuraisessa valossa (esim. maalatun lasin läpi).

        Lasten mielikuvituksen sanotaan kehittyvän paremmin, jos huoneessa on violettia.

        Suomessa violetti on edelleen hieman vieras väri - ainakin vieraampi kuin perusvärit sininen, punainen ja keltainen - se ei juurikaan esiinny sanonnoissa. Lila (ranskaksi lilas - syreeni) esitetään usein synonyymina violetille (esim. jotkut sanakirjat eivät tunne lainkaan 'violettia', ainoastaan 'lilan'), mutta monet mieltävät violetin huomattavasti voimakkaammaksi kuin lilan. Lila on monen mielestä vaalea violetti, sireenin värinen, hempeämpi väri. Violettia pidetään usein tummasävyisenä, voimakkaana värinä. Purppura viittaa suomenkielessä yleensä punertavanviolettiin. Malva tai mauve - joka alkuaan oli väriainenimi - mielletään usein harmahtavansävyiseksi violetiksi. Vanhempia violettiin vivahtavia suomalaisia sanoja ovat mm. ruotsinlaina kretuliini (gretliini, gredliini) - tai mm. raahen murteella rempseästi retliini. Edelleen monet puhuvat myös sinipunaisesta.

        http://www.coloria.net/index.htm


      • Tiuru
        lilah kirjoitti:

        Violetti kytketään viisauteen, mutta myös mystiseen ja maagiseen. Salaperäisyyttä liittyy myös purppuraväriin, jonka valmistaminen kotiloista ei enää onnistu (voiko sanoa, että väri on kuollut sukupuuttoon?). Vaikka purppurasta usein puhutaan purppuranpunaisena, sen katsotaan yleisesti kuuluvan violetteihin. Purppura oli antiikin aikaan haluttu ja kallis väri ja sitä saivat pitää vaatteissaan ainoastaan korkea-arvoiset henkilöt. Purppuran kerrotaan olleen niin voimakas väri, että se oli enemmän kuin väri - joskus on myös epäilty, että ihmisen näköaisti on joskus venynyt asteikolle, jolla nyt esim. ultravioletti sijaitsee :)

        Violetilla valolla uskotaan olevan parantava vaikutus. Se stimuloi solujemme valoa kerääviä entsyymeitä ja parantaa viottunutta dna:ta. Leonardo da Vinci uskoi, että keskittymisvoima kymmenkertaistui purppuraisessa valossa (esim. maalatun lasin läpi).

        Lasten mielikuvituksen sanotaan kehittyvän paremmin, jos huoneessa on violettia.

        Suomessa violetti on edelleen hieman vieras väri - ainakin vieraampi kuin perusvärit sininen, punainen ja keltainen - se ei juurikaan esiinny sanonnoissa. Lila (ranskaksi lilas - syreeni) esitetään usein synonyymina violetille (esim. jotkut sanakirjat eivät tunne lainkaan 'violettia', ainoastaan 'lilan'), mutta monet mieltävät violetin huomattavasti voimakkaammaksi kuin lilan. Lila on monen mielestä vaalea violetti, sireenin värinen, hempeämpi väri. Violettia pidetään usein tummasävyisenä, voimakkaana värinä. Purppura viittaa suomenkielessä yleensä punertavanviolettiin. Malva tai mauve - joka alkuaan oli väriainenimi - mielletään usein harmahtavansävyiseksi violetiksi. Vanhempia violettiin vivahtavia suomalaisia sanoja ovat mm. ruotsinlaina kretuliini (gretliini, gredliini) - tai mm. raahen murteella rempseästi retliini. Edelleen monet puhuvat myös sinipunaisesta.

        http://www.coloria.net/index.htm

        Väreillä on merkitystä ja ne kertoo kantajista. Itse en kykenisi kulkemaan pastellin värisissä vaatteissa. Suosin mustaa, ruskeaa ja maan läheisiä värejä kuten myös selkeitä kirkkaita oransseja, keltaisia ja punaisia.


      • Värit
        Tiuru kirjoitti:

        Väreillä on merkitystä ja ne kertoo kantajista. Itse en kykenisi kulkemaan pastellin värisissä vaatteissa. Suosin mustaa, ruskeaa ja maan läheisiä värejä kuten myös selkeitä kirkkaita oransseja, keltaisia ja punaisia.

        Kyllä väreihin liitetään tiettyjä mielleyhtymiä, vaikka itse olen sitä mieltä että jokainen käyttäkoon niitä värejä joista tykkää! Esim. punainen - itse rakastan punaista, vaikken ihan sitä kaikkein räikeintä - vaikka olen mielestäni todella introvertti ihminen. Sinisestä en välitä paitsi tietyistä murretuista sinisen sävyistä. Mitähän tuokin minusta kertoo? Violetti on yleensä sellainen "love-hate" väri; itse en voi ollenkaan käyttää sitä, tuntuu tosi vieraalta. Samoin monet vihreän sävyt. Oranssiin muuten liitetään usein adjektiivi "halpa", ja se on tosi suosittu hampurilaisbaarien sisustuksessa! ;-)


    • Anonyymi

      Alunperin vaaleanpunainen oli poikien väri, mutta valmistajalla oli sattunut virhe, ja näin poikien väriksi vakiintui sinisen sävyt, joka piti olla tytöillä. Eli siksi mielestämme jokin väri ei sovi tytöille ja toinen pojille. Näin mieliimme vaikutetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      327
      2752
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      92
      2063
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1600
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1144
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1012
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      940
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      143
      883
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      832
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe