Onko kukaan ollut tilanteessa, että liikunta ja terveelliset elämäntavat on alkaneet kiinnostaa,mutta kaverit houkuttelevat jatkuvasti juhlimaan. Avopuolisollekin olut maistuu useinkin,mutta se ei niin paljon haittaa,koska se ymmärtää,etten kuitenkaan itse halua juoda. Oon elänyt baarielämää aikanani tarpeeksi,joten olisiko kellään vinkkejä,miten pysyä tiukkana,kun juhlimaan pyydetään. Absolutistiksi en oo rupeemassa,mutta ei vaan kiinnosta mennä kavereiden kanssa baariin,kun siellä on tapana ottaa kunnolla. Tällä hetkellä kaveripiirissäni ei ole ketään,jota kuntoilu kiinnostaisi. Tuntuu vaan et niiden on vaikea käsittää,että ihminen voi muuttua ja bilettäminen ei kiinnosta loppuelämää. Hankkisin personal trainerin tueksi,muttei tällä hetkellä ole varaa.Ehkä laitan puhelimen kiinni ja lähen salille..
juhlimisesta kieltäytyminen
84
2959
Vastaukset
- Oman onnensa seppä
Kaveripiiri valikoituu omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti ainakin osittain. Eipä tuossa tilanteessa ole muuta vaihtoehtoa kuin rautainen itsekuri. Kavereiden kanssa on tekemisissä silloin kun ei juoda alkoholia tai mennä kepapille. Oikeat kaverit hyväksyy kyllä vaikka absoluuttisen asenteen alkoa/roskaruokaa kohtaan, loput joutaa mennä hyvän päivän tai illan tuttuina.
- vcxvcxvxcvcx
Ei tuossa ole kyse pelkästään kavereiden hyväksymisestä. Jos kaverin kanssa on aiemmin lähinnä käyty baareissa ja syömässä tai tehty muuta vastaavaa toimintaa niin kyllähän se harmittaa kun toinen ei enää voikaan lähteä. Ei baariin mukaan kysyminen tarkoita, että ei sallisi toisen olla juomatta.
- HgkkkknKeke111
vcxvcxvxcvcx kirjoitti:
Ei tuossa ole kyse pelkästään kavereiden hyväksymisestä. Jos kaverin kanssa on aiemmin lähinnä käyty baareissa ja syömässä tai tehty muuta vastaavaa toimintaa niin kyllähän se harmittaa kun toinen ei enää voikaan lähteä. Ei baariin mukaan kysyminen tarkoita, että ei sallisi toisen olla juomatta.
Harmittaa ja harmittaa. Ehkä aikuiset ihmiset voisi kasvaa myös siitä diskoiästä ulos. Ja jos ei niin sitten joutavat mennä. Minkälaisia ystäviä on sellaiset joiden kanssa voi vaan juoda viinaa!?
- no booze
HgkkkknKeke111 kirjoitti:
Harmittaa ja harmittaa. Ehkä aikuiset ihmiset voisi kasvaa myös siitä diskoiästä ulos. Ja jos ei niin sitten joutavat mennä. Minkälaisia ystäviä on sellaiset joiden kanssa voi vaan juoda viinaa!?
Mulla on paljon ystävien joiden kanssa lähinnä juodaan viinaa. Nyt vasta on alkanut silmät aueta, et eihän tässä ole mitään järkeä.
- gfdgdfgfddfggfd
Toisinaan hyviäkin ystäviä. Mikä vika on baareissa? Yksi parhaimpia paikkoja luoda uusia sosiaalisia kontakteja.
Voi hyvinkin olla, että pitää henkilöstä, mutta ei yksinkertaisesti ole mitään muuta yhteistä kiinnostuksen kohdetta, jonka takia voisi tehdä muutakin yhdessä kuin käydä baarissa. - Gujdkkgklkkkkkkkkkkk
gfdgdfgfddfggfd kirjoitti:
Toisinaan hyviäkin ystäviä. Mikä vika on baareissa? Yksi parhaimpia paikkoja luoda uusia sosiaalisia kontakteja.
Voi hyvinkin olla, että pitää henkilöstä, mutta ei yksinkertaisesti ole mitään muuta yhteistä kiinnostuksen kohdetta, jonka takia voisi tehdä muutakin yhdessä kuin käydä baarissa.Mielipideasioita, mutta masentavampaa paikkaa saa hakea kuin "baari". Ei ole mitään oikeita ystäviä jos viina ja baari on ainoa yhdistävä tekijä.
- yksinäinen.mies.
Itse aloin kuntoilemaan ja baarit jäi ja kaverit hylkäs heti kun aloin kuntoilemaan. Nyt kuntoilen edelleen ja kavereita on tasan nolla. Baareissa en ole käynyt 2 vuoteen. Ennen olin ylipainoinen mut nyt olen laihtunut 20 kg. Ennen mulla oli jopa naisia mut nytten kun olen hyvässä kunnossa niin naiset ei kiinnitä mitään huomiota. Kun kävin baareissa niin olin sosiaalinen ja siks naisetkin oli kiinnostuneita mut nyt ei ole enään. On tää julmaa elämää kun juopot saa naisia ja tälläsestä joka kuntoilee niin ei kukaan halua tutustua.
- No huh, huh
vcxvcxvxcvcx kirjoitti:
Kuka oikeasti viitiis selvinpäin kuunnella toisten känniörvellyksiä...?
Itseeni on purrut vuodenvaihteessa ensimmäisen kerran salikärpänen ja sinne sain houkuteltua mukaan kaverinkin (y) Koetahan jos joku kavereistasikin kiinnostuisi, treenaamaan. Silloin tulee itsekin lähdettyä, koska asia sovittu toisen kanssa. Kyllä se kipinä voi levitä kaveriporukkaankin, sen jälkeen kun näkevät tuloksesi. Hyvä kunto, enrginen olemus ja timmi kroppa. - c`la vie
Ei kebab ole roskaruokaa...! Siinähän on hyvää lihaa ja kasviksia.
Ap:lle. Älä vastaa niiden kavereiden puheluihin ,ketä pyytää baariin.
Mene lenkille ja käy salilla, kuuntele hyvää musaa, tee itse ruokaa jne.
" Kaveripiiri valikoituu omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti ainakin osittain "
Näin siinä pikkuhiljaa käy, saat sieltä uusia kavereitakin, kirittämään.
Juomista tyhmempää tapaa on vaikea sanoa. No tupakointi tulee tokana.
Oma terveys on tärkein ja menee ( huonojen.. ) ystävien edelle REIPPAASTI. - hghghg76767
Itsekin naureskelen, kun yli 25v jaksaa vielä heilua niissä yökerhoissa. Niille on jäänyt veriin se discoaminen, eivätkä osaa enää rauhoittua kotisohvalleen. Kaikki rahansa kuljettavat sinne loputtomaan kaivoon ja sitten narisevat viikolla, kun masentaa ja ei ole rahaa edes ruokaan :D
- vcxvcxvcxvxcvxvcxx
hghghg76767 kirjoitti:
Itsekin naureskelen, kun yli 25v jaksaa vielä heilua niissä yökerhoissa. Niille on jäänyt veriin se discoaminen, eivätkä osaa enää rauhoittua kotisohvalleen. Kaikki rahansa kuljettavat sinne loputtomaan kaivoon ja sitten narisevat viikolla, kun masentaa ja ei ole rahaa edes ruokaan :D
Onneksi voi heilua yökerhoissa myös hillitysti ja järjellä. 25 vuotta ei ole kyllä vielä mikään ikä kun moneen yökerhoon on ikärajakin 20 tai 22.
Kyllä typerä ihminen keksii keinon elää yli varojensa ilman baarejakin.
Ei juhlimisessa mielestäni mitään vikaa ole. Itse teen sitä harvoin, mutta teen kuitenkin eikä ole mitään syytä miksi lopettaisin, koska se on edelleen hauskaa. - vcxvcxvcxvcx
yksinäinen.mies. kirjoitti:
Itse aloin kuntoilemaan ja baarit jäi ja kaverit hylkäs heti kun aloin kuntoilemaan. Nyt kuntoilen edelleen ja kavereita on tasan nolla. Baareissa en ole käynyt 2 vuoteen. Ennen olin ylipainoinen mut nyt olen laihtunut 20 kg. Ennen mulla oli jopa naisia mut nytten kun olen hyvässä kunnossa niin naiset ei kiinnitä mitään huomiota. Kun kävin baareissa niin olin sosiaalinen ja siks naisetkin oli kiinnostuneita mut nyt ei ole enään. On tää julmaa elämää kun juopot saa naisia ja tälläsestä joka kuntoilee niin ei kukaan halua tutustua.
Noinhan se menee jos haluaa elää ääripäitä. Mikä siinä treenaamisessa teki baarissa käymisen mahdottomaksi vai yhtäkkiäkö kiinnostuksesi katosi?
Mielestäni on sanomattakin selvää, että jos kavereiden kanssa on käynyt lähinnä baareissa niin sitten heidän kanssaan pitää keksiä muuta tekemistä jos haluaa heidät kavereina pitää ja baarissa käymisen lopettaa. - dgihkclxh
yksinäinen.mies. kirjoitti:
Minä jätin baarit koska ei jaksanu enää kiinnostaa. Pelkkää tekonaurua.. sinne kaikki ystävät jäivät. Ei harmita tippaakaan. Mielummin yksin kuin väärien ihmisten seurassa.
- vcxvcxvxc
dgihkclxh kirjoitti:
Minä jätin baarit koska ei jaksanu enää kiinnostaa. Pelkkää tekonaurua.. sinne kaikki ystävät jäivät. Ei harmita tippaakaan. Mielummin yksin kuin väärien ihmisten seurassa.
Jos tekonaurua nauroit niin ongelma lienee ennemminkin ystävissä kuin ympäristössä. Ellei baariympäristö ole sitten niin vastenmielinen sinulle.
- fdsvcxfdsfsd
Gujdkkgklkkkkkkkkkkk kirjoitti:
Mielipideasioita, mutta masentavampaa paikkaa saa hakea kuin "baari". Ei ole mitään oikeita ystäviä jos viina ja baari on ainoa yhdistävä tekijä.
Miksi ei olisi? Jos ei ole mitään yhteisiä harrastuksia lukuun ottamatta baarissa olemista niin tällöin on luontevaa, että yhteisen harrastuksen parissa tavataan.
- 69-v
Samoihin aikoihin kun vanhat, hyvät kaverini alkoivat selkeästi valita elämäntapaansa soluttauduin paikallisen seuran paunttutreeneihin ja sitä mukaa jaoston johtokuntaan.
Oli kahden sortin kavereita joista kumpikaan ryhmä ei häirinnyt valitsemaani tietä.
Olin mukana seuran toiminnassa sekä yhteydessä, mutta harvemmin, vanhoihin kavereihini.
Nykyään, jo vuosikausia, kaverini ovat entisiä työtuttuja ja saliharrastajia.
En ole absolutisti mutta hyvin kurinalainen. - ihan amatööri
Ei muuta kuin baariin mukaan ja tanssimaan.
kuskille on aina tarvetta ja vettä tai light-limpparia voi vetää tuoppitolkulla jos haluaa.
Sinä itse päätät mitä juot ja syöt.- --------------------
Ei kiinnosta olla kavereiden hyväksikäytettävänä joten en todellakaan ryhdy kuskiksi joillekkin idioottijuopoille ja mitä kavereita ne sellaiset muka on jotka pakottaa juomaan alkoholia tai jos ei juo niin pakottaa kuskiksi?
- --------------------
-------------------- kirjoitti:
Ei kiinnosta olla kavereiden hyväksikäytettävänä joten en todellakaan ryhdy kuskiksi joillekkin idioottijuopoille ja mitä kavereita ne sellaiset muka on jotka pakottaa juomaan alkoholia tai jos ei juo niin pakottaa kuskiksi?
Menkööt juopot taxilla, minä en ole mikään ilmaistaxi.
- *bilehile*
Ei sun tarvi ottaa kunnolla, vaikka lähdet baariin. Juo vaivihkaa ykkösolutta, alkoholittomia juomia tai hitaammin kuin muut. Ei ne huomaa, kun ovat itse niin kännissä.
Juhlimisen kanssa pitää joka tapauksessa jossain vaiheessa laittaa omat rajat, käyttääkö alkoholia joka viikko ja minkä verran. Mutta niistä asioista voi tehdä päätökset itse ja ei tarvi kääntää selkää kokonaan sosiaaliselle elämälle.- kananends
Baarissa selvinpäin oleminen on ehkä yksi hirveimmistä asioista mitä Suomessa voi tehdä.
- alottaja-
Joo niinku nimimerkki oman onnensa seppä sanokin niin oikeat kaverit hyväksyy,vaikken joisi ollenkaan..niin se on ja en aio enää itseäni tuhota tekemällä asioita muiden mieliksi. Jouduin jopa nuorempana putkaan,kun en herännyt baarin pöydästä. Joten kaikki on jo koettu niin voin keskittyä terveelliseen elämään.Ja kuka oikeasti haluaa olla baarissa selvinpäin kännissä olevien seassa? en mä ainakaan. Onhan niitä muitakin mahdollisuuksia tavata kavereita,kuten esimerkiksi kahvilla,leffassa tai keilaamassa ym. Aion nyt olla tiukkana ja kaverit saa sopeutua tilanteeseen tai sit saavat mennä.. ja salilla on niin mukavaa,voittaa baarit todellakin:)
- no booze
Poden vähän samaa ongelmaa, tai sen sorttista että oikeastaan kaikki sosiaalinen elämäni on aika alkoholikeskeistä. Eli jos haluan nähdä kavereita niin juodaan. Jos haluan raitistella viikonlopun niin olen yksin tai voin mennä tapaamaan esim. sukulaisia... Ehkä yksi kaveri on sellainen kenen kanssa käydään kahvilla tai kaupungilla pyörimässä mutta ei nähdä kovin usein, hänellä paljon menoja yms.
Viihdyn kyllä itseksenikin, mut onhan se pitkiä aikoja tylsää olla yksin. Tykkään urheillakin itsekseni mutta toki sitä soiaalista elämääkin kaipaisi. Ja olen huono "haalimaan" uusia ystäviä, niitä tulee sitten luontevasti jos on tullakseen.
- sama-istuin
Täsmälleen samassa tilanteessa olin 6kk sit ku aloitin, aika nihkeästi lähtee kukaan nykyäänkään mukaan mut muutaman olen saanut innostumaan ja loput kunnioittaa päätöstäni uudesta elämäntyylistä
Onhan tämä elämä paljon makoisampaa ilman päihdyttäviä aineita juhliessaankin. Pääsääntöisesti käyn ilta tilaisuuksissa joissa on mahdollisuus tanssimiseen.
Toisaalta on "yksinäistä" mutta kuitenkin mielekkäämpää aktiivisesti harrastella liikuntaa....sen olen huomannut jo vuosikausia näin jo mummeli-iässä.
Elämä on valintoja hamaan loppuun asti....."viina on viisasten juoma".....
"Lahjattomat ne reenailee"......toivottavasti lahjattomuuteni säilyy elämäni loppuun asti!
Hyviä liikunnallisia hetkiä jokaiselle!"Ehkä laitan puhelimen kiinni ja lähen salille.."
-Paras vaihtoehto. =)
Kyllä ne sun juoppokaveritkin ajan mittaan ymmärtää, että ryyppääminen ei ole enää sun juttu. ;)- raitis salierakko
Eipä ole tuota ongelmaa kun ei ole ainuttakaan kaveria. Syy on siinä etten käytä alkoholia. Saapahan saleilla ihan rauhassa.
- Vodkalandia
Tää maa on niin umpio, kun kavereita saa vain kalja lasin äärestä. Matkustaa pois suomesta, ni jo alkaa elämä hymyilemään, kuten ihmisetkin ja vieläpä ihan selvin päin.
- FairyTale
Hienoa kun haluat elää terveellisesti! Joidenkin voi olla vaikea sitä ymmärtää, mutta oikeat ystävät kyllä ymmärtävät ratkaisusi. Voithan tosiaan olla kuskina tai juoda alkoholittomia juomia tms. Tanssiminenkin kivaa :) Tsemppiä ja aurinkoa elämääsi!
- sama ongelma
itlelä vähän sama ongelma. En tajua miksei voi keksiä mitään muuta ku tuo juominen. En kyllä keksikkään mitään muuta.
- olen onnellinen
Ehkä kärsit vain pienestä sota väsymyksestä..? Voisit ehkä harkita kokeilevasi huumeita..? Itse aloitin huumeidenkäytön ja pikkuhiljaa alkoi maistua keppanakin :) Nyt otan jo niin paljon, että joudun käymään aina välillä katkolla..
- Elämä edessä
Jos viinanhuuruinen bilettäminen on se tärkein yhdistävä tekijä kavereihin niin anti olla. Ystävät eivät jätä juomatapojen muuttumisen takia mutta kavereita tulee ja menee Ei niitten takia kannata elämäänsä pilata. Mietippä 10-20 vuoden kuluttua ikibilettäjien terveyttä ja elämää yleensäkin. Ei tule olemaan hääviä. Voit vaan onnitella itseäsi, että et ole jämähtämässä tuohon kehitysvaiheeseen vaan olet kasvamassa kohti uutta elämää. Maailma on täynnä upeita asioita jotka vain odottavat. Ikuisilta baarikärpäsiltä ne jää kokematta koska viinaa joutuu vetämään joka paikassa. On sanonta, että tosi ystävä ei tule sun tiellesi esteeksi muuta kuin silloin kun olet menossa alaspäin.
- koettu
Varaudu ongelmiin. Yksinkertaiset ihmiset pitävät yksinkertaisista asioista. Jos sinä lähdet "leikkimään" viisaampaa, kyseenalaistavat kaverisi sen mikä sinä kuvittelevat olevasi. Ne on ne "kovat jätkät" jotka eivät saa nautintoa tavallisesta elämästä eikä heitä kiinnosta sellainen. Olet petturi heidän silmissä ja kannattaa hyväksyä se että olet petturi. En jaksa uskoa että siitäkään seuraa mitään hyvää jos he lopettavat bilettämisen sinun vuoksi. Jos he tekevät näin, perustuu se siihen että he haluavat kyseenalaistaa sinun paremmuuden jolloin he yrittävät houkutella sinua muunlaiseen "vääryyteen" mistä on haittaa sinun omalle elämälle.
- 7+3
Aika lailla kaikki oleellinen on jo sanottu. Sanot siis vaan suoraan ettei baarit enää kiinnosta eikä viina, mutta voit lähteä esim. kahville tai ravintolaan päiväsaikaan selvinpäin, jos jotain kiinnostaa. Voit myös kokata kotona ja pyytää jonkun syömään (jos joku joskus sinullekin jotain tarjoaa, hyväksikäyttäjiä ei kannata pyytää, eikä sitä jolla on aina rahat loppu, koska ne on törsätty viinaan!)
Jos "kaverisi" on niin mänttejä että lopettaa yhteydenpidon tai aina yrittää tuputtaa alkoholia, ole tiukkana ja tosiaan sulje se kännykkä. Yksin on hyvä olla kun tekee sitä mitä haluaa!!! Itsekin olen innostunut pitkästä aikaa käsitöistä!!!!! - jkkkkk
Mulla kävi vähän samalla tavalla, kaljottelu väheni ehkä neljäsosaan ja liikunta tuli tilalle.
Osa kavereista katosi sen siliän tien, osa jäi, jotkut jopa alkoivat itsekin kuntoilemaan, puoliso ei tästä uudenlaisesta ihmisestä tykännytkään, joi minunkin edestä.
Ero tuli, uusi naisystävä onkin sitten liikunnallisempaa sorttia.
On tullut kokeiltua monenlaista liikuntalajia, jotkut jääneetkin
Eipä ole tarvinnut katua tätä ratkaisua
Elämä hymyilee - Vittu mitä skeidaa
Mäkin lopetin ryyppäämisen ja ero tuli ja löysin uuden ihanan urheilevan vaimon ja pankkilainakin tuli maksettua ja uuden auton ostin ja aurinkokin paistaa koko vuorokauden ja lotossa voitin 7 oikein ja jokerissakin oli kaikki oikein ja ja ja ja ja....
- yleensä
juopot kuolevatkin ainaiseen v1tutukseen sen sijaan että tekisivät ikäville asioille jotain ja tarraisivat itseään niskasta kiinni!
- tylsä vai ei
mul on ihan sama tilanne pääl!
- Eteenpäin vaan
Se onkin vmäistä kun pitää mennä kaverien pillin mukaan ja sitten kun turhan monilla vieläpä elämä on niin köyhää, että ei ole muuta tekemistä esim. vkonloppuisin kuin baareilla ja ottaa alkoa. Mutta vahvahan on semmoinen ihminen kenen ei tarvi mennä muiden pillin mukaan,vaan joka uskaltaa tehdä omia päätöksiä siitä mitä haluaa tehdä jne. Ei sellaisen ihmisen yksinäinen tarvi olla.
- en juhli kuin yksin
se on helppo tulin autolla joten en ota.tai en pääse juhlimaan vien vaimon juhliin.olen lääkekuurilla ja juhliminen kielletty lääkityksen aikana.
- ...
En ihan ymmärtänyt mitä vaikeutta on selittää asiaa hyville kavereille? Itse olen ''bilettänyt'' nyt monia vuosia ilman humalaa ja hauskaa on ollut, vaikka kaverit aina aamuyöstä ihan jurrissa olisivatkin. Seura sen hauskan tekee. Ja eihän sitä kauaa tarvitse baareissa ja bileissä mukana istua, jos haluaa mennä aikaisin nukkumaan.
Kun joskus yläasteaikoina kerroin kavereille, että tippaakaan en sitten juo, nauroivat, mutta jostain syystä yhä haluavat mut porukkaan mukaan. Nyt kukaan ei naura ja jos joku uusi tai ulkopuolinen valittaa ja yrittää houkutella mua aloittamaan ryyppäyksen niin kaverit jo puolustaa. :D
Mikä ihme kulttuuri Suomessa on, että ei PYSTY olemaan juomatta, jos kaverit juo tai ympärillä juodaan. Ihmeellistä selkärangattomuutta. - ---
Oot kyllä aika paskahousu hinttari, jos ei ole kanttia kieltäytyä ryyppäämisestä.
- hyvä päätös
Hei!
Olen huomannut saman; tiettyjen kavereitten kanssa ei tehdä muuta kuin juoda. Se on ihan tylsää. Siihen aikaan kun en juonut, vietinkin aikani yksin; ei vain löytynyt samanhenkistä seuraa, enkä osannut sitä etsiä.
Mutta kyllä kavereillasikin on pakko olla muitakin aktiviteetteja kuin juominen. Varsinkin, jos se sijoittuu pelkästään viikonloppuihin.
Voisit heittää jollekin, että millos on tullut viimeksi salilla käytyä? Lähetkö mukaan, itse ajattelin mennä!
Penkkiurheilu voisi olla myös hyvä. Eli menette katsomaan porukalla jotain matsia.. lätkää, korista, lentopalloa.. lajejahan riittää! Sen jälkeen voi käydä jossain vaikka vielä istumassa, mutta voit tilata jotain terveellistä. Voit myös viikonloppuisin käydä istumassa iltaa kavereitten kanssa, mutta heidän siirtyessä baariin suunnistat kotiin. Vaihdat kuulumisia siis.
Jos kukaan ei innostu urheilusta, niin varmasti löydät salilta uusia kavereita. Kavereita, joilla on samat tavoitteet kuin sinulla. Kavereita, jotka saattavat harrastaa samoja lajeja, joita haluaisit kokeilla. - masatsu.
Mä ainakin paitsi kuntoilen lähes päivittäin, myös saatan ottaa lapsen nukahdettua muutaman kylmän oluen elokuvaa katsellessa. Ilman tunnontuskia. Balanssi pitää olla kaikessa. Baareissa en käy, eikä ole kavereitakaan.
- xxy2
Silloin kun kaverit huomaa ,että joku haluaa muuttaa elämän tapojaan terveempään suuntaan.Alkaa varsinainen tyrkytys,sitten joku on nähnyt sinut kovassa kännissä jossain.Kokemusta on ittellä.Sitten ne tottuu pikkuhiljaa siihen että sinua ei kiinnosta ryypätä ennää hirveesti.Kertoovaan niille rehellisesti miten asia on.Eitartte sitten mitään selitellä.
- ei ongelmia
Kerrot ystäville ihan kauniisti että ei enää kiinnosta baaribilettäminen ja että olet kasvanut ulos siitä ja nykyisin olet löytänyt liikunnan ilon. Sano että lähdet sitten toisella kertaa.
Ja jos nyt joskus menet sinne baariin, otat sen verran kuin itse haluat. Tai et ota ollenkaan. Niin minä olen tehnyt koko ikäni ja kukaan ystävistä ei ole jättänyt minua sen vuoksi. Ovat vain tottuneet, etten ota paljon enkä polta tupakkaa. Siitä ei ole kukaan, en minä itsekään tehnyt ongelmaa, koska se ei ole minulle ongelma.
Jos joku tekee ongelman jonkun hyvistä elämäntavoista, niin se on sitten todellakin hänen ongelmansa ja piste. - kumppanin menettänyt
Ihailtaa että löytyy mies joka haluaa ja pystyy kieltäytymään baarielämästä ja pitää jotakin muuta tärkeämpänä, hienoa pysy tällä tiellä, kerro reilusti että haluat viettää laatuaikaa ja pitää kunnostasi ja parisuhteestasi huolta, tsemppiä.
- nimimer.kokemustaOn
Kyl kaveritki lähtee kuntosalille ku laitat pikku kisoja pystyyn ;)
Kuntopiiri ja eka joka ei jaksa tehdä maksaa 2 ekaa kierrosta :)
Juoksulenkille, kaikki osaa juosta, (väh. 5km) viimenen maksaa ...
Olut maistuukin paljon paremmalle ku on hieman raatanut ja tuntee ansainneensa sen :)
Porukasta tippuvat notkuvat aina baareissa ja lihovat yhteiskunnan haitaksi mutta Te jotka jatkatte kuntoilua olette niitä voittajia.
Baariin "sijoitetut" rahat voi sit loppukesällä käyttää ulkomaan matkaan ja vetää siellä halvat kännit jos huvittaa, luultavasti ei :) - Raikas Elämä
Ok. Kerron sulle nyt miten asia on. Aluksi voi tuntua hiukan yksinäiseltä, mutta parempi yksin kuin huonossa seurassa, ja uusien harrastuksien kautta saa uusia kavereita. On meitä muitakin jotka mieluummin voi joka päivä hyvin, urheilee ja nauttii elämästä kirkkain mielin ja hyvässä fyysisessä kondiksessa. Itse en vain pyöri ihmisten kanssa joiden ainoa yhdessä tekeminen on juominen ja baarit. Kun tapaa uusia hyviä tyyppejä, on aika harmikin, sitten kun huomaa, että joka kerta kun tavataan siihen kuuluu tuoppi. Maailmassa on vaikka kuinka ja paljon ihmisiä, jotka eivät juo tai jos/kun juovat niin satunnaisesti ja kohtuudella. Elämä ei sen ympärillä pyöri. monta vuotta sitten, halusin lopettaa juomisen ja voida hyvin ja nauttia elämästä muuten, ja silloin kyllä jäi vanhat kaveripiirit. Ei sun tarvitse lopettaa yhteyden pitoa tai katkaista välejä, mutta se saattaa tapahtua luonnollisesti,kun omat intressit elämässä muuttuvat. Se on ihan luonnollista ja tärkeintä kuitenkin on, että elät omilla ehdoillasi ja huolehdit omasta hyvin voinnistasi. Todelliset ystävät on ystäviä sinun kanssasi, ei viina pullon, joten jos he seurassasi viihtyvät, he viihtyvät myös lenkkipolulla tai sulkapallo pelaamassa.
- puhelin kiinni
Lähde salille, hiihtämään, hanki luistimet ja luistinradalle, laskettelemaan ja ihan minne vaan, missä on muitakin ihmisiä nauttimassa aktiivisesta elämästä. Kun aurinko paistaa ja on ihmisiä ympärillä kuntoilemassa, on aivan sama tunnetko henkilökohtaisesti ketään. Fiilis on hyvä ja muita on ympärillä, mutta pystyt silti 100% keskittymään omaan harjoitukseen tai lenkkiin, ilman että tarvii koko ajan pitää seuraa jollekin muulle.
- HankiPersonalMaster
Haha, kyllä ne sen siitä tajuaa ja ymmärtää kun vaan sanot että ei.
Kyllä kaverit aina juopottelee, jos on ylimäärästä aikaa. :)
Sano että nyt pidät selvän kuukauden, säästät rahaa vaikka johonkin x)... eikä ole siksi varaa... - maketsupilami
Voitko olla baarissa tai kaverilla vaan ennen baariin menoa, siis selvinpäin? Vaikka et joisi, valvominenkin sekottaa seuraavan päivän ja sitä seuraavankin treenit. voisit olla kavereiden kanssa hetken aikaa ja sitten mennä kotia. eikö tod ketään kiinnosta esim. lenkkeily sun kaverina? harmi. jos ne on oikeita kavereita niin luulis kiinnostavan. saisitko liikunnan parista uusia kavereita?
- treenari2
itse annan tälläisen vaihto ehdon.. vaihda ne kaverit toisiin parempiin kavereihin. Vaikka sieltä salilta ne uudet kaverit.. Itse olen treenannut 89 vuodesta ja juonnut sinä aikana ja treenannut. Ja sitten naks tässä kolmisen vuotta alko alkoholin paska/kusi/sonta alkoi ahistamaan niin että oli pakko luopua ja alkaa elämään vielä parempaa elämää. ja vaihdoin ne kaverit samalla parempaa piiriin. Ja en ole katunut sitä päätöstä!!!
- mek
Tuo on normaalia mutta ne baarissa olijat oelvat siellä' 2-5 kertaa viikkossa niin ei rritä aikaa muille jututille ja jos niilla ei ole nasiystävää niin sittenhän vasta iakaa on.
- muutosta kehiin
Aikuinen ihminen, jolla on terve itsetunto, voi ihan hyvin sanoa kavereille, että ei nyt nappaa lähteä baariin, mentäiskö vaikka lenkille tai salille sen sijaan?
Ja jos kaverit on oikeasti hyviä kavereita, ne kunnioittavat sinun valintojasi. On hirveän teiniä ja öykkärimäistä painostaa toista suoraan tai epäsuorasti juomaan.
Toisten känniörvellystä ei jaksa selvinpäin katsella. Yritin itsekin aikoinaan, mutta aika tympeää se oli. Voit yrittää, mutta on vaan tuskattomampaa juoda itsekin. :P
Voisit koettaa tuoda kaveriporukkaasi muunlaisia harrasteita. Menette vaikka pelaamaan värikuulasotaa ( maksaa, mutta niin maksaa se baarissa notkuminenkin) tai keilaamaan (voi ainakin aluksi repsahtaa kaljoitteluksi joiltakin, mutta kyllä se voitonhimo äkkiä rajoittaa juomista) tms. Onhan näitä miehekkäitä, reippaita harrastuksia. - vcxvxvxcvxvxc
Aika outoja asenteita tässä ketjussa. Aivan kuin treenaava ihminen ei voisi käydä baarissa. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä kehityksen kannalta jos kerran parissa kuussa käy kavereiden kanssa baarissa vähän juomassa. Ei itseään tarvitse konttauskuntoon juoda.
Vielä ihmeellisempi oletus on, että baarissa käyvät olisivat alkoholisteja, joilla ei ole muuta elämää.
Itselläni on kavereita, joita tapaan ainoastaan baarissa niinkuin on myös kavereita, joita tapaan töissä, urheilun merkeissä jne. Ei tuo ensimmäinen ryhmä ole näitä jälkimmäisiä mitenkään huonompi.- Oiytegklhfeyiirefklk
Oma asenteesi on jotenkin outo. Nyt oli kysymys kavereista joiden kanssa ei juuri muuta yhteistä ole kuin juominen.
- et ymmärrä
Etkö ymmärrä lukemaasi tai jotain muuta mitä aloituksessa oli.Yksinkertaisesti jos jollain ihmisellä tulee ajatus että ei nyt kännäillä ni ei ei.Justiin tulee noi ehdottajat että voihan sitä kuntoilla ja käydä baarissa no huh huh mitä itsepetosta.
Aloittajalle tsemppiä ja yks vinkki mee vaikka leffaa selvinpäin,viikonloppuna kirjojen lukemista yms...
Valmista neitokaiselle vaikka pitzzaa.- vcxcxvxcvxcvx
En minä varsinaisesti aloitusta edes kommentoinut, vaan tämän ketjun ilmapiiriä. Tietenkään jos ei halua niin ei tarvitse mennä.
"Justiin tulee noi ehdottajat että voihan sitä kuntoilla ja käydä baarissa no huh huh mitä itsepetosta."
Voisitko luetella ne tekijät, joiden takia nämä kaksi harrastusta poissulkevat toisensa ja tekevät väitteestä itsepetosta?
- grow up
Minusta on noloa, että toiset jaksaa baareilla ja diskoilla vielä vanhuksena. Jos ei ymmärrä lopettaa ajoissa kavereiden kanssa hengailua baareissa, ei voi odottaa suurta ymmärtämystä mihinkään. Kyllä minusta on paljon "kuulimpaa", jos joku pitää kunnostaan, itsestään ja muista huolta ilman alkoholia. Juhlia tietysti voi, mutta ikuisen teiniyden tavoittelu baareissa on lähinnä huvittavaa.
- KALLE KELLO
Minusta on aika outoa, että kirjoitat "on NOLOA..". Ei se noloa ole, ihan hyvää se tekee yhdelle sun toiselle (myös sinullekin) välillä käydä ulkona, vaikkapa siellä baarissa, mutta kun ikää tulee, niin mielenkiinnon kohteet muuttuu, tulee perhettä jne.. Saa ne "vanhuksetkin" ja pitääkin käydä välillä viihteellä.. Sitten taas jaksaa sitä arkea ja ruuhkavuosia. Harvapa "vanhus" istuu kapakassa 2-3 iltaa viikossa (jos ei ole alan miehiä/naisia). Normaali-ihmiset käyvät ehkä 1 x kk tai tai ehkäpä vain kerran vuodessa.. Jäkimmäinen ei nyt ainakaan liikaa ole,
- vcxvxcvxvxcvxc
KALLE KELLO kirjoitti:
Minusta on aika outoa, että kirjoitat "on NOLOA..". Ei se noloa ole, ihan hyvää se tekee yhdelle sun toiselle (myös sinullekin) välillä käydä ulkona, vaikkapa siellä baarissa, mutta kun ikää tulee, niin mielenkiinnon kohteet muuttuu, tulee perhettä jne.. Saa ne "vanhuksetkin" ja pitääkin käydä välillä viihteellä.. Sitten taas jaksaa sitä arkea ja ruuhkavuosia. Harvapa "vanhus" istuu kapakassa 2-3 iltaa viikossa (jos ei ole alan miehiä/naisia). Normaali-ihmiset käyvät ehkä 1 x kk tai tai ehkäpä vain kerran vuodessa.. Jäkimmäinen ei nyt ainakaan liikaa ole,
Liikaa näiden mielestä, joille baarissa käymistä näytetään vastustavan periaatteesta eikä millään järkevällä syyllä. Ehkä heillä huonoja kokemuksia kyseisistä paikoista? Itse näen ainakin baarin positiivisena paikkana, mutta ymmärrän jos joku ei niissä viihdy. En itsekään viihdy kaikissa baareissa enkä kovin usein.
- mek
Itsellä aikanaan yksi joka pyyteli kaljalle jea meninkin joskus mutta sitten sanoin kerran että lhden vain pasille ja minulla ei ole varaa istuskella baareissa muutaman kerran viikossa että silleen. Sama kaveri pyyteli kyytejä omallani asutolla ja kun en viittinyt lähteä niin kerroin että olen juuri ottanut 4-6 olutta vaikka olin slvinpäin ja muutman vuoden päästä tuli asiasta juutua niin snaoin olin aina selvinpäin mutta kun en viittinyt lähteä niin keksin hyvän tekovyyn että silleen. Itse kannsaa kuntoilen ja ne jostka eivät tee kuntoilun eteen mitään eivät ymmärrä sellaista henkilöä joka on tottunut liikkumaan niin on liikuttava.
- KALLE KELLO
Vaikutat aikuiselta, joten en näe mitään syytä, miksi et sano kavereillesi "sorry, aika aikaansa kutakin, mulla alkaa uusi elämä jne.." Sinä olet jo kasvanut aikuiseksi ja olet huomannut, että yksi vaihe (baarit) on mennyttä siltä osin -aika aikaansa kutakin. Kaverit roikkuvat vielä teini/aikuis välimaastossa, mutta kyllä hekin pikkuhiljaa huomaavat, että uudet tuulet puhaltaa ja kiinnostuksen kohteet muuttuvat. Sano kavereillesi suoraan, että nyt alat heivata baareissa käyntejä ja aloitat "uuden" elämän. Olet aika fiksu tapaus, jatka tätä "uutta" elämääsi. Jos ne kaverit jättävät sinut siksi, ettet enää biletä samaan malliin, niin ei ne kavereita ole ollutkaan.
- Voi voi
"Jos ne kaverit jättävät sinut siksi, ettet enää biletä samaan malliin, niin ei ne kavereita ole ollutkaan."
Totta, mutta yksin on vaikea olla, kun tuntee itsensä hylätyksi... Masentuu... Uusia kavereita on vaikea saada. Joiden kanssa pääsisi edes lähelle sitä kaveruutta mitä 20-vuotta tunteneiden jannujen kanssa...
Ja ei ole olemassa sellaisia ihanteellsisia kavereita mistä puhuit... Kaikissa on jotain vikaa, kun ihmisiä ollaan...
Pakko varmaan hylätä... Kyllä ovat huumorintajuisempia on kun muut tuntemani ihmiset...
Noh... Ei enää koskaan ketään kenen kanssa nauraa...
Kiitos- hehhh
Opettele hekottelemaan yksin, vaikka peilin edessä. Aloita pienellä hyminällä ja lisää vähitellen volyymiä. Kyllä se siitä lähtee, kun vähän yrität.
- fjfjfirkdnfkfododkfki
joo, on käynyt. Elämäni muuttui aika paljon, kaikki ystävät ovat baarikärpäsiä, eli jäin yksin. Olen nyt ollut yksin 6kk... onneksi tapaamani mies ei myöskään innostu bäalkoholista ja baareista. Mutta niin siinä vaan käy....pikkuhiljaa he lakkasivat pyytämästä minnekään. Itse yritin aikani pyytää etelänmatkalle tai elokuviin tai lenkille, mutta ei koskaan ketään lähtenyt, niin annoi periksi ....
Nykyään kun kuulen mitä ne kaverit tekee / sekoilua kännäämistä yms, niin itseä alkaa oikein etoa koko touhu. Olen hyvin tyytyväinen valintaani, vaikka se toikin mukanaan yksinäisyyden.
:) - ex-bilettäjä
Kutsu kavereita kotiisi ja tarjoile vaikka lasilliset tai pari (VAIN) niile jotka ehkä "jäykistelevät" ensi alkuun, mutta ystävyys kestää varmasti vaikka he eivät kotonasi saakaan alkoholia. Mitäpä itse sinne baariin menisitkään, kun sulla on hyvä ihmissuhde elämässäsi.
Samanlainen tarina minullakin vaikka nainen olenkin. Nuorempana olin kovin suosittu ja minulla oli paljon ystäviä sekä selvinpäin että juhlimassa. Enimmäkseen juhlimassa.
Sitten tein äitini menehdyttyä päätöksen että rupean elämään terveellisemmin ja paremmin ja jätin alkoholin kokonaan pois ja rupesin urheilemaan. Se kaikki mielihyvä mitä sain urheilusta vitutti ihan urakalla näitä "ystäviä" joten he häipyivät omille teilleen yksi kerrallaan.. No saivat mennä. Itse olen paljon onnellisempi kun omistan pari tosiystävää jotka jakavat ilot ja surut.
Joiden kanssa voi käydä kahvilla tai vaikka vaan maata sohvalla ja jutella. Olempa saanut heidät lenkillekkin mukaan ;) Näitä tosiystäviä ei haittaa se etten käytä päihteitä tai juo ollenkaan vaikka joskus heidän mukaan baariin lähtisinkin, lähden sinne tanssimaan. Myöskään nämä ystävät eivät juo kuin pari drinksua jos minä olen mukana, meillä on hauskaa selvänäkin :)- Raitis nautiskelija
Niin tuttu tilanne kuin vaan voi olla.
Ei muuta kuin pidät siitä kiinni, mitä oikeasti olet ja haluat olla. Eli ryypylle mennään jos janottaa mut muu aika ollaan sit ilman. vaikka se jano tulisi vaan kerran vuodessa.
Itselläni oli joku vuosi sitten sama tilanne, kuppi vaan tuli yksinkertaisesti täyteen. Ja EN OLLUT alkoholiongelmainen, tuli vaan sellainen fiilis et mitä vitun järkeä tässä on. Kun jotain mielekkäämpääkin voisi tehdä, puhumattakaan siitä, kuin ihanaa on herätä aamulla aikaiseen ilman pahoinvointia.
Jonkin aikaa jaksoin vielä joskus lähteä "muiden mieliksi" ryypylle mut sitten sekin jäi.
Kyllähän siinä osa "ystävistä" karsiintui jo aika piankin ja loppujenkin kanssa tekemisissä oleminen vähentyi reilusti. Just kun ei huvittanut ryypätä enää ja heitä ei edes leffaan meno kiinnosta, varsinkan jos siihen ei liity juopottelu jollain tavalla edes.
Ja kyllähän sitä sai kuulla olevansa välillä vaikka mitä muutamalta aika yllättävältäkin taholta, mm. masentunut, koska en enää "käy ihmisten ilmoilla" ja mielisairauksiinhan kuuluu muutenkin "erakoituminen"..:/
Olen kyllä saanut uusia ystäviä menetettyjen tilalle ja olo on muutenkin huomattavasti parempi, kun elämässäni on muutakin vapaa-ajan tekemistä kuin ryyppäminen ja baareissa hilluminen. Mieluummin sitten lähden aamukuudelta ulkoilemaan vkl, kuin että makaan krapulassa iltapäivään asti.
Lopullisesti en ole kuitenkaan kiertänyt korkkia kiinni, mutta nykyään riittää harvemmin ja vähemmän kuin ennen. Esim. 6-pack/8-pack hyvän ystävän kanssa leffaa katsellessa.
Mutta, jokaisella on oikeus vaatia/päättää itse tekemisistään. Ja jos sen takia menee ystävyys katkolle niin se sitten menee. Pahempi se on, että teet jotain sellaista minkä koet edes jollain tavalla vastenmielisenä. Ja vain sen takia, että saat pidettyä ihmisiä lähelläsi.
Se vain on todella ikävää, että ihminen tavallaan painostetaan valitsemaan kahden asian välillä. Märkä ystävyys tai kuiva yksinäisyys. - 11+6
Varmaan 80% suomalaisista on sellasia lampaita ketkä tekee niinkuin "muutkin", mitään omaa tahtoa ole säälittävää mutta niin totta.
- sdjuhwiuohiohhang
Ala saarnaamaan Iankaikkista kadotusta Helvetissä ja Iankaikkista Taivasta niin ehkä he sitten lopettavat yhteydenpidon sinuun tai tulevat uskoon ja lopettavat viekottelun. Jeesus on Herra! Tie, Totuus ja Elämä. Jeesuksen veri kuittaa synnit ja vapauttaa ihmisen Jumalan tuomiosta Jumalan armon alle niin on turvassa viimeiseltä Tuomion päivältä.
itse käyn vaan kerran pari vuodessa irrottelemassa ja nollailemassa... no viime kesänä oli kyl vähän tiuhempi putki päällä mutta siitä irrottautuminen ei sitten ollu ongelma kun alkoi säät kylmetä.
eikä aiheen alottajan (tai kenenkää muunkaan) tartte kieltää iteltää juhlimista koska esim. kerta parin/kolmen kuukauden välein ei ole väärin. Ihan hyvää se välillä tekee. Mut toki jos se pari-suhteessa tuottaa sitten hankaluuksia (jos on kännissä taipuvainen vehtaamaa muiden kanssa), kannattaa pari kertaa miettiä että KANNATTAAKO?- Raitis nautiskelija
Joo, ei silloin tällöin tapahtuvasta juhlimisesta olekaan mitään haittaa. Päinvastoin, terveen merkki kun joskus käy ulkona tuulettumassa.
Mut se meillä useimmilla rauhoittuneilla taitaa olla täs pointtina, et joka vkl ei tod nappaa saati sit välttämättä jaksa ryypytellä. Plus sit muut, eli viikollakin sit pitää käydä kavereiden kanssa kaljalla etc etc.
Joillekin tosiaan riittää se maks. 4-5 kertaa vuodessa.
- alottaja-
Kiitos kaikille hyvistä kommenteista:) Jos se jollekin jäi epäselväksi niin mä alottaja oon tosiaan nainen ja en oo nyt päätökseni jälkeen juonut mitään. Se putkareissu aikanaan lisäsi kiinnostusta terveellisiin elämäntapoihin ja pysyn niissä. Kaverit juo parhaimmillaan 2-3 kertaa viikossa niin ei ne aina kykene lähtee mihinkään. Mulla taas olo on nyt huomattavasti parempi kuin silloin kun vielä kävin baareissa. Enkä tunne oloani yksinäiseksi,kun sali on täynnä mukavia ihmisiä. Ehkä joskus löydän uuden ystävänkin:)
- absoluutisti forever
mikä hiton takia sitä on juotava yhtään? tunnetko ittes mamiksesi tai liian pyhimykseksi? Ei uskalleta ilmasta itseään? kun kaikki muut juo pakkohan se on?
- riuttala76
Kun nuorempana ahkerasti salilla kävin niin pikku krapulassa voimaa löytyi paljon paremmin kuin jos ei ois edellisenä päivänä juopotellut. Ehkä pieni huono olo teki mut treenatessa aavistuksen aggressiivisemmaksi rautaa kohtaan ja siksi voimaa löytyi enemmän.
- hgghddhd
Oon viimeks ryypänny viime heinäkuussa. On kyllä tullut lihasta melkein itsestään. Vähän punneruksia silloin tällöin ja joskus puntteja. Juominen ei enää oikein huvita. Johtuu varmaan VHH-ruokavaliosta kun ei saunakaljakaan houkuta. Nykysi käyn salilla säänöllisesti ja kyllä on hyvät gainsit. Vaikee sanoo vaikuttasko kuinka paljon jos jois vaikka viikonloppu kännit. Testo tasothan tuossa tippuu noin viikoks muistaakseni. Onko sillä sitten niin suuri merkitys kun sanotaan on eri tarina.
Jotenkin kaikki alko siitä että lopetin röökinpolton. Sitten jätin kaiken paskan pullamössön pois ruokavliosta. Tuon jälkeen aloin liikkua ja myös alko jäi pois. Tämän linjan ylläpito ei tee edes tiukkaa minulle. Olen kroonistunut tähän :POhan se mukavampaa "koroonistua" liikunnalle kuin päihteille.....ainakaan itsellein ei ole tullut viel` kankkusta liikunnasta.....
- nuukajussi
sishill kirjoitti:
Ohan se mukavampaa "koroonistua" liikunnalle kuin päihteille.....ainakaan itsellein ei ole tullut viel` kankkusta liikunnasta.....
Kyllä näin on, että jos Suomessa haluaa syrjäytyä niin "korkki kiinni" on siihen varmin vaihtoehto.
Itse kyllästyin siihen, että aina kun kaveriporukalla/ystäväperheiden kanssa kohdattiin liittyi tapaamiseen kaljatölkkien sihauttelua tms. alkoholin käyttöä.
Lopetin neljä vuotta sitten päihtymisen, mutta parin kuukauden päästä lopetin kokonaan alkoholinkäytön, enkä siis ole juonut kaljan kaljaa. Yhden glögin join viime pikkujouluissa.
Pystyn kyllä heittämään läppää selvinkin päin, laulan karaokea, tanssin yms. mutta kaikesta huolimatta olen huomannut että seurani ei kelpaa "kaveriporukalle" entiseen tapaan. Myös uusiin ihmisiin tutustuminen tyssää siinä vaiheessa kun paljastun absolutistiksi.
Hyvät puolet ovat seuraavat: Kokonaisuutena elämänlaatu on kohentunut huimasti. Kuntoilumotivaatio on pysynyt neljä vuotta korkealla. Autolla olen mennyt töihin alle kymmenen kertaa, kaikki muut noin 900 työpäivää olen kulkenut pyörällä.
Innostuin juoksemisesta ja helpon tuntuisesti juoksin lyhyellä harjoitttelulla 20-40km pitkiä lenkkejä. Vuosi sitten innostuin kahvakuulasta ja kuntosalista ym. lihaskunnon ylläpitämisestä. Vuodessa on tullut noin 8 kg lisää painoa, sanoisin lihasta.
Vuorotyöstä huolimatta ei väsytä juuri koskaan, paitsi nukkumaanmennessä uni tulee helposti. Uni on syvää ja rentouttavaa, mutta herään noin klo 07 vapaapäivinä, joskus aiemminkin, silti hyvin levänneenä. Palautuminen on nopeaa, paikkoja ei jomota oikeastaan ikinä, usein tekisi mieli tehdä kaksikin treeniä päivässä, mikäli aikaa vain olisi. Sairaslomapäiviä yli vuoteen 0.
Ahdistuneisuus on entiseen verrattuna minimissä ja v-käyrä matalalla. Ilmeisesti aivojen välittäjäaineet palautuneet luotaiselle tasolle. Tämän muutoksen huomaaminen kesti noin puoli vuotta ja se on vahvistunut koko ajan.
Rahaa tuntuu jäävän ihan eri lailla laitettavaksi vaikka harrastuvälineisiin.
Sanottakoon vielä sekin että selkeästi plussan puolella ollaan syrjäytymisestä huolimatta. Ikää on 35 . Mikään juoppo en siis ennenkään ollut. - fdsvcxfdsfsdfsd
nuukajussi kirjoitti:
Kyllä näin on, että jos Suomessa haluaa syrjäytyä niin "korkki kiinni" on siihen varmin vaihtoehto.
Itse kyllästyin siihen, että aina kun kaveriporukalla/ystäväperheiden kanssa kohdattiin liittyi tapaamiseen kaljatölkkien sihauttelua tms. alkoholin käyttöä.
Lopetin neljä vuotta sitten päihtymisen, mutta parin kuukauden päästä lopetin kokonaan alkoholinkäytön, enkä siis ole juonut kaljan kaljaa. Yhden glögin join viime pikkujouluissa.
Pystyn kyllä heittämään läppää selvinkin päin, laulan karaokea, tanssin yms. mutta kaikesta huolimatta olen huomannut että seurani ei kelpaa "kaveriporukalle" entiseen tapaan. Myös uusiin ihmisiin tutustuminen tyssää siinä vaiheessa kun paljastun absolutistiksi.
Hyvät puolet ovat seuraavat: Kokonaisuutena elämänlaatu on kohentunut huimasti. Kuntoilumotivaatio on pysynyt neljä vuotta korkealla. Autolla olen mennyt töihin alle kymmenen kertaa, kaikki muut noin 900 työpäivää olen kulkenut pyörällä.
Innostuin juoksemisesta ja helpon tuntuisesti juoksin lyhyellä harjoitttelulla 20-40km pitkiä lenkkejä. Vuosi sitten innostuin kahvakuulasta ja kuntosalista ym. lihaskunnon ylläpitämisestä. Vuodessa on tullut noin 8 kg lisää painoa, sanoisin lihasta.
Vuorotyöstä huolimatta ei väsytä juuri koskaan, paitsi nukkumaanmennessä uni tulee helposti. Uni on syvää ja rentouttavaa, mutta herään noin klo 07 vapaapäivinä, joskus aiemminkin, silti hyvin levänneenä. Palautuminen on nopeaa, paikkoja ei jomota oikeastaan ikinä, usein tekisi mieli tehdä kaksikin treeniä päivässä, mikäli aikaa vain olisi. Sairaslomapäiviä yli vuoteen 0.
Ahdistuneisuus on entiseen verrattuna minimissä ja v-käyrä matalalla. Ilmeisesti aivojen välittäjäaineet palautuneet luotaiselle tasolle. Tämän muutoksen huomaaminen kesti noin puoli vuotta ja se on vahvistunut koko ajan.
Rahaa tuntuu jäävän ihan eri lailla laitettavaksi vaikka harrastuvälineisiin.
Sanottakoon vielä sekin että selkeästi plussan puolella ollaan syrjäytymisestä huolimatta. Ikää on 35 . Mikään juoppo en siis ennenkään ollut.Miksi pitää aina vetää homma ääripäihin? Jos olet baarissa käymistä harrastanut noinkin pitkään niin on ihan selvää, että pidät siitä (ellet ole entinen alkoholisti). Tällöin ei baarissa käymistä ole mielestäni mitään syytä lopettaa, mutta sitä voi vähentää ja samoin vähentää illan aikana juomaansa määrää.
Totta kyllä, että usein juomattomia katsotaan kieroon kun he pilaavat tunnelman. Toisaalta yleensä he näin tekevätkin eivätkä ole hauskoja taikka estottomia, joka kuuluu osana juhlimista. Ei tarvitse olla niin jäykkä ja virallinen, vaan antaa itsestään ihan julkisesti ja päästää höyryjä pihalle.
Eihän juomattomuus kaikista tee tylsiä, mutta monesta tekee ja se onkin varmaan se syy miksi juomaan kannustetaan. Toisaalta juomattomille pitäisi antaa mahdollisuus olla hyvää seuraa, mutta toisaalta juomattomien pitäisi pyrkiä olemaan mukavaa seuraa selvinpäin. Usein näkee näiden mukana olevien juomattomien olevan hiljaisena pöydännurkassa näyttäen siltä, että toivoisi olevansa jossain muualla.
Mielestäni on selvää, että jos ei halua olla osa porukkaa niin on turha lähteä mukaan ollenkaan pilaamaan muiden tunnelmaa. - nuukajussi
fdsvcxfdsfsdfsd kirjoitti:
Miksi pitää aina vetää homma ääripäihin? Jos olet baarissa käymistä harrastanut noinkin pitkään niin on ihan selvää, että pidät siitä (ellet ole entinen alkoholisti). Tällöin ei baarissa käymistä ole mielestäni mitään syytä lopettaa, mutta sitä voi vähentää ja samoin vähentää illan aikana juomaansa määrää.
Totta kyllä, että usein juomattomia katsotaan kieroon kun he pilaavat tunnelman. Toisaalta yleensä he näin tekevätkin eivätkä ole hauskoja taikka estottomia, joka kuuluu osana juhlimista. Ei tarvitse olla niin jäykkä ja virallinen, vaan antaa itsestään ihan julkisesti ja päästää höyryjä pihalle.
Eihän juomattomuus kaikista tee tylsiä, mutta monesta tekee ja se onkin varmaan se syy miksi juomaan kannustetaan. Toisaalta juomattomille pitäisi antaa mahdollisuus olla hyvää seuraa, mutta toisaalta juomattomien pitäisi pyrkiä olemaan mukavaa seuraa selvinpäin. Usein näkee näiden mukana olevien juomattomien olevan hiljaisena pöydännurkassa näyttäen siltä, että toivoisi olevansa jossain muualla.
Mielestäni on selvää, että jos ei halua olla osa porukkaa niin on turha lähteä mukaan ollenkaan pilaamaan muiden tunnelmaa.Kyllä se baarissa käynti-into hiipui pikku hiljaa kolmenkympin tienoilla, ja juomattomuus kypsyi usean vuoden aikana. Ja mistään ääripäistä ei kohdallani ole kyse, paitsi nyt täysraittiudessa, koska en alkoholin käytössä ole ollut lähelläkään toista ääripäätä, esim kahtena peräkkäisenä päivänä en koskaan ole ottanut.
Jotenkin säälittäa ajatus siitä että ihminen ei saisi muuttua vuosien myötä vaan esimerkiksi pitäisi olla tavallinen viikonlopputissuttelija vanhainkotiiin asti. Kolmekymppiseksi keskimääräinen suomalainen on ehtinyt käyttää alkoholia varmaan 15 vuoden aikana.
Hiljaa selvänä istumisen vaikutelma saattaa usein tulla siitä että selvä ihminen ei hoe samaa asiaa kymmeniä kertoja eikä selitä yksinkertaista asiaa puolta tuntia. - fdsvcxfdsfds
nuukajussi kirjoitti:
Kyllä se baarissa käynti-into hiipui pikku hiljaa kolmenkympin tienoilla, ja juomattomuus kypsyi usean vuoden aikana. Ja mistään ääripäistä ei kohdallani ole kyse, paitsi nyt täysraittiudessa, koska en alkoholin käytössä ole ollut lähelläkään toista ääripäätä, esim kahtena peräkkäisenä päivänä en koskaan ole ottanut.
Jotenkin säälittäa ajatus siitä että ihminen ei saisi muuttua vuosien myötä vaan esimerkiksi pitäisi olla tavallinen viikonlopputissuttelija vanhainkotiiin asti. Kolmekymppiseksi keskimääräinen suomalainen on ehtinyt käyttää alkoholia varmaan 15 vuoden aikana.
Hiljaa selvänä istumisen vaikutelma saattaa usein tulla siitä että selvä ihminen ei hoe samaa asiaa kymmeniä kertoja eikä selitä yksinkertaista asiaa puolta tuntia.Ei minun kaveriporukassani kyllä selitetä asiaa kymmentä kertaa ellei se nyt jostain syystä meinaa mennä millään jollekkin perille. Ei alkoholin nauttimisen tarvitse mennä yli. Itse pystyn ainakin ajattelemaan humalassa selkeästi eikä muidenkaan toimintojen suhteen ole ollut ongelmia. Estottomuutta kyllä tulee ja se voi toisinaan olla huonokin asia, mutta se on juurikin se juomisen suola makuelämyksien ohella.
Sitten kun juo liikaa niin ei ole enää lainkaan hauskaa. Silti aivan liian moni suomalainen juo liikaa, vaikka ei edes ole alkoholisti.
Tottakai ihminen saa muuttua ja jos juominen ei kiinnosta niin ei sitä tarvitse väkisin tehdä tietenkään. Minua vain ihmetyttää, että onko juomisesi koskaan ollutkaan nautinnollista vai pelkkää kännin tavoittelua kun kerran kiinnostuksesi siihen on niin lopahtanut. Minulla on lempijuomia siinä missä on lempiruokiakin enkä niihin kyllä ole kovin helposti kyllästymässä.
- lifemocker
ei se sua tapa jos joskus ottaa viinaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937838
- 403752
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021886- 241210
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321053Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,281003Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53837Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31792Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10750Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60749