Onko teillä kokemusta yritysten ja mol välisestä rekrytointikoulutuksista? Onko homman nimi se että yksityiseen yritykseen otetaan pariksi kuukaudeksi 20 koulutettavaa, joista 2 henkilöä menee lopulta töihin ja loput eivät mene työhön?
Onko kukaan ollut noissa koulutuksissa? Jouduitko töihin? Jos menit työhön, paljonko oli aloituspalkka?
Ja vielä se , että onko koulutus sitä että tehdään samaa työtä kuin vakituiset työntekijät? Esim menee vuorotyöhön tehtaalle, mutta ei saa siitä palkkaa??
Yrityksen rekrytointikoulutus
6
3399
Vastaukset
- Näin p-pohjanmaalla
Käytännössä tuo tarkottaa sitä, että firma saa eeteekeskukselta 20 tyyppiä "ilmaistöihin" (koulutukseen) 3-6kk ja sen jälkeen EHKÄ palkkatukitöihin (max 12kk) jos ehdot täyttyy. Tuon jälkeen pihalle ja kuukauden päästä uudet 20 tyyppiä koulutettavaksi..
- 1+1
Kokemukseni mukaan rekrykoulutukset kestävät aina vähintään puoli vuotta, ja pitävät sisällään työpaikalla tapahtuvan työssäoppimisen lisäksi myös teoriaopintoja.
Isommat yritykset yleensä ottavat sisään isomman porukan, josta sitten parhaimmat saavat vakituisen työpaikan, keskikasti mahdollisesti määräaikaisen työsopimuksen, jonka aikana katsotaan joukosta vielä ne kehityskelpoiset yksilöt, ja huonoiten töissä pärjänneet saavat palata suoraan kortistoon.
Tuttavani vaimo kävi eräässä metallifirmassa isomman porukan mukana tällaisen rekryn, ja sai ensin määräaikaisen työsopparin ja sen jälkeen hänet vakinaistettiin. Itse olin hyvin pienessä erikoistavarakaupan yrityksessä 7 kuukautta, ja töihin olisin päässyt koulutuksen jälkeen, mutta yrityksen toiminta oli tappiollista, joten vetäydyin kaikessa hiljaisuudessa takavasemmalle, eli hommasin itselleni toisen työpaikan.
Rekrykoulutus on eräänlainen oppisopimuskoulutus, joten siinä tehdään työpaikalla juuri niitä tehtäviä, joihin porukkaa ollaan kouluttamassa, ja jos tehtävä pitää sisällään vuorotyötä, niin silloin myös koulutettava joutuu sitä tekemään. Palkka alkaa juosta sitten vasta, kun varsinainen työsuhde alkaa. - mepä
Yksi tuttu on näitä kursseja useammankin käynyt. Kurssin jälkeen hänet on palkattu 3-4kk töihin, kun uusia kurssilaisia firma ei saa, ellei edellistä ole palkattu.
Eli ensin kurssi, sitten 3-4kk töitä ja sitten pihalle. Tai ehkä tää tuttu kuuluu siihen "keskikastiin", joka ei ole pystynyt taitojaan näyttämään. - qe4wtetwt
Tiedän akateemisia ja AMK- koulutuksen käyneitä henkilöitä, jotka ovat työllistyneet työkän tms. koulutuksen jälkeen. Nämä oli hajasijoitettuja eli firmaan meni yksi henkilö (ei koko sakki) ja olivat ilmeisesti sen verran motivoituneita ja firmassa tarvetta muiden jatkokouluttamalle työntekijälle, että palkattiin vakituiseksi.
Ehkä näissä yhden firman massakoulutuksissa voi olla juuri kuvailemasi tavalla eli vain muutama palkataan. Estääkö joku asia etsimästä omaa harjoittelupaikkaa firmaan, joka todennäköisesti palkkaa sut? - pilipali5
Yhdessä olen ollut ja kaikki olisivat saaneet kurssin jälkeen vakipestin. Työn laadun vuoksi 1/3 haussa olevista jatkoi loppuun asti.
- kastiton----
Se tarkoittaa juuri sitä että ollaan ilmaiseksi vuorotöissä ja tehdään samaa mitä muut tekee palkalla. Tai pahimmassa tapauksessa mitä on itse tehnyt ennen koulutukseen joutumistaan!!
Epäilen että tosiasiassa yrityksillä ei ole mitään velvollisuutta ketään työllistää kurssin jälkeen, monen yrityksen tarkoitus lieneekin kupata valtiolta jotkin koulutusrahat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 782832
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232712Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072332- 351648
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391563- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401485- 281290
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201246- 951181