Kuinka tarkka TE-toimisto on?

ParaPapu

Valvooko ne millä silmällä että työnhakija lähettää noihin 'työtarjouksiin' hakemuksia? Riittääkö että soittaa tuonne työlinjalle ja kertoo lähettäneensä? Sain meinaan niin monta tarjousta ja niistä vain puolet on mahdollisia syystä tai toisesta (esim. 2h työ / pv, työmatkaa 50km, ei kiitos).

59

16004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ökjh870

Jos työntarjoaja kertoo että olet omalla käytökselläsi vaikuttanut siihen että työsuhdetta ei ole syntynyt, olet kohta karenssissa.

• Herrat käskee

Ainakin mulle tuli karenssi kun en käynyt paikan päällä vaan soitin.
      Totesivat hekin soittaessa sopimattomaksi (ei minkäänlaista alan koulutusta) tehtävään mikä ilmeni työhönosoituksestakin.
      Mutta olisi pitänyt käydä hakemassa nimi lappuun siis.

Riippunee paljon tädistä, työkkäristä, kuunkierrosta jne. mutta parempi käydä jos käskevät.

• ...............

Mutta mikäli et olisi soittanut niin sinulle ei olisi tullut karenssia.

• OSOITUS

Onko sellaista kuin työhönosoitus vielä olemassa.Se nimittäin on se, mihin EHDOTTOMASTI pitää reagoida!

Työtarjous - se on vain tarjous että tällainenkin olisi, mutta jos se työhönOSOITUS on olemassa vielä,niin sellaisen jos saa, niin PAKKO hakea tai TOIMIA NIIN KUIN SIINÄ ON SANOTTU! Eli haettava kuten osoituksessa on sanottu.

• _Oikaisu_

Entinen työhönosoitus on nykyään nimeltään työtarjous. Samasta asiasta siis kyse edelleen.

• helpotuksenhuokaus

Työhönosoitus=pakko hakea tai karenssi paukkuu. Työtarjous/työilmoitus on vain ilmoitus eikä velvoita mihinkään.
      Viimeisin työhönosoitus ja työtarjous tullut joskus 2005. Sitten työkkäri jätti minut rauhaan, kun huomasi ettei minua kukaan palkkaa, ei edes kaupunki palkkatuella.

• karenssit paukkuu

Työhönosoituksia ei enää ole olemassa. Ne on korvattu työtarjouksilla. Käytännössä silti aivan sama juttu. Jos ei hae työtarjouksessa olevaan työpaikkaan, karenssi paukkuu ja aivan varmasti. Tarkistavat kyllä työnantajilta. Työnantajilla on myös tiedot, kuka on lähetetty te-keskuksen kautta ja kuka ei. Joko te-keskus soittaa ja tarkistaa asian, onko työnhakija hakenut ko. paikkaan tai te-keskus pyytänyt työnantajaa ilmoittamaan kaikkien niiden nimet, jotka ovat käyneet haastattelussa tai hakeneet töihin työhakemuksella ja niiden nimet, joista ei ole kuulunut yhtään mitään.

• ....

Kyllä työtarjouksiinkin on pakko hakea, mullekin tuli työtarjous johonkin henkilöstövuokrausfirmaan ja lapussa luki, että "pyydämme sinua ottamaan viipymättä yhteyttä työnantajaan alla kerrotulla tavalla, Kun olet ottanut yhteyttä työnantajaan, ilmoita siitä heti TE-toimistoon".

En tiiä sit, onko kyseessä taas kerran alle 25-vuotiaiden ajojahti, et onko sitä nuorempien pakko hakea. Tiedoitteet työnhakijalle sen sijaan pitäis olla vapaaehtoisia, pikkasen löi pumppu kun tuli pari viikkoa sitten tiedote työvoimakoulutuksesta, johon olisi pitänyt hakea vielä saman päivän aikana, mutta huomasinkin että se oli vapaaehtoinen.

• niinpä näkyy
        karenssit paukkuu kirjoitti:

Työhönosoituksia ei enää ole olemassa. Ne on korvattu työtarjouksilla. Käytännössä silti aivan sama juttu. Jos ei hae työtarjouksessa olevaan työpaikkaan, karenssi paukkuu ja aivan varmasti. Tarkistavat kyllä työnantajilta. Työnantajilla on myös tiedot, kuka on lähetetty te-keskuksen kautta ja kuka ei. Joko te-keskus soittaa ja tarkistaa asian, onko työnhakija hakenut ko. paikkaan tai te-keskus pyytänyt työnantajaa ilmoittamaan kaikkien niiden nimet, jotka ovat käyneet haastattelussa tai hakeneet töihin työhakemuksella ja niiden nimet, joista ei ole kuulunut yhtään mitään.

https://www.turunte-toimisto.fi/index.php?pageid=495&action=shownews

Joo,niinpä näkyy että 2011 työhönosoitukset ovat muuttuneet työtarjouksiksi. Jotenkin mulle vaan on jäänyt jostain mieleen, että joku virkailija sanoi, että jos tulee työhönosoitus niin sitten on pakko,,, mutta nyt se on pakko aina.

Ja huomatkaa tuossa linkissä että puhutaan palvelusta työnhakijalle, ja vielä sekin, että asiantuntijan arvio työn sopivuudesta... Mä en oo muuten saanut yhtäkään työtarjousta vaikka olen ollut työkkärissä jo pitemmän aikaa. Mutta en mä oo saanut muutakaan sieltä ihan niitten omasta aloitteesta. Ja toi linkki löytyi vaan googlaamalla työhönosoitus-sanalla.

• 1319
        .... kirjoitti:

Kyllä työtarjouksiinkin on pakko hakea, mullekin tuli työtarjous johonkin henkilöstövuokrausfirmaan ja lapussa luki, että "pyydämme sinua ottamaan viipymättä yhteyttä työnantajaan alla kerrotulla tavalla, Kun olet ottanut yhteyttä työnantajaan, ilmoita siitä heti TE-toimistoon".

En tiiä sit, onko kyseessä taas kerran alle 25-vuotiaiden ajojahti, et onko sitä nuorempien pakko hakea. Tiedoitteet työnhakijalle sen sijaan pitäis olla vapaaehtoisia, pikkasen löi pumppu kun tuli pari viikkoa sitten tiedote työvoimakoulutuksesta, johon olisi pitänyt hakea vielä saman päivän aikana, mutta huomasinkin että se oli vapaaehtoinen.

Ainakin ennen työhönosoituksessa tuli olla tarkasti määritelty mitä työpaikkaa pitää hakea. Esim. työsuhteen alkamisen ajankohta ja missä työpaikka sijaitsee. Ei tulisi voida antaa karenssia siitä, että on kehoitttu menemään hakemaa työtä sieltä ja sieltä.

• Korjaus!

"Työhönosoitus=pakko hakea tai karenssi paukkuu. Työtarjous/työilmoitus on vain ilmoitus eikä velvoita mihinkään."

Olet väärässä. Termin nimi on muuttunut ja entinen "työhönosoitus" on nykyään nimeltään TYÖTARJOUS.

• pakko on hakea

Niihin on pakko hakea tai joutuu karenssiin. Joskus saattaa sitten olla niitä paikkoja jotka on vapaaehtoisesti haettavia, niistä ei karenssia tule, jos et hae. Harvemmin kuitenkin tulee niitä vapaaehtoisesti haettavia paikkoja. Joskus tympäsee kun sitten yrittää soittaa kyseiseen paikkaan, niin ensimmäiseksi ärähdetään luuriin, ett paikka on jo täytetty ja lätkäistään luuri kiinni. Ei ole muuta kuin oma sana siitä, ett olet soittanut sinne paikkaan. Vähän riippuu sitten työkkärinvirkailijasta miten suhtautuu. Vähän oudolta kuulostaa tuossa aloituksessa se paikka johon matkaa on 50 km. Jo työnhakureissunakin on aika kohtuuttoman matkan päässä, ei mitään järkeä tuollasessa. Joskus tuntui omalla kohdalla, kun tuli niitä vapaaehtoisesti haettavia paikkoja, ett vittuiliko se virkailija mulle niiden välityksellä, oli meinaan sen verran erikoisia paikkoja, esim. liikuntapaikkojen ja -välineistä huolehtijan työ, urheilulliselle ja urheilua harrastavalle..justjoo, olen ylipainoinen ja kaukana urheilullisesta. Kerran käytyäni ilmoittautumassa virkailijalle, hän katsoi koneeltaan tukityöpaikkoja ja ehdotti mulle paikkaa kasvisruokalassa, mä sanoin siihen, ett olen jauhopölyallergikko(olin toimittanut lääkärintod. terveydestäni vuosia sitten), ei sovi se työ mulle. Tähän se virkailija sanoi, ettei ruokalassa ruokaa tehdä..siis halooo...mitä muuta ruokalassa tehdään kuin ruokaa. No, onneks ei pakottanut sitä paikkaa hakemaan. Olen pakkohakuna joutunut hakemaan siivoustyötäkin vaikka en enää terveyssyistä pysty sitä työtä tekemään ja siitäkin on siinä lääkarintodistuksessa mainittu. Se virkailija oli sen luontoinen ett koin paremmaksi hakea niitä paikkoja, olis muuten piruuttaan lätkäissyt karenssin mulle. Onneksi ei enää tarvitse kyseisen henkilön kans asioida.

• Saadakseen ns. mustaa valkoiselle työ- ja elinkeinotoimistoa varten työttömän pitänee tällaisessa tilanteessa tehdä hakemus soitttamisen sijaan tavoin, josta jää tosite. Todennäköisesti työtarjouksessa mainitaan muukin yhteyskanava kuin puhelin. Mielestäni paras on sähköposti. Työttömän lähettämästä hakemuksesta jää kopio, jonka hän voi esittää työ- ja elinkeinotoimistossa. Asiallinen työnantaja vastaa sähköpostiviestiin esimerkiksi "valitettavasti paikka on jo täytetty" jne. Ja jollei vastausta kuulu, niin työtön voi soittaa. Tällöinhän hänellä ON kirjallinen tosite siitä, että hän on hakenut paikkaa, ja soittaen haun tulos lopullisesti selviää.

• ,,,,,,,,,

En jaksanut kokonaan lukea, mutta ainakin alku meni sinulla pikkuisen väärin..

Jos 'työtarjous' tulee kirjepostitse ja ei ota yhteyttä 'työtarjouksessa' olevaan työnantajaan tai TE-Toimistossa mainitse asiasta mitään niin ei tule karenssia.

• fggggs

Varmaan on vapaana paljon noita mahdottomia työpaikkoja, eli siis kaukana, pari tuntia päivässä, nälkäpalkalla. Niihin ei ymmärrettävästi löydy täysipäisiä työntekijöitä, joten onkohan niin, että ilkeimmät työkkärin muijat käyttävät niitä karenssien tehtailuun? Hehän saavat bonuksia jokaisesta tuilta pois potkimastaan työnhakijasta.

• TYP vartija

Työtarjous lapun lisäksi tulee se paperi minkä työnantaja täyttää ja
      lähettää TE keskukseen tai soittaa siinä mainitulle virkailijalle.

Typ puolella virkailija yleensä soittaa työtarjouksissa mainittuihin paikkoihin ja jos asiakkaasta ei ole mitään kuulunut niin karenssi paukkuu varmasti.

• Tädit ovat vaaraksi

Työhönosoituksien historiassa on surullinen menneisyys sen takia, että kun työkkärit karenssin uhalla laittoivat työttömiä hakemaan OIKEITA työpaikkoja, niin työpaikoilla ei enään löydetty työhakemuksien perusteella niitä, jotia ihan aikuisten oikeasti hakevat työpaikkaa.

Ja kun vielä työttömille opetettiin CV:n tekoa, niin yhä vaikeammaksi kävi työpaikoilla erottaa oikea työhön hakijaa työkkärin karenssin uhalla pakotetuista työhön hakijoista.

Nythän onkin niin, että työkkäri ei postaa oikeiden työpaikkojen hakuilmiotuksia - ei vaan niitä työpaikkoaja, jotka eivät ole oikeita työpaikkoja, ja joista ei makseta palkkaa eikä eläkekertymää.

Näin työkkäri on ryhtynyt nakertamaan täti-ihmisten voimilla suomalaisen, oikean ansiotyön pohjaa.

• tämmönen tapaus.

Hei, mä sain kerran yhden sellaisen tarjouksen (vai olikohan se kuitenkin osoitus, en muista enää) työkkäristä. Kyseessä oli kuitenkin paikka, joka oli muutenkin ilmoituksena mol.fi:ssä julkisesti esillä.

Työnantaja ilmoitti sähköpostitse kuitaten hakemukseni, että hakijoita oli yhteenä yli 200, kiitos hakemuksesta, et tällä kertaa päässyt tämän pitemmälle.

Että joo!

• Hei vaan!
        tämmönen tapaus. kirjoitti:

Hei, mä sain kerran yhden sellaisen tarjouksen (vai olikohan se kuitenkin osoitus, en muista enää) työkkäristä. Kyseessä oli kuitenkin paikka, joka oli muutenkin ilmoituksena mol.fi:ssä julkisesti esillä.

Työnantaja ilmoitti sähköpostitse kuitaten hakemukseni, että hakijoita oli yhteenä yli 200, kiitos hakemuksesta, et tällä kertaa päässyt tämän pitemmälle.

Että joo!

"Hei, mä sain kerran yhden sellaisen tarjouksen (vai olikohan se kuitenkin osoitus, en muista enää) työkkäristä. Kyseessä oli kuitenkin paikka, joka oli muutenkin ilmoituksena mol.fi:ssä julkisesti esillä."

Tiedoksesi, nimimerkki "tämmönen tapaus", että entiseltä nimeltään työhönosoitukset, nykyiseltä nimeltään työtarjoukset, eivät koskaan olekaan olleet mitään varta vasten tietylle henkilölle "luvattuja" työpaikkoja, vaikka niistä lähteekin hakemiseen velvoittava tieto työnhakijalle. Mistä ihmeestä olet sellaisen käsityksen saanut? Nämä avoimet työpaikat seulotaan TE-toimiston järjestelmästä ja tieto samasta paikasta saattaa lähteä kymmenille työnhakijoille.

• 17+5
        Hei vaan! kirjoitti:

"Hei, mä sain kerran yhden sellaisen tarjouksen (vai olikohan se kuitenkin osoitus, en muista enää) työkkäristä. Kyseessä oli kuitenkin paikka, joka oli muutenkin ilmoituksena mol.fi:ssä julkisesti esillä."

Tiedoksesi, nimimerkki "tämmönen tapaus", että entiseltä nimeltään työhönosoitukset, nykyiseltä nimeltään työtarjoukset, eivät koskaan olekaan olleet mitään varta vasten tietylle henkilölle "luvattuja" työpaikkoja, vaikka niistä lähteekin hakemiseen velvoittava tieto työnhakijalle. Mistä ihmeestä olet sellaisen käsityksen saanut? Nämä avoimet työpaikat seulotaan TE-toimiston järjestelmästä ja tieto samasta paikasta saattaa lähteä kymmenille työnhakijoille.

Mitäs helkkarin hyötyä tai vaaraa noista osoituksista sitten on? Jos paikkaa hakee 200 muutakin osoituksen saanutta tyyppiä plus ne, jotka ovat löytäneet paikan Molista, on tuskin toivoa tai vaaraa saada kyseistä paikkaa...

Jos työhönosoitus liippaisi vähääkään omaa alaani ja olisi Molin tai Oikotien sivuilla, olisin varmasti hakenut sitä jo ihan itse, vapaaehtoisesti.

• Mitä ihmettä

tuota, heh heh. Mitenkäs tämä. olen nollatuntisoppari/määräaikainen tietyn ajan.
      Työvoimatoimisto lähettää (on oikeesti tapahtunut) minulle työhönosoituksen.
      Kokopäivätyöstä.
      en voi ottaa paikkaa vastaan. a)Koska olen jo töissä, määräaikaisena.
      B) Koska en saa sovitettua työaikoja.

Ja d) minua kummastuttaa työvoimatoimiston toimintatapa, eikö siellä nähdä, että olen palkkatyössä, koska olen toimittanut tiedon työssäolostani sinne???
      Viimeksi soitin työkkärin johtavalle henkilölle. Pahoitteli.
      Ei ollut ainoa kerta kun toimittiin noin, kohdallani.
      Ei ole vikani, jos ta ei voi tarjota kuin tuntiliksatöitä. Eikä sekään, jos asiakkaat ei joskus soittele ahkerasti.

Joten?

PYSYN MIELELLÄNI DUUNISSA, JOS SITÄ SAA TEHDÄ ILMAN TYÖKKÄRIN KYYKYTTELYÄ.

• hyvinpetetty

Mitä jos hakaa paikkaa avoimella hakemuksella itse ( paikka ei virallisesti ole auki)
      Ja työn kohtuuttomuuden vuoksi en sitä otakkaan vastaan. 60

• miksi!

Jaa, työnantajaa ei hyödytä mitään palkata ketään pakolla töihin. Eli tuskin se mihinkään työkkäriin ilmoittelee sun päätöksestäsi olla ottamatta työtä. Ei työnantaja hyödy siitä mitään, että ilmoittelisi. Et sinä varmaan niin paras ja ehdottoman tehokas työntekijä ole, että sitä työnantajaa tolkuttomasti harmittaisi ja siksi vittuuntuneena ilmoittelis työkkäriin. Todennäköisesti hänellä on muitakin työnhakijoita. Ja jos ei ole, niin sitten se ottaa työkkäriin yhteyttä ja kertoo, että tarvittais sellanen ja sellanen, että lähetäpä osuville työttömille työtarjous, niin kattelaan sitte.

• asdfasdfa
        miksi! kirjoitti:

Jaa, työnantajaa ei hyödytä mitään palkata ketään pakolla töihin. Eli tuskin se mihinkään työkkäriin ilmoittelee sun päätöksestäsi olla ottamatta työtä. Ei työnantaja hyödy siitä mitään, että ilmoittelisi. Et sinä varmaan niin paras ja ehdottoman tehokas työntekijä ole, että sitä työnantajaa tolkuttomasti harmittaisi ja siksi vittuuntuneena ilmoittelis työkkäriin. Todennäköisesti hänellä on muitakin työnhakijoita. Ja jos ei ole, niin sitten se ottaa työkkäriin yhteyttä ja kertoo, että tarvittais sellanen ja sellanen, että lähetäpä osuville työttömille työtarjous, niin kattelaan sitte.

Minut työnantaja ilmoitti työkkäriin kun en ollut valmis ottamaan työtä vastaan. Työ ei vielä ollut missään "ilmoituksena" vaan otin itse silloin aktiivisesti yritykseen yhteyttä. Eli ei kannata oikeasti luottaa siihen etteivät työnantajat "käräyttäisi".

• pian työtön

miten nämä kurssitukset menee te-toimistossa kun jää työttömäksi ja liiton rahalle. lykkääkö ne helposti jollekkin kurssille heti 47vuotiasta?
      ja onko niihin pakko mennä? jos vaikka ei pääse,ei ole kuljetusta tms?
      kouluun en enää ajatellut lähteä. pas..aa. ja tuleeko sieltä helposti työtarjouksia?

• nappulaaa

Kaikkea tulee, pitää osata olla aika supliikki, jos haluaa rauhassa nauttia ansiosidonnaisestaan.

• Ihalainen on väsynyt

Mulle tuli työhönosoitus sadan kilsan päähän. 3-vuorotyö jonne bussit ei kulje, et pääsis töihin aamuks??? Ihan idoottien touhua.
      TE-keskus ei kenenkään asialla.

• 15 + 5

Kannattaa toimia asiallisesti ja tehdä se mitä TE-keskus vaatii, vaikka se olisi kuinka älytöntä. Mene paikan päälle aina, vaikka työkkärin tarjoama työpaikka olisi 1,5 h ajomatkan päässä.

Työhaastattelussa esitä olevasi kiinnostunut. Ei työnantajat mitään tyhmiä ole, eivät he palkkaa ketään kaukaa, koska tietävät, että työntekijä ei ole pysyvä.

Tämä nykyinen malli on ihan naurettava ja toivottavasti tähän tulee muutos.

Tietenkään kenenkään ei tarvitse käyttää työmatkaan 3h päivässä! Tuntikin päivässä on jo paljon.

Menet työhaastatteluun ryppyisissä vaatteissa, jos olet mies. Ja jos olet nainen, menet likaisissa hiuksissa ja ilman ehostusta. Vältä ylilyöntejä. Jokainen kykenee näyttelemään sen verran, että voimme äänestää jaloillamme tätä uutta linjausta vastaan.

Työhaastattelussa vältä ehdottomasti tuomasta esiin, että pitkä työmatka haittaisi mitenkään tai että olet hakenut paikkaa vain, koska TE-keskus pakotti.Näyttele olevasi kiinnostunut, mutta vastaa kysymyksiin huonosti. Esitä tyhmää ja rumaa.
      Niiden perusteella ei karenssia voida laittaa.

TE-keskus voisi kyllä miettiä asioita työnantajan kannalta. On täysin työnantajan resurssien tuhlaamista, että joutuvat haastattelemaan työnhakijoita, jotka eivät todellisuudessa halua ko. työtä saati sitten, että sellainen palkattaisiin vasten tahtoaa ja työnantaja kouluttaisi työhön sellaisen, joka ei kauaa pysy työssä.

Jotkut työnhakijat muuttavat toiselle paikkakunnalle kauemmaksi muutamaksi kuukaudeksi. En ihmettelisi vaikka joku asuisi teltassa pari kuukautta tämän asian takia.

Miten näin järjetön uusi linjaus tehtiin - kuka tästä hyötyy yhtään mitään???

• sekavaa on

Siis jos nykyään tarjoukset tarkottaa myös osoituksia, niin mitäs vapaaehtoset sitten on, ilmoituksiako? Vai onko sellasia enää olemassakaan?
      Tarjous on todella harhaanjohtava nimike, parempi nimi pakkohaulle ois vaikka työvelvoite, tai sitten ihan työhönpakotus.

• jahas,..

nykyään ei-velvoittavat on ilmeisesti "tiedotteita".. mahdetaanko noissa kuitenkaan mainita erikseen että tämä ei velvoita hakijaa mihinkään toimiin.

• vai....
        jahas,.. kirjoitti:

nykyään ei-velvoittavat on ilmeisesti "tiedotteita".. mahdetaanko noissa kuitenkaan mainita erikseen että tämä ei velvoita hakijaa mihinkään toimiin.

ehdotuksia? (niinkun kai ennen)

• .dlafk

Olkaa varovaisia TE-keskuksen kanssa. Jos työnhaku ja hakemusten kirjoittaminen ei tuota ongelmaa, sano heti pontevasti, että olet taitava tekemään hakemuksia ja CV:tä, ja et tarvitse siihen kurssia. Jos annat ymmärtää vähääkään, että harkitset kurssia ja sitten et menekkään, karenssi tulee.

Samoin jos saat työtarjouksen TE-keskukselta, soita sinne heti ja lähetä sähköpostitse hakemus, jonka voit todistaa lähetetyksi.

Ole yhteistyöhaluinen ja asiallinen.

Kuuntele virkailijaa ja anna hänen puhua. Ole itse hiljaa ja koita olla antamatta mitään syytä siihen, että hän alkaa simputtamaan sua tarjoamalla työpaikkoja 150 km päästä.

Jos sulla on ala-ikäisiä lapsia, on ihan selvää, ettet voi lähteä kovin kauan työhön.

• Ihalainen on väsynyt

Kaikenmaailman lapsilisien tukia vähennetään. Pitäisi leikata te-keskuksen määrärahoja. Psykopaattien työmaa ennemmin kuin työttömyyden asialla.

• Nainen 1234567

Mulla taas tuli "työtarjous"- eli paikka on pakko ottaa jos siihen valitaan. Matkaa päivässä yhteensä vähintään 2,5h ellei enemmänkin jos/kun junat myöhästelee..
      Paikka ei vastaa lainkaan toiveitani, palkasta ei mitään tietoa - veikkaan että nappipalkka koska siihen nimenomaan haettiin työtöntä työnhakijaa.
      On kerta kaikkiaan ahdistavaa kun näitä paikkoja tyrkytetään, ihan kuin en itse osaisi paikkoja katsoa ja niihin hakea! Katson useamman kerran viikossa paikkoja, haen aina kun on joku sopiva paikka ym. Tsemppiä teille kohtalotoverit - päätöntä touhua Suomessa, mutta ei anneta periksi!

• Se on sitten karenss

Laitoksella on väärä nimi. Karenssi ja elämänhankaloittamistoimisto olisi sopivampi. Kunnon töitähän niistä ei ole aikoihin saanut kun murto osa.

• ikuisestinöyryytetty

Nöyryytyslaitokseksi sitä yleisesti myös kutsutaan. Siellä ei osata kuin syyllistää ja nöyryyttää. Parempi lopputulos saataisiin jos siellä osattaisiin kannustaa. Poliitikot jostain syystä ovat keksineet tällaisen järjestelmän. Ei tarvitse arvailla onko ammattiyhdistysliike ollut mukana suunnittelussa.

• Typerä maa

Siis haloo! Miten on mahdollista, että Suomessa jossa noita työttömiä riittää varmasti joka kolkkaan, laitetaan työ"tarjouksia" niin että matkoihin menee vähintään 2,5 tuntiä päivässä?? Mitä hulluja ne virkailijat oikein ovat? Luulisi näillä työttömyysluvuilla löytyvän hieman lähempääkin potentiaalisia työntekijöitä?
      Saavatko ne tyypit siellä jotain bonuksia siitä kun saavat hoidettua jonkun töihin? Muutenhan tuon täytyy olla ihan pelkkää sikailua, että pistävät tieten tahtoen ihmiset tuollaisia työmatkoja matkustelemaan.

• tunti viistoista

Onnentyttö. Katsovat sinut potentiaaliseksi työntekijäksi. Toiset taas unohdetaan tyystin, ei tarjouksen tarjousta.

• tghd

En tajua, miten olet voinut saada työkkäristä noin monta työtarjousta. Kovin harvoin niitä nykypäivänä työkkäristä lähetetään, kun työpaikkoja ei ole välitettäväksi.

• Nainen 1234567

Koen että tämä nainen joka minulle on laittanut näitä työtarjouksia, on kovin virkaintoinen. Lisäksi hän kertoi/lipsautti joku kerta että heidän olisi pakko laittaa tietyn verran näitä tarjouksia(lue:pakkotyöhönosoituksia) työttömille työnhakijoille. Sillä ei ole merkitystä hakeekö työtön aktiivisesti itse paikkoja(kuten itse teen) vai ei. Ehkä myös paikkakunnalla on merkitystä, asun itse etelä-Suomessa.
      Sain juuri hiljakkoin viestin tuosta viimeisimmästä paikasta ettei minua valittu tehtävään ;) Olen löytänyt täältä lähempää pari potentiaalista avointa paikkaa, toiseen olen hakenut ja toiseen laitan tällä viikolla hakemuksen.

Ehkä silläkin on merkitystä että olen ollut monia vuosia siten työtön, että olen tehnyt osa-aikaisia, määräaikaisia ym. ja välissä on ollut kausia etten ole heti onnistunut saamaan työpaikkaa, eli ehkä historiani työkkärin kanssa voi myös vaikuttaa että minulle niin innokkaasti paikkoja "tuputetaan". Olen ollut myös kerran vakituisessa paikassa josta melko lyhyehkön ajan jälkeen tuli irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä.

Pahimpia ovat olleet ne tilanteet joissa minulle on tullut ilmoitus että minun on pakko hakea erilaisiin työharjoittelupaikkoihin! Mistä siis ei saa palkkaa lainkaan! Nämä ovat olleet käsittämättämiä, tulee fiilis että se on tilastojen siistimistä ja kaunistelua vain.

Mutta periksi en anna, uskon että saan työtä joskus - siis oikeata työtä ja oikeata palkkaa ;) (ei pätkiä, 4€/h palkkaa ym.)
      Tsemppiä edelleen muillekin kohtalotovereille, ei anneta periksi vaikka ympäristön paine on kova ja taloudellinen tilanne huono.

• Byro B

Juu, te-muijilla on velvoite lähetellä niitä Työtarjouksia vähän kaikille. Asuinpaikka ei vaikuta eikä muukaan työttömän historia. Itellä on pari yli 10v työsuhdetta ja lyhyempiä pätkiä ja nyt menossa eka 500apv ja Työtarjouksia tulee. Ottavat kupoliin, kun pitää hakea jonnekin, missä on ollut aiemmin jo haastatteluissa eikä päässyt. Haen töitä, mutt tulokset eivät ole lupaavia; joskus hyppyyttävät haastatteluihin. Ikää yli 50v.
        Tsemppiä kaikille.

• kylläminävielänäytän

Kai siinä pitää kohta yrittää josko tekisi hommia omalla toiminimellä.

Itse asun maalla ja mua ei työmatkan pituus haittaa mutta silti vaikka ajan joka päivä mieluusti 100km/suunta töihin ja takas kotio sekä musta voisi joku työnantaja 100km päässä saada vaikka loppuelämäksi työntekijän niin ongelma on juuri se että työnantajat ajattelevat päinvastoin eli heidän mielestään on huono jos käy kaukaa töissä kun taas mun mielestä ei.

Maalta emme pois muuta koskaan yhdenkään työn takia.

• tarkkana.

Höpö höpö kukaan ei saa työtarjousta 9 e harjoittelupaikkaan ....

9 e työt on oma vika jos hyväksyy ne työnhakusunnitelmassa.

• Anonyymi

Mulle tuli kerran velvoittava työtarjous palkkatukityöpaikasta, kun soitin sinne niin ehtona oli ensin väh.2kk työkokeilua ikään kuin koeajalle minkä jälkeen palkkatukea olisi voinut harkita, karenssi siitä mätkähti kun en lähteny. Myöhemmin kyllä virkailija sanoi että ei he ilmaistyöhön velvoita mutta karenssi oli jo lähtenyt käsittelyyn ni hän ei voinut perua.

• Nainen 1234567

Uskotteko, taas tuli työtarjous jonnekin huitsin nevadaan 5h/pvä. Tästä kaikesta "ilosta" minulle jäisi vielä vähemmän rahaa käteen kuin nykyinen päivärahani - eli en oikeasti tulisi toimeen kun vähentää tosta verot, matkakulut tonne, kelan välistä vedot ym. Huokaus....
      Pakko taas laittaa "hyvä" hakemus meneen...

Tulee ihan sellainen olo kuin en itse osaisi hakea töitä (mitä kokoajan aktiivisesti teen).

• Työnhakijat tarkkana

Mieheni jäi työttömäksi, kun työnantaja irtisanoi hänet tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Hän asioi TE-toimistossa, josta sanottiin että he lähettävät
      aina ensin kirjallisesti tiedon työpaikoista joihin työnhakijan tulee hakea.
      Näin kävikin 2 työpaikkailmoituksen suhteen, kunnes TE-toimiston käytäntö muuttui eikä miehelleni ilmoitettu mitään ennakolta seuraavasta työpaikasta.

Hänelle soitti työnantaja ilman TE-toimiston ennakkoilmoitusta, vaikka TE-toimistosta oli sanottu että he ilmoittavat kirjallisesti ensin ja TE-toimiston sivuilla lukee samoin.
      Tällä kertaa käytäntö oli toinen ja mieheni ei tiennyt ennalta asiasta ja luuli soittajaa lehtimyyjäksi, koska soittaja kertoi puhelimessa firman tuotteista.
      Soittaja ei maininnut, että oli saanut mieheni yhteystiedot TE-toimiston kautta.

Mieheni sanoi, ettei ole kiinnostunut kyseisen firman tuotteista ja puhelu
      päättyi.

TE-toimisto pyysi selvitystä, miksi mieheni oli kieltäytynyt töistä.
      Mieheni oli ensin yhteydessä firmaan, josta puhelu oli tullut.
      Valitettavasti paikka oli täytetty ja firman edustaja kertoi, että 5 muuta henkilöä
      joille hän oli soittanut olivat sanoneet etteivät ole kiinnostuneita kyseisen firman
      tuotteista.

Mieheni teki selvityksen TE-toimistolle, jossa kertoi että kyseessä on väärinkäsitys ja hän pahoittelee tapahtunutta. Hän pyysi että hänelle selvitettäisiin TE-toimiston käytänteet. Vastaus tuli ja siinä sanottin,
      että kyseessä ei ollut väärinkäsitys. Mieheni oli kieltäytynyt työnantajan mukaan
      työstä. Karenssia 2 kk, eikä hän saanut vastausta kysymykseen, mitkä ovat
      TE-toimiston käytänteet?

Mieheni ei irtisanoutunut itse aikaisemmasta työstään, vaan hänet irtisanottiin. Hän on hakenut töitä sen jälkeen
      aktiivisesti ja tekee niin jatkossakin. On uskomatonta, että TE-toimisto
      ei kuuntele työnhakijaa eikä vastaa kun työnhakija kysyy asiallisesti käytänteistä.

Olkaa tarkkana kun teille työnhakijat tulee puheluita ja ennen kaikkea vastatkaa
      joka ikiseen puheluun!

• Voi elämä!!

Järkyttävää! Ihan uskomatonta.

Olen itse muutaman kuukauden pohtinut, että pitäisikö tässä ruveta listaamaan asioita, jotka te-toimistossa ovat pielessä. Tietyt byrokraattisuudet, edellä esitetyt väärinkäsitykset ym. Niistä voisi koota tiiviin paketin ja esittää parannusehdotuksena te-toimistojen johdolle. Tai sitten työ- ja elinkeinomisiteriöön. Kaikkien etu kuitenkin on, että työttömiä kohdellaan niin kuin muitakin ihmisiä.

• Itse vastaan vain puheluihin, joiden soittajat tunnistan. Puhelimeni on useimmiten äänettömänä, joten en edes ajantasaisesti havaitse tulevaa puhelua. (Oleilen niin paljon paikoissa, joissa puhelimessa puhuminen on epäkohteliasta, hankalaa tai molempia.)
      Onneksi matkepuhelimiin aika usein jää soittajan numero, joten pystyn ehkä tarkistamaan, kuka soitti tai mistä soitettiin. Menetteln näin, koska en halua vastailla lukemattomiin puhelinmyyjien yhteydenottoihin. (Niitähän ne minulle tulevat tunnistamattomat verkossa liikkuvat tavoitteluyritykset 101-prosenttisesti ovat...)
      Jos työntarjonta-asioissa soitetaan, eikä vastaanottajaa tavoiteta esimerkiksi ylle kuvaamistani syistä, niin outoa olisi, jos pelkästään tämän perusteella työnhakijalle määrättäisiin karenssi. Juttuja tällaisista tapauksista liikkuu maailmanlaajuisverkossa mutta - eiköhän niihin liity muutakin menettelyä työttömän taholta kuin pelkkä puhelimeen vastaamattomuus. ...?
      Itse suosin yhteydenottoja tekstiviestein juuri sen takia, että niistä jää muistijälki puhelimeen.

• Kaduntallaaja-

Tuli vaan mieleen näistä viesteistä ja "työtarjouksista", että ette kai ole laittaneet CV:tä sisään TE-toimiston järjestelmän. Työkkärin virkailija sanoi vuoden alussa, että he eivät pysty osoittamaan töitä ilman CV:tä ja kehotti laittamaan CV:n sisään...

Epäilen vahvasti, että jos CV on edes osittain järkevä, saat äkkiä useamman "työtarjouksen" kuukaudessa... en tiedä kuinka järkevää on ainakaan ansiosidonnaisella lähteä työhön, josta saa summan kuin kassan rahat.

• typtpn09

2kk työttömänä eikä osoitusta oo vielä tullut, vaikka ahkerana päivitin cv:nkin omille sivuille. Enkä koe olevani täysi aasi.

• 22+

"Valvooko ne millä silmällä että työnhakija lähettää noihin 'työtarjouksiin' hakemuksia?"

Valvovat jos työnhaku on osoitettu työkkärin ja/tai kunnan yhteistyökumppanille. Eli testaavat työnhakijan työnteon halukkuutta lähettämällä työhönosoituksen johonkin yhdistykseen tai kunnan vanhusten huollon organisaatiolle. Lähettävät perään nimilistan mistä sitten valkataan ne, jotka eivät hakeneet "työpaikkaa".

• Kouluttaja?

Sainpa juuri mielenkiintoisen "työtarjouksen" kiinteistöpalvelualan kouluttajaksi, koskapa "ammattitaitoni ja osaamiseni vastaavat tehtävän vaatimuksia" eli minulla tulisi olla koulutusalaan soveltuva korkeakoulututkinto, alan täydennyskoulutusta ja opettajan pedagogiset opinnot. Olen vaatetusalan artenomi ja kasvatustieteen maisteri pääaineena käsityötiede ilman pedagogisia. Aikuisten oikeesti. Kiinteistöpalvelualan sisällöt googletin tunti sitten, joten olen täysin valmis suunnittelemaan ko. alan työvoimapoliittisen koulutuksen. Olisi todella koulutettavien aliarvioimista laittaa ihminen ilman mitään substanssiosaamista nolaamaan itsensä vain jonkun firman koulutusrahojen takia. Voisin kyllä kouluttaa myös kirurgeja - käsityöammatteja molemmat.

• Nainen 1234567

Voi ihme taas tuota te-toimiston touhua!

• Tule Apuun Put

Mutta ei ihmettely auta.
        Yhä useampi joutuu TE-toimiston mielivallan kohteeksi...
        voiko siitä edes valittaa...

• oppo

Voisi kuvitella, että oikeisiin töihin (asiallinen firma, toimenkuva ja sen mukainen korvaus) työntekijöitä hakevalla firmalla ei ole mitään motiivia ilmoittaa TE-keskukselle, jos työnhakija on rehellinen ja kertoo hakemuksessa/haastattelussa, että TE-toimiston pakottamana ollaan liikkeellä. Miksi ei?
      a) Jos työntekijä ei ole motivoitunut, niin miksi häntä palkata? Näinä aikoina oikeille töille löytyy kyllä taatusti motivoituneita ottajia.
      b) Tällä tavoin kaltoinkohdeltu työnhakija puhuu firmasta pahaa -> maine kärsii suotta. Voitteko kuvitella, että joku pörssiyhtiö esim. Cargotec toimisi näin, koska eivät itse siitä hyödy?

Ja eikö työhaastattelussa tule olla rehellinen, sillä myöhemmin ilmitullessaan haastettelussa valehteluhan on automaattisesti laillinen syy työsuhteen purkuun?

Itselle tuli juuri osoitus tehtävään johon ei löydy kiinnostusta ja pätevyyskin on vähän niin ja näin. Paikkaan todennäköisesti on kuitenkin useita motivoituneita hakijoita. Tässä nyt mietin, miten paljon minun on pakko valehdella/liioitella kiinnostustani, jotta karenssilta vältyn. Olettaisin, että edellämainituista syistä ei kovinkaan paljoa, mutta tietoa asiasta ei ole.

• Anonyymi

Te toimisto on täysi kyykytys laitos touhu kuin Venäjällä

• Anonyymi

Sinuun luotetaan....

• Anonyymi

Kannattee heti hake Neljää paikkaa, niin tarjouksilla saa pyyvkiä peetä... Kannattee lukea lakipykälät niist löytyy aina porsaanreikiä..

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe