Olen ihmetellyt ammattijärjestöjen perimiä täysiä jäsenmaksuja työttömiltä jäseniltään. Ammattiliittojen perustehtävä on jäsenten edunvalvonta palkansaajien ja työnantajan välillä, niin hyvissä kuin huonoissakin asioissa.
Työttömäkisi jouduttua työsuhdtta ei ole vaan asioidaan TE- keskuksen ja työttömyyskassan kanssa.
Amattiliitoilla ei tässä asioinnissa ole sovittelian roolia eikä työttömällä ole luottamusmiestäjoka olisi mukan näissä neuvotteluissa. Pelkällä työttömyyskassamaksulla saa saman turvan kuin jäsenmaksulla joka on kymmen kertainen.
Miksi maksaa palkkaa ammattiliittojen työntekiöille jäsenmaksun muodossa kun koko työsuhdetta ei edes ole.
Minusta liitosta voi hyvillä mielin erota jollei saa vapaajäsenyyttä työttömyyden ajaksi ja maksaa pelkkää työttömyyskassamaksua, varsinkin jos olet ns. putkessa.
ammattiliittojen maksut
1
98
Vastaukset
- akavan_erityisalat
Hei,
Työttömänäkin olet oikeutettu käyttämään liiton palveluja kuten esimerkiksi ura- ja työnhakupalveluita. Olet myös oikeutettu lakimiehen palveluihin ja voit esimerkiksi työpaikan saadessasi lähettää työsopimuksen liittoon kommentoitavaksi. Lisäksi liiton maksuttomista koulutuksista ja tapahtumista voit saada nostetta työnhakuun sekä ammatilliseen kehittymiseen. Ainakin Akavan Erityisalojen jäsenyhdistysten jäsenille kuuluu erilaisia vapaa-ajan etuja kuten matka-ja tapaturmavakuutus, jotka ovat voimassa myös työttömillä.
Mikäli saat vain Kelan päivärahaa, voit hakea vapautusta jäsenmaksuun.
Työtä tai ei - jäsenyys kuitenkin kannattaa!
Ystävällisin terveisin,
Akavan Erityisalat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606004- 1003101
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.242386- 212048
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3451741Kaikki menevät kouluu tai töihin
Hyvää huomenta vaan. 😊 Minä menen kohta uudelleen nukkumaan. Se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. 😊☕🎄🧡🐺3911737Et varmaan edes sitä uskoisi
Mutta varattunakin sydämeni on pohjimmiltaan aina kuulunut sinulle. Toivottavasti vielä jonain päivänä saan viimein oll791656- 261582
Huh, huh. Aitolehti eronnut?
Osui Gekkosessa silmiini uutinen, jossa vihjataan, että Aitolehti olisi kenties eronnut kihlatustaan, joka on viimeksi o691511Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2231374