Tilanteeni on pitkälti seuraavanlainen: Olen kahden kuukauden työharjoittelussa kotipaikkakunnaltani ja valmistumassa oleva opiskelija. Työharjoitteluni loppuu maaliskuun jälkeen, jonka jälkeen tarkoitukseni oli palata takaisin opiskelupaikkakunnalleni, kirjoittaa opinnäytetyö loppuun ja valmistua. Nyt minulle kuitenkin tarjottiin vakituista työtä harjoittelupaikassani, jota en missään nimessä halua ottaa vastaan, koska työ on henkisesti erittäin kuormittavaa, perheeni ja tyttöystäväni asuvat opiskelupaikkakunnalla ja haluan tehdä opinnäytetyöni rauhassa loppuun eläen työstä aikaisemmin kerätyillä säästöilläni. Nyt minulle on kuitenkin kehittynyt huoli, mitä tapahtuukaan, jos valmistumisen jälkeen en saakaan heti töitä ja joudun työttömäksi. Voinko saada karenssia tms, koska olen kieltäytynyt (mielestäni erittäin asiallisista syistä) ko. vakituisesta paikasta? Työtilanne kotipaikkakunnallani on vaikea, mutta ei kuitenkaan toivoton, joten uskon, että jotain aina löytyy.... mutta pelko on kuitenkin iso.
Työstä kieltäytyminen
8
505
Vastaukset
- auttakee
Viestistä tippui kilometrit, eli työharjoittelupaikka on 200 km päässä...
- no hätä
Ei tuu karenssia, jos olet kieltäytymishetkellä opiskelija etkä työtön työnhakija! Älä ota työtä, jota et halua tehdä, varsinkaan vakipaikkaa, sillä siinä sitten kitkuttaisit uskaltamatta koskaan irtisanoutua sillä pelolla, ettet löydä muuta tilalle - älä aja itseäsi siihen loukkuun.
- Sellainen "loukku"
no hätä kirjoitti:
Ei tuu karenssia, jos olet kieltäytymishetkellä opiskelija etkä työtön työnhakija! Älä ota työtä, jota et halua tehdä, varsinkaan vakipaikkaa, sillä siinä sitten kitkuttaisit uskaltamatta koskaan irtisanoutua sillä pelolla, ettet löydä muuta tilalle - älä aja itseäsi siihen loukkuun.
Kannattaa kyllä muistaa, että vakityössä ollessaankin saa etsiä uutta työpaikkaa...
- no hätä
Sellainen "loukku" kirjoitti:
Kannattaa kyllä muistaa, että vakityössä ollessaankin saa etsiä uutta työpaikkaa...
Luonnolisesti! En sitä tarkoittanutkaan ettei voisi, jos vakipaikkoja vaan tulee tarjolle. :) Sijaisuuksia pukkaa olemaan vaan yleensä enemmän tarjolla ja sellaista harva lähtee hakemaan jos jo vakipaikka olemassa, vaikka oma työ ei mieluinen olisikaan. Olet kyllä oikeassa, että loukku-sana oli aika kärjistetty ilmaisu.
- akavan_erityisalat
Hei,
sinänsä hienoa että sinulle on tarjottu työpaikkaa - työharjoittelusi on siis sujunut hyvin ja kykyihisi uskotaan! Toisaalta hyvä, että harkitset tarkkaan, haluatko ottaa työn vastaan.
Selvitä karenssiasia huolellisesti esimerkiksi kysymällä asiaa TE-toimistosta puh. 0295 020 700.
Terveisin
Akavan Erityisalat- ÄLÄ SOITA!!!!!!!!
Sen verran täsmennystä, että itse kysyisin tuota karenssiasiaa sähköpostilla ja vaatisin vastauksen sähköpostilla - kokemuksella näet tiedän, että suullisesti ne voi selittää ties mitä liirumlaarumia, mut auta armias, kun menet kieltäytymään siitä vakipaikasta niin johan paukkuu karenssit! Sähköpostista sulle jää kuitenkin itsellesi dokumentti, jolla voit osoittaa toimineesi te-toimiston antaman näkemyksen perusteella!
- harkita kannattaa
Perhe ja tyttöystävä ovat tärkeitä, mutta työkokemusta on myös tosi arvokasta, jotta saisit sitten mieluistasi työtä sieltä paikkakunnalta, josta haluat. Minä ottaisin työn vastaan. Voiko toimenkuvasta neuvotella? Jos työ tuntuu kovin raskaalta, voithan sinä ehdottaa jotain muuta tai jotain sellaista, millaista sitten haluat oikeasti jatkossa. Ilman työkokemusta on vaikea saada sitä oikeaa työtä. Voisiko tyttöystäväsi muuttaa sinuna luoksesi, ja pystytkö tekemään opinnäytetyön työn ohessa ... voisiko työantaja joustaa työajoissa tai että saisit vaikka aina perjantain vapaaksi ja teet sitten muina päivinä hieman pidempää päivää...
VAIHTOEHTOJA voi olla muitakin, mitä juuri nyt näet. - @@£
-Jos se sotkee opinnäytetyötäsi en ottaisi vakipaikkaa vastaan.Ihminen elää unelmilleen,elä sinäkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446