Ainut lapsi, ongelmia parisuhteessa

dfgfdgdfgfd

Onko täällä ketään muita sellaisia, jotka ovat parisuhteessa sellaisen nuoren naisen kanssa, joka sattuu olemaan perheensä ainut lapsi ja siitä sitten välillä syntyy konflikteja? En välillä vaan voi sietää sitä itsekyyttä ja egoististä ajattelua, jota tyttöystäväni ajattelee ja varsin selvää on, että kun hänellä ei ole sisaruksia, niin eihän ole oppinut ajattelemaan niin hyvin muiden ihmisten näkökulmasta. Miten olette oppineet käsittelemään omia tunteitanne tällaisessa tilanteessa?

18

2171

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonostihan se

Jyrätyksi joutuu aina vaan ja uudestaan sellaisen ihmisen kanssa.

En jatkaisi suhdetta.

• ihankivaihminen

Kasvata sinä nyt vuorostasi tyttöä niissä suhteissa missä hän on kasvattamatta jäänyt. Jos vanhemmat ovat olleet pilalle hemmottelevia urpoja, se ei johdu ainoudesta eikä naisesta itsestään. Inhottavaa diskriminointia meitä vastoin omaa tahtoaan ainokaisiksi jääneitä kohtaan.
      Puutteelliset vuorovaikutustaidot ovat paljon yleisempi ongelma varsinkin miessukupuolella. Siinä on se hyvä puoli että itseään voi aina kehittää synkistelyn ja toisen solvaamisen sijaan.

• Dino Rex

Ai se oma itsekäs käytös ei sitten olekaan omalla vastuulla? Ja diskriminointia? Hahahahaha!

Ihan samalla tavalla joku voi kasvaa väkivaltaiseksi osittain sen vaikutuksesta, että kotona saa sellaisen mallin. Ei se silti omaa vastuuta poista. Eikä hankalaan luonteeseen kannata käyttää aikaa parisuhteessa vaan etsiä sellainen jolla on parempi luonne. Se on yleensäkin heikko lähtökohta parisuhteessa, jos huolii huonoluonteisen kumppanin ja kuvittelee, että voi muuttaa hänet. Ja sen jälkeen valitetaan marttyyrinä kun elämä on vaikeaa sen kumppanin kanssa, jota ei ole onnistunut muuttamaan.

• jepjep

Minusta on toisaalta ihan mukava synninpäästö puutteitani kohtaan että en sille oikeastaan itse ainoana lapsena mitään voi enkä ole itse syypää ajoittaiseen ajattelemattomuuteeni. Toista se on niillä joilla on sisaruksia, hehän kyllä luonnollisesti tottakai OSAAVAT aivan täydellisesti huomioida ihan kaikki muut mutta aivan täysin tietoisesti valitsevat itsekkyyden ja egoistisuuden ja päättävät vähät välittää muiden näkökulmista.

Näistä valitettavista olosuhteista johtuen tyttöystäväsi vamma on sen verran sisäsyntyistä ettei ole parannettavissa. Kehotankin etsimään kumppania sellaisen lahkon piiristä jossa lisäännytään kuin kanit, 20 sisarusta taannee hyväluonteisen vaimoehdokkaan. Kiinalaisia kannattaa ihan lähtökohtaisesti välttää yhden lapsen politiikan vuoksi. Se on ollut sen verran kauan käytössä että jopa kiinalaisen tyttöystävän vanhemmat saattavat olla ainoita lapsia. Olisi kyllä aika kaamea kohtalo sinulla.

• szhuu

Ihanan sarkastisesti kirjoitettu :D

Mutta tottapuhuakseen kompaten jepjepin sarkastista palautetta, ei meillä ainakaan tuolla tavalla toiminut. Meillä on sisaruksia ja kyllä itse huomaan nykyään aikuisena ajattelevan hyvinkin paljon "misä itse"-pohjalla ja kun siitä herää niin kyllä hävettää. Vanhempi sisko taas on muuttunut hyvinkin narsistiseksi persoonaksi - ilmeisesti juurikin sen takia, kun kaikki piti ottaa huomioon ja kaikki piti jakaa. Aikuisena ei tarvitse.

• Minun ymmärtääkseni ainoilla lapsillakin on kavereita, joiden seurassa on pakko oppia pois itsekkyydestä ja egoismistä. Tietysti kaikki eivät opi, mutta onpa niitä itsekkäitä ihmisiä niissäkin, joilla on lauma sisaruksia.

Nuoret naiset nyt vaan ovat monesti tiedostaneet oman arvonsa ja katsovat oikeudekseen käyttäytyä miten lystävät. Noh, niitäkin elämä opettaa, kun sukupuolten puntit tasoittuvat kolmenkympin tietämissä.

• fgfghfghghghj

Itse asiassa ei. Ainoat lapset eivät opi itsekkyydestä ulos kavereiden seurassa koska kaverit eivät ole lähimainkaan sama asia kuin sisarukset. Sisarusten kanssa asutaan 24/7 saman katon alla ja jaetaan sama ruoka, samat karkit/herkut. Vaatteita usein kierrätetään jos lapset ovat samaa sukupuolta ja joskus myös silloin vaikkeivat olisikaan. Telkkaria katsoessa vuorotellaan kuka istuu parhaalla paikalla. Automatkoilla vuorotellaan kuka istuu etupenkillä tai kenen ei tarvitse istua sillä inhan muotoisella takapenkin keskipalkilla missä on huono vyö. Ethän sinä moisista taistele kavereiden kanssa ihan jo siitä syystä ettet näe heitä 24/7.

Minä tulen kolmen lapsen perheestä. Esimerkiksi vanukkaita oli lapsena kaapissa tietty määrä kullekin lapselle ja sitä enempää ei saanut syödä. Jos söi enemmän niin oli virallisesti syönyt siskon vanukkaita ja siitä syntyi aina poru. Käytin myös alinomaan isosiskon pieneksi käyneitä vaatteita kunnes kasvoin kyllin vanhaksi että ulkonäkö alkoi kiinnostaa ja ostin omat vaatteeni. Sama myös pikkusiskollani, hän käytti minun vanhaksi käyneitä vaatteita jotka olivat alunperin siis isosiskoni vaatteita jos ne suinkaan vaan olivat enää ehjiä.
        Ainoille lapsille kaikki on omaa, heidän ei tarvitse jakaa mitään. Usein myös vanhemmat asettavat ainoan lapsensa erikoiselle jalustalle, vain siksi että hän on ainoa lapsi ja hankkivat hänelle sitten kaiken mitä hän haluaa. Tästä syntyy itsekkyys mikä ei korjaannu kaverien keskuudessa, koska kaverien keskuudessa ei tarvitse jakaa vanukkaita jääkaapista, käytetä samoja vaatteita tai kinastella kuka istuu parhaalla tv:n katselu paikalla tai autonistuimella kun kaikilla on omat kodit joissa kaikilla on omat vanukkaat, omat vaatteet ja omat tv:n katselupaikat ja autot. Vanhemmiten itsekkyys ei puske läpi enää yhtä paljoa koska kaikki kasvavat aikuiseksi, mutta se itsekkyys on siellä kuitenkin jo joissain tilanteissa nostaa taas päätään.

Tiedän tämän koska minulla on ystäviä jotka ovat perheiden ainoita lapsia ja nyt aikuisiällä he eivät ole enää yhtä pahoja kuin lapsena mutta joskus tulee heidän kanssaan tilanne missä alkaa mietityttää että "öö, muutuinko mä näkymättömäksi vai eikö mulla vaan ole väliä".

• jepjep
        fgfghfghghghj kirjoitti:

Itse asiassa ei. Ainoat lapset eivät opi itsekkyydestä ulos kavereiden seurassa koska kaverit eivät ole lähimainkaan sama asia kuin sisarukset. Sisarusten kanssa asutaan 24/7 saman katon alla ja jaetaan sama ruoka, samat karkit/herkut. Vaatteita usein kierrätetään jos lapset ovat samaa sukupuolta ja joskus myös silloin vaikkeivat olisikaan. Telkkaria katsoessa vuorotellaan kuka istuu parhaalla paikalla. Automatkoilla vuorotellaan kuka istuu etupenkillä tai kenen ei tarvitse istua sillä inhan muotoisella takapenkin keskipalkilla missä on huono vyö. Ethän sinä moisista taistele kavereiden kanssa ihan jo siitä syystä ettet näe heitä 24/7.

Minä tulen kolmen lapsen perheestä. Esimerkiksi vanukkaita oli lapsena kaapissa tietty määrä kullekin lapselle ja sitä enempää ei saanut syödä. Jos söi enemmän niin oli virallisesti syönyt siskon vanukkaita ja siitä syntyi aina poru. Käytin myös alinomaan isosiskon pieneksi käyneitä vaatteita kunnes kasvoin kyllin vanhaksi että ulkonäkö alkoi kiinnostaa ja ostin omat vaatteeni. Sama myös pikkusiskollani, hän käytti minun vanhaksi käyneitä vaatteita jotka olivat alunperin siis isosiskoni vaatteita jos ne suinkaan vaan olivat enää ehjiä.
        Ainoille lapsille kaikki on omaa, heidän ei tarvitse jakaa mitään. Usein myös vanhemmat asettavat ainoan lapsensa erikoiselle jalustalle, vain siksi että hän on ainoa lapsi ja hankkivat hänelle sitten kaiken mitä hän haluaa. Tästä syntyy itsekkyys mikä ei korjaannu kaverien keskuudessa, koska kaverien keskuudessa ei tarvitse jakaa vanukkaita jääkaapista, käytetä samoja vaatteita tai kinastella kuka istuu parhaalla tv:n katselu paikalla tai autonistuimella kun kaikilla on omat kodit joissa kaikilla on omat vanukkaat, omat vaatteet ja omat tv:n katselupaikat ja autot. Vanhemmiten itsekkyys ei puske läpi enää yhtä paljoa koska kaikki kasvavat aikuiseksi, mutta se itsekkyys on siellä kuitenkin jo joissain tilanteissa nostaa taas päätään.

Tiedän tämän koska minulla on ystäviä jotka ovat perheiden ainoita lapsia ja nyt aikuisiällä he eivät ole enää yhtä pahoja kuin lapsena mutta joskus tulee heidän kanssaan tilanne missä alkaa mietityttää että "öö, muutuinko mä näkymättömäksi vai eikö mulla vaan ole väliä".

No oletpa sinä kerrassaan mainio ihminen, raikuvat aplodit! Vielä kun selität miksi tätä epäilemättä tieteellistä faktaa on jauhettu jo ihan niistä ajoista lähtien jolloin jääkaapissa ei todellakaan ollut mitään helvatan vanukkaita. Jos leivän päälle oli jotain tarjolla niin edes niitä ei käyty napsimassa ilman itse leipää ruoka-aikojen ulkopuolella. Vanhempien sisarusten sijaan vaatteet ja tavarat saatiin muilta sukulaisilta tai kavereiden lapsilta. Karkkipussit ostettiin puoliksi kavereiden kanssa koska taskurahaa ei ollut paljon, saati sitten niin paljon että vanhojen vaatteiden käyttö oltaisiin lopetettu ihan vaan siihen kun ei enää kiinnostanut käyttää vanhoja vaatteita. Ja siis eihän niitä vanukkaita ja karkkipusseja lojunut siellä täällä, siis jakaminen kavereiden kanssa ei ole oikeaa jakamista koska kotona on kaikilla joku oma karkkipussivarasto kumminkin? What?

Ja "Ainoa lapsi saa kaiken minkä haluaa" räjäytti kyllä koko potin, että kiitokset vaan päivän huumoripläjäyksestä. :-D Kuule kaikinpulin muutenkin vaikuttaa kertomuksesi siltä että sinulla on ollut kaikkea lähinnä yllinkyllin, sillä erotuksella että kokoajan vaan silti harmittaa. Ilmeisesti koska se jakaminen on sittenkin vastenmielisempää. Sisarkateudenko takia? En tiedä, koska en tiedä.

• hehehehoo
        jepjep kirjoitti:

No oletpa sinä kerrassaan mainio ihminen, raikuvat aplodit! Vielä kun selität miksi tätä epäilemättä tieteellistä faktaa on jauhettu jo ihan niistä ajoista lähtien jolloin jääkaapissa ei todellakaan ollut mitään helvatan vanukkaita. Jos leivän päälle oli jotain tarjolla niin edes niitä ei käyty napsimassa ilman itse leipää ruoka-aikojen ulkopuolella. Vanhempien sisarusten sijaan vaatteet ja tavarat saatiin muilta sukulaisilta tai kavereiden lapsilta. Karkkipussit ostettiin puoliksi kavereiden kanssa koska taskurahaa ei ollut paljon, saati sitten niin paljon että vanhojen vaatteiden käyttö oltaisiin lopetettu ihan vaan siihen kun ei enää kiinnostanut käyttää vanhoja vaatteita. Ja siis eihän niitä vanukkaita ja karkkipusseja lojunut siellä täällä, siis jakaminen kavereiden kanssa ei ole oikeaa jakamista koska kotona on kaikilla joku oma karkkipussivarasto kumminkin? What?

Ja "Ainoa lapsi saa kaiken minkä haluaa" räjäytti kyllä koko potin, että kiitokset vaan päivän huumoripläjäyksestä. :-D Kuule kaikinpulin muutenkin vaikuttaa kertomuksesi siltä että sinulla on ollut kaikkea lähinnä yllinkyllin, sillä erotuksella että kokoajan vaan silti harmittaa. Ilmeisesti koska se jakaminen on sittenkin vastenmielisempää. Sisarkateudenko takia? En tiedä, koska en tiedä.

ainoalla lapsella on känkkäränkkäpäivä, suojautukaa.

• jepjep
        fgfghfghghghj kirjoitti:

Se nyt vielä unohtui kysyä, että viitsisikö joku selittää miten lapsi oppii mitään ihan oikeasti omastaan jakamaan laskemalla tarkkaan moneenko nallikarkkiin on oikeutettu ja montako toinen saa ja rajoja ei ylitetä itkupotkuraivarien pelossa. Jakamista olisi jos antaisit ne omat karkkisi sisaruksillesi ilman että kukaan pakottaa. Sisarukselliset kyllä osaavat usein varsin hyvin pitää puoliaan, hirveässä hädässä ilmeisesti että maailmasta nallekarkit loppuu ja itse jää ihan ilman. Todellisuudessa sen jakamisen kanssa on usein vähän niin ja näin syvälle juurtuneen tavan takia laskea omaisuus ihan millilleen.

• äly ehti karkuun
        jepjep kirjoitti:

Se nyt vielä unohtui kysyä, että viitsisikö joku selittää miten lapsi oppii mitään ihan oikeasti omastaan jakamaan laskemalla tarkkaan moneenko nallikarkkiin on oikeutettu ja montako toinen saa ja rajoja ei ylitetä itkupotkuraivarien pelossa. Jakamista olisi jos antaisit ne omat karkkisi sisaruksillesi ilman että kukaan pakottaa. Sisarukselliset kyllä osaavat usein varsin hyvin pitää puoliaan, hirveässä hädässä ilmeisesti että maailmasta nallekarkit loppuu ja itse jää ihan ilman. Todellisuudessa sen jakamisen kanssa on usein vähän niin ja näin syvälle juurtuneen tavan takia laskea omaisuus ihan millilleen.

Lapsi oppii jakamaan kun ymmärtää ettei voi pitää kaikkea itse vaan sisarillekin on riitettävä ja tasapuolisuuden nimissä se jaetaan tasan.

Selitä sinä miten perheen yksi ainoa lapsi oppii jakamaan kun ei ole ketään kenen kanssa jakaa tai pitää puoliaan. Eikä se todellakaan ole jakamista että koko oma osuus annetaan toiselle. Onko se sinusta jakamista että muutat kumppanisi kanssa yhteen asumaan, mutta itse asut kadulla että kumppani saa koko talon? Saanen arvata ettet selvästikään tiedä jakamisesta mitään. Tai ettei sinulla ole myöskään lapsia tai jos on niin vain yksi kappale.

• jepjep
        äly ehti karkuun kirjoitti:

Lapsi oppii jakamaan kun ymmärtää ettei voi pitää kaikkea itse vaan sisarillekin on riitettävä ja tasapuolisuuden nimissä se jaetaan tasan.

Selitä sinä miten perheen yksi ainoa lapsi oppii jakamaan kun ei ole ketään kenen kanssa jakaa tai pitää puoliaan. Eikä se todellakaan ole jakamista että koko oma osuus annetaan toiselle. Onko se sinusta jakamista että muutat kumppanisi kanssa yhteen asumaan, mutta itse asut kadulla että kumppani saa koko talon? Saanen arvata ettet selvästikään tiedä jakamisesta mitään. Tai ettei sinulla ole myöskään lapsia tai jos on niin vain yksi kappale.

Koita saada se älysi jostain takaisin sitten, vaikka eihän se onnistu kun tämä fakta on nyt kertakaikkiaan päätetty ja kiveen kirjoitettu. Varsin ihmeelliset kuviot sinunkin esimerkissäsi jos yhtään kukaan käyttäisi järkeään mutta kun ei.

Ymmärrätkö että se alkuperäinen väite kuuluu: Ainoa lapsi on itsekäs, sisaruksien kanssa kasvanut lapsi ei ole itsekäs. Joten jos vaikka ainoa lapsi antaisikin koko omaisuutensa taivaan tuuliin niin se on sinun mielestäsi hirveän ITSEKÄSTÄ kun taas omaisuuttaan tarkasti laskeva ja kiinni pitävä sisarusten kanssa kasvanut on puolestaan oikein hurjan epäitsekäs.

Ja ihan totta, ainoa lapsi ei välttämättä osaa pitää puoliaan hienojen epäitsekkäiden ihmisten maailmassa vaan olettaa että hänetkin otetaan huomioon varsinkin kun näin ihan virallisena totuutena vielä väitetään. Olisiko sille "kumppanille" ihan ookoo sitten että toinen asuu kadulla kun kerran tyhmyyttään talon meni antamaan, niinkö? Suurta epäitsekkyyttä väreilee ilmassa huomaan. Ja voitaisiin ehkä sanoa että hieman mielenkiintoinen käsitys olisi siitä jakamisesta sillä talossa asuvallakin? Vai tosiaanko nyt on näin että se talonsa antanut kadulla asuva on viellä kaikenlisäksi tarinan suurin roisto, siltähän se nimittäin näissä puheissa aina kovasti vaikuttaa!

Ihmeellistä itsensä ylentämistä koko juttu, epäilemättä luetaan hienoksi piirteeksi ihmisessä sekin jos vaan on niitä sisaruksia.

• dfgfhfghfghg
        jepjep kirjoitti:

Koita saada se älysi jostain takaisin sitten, vaikka eihän se onnistu kun tämä fakta on nyt kertakaikkiaan päätetty ja kiveen kirjoitettu. Varsin ihmeelliset kuviot sinunkin esimerkissäsi jos yhtään kukaan käyttäisi järkeään mutta kun ei.

Ymmärrätkö että se alkuperäinen väite kuuluu: Ainoa lapsi on itsekäs, sisaruksien kanssa kasvanut lapsi ei ole itsekäs. Joten jos vaikka ainoa lapsi antaisikin koko omaisuutensa taivaan tuuliin niin se on sinun mielestäsi hirveän ITSEKÄSTÄ kun taas omaisuuttaan tarkasti laskeva ja kiinni pitävä sisarusten kanssa kasvanut on puolestaan oikein hurjan epäitsekäs.

Ja ihan totta, ainoa lapsi ei välttämättä osaa pitää puoliaan hienojen epäitsekkäiden ihmisten maailmassa vaan olettaa että hänetkin otetaan huomioon varsinkin kun näin ihan virallisena totuutena vielä väitetään. Olisiko sille "kumppanille" ihan ookoo sitten että toinen asuu kadulla kun kerran tyhmyyttään talon meni antamaan, niinkö? Suurta epäitsekkyyttä väreilee ilmassa huomaan. Ja voitaisiin ehkä sanoa että hieman mielenkiintoinen käsitys olisi siitä jakamisesta sillä talossa asuvallakin? Vai tosiaanko nyt on näin että se talonsa antanut kadulla asuva on viellä kaikenlisäksi tarinan suurin roisto, siltähän se nimittäin näissä puheissa aina kovasti vaikuttaa!

Ihmeellistä itsensä ylentämistä koko juttu, epäilemättä luetaan hienoksi piirteeksi ihmisessä sekin jos vaan on niitä sisaruksia.

Voidaan nyt yhdessä spekuloida että miten moni lapsi tai edes aikuinen sinun lisäksesi olisi niin tyhmä että luopuu kaikesta mitä omistaa vapaaehtoisesti. Siitä päästään sinun väitteesi pätevyyteen sillä sinä yksin et ole riittävä esimerkki, maailmassa on miljardeja ihmisiä. Ja tuo omaa osaansa laskeva lapsi on epäitsekäs koska hän laskee vain OMAA osaansa EIKÄ koko kuormaa, mistä muut sisarukset eivät saaneet lainkaan koska yksi lapsi haali kaiken. Oman osansa laskemisessa ei ole mitään pahaa. Kehitysmaissa perheet laskevat jamssejansa ja Lähi-Idässä rikkaat prinssit öljyvarojansa. Omaa osaansa saa mielinmäärin laskea kunhan se on vain ja ainoastaan sinun osasi joten en ymmärrä vihjailujasi siitä, että omaa viittä nallekarkkiansa laskeva perheen nuorin lapsi olisi jotenkin paheksuttava. Sinä tosiaan et tiedä että jakaminen on sitä kun yksi kuorma jaetaan moneen osaan tai kun annetaan osa omista pois mutta itsellekin jää jotain? Vau, ihan mahtavaa tavata tällainenkin ihminen, vielä aikuinen kaiken lisäksi. Lapsesta oisin ymmärtänyt. :D

Itsehän juuri sanoit että jakamista sinun mielestäsi on antaa koko oma osuutensa pois pyytämättä, sinun sanojasi lainaan: "Jakamista olisi jos antaisit ne omat karkkisi sisaruksillesi ilman että kukaan pakottaa.". Mitä sinä sitten mussutat keksi poskessa "Olisiko sille "kumppanille" ihan ookoo sitten että toinen asuu kadulla kun kerran tyhmyyttään talon meni antamaan, niinkö? Suurta epäitsekkyyttä väreilee ilmassa huomaan. Ja voitaisiin ehkä sanoa että hieman mielenkiintoinen käsitys olisi siitä jakamisesta sillä talossa asuvallakin". Olisiko se mielenkiintoinen käsitys jakamisesta nyt kuitenkin sinulla, sinun sanoistasihan koko väittämä lähti liikkeelle. ;)

Jos haluat olla tyhmä ja ajatella että tyhmät ovat tarinoiden roistoja niin annahan mennä. Puret sillä vain omaan nilkkaasi. :)

Joo, kyllä minusta on hienoa kun on sisaruksia ja sai lapsena huolehtia pikkusiskosta! Nyt on elämässä ihminen johon on todella vahva side, kestävämpi kuin seurustelukumppaniin. Hienoahan se on, sääli vain, ettei kaikki pääse siitä nauttimaan ja ovat nyt vanhemmalla iällä todistettavasti sangen katkeria.

• jepjep
        dfgfhfghfghg kirjoitti:

Voidaan nyt yhdessä spekuloida että miten moni lapsi tai edes aikuinen sinun lisäksesi olisi niin tyhmä että luopuu kaikesta mitä omistaa vapaaehtoisesti. Siitä päästään sinun väitteesi pätevyyteen sillä sinä yksin et ole riittävä esimerkki, maailmassa on miljardeja ihmisiä. Ja tuo omaa osaansa laskeva lapsi on epäitsekäs koska hän laskee vain OMAA osaansa EIKÄ koko kuormaa, mistä muut sisarukset eivät saaneet lainkaan koska yksi lapsi haali kaiken. Oman osansa laskemisessa ei ole mitään pahaa. Kehitysmaissa perheet laskevat jamssejansa ja Lähi-Idässä rikkaat prinssit öljyvarojansa. Omaa osaansa saa mielinmäärin laskea kunhan se on vain ja ainoastaan sinun osasi joten en ymmärrä vihjailujasi siitä, että omaa viittä nallekarkkiansa laskeva perheen nuorin lapsi olisi jotenkin paheksuttava. Sinä tosiaan et tiedä että jakaminen on sitä kun yksi kuorma jaetaan moneen osaan tai kun annetaan osa omista pois mutta itsellekin jää jotain? Vau, ihan mahtavaa tavata tällainenkin ihminen, vielä aikuinen kaiken lisäksi. Lapsesta oisin ymmärtänyt. :D

Itsehän juuri sanoit että jakamista sinun mielestäsi on antaa koko oma osuutensa pois pyytämättä, sinun sanojasi lainaan: "Jakamista olisi jos antaisit ne omat karkkisi sisaruksillesi ilman että kukaan pakottaa.". Mitä sinä sitten mussutat keksi poskessa "Olisiko sille "kumppanille" ihan ookoo sitten että toinen asuu kadulla kun kerran tyhmyyttään talon meni antamaan, niinkö? Suurta epäitsekkyyttä väreilee ilmassa huomaan. Ja voitaisiin ehkä sanoa että hieman mielenkiintoinen käsitys olisi siitä jakamisesta sillä talossa asuvallakin". Olisiko se mielenkiintoinen käsitys jakamisesta nyt kuitenkin sinulla, sinun sanoistasihan koko väittämä lähti liikkeelle. ;)

Jos haluat olla tyhmä ja ajatella että tyhmät ovat tarinoiden roistoja niin annahan mennä. Puret sillä vain omaan nilkkaasi. :)

Joo, kyllä minusta on hienoa kun on sisaruksia ja sai lapsena huolehtia pikkusiskosta! Nyt on elämässä ihminen johon on todella vahva side, kestävämpi kuin seurustelukumppaniin. Hienoahan se on, sääli vain, ettei kaikki pääse siitä nauttimaan ja ovat nyt vanhemmalla iällä todistettavasti sangen katkeria.

Täytyy pyytää ihan anteeksi. Vastasin alunperin esseeseen joka alkoi väitteestä kuinka ainoa lapsi ei opi itsekkyydestä koskaan ulos ja sitten oli palstametreittäin yksityiskohtaista kuvausta nimenomaan jakamisesta. En tullut ajatelleeksikaan että pitäisi erikseen mainita vastauksessa että puhun jakamisesta nimenomaan suhteessa siihen itsekkyyteen koska ihan tosissaan nämä asiat yleensä muulloinkin mainitaan ihan samalla hengenvedolla tästä aiheesta puhuttaessa. Olen oikeasti aina kuvitellut että puhujat liittävät nämä asiat jotenkin yhteen, niin myös nyt, mutta se onkin ollut vain sattumaa ja kaksi aivan eri asiaa.

Nyt kun tuo asia meni jo alkuoletuksessa pieleen niin muuttaahan se toki kaiken. Jakaminen ei tee ketään sen paremmin epäitsekkääksi kuin itsekkääksikään, jakaminen vain on. Siinä mielessä asiasta puhuttaessa voisi ehkä selkeämmin monilapsisesta perheestäkin tulevat ilmaista että hyppäsivät siitä itsekkyydestä jo ihan toisiin asioihin. Epäitsekäs on pyyteetön, uhrautuvainen, palvelevainen, jalo, altis, harras, humanitaarinen, humanitäärinen jne. Siinä täytyisi sitten jo melkein antaa niitä itselle kuuluvia nallekarkkeja muille jos tosissaan haluaa nimittää jakamista epäitsekkääksi, mutta siitähän ei siis ollut jakamisessa kysymys. Ja täytyisi tosiaan antaa ihan vapaasta tahdosta eikä siksi että muuten joku saa raivarin. Vaikeuksien ja rangaistuksen välttäminen on itseä eikä suinkaan muita hyödyttävä motiivi teoille.

Jos nämä asiat sitten jollain tavalla liittyvät toisiinsa niin ilmeisesti siten, että monilapsisesta perheestä tulevan ei tarvitse jakaa omastaan koska oma hänelle kuuluu eikä sen pitäminen siten ole itsekästä. Yksilapsisesta perheestä tulevan taas kuuluisi tajuta että jos hän ei jaa omastaan niin on itsekäs sillä mikä hänen on, kuuluu ilmeisesti jakaa myös muille. Tietenkin jos ainoa lapsi menee omaansa jakamaan niin hän on sitten kylläkin kuulemma tyhmä. Parempiensa kanssa kilpaillessa ei vaan voi voittaa! :-D

Ihan oikeastiko nyt aloit ihmettelemään väitteeni paikkansapitävyyttä jotenkinsa siltä pohjalta moniko on niin tyhmä että antaa kaiken omaisuutensa pois ja en ole ainoa ihminen blabla? Puhuin herranjestas nallekarkeista. Alunperin puhuttiin vanukkaista. Minäkö se tosiaan kadulla asumisen tähän olen vetänyt? Käytän kyllä kokoajan ihan samaa nimimerkkiä toisin kuin jotkut niin ei tarvitse arvailla jos keskustelun seuraaminen kiinnostaa. Ja mitä minuun tulee ylipäänsä ainoana esimerkkinä, edelleen: 1,34 miljardia ihmistä Kiinassa, jossa ollut yhden lapsen politiikka jo pitkään. -> Kiinalaiset ovat itsekkäitä.

Totesin myös että ainoat lapset eivät osaa pitää puoliaan enkä tarkoittanut välttämättä pelkästään vanukkaita, nallekarkkeja tai edes taloja. Koulussa ja työelämässähän ja yleensäkin elämässä niitä _tyhmiä_ jalkoihin jää. En todellakaan jaksa mennä koko aiheeseen sen enempää koska arvomaailma näyttää olevan jo valmiiksi kohtuullisen etovaa sorttia sisäänrakennettuine varmuuksineen omasta paremmuudesta ja oikeuksista joten se siitä.

On se kumminkin onni että ainoat lapset eivät niitä perintöjä joudu jakamaan, siitähän ei tulisi yhtään mitään kun eivät ne kertakaikkiaan ollenkaan osaa. Muillahan jakaminen meneekin sujuvasti kun ovat pienestä pitäen harjoitelleet. :-)

• asiaan2

Aloittajana lähinnä keskittyisin parantamaan parisuhdetta miettimällä mihin suostuu, mihin ei. Mutta jos toisen syyttely on kivempaa, jatka toki.

• täti

Ainakaan tutkimustulokset eivät tue oletusta ainoan lapsen itsekkyydestä, se on vain urbaani legenda. Ap:n tapauksessa tuosta legendasta on tullut lyömäase parisuhteessa. Ellei toisella osapuolella ole kypsyyttä käsitellä omaa osuuttaan, vaan kaikki syy kaadetaan kumppanin niskaan, lienee molemmille parempi, että joko hakeudutaan parisuhdeterapiaan tai erotaan. Suhde, jossa toista osapuolta syyllistetään jostain, mille hän ei voi mitään (ainoa lapsi) on itsetunnolle vahingollinen.

• havununna

Ihan sama onko ainoa lapsi vai ei,samalla lailla nuoret osaa ylpeillä somessa ilman omia ansioitaan.

• Anonyymi

Mielestäni sisarusten kesken jakamisessa on enemmänkin kyse siitä, että et olekaan ainoa maailman paras ja muita parempi ihminen kuin ainoa lapsi saattaa oppia itsestään kuvittelemaan, kun hän vanhempiensa silmissä sellainen yksistään saattaa olla. Oma lapsi kun toki on aina se ihanin... Sitten kun niitä on useampi, niin se vanhempien huomio jakaantuu useamman kesken. Totta kai tässä vaikuttaa se, miten kypsiä ne vanhemmat on, eli älyävätkö että se heidän ainokaisensa ei ole muiden ihmisten silmissä ihan yhtä erinomainen. Eikä ainakaan parempi kuin ne toisten ihmisten omat lapset on.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81