Hiusväri allergiselle apua!

riski vai pipo päähä

mitä mun kannattais tehdä, hjälp mej!

Elikkäs, olen värjännyt hiuksia aika paljon
ja tumman ruskea on ollut ainut, mitä on viitsinyt katella pitkään, kun ei mun pärställe vaaleakaan sovi.
Eli oon värjännyt noin 4 vuoden ajan.

Noh, nyt (noin vuoden) olen alkanut pelkäämään sitä värjäämistä, kun on katsonut kuvia ja lukenut uutisista, millasia myrkkyjä ne on ja mitä ne voi pahimmillaan aiheuttaa.
Mulla on myös itselle tullut jonkin moista allergiaa, ja sitten olen saanut paniikkikohtauksia ja ehkä osittain myös kuvitellut osan oireista.
jos paniikkikohtauksen oireita ei lasketa on ilmaantunut mm:
- kutinaa ja kihinää
- punertavia isoja läiskiä kasvoihin, päänahkaan, niskaan...
- hirveä kuumotus iholla
- väriaine on kuumentunut hirveästi päässä, kesken värin levityksen.
- järkyttävää kirvelyä, kun väriaine on osunut päänahkaan.
- kuumetta ja sekavuutta
Ja lisää en halua nähdä/tuntea.

Mutta perhana, kun, hiuksissa on nyt maantien harmaa/ veden takia vihertävä 4cm pitkä juurikasvu, joka on ihan kamala sitten (värjätyt tummanruskea -- näytti mustalta) nykyään haalistunut ruosteen ruskea & läikikkään tumma, ja kun sieltä alta vilahtaa se juurikasvu. Kääks.
Pakko tälle olis jotain tehdä. Joten mietin aluksi, etta aina kun tulee jotkut juhlat tms. niin pistäsin semmosen suoravärin mikä lieneen, josta ei voi tulla allergiaa, ja se lähtee 8 pesun jälkeen. Jos tiedätte näistä enemmän, kertokaa. (mm. halvin/ parhaiten pysyvin jne.)

Mutta käyhän seki pitemmän päälle kalliiksi. Kyllä mä mielummin pidän ruman tukkani, kun saan kuolettavan kohtauksen jostain ppd:stä

Nyt tulee vasta se varsinainen kysymys.
Niin, että jos "värjäyttäisin hiukseni kaksivärisiksi" sillain, että alaalla on nämä nykyset, tekemättä muutoksia, mutta päällimmäiset. Tekisin niille värinpoiston ja värjäisin blondiksi kampaajalla. Niin ei ainakaan juurikasvu näkyis näin pahasti? Mutta uskallanko mä. Oon lukenut, et vaaleissa väreissä & värinpoistossa ei oo ppd:tä niin paljoa ja värinpoistossa ollenkaan.

Toinen olis, että tekikisn koko tukalle värinpoiston, mut haluanko mä elää porkkana päänä & sopiiko se mulle. Blondi väri ei mun muistikuvan mukaan mulle kyllä sovi. :/ Voisin kasvattaa oman värin takaisin, mut en halua leikata hiuksia, ku oon saanu niistä kasvatettua jo aika pitkät.
Jotain pitäis tehä mut en yhtään tiedä. Olisko ehdotuksia?

12

2578

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä leiki

      Älä ikinä pistä väriaineita päähäsi, ne ovat aiheuttaneet jopa kuoleman, itse tuhosin päänahkani noilla aineilla. Vaalennusaine myöskin poltti hiukset. Suosittelen lopeta niiden kanssa pelleily, ajattele terveyttäsi, älä ota riskejä ja kasvata oma väri takaisin, se sopii jokaiselle :)

      • Kampaaja opiskelija

        Henna väri vois olla sulle hyvä! Mun kaveri on käyttäny hennaa monia vuosia ja hiukset on pysyny hyvässä kunnossa eikä allergia kohtauksia ole enää tullut yms. Väri vaan laitetaan eritavalla päähän kuin muut värit mutta pakkauksissa on selvät ohjeet. :) äläkä blondaa kampaajalla tai missään muuallakaan jos on noita ongelmia, siitä vasta voi oireita tullakkin ja päänahka hiukset kärsii jos sulla kerran tummat on.


    • Luomupää

      Jos vaan suinkin voit niin kannattaisi sen päänahan antaa nyt rauhoittua. Voitko hakea lähdevettä lähteestä tai kaupasta hiustenpesuun ettei enää värjää? Ja hoidat päänahkasi kuntoon luonnonaineilla. Sitten kun se on kunnossa, voisit kokeilla luomuväriaineita joita saa myös tummanruskeana ekokaupoista ja ehkä luontaistuotekaupoista. Tai sitten jos paikkakunnallasi on ekokampaamo niin tilaa sinne aika. Ja toi hennahan on myös hyvä kun se on luonnontuote.

    • aloittaja vastaa

      Kiitos mielipiteistänne. En kuitenkaan aio koskea henna väreihin ihan henkilökohtaisista syistä. Pitää nyt katsella mitä tekisin. Voi olla, että värjäilen tästä lähtien suoraväreillä. Kuulin erään kaverin kautta semmoisesta kuin elumen- väri
      Onko kellään kokemuksia?

      • Kampaaja opiskelija

        Joo elumen värit eivät vahingoita hiuksia vaan enemmin hoitavat. Se sitten muuten pysyy, elumen ei lähde hiuksista muuten kuin kasvattamalla. Myös väriä ennen on tehtävä vaalennus ja sitten väri. Ainakin niisdä kirkkaissa väreisdä kuten turkoosi tai pinkki mutta en ole varma niistä normaaleista luonnollisista sävyistä onko periaate sama


    • aloittaja-

      Kiitos tiedosta. Mun käsittääkseen niistä ei kai tuu mitään allergioita, kun ei sillain myrkyin tunkeudu hiuksii & päänahkaan?

      Pitää nyt sitten tilata netistä väri, tai etsiä joku kampaaja kuka värjäis näillä. :)

    • voimorjes

      jos väriaine kuumenee niin sulla on hiuksissa jotain metallia...tulee vedestä tai putkistosta...hommaa esim, cutrinin anti-green shampoota tai paul mitchell shampoo three. mut älä ny silti mee sitä päätäs värjää, siis ja voiko joku olla noin idiootti et värjää jos tulee tommosia reaktioita!

    • aloittaja-

      Joo, meidän putkistonkautta tulee kuparia. Sen takia blondit hiuksetkin alkaa vihertämään, kun ph on hapan kupari. Mutta joo, oon aina tehnyt noita "metallin poistohoitoja" ennen värjäämistä, silti vaan kuumenee. Enkä ole niin tyhmä että enää kaupan myrkyillä säätäisin - millään sävyllä.
      Ainut mikä oli, oli tuo aate tuosta blondi- kerros värjäyksestä, mutta se saa nyt unohtua. Luulisin, että tuo Elumen on mulle se ainut vaihtoehto :)
      Siitä saa kertoa edelleen tälle palstalle, jos joku tietää enemmän.

      Kiitos kaikista vastauksista ja mukavaa kevättä kaikille!

    • kullan kiilto

      Elumen on hennan ja indigon lisäks ainut vahvempi hiusväri mitä mä käytän; hendigo-värjäykset on toistaseks lopettanu.

      Elumen on voimakaspigmenttinen suoraväri ja sitä voi tilata Saksasta nettikaupoista; pari pulloa ja postikulut tulee maksamaan noin 50 euroa, mutta kahdesta putelista riittää jopa kuuteen värjäykseen.

      Elumen ei välttämättä ekalla kerralla tartu hiuksiin riittävän hyvin, mutta kun toisen kerran on värjänny tai vaikkapa kolmannen niin kyllä tarttuu.

      Jos sulla on kuiva päänahka se tarttu täplikkäästi myös päänahkaan, mut ne täplät lähtee ( ainakin mulla ) suurimmaks osaks viimeistään viikon sisällä pesujen yhteydessä.
      Päänahkaa voi myös hoitaa esim oliiviöljyllä.

      Elumenissa ei ole ppd:tä eikä sen johdannaisia eikä muitakaan myrkkyjä, mutta kyllä voimakaspigmenttisiä atso-värejä eli senkin kanssa kannattais tehdä allergiatesti - ei se 48 h, koska se ei kerro totuutta - oikee hiusallergiatesti tehdään niin että ensin hierotaan käsivarren sisäosaan lähemmäs kainaloa sitä väriä, annetaan vaikuttaa 15 min ja pyyhitään pois. Sen jälkeen katsotaan 5 päivän ajan että tuleeko punotusta tai turvotusta, mikäli ei tule, testi TOISTETAAN vielä samalla tavalla.
      Jos senkään jälkeen ei tule oireita, laitetaan korvan taakse hiusrajaan väriä, annetaan vaikuttaa 15 min, pyyhitään pois ja odotetaan vielä 5 päivää. Vasta tämän jälkeen tietää miten väri vaikuttaa a) ohuella ihoalueella ( esim käsivärren sisäosan iho on lähellä ohimoalueen ohuutta ) ja hiusrajassa jos tulee oireita, niin sen oireen pystyy paremmin hallitsemaan ku jos on levittäny väriä koko päähän.

      Jos em testi ei aiheuta oireita, väri ei todennäkösesti päähänkään laitettuna aiheuta niitä.

      -----

      Sun tilanteessa kun nyt päänahkasi on tossa kunnossa, on kuitenkin suuret riskit saada voimakas ärsytysoire ihan mistä tahansa väristä, myös hennasta - joten nyt on hyvin tärkeetä ettet laita hiuksiisi mitään väriä ainakaan puoleen vuoteen ja hoidat päänahkasi kuntoon.

    • aloittaja-

      Kiitos vastauksesta, tämä selventi pajon!

    • Håkan utelias

      Tekeekö kukaan kampaaja näitä elumen värjäyksiä Jyväskylässä?

    • Chmical

      Elumen haisee kauhean synteettiselke, ja sitä se onkin. Jos kotona värjäät itse, niin se ei sitten lähde kirveelläkään jos sitä tippuu johonkin. On kuin nenä päässä. Wc-laattojen saumat jne...ja päänahassa viikkoja.
      Miksi et kokeilisi kasviväriä oikeassa ekokampaamossa. Ei se tarkoita, että hennalla tehdään punaiset. Saa kauniita tummanruskeitakin(sekoitellaan cassiaa, indigoa ja hennaa). Hiukset tulevat parempaan kuntoon, eikä hiuksia lähde niin paljon. Hoitaa,samalla päänahkaa ja kuorii kevyesti, hiukset kasvavat nopeammin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2251
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe