Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

En saa töitä/harjoittelupaikkaa, vaikka kuinka yrittäisin...

Hartia-Voimin

Laskeskelin että viidenkymmenen puhelisoiton ja kirjallisen hakemuksen ja yli kahdenkymmenen kasvotusten hakemisen jälkeen alkaa jo toivo hiipua. Koitan parhaillaan saada harjoittelupaikkaa ensi kesäksi (4 kk), mutta ketään ei kiinnosta. Opiskelen ensimmäistä vuotta ammattikorkeassa rakennustekniikkaa ja nyt ois pakollisen harjoittelun aika.

Olen aiemmin ollut rakennuksilla töissä, mutta edes edellinen työnantaja ei ota minua. Pohjat veti viimeksi eräs henkilö joka jo tammikuussa lupasi minulle satavarmasti töitä koko kesäksi, mutta nytten kun soitin uudestaan asian tiimoilta, ei hän ollutkaan saanut urakkaa ja sinne meni minun mahdollisuudet.
Tulin niin epätoivoiseksi, että ajattelin olla edes hakematta rakennusalan paikkaa, ja kysyin palkatonta harjoittelua lähimmästä Siwasta, mutta sieltäkään ei vastattu myöntävästi. Minulla ei ole kokemusta kaupan alalta, eikä heillä ole resursseja perehdyttää minua työhön, edes palkatta.

Ikinä minua ei ole moitittu työnteosta tai työnjäljestä, päinvastoin. Näyttää siltä, että jää harjoittelupaikka saamatta, vaikka olisin palkatta valmis raatamaan 4 kk.

Mikä minussa on vikana? Antakaa mulle töitä, edes rakennusapumiehenä. 70 paikkaa olen hakenut, pitääkö vielä yrittää? Alkaa vain toivo mennä, kun edes palkaton työvoima ei kiinnosta enää työnantajia.

20

7682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se menee777

      Aika sama tilanne täällä, olen hakunut n. 40 media-alan paikkaan

      Useammat paikat eivät viitsi edes vaivautua vastamaan sähköpostiin. Pitää lähettää toista sähköpostia perään tai kysellä puhelimitse josko viesti on tullut perille. Kaikenlaisia palkkatukia oon tarjonnut, mutta ei kelpaa. Ilmatteeks pitäis töitä tehdä.

      Minulle luvattiin kans töitä, mutta tilanne näköjään muuttui, eikä minulle edes ilmoitettu, etten olekaan saamassa työpaikkaa. Itse laitoin viestiä, kun ei mitään kuulunut, ja sain tälläisen vastauksen. Olin jo ihan valmistautunut uuteen työhön.

      Alkaa jo niin kyllästyttää tämä haku, kun joka paikasta tulee nyrkkiä naamaan.
      Tai ainakin siltä se on ruvennut tuntumaan. Eikä tässä ole taidoissa kyse, ne paikat jotka ovat vaivautuneet vastaamaan ovat pitäneet työnäytteitäni hyvinä, mutta uusia työntekijöitä ei vaan voida palkata.

      Rakennuspuolella jylläävät varmaan ulkomaalaiset, ei sinne kohta oteta yhtään suomalaista.

    • Heidi123

      Katsoin sun alaa ja jos käsitin oikein valmistut työnjohtajaksi.
      Useimmat rakennusalan työpaikat alempia ammatti, perustutkintoja tai oppisopimusta.
      Hankala tilanne, mutta mene suoraan yritykseen ja pyydä vaikka apumiehen töitä ja tee kaikkea yrityksessä. Ja kerro, että tarvitset työpaikan eli työharjoittelupaikan valmistumisesi takia. Innostus, motivaatio tärkeää.
      Itse sain aikanani työharjoittelupaikan, kun menin esittäytymään ja sanoin, että aloitan silloin ja silloin. Älä luovuta! Ja sitten tuli mieleen, että tee vaikka portfolio, jossa teet suunitelman mitä tekisit työpaikan hyväksi siis käytä taitoja mitä olet oppinut koulussa.

    • fdsfdsfsdfsff

      Miten voi olla, että ei ole tarjolla rakennusalan työpaikkaa. Työvoimatoimiston sivuilla on jatkuvasti rakennusalan työpaikkoja ja jos sinulla kerran kokemustakin on niin luulisi sinun jonkun paikan saavan.

      Siwaan palkattomaksi? Miksi ihmeessä? Jos palkattomaksi menee niin sitten täytyy saada oikeasti hyödyllistä työkokemusta. Suostumalla ilmaiseksi työvoimaksi pahennat myös muiden työnhakijoiden tilannetta.

      • .............

        " Työvoimatoimiston sivuilla on jatkuvasti rakennusalan työpaikkoja ja jos sinulla kerran kokemustakin on niin luulisi sinun jonkun paikan saavan."

        Rakennusalakin on siitä raadollinen, että pitää olla suhteita jopa niitä aputöitä hakiessa. Oikea sukunimi ja se, että on riittävän selvinpäin tähdätäkseen portista sisään, auttaa todella paljon.
        Jos ei ole suhteita, on todella vaikea saada ketään lukemaan sitä hakemusta ajatuksen kanssa. Ja avoimia hakemuksia ei lueta välttämättä ollenkaan.


    • ********************

      Jep tuo on niin totta että ilman suhteita ei pääse välttämättä edes palkatta töihin. On se nyt jumalauta kun minäkin olen kohta 3 kesää ihan tosissani yrittänyt saada töitä ilman mitään tuloksia, olen lähettänyt n.30 työhakemusta netin kautta joihin kaikkiin olen käyttänyt aikaa että ne olisi mahdollisimman hyviä, kunto on hyvä ja kortteja löytyy koulun puolesta, olen soitellut firmoihin ja yleensä vastaus alkuvuodesta on, "soita maaliskuussa" kun soitat heti maaliskuussa niin on muka jo ottanut että "olisit soittanut jo vuodenalussa"

      Olen saanut kyllä todella kusipäisen kuvan rakennusalan työnantajista, niin monta kertaa on lupailtu soittaa takaisin seuraavalla viikolla tai päivänä, lyöty luuri korvaan tai samantien sanottu ettei oteta, joka tosin on mukavempi kuulla kuin se että soitan huomenna (kun ei sitten kuitenkaan soita).
      Ilman suhteita on helvetin vaikea saada ammattikoulupohjalta töitä niin voin vaan kuvitella kuinka vaikeaa se on ammattikorkeakoulupohjalta

      • ----------------

        Paskin puoli hommassa on nimenomaan se, että mukamas haet aina väärällä tavalla töitä.

        Avoimia hakemuksia kukaan ei lue.

        Jos haet sähköpostilla, sähköpostiin ei tule mitään vastausta vaikka otsikointi on selkeä ja viesti hyvin kirjoitettu liitteineen. Soittelet perään, niin väitetään ettei ole saanut ko. sähköpostia.

        Jos taas kysyt soittamalla, saat vastauksen "laita mulle sähköpostilla tiedot itsestäs ja vähän mitä oot aikasemmin tehny". Jälleen kerran ollaan tilanteessa, jossa teet huolitellun sähköpostiviestin liitteineen ja ko. viesti "ei tule perille."


      • samesame

        TÄMÄ!! Niin tuttua!! Eikö työnantaja voi vaan suoraan sanoa jos työnhakija ei ole soveltuva tai kiinnostava, tai jos töitä ei yksinkertaisesti ole. Monesta firmasta missä olen ollut asiakkaana on mennyt maku ja olen vaihtanut firmaan missä asiakaspalvelu toimii myös työnhakijoita kohtaan.


    • toinen vuosi menossa

      Itte soitin vain vanhan koulukaverin isälle (projektipäällikkö eräässä isohkossa rakennusfirmassa) ja kysäisin hommia, niin vastaus oli että "Kyllä me aina tekijämiehelle hommia löydetään!". Sitten pyörähdin pikaisesti rekrytoijien haastattelussa ja nimet soppariin. Työnä on valvonta/raportointihommia työmailla. Palkka on kuitenkin aika pieni n.12€/h, mutta onneksi saa kilometrikorvauksia vähän päälle.

      Mitenkä muka voi työnhaku olla vaikeaa? Oikealla asenteella hommat alkaa sujumaan! :D

      • Haen ja haen ja haen

        Taikasanat: "vanhan koulukaverin isälle.." Suhteilla pääsit töihin ja jos kaverisi isä vielä sinut ennestään tiesi tekijäksi, niin helppoahan se oli. Ihan eri tilanne on niillä työnhakijoilla, joilla ei ole ketään tuttua jolle soittaa, ja joka jo tuntisi ja tietäisi hyväksi työntekijäksi. Hyvät tekijät hukkuvat massaan, eikä saa töitä.. Näin se nyt vaan on. Onnea sulle, että sait töitä, mutta ei se kaikille ole yhtä yksinkertaista.


      • zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

        "oikealla asenteella".
        Sulla kävi vaan helvetinmoinen tuuri. Ja sen nojalla läksytät täällä muita ku niillä on sun mielestä paska asenne.


    • åppa

      Ensimmäisen vuoden opiskelijana en vielä huolestuisi. Itsellä yliopistoa takana 4,5 vuotta ja valmistua pitäisi piakkoin. Tänä aikana yksi "omaa alaa" liippaava harjoittelupaikka. Syö kyllä pahasti opiskelu/valmistumismotivaatiota, kun alkaa tuntumaan, että vuosien uurastus menee hukkaan. Aiemmin pystyi sentään aina selittämään itselleen, että sitten kun on enemmän opintoja niin työtäkin löytyy paremmin.

    • Tuttu tunne

      Noh se nyt on vaan välillä semmoista. Itse opiskelen tekus rakennuspuolella myös. Hain YIT: apulaismestariksi ja niin haki yksi meidän luokan tyttökin. Itsellä oli raksapuoli ammattikoulu tausta lukion pitkä matikka fysikka samana iltalukiona. Hänellä oli lukio jossa kävin lyhyen matikan ja pakollisen fysiikan. Hän ei ollut ikinä aikaisemmin ollut rakennustyömaalla. Itsellä kahden vuoden apumieskokemusta vuokrafirmojen kautta. Kait ne katsoivat et tää nainen oli parempi valinta mestariksi tai saattoi olla sekin että hänellä oli tuttuja YIT:llä töissä,,,

    • ajattelinpahanvaan

      No kuulostaapa omituiselta. Nyt taitaa olla vikaa hakemuksessa tai tavasta jolla asiasi esität soittaessa? Kuulostatko homolta puhelimessa tai onko jotain muuta pielessä?

    • yritys palkitaan

      Itse lähetin kolmen kuukauden aikana työhakemuksen 48 paikkaan. Nyt sain vihdoin paikan - se vaati vain kovaa yrittämistä ja hakemusten kirjoittamista uudestaan ja uudestaan. Ja itse olen sentään valmistunut, ja paperina on ylempi korkeakoulututkinto.

    • Syväkurkku5

      Ne on ne Virupojat. Pimeenä palkat ja silleen. Tukholman toimintavat jo täällä.

    • Puuhapete247

      Itsekin alunperin kouluttauduin tekniikan alalle, koska naiivisti kuvittelin että töitä riittäisi, mutta töihin ihan mahdoton päästä. Tuntuu että nykyään ihan haaveilua että pääsisi tekniikan alalle töihin.

      Mielellään olisin kyllä tekniikan alan hommia tehnyt, mutta totesin että ei kannata yrittää väkisin alalle joka ei minua halua töihin. Vaihdoin alaa ja nyt olen kyllä ihan tyytyväinen nykyisiin työtehtäviin.

    • pröpröpohtiii

      Tekniikassa, suomessa on ilmeisesti vain muutama suuri piiri jotka kilpailevat keskenään ja näkevät jokaisen olevan vastakkaisesta piiristä, ja inhoavat näitä mutta eivät myönnä itse kuuluvansa toiseen piirittymään. Jos ei kuulu mihinkään piiriin ei pääse tekemään tekniikan töitä, paitsi tietyin poikeuksin esim jos on kaunis nainen niin, työhn ottajat voi katsoa että tuollainen olisi kaunis koriste esine elävöitää ilmapiiriä, tai sitten jos on ulkomalainen niin on pyrokraatisesti helpompi palkata ja ei varmasti kilpailevasta piiristä kentästä. Ehkä sisään tällaiseen piiriin faktioniin pääsisi niin kuin pelissä eli käyttää aikaa paljon reputaation nostamiseen, mutta miten tämä toimisi tosi elämässä, eli käytää aikaa jonkinlaiseen perseen nuolentaa, mutta pitäis löytää oikeat ihmiset joiden "kaveriksi" heitäytyä ja pitäis jotenkin tunnistaa nämä piirit, ja sitten valita yksi ja alkaa morkata jotain toista. sellaista politiikkaa.

      • prööprööeeeeeee

        Jos piirit mitenkään työntyvät esiin politiikassa ne on sdp, kokoomus, ja keskusta ja oliko suomessa neljäs iso puolue


      • pörpörrrrr

        jaha täm olikin vanha treadi joku herätti


    • Per-kel

      Käy suoraan työmailta kysymässä! Eikä sitä saa nirso olla, työ se on vaikka sortteerais kuivaa kananpaskaa.-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2087
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      19
      1677
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1480
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1433
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1348
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1344
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1302
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe