Ihmissuhteet netissä

netti90

Minulla on eräs kaveri facebookissa ja olin katsomassa ketä hänellä on kavereinaan mutta en näe kuin meidän yhteiset jotain 6 kpl vaikka ennen näin kaikki hänen kaverinsa noin 100 kpl miksi en näe enään?

18

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Eikös siellä ole jokin asetus, etteivät muut voi nähdä kavereita. Ainakin yhden tuttuni kavereita en voi nähdä.

• netti90

Olen kyllä kuullut sellaisesta, että omista asetuksistaan sen voi laittaa, että toiset näkevät vain yhteiset kaverit mutta itse olen huono fb-käyttäjä ja en osaa sellaista laittaa.

Säikähdin vain sitä, että onko tällä fb-kaverillani jotain henkilökohtaista minua kohtaan, että se on kohdistettu vain minulle, että minut on valikoimalla valikoitu, etten näe mutta asia ei taida olla näin vaan eikös se automaattisesti koske kaikki kavereita jos sen laittaa, että kaikki näkee vain yhteiset kaverit?

• netti90

Sitten vielä sellaista, että miksi se on sitten niin tarkkaa, että kuka näkee kaverit ja kuka ei?

• Helinäkeiju

Juu siellä on sellainen asetus että jos ei halua että kaverit näkyvät. Asetus koskee kaikkia kavereita, ei vain sinua. Silloin vain yhteiset kaverit näkyvät. Minusta on kiva, että kaikki eivät näe esim kuinka vähän mulla on kavereita tai keitä kaikkia mulla on kavereina...

• netti90

Menin omalle kaveri listalleni ja siellä on sellainen painike kuin muokkaa ja sieltä voi valita kuka näkee mitäkin esim. vain minä, kaverit yms. ja sitten siellä on sellainen kuin mukautettu ja siihen voi lisätä listana kuka näkee mitäkin niin mitä se tarkoittaa? Sitä pelkäsin, että onko minut oikeen erikseen siihen kirjoitettu?

• Lucrezia*

Anteeks ehkä tyhmä kommenttini, mutta mitä väliä? Porukka on ihan sekaisin jostain facebookista jonka kautta määritellään nykyään KAIKKI. Parisuhteet eivät ole parisuhteita ellei niistä voi lukea sieltä, erot eivät ole eroja ellei niitä mainosteta siellä. Joku poistaa sinut listoiltaan/muokkaa omia yksityisyysasetuksiaan siten etteivät kaikki näe kaikkea, se on pakko olla silloin henkilökohtaista sinua kohtaan, siitä alkaa paniikki että miksikukamitenmitävartenjuuriminä?

Uskomatonta, tämä ei vain mene minun jakeluuni, että miten ihmisistä on tullut sellaisia.

Kun avaan tuon oman kaverilistani, ylhäällä oikealla on todella kohta muokkaa, josta voin valikoida kuka näkee kaverilistani. Minulla se on siinä perusasetuksessa "tuttavat". Minullapa sattuu olemaan myös tyttökaveri jonka kaverilistaa en näe. Niin se vain menee, jotkut ovat tarkempia omasta profiilistaan kuin toiset.

Ja ei, tarkoitukseni ei tosiaan ollut loukata ketään, ihan oikeasti.. Tuli vain mieleen.

• drgtrtfjhfghjuyi

Ehkä se tietää että kyyläät sitä ja se kyllästyi, siksi et enää näe.

Samaa mieltä kuin yllä, itsekään en tajua miten joku facebook voi määritellä kaiken. Yllä kyllä unohdettii mainita että jos facebookissa postaa hymynaaman kommentin yhteydessä toiselle naiselle/miehelle niin se on sitten heti pettämistä.

Minä rukkaan omia asetuksiani siihen asentoon etten näe muiden tekemisiä faceboookissa, jos he eivät ole sitä itse vielä tehneet. Esimerkiksi kaikki tykkäämiset ja muiden kuviin kommentoimiset olen estänyt itse. En jaksa lukea mitä Pertti sanoo Hilkan kuvaan jota en tunne joka kommentoi Martin ja Tyynen kuvaan minun kommentin jälkeeni mistä tulee inboxiin nootti että Hilkka jota et tunne on kommentoinut jotain mikä ei sinua kiinnosta. Onkohan minulla jtn henkilökohtaista jotakin kohtaan nyt.

• drgtrtfjhfghjuyi

Ja ap:lle vielä, kannattaisi enemmän kiinnittää huomiota siihen miten tämä tyyppi sieltä facebookista käyttäytyy sinun seurassasi tietokoneen ulkopuolella irl. Jos sitä edes on.

• netti90

Enkä ole mikään joka istuu 24/7 facebookissa ei siitä ollut kyse vaan siitä, että oletin, että asetus koski vain minua on luonnollista säikähtää moista jos ystävyyssuhde on hyvä niinkuin meillä.

• Lucrezia*

Sitten varmaan voit kertoa ihan IRL hänelle tuntemuksistasi ja saada keskusteltua asiat kohdilleen (:

• hanki elämä!

Ap; fb"ystävälläsi" on sellanen kuin yksityiselämä.
      Miksi sun pitäis sinne päästä nokkaasi tunkemaan?
      Miksi luulet että sulla on oikeus ja lupa kytätä kenenkään ystäviä, tuttavia ja kummin-kaimoja?
      Eikö sinulla ole omaa elämää ollenkaan kun pitäisi päästä toisten yksityisasioihin tunkemaan?
      Tykkäisitkö itse sellaisesta?

• netti90

Noh, itseasiassa minulle se on se ja sama kuka facebookkiani katsoo. Sitähän varten se on tehty, että sillä voi löytää ihmisiä monen vuoden takaa esim. vanhoja opiskelututtavia. Sillä voi löytää ihmisiä jos joskus tiet ovat erkaantuneet esim. toisella paikkakunnalle muuttaessa ja joskus jonkun kaverilistalta voi löytyä juurikin se ihminen ja edelleen on luonnollista jos ystävyyssuhde on hyvä niin moista säikkyy kun luulin, että asia koski vain minua. Eipä taida sinulla sitten olla sydänystäviä kun et tiedä mitä tarkoitan.

• netti90

Ja tiedän kyllä, että facebookissa on sellainen asetus missä voi laittaa niin, että näkyy vain yhteiset kaverit koska minulla on useampi kaveri jolla on asetus niin ollut jo siitä asti ennen kuin minut on hyväksytty niin alusta asti mutta tämä laittoi sen nyt. Hänellä on elämässään suuria muutoksia menossa ja hän on jollainlailla muuttunut ihmisenäkin joten kaikki pienetkin muutokset aiheuttavat pelkoa hänen jaksamisestaan.

• hmm.

Miksi piilotella kavereitaan? Ainoa hyvä syy olisi se että kavereita on hyvin vähän, ettei se näy julkisesti. Muuten ei ole syytä piilottaa varmaan? Jos on väkivaltainen vainoaja perässä riittää kun piilottaa julkisesti, aika harvalla on mitään vainoajaa... Ei jokaisella voi olla. Kuitenkin jos kaveri tykkää profiilikuvasta, se näkyy julkisesti kaiketi uudella aikajanalla?

• sukat0

Tai sitten löytyy yhtä hullu mustasukkainen kumppani vierestä ps. kokemusta löytyy!

• drgtrtfjhfghjuyi

No sama pätee yhä edelleen ap. Se irl käyttäytyminen on se mitä kannattaisi kyylätä eikä fb:n kaverilista. Jos se sulkee sinut ulkopuolelle oikeassa elämässä eikä kommunikoi sinun kanssasi oikeassa elämässä, sitten voit huolestua. Facebook on vain niin vähäpätöinen juttu tällaisissa asioissa ETENKIN jos teillä on joku ylihyvä ystävyyssuhde niin kuin yksi viestisi antoi ymmärtää. Unohda nyt se facebook, sen kyttääminen voi tehdä sinusta vainoharhaisen mikä taas pilata suhteesi siihen ystävääsi.

• netti90

"Jos se sulkee sinut ulkopuolelle oikeassa elämässä .... " Ihan niinkuin hän olisi sulkenut minut pois fb: stä mutta asetus koskee kaikki ei vain minua tuosta sai sellaisen kuvan, että kohdistit sen vain minuun!

• netti90
        netti90 kirjoitti:

"Jos se sulkee sinut ulkopuolelle oikeassa elämässä .... " Ihan niinkuin hän olisi sulkenut minut pois fb: stä mutta asetus koskee kaikki ei vain minua tuosta sai sellaisen kuvan, että kohdistit sen vain minuun!

Ja lisään vielä sen, että taidan olla nimimerkin sukat0 kanssa samaa mieltä muistin , että hän on aikaisemmin maininnut mustasukkaisesta kumppanista jonka kanssa heillä on viimeisinä kuukausina olllut vaikeaa välillä eroten ja yhdessä jälleen. Kumppani on murtautunut mm. hänen facebookkkiin kyylätäkseen hänen viestejä yms. vaikka itse pettää ja nuoleskelee muita. Typerää ja seinähullua. Ja toinen alistuu kaikkeen vain pysyäkseen jossain jossa on ollut vuosia. Saa hänelläkin olla kavereita ja siitä myös taistelen! Loppuu tuo naurettavuus! Oikeen vihan puuska tuli kun muistin kyseisen asian. Ei pettäminen ole rakkautta tai siihen suhteeseen jääminen vaan mukavuudenhalua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      56
      5745
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      75
      2932
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      22
      2168
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      1935
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      161
      1829
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1828
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1559
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1172
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1171
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      72
      1006
    Aihe