Mie olen kyllästynyt yhteen ystävääni. Hän soittaa minulle viikottain, hän ei halua tietää mittään miun elämästäni, mutta kuitennii kertoo aina puhelmessa hänen ja mieskumppaninsa asioista, sitten hän vuodattaa 30min heidän riidoistaan, jonka jälkeen hän puhuu heidän suunnitelmistaan palata yhteen 30min ja sen jälkeen hän kertoo muita asioita elämästään 30min. tänä aikana hän ei ota minnuu huomioon mitenkään, kysyäkseen missään välissä elämästäni. Ennen odotin että hän varmaan kysyy kuuumisiani vuodatuksen jälkeen, mutta sitten hän sanookin etä tänen täytyy lopettaa ja mennä tekemään jotain, laittamaan pyykkiä, ruokaa tms ja lopettaa puhelun. Olen tyrmistynyt, pettynyt ja hämmentynyt, hän ei halua edes kuulla minnuu. Olen puhelujen jälkeen aina allapäin ja tuntuu että olin vain roskakori. Kuvitteloenko vain mutta onko tämä hyväksikäyttöä vai ystävyyttä?
Hyväksikäyttöäkö? vai ystävyyttä?
10
237
Vastaukset
- luuri vaan pöydälle?
Tuon kuvauksen mukaan se ei ole ystävyyttä. Olet vain joku jolle purkaa asiansa, etenkin ellet saa puhenvuoroa edes kommentointia varten. Tuota varten on ammattilaisia tai vapaaehtoisia, mutta kaverisuhteessa liika on liikaa.
Kokeile joskus ohjata puheenaihe ihan johonkin muuhun, jollet muutoin aja alas tuota yhteyttä. Joko vastaamatta puheluun, tai sitten lopeta keskustelua lyhyeen tyyliiin "ei taida kuulua minulle nuo riitanne". - minnuu hämmästyttee
kiitos kirjoituksesta, miulta ei kysytä mittään, pien tauko tullee, sanon että olpas ikävästi tehty tai muun samanlaisen johonka hän jatkaa valittamista riidoistaan, olen puhetta yrittännä välissä kääntöö muualle vaan hän kääntää heti sen takaisin omaan riitaansa tai asiaansa. Pahalta tuntuu olla yhteyvessä, mutta oon yrittännä ajatella että hän kun on niin yksinäinen varmaannii ettei oo ystäviä montaa ympärillä.
- mievuan2
Ihanasti kirjoitat :)
- särkynyt
juu noita riittää jotka ei osaa kuin puhua ittestään!! todellä ärsyttäviä ihmisiä ovat kun ei muuta puhu kun minä minä minä!!!!! en ees enää ala tollasten kans jutteleen ku tiiän ettei se oo ku ittiään täynnä tai ykskin vaan kännissä soittaa,ei iknä ole selevinpäin soittanu. enkä todellakaan joka kerta ees vastaa ku tiiän et saa monta tuntia kuunnella kuinka hyvin meillä nyt menee ja meijän maailman ihanimmilla lapsilla!!!! argh!!!! =((
- dollygirl82
Tunnet itsesi vain yksinäisemmäksi tuollaisen kaiken energian imevän tapauksen kanssa. Tiedän tunteen. Hän saa mielensä kevyeksi ja sinä taas et. Se ei ole oikein ja äläkä sinä sääli häntä siitä ettei hänellä ole muita kenelle puhua. SINÄ ET ole ilmainen psykologi voit sanoa niin ihan rauhallisesti ja ystävällisesti. Teet hänelle vain suuren palveluksen huomauttamalla missä piilee vika ettei hänellä ole muita ystäviä. Muut ovat tod. näk. liuenneet ja hän ei tiedä missä vika on.
Jos hän alkaa itkemään tai raivoamaan niin ole rauhallinen ja sano että halusit vain purkaa oman murheesi koska haluat olla rehellinen. Jos hän loukkaantuu verisesti olet tekemisissä narsistin kanssa. Et voi voittaa mitään väittelyä hänren kanssaan. - Niin se menee
Tuttu tunne myös täällä.
Kuuntelin, olin empaattinen, autoin, tuin vuosia. Kunnes tuli päivä päivien joukossa, että olisinkin itse tarvinnut kuuntelijaa. Eipä ollut halukkuutta eikä aikaa kuunnella. - kunhan näpyttelin
Ehkä empaattisten "vika" on se että he kuuntelevat olettaen että kuuntelemisen taito on kaikilla samanlainen. Vähän kuten jos vaikkapa juristi auttaessaan sairaanhoitajaa toivoisi saavansa apua lakiasioissa silloin kun toimistolla on ruuhkaa.
Jokainen auttakoon sillä tavoin kuin osaa, ja jos ei halua tehdä pyyteettömästi sitä niin olisi hyvä opetella sanomaan ei.
Jos taas toisen kuuntelu on vaikeaa olisi reilua sanoa että "kuule, en minä tiedä mitä sanoa" sen sijaan että alkaa välttelemään toista.- -----------
Tuo on muuten hyvä pointti, en olekaan koskaan tullut ajatelleeksi.
- Saman kokenut
Mutta se ei välttämättä ole noin yksioikoista. Tottakai sitä ajattelee aluksi, että haluaa kaveria tukea ja auttaa. Samoin kuin jos vaikka kaverilla on taloudellisesti vaikeaa, niin lainaa rahaa jos itsellä on. Se tulee yllätyksenä, kun vaurastunut kaveri ei sitten lainaa kun itse tarvisit. Samalla tavalla se tulee yllätyksenä, että toinen ei ole valmis vastavuoroisesti kuuntelemaan toisen ongelmia ja tukemaan kun menee huonosti, vaan suhde on ollut yksipuolinen. Kuten joku sanoi, ilmaisena terapeuttinan toimimista. Se syö voimat ja ottaa, muttei anna mitään. Ei sitä alussa huomaa mihin tilanne on aina menossa.
- sinä olet tärkeä
Kyllä ystävyyteen kuuluu, että voi kertoa riidoistaan, yms. Sinun, ap, ystäväsi ei ole sinulle hyvä ystävä, ja itse kerroit jo syytkin. Ansaitset saada tuntevasi olla ystävällesi tärkeä, ja että hän on kiinnostunut sinusta ja elämästäsi.
Minusta kannattaa olla rehellinen. On epätodennäköistä, että ystäväsi muuttuu hetkessä, mutta sinun rehellisyytesi voi auttaa häntä muuttumaan. Soita sinä hänelle, tee aloite, ja sano että sinulla on asiaa. Kerro hänelle, että haluat lopettaa ystävyytenne. Sano, ettet enää halua tuntea olevasi mitätön, kun ystäväsi ei viitsi kuunnella sinua. Toivota hänelle hyvää jatkoa.
Tämän tekeminen voimaannuttaa sinua. Olet reilu, kerrot syyn, miksi et halua jatkaa ystävyyttänne, ja käyttäydyt asiallisesti. Asetat myös omat rajasi, miten sinua ei saa kohdella.
Voihan olla, että sinulla on joitain kokemuksia, esim lapsuuden perheessäsi, joissa sinua ei ole kuunneltu. Ehkä vanhempasi eivät osanneet. Ehkä otat suhteissasi roolin, jossa sinua ei tarvitse kuunnella? (Myös se on valinta, että ajaudut suhteisiin ihmisten kanssa, jotka eivät ole oppineet asettumaan toisen asemaan ja huomiomaan toisen tarpeita, kuten esim ystäväsi.)
Voit aloittaa nyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse764568Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093803Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1523546Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.442004Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1281078
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381014- 57943
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27862