En tajua itseäni! Periaatteessa olen ylipainoinen. Olen 160 cm ja painan 68 kg, ikää on 39 v. Mutta pystyn esim. juoksemaan 10 km pysähtymättä ja kävelemättä välillä. En hengästy portaissa. Jne. Eli olen hyväkuntoinen. Painoni suuruus ei kuitenkaan johdu siitä että minulla olisi erityisen paljon lihaksia, ihan ylimääräistä rasvaa tuo on.
Olen hyväkuntoinen läski. Minun on hyvin vaikea suhtautua itseeni: olen ylipainoinen mutta hyväkuntoinen. Ylipainoisuus ja hyväkuntoisuus eivät sovi yhteen.
Onko teillä tällaista ongelmaa? Siis että läskiä on mutta kunto onkin hyvä tai erinomainen? Tai päinvastoin: olet normaalipainoinen/hoikka mutta kunto on kehno? Entä kelpaako naiseksi hyväkuntoinen läski... vai mieluummin vaikka huonokuntoinen kunhan on hoikka/normaalipainoinen?
Mikä on mielikuvasi jos kuulet jonkun (naisen) olevan 160 cm ja 68 kg - hirvee tankki? Mutta kun tää tankki tosiaan pääsee vaikka 10 kg:n lenkin kevyesti.
Pitäisiköhän minun laihduttaa...
Hyväkuntoinen läski
38
896
Vastaukset
- iug
Kuinka kauan menee aikaa 10km lenkkiin?
- vcxvcxcvvcx
Ei 10km ole pitkä matka jos sen hitaasti juoksee. Tuplaa matka niin sitten voidaan puhuta jo ihan hyvästä kunnosta.
- jestas tätä..
10 km edes kävellenkään ei mene huonokuntoiselta... eikä 20 km nopeasti juosten ole mikään "ihan hyvän kunnon" kriteeri. Silloin kunto on jo huippuluokkaa. Sairas oot, päästäs ainakin jos et fyysisesti.
- vcxvcxvvcx
jestas tätä.. kirjoitti:
10 km edes kävellenkään ei mene huonokuntoiselta... eikä 20 km nopeasti juosten ole mikään "ihan hyvän kunnon" kriteeri. Silloin kunto on jo huippuluokkaa. Sairas oot, päästäs ainakin jos et fyysisesti.
Saa kyllä olla todella huonossa kunnossa jos ei jaksa kymmentä kilometriä kävellä. Sitäpaitsi aloittaja väitti olevansa hyvässä kunnossa, joten on aika yhdentekevää minkä matkan huonokuntoinen jaksaa kulkea. Jos 20 kilometrin juokseminen on mielestäsi huippukunto niin ihmettelen kyllä niitä tavallisia pulliaisia, jotka juoksevat 42 km maratoonin enkä pidä heitäkään lähtökohtaisesti minään huippukuntoisina, hyväkuntoisina kylläkin.
Miksi se 20km pitäisi juosta nopeasti? Mielestäni jos sen jaksaa juosta ihan miten vain niin tuo suoritus on nykyisellä mittapuulla ihan hyvä. 10 km pitäisi mennä jokaiselta normaalikuntoiselta.
- rumamies
Olen 167 ja 83 kg ja jaksan kyllä juosta 10 kilsaa yhteen menoon. Jaksan polkea fillarilla 50 kilsaa yhteen menoon. Kuntosalilla tulee poljettua monesti 20 kilsan lenkkejä kuntopyörällä. Ei kukaan varmaan usko et mul on ainakin kohtalaisen hyvä kunto.
- Dino Rex
Läski on kuitenkin läskiä. Eihän kestävyys ole muusta kiinni kuin treenistä. Voit juosta vaikka 10 km joka päivä ja saada hapenottokyvyn huippulukemiin, mutta jos syöt sen päälle ihan karmean määrän, niin ylipainoisena pysyt. Tottakai jollain lihavilla keihäänheittäjilläkin voi olla hyvä kunto, mutta terveysriski se on yhtä kaikki.
- Laihduttaa vai ei
En syö suuria määriä enkä herkkuja juuri koskaan. Ehkä aineenvaihduntani vain on sellainen että tuota läskiäkin on.
- Dino Rex
Laihduttaa vai ei kirjoitti:
En syö suuria määriä enkä herkkuja juuri koskaan. Ehkä aineenvaihduntani vain on sellainen että tuota läskiäkin on.
Ei se aineenvaihdunta niin paljoa vaihtele, ellei sitten ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yleisin ongelma laihduttamisessa on se, ettei lasketa kaloreita tai jos lasketaan niin ei pysytä siinä. Jos ei ole kaloreita laskenut niin ei voi tietää että syökö paljon vai vähän.
- Laihduttaa vai ei
Dino Rex kirjoitti:
Ei se aineenvaihdunta niin paljoa vaihtele, ellei sitten ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Yleisin ongelma laihduttamisessa on se, ettei lasketa kaloreita tai jos lasketaan niin ei pysytä siinä. Jos ei ole kaloreita laskenut niin ei voi tietää että syökö paljon vai vähän.
No kyllähän ikääntyminen hidastaa aineenvaihduntaa.
- ..............
Dino Rex kirjoitti:
Toisiks yleisin ongelma on se, että lasketaan vaan niitä kaloreita, muttei mietitä mitä sinne suuhun laitetaan.
- vcxvcxvcx
No kyllähän ikääntyminen hidastaa aineenvaihduntaa.
Hidastaa, mutta ei estä laihtumista. Syö kuukausi pelkkää salaattia, kanafilettä ilman mitään kermoja taikka kastikkeita, rasvatonta raejuustoa, rasvatonta rahkaa, kalaa ilman mitään kermoja taikka kastikkeita. Jos et laihdu vieläkään niin sen jälkeen voidaan palata tuohon aineenvaihduntakysymykseen.
- Kiva juttu...
Muistan lukeneeni jostain, että noin puolet ylipainoisista on hyväkuntoisia. Myös hoikat ja vähärasvaiset voivat saada sydäninfarktin, esim. Spede Pasanen. 10 km:n lenkki on ihan hyvä suoritus. Jos pidät juoksemisesta, niin juokse ihmeessä lisää ja syö perusterveesti. Rasva saattaa samalla palaa huomaamattakin...on toki totta, että urheilu kasvattaa ruokahaluja, mutta kun muistat syödä kuitupitoisesti ja juoda runsaasti on todennäköistä, että painokin hieman putoaa.
Mielestäni terveysnäkökulma on tärkein. Terve ihminen on viehättävä. Miehillä on monenlaisia makuja, ja miehissäkin on paljon ylipainoisia. Keskimäärin miehiä kuitenkin miellyttää normaalipainoinen nainen, jolla vyötärö erottuu. Et ole järjettömän kaukana ihannepainon ylärajasta. Suosittelen laihduttamaan hitaasti jokusen kilon ja nimenomaan elintapoja muuttamalla askel askeleelta kohti terveellisempää suuntaa. Sillä tavalla homma ei edes tunnu dieetiltä. Onnea!- Laihduttaa vai ei
"elintapoja muuttamalla askel askeleelta kohti terveellisempää suuntaa"
Mutta kun elintapani ovat terveelliset. Syön normaalia ruokaa, en popsi herkkuja, liikunta kuuluu elämääni... - yabh47b4
"elintapoja muuttamalla askel askeleelta kohti terveellisempää suuntaa"
Mutta kun elintapani ovat terveelliset. Syön normaalia ruokaa, en popsi herkkuja, liikunta kuuluu elämääni...Sitten syöt liikaa sitä ruokaa tai käsityksesi normaalista on erittäin rasvainen. Syöt yli kulutuksesi ja siksi olet lihava. Pidä rehellistä ruokapäiväkirjaa muutama päivä ja laske todellinen energiansaantisi. Saatat yllättyä.
- Laihduttaa vai ei
yabh47b4 kirjoitti:
Sitten syöt liikaa sitä ruokaa tai käsityksesi normaalista on erittäin rasvainen. Syöt yli kulutuksesi ja siksi olet lihava. Pidä rehellistä ruokapäiväkirjaa muutama päivä ja laske todellinen energiansaantisi. Saatat yllättyä.
Painoni pysyy samana, ei ole nousemassa eikä laskemassakaan. Toisin sanoen: syön tosiaankin normaalisti.
Tarkoitan normaalia ruokaa, monipuolisesti, normaaleja määriä; ei pikaruokia, eineksiä vältän.
- rumamies
Mä suyön terveellisesti mut en laihdu. Hampuirilaisi ane ole syönyt yli 3 vuoteen ja pizzaakaan en oo syönyt vuoteen. Mitään sipsejäkään en syö usein. Eikä mulla oo läskii kuin tos vatsan seudulla, en näytä läskiltä mut on sitä jonkin verran.
- 14333333333333333333
Ei noilla kiloilla mikään kauhea mursu voi olla, jos lähempänä 100 kiloa niin sitten.
Ex oli vajaat 170 pitkä ja painoi 70-80 kg, töissä eri kuntosaleilla ja piti erilaisia pumppi yms. tunteja parhaimmillaan 20-30 h viikossa.
Mieluummin "ylipainoinen" kunnossa oleva kuin päinvastoin, kunhan osaa myöskin chillailla ettei ole aina lenkillä tai salilla. - Nyt 122 Kg
Minä juoksin puolimaratonin 132 kiloisena 2h 30min ja olen 178cm pitkä mies.
- ift7y
Voi vittu :D 10km lenkki pysähtymättä ei oo mikää hyvän kunnon merkki, tässä tapauksessa päinvastoin ku todistelet hyvää kuntoas sillä et jaksat vetää 10km pysähtymättä.
- ManseGainer
10 km juosten tarkoittaa ihan hyvää kestävyyttä. Urheilijoilla se ei ole matka eikä mikään, mutta silloin mennään eri kriteereillä.
10K aikaan = - Laihduttaa vai ei
Olen ihan tavallinen keski-ikäinen nainen, en urheilija. Minusta 10 km:n lenkki pysähtymättä ja ilman henkihieverissä oloa on merkki hyvästä kunnosta tavallisella keski-ikäisellä naisella.
- Laihduttaa vai ei
ManseGainer kirjoitti:
10 km juosten tarkoittaa ihan hyvää kestävyyttä. Urheilijoilla se ei ole matka eikä mikään, mutta silloin mennään eri kriteereillä.
10K aikaan =Kiitti linkistä. Hyvä on kuntoni noiden mittausten mukaan.
- -----------
ManseGainer kirjoitti:
10K aikaan =Vaan kun aloittaja ei kertonut aikaansa. Tuskin on alle 45min. Tuskin edes alle 1h.
- miksi et
Jos mietit kerran asiaa ja askarruttaa mieltäsi, niin miksi et laihduttaisi muutamaa kiloa? Kuntokin kerran on hyvä ja varmaan jaksaisit liikkua. Tietenkin ruokavaliotasikin voisit muokata vähän terveellisemmäksi.
- Laihduttaa vai ei
Olen lähinnä hämmentynyt asiasta. Tiedän että painoni on hyvin kaukana ihanteesta ja painoindeksin mukaan olen selkeästi ylipainoinen. Mutta... olen hyväkuntoinen ja vyötärö on jne...
"ruokavaliotasikin voisit muokata vähän terveellisemmäksi"
Ruokavalioni on terveellinen. Eikä minulla ole mitään häiriintyneitä käsityksiä siitä, että viisi makkaraleipää illassa olisi sitä terveellistä ruokavaliota...
Niin... olen painoltani kaukana ihannenaisesta mutta olen terve ja hyväkuntoinen. Laihduttaa vai ei, kas siinä pulma.. - Dino Rex
Olen lähinnä hämmentynyt asiasta. Tiedän että painoni on hyvin kaukana ihanteesta ja painoindeksin mukaan olen selkeästi ylipainoinen. Mutta... olen hyväkuntoinen ja vyötärö on jne...
"ruokavaliotasikin voisit muokata vähän terveellisemmäksi"
Ruokavalioni on terveellinen. Eikä minulla ole mitään häiriintyneitä käsityksiä siitä, että viisi makkaraleipää illassa olisi sitä terveellistä ruokavaliota...
Niin... olen painoltani kaukana ihannenaisesta mutta olen terve ja hyväkuntoinen. Laihduttaa vai ei, kas siinä pulma..Et sä täältä palstalta mitään Jeesusta löydä joka kertoo sulle mitä tehdä. Ylipaino on terveysriski vaikka olisi hyvässä kunnossa. jos tämä häiritsee niin laihduta, jos ei niin älä.
- VVV.ronsu
Itsekin olen sitä mieltä, että 10km lenkki, oli sitten sipsutusjuoksua tai vauhtikävelyä, niin kyllä sekin jo osoittaa, että on jo ok kunto. Toisaalta itse pitäisin vielä parempana kunnon merkkinä, jos pystyy juoksemaan noin 8-10 km alle tunnin. Ei sitä nyt kuitenkaan mikään Suomen mestaruustasoinen pinkoja tarvitse olla, jotta hyvä kunto olisi :)
Pääasia on kuitenkin, että kuntoilet.
Mielikuvani 160 - 68 mitoissa olevasta naisesta on positiivinen, varsinkin, jos kuulen, että harrastaa selvästi liikuntaa.- Laihduttaa vai ei
No joo, joidenkin mielestä liikunta on liikuntaa vain kilpaurheiluna ja mieluiten natsiliikuntana.
Ehkä minä vain olen tällainen: ehkä luonnostaan hyvä hapenottokyky, sopivan mallinen pitkän matkanjuoksijaksi (lihaksikkaat jalat, ei mikään vankkarakenteinen luustolta), mutta läskiäkin on, etenkin reisissä ja takapuolessa. Sitä vaan on... Ei siitä juostessa haittaa ole. Joidenkin miesten silmissä kai vain.
- .................
Minä olen normaalipainoinen, mutta minulla on tosi heikko perimä kestävyysurheiluun. Olen harrastanut lenkkeilyä on/off-tyyliin yli 5 vuotta, mutta en ole kovin hyvässä kunnossa. 10 km menisi juosten kyllä, mutta sen jälkeen aikamoinen sippi. Parhaimmillaan olen tainnut päästä 10 km johonkin 58 minuuttiin, kun olin harjoitellut monta kuukautta 4-5 kertaa viikossa. Yläasteella tehtiin joku keuhkotilavuustesti puhaltamalla biologian tunnilla ja sain reilusti huonoimman tuloksen. Monet lihavat juoksevat lenkillä ohitseni.
- vcxvxcvcxvxc
Ei sillä ole suurtakaan merkitystä kuinka pitkään on harrastanut juoksua, vaan kuinka paljon ja miten. Esimerkiksi peruskestävyyslenkillä maitohappoa ei pitäisi muodostua juurikaan tai treeni menee pilalle. Jos peruskestävyytesi on huono ja juokset jatkuvasti liian kovatahtisia juoksuja niin ei kehitys ole samaa kuin sillä, joka treenaa oikein.
- vcxvcxvcxvcx
Hiilarit vähemmälle etenkin iltaa kohden niin lähtee paino todennäköisesti tippumaan jos lenkkeilyäkin harrastat. Proteiinipitoisia ruokia kuten raejuustoa ja rahkaa kannattaa suosia, koska vievät nälkää ja laihtuessa on tärkeää taata riittävät proteiininsaanti, jotta lihakset eivät pala laihtuessa. Myös yläkropan lihasten rasitus tärkeää, koska keho ei kuluta lihasta niin helposti kun kokee tarvitsevansa sitä.
Kana on myös erinomainen laihduttajan ruoka, koska siinä ei juuri muuta ole kuin proteiinia. Kalasta saa hyviä rasvoja kuten myös esim. pähkinöistä, mutta näitä tulee syödä kohtuudella.
Ennen ja jälkeen lenkin on hyvä syödä hiilihydraattia, jotta lihaksilla on polttoainetta ja hiilarivarastot täytetään treenin jälkeen, jotta palautuminen nopeutuu. - il.ymnhgbdf
Mitä haittaa siitä laihduttamisesta muka on? Ei mitään, miks et siis laihduta. Ei kai kukaan oo omasta tahdostaan läski?
- hilipatirim
Mitä haittaa noin 4 kg:n ylipainosta on.... Ei minun järjen mukaan mitään, jos on kuitenkin hyvässä kunnossa ja harrastaa liikuntaa.
- Sori vaan
hilipatirim kirjoitti:
Mitä haittaa noin 4 kg:n ylipainosta on.... Ei minun järjen mukaan mitään, jos on kuitenkin hyvässä kunnossa ja harrastaa liikuntaa.
Se näkyy päällepäin kehon löllerönä olemuksena ja paksuutena joka on helvetin epäseksikästä.
Yleensä naisella jolla on 2kg ylimääräistä ylipainoa tarkoittaa huomattavan paljon enemmän karsittavaa.
- Sori vaan
Ihan itsehän päätät.
Aivan sama kunto mikä sillä naisella on, läski ei minulle kelpaa. - höub t
Liikuntalääketieteen ammattilaisena voin kertoa, että ruumiiinrakenne ei itsessään kerro mitään ihmisen kunnosta. On paljon hyvinkin hyväkuntoisia "läskejä", jopa paljon läskimpiä kuin sinä. Jos kuluttaa liikunnalla vaikka 1000 kcal päivässä (mikä on valtavan paljon normi-ihmiselle), niin äkkiä sen syö myös takaisin päivittäin. Pari pasteijaa tai pitsa tai pari viineriä, niin yli on jo menty. Varsinaisesti kuntoon ei vaikuta se, että jätätkö ne ylimääräiset syömättä vai ei, samalla tavalla jaksat tai et jaksa juosta.
Terveydelliseltä kannalta taas ehdottomasti parempi olla läski ja hyväkuntoinen kuin hoikka ja huonokuntoinen. - joku läski
Hoikat naiset on usein huonokuntoisia. Niillä on tosi huono lihaskunto ja kestävyyskään ei ole kovin hyvä vaikka ne lulevat niin. Itse olen 80 kg ja alle 170 cm ja kyllä mä 90 kg nostan penkiltä ja jaksan juosta 10 km putkeen alle tuntiin. Armeijassa oli jätkiä, siis tosi laihoja ruipeloita. Ei ne saanut kahta leukaa vedettyy kun itse vedin 10. Sit 25 kilsan marssilla monien voimat loppus jo puoles välis. Kyl huomas ettei mitään urheilua ne ollut harrastanut ikinä ja si kun tulee armeijaan jossa tarvitaan kestävyyttä niin ne oli pulassa.
- Mietinpä
Itse olen sinua vuotta vanhempi nainen, pituuteni 165 cm ja painoa 52-53 kg. Lenkkeilen 3-4 kertaa juosten viikossa ja muina päivinä tulee käveltyä sellainen tunti päivässä. Kymppi menee noin 55-60 min, mutta jos pakolla puristaisin, saattaisi mennä hieman alle 50 min, en tiedä, kun en ole kokeillut... Kunto on kai kohtuullinen. Mahassa on silti makkara (onhan noita lapsiakin) ja reisissäkin vähän läskiä.En jaksa kuitenkaan enää välittää niin kuin nuorempana. Syön mitä haluan, monesti tosin huomaan syöneeni päivän mittaan aika vähän..jotain leipää ja hedelmiä tms. Lihoisin alta aikayksikön, jos söisin pari lämmintä ateriaa päivässä, max. on yksi. Olen kasvissyöjä, joten mitään rasvaisia makkaroita ei tule syötyä. Karkkiakin tulee syötyä kerran -pari kertaa viikossa tai silloin, kun haluttaa. Aamulla en yleensä syö mitään, kun ei ole nälkä. Kolesteroli - ym. arvot on hyvät, jopa erittäin hyvät, vaikka en seuraa mitään ruoka-aineympyrää fanaattisesti. Kun vertaan meidän pituuksiamme ja painoamme, eroa on kuitenkin aika lailla, tulee mieleen, että onkohan sinulla isot ruoka-annokset tai jotain? Tärkeintä kai kuitenkin, että viihtyy kehossaan ja keho toimii.Ja minustakin on kyllä hyvä, että tässä iässä jaksaa juosta kympin lenkin, ei todellakaan kaikki jaksa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1621374
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä39956Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad38695- 14620
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä28602Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46597- 28588
Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver19580Ajatteletko ollenkaan minua
Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott30557Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .17543