Mitä mieltä juoksukouluista

Maizena1

Onko kellään kokemusta juoksukouluista? Kävin kerran erään juoksukoulun infotilaisuudessa mutta siihen yhteen kertaan se sitten jäi. Katselin sitä porukkaa, joka oli saapunut tilaisuuteen. Mielestäni en oikein kuulunut siihen ryhmään. Sinänsä innostuneelta vaikuttavia ihmisiä, ikähaarukka arviolta 30-50 vuotta. Silmämääräisesti ei monillakaan ollut aikaisempaa urheilutaustaa. Vähän sellaisia kuin oli siinä television ohjelmassa, missä sohvalta lähdetään rakentamaan maratonkuntoa.
Itselläni oli jo pari puolimaratonia takana muttei koko maratonia. Paras noteeraukseni oli 1.29 puolimaratonissa. Minulle tuli tunne, että en viitsi maksaa 250 euroa siitä, että luennot ja harjoitukset ovat suunnattu harrasteen vasta aloittaneille.
No sen jälkeen olen sitten harrastanut pääasiassa omin päin. Joskus ostan jonkun Juoksijalehden irtonumeron ja selailen nettiä. Tämän keskustelupalstan löysin ihan sattumalta.
Mutta minkälaisia kokemuksia teillä muilla harrastajilla on juoksukouluista?

12

1783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+4

Parhaimmillaan ne ovat hyviä ja valmentajat seuraavat jokaisen kehittymistä ja muokkaavat ohjelmia sen mukaan. Huonoimmillaan ne ovat jonkun ennalta määrätyn ohjelman orjallista noudattamista ilman korjausliikkeitä, muutamalla luennolla höystettynä.

• yuit

mulla ei ole mitään hajua otsikon kyssäriin, mutta edelliseltä kysyjältä haluaisin tarkennusta, koska jäin käsitykseen että parhaimmillaan nämä 250 euron kurssit (vai mitälie) on yhtähyviä mitä urheiluseuran 15 euron vuosimaksulla saa ja huonoimmillaan surkeaa rahankeruuta? vai käsitinkö oikein?

• hjuhsuhs

Pelkkää rahastusta, on se nyt ihme että ihminen ei pysty oppimaan juoksua itse. Uusavuttomuuden huipentuma.
      Vinkki idiooteille, lenkkarit jalkaan ja ulos juoksemaan

• sexkaliberi

Nykyään on unikoulua ja pottakoulua ja vanhemmille maratonkoulua. Hölmöiltä on hyvä rahastaa.

• lizzy love

Tottakai tossa taustalla on myös se, että kynnelle kykenevät rahastavat buumia. Juoksijalehden lukijamäärä on kivunnut yli 100 000.
      Jos on varaa ja halua pulittaa muutama sata euroa niin mikä ettei, jos henkilö kokee hyötyvänsä. Monet tuntuvat kaipaavan vertaisryhmää.

• hcrn
    • <sefasgargeaf

rahastusta koko touhu, mutta mutta, porukassa on hauskempi juosta monella juoksija muijalla on kiintee ja kiree perse eli reeni on sujunut mukavammin kun on silmänruokaa.

• lönkyttäjä

Eikös juoksukoulut ole nimenomaan enemmän aloittelijoille? Vai onko minulla vain väärä kuva..Kokeneemmat voivat sitten liittyä juoksuporukoihin, joissa on tottuneita juoksijoita. Erilaisia seuroja ja porukoita varmasti löytyy, joissa tottuneempia juoksijoita. Porukassa on mukava juosta.

• naturajuoksija

Kyllä mielestäni juoksu on parhaimmillaan yksin ilman mitään porukoita tai rahastavaa hössöttäjä-tsempparia juoksukoulusta. Ja ehdottomsti ilman mp 3 soitinta ja sykemittaria tai ylituettuja ja ylihintaisia lenkkitossuja. Parhaat lenkkarini olen muuten ostanut kahdella kympillä Lidlistä, kahdeksan kokopitkää maraa on takana, joten olen päässyt tekemään melko kattavaa vertailua.

• rahat veks tyhmiltä

Minä kyllä osaan juosta ilma kouluja...rahastusta tuommoset

• 17+1

Olen seurannut muutaman eri juoksuloulun tekemisiä taustoissa luovien. Parhaissa kouluissa syntyy itseään ruokkiva posittiivinen kierre, jota ylläpitää koulun valmentajat osallistumisellaan ja sparraamalla itse juosten mukana tai vähintään kello kourassa radan varressa.

Sitten on näitä "toppatakkimiesten" juoksukouluja, jotka virkamiesmäisesti hoidetaan nykyaikaisesti s-postin välityksellä uusia ohjelmia postittaen.

nämä ensimmäiset juoksukoulut ovat niitä, joissa näkyy suorittaminen itsensä ylittämisen ilosta. jälkimmäiset niitä, joissa kehitytään seuraamalla ohjelmaa, jonka voisi itsekkin netistä kaivaa, vähän pakonomaisella suorittamisella.

hullua tässsä on se, että jotkut juoksukoulut toimivat molempien mallien mukaan, mutta laskuttavat jälkimmäisestä enemmän.
      osaava kellokalle radan varressa kuitenkin on se paras valmentaja!

• Koko elämäni "itsenäisesti" juosseena, yllätyin iloisesti www.juoksuklubi.fi verkkovalmennuksista. Valmentaja-Saija ohjaa jokaisen lenkin audiolta, joten lenkki hurahtaa kuin huomaamatta :) tykkään myös valmennusten matalasta kynnyksestä ja mahdollisuudesta huomioida eri tasoiset juoksijat. Olen itse jatkokurssilla, jossa oma tavoite on 10km ajan parantaminen - kursseja on myös aloittelijoille: starttikurssi sekä puolimaraton ohjelma 21km tähtääville!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe