Moikka
Mistä johtuu jalkojen "hapotus" pyöräillessä?
Hiihdin tänään kaksikymmentä kilometriä, eikä moinen hiihto juurikaan " hapota" lenkin jälkeen oikein mistään. Ajelin hiihdon jälkeen fillarilla hyötyajoa about kymmenen kilometriä ja tuloksena on tukkoiset ja jäykät jalat. Edelleen jalkoja "hapottaa". Myös työmatkafillaroinnin kunnon kehitys tuntuu jumiutuvan jalkojen hapotukseen.
Onko vinkkejä kuinka saisi jalkojen hapotuksen kuriin ja pyöräilykunnon kehityksen nousukiitoon?
Jalat "hapottaa"
13
7679
Vastaukset
Hei !
Pyöräile kevyesti, eli älä käytä jäykkiä vaiheita. Mahdollisesti tottumuskysymys ettet ole tottunut pyöräilemään. Minusta mangnesium ja karnosin suurina annoksina auttaa asiaa.
Pyöräilykengät ja -siteet jakavat liikettä myös jalan etureisilihaksiin.
Levätä aina pitää vanha rasitus poin ennenkö uudelle lenkille. Pyöräilyyn tottuu nopeasti ja Sinun pitää vaan löysätä tahtia. Pian jaksat paremmin.
yst. t. Jari Laurila- 231
"Jäykkiä vaihteita". Kannattas varmaan rasvata !!!!!!!!!!!!!
231 kirjoitti:
"Jäykkiä vaihteita". Kannattas varmaan rasvata !!!!!!!!!!!!!
Hei !
Ketjujen voitelu on tärkeätä. Itse asiassa joka päivä ketjut pitää voidella jos polkee.
Spray ihan pakko olla, se menee ketjuissa sinne missä voitelua tarvitaan.
Kaupunkipyörään käytän itse yleisvoiteluöljyä, eli nk. ompelukoneöljyä.
Sitten yksi mikä on tärkeätä on venyttely. Venytyksiä ääriliikkein, ja kellosta on ihan pakko katsoa että venytys kestää minuutin. Vasta yksi minuutti laukaisee jännitykset.
yst. t. jari231 kirjoitti:
"Jäykkiä vaihteita". Kannattas varmaan rasvata !!!!!!!!!!!!!
Lisäys;
Netistä tai kirjoista kun hakee nimenomaan pyöräilijälle hyödylliset venytykset niin hyvä. Mutta kyllä ne on jalan lihakset mitkä venytellään pakaralihakset, ja yläkroppaa niiltä osin kuin rasittuu, eli riippuu hiukan sarvista, ajoasennosta jos ottaa jonnekin yläkroppaan.
yst. t. jari
- Hapottaja
Lihasten kipeytyminen voi johtua myös siitä, että hiilihydraatit on käytetty ja liikunnan jatkuessa energiaa joudutaan ottamaan lihasproteiineista. Tämä aiheuttaa pieniä lihasvaurioita, jotka tuntuvat kipuna suorituksen jälkeen. Tuossa mainitsemassasi tapauksessa kyse voisi olla tästäkin. Kokeile seuraavalla kerralla nauttia liikunnan aikana riittävästi hiilareita, elimistö käyttää niitä ensisijaisesti polttoaineena ja lihasten proteiineja vain, jos hiilarit loppuvat.
Rasituksesta aiheutava "normaali" lihaskipu johtuu hienosti sanottuna siitä, että laktaattia eli maitohappoa kehittyy lihaksiin anaerobisen lihastyön seurauksena. Maitohapon tarkoitus on estää lihasten (siis myös sydänlihaksen) ylirasitus eli se on luontainen suojamekanismi. Maitohappo tuntuu siis kipuna lihaksissa suorituksen aikana ja se myös kipeyttää lihakset suorituksen jälkeenkin ellei sen poistaminen ole onnistunut elimistöstä.
Anaerobinen lihastyö tarkoittaa käytännössä lihastyötä kovalla sykkeellä, jolloin lihassolut joutuvat tekemään työtä sellaisessa tilassa, että happea ei ole riittävästi käytettävissä. Tämän tunnistaa nopeasta ja läähättävästä hengityksestä sekä korkeasta sykkeestä.
Jos mainitsemassasi "hapotuksessa" on kyse maitohapoista, niin tehoa pitää pienentää eli ajaa hitaammin ja/tai käyttää pienempää välitystä. Jos kyse on lihasten muusta kipeytymisestä, niin sitten parannuskeino on harjoittelun lisääminen ja tekniikan parantaminen.
Hyvä juoksu- tai hiihtokunto ei takaa hyvää pyöräilykuntoa. Itselläni on mielestäni kohtalaisen hyvä pyöräilykunto (100 km/3h), mutta siitä huolimatta jalat kipeytyvät helposti hiihtäessä tai juostessa, jos lajeja ei ole vähän aikaan harrastanut. Johtuu paljolti siitä, että näissä lajeissa eri lihakset kuormittuvat eri tavoilla.
Jos kivuille ei edeltä löydy sopivaa syytä ja koska peruskestävyytesi ja lihaksesi ovat todennäköisesti kunnossa, niin lihaskipujen syyksi epäilisin silloin enemmänkin virheitä ajotekniikassa (pyöritys, välitykset) tai pyörän säädöissä (mm. satulan korkeus ja rungon mitoitus).
Summa summarum:
- huolehdi pitkän tai yhden päivän aikana useamman kohtuupitkän harjoituksen aikana/jälkeen riittävien hiilihydraattien saannista ravinnosta
- jos ajat niin kovalla teholla, että maitohappoja pääsee kehittymään, muista riittävän pitkä ja kevyt palautusjakso harjoituksen lopuksi. Venyttely ei poista laktaatteja, mutta auttaa lihashuollossa joten sitäkään ei pidä unohtaa. Harjoittele aluksi pienemmällä teholla kunnes lihaksesi tottuvat/kehittyvät tähänkin lajiin
- käytä riittävän pieniä vaihteita. Pyöräily on tekniikkalaji eikä eteneminen saa olla polkemista vaan pyörittämistä. Pyörittäminen vaatii riittävän nopean kierrosluvun eli kadenssin (>90 rpm) ja sen oppii vain harjoittelemalla
- hanki ja käytä lukkopolkimia ja jäykkäpohjaisia pyöräilykenkiä. Tavan polkimilla riittävän rento ja nopea pyöritys ei käytännössä onnistu
- varmista kokeneen pyöräilijän avustama pyöräsi säädöt, näistä oleellisimmat ovat satulan korkeus, asento ja etäisyys keskiöstä, muut säädöt ja mitat ovat enemmän hifistelyä ja tulevat oleellisiksi vasta kilometrien lisääntyessä- Anonyymi
Kiitos tämän ylläolevan viestin lähettäneelle! Hyvin ja selkeästi tiivistetty infopläjäys
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tämän ylläolevan viestin lähettäneelle! Hyvin ja selkeästi tiivistetty infopläjäys
Ilman lukkopolkimia ja kenkiä onnistuu kyllä käytännössä nopea pyöritys! Tämä oli ylläolevassa kirjoituksessa väärää informaatiota.
- varvaskoukku
Pureskelin kommentteja ja tein pikkusen kotiläksyjä. Vinkeistä löytyi monta osumaa ;) Kiitoksia lähtötietoihin nähden äärettömän tarkoista täsmävastauksista!
Lähdin ensimmäisenä säätämän ajoasentoa, kokeilin sattumalta kaupassa Nishikin maantiepyörää joka oli oikean kokoisen ylärajalla. Sen asento oli hyvä, polkeminen ei kohdistunut pelkkään etureiteen ja halkojen hapotus oli vähäisempää. Tykkään kait ilmeisesti sitten sellaisesta pikkusen isosta rungosta, jossa istutaan pikkusen edessä. Normaalissa tai pienessä rungossa asennosta tullee kait liian takapainoinen, joka käy enempi pelkästään etureiteen? Toivotaan parasta. Onneksi molemmat suoratankoiset fillarini ovat pitkällä ja kyykyllä asennolla, jolloin saanen ne säädettyä kunnollisiksi. Molemmissa näytti satula olevan ensin aivan liian takana.. Onko tämä oikean asennon säätäminen kaikilla yhtä tarkkaa??
Toisena kotiläksynä parempaan pyörään tuli biltsun alumiinipolkimet ja varvaskoukut ilman remmejä. Uudet polkimet tuntivat paljon mukavammille ja pitävämmile kuin Nishikin liukkaat flätit. Varsinkin nyt talviajoon tuntuvat olevan hyvät ;) Oikean kadenssin löytäminen saattaisi vaatia lukkopolkimia, saas nähdä. Osaatteko suositella halpaa kadenssimittaria?
Kolmantena jäähdyttely lenkin jälkeen. Normi reitilläni on isot ylämäet ennen pysähtymistä.. Tuoltakin löytyi osuma.. Myös vähintään minuutin venyttely tuotti osuman ja ehkäpä myös vauhtia pitäisi hiljentää, eli "pyöräillä kevyesti".
Kiitos ja kumarrus!- kokemus-k
"Osaatteko suositella halpaa kadenssimittaria?"
Halvin on ehdottomasti mikä tahansa kello tai mittari josta näet sekunnit. Mene pitkälle tasaiselle suoralle jossa ei tarvitse kauheasti keskittyä ajamiseen. Laita sekkari päälle normaalissa vaudissa ja ota aikaa vaikka puoli minuuttia. Aja sinulle luontavaa normaalia ajovauhtia. Laske poljinkierrokset puolen minuutin aikana ja kerro kahdella. Siinä on kadenssisi.
Sitten voit katsoa, kuinka paljon olet "metsässä" verrattuna suositeltuun. Kokeile sitten muuttaa kadenssia oikeaan suuntaan ja toista mittaus. Kun olet päässyt lähelle tavoiteltua, "fiilistele" sitä miltä tuo oikea kadenssi tuntuu. Ja se on se tuntuma joka sinulla pitäisi mahdollisimman suuren osan ajosta olla polkiessasi.
Oikean kadenssinhan pitäisi vähitellen tulla "selkäytimestä" ilman mitään mittariakaan. Tärkeää on siis se että totut siihen luontevasti, ei se että tuijottelet jotain mittaria jatkuvasti vaikka se voikin helpottaa opettelua. Mutta ei siis ole ollenkaan pakollinen.
Ja ne lukkopolkimet muuten kannattaa ehdottomasti hankkia. Muuttavat polkemista todella paljon. - Juha H
kokemus-k kirjoitti:
"Osaatteko suositella halpaa kadenssimittaria?"
Halvin on ehdottomasti mikä tahansa kello tai mittari josta näet sekunnit. Mene pitkälle tasaiselle suoralle jossa ei tarvitse kauheasti keskittyä ajamiseen. Laita sekkari päälle normaalissa vaudissa ja ota aikaa vaikka puoli minuuttia. Aja sinulle luontavaa normaalia ajovauhtia. Laske poljinkierrokset puolen minuutin aikana ja kerro kahdella. Siinä on kadenssisi.
Sitten voit katsoa, kuinka paljon olet "metsässä" verrattuna suositeltuun. Kokeile sitten muuttaa kadenssia oikeaan suuntaan ja toista mittaus. Kun olet päässyt lähelle tavoiteltua, "fiilistele" sitä miltä tuo oikea kadenssi tuntuu. Ja se on se tuntuma joka sinulla pitäisi mahdollisimman suuren osan ajosta olla polkiessasi.
Oikean kadenssinhan pitäisi vähitellen tulla "selkäytimestä" ilman mitään mittariakaan. Tärkeää on siis se että totut siihen luontevasti, ei se että tuijottelet jotain mittaria jatkuvasti vaikka se voikin helpottaa opettelua. Mutta ei siis ole ollenkaan pakollinen.
Ja ne lukkopolkimet muuten kannattaa ehdottomasti hankkia. Muuttavat polkemista todella paljon.Kadenssin laskeminen on riittävän tarkkaa jo 10s ajalla -- ei tarvii laskea kuin 15 asti. 6x15 = 90.
Jos hyödyntää halvinta nopeusmittaria, niin laittaa siihen renkaan ympärysmitaksi 1,667m, niin kadenssin katsominen on helppoa. 90 rpm tekee näytölle 9,0 km/h. Ihan kiva olisi, jos mittari näyttäisi 0,5km/h tarkkuudella, niin näkisi meneekö 80, 85 vai 90. - minä
Juha H kirjoitti:
Kadenssin laskeminen on riittävän tarkkaa jo 10s ajalla -- ei tarvii laskea kuin 15 asti. 6x15 = 90.
Jos hyödyntää halvinta nopeusmittaria, niin laittaa siihen renkaan ympärysmitaksi 1,667m, niin kadenssin katsominen on helppoa. 90 rpm tekee näytölle 9,0 km/h. Ihan kiva olisi, jos mittari näyttäisi 0,5km/h tarkkuudella, niin näkisi meneekö 80, 85 vai 90.Eikös se kadenssi Juha riipu täysin vaihteesta jota käytät. Miten tuo 1,6667m-systeemi antaisi infoa kadenssista? :)
- minä
minä kirjoitti:
Eikös se kadenssi Juha riipu täysin vaihteesta jota käytät. Miten tuo 1,6667m-systeemi antaisi infoa kadenssista? :)
kadenssi ei ole sama kuin renkaan rpm:, eksyin tälle palstalle kun lähdin lenkille etureidet jo valmiiksi hapoilla. Ei siitä sitten mitään tullu. Pitäisi muistaa venytellä kunnolla pian salin jälkeen eikä vasta sillon kun tulee yöllä kotiin juhlista:)
- Anonyymi
Minulla pyöräily tuntuu takareisissä ja pakaroissa. Etureidet eivät ole koskaan menneet hapoille. Mitä mieltä tästä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829