Yhteiskuntatieteilijät hoi!

Daimie

Hei!

Olen lähdössä opiskelemaan yhteiskuntapolitiikkaa yliopistoon ensi syksynä, ja minua kiinnostaisi tietää minkälaisia töitä samantyyppisestä koulutuksesta valmistuneet ovat saaneet? Millainen palkka ja millaisella työkokemuksella? Kauan kesti löytää ensimmäinen oman alan työpaikka valmistumisen jälkeen? Millaisia työtehtäviä? Etenkin esimerkiksi YK:lle, EU:lle tai muulle vastaavanlaiselle kansainväliselle työnantajalle työllistyneiden kokemuksia otettaisiin ilolla vastaan, mutta myös kaikkea muuta!

Kiitoksia :)

2

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erimies

      Bumb

    • Entinen optimisti

      Voin sanoa suoraan että ketään ei huvita vastata tähän, mutta kirjottelen nyt itse jotain jos tästä joku onneton hyötyisi. Kun itse lähdin opiskelemaan valtiotieteitä, olin yhtä naiivi ja optimistinen. Haaveilin ihanasta kansainvälisestä urasta ja rakastin opintojani, koska ne olivat mielenkiintoisia. Tosiasiassa yhteiskuntatieteilijät akateemisia medianomeja, joita on ihan liikaa ja joka duunista saa tapella kynsin hampain. YK, EU ja UM ovat hierarkisia, byrokraattisia laitoksia joissa saa raataa paskahommia huonolla palkalla/ilmaiseksi, mitään unelmien työnantajia ne eivät todellakaan ole. Mutta työpaikat näissä organisaatioissa ovat silti kiven alla, ja maisterinakin joudut tekemään mooooooonta palkatonta/huonopalkkaista harjoittelua ennenkuin kannattaa uneksia edes kaikkein mitättömimmästä pätkäduunista. Voit huviksesi tutustua ko. työnantajien sivuilta tms että miten heille työllistytään... esim YK on asiantuntijaorganisaatio, eikä sinne haluta mitään tunareita opettelemaan, että miten töitä tehdään.

      Jos yhden vinkin sinulle voisin antaa niin ei kannata opiskella mitään yhteiskuntatieteitä, vaikka pyrkisikin ns. kv-politiikan töihin. Nykyään tarvitaan substanssiosaamista, ja jos ei insinööriksi tai kirjanpitäjäksi huvita lukea, niin mene oikikseen tai kauppikseen/opiskele taloustieteitä. Jos politiikka kumminkin kiinnostaa, voit aina ottaa niitä sivuaineena. JOS jo kuitenkin opiskelet jotain valtio-oppia tai sosiologiaa, lue sivuaineena taloustieteitä/tilastotieteitä/lakia/ympäristötieteitä etc. Ala jo valmiiksi katselemaan niitä sellaisia työpaikkailmoituksia, jotka kiinnostavat. Niissä listataan aika hyvin vaatimuksia.

      Lisäksi, vaikka henki menisi, hanki oman alan työkokemusta opintojen OHESSA. Jos valmistut maisteriksi ilman nimenomaan oman alan työkokemusta, olet todella kusessa. Mene vaikka ilmaiseksi töihin, vapaaehtoiseksi tms. Hanki kokemusta kansalaisjärjestöistä, erityisesti kehitysyhteistyösellaisista. Avusta kampanjoissa ja osallistu projekteihin. Julkaise artikkeleita. Harrasta kansalaisaktivismia/toimintaa. Mene vaihtoon. Mene harjoitteluun ulkomaille tai johonkin ministeriöön. Hae kaikkia mahdollisia palkallisia työharjoitteluita, esim CIMOn kautta ja keskeytä vaikka opinnot hetkeksi niiden takia. Jos teet nämä kaikki niin saatat jopa saada oman alan duunin jonain päivänä. Kaupan kassalta saat varmasti rahaa, mutta sitten on turha jälkeenpäin itkeä kun sitä ei voikaan pistää CV:hen.

      Monet yhteiskuntatietelijät työllistyvät lopulta hommiin, jotka vastaatavat aika vähän heidän koulutustaan, esim. viestintä/tiedotus/journalismi, sihteerin työt, asiakaspalvelu, etc. Tämä sen takia, että näihin duuneihin usein vaaditaan jonkinlainen tutkinto, mutta periaatteesa kysessä on työ, mitä kuka tahansa pystyy tekemään. Vähän surullista sinänsä.

      ps. Ota selvää, millaisia hommia milläkin koulutuksella saa ENNEN kun menet opiskelemaan ko. ainetta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe