Aliarvostettu laji Suomessa

PJK

Vielä 50 - 60 - luvulla jääpallo oli Suomessa suositumpaa, kuin jääkiekko. Laji vaatii katsojilta asenteen sietää "ankarampia" olosuhteita verrattuna lätkään. Ruotsissa sikäläisen City - lehden mukaan laji on 5. trendikkäin maassa. Siksi mm. Ari Holopainen meni tästäkin syystä Ruotsiin pelaamaan.

Itse 70 - luvun alusta peliä seuranneena - varkautelainen kun olen - se on säilynyt "kuningaslajina". Paljon siistimpää, kuin lätkä ja vaikka yksinkertaistaen se voisi olla, kuin jalkapalloa luistimilla, niin bandyssa tapahtuu paljon enemmän, kuin jaliksessa.

Lätkä on mennyt niin fyysiseksi, ettet menesty, jos et ole "vaatekaapin" kokoinen. Jääpallossa taas luistelunopeus korostuu ja kestävyys. Siinä hennonpikin kaveri vie pallolla 70 metrin soolon!

Toivottavasti maailmanmestaruus hyödynnetään ja ihmiset ilman ennakkoluuloja kävisivät katsomassa otteluita. Uskon, että moni huomaa, miten vaiherikkaasta lajista on kysymys.

Onnea muuten Tornioon mestaruudesta. WP:llä taitaa olla mitalivuodet vähäksi aikaa takana. Syy on erään huippuilmapeli pelaajan lopettamisessa...

5

1274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Torniolainen

Ei kai meidän torniolaisten oma lempilampsi Harri K. ole vain lopettanut. Joskus ennen Näränperässä tuli Harrille katsomon puolelta kuitattua hänen mennessä jäähylle. Harri taisi kuitata takaisin syöttämällä ja tekemällä maalin. Peli taisi silloin päättyä ToPV - WP-35 5-5. Harri on huippu.

• PJK

" Menalla" (Harri) on ollut vuosia selkäongelmia. On joutunut huilaamaan yl.väh. 5 peliä / kausi.
        Nämä aiheuttivat lopettamisen. Olen kuullut jotain huhuja Harrin suosiosta Torniossa. Se todistaa yleisön asiantuntemuksen ja tietyn kypsyyden, mikä vähän Varkaudessa puuttuu. Itse totesin " sotasireenimiehelle" Varkaudessa vuosia sitten, että on hienoa, kun jääpalloperheeseen on tullut aktiivinen, uusi seura. Pelotti vain toPV:n pelaajien vauhti, että pärjääkö WP siinä kyydissä.

Tuntuu, että näillä joukkueilla on tietty kunnioitus toidiaan kohtaan: Ei sikailua, yms. Kämärin henki aiheuttaa vierailijoille ylimääräistä painetta; satuin kuulemaan ToPV:n pukuhuonetunnelmia joskus.

Liiton hommiin pitäisi saada Torniosta porukkaa. Poriakin ihmettelin, miten perinteinen lätkä paikkakunta kohosi nopeasti huipulle.

• liitto

no toivottavasti jaapalloliitto ite ei ala möhlimään mahdollisuuksiaan hyödyntää maailmanmestaruus lajin levittämiseksi laajemmealueelle suomessa. Takavuosina jääpalloliitto itse tuhosi miltei kokonaan koko jääpallon peluun suomessa nostamalla kaikki maksut ,osanoto,jäsen ,erotuomari ,ym.maksut niin että pohjois-suomessa suurinosa seuroista pisti ns.pillit pussiin ja siirtyivät halvenpaan lajiin eli kaukalopalloon. Pohjoisen seurat olisivat halunneet pelata 1 ja 2 divisjoonaa mut liito esti sen korottamalla maksut liian korkeiksi jotta pelaaminen olisi ollut mielekästä. Eihän siinä ollut mitään mieltä nostaa maksuja , kun seurat eivät halunneet pelata ylemmällä tasolla , lisivat pitäneet maksut niin että seurat olisivat pystyneet toimimaan. Toivottavasti edes nyt litto sen älyää ettei ala seuroilta ja pelaajilta vaatimaan mahdottomia maksuja...

• Ääriliike

Mitä tekee tuollaisella marginaalilajilla, jota harrastetaan vielä vähemmän maailmalla kuin toista marginaalilajia lätkää? Paskaako kukaan jaksaa noteerata jotain jääpallon "maailmanmestaruutta" joka on yhtä arvoton maailmanmestaruus kuin vaikkapa eukonkannon taikka kännykänheiton mm?

• Torneå

sie olet turha eikä jääpallo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      9
      2102
    2. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      128
      1598
    3. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      120
      1225
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      213
      1148
    5. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1104
    6. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1045
    7. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      872
    8. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      70
      832
    9. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      78
      797
    10. Iivarilla johtopäätösten aika

Kun veteraanipolitikko ja pumppuvoimalavastustaja Pikkarainen aloittaa eilen nähdyn ulosmarssin on Iivarilla johtopäätös
      Kemijärvi
      44
      692
    Aihe