mutta eräs oleellinen asia tästä skenaariosta tosin puuttuu, nimittäin se raha. Olen aina itse elänyt pienillä tuloilla; huono valinta aikoinaan ammattia valitessa ja osa-aikatyöt/pätkätyöt. En siksi tienaakkaan kovin paljoa ja tälläkin hetkellä työskentelen postifirmassa jossa palkkani on ehkä n. 700 euroa kuussa. Mieheni tienaa about 1800 euroa kuussa, eli hieman yli tonnin enemmän kuin minä. Minä teen meillä toki kotihommat, koska aikaakin on enemmän.
Menot meillä menevät niin, että minä laitan omat rahani taloustilille ja avomieheni laittaa loput, hän maksaa enemmän koska menoja on valitettavasti aika paljon. Itse en osta uusia vaatteita, en meikkejä kuin ehkä kerran vuodessa veronpalautuksien aikaan, näistäkin rahoista ostan ensin joululahjat neljälle sisarenlapselleni ja muille sukulaisille, sekä totta kai avomiehelleni. Itselle en osta nykyisin oikeastaan mitään, vaatteita olen saanut ostettua kirppikseltä jos vaikka jostain on tullut hiukan ylimääräistä.
Nyt kuitenkin mies on jostain ihmeestä saanut päähänsä, että olen hänen kanssaan rahan takia. Olin suoraan sanottuna puulla päähän lyöty tästä, sillä minä en ainakaan niitä rahoja nää. Mies kuluttaa itseensä noin. tuhat euroa kuussa tai säästä itselleen tyyliin uutta tietokonetta varten tvs. Lisäksi joka kerta kun hänen olisi määrä laittaa rahaa yhteiselle taloustilillemme alkaa järjetön valittaminen ja maukuminen siitä kuinka hänelle ei ikinä jää yhtään mitään käytettäväksi. Viimeksi hänelle jäi hiukan isommasta tilistä n. 1200 euroa käytettäväksi itseensä ja valitusvirsi oli aivan järkyttävä. Lopulta suutuin totaalisesti sillä omalla tililläni taisi olla jopa 20 senttiä. Ja tosiaan tuo rahan määrässä mitä tuolle taloustilille laitamme ei ole järkyttävää eroa eli n. sata euroa.
Tilanne ei sinänsä minua edes haittaisi, olen tottunut siihen, että rahaa ei ole kaikenmaailman humputuksiin, mutta en todellakaan jaksaisi muistuttaa joka kerta siitä rahan siirrosta, enkä todellakaan jaksaisi katsella kun mies muuttuu pikkulapseksi ja hyvä kun ei heittäydy lattialle potkimaan. Enpä kyllä uskokkaan, että tilanne muuttuisi miksikään vaikka itse laittaisin enemmän rahaa taloustilille.
Nyt kaikkein paras oli se, että ehdotin miehelleni, että ostamme oman talon. Katselin ns. halvempia taloja jolloin menomme olisi pienentyneet ja itsellenikin olisi jäänyt muutama euro käytettäväksi ja molemmat olisivat maksaneet puolet ja puolet menoista. Noh, mutta eihän ne asunnot mitä ehdotin hänelle kelvanneet ja lopulta hänen painostuksestaan menimme katsomaan kalliimpaa asuntoa. Sehän oli sitten pakko saada ja suunnattomat lupailut siitä,että ei hän enää valita rahan siirtämisestä jne. Nyt olenkin sitten yhtäkkiä muuttunut onnenonkijaksi joka pakotti hänet ostamaan niin kalliin talon ja kuinka aivan varmasti potkin hänet jossain vaiheessa pihalle asunnosta ja korjaan potin.
Muutenkin tuntuu, ettei miehellä ole mitään käsitystä raha-asioista. Itse teen joka kuukausi laskelman sitä varten, että saan pidettyä raha-asiamme kuosissa, emmekä joudu vaikeuksiin. En oikeastaan nää mitä voisin tehdä tämän asian kanssa, otimme taloustilinkin sen takia, että mieheni ei aina joutuisi mm. kaupassa tekemään ostoksia ja valittamaan siitä. Itsellä kun on aina ollut tapana ensin maksaa kaikki tulevat laskut, joten tililläni ei hirveitä määriä ollut sitä varten että ruokaa olisi ostettu. Välillä on tehnyt mieli tehdä niin, että pistän miehen hoitamaan kaikki raha asiat ja itse siirrän hänelle rahat, siinä saa sitten itse stressata niiden kanssa. Toisaalta jos niin tekisin olisimme luultavasti korviamme myöten veloissa.
Miehen mielestä olen rahan perässä
15
140
Vastaukset
- helppo:
jätä se.
Kannattaisi vaihtaa miestä. Itse en lähtisi ostamaan taloa 2400 €/kk tuloilla
Sun kanssa mä voisin perustaa vaikka sellaisen asianaputoimiston:D Modelli&Runontaja Ja meidän firman mainoslahja kondomeihin painettaisiin yritysten iskulauseita, niin mitä niissä lukisi.
-Modelli&Runontaja *What do you want to know today.
-suomi 24 *To let a frog out from one's own mouth
-atria *äitien tekemää ruokaa
- jne.modelli kirjoitti:
Sun kanssa mä voisin perustaa vaikka sellaisen asianaputoimiston:D Modelli&Runontaja Ja meidän firman mainoslahja kondomeihin painettaisiin yritysten iskulauseita, niin mitä niissä lukisi.
-Modelli&Runontaja *What do you want to know today.
-suomi 24 *To let a frog out from one's own mouth
-atria *äitien tekemää ruokaa
- jne.Hyvä ajatus. Se on vielä sorvattava sellaiseksi, että saamme EU-tukirahaa. Muistaakseni yleishyödylliset yritykset saavat, varsinkin jos on luonnonläheisiä teemoja.
- csi
Ei miehen kanssa kannata samassa taloudessa asua. Mies syö enemmän joka tapauksessa, samoin viinipullot on aina tyhjiä mutta uusia ei tule tilalle.
- Oasis
Rahankäytöstä tulee valitettavan helpolla riitaa, jos osapuolten näkemykset poikkeavat toisistaan. Myös jatkuva tiukilla eläminen kiristää hermoja ja turhautuminen on helppo purkaa toiseen osapuoleen, vaikka toinen ei tilanteeseen olisikaan mitenkään syyllinen.
Oma rahankäyttösi kuulostaa kyllä niin pieneltä ja muutenkin tunnut suhtautuvan realistisesti taloudenhoitoon, joten ainakin kirjoituksesi perusteella joko miestä stressaa yleisesti raha-asiat tai sitten hän ei muuten vain osaa suhteuttaa taloudellista tilannettanne oikein. Mielestäni on miehesi puolelta melko moukkamaista esittää moisia syytoksiä sinua kohtaan, kun et selvästikään ole rahan perässä.
Näistä on todella hankala keskustella rakentavasti, jos toinen osapuoli suhtautuu nihkeästi. Yritä kuitenkin vielä selittää miehellesi, että hänen käytöksensä on vähintäänkin epäreilua. Vaikka miehesi tienaa enemmän, sillä ei pitäisi olla merkitystä. Olette silti yhdessä ja suhteessa kummankin täytyy kantaa myös taloudellinen vastuunsa. Se ei tarkoita kaiken jakamista automaattisesti puoliksi, vaan sitä, että kumpikin omalla panoksellaan ja kulutuskäytöksellään edesauttaa taloudellisen tasapainon ylläpitämistä. - Kyöstix
Ala tienata lisätuloa maailman vanhimmassa ammatissa niin huolet helpottaa :)
- :)))))))))))
.........ei taida enää sun toosa kelvata.
- raharatkaiseeviimepe
Näin keski-ikäisenä viimeistään kannattaa valita suht saman verran tienaava puoliso, tai olla yksin, koska kun arki koittaa niin koittaa myös realismi. Mitä matalapalkkaisemmista ja varattomimmista kyse sitä tiukemmin rahan perään ne katsoo. Suuriempi osa on tällasia ihmisiä.
Varakkaimpien puolella ei ole enää merkitystä tienaako toinen miljoonia ja toinen vaan satojatuhansia:) Suurempi osa näissä tällasia. - Kaunis lady
Et siis ole ainakaan voopotin!
- lal laa
Joo ei ole ei, mun mies tienaa siksees enemmän ja meillä ei ole noin vaikeeta ees rahan kanssa.
- lal laa
Kuulostaa niin vaikealle toi teidän systeemi, että en ennustaisi teille pitkää yhteistä elämää. Nyt jo saumat irvistelee liitoksistaan, kun on noin erilaiset näkemykset noin tärkeissä asioissa. Taidat itekin jo tietää, että joko siedät tai kantapäät vastakkain ja menoks. Ainahan sitä voi kokeilla puhua ja neuvotella asioista, mutta jos on kovin erilaiset meinigit alkujaansakin niin eipä se kauheen kaus kanna, jollei toinen jaksa kaiken aikaa rinnalla luovia.
- kyllästynytt
Vaikeatahan tässä tosiaan tekee sen, että nämä raha-asiat ovat saaneet aikaan nyt sen, että riitely alkaa olemaan joka päiväistä. Muuten kuitenkin suhteemme on vielä siinä mielessä hyvä, että kaikki natsaa. Meillä on suurinpiirtein samanlainen ajatusmaailma kaikesta muusta paitsi juurikin tuosta rahasta. Totta kai tiedän että riitelemiseen tarvitaan kaksi ihmistä ja luultavasti itsekkin aiheutan nykyisin noita riitoja. Aluksihan nielin vain suuttumukseni, joka ei tosin ollut mikään hyvä idea, koska nyt se aiheuttaa sen, että saatan tulla kärttyisäksi ihan pienestä asiasta. Huomasin myös, että olen alkanut nyt ns. kapinoimaan joka asiasta mikä liittyy rahaan ja se ei ole ikinä hyvä asia.
Eniten tässä ahistaa lähinnä se, että tarkoitukseni oli lähteä nyt ensi syksyllä opiskelemaan uudestaan, jotta jonain päivänä pystyisin oikeasti tienaamaan enemmän kuin taskurahoja. Kuvittelen vain mielessäni minkälaiset riidat tämä aiheuttaa sillä tulonihan tulevat tippumaan. Postityötäkään en voi enää siinä vaiheessa tehdä, kun ehkä yhtenä päivänä viikossa (arkipäivät minulla ovat aamuvuoroja), joka tuntuu lähinnä turhalta. Olen toki hakenut keikka-apulaiseksi kauppoihin yms.
En kuitenkaan haluaisi lopettaa suhdetta, sillä olen aina pitänyt itseäni ihmisenä jolle raha-asiat ovat yksi asia muiden joukossa, kunhan toimeen tullaan ja turhia velkoja ei tule kaikki on hyvin. Jotakin kuitenkin on tehtävä asialle, koska tätä menoa koko suhde hajoaa omaan mahdottomuuteensa. Olen yrittänyt ehdottaa avomiehelleni, että hän laittaisi suoraveloituksella tietyn määrän menemään joka kuukausi taloustilille, mutta tämä sai todella nihkeän vastaanoton, syytä en edes tiedä. Yritän nyt tässä vielä itse ainakin kestää ja koitan keksiä jonkun tavan millä tämä riitely saadaan loppumaan.
-ap- jeps.
Mies olisi sika jos valittaa opiskelustasi. Sinulla on täysi oikeus opiskella että saat enemmän tuloja. Miehen pitää kestää opiskeluaika tai erota.
Teillä ei tule koskaan toimimaan mikään taloustili, tulee riitaa vain. Asukaa asunnossa jossa ei ole paljoa kuluja, kunnes opiskelu on ohi. Muuten hänen pitää itse maksaa kalliimpi asuminen suurimmaksi osaksi.
- järki käteen!
Sulla on niin pienet tulot, että älä pidä yhteistä taloustiliä. Asuminen ja sähkö puoliksi vain. Osta omat ruuat niin säästät, mies syö kuin hevonen yleensä....
Taloon joutuu tekemään remontteja tulevaisuudessa ja maksamaan korjauksia. Sinulla ei ole varaa taloon ellette asu maalla, mies yrittää ostaa liian kallista taloa myös. Kannattaisi hakea työpaikkaa jossa on enemmän tuloja.. Olet ORJAPALKALLA nyt töissä - haloo! Pidä oikeuksistasi kiinni. Voit myös opiskella lisää.
Mies ei saa syyttää naista hyötyväksi. Miehellä on paha ongelma siinä. Miten sellaisen miehen kanssa voi kukaan olla? Hän ei pidä tasavertaisina, eikä ymmärrä miten vaikea taloustilanne sinulla on. Se ei ole haukkumisen asia. Vaan hänen pitäisi tukea positiivisesti. Hän nauttii itse elämästä ja ostelee rahoillaan, asemallaan... Sinä kärsit. Se ei ole oikein. Toivottavasti eroat tai saat miehen raahattua jonnekin jossa joku puhuu järkeä päähänsä...pian. Mies on pienituloinen myös tavallaan, mutta silloin erityisesti hänen pitäisi ymmärtää muita eikä olle kitkerä..katkera.
Taloustili siis pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4186081- 855416
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484414- 523961
- 603828
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1863503Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1193244Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky683233Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse33056- 432289