Olen juossut muutaman kuukauden netistä löytämälläni 10 km juoksuohjelmalla. Aiempaakin juoksutaustaa on, mutta välissä on taukoa. Ongelmani on, että vaikka muutoin jaksaisin juosta niin jalat on tosi tönköt, että juoksu ei oikein kulje ja tekis mieli jättää kesken. Jalat tuntuu painavilta ja tukkoisilta. Ongelmani ovat erityisesti aina olleet reidet. Juostessa, mutta varsinkin pyörräillessä reidet huutaa apua ensimmäisessä pienemmässäkin ylämäessä. Reisissä on ylimääräistäkin vaikka olen muutoin hoikka. Pohkeetkin kyllä vaivaa. Lenkin jälkeen jalat on pitkään jäykät ja tuntuu, että pitää nostaa jalat ylös. Ei jaksais nousta rappusia ylös jne.
Auttaisiko ongelmaan jokin jalkatreeni painoilla (salille en ehdi). Venyttely ja alkulämmittely jää aika lyhyeen, vika taitaa olla siinäkin? Varsinkin näin talvipakkasilla. Kauanko pitäisi kävellä alkuun? Kävelen 2 min? Joskus lähden heti hölkkäämään.
Tönköt jalat
11
3829
Vastaukset
- Reisibailausta
Intervalliharjoittelu voisi auttaa. Olen huomannut että kävely alkutreeninä on ihan hyödytön, pitää olla enemmän vauhtia. Juoksu alkaa itselläni kulkemaan vasta noin viiden minuutin aika ripeän juoksemisen jälkeen, sitä ennen on väkinäistä ja vaikeaa. Alun jälkeen voi sitten vaihdella vauhta kovemman ja rauhallisemman välillä.
- elizee
juurikin näin. jos juoksee kovemman lenkin, keho vaatii reippaan vedon lämmittelyn loppuun. itse lämmittelen hölkkäämäällä pari kilometriä, sitten parin minuutin reipas, mutta rento rullaus ja loppuun vielä pai minuuttia reipasta kävelyä. sitten vaan reippaalle lenkille. jos juoksen pitkän tai kevyen lenkin, lähden hölkkäämään ja lihasten vetretessä lisään hieman vauhtia.
- VeikkoEinari
Mittauta veriarvosi. Usein juoksuharrastuksen aloitettua hemoglobiini laskee ja se vaikuttaa jaksamiseen, tai siis, että juoksu muuttuu vaivalloisen tuntuisiksi.
- Reisibailausta
Juu, ja kannattaa ottaa siinä ripeässä alkulämmittelyssä myös kunnon pitkiä juoksuaskelia, eikä mitään lyhyttä töpötystä, niin jalat ja keho alkaa toimimaan.
- Tonnijalka
Kiitos vinkeistä, kokeilen olisiko niistä minulle apua!
- juoksijaksi
Vauhtileikittely 8-10 km lenkki. Eka kilometri kevyttä hölkkää tai kävelyä. Sitten 500-1000 metrin välein rentoja pitempiä ylivauhtisia esim 300 metriä kiihdytyksiä loppulenkistä lyhyempi 50-120 metriä ja kovemmalla vauhdilla.
Ei hampaat irvessä vetoja vaan normaaliin lenkkivauhtiin, ns. Vauhtikestävyyttä jonkinverran kovempia. Alussa pitempiä jotta pohkeet eivät kramppaa.
Tällä tavalla juoksuun saadaan väljyyttä ja liikeratoja auki. - Auringosta voimaa
Tarkoittaako tökkö samaa kuin pökkelöityminen? Jalkojen pökkelöitymistä voi ehkäistä käyttämällä lisäravinteita mm D-vitamiinia. Ota myös aurinkoa. Voi auttaa.
- Anonyymi
käytätkö magnesiumia?
- Anonyymi
Liika kovat lenkit. Lyhempää ja kevyempää.
- Anonyymi
Katselin Tampereen GPn lämmittelykentällä pikajuoksijoita. Höntsäsivät jopa pari tuntia ennen vetoa.
Eli kävellen liikkeelle, vaikka tunnin alkuun. - Anonyymi
Tai paremmin iskua joustavat kengät
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin33811756IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3597966Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut933083Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?982258Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1562219Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?81656- 1101261
Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin551103Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus26908Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta60793