Parin vuoden töiden hakemisen jälkeen pääsin töihin.
No, hyvä minä. Mutta yhtään työhaastatteluun pyyntöä ei tullut rekry-firmojen kautta koko parin vuoden työnhakusession aikana! Ei myöskään firmojen omilta rekryporukoilta koska torppasivat minun paprut alkuunsa. Mutta jos nämä isot rekrytointifirmat hoitaa nykyään vähintäänkin 3/4 rekrytoinneista niin siellä se jalkaan tarttuva pas.ka makaa.
Väitän, että rekry-firmojen ammattitaito on aika lailla löysät-housussa-tasoa. En voi uskoa että minulla tavallisen lotto-tuurin omaavana voisi olla heti ensimmäisellä kerralla kun pääsen sattumalta keskustelemaan varsinaisen rekrytoivan organisaation vastuullisen kanssa niin hyvä tuuri että saisin työpaikan jos sitä ennen on hakenut töitä pari vuotta? Ja ko. firma oli ostanut rekrytoinnin isolta rekry-firmalta.
Tyyppi sattui valittamaan minulle tuntemattomalle kahviossa että omituisia työnhakijoita tuntuu nykyään olevan kaikki eikä oikein sopivaa tunnu löytyvän? Minä heitin small-talkia ja kyselin että mitäs teillä on haussa? Ko. tyyppi kertoi ja minä äkkäsin että sehän on mun omaa alaa. Sanoin että suotta te huutelette kauemmas vieraisiin pöytiin kun minähän olen tässä.
Siitä se alkoi ja nyt olen siinä duunissa.
Eli rekryfirmoissa osaavat just sen verran lukea että titteliä osaavat verrata että onko se sama mitä pyydetty. Mutta jos pitää osata arvioida ammattitaitoa niin sitten alkaa mennä metsään. Jos on tarvis lapiomiestä, hammaslääkäriä tai bussikuskia niin OK. Ehkä näihin voi juuri-ja-juuri käyttää rekryfirmaa. Mutta jos työkokemus on yhtään jotain muuta kuin työpaikkailmoitukseen on merkitty niin tuskin onnistuu ynnääminen 1 1=2.
Kaikki ongelmakohdat alkaa kun pitäisi arvioida esim. hoitsun tai lääkärin erikoistumisen tarpeellisuutta, jonkun insinöörin tekemisiä tai vaikka ICT-alalla tarvittavia tai eduksi laskettavia taitoja jos niitä ei ole erikseen listattu ja hakemuksessa toistettu juuri samanlaisina.
Nimenomaan duunihakemuksessa vaatimuksena olleet sanat täytyy kirjoittaa toistaen juuri samanlaisina kuin hakuilmoituksessa muuten rekryfirmat on ihan kädettömiä! Ja tittelien vertailuun voisi käyttää vaikka jotain tietokone-ohjelmaa, ei siihen mitään erillistä firmaa tarvii väliin rahastamaan. Ja sitten ne 200 - 1000 täsmälleen samanlailla kirjoitettua hakemusta lukeneet ja leipääntyneet rekrytoijat valittaa että hakemuksen pitää olla sellainen että se erottuu!?!?!
Kehoitan firmoja ottamaan rekrytoinit omaan haltuun. Jos siinä voittaa oikeat hakijatkin niin vielä enempi työvoimaa tarvitsevat firmat. Sillä sehän on selvää ettei rekrytointifirmoilla ole tarvis eikä edes halua etsiä parasta henkilöä vaan mahdollisimman nopeasti joku joka edes suurin piirtein täyttää kriteerit!
Omaa firman rekryporukkaa voi sentään käydä mahdollisesti kuuntelemassa ja opastamassa kesken rekryprosessin.
Rekrytointifirmat kyllä kertoo mielellään ja syyllistää työhakijoita huonoista hakemuksista mutta kyllähän se on juuri rekrytointifirma mikä on olevinaan työllistämisprosessin ammattilaisten käsissä! Työnhakijat on toki myös ammattilaisia mutta eri jutuissa.
Kansantaloudellisesti ei ole kovin viisasta tuhlata suomen rahoja kurssittamalla jokaikisestä työnhakijasta ammattimaista työhakijaa, vai?
Vaan oman alansa ammattilainen, korkeintaan täydennyskouluksilla.
Rekrytoija-firmat ei osaa omaa työtään
10
672
Vastaukset
- närhenmunat
"Eli rekryfirmoissa osaavat just sen verran lukea että titteliä osaavat verrata että onko se sama mitä pyydetty. Mutta jos pitää osata arvioida ammattitaitoa niin sitten alkaa mennä metsään....Nimenomaan duunihakemuksessa vaatimuksena olleet sanat täytyy kirjoittaa toistaen juuri samanlaisina kuin hakuilmoituksessa muuten rekryfirmat on ihan kädettömiä! "
Tämä on NIIIN totta! Olen vetänyt isoja projekteja kehityspäällikkönä (kehityspäälliköllä oli oma projektisalkku n 3M€, jossa oli useita kehitysprojekteja).
Sain vastauksen projektipäällikköhaussa, että en tullut valituksi haastatteluun, koska minulla ei ollut projektipäällikkökokemusta. Oikeasti oli noin 5 vuotta ja 10 projektia, isoin 1,5M€ euroa. Mutta kun se oikea titteli puutui :)- närhenmunat
Jaa niin ja minulla on projektipäällikön sertifikaattikin, mutta rekryhenkilö ei ymmärtänyt Projektiyhdistyksen antamien sertifikaattien sisältöä, eikä tapaa millä ne ansaitaan.
- kyl se kohta lähtee!
närhenmunat kirjoitti:
Jaa niin ja minulla on projektipäällikön sertifikaattikin, mutta rekryhenkilö ei ymmärtänyt Projektiyhdistyksen antamien sertifikaattien sisältöä, eikä tapaa millä ne ansaitaan.
Mäkin pääsin töihin. Hommia tein minkä jaksoin, ei ollut kuulkaa luppoajasta tietoakaan. Valituksia työnjäljestä ei tullut. Mutta sitten tuli joku idiootti joka tykkäs, että "kyllä se täältä kohta lähtee" - niin että pakkohan sitä sitten oli tehtävä niin kuin se idiootti ystävineen halus, että lähdettiin!
Semmonen.
Töitä sai omassa tehtävässä tehdä sen minkä jaksoi, sitten oli yks halvatun kieroilija, joka oli että häntä olisi pitänyt auttaa ja mustamaalasi sitten kaikille halukkaille, että "kun ei se halua auttaa varmaan" - no, muija itse kieltäytyi kyllä ihan heti alkuunsa avustamasta tätä muuta kuin hätätilanteessa! HÄTÄTILANNE! Sillä akalla itsellään taisi olla hätätilanne jatkuvasti, ja siltikin istui tuntikausia kanttiinin pöydän ääressä.
Joopa joo: KYLLÄ SE TÄÄLTÄ KOHTA LÄHTEE!
Taitaa olla kannattavaa työnantajalle palkata joku töihin suuren vaivan kanssa, ja vaikka tämä tekee sen työn mihin on palkattu eikä ole valittamista, niin joku vaan tykkää, että nyt sen on lähdettävä ihan vaan että hän toivojana saisi tyydytyksensä! KANNATTAVAA!
HEHEHHEHEHHEHE - Tuppisuu_
närhenmunat kirjoitti:
On eri asia myydä livenä osaamistaan, kuin tehdä voittava tarjous.
- ylityöllistetty
"Kehoitan firmoja ottamaan rekrytoinit omaan haltuun. Jos siinä voittaa oikeat hakijatkin niin vielä enempi työvoimaa tarvitsevat firmat. Sillä sehän on selvää ettei rekrytointifirmoilla ole tarvis eikä edes halua etsiä parasta henkilöä vaan mahdollisimman nopeasti joku joka edes suurin piirtein täyttää kriteerit!"
Miksi normaalifirmat sitten käyttää rekry-firmoja? No, eiköhän se syy makaa siinä että firman oma väki on jo niin ylityöllistetty ettei se selviä omistakaan töistä joten ei niiltä ehdi kukaan hoitamaan vielä rekrytointia.- rekry-firmat ongelma
Jos firman väki on noin ylityöllistetty niin kannattaako tuollaiseen firmaan edes hakea? Tunnistaako ongelmafirman siitä että ne käyttää rekry-firmoja?
Jos kerran rekry-firmat ei tee duuniaan vielä kunnolla niin eikös ongelma vain pahene? - Rekry-kritisoija
rekry-firmat ongelma kirjoitti:
Jos firman väki on noin ylityöllistetty niin kannattaako tuollaiseen firmaan edes hakea? Tunnistaako ongelmafirman siitä että ne käyttää rekry-firmoja?
Jos kerran rekry-firmat ei tee duuniaan vielä kunnolla niin eikös ongelma vain pahene?Aivan, työtön ei voi paljon paikkaa valita varsinkin jos on ollut jo jonkin aikaa työttömänä eikä muutakaan ole tarjolla. Mutta jos on jo töissä niin rekryfirman käyttö voi olla merkki siitä että firma ei ole ihan terve? Tämä pätee sitä paremmin mitä isompi firma. En edes tiedä onko pikku firmoilla edes varaa käyttää rekryfirmoja? Todennäköisesti ainakaan alle 10 hengen firmoilla ei ole pistää rahaa rekryfirmoihin?
Joka tapauksessa, firma mikä käyttää rekryfirmaa on todennäköisesti paikka missä duunarit joutuu tekemään duunia kuin yrittäjä? Eli tyyliin 24/7 ja ehkä ilman kunnon korvausta? Hyvä tuuri jos käy niin saa kunnon palkan mutta pahaa pelkään että normaalitapaus on lähinnä orjatyö ilman kunnon liksaa?
Eli työpaikan vaihtajat, kannattanee vältellä firmoja jotka käyttää rekrytointi-firmoja!
- ------------
Rekrykonsultti on maailman toisiksi turhin ammatti. Ei turhin, koska vaistoni sanoo että on olemassa joku turhempi ammattikunta, en osaa vain sanoa mikä. Mutta sen tiedän että rekrykonsultti on toisiksi turhin.
Jos ne oikeasti olisivat puheidensa tasolla, luulisi heidän jo löytäneen jotain oikeita töitä. - ei nyt rekrytoitava
Rekrykonsulttien mielenliikkeitä ymmärtääkseen täytyisi tuntea tyyppi henkilökohtaisesti jotta voisi tehdä ko. tyypin mieleisen hakemuksen.
Olen kuullut muutamien alan "ammattilaisten" latelevan kaljakuppiloissa omia totuuksiaan miten on työhakemuksille tehnyt tai mikä on rarkaissut valinnat. Etuna näille on olleet kaiken maailman kissajutuista alkaen saman urheiluseuran jäsenyys. Samat asiat saattaa olla sitten myös toisille haitta mutta on ollut myös joku pilkun viilajakin kun samaan aikaan ei itse osaa tai viitsi edes ko. duuniin työpaikkailmoitusta tehdä niin virheettömästi että siitä sais edes arvaamalla selville että mitä haetaan! - Anonyymi00010
ALKEMIAA, MUUTA P KULLAKSI..MEINSA JA PERUSTA JOKI HOIRRR VIRMA..
Iha käsittämötlntä hakijoiden jallitusta..ja harhauttelyuu.mmm
Fifan bil de or "kultane palloulija"-hakuu, muut hakijat ei, ei täytetä yms.toilailuu..hilloomist ja vellomust koko rekryfirmasektori, palikka ja apinatestii, vois kattoo ne sertifikaatit ja tutkintonimikkeet. Rekryhommat ei oo unicorn, ne on Sirkys Finlandiaa, Linnanmäkee, monille fidun kummitusjunas menoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial201781Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1541776Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3241450Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221118Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2091112- 1401089
- 285985
- 11965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt4959Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49908