28,5% vero ja sivutulot

ja työtön

Olen tällä hetkellä työttömänä, mutta teen satunnaisia alle 100€ hommia 28,5% sivutuloverokortilla.

Tuleeko tuosta veronpalautuksia vai olenko ihan toope, kun maksan 28,5% veroa jostain 20€ pikkutyöstä? toinen suuri osa menee palkanlaskijalle yms. Eli käteen jää tuskin mitään.

Pitääkö näistä sivutuloista nyt ilmoittaa Kelalle, vai mikä on homman nimi?
Eiks Kela rankaise heti, jos vähän yrittää tehdä töitä?

15

297

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herätys pahvi

Totta helvetissä ne pitää ilmottaa! Eikö käynyt mielessä, että jos teet palkkatöitä (vaikka vaan satunnaisia), niin se vaikuttaa työttömyysturvaan...? Siitä tulee aika mojova takaisinperintälasku, kun asia tulee ilmi, viimeistään verottajalta...

• aloittaja124j

vaikka se olisi yks 20€/ homma kuukaudessa, josta menee suurin osa veroina jo muutenkin? Eiks siinä oo mitään rajaa, kuinka paljon voi tienata kuukaudessa ettei se vaikuta tukiin?

• siperia2013

Aloittaja on kyllä kusessa mutta siperia opettaa.

• kyllä, olet toope!

Ai mikä sun päätoimi sitten, eikö kannattaisi vaihtaa verokorttia nyt kun olet työttömänä?

Ja kelaan pitää kaikki työtulo ilmoittaa, kaikki ne tulot ja etuudet, joita siinä kelan hakemuksessa kysytään, pitää ilmoittaa!

Veronpalautuksia tulee, tosin siihen vaikuttaa sun muutkin verotukselliset tekijät. Ja loppuvuoden mahdolliset tulojen muutokset.

Olet toope!

Nyt kun ilmoitat jälkikäteen, niin sulta kysytään ne tämän vuoden aikaisemmatkin työtulot, eli voi olla että tulee takaisinperintää sen työttömyysetuuden suhteen...

Toisaalta epäilen, että tämä on taas jonkin sortin provo tai feikkitilanne.

• aloitus25h

no jäin just työttömäksi, niin en tiedä mitään näistä asioista.
      kertokaas nyt kunnolla kun itedätte?

• aloittaja123j

en mä tajua näistä mitään...
        eikä oo mikään provo.

kun nää on semmoisia freelance kuvauskeikkoja sun muita semmoisia.

eli ei kannta yrittää mitään kun on työttömänä, heti viedään kaikki palkat ja tuet pois...

• Freelance-kortti
        aloittaja123j kirjoitti:

en mä tajua näistä mitään...
        eikä oo mikään provo.

kun nää on semmoisia freelance kuvauskeikkoja sun muita semmoisia.

eli ei kannta yrittää mitään kun on työttömänä, heti viedään kaikki palkat ja tuet pois...

Freelancehommaa! Kuule, MIKSI IHMEESSÄ ET HANKI NIINSANOTTUA FREELANCE-VEROKORTTIA?!?!?! Huomattavasti kätevämpi, pienemmät prosentit ja sitä voit kopioida vaikka sadalle eri palkan/palkkion maksajalle....

• aloittaja123j

no sanokaa nyt mitä mun pitää tehdä????

• kysy sieltä.

Ota sinne maksajaan yhteyttä ja kysele miten ilmoittelet näistä satunnaisista töistäs ...
        KYSY MAKSAJALTA, sillä se MAKSAJA SUA ROKOTTAA JOS LIIKAA ON MAKSETTU!
        Meille on ihan sama vaikka sulta vietäis kaikki!

• aloittaja123j

en mä oo täyttänyt kun yhden kelan lappusen joskus, eikä mulla silloin ollut mitään hommaa. nyt on ollut muttamaa kuvauskeikkaa.
      saan varmaan pian töitä, niin säästän oikeaa verokorttia sinne.

eli kun olen työttömänä, ei kannata tehdä mitään?

• jaa..

Niin, että nyt et edes ole työnhakijana? No, miksi sitten kyselet niistä sivutöistäs ja muista semmottista?

• aloittaja123j

täh? oon kyllä työn hakija ja aktiivisesti hakenut kans töitä. valmistuin just koulusta ja nää asiat on vielä ihan utopiaa...

oon kyllä ihan pihalla, eikä näistä asioita neuvota missään, niin miten tässä voisi mistään mitään tietää?

• 100-50=30

Kaikista tuloista on ilmoitettava. Jos Kela maksaa sulle peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea niin sinun pitäisi olla yhteydessä Kelaan. Jos puolestaan saat ansiosidonnaista niin ole yhteydessä liittosi työttömyyskassaan. Selvää on että kaikki tulosi vähentävät tukiasi. On mahdollsita että saat ns. soviteltua päivärahaa jossa otetaan huomioon saamasi työtulo. Myös alueesi TE-keskus osaa neuvoa.

• aloittaja123j

tulihan sieltä viimein kunnollinen vastaus, kiitoksia tiedosta.

• vähän boheemi.

Niin kai, kun jo kertaalleen tuli sanottua, että kysyt sieltä tukien maksajalta - joo.

No, onnea. Ja vielä sekin, että itte sanoo, että ei oo kuin joskus yhden lapun täyttänyt joskus....
        Että aika heikoilla olet, taiteilijaluonne ilmeisesti! Toivottavasti joku pitää susta huolta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4802
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3493
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2420
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1538
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1473
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      39
      1349
    7. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1212
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1202
    9. 165
      1079
    10. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1078
    Aihe