Ylipaino ja nopea laihdutus? (hiustenlähtö)

laaaaihdutusta

Eli siis, olen 21-vuotias nainen. Mitat on 174/78kg.
Laihdutin noin 2 vuotta sitten aika rajulla metodilla 89 kilosta 69 kiloon. Söin aamupalaa kunnolla, päivällisen kunnolla ja illalla todella kevyesti. Lisäksi lenkkeilin päivittäin ja tein fyysistä työtä. Laihduin mielestäni nopeasti ja suht helposti 20 kiloa, vaikka nälkähän siinä iltaisin oli.

Lihoin takaisin jonkin verran, elämäntilanteiden, kovan stressin ja masennuksen takia.
Nyt olen ajatellut pyrkiä 65 kiloon, tuolla samalla tavalla. Kaverini oli ihan kauhuissaan, että tuohan on epäterveellistä laihdutusta ja alat kärsiä puutostiloista. Voi ollakkin, mutta viimeksi en huomannut mitään sivuoireita, koska söin monipuolisesti ja terveellisesti, vaikka vähän.

Tuli tällainen mieleen, että onko nopea laihdutus aina epäterveellistä? Vai koskevatko sivuoireet, esim. hiustenlähtö, vain itsensä aliravitsemustilaan laihduttavia? Mullahan siihen on vielä matkaa, eikä ole tarkoitus anorektiseksi ruveta...

15

2242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

En osaa sanoa, kokeile. Sittenhän sen huomaat ja lopetat kesken kun hiukset tuntuu lähtevän.

• hiljaa hyvä tulee

Jutan dieetillä tiputat painosi terveellisesti. Saat syödä tarpeeksi, mutta kaloreita tulee silti vähän - tai siis tarpeeksi siihen nähden että pysyt terveenä. Jos harrastat paljon liikuntaa, kannattaa syödä toisellakin lämpimällä aterialla pasta/riisi/peruna, jotta varmasti jaksaa liikkua. Jos sitä dieettiä noudattaa, paino tippuu sun kokoiselta ihmiseltä parissakin kuukaudessa jo paljon!

Liian nopea laihduttaminen voi olla vaarallista. Ainakin se on epäterveellistä, ja useimmin ne kilot tulevat myöhemmin takaisin juuri niin kuin sinulla. Jutan dieetissä on moni juttu sellainen, että se antaa hyvän pohjan loppuelämäksi eikä tarvitse lihoa takaisin muutaman vuoden päästä (ruoka-ajat, proteiinit, hyvät hiilarit).

Jos saat liian vähän ravintoaineita, käy juuri noin: voit sairastua johonkin vakavaan esim. masennukseen, tukka lähtee, väsyttää, iho menee huonoon kuntoon, nivelet hajoilevat, jne, jne. Ja voit silti olla huomattavan ylipainoinen, syöt vain väärin!

Laihtuminen on helppoa, mutta painonhallinta on vaikeaa. Siksikään ei olisi hyvä laihduttaa liian nopeasti, sillä et opi syömään oikein noilla kitukuureilla. Toi Jutan dieetti on siinä rajalla: tehokas, mutta järkevä.

Alkuviikkoina saattaa tippua yli kilokin viikossa, mutta puoli kiloa / viikko on oikein järkevä ja toimiva tiputustahti!

Minun keinoni hallita masennusta, stressiä ja painoa on tuo oikeanlainen syöminen ja reipas liikunta. Hyvin on toiminut, paremmin kuin mitkään lääkkeet.

Terveellistä ja hyväkuntoista jatkoa sinulle!

• cuba libre

Itseasiassa se perus Jutan dieetti tai mikskö sitä halutaan kutsua, on melko raju.

Haluttuun tulokseen kyllä päästään pehmeämmilläkin menetelmillä, jotka sopivat paremmin elämäntapa muutokseen. Juten dieetti kun ei ole elämäntapa, vaan dieetti.

• cuba libre

Totean vielä, että toki Jutan dieetti on paljon järkevämpi kuin monet muut höpmppäpömppädieetit tai mukaterveelliset 400-1300kcal kitupelleilyt, mitkä täälläkin nostavat itseään esiin.

Samantyyppisellä raivodieetillä itsekin lähdin liikkeelle. Täytyy myöntää, että kilot kyllä karisee ja nälän pystyy jotenkuten pitämään hallinnassa. Nyt kun rasvaa on vähempi poltettavaksi, niin tuollainen juttajuttu ei sopisi muutakuin lyhyeksi dieetiksi vaikkapa bulkin jälkeen, modattuna silloinkin.

• hiljaa hyvää tulee
        cuba libre kirjoitti:

Totean vielä, että toki Jutan dieetti on paljon järkevämpi kuin monet muut höpmppäpömppädieetit tai mukaterveelliset 400-1300kcal kitupelleilyt, mitkä täälläkin nostavat itseään esiin.

Samantyyppisellä raivodieetillä itsekin lähdin liikkeelle. Täytyy myöntää, että kilot kyllä karisee ja nälän pystyy jotenkuten pitämään hallinnassa. Nyt kun rasvaa on vähempi poltettavaksi, niin tuollainen juttajuttu ei sopisi muutakuin lyhyeksi dieetiksi vaikkapa bulkin jälkeen, modattuna silloinkin.

Raju?

Tuo on ainakin naisille ihan toimiva ruokavalio. Itse tosin lisään hiilihydraatteja, koska liikun niin paljon, ja normaalipainoisena sovellan sitä tilanteiden ja kulutukseni mukaan. Menen siis tuolla dieetillä läpi vuoden, ja paino on pysynyt hyvissä lukemissa, olen jaksanut liikkua ja kroppa on timmi. Mikään ei estä välillä syömästä jotain muutakin, kaikkea kun mielestäni voi syödä kohtuudella, mutta jos haluaa tehokkaasti laihduttaa, toi dieetti toimii ja on terveellinen.

Mulla ei siis tuo dieetti ole mikään väliaikainen ruokavalio, vaan ihan elämäntapa. Tuo on hyvä pohja ja ohje siitä, miten pysyy kunnossa. Ei tarvitse liikaa ajatella syömisiään, jaksamista ja painoaan, kun tuon kanssa kaikki käy itsestään. Kunhan vaan muistaa syödä!

Reilusti ylipainoisille tuo voi tietysti olla raju, jos on tottunut mättämään ihan mitä tahansa.

• cuba libre
        hiljaa hyvää tulee kirjoitti:

Raju?

Tuo on ainakin naisille ihan toimiva ruokavalio. Itse tosin lisään hiilihydraatteja, koska liikun niin paljon, ja normaalipainoisena sovellan sitä tilanteiden ja kulutukseni mukaan. Menen siis tuolla dieetillä läpi vuoden, ja paino on pysynyt hyvissä lukemissa, olen jaksanut liikkua ja kroppa on timmi. Mikään ei estä välillä syömästä jotain muutakin, kaikkea kun mielestäni voi syödä kohtuudella, mutta jos haluaa tehokkaasti laihduttaa, toi dieetti toimii ja on terveellinen.

Mulla ei siis tuo dieetti ole mikään väliaikainen ruokavalio, vaan ihan elämäntapa. Tuo on hyvä pohja ja ohje siitä, miten pysyy kunnossa. Ei tarvitse liikaa ajatella syömisiään, jaksamista ja painoaan, kun tuon kanssa kaikki käy itsestään. Kunhan vaan muistaa syödä!

Reilusti ylipainoisille tuo voi tietysti olla raju, jos on tottunut mättämään ihan mitä tahansa.

Kyseinen dieetti on raju. Se on tarkoitettu tilapäiseksi sisäänajojaksoksi reilusti ylipainoisille. Et itsekään sitä noudata, vaan olet lisäillyt siihen sitä sun tätä, koska muutoin homma menisi päin seiniä, pidemmällä tähtäimellä.

Hyvä pohjasapluuna se on, että mitä minimissään pitäisi syödä, kun kuntoilee ja haluaa käristellä läskejä. Päästään totaalisesta idiotismista eli 400kcal pelleilyistä jojotteluineen eroon.

Jo pelkkä dieetti ei ole monelle hyvä vaihtoehto elämäntaparemontille. Pitää olla pysyvää ja toi Jutta dieetti ei sellaista ole. Se on vain pohja yhdelle hyvälle ruokavalio vaihtoehdolle.

Pidemmällä tähtäimellä siinä dieetissä on esimerkiksi liian vähän rasvaa. Se aiheuttaa mm. iho- sekä hiusongelmia, kuten myös hormonaalisia ongelmia, esimerkiksi miehillä testojen puutetta. Ymmärrät varmaan että testot ovat aika oleellinen osa, jos haluaa kroppaa kuosiin.

Mikä olisi pysyvä dietti ja miksi tuo on raju ( aivan tutkitusti siis ), eli sellainen mitä kenenkään ei pakko ole noudattaa kirjaimellisesti laihtuakseen?

Jotain osviittaa varmaan voisi saad lukemalla asiantuntijoiden mietteitaä, he kun ovat perehtyneet siihen asiaan, aivan todellisia tutkimuksiakin lukemalla, vuosien ajan: http://patrikborg.blogspot.fi/2013/02/laihdutus-tvssa-vuosi-ja-kilot-ei-kerro.html

http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html

http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22240725

Ja punttaajien kokemusta kyseisistä dieetistä: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/93052-jutan-ja-bullin-dieetti-12/

• hiljaa hyvää tulee
        cuba libre kirjoitti:

Kyseinen dieetti on raju. Se on tarkoitettu tilapäiseksi sisäänajojaksoksi reilusti ylipainoisille. Et itsekään sitä noudata, vaan olet lisäillyt siihen sitä sun tätä, koska muutoin homma menisi päin seiniä, pidemmällä tähtäimellä.

Hyvä pohjasapluuna se on, että mitä minimissään pitäisi syödä, kun kuntoilee ja haluaa käristellä läskejä. Päästään totaalisesta idiotismista eli 400kcal pelleilyistä jojotteluineen eroon.

Jo pelkkä dieetti ei ole monelle hyvä vaihtoehto elämäntaparemontille. Pitää olla pysyvää ja toi Jutta dieetti ei sellaista ole. Se on vain pohja yhdelle hyvälle ruokavalio vaihtoehdolle.

Pidemmällä tähtäimellä siinä dieetissä on esimerkiksi liian vähän rasvaa. Se aiheuttaa mm. iho- sekä hiusongelmia, kuten myös hormonaalisia ongelmia, esimerkiksi miehillä testojen puutetta. Ymmärrät varmaan että testot ovat aika oleellinen osa, jos haluaa kroppaa kuosiin.

Mikä olisi pysyvä dietti ja miksi tuo on raju ( aivan tutkitusti siis ), eli sellainen mitä kenenkään ei pakko ole noudattaa kirjaimellisesti laihtuakseen?

Jotain osviittaa varmaan voisi saad lukemalla asiantuntijoiden mietteitaä, he kun ovat perehtyneet siihen asiaan, aivan todellisia tutkimuksiakin lukemalla, vuosien ajan: http://patrikborg.blogspot.fi/2013/02/laihdutus-tvssa-vuosi-ja-kilot-ei-kerro.html

http://patrikborg.blogspot.fi/2013/01/ei-alle-1500-kcal.html

http://patrikborg.blogspot.fi/2012/12/nalkavelka.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22240725

Ja punttaajien kokemusta kyseisistä dieetistä: http://www.pakkotoisto.com/ravinto/93052-jutan-ja-bullin-dieetti-12/

No eihän meillä ole mitään erimielisyyksiä, mitäpä tässä jankkaamaan enempää :-)

• mies37.

Mä laihduin kans 20 kg nopeesti. itse söin 5 kertaa päivässä silleen pieniä annoksia joten nälkä ei tullut missään vaiheessa. Ei edes illalla. Pitää syödä aamupala, lounas, älipala, päivällinen ja iltapala. Jos syöt vaan aamulla ja päivällä niin illalla onkin sitten kauhee nälkä ja silloin syö mielellään liikaa jos jätäää aterioita väliin. laihdutuksessa pitää siis syödä säännöllisesti 3-4 tunnin välein ettei tuu sellasta hirveetä nälkää. Monet ei tajua et kuinka tärkeetä se syöminen on et pitää syödä 4 tunnin välein. Mulle ei ole painoa tullut takas vaan on lähtenyt 25 kg yhteensä. Painan70 kg nyt ja sama paino on pysynyt jo pari vuotta. Salilla käyn säännöllisesti.

• laaaaihdutusta

Mulla on takana myös bulimiaa, joten olen vaan kokenut helpommaksi syödä sen 3 kertaa päivässä (tai no 2 kertaa itseni kunnolla täyteen), kuin että söisin 5 kertaa, vaikka tiedän, että se olisi parempi ratkaisu nälän tunteen kannalta.

On vain yksinkertaisesti helpompi olla kokonaan syömättä ja keskittyä muihin asioihin, kuin pohtia sitä, että mihin aikaan syö ja kuinka paljon. Koitin joskus tätä 5 kertaa päivässä syömistä, mutta tunsin itseni "läskiksi", kun olin kokoajan puputtamassa jotain. (Ei verrannollinen kylläisyydentunteeseen kylläkään.) Läskiksi itseni tunteminen taas laukaisi ahmimiskohtauksia...

• -30kg

Minulla lähti rajusti laihduttaessanu yli puolet hiuksista pois. Huomasin itse lähdön ja myös tuttavat huomauttelivat ohentuneista hiuksista, nostin kalorimäärää ja laihtuminen jatkui ja jatkuu edelleen hiuksetkin ovat alkaneet kasvaa takaisin, eli mitään peruuttamatonta ei tapahdu vaikka tosi rankan alun laihdutukselle ottaa, kunhan muistaa höllätä ajoissa.

• AHJ-VHH

Monessa tapauksessa laihdutus on terveydelle pahasta, varsinkin jos se on liian rajua. Tulee puutostiloja tiloja jne. Vähentämällä ravintoa myös lihasmassat kärsivät. Tämän vuoksi pitäisi harrastaa paljon liikuntaa, joka taas lisää nälkää.
      Ainoa turvallinen laihdutustapa on vähähiilihydraattinen ruokavalio. Se sulattaa ns vyötärorasvaa, mutta ei lihasmassaa.
      Se on yksinkertaista, jättämällä viljatuotteet pois, lisäämällä proteiinia ja rasvaa.
      Vältettävä kaikkia tuotteita jotka sisältää sokeria. Mm. hedelmissä on paljon fruktoosia.
      Mitä tulee hiusten lähtöön, niin siihen auttaa levittämällä kookosöljyä hiuksiin ennen niiden pesua. Se 100% varma konsti. Kookosöljy on myöskin sisäisesti hyvä aine.
      Minä otan sitä pari lusikallista joka päivä ja käytän sitä paistamisessa voin tai oliiviöljyn ohella.

Tämä maailma on nykyisin sellaista, että kaikki luonnollisuus on pahasta ja teollisuustuotteet ovat hyvästä.

• cuba libre

"Ainoa turvallinen laihdutustapa on vähähiilihydraattinen ruokavalio."

Väitteesi on epätosi, tieteen valossa. VHH ruokavaliossa on riskinsä siinä missä muussakin. Ruokavalio -- no, sen pitää sopia siihen miten elää, ottaen huomioon oman kroppansa ominaisuudet.

• AHJ-VHH
        cuba libre kirjoitti:

"Ainoa turvallinen laihdutustapa on vähähiilihydraattinen ruokavalio."

Väitteesi on epätosi, tieteen valossa. VHH ruokavaliossa on riskinsä siinä missä muussakin. Ruokavalio -- no, sen pitää sopia siihen miten elää, ottaen huomioon oman kroppansa ominaisuudet.

Tekeekö pasta ja yleensä viljatuotteet ruuan terveellisemmäksi, sillä mainitut tuotteet eivät sisällä mineraaleja sen kummemmin kuin juuri vitamiinejakaan.
        Hyvin tässä on pärjätty ilman leipää 3 vuotta

• cuba libre
        AHJ-VHH kirjoitti:

Tekeekö pasta ja yleensä viljatuotteet ruuan terveellisemmäksi, sillä mainitut tuotteet eivät sisällä mineraaleja sen kummemmin kuin juuri vitamiinejakaan.
        Hyvin tässä on pärjätty ilman leipää 3 vuotta

Kyllähän sitä pärjää myös ilman voita tai kananmunia, erinomaisesti. Ei eskimoillakaan kumpaakaan ole ollut tarjolla. Kuitenkaan se ei ole mikään syy kieltäytyä niistä totaalisesti.

Hiilihydraatit ovat yleisluontoista polttoainetta, joiden avulla jaksaa päristä vähän isommilla kierroksilla. Eli mikään pakko niistä ei ole luopua sen koommin kuin kananmunistakaan.

Ei sillä, etteikö VHH toimisi monille. Mutta

toistan

Se ei todellakaan ole ainoa, eikä mysökään paras ( sellaista ei ole ) vaihtoehto pudottaa painoa tai elämäntapana yleensäkään sen koommin kuin vegaanilinjakaan.

• AHJ-VHH

Hiilihydraatit, kun eivät sisällä paljoakaan ravintoaineita. Mutta hyvää mahantäytettä ne ovat.
      Suolistosyövät ovat lisääntyneet rajusti ja yhtenä syynä on juuri viljat. Tietysti nämä nykyiset prosessoidut lihajalosteet, keinomakeutusaineet, jne.
      Maailmassa on paljon erilaisia vihanneksi, juureksia ja muista kasvikunnan tuotteita. Mutta me valitettavasti syömme pääasiassa vilja-ja maitotuotteita sekä perunaa. Nämä mitkään eivät sisällä mineraaleja eikä paljoa vitamiineja.
      Mutta eipä siitä sen enempää.
      Jos asia kiinnostaa niin lue tämä artikkeli. Luultavasti olet jo nähnytkin tämän kirjoituksen, mutta kertaus ei ole koskaan pahasta.
      http://meripekkanen.com/2010/10/28/miksi-viljat-eivat-sovi-ihmiselle/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3683
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2509
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      38
      2393
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2185
    5. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1609
    6. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      15
      1552
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      286
      1372
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      131
      1365
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1305
    Aihe